Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 02:09

Vraagje tussendoor, ik heb wellicht wat gemist, ik woon al lang niet meer in Nederland (20 jaar).
Ik kan me niet herinneren dat abortus een speciaal discussiepunt meer was. Gewoon legaal.
Is er een reden dat hier nu weer over wordt gediscussieerd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:39

Kuggur schreef:
Vraagje tussendoor, ik heb wellicht wat gemist, ik woon al lang niet meer in Nederland (20 jaar).
Ik kan me niet herinneren dat abortus een speciaal discussiepunt meer was. Gewoon legaal.

Iemand wilde weten wat bokkers er van dachten. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:02

Dat iets goed geregeld is betekend toch niet dat mensen automatisch exact dezelfde invulling eraan geven?
De TS was gewoon nieuwsgierig naar meningen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:18

Ayasha schreef:
Kuggur schreef:

Iemand wilde weten wat bokkers er van dachten. :)

Tijdens de afgelopen verkiezingen kwam naar voren dat enkele politieke partijen tegen abortus zijn, dus de discussie is nooit helemaal gesloten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:20

Er zijn er elk jaar wel die tegen abortus zijn. Zolang ze het niet verbieden roepen ze maar wat ze willen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:55

Palmera schreef:
@Shadow: dus als we een zware afwijking zien in een vrucht aborteren we dat liever niet? We gaan, na de geboorte, eerst kijken of hij/zij wellicht wel een goed en mooi leven kan leiden?

Die keuze laten we over aan de ouder. En daar hoeven we als buitenstaander niet zomaar over te oordelen... Dat gaat beide kanten op. De ouders mogen kiezen dat zij het niet willen, dat ze het voor hun kind niet willen. Dat is helemaal goed en dat zal ik steunen en respecteren.

Maar ouders mogen ook besluiten dat een kind welkom is ongeacht en dat zal ik ook steunen en respecteren.

En verder is er dus veel nuance nodig over wat we verstaan onder 'niet levenswaardig' - want dat kan nogal verschillen.
Meervoudige beperking met voortdurend epileptische insults en veel pijn is een andere categorie dan alleen wat uiterlijke afwijkingen

Citaat:
Juist, dat ongelukkige mens moet zijn/haar leven uitzitten. Zodat wij, gezegende en gezonde mensen, ons maar nederig voelen.

Ik denk dat ik dat onduidelijk heb verwoord. Maar nee, ik wil niemand dwingen om z'n tijd uit te zitten om ons een lesje nederigheid te geven. Maar lang niet alles wat wij als maatschappij bestempelen als afwijkend is een last of automatisch lijden, het kan heel veel toevoegen. Juist omdat het helemaal niet allemaal lijden is. En dat is wel iets waar we gevoelig voor mogen blijven.

Citaat:
Ik denk dat niet één aanstaande moeder haar kind zal laten aborteren wegens een zichtbare kromme teen. We hebben het echt over extreme en, voor het kind, levensbeïnvloedende afwijkingen, hè.

Dat denk ik ook niet. Maar toch is het wel door bokkers gezegd in een eerdere discussie, dat alleen de kans op pesten misschien al genoeg zou zijn om een kind niet geboren te laten worden.
En toch krijgen ook ouders met een kind met Down dat het verder prima doet, gezond is, gelukkig is, de opmerking 'dat had toch niet gehoeven' of 'had je die niet willen laten aborteren.'

Ik denk dat het belangrijk is om daar de ruimte te maken voor ouders die voor hun situatie en hun kind het beste doen. En zonder schuldgevoel, maar wel dat we blijven zien dat het een keuze is met allerlei kanten, en niet een automatisme met 1 goed antwoord en 1 fout antwoord.

Ik zoek hier vooral nuance en ruimte. Niet 'oh dus jij vindt' - nee, dat vind ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:56

Kuggur schreef:

In dit geval was het een bokker die het opgooide, maar het is ook een onderwerp dat het in de VS goed heeft gedaan om de politiek te beinvloeden, en daarmee is het overgewaaid naar het netwerk van conservatief-christenen. De SGP heeft een tijd geleden een anti-abortusdemonstratie georganiseerd, en lijkt klaar te staan om het weer een issue te maken zodra er een kans is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:01

Dat ouders zo'n vraag krijgen is natuurlijk gewoon schofterig te noemen.
Dat is een directe belediging en respectloos.

Er zijn uiteraard ook ouders die wel voor abortus hadden gekozen als het gewist hadden. Maar ook dan is zo'n vraag net zo ongepast. Dan dwing je ze of te liegen of een bijzonder pijnlijke uitspraak te doen waar ze dan weer een week van wakker liggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:25

Buiten kwaliteit van leven voor een zwaar gehandicapt kind geld dat ook voor de ouders. Kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die zo'n zware zorgtaak niet trekken emotioneel of fysiek. Of financieel. Dus ook op die basis alleen maar goed dat ze de keuze dan kunnen maken om zwangerschap te beëndigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:56

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:17

Perfect! :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:37

ual_95 schreef:
Ik vind het simpelweg een heel naar idee om een zwangerschap al af te breken zonder dat je daadwerkelijk zeker weet (op bovenstaande uitzondering na) of een kind gelukkig kan zijn.

Ik wil hier graag nog even op reageren...

Het gaat niet alleen om of dat kind gelukkig kan zijn.
IK zou niet gelukkig zijn als ik de rest van mijn leven zo'n 'blok aan mijn been' (pardon my French) had.
Je gaat voor kinderen omdat je denkt dat dat je leven zal verrijken. Daar horen zorgen bij, maar zeker ook plezier.
Ik denk dat als je kind ernstig gehandicapt is, het meer (of alleen maar) zorgen oplevert. Daar voel ik mij niet tegen opgewassen.

