Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:16

Ik zou eerder zeggen "waardoor ik niet kan werken en daardoor wordt ik door de overheid in mijn behoeften voorzien".

Kriel

KoudbloedKim schreef:
Kriel schreef:
Waarom vind jij dat je een schadevergoeding van de staat, lees: ons zuur betaalde belastinggeld, verdient omdat jij chronisch ziek bent Kim?
Nog voor ik hier antwoord op ga geven, wil ik een tegenvraag stellen; vind jij dat niemand een Wajong uitkering verdiend?
En als je antwoord hierop is dat je vindt dat sommige mensen hem wel verdienen, waar baseer je dat dan op?

Een makkelijke keus om de vraagstelling om te draaien..... Ik vind dat iedeeen zijn/haar steetje kan bijdragen aan de maatschappij. Hoe ziek je okk bent...
En schiet me maar af, als je samen met je partner in staat bent drie paarden te onderhouden, kan je ook verhaaltjes voorlezen bij de kinderopvang van het asielzoekers centrum

Zoolgangster

dems75 schreef:
Wat ik nog de grootste