Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:22

“Het einde van zwarte piet is nabij. Laat je steun zien door op geïnteresseerd of op aanwezig te klikken. Alle Zwarte Pieten tackelen, wit poetsen en de nek omdraaien! Wij blijven doorgaan en we stoppen niet! Niet in Maasluis maar ook in kleine dorpen gaan wij massaal in opstand komen! Kom in verzet, genoeg is genoeg!“

Het maakt me echt geen klap uit wie de meeste dreigementen 'gescoord' heeft.
Straks gaan we daar nog een wedstrijd over krijgen over wie hoe vaak iets lelijks gezegd heeft :n

Gewoon niet doen, je kunt prima een standpunt hebben, maar je kunt niet iemand dwingen om jouw standpunt aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:23

Sizzle schreef:
“Het einde van zwarte piet is nabij. Laat je steun zien door op geïnteresseerd of op aanwezig te klikken. Alle Zwarte Pieten tackelen, wit poetsen en de nek omdraaien! Wij blijven doorgaan en we stoppen niet! Niet in Maasluis maar ook in kleine dorpen gaan wij massaal in opstand komen! Kom in verzet, genoeg is genoeg!“

Heb je ook een linkje ipv platte tekst? Maakt natuurlijk wel een flink verschil of zo'n evenement (lijkt me een evenement?) 10 aanwezigen heeft of 50.000.

Ik snap wat jullie bedoelen hoor, en ik vind dat ook erg. Juist omdat het zo'n afbreuk doet aan de strijd die organisaties als KOZP voeren. Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat dit totaal niet is wat de organisaties accepteren of uitdragen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:25

Ik besteed er liever ook geen aandacht aan, maar je zal maar Sylvana zijn of haar kind en je moeder wordt afgebeeld opgehangen aan een strop. Dat is echt heel ver over de grens en daar moet streng op gestraft worden, naar mijn mening.
Ik vind de discussies al lang uit de hand lopen, maar hier zijn geen excuses voor. En t staat natuurlijk niet alleen op FB, het gaat heel het Internet over en zij, maar ook Hunberto, Paul de Leeuw, Anouk ontvangen allemaal haatmails en bedreigingen. Gewoon om een mening over ZP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:26

Electra63 schreef:
Ik besteed er liever ook geen aandacht aan, maar je zal maar Sylvana zijn of haar kind en je moeder wordt afgebeeld opgehangen aan een strop. Dat is echt heel ver over de grens en daar moet streng op gestraft worden, naar mijn mening.
Ik vind de discussies al lang uit de hand lopen, maar hier zijn geen excuses voor. En t staat natuurlijk niet alleen op FB, het gaat heel het Internet over en zij, maar ook Hunberto, Paul de Leeuw, Anouk ontvangen allemaal haatmails en bedreigingen. Gewoon om een mening over ZP.

Kreeg net een push van de NOS dat de man die betreffend filmpje gemaakt heeft zich ondertussen heeft gemeld bij de politie en is aangehouden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:27

Electra63 schreef:

Wat dacht je van Wilders, Fortuyn, Van Gogh... De laatste 2 zijn zelfs al niet meer onder ons. Door hun mening...

Ga ze asjeblieft niet als heiligen afschilderen. Want dit is echt idioot. Natuurlijk kan dat niet om iemand zo af te beelden. Maar wat ik al zeg: Dat gebeurt aan beide kanten hoor. En dat is aan beide kanten net zo erg en net zo zinloos voor de discussie. Niemand schiet er wat mee op

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:27

Emmaa_ schreef:
Electra63 schreef:

Kreeg net een push van de NOS dat de man die betreffend filmpje gemaakt heeft zich ondertussen heeft gemeld bij de politie en is aangehouden.

Netjes van hem. Hopelijk krijgt hij een passende straf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:29

Het doet er NIET toe hoeveel mensen wat doen.

Iedere keer is 1 teveel.

We gaan hier toch niet zo ver zinken dat we gaan tellen hoe vaak iemand zijn tong uitgestoken heeft hoop ik?

Elkaar respecteren lijkt me handiger en dreigementen direct aanpakken.
Zijn er verdorie al niet genoeg mensen in de geschiedenis vermoord omdat ze een mening hadden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:35

Sizzle schreef:
Het doet er NIET toe hoeveel mensen wat doen.

Iedere keer is 1 teveel.

We gaan hier toch niet zo ver zinken dat we gaan tellen hoe vaak iemand zijn tong uitgestoken heeft hoop ik?