Je hebt het later nog over veroorloven.
Ik kan me prima een 'normaal' kind veroorloven. Maar eentje die absurd veel medische zorg nodig heeft niet. Ik zou zo'n kind dus niet alleen niet de onvoorwaardelijke liefde, maar ook niet de onvoorwaardelijke zorg kunnen bieden die het nodig heeft.

En ja, als autisme, risico op schizofrenie, depressie, dat soort dingen te detecteren waren tijdens de zwangerschap, dan zou ik dat een kindje ook niet aan willen doen en ook voor abortus kiezen. De maatschappij is niet geschikt voor mensen die niet aan het ideaalbeeld (kunnen) voldoen, hoe graag we ook roepen dat we zo geweldig tolerant zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:06

mmm ik heb zelf een vorm van autisme en add. En toch heb ik niet het idee dat ik niet in de maatschappij thuis hoor. Ik kan mijzelf prima redden in deze wereld, zonder medicatie, ik heb een kind op de wereld gezet en het gaat mij allemaal goed af. En tuurlijk heb ik soms mijn onzekerheden maar die hebben elke normale moeder ook wel met hun eerste, tweede schijnt al makkelijker te worden.
Maar ik voel me prima thuis in de maatschappij en als ik niks zeg dan merkt ook niemand eigenlijk wat.

Al kan ik wel snappen dat iemand kiest voor arbortus bij zware handicap, ik weet niet of ik het zelf zou doen. Heb nog nooit voor die situati gestaan gelukkig.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:16

Oh, ik hoop niet dat mijn post overkwam alsof iedere vorm van autisme een reden tot abortus zou moeten zijn. Dat bedoelde ik in ieder geval niet.
Er zijn natuurlijk verschillende 'niveaus' in autisme, ik kan er zelf ook best mee leven, maar stel je voor je krijgt zo'n kind dat dus echt helemaal in zichzelf gekeerd is, waarmee op geen enkele manier contact te maken valt... Als dat te detecteren was dan zou ik zo'n kindje niet laten komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:21

En bedenk ook wanneer je zwanger bent van een kindje met duidelijke ernstige afwijkingen, wanneer je al 1 of 2 kinderen hebt.
Het is voor hen ook heel ingrijpend wanneer zo'n baby komt.

Ik vind het verstandig om de huidige wetenschap te gebruiken voor het voorkomen van leed

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:51

Ook dat sneeuwpop. Ik ken best een aantal kinderen die heel veel tekort (zijn ge)komen omdat broer/zus het zorgenkind de aandacht van pap en mam volledig opslokt.
Daar kan ik echt verdrietig van worden. "Oh Lotje, die redt zichzelf wel hoor. Die kan zo lief in haar eentje spelen!" en dan zit dat meisje daar rood aangelopen naar de grond te staren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:15

studiemiep schreef:
ik ben pro voor eigen keus wel/geen abortus. Als iemand een ongeboren kind niet wil (om welke reden dan ook)`dan vind ik het goed dat deze uitweg erin.

Wel vind ik bij "veel"plegers (meer dan 1x om niet medische gronden) dat er andere voorzorgs- maatregelen moeten worden getroffen.

1x een ongeluk kan gebeuren...2x....tja sorry dan ben je gewoon niet goed bezig

Immers abortus/overtijds behandelingen/curretage zijn niet bedoeld als voorbehoedsmiddelen

Ik ken iemand waarvan 2 kinderen echt onverwacht waren.
1 door de pil en de ander nadat vaderlief "geholpen" was.
Dan kun je niet zeggen dat zij niet goed bezig waren.

Abortus is nooit te sprake gekomen hoor; maar alleen om aan te tonen dat 2x "een foutje" best voor kan komen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:16

Als papa " geholpen" was, dan komen er onderzoeken voordat je " onveilig" mag vrijen.
Ik vraag me af of ze zich daar aan hebben gehouden.
Ken ook iemand die voor de 2 e x onder het ms moest, omdat hij nog steeds vruchtbaar was na de eerste ingreep.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 15:19

watchthesky schreef:
Ook dat sneeuwpop. Ik ken best een aantal kinderen die heel veel tekort (zijn ge)komen omdat broer/zus het zorgenkind de aandacht van pap en mam volledig opslokt.
Daar kan ik echt verdrietig van worden. "Oh Lotje, die redt zichzelf wel hoor. Die kan zo lief in haar eentje spelen!" en dan zit dat meisje daar rood aangelopen naar de grond te staren...

Heel sneu!

En ookal probeer je de andere kinderen ook genoeg aandacht te geven, het zorgenkind komt toch op de eerste plaats of krijgt iig de meeste zorg - mits dat kind thuis is natuurlijk.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 10:21

Ik ben voor abortus, tenzij het gaat om (In china) het is een meisje, we laten haar weghalen. Veder volledig voor. Het zit idd op het grijze gebied bij mij als het ""teveel geld kost"" maar je kan echt serieus in de (geld) problemen zitten en dan ongewenst zwanger raken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:00

Maar laten we wel wezen, hoeveel meisjes worden er in China ter vondeling gelegd? Zou het dan niet beter wezen als ze geaborteerd worden? Ik denk dat dat een resultaat van het systeem is daar en dat de mentaliteit en cultuur aangepast zou moeten worden, maar dat is niet zomaar voor elkaar helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:01

Is het niet zo dat ze in China nu al miserie hebben met de verhouding jongens - meisjes?
Als dat nog verder door gaat, zal dat vanzelf veranderen gok ik.