Elkaar respecteren lijkt me handiger en dreigementen direct aanpakken.
Zijn er verdorie al niet genoeg mensen in de geschiedenis vermoord omdat ze een mening hadden?

Precies Sizzle. Omdat anderen bedreigd of zelfs vermoord zijn, moeten wel dit maar goed vinden?
Er is nooit een excuus voor dit soort zaken.
Die moeder in dat filmje, goed voorbeeld voor haar kind.
Het zijn de volwassenen die helemaal doordraaien in deze discussie.

Shadow0

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:42

Iedere bedreiging is er 1 teveel, absoluut. Maar het maakt natuurlijk wel uit of een bepaalde groep zich stelselmatig bedient van bedreigingen of niet. En of uitwassen binnen zo'n groep wel of niet benoemd en afgekeurd worden. Het maakt bijvoorbeeld ook uit of de reactie op schelden / oproep tot geweld (of schadelijke filmpjes) is 'ze maken het er zelf naar' of 'dat is niet de manier waarop we het willen - wij roepen op tot vreedzaam protest.'

Ik ben in elk geval ook benieuwd naar een link naar zo'n oproep, want dat zou ook voor mijn beeldvorming uitmaken. Tegelijkertijd wil ik ook graag zelf zien of het niet bijvoorbeeld om schaduwaccounts gaat. (Helaas wordt ook dat namelijk nog wel eens gebruikt om anderen in een kwaad daglicht mee te stellen, dus ik ben dan wel benieuwd naar de context. Dat soort dingen zou de journalistiek ook veel meer moeten doen wat mij betreft, zodat het beeld wel blijft kloppen.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:06

Het kom volgens mij van de Kick out zwarte piet groep die Sylvana als 'warriors' loofde.
Maar het interesseert me verder niet genoeg, want het zet aan tot haat en daar wens ik mij verder niet in te mengen.

Ik ga ook echt niet uitrekenen hoeveel mensen voor en hoeveel mensen tegen ZP zijn en hoeveel er zich dan percentueel statistisch significant misdragen.

Want al zijn het er 2% van de ene kant en 4,5% van de andere kant met een SD van 0.75. Je hebt maar 1 individu nodig om een ander individu te vermoorden. Op zo'n moment zeggen percentages niets meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:20

Sorry Sizzle, maar 'volgens mij' vind ik wel een heel erg magere basis, vooral gezien je eerdere misinformatie over het handelen van RTL.

Dit zijn echt wel beschuldigingen die impact hebben. Het maakt nogal wat uit of dat soort bedreigingen er wel of niet zijn, je kunt dat soort dingen niet zomaar roepen en het dan vervolgens niet belangrijk vinden of het wel of niet juist is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:26

Wat verwacht je precies dan?

Dat ik ga zoeken naar een walchelijke quote die ik überhaupt liever niet gezien had zodat andere mensen dan daar weer op af kunnen geven en we alles nog lekker verder kunnen escaleren?

Ik WIL niet weten wie daar achter steekt net als ik liever niet had willen weten dat er een doodswens voor Sylvana rond gaat.

Heb jij dan wel de statistieken gedaan en een volledige bronvermelding met naam en toenaam van alles wat je op bokt schrijft.

Maar om je een plezier te doen kan ik je zeggen dat het inderdaad van die KO ZP site komt en Sylvana ze openbaar steun getuigde.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:27

Ik denk dat Shadow dat niet wilt, maar alleen probeert te zeggen dat je dan voorzichtig moet zijn met het noemen van organisaties. Ik durf namelijk echt wel met zekerheid te zeggen dat een walgelijk bericht niet door KOZP geplaatst zal zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:29

Ik verwacht dat je of bereid bent om dergelijke dingen te onderbouwen, of je moet ze gewoon niet aanhalen. Als je dingen niet wilt escaleren, is dat natuurlijk de manier: rapporteer het bij facebook / twitter / waar je het ook maar gelezen hebt, en verspreid het niet verder.

Maar op deze manier breng je niet-controleerbare informatie de discussie in. Het is nogal een beschuldiging. Je brengt een partij in diskrediet, en ze kunnen zich niet verweren omdat jij geen bron geeft maar een 'volgens mij.' Dat is niet acceptabel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:31

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat Shadow dat niet wilt, maar alleen probeert te zeggen dat je dan voorzichtig moet zijn met het noemen van organisaties. Ik durf namelijk echt wel met zekerheid te zeggen dat een walgelijk bericht niet door KOZP geplaatst zal zijn.

Blijkbaar wel dus.
Er staat echter een melding bij dat de link geblokkeerd is (gelukkig). Er zijn trouwens 2 groepen die dezelfde afkorting hebben he!
1 daarvan is geweldadig bedoeld de ander niet.

Maar zelfs al is het iemand die zich voor iemand voordoet.

Het gaat me niet om de naam en de groep en de kleur van zijn jas.
Ik kan er gewoon niet bij dat iemand überhaupt zulke haatdragende zooi wil verspreiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:51

Ik denk dat jullie je erg aan groepen hechten?

Ik denk in individuen, daarom vind ik het niet zo boeiend welke groep iemand aanhangt. Ik ben ook niet tegen een groep. Ik ben tegen een geweldsoproep.
Of hij lid is van een club is voor mij ondergeschikt.

Ik heb ook niets tegen de club tegen vivisectie, maar wel tegen de individuen die zich misdragen en dieren in gevaar brengen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:07

Sizzle schreef:

Ik denk in individuen, daarom vind ik het niet zo boeiend welke groep iemand aanhangt. Ik ben ook niet tegen een groep. Ik ben tegen een geweldsoproep.

Ik heb ook niets tegen de club tegen vivisectie, maar wel tegen de individuen die zich misdragen en dieren in gevaar brengen.

Ach, 27 uur geleden beweerde nog iemand:

Jongens, jullie trappen weer vol in het sensatie nieuws.
Er is een bijzonder slecht gedragende vrouw die men lekker groot uitlicht en dan lijkt het of de hele menigte zo was.

Bijde partijen hebben deelnemers die zich misdragen op een of andere wijze.
Negeer de schreeuwers, luister naar de rustige betogers.

Kan me alleen niet herinneren wie die persoon was..........

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:18

Als je even niets te doen hebt en je kijkt wat op FB rond, bij allerlei groepen die ZW-gerelateerd zijn, maar ook gewoon Telegraaf/AD, PVV, Wij zijn trots op Nederland enz. dan schrik je echt van wat mensen schrijven. Sommigen hebben een SA, maar anderen gewoon met naam, plaats en werkgever zichtbaar. Ik ga geen aantallen noemen, maar sommige (wrede) opmerkingen onder zo'n bericht m.b.t. Sylvana, krijgen honderden Likes. Ik vind het echt schrikbarend. 99% zullen Internet-helden (of lafaards) zijn en in het echte leven niet zo haatdragend zijn, maar kijk naar die mevrouw in de video, je zal haar maar tegenkomen als je daar rustig met een bordje in je handen staat om gebruik te maken van je recht op vrijheid van meningsuiting. Het draagt allemaal niet bij aan begrip (van beide kanten) m.b.t. de ZW-discussie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:30

Cowboy55 schreef:
Sizzle schreef:

Ach, 27 uur geleden beweerde nog iemand:

Jongens, jullie trappen weer vol in het sensatie nieuws.
Er is een bijzonder slecht gedragende vrouw die men lekker groot uitlicht en dan lijkt het of de hele menigte zo was.

Bijde partijen hebben deelnemers die zich misdragen op een of andere wijze.
Negeer de schreeuwers, luister naar de rustige betogers.

Kan me alleen niet herinneren wie die persoon was..........

Ja dus?

Hoe weerspreekt dat het feit dat je een groep niet op een individu moet afrekenen?

Al deed ze het in naam van Greenpeece, I don't care.

Met Electra eens :j

Iedere uiting van agressie versterkt de agressie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-16 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:34

Maar we moesten toch niet letten op de actie van 1 individu? Waarom jouw bericht over die ene aandachtzoekende gek? Of is jouw gek een andere gek dan mijn gekken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:38

Omdat ik reageerde op een bericht waarvan ik het gevoel kreeg dat we een groep heiligen tegen heidenen aan het creeren waren. Er werd gevraagd om een voorbeeld en dat voorbeeld was toevallig binnen mijn bereik. Echter was de link dus inmiddels niet meer beschikbaar.

Ik wilde daarmee enkel aangeven dat er geen groep ter wereld bestaat die allemaal exact hetzelfde uitdragen. Er zitten altijd rotte appels tussen.

Ik wilde ook bewust geen groep daarmee zwart maken maar in het doorvragen heb ik mij laten verleiden om uit mijn geheugen te vissen waar het vandaan kwam.
Maar persoonlijk vind ik niet belangrijk waar het vandaan komt.

Je hebt altijd de Judas onder de heiligen en omgekeerd.

Ik wil gewoon niet verzanden in de zielige protesteerders en de boze tegenstanders.
Of erger: de anti-racisten tegen de racisten. Want iets ertussen kan natuurlijk niet.

Ik geloof Emaa op haar woord dat hun groep geweldloosheid nastreeft.
Het grootste deel van de mensheid zal geweldloos nastreven gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:58

Ik ken de opmerking van Sylvana naar KOZP met 'warriors' erin inderdaad, maar ik ken ook de context die erbij hing. Dit werd bedoeld in de zin 'social justice warriors', wat helemaal niks te maken heeft met een oproep tot geweld omdat sjw's gewoon een samenhangende term is voor mensen die opkomen voor sociale gelijkheid en dat nastreven door bijvoorbeeld protest, het schrijven van stukken of het actief proberen te veranderen van het negatieve denkbeeld in hun eigen omgeving.

Ik weet dat het bij heel veel mensen verkeerd valt, maar Gloria Wekker beschreef in haar boek White Innocence hoe alle witte mensen racisme bij zich dragen, en in feite allemaal racist zijn (of dat nou passief of agressief is). Dat heeft niks te maken met een naar persoon zijn, maar wel met de conditionering uit de maatschappij, maar ook door cognitieve gedragspatronen, die ervoor zorgen dat witte mensen zich sneller geintimideerd voelen als ze een zwarte man tegenkomen op straat dan wanneer ze een witte man tegenkomen. Het is niet erg om te denken 'hey, dat is een person of color', maar het is wel schadelijk als je je tas dan wat steviger beetpakt. En dat laatste is (jammer genoeg) een tendens bij heeeeeel veel mensen, of het nou bewust of onbewust is. Waar het bestrijden van racisme onder andere om draait is het ontwikkelen van bewustwording voor die denkpatronen en mensen laten inzien dat ze nergens op gebaseerd zijn. Het gaat verder dan alleen het aanpakken van mensen die dit soort filmpjes maken en verspreiden, het gaat om verandering van een sociale tendens die er uiteindelijk voor zorgt dat minderheden overal ter wereld onderdrukt worden. En het kwalijke aan dit soort situaties is dat mensen het gevoel hebben dat ze dat racisme verder kunnen ontwikkelen, en dat ze dat mogen uiten. Het feit dat de man die het filmpje heeft gemaakt zelf naar de politie is gestapt zegt iets over het feit dat hij wellicht spijt heeft (ik geloof namelijk niet dat hij niet wist wat hij deed toen hij het filmpje maakte), of dat hij weet dat het een foute actie is geweest. Dat is een goede stap, maar het brengt jammer genoeg wel teweeg dat een hele hoop mensen uit een soort steunbetuiging dat soort filmpjes juist weer extra gaan delen, variaties erop maken en weer een stapje verder gaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:05

Sylvana NU bij Pauw over de persoonsbeveiliging n.a.v. de YouTube clip. Voor de racistische simpele zielen die deze walgelijke video meenden te moeten maken een boodschap van Red Forman:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:14

Bijzondere tweet van Geert ....
De vrijheid van meningsuiting geldt niet voor iedereen in dit land, dat blijkt maar weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:19

Discriminatie zit in iedereen.
Bij dieren en bij mensen. Wij mensen worden in staat geacht dat van ons af te zetten net als jaloers zijn intrinsiek aanwezig is. Niet voor niets vertel je kinderen dat ze moeten delen.
In de werkelijkheid zal slechts een enkeling vooroordeel vrij zijn.
Ik snap dus wel wat de auteur wil zeggen :j

Emaa, even een hele andere vraag:
Weet jij of er al een officiele uitspraak van het gerechtshof gedaan is over zwarte piet? Of is dat helemaal niet meer aan de orde?
Speelt de UN ook nog steeds een rol?

Vrijheid van meningsuiting is ook ontzettend moeilijk.
Als iemand zegt: ik ben tegen homo's dan is hij in principe vrij om dat te zeggen.
of je het ook perse zou moeten willen zeggen is dan weer een tweede vraag.
Echter, als iemand zegt, ik ben tegen homo's en roept daarbij op tot geweld dan is dit niet meer acceptabel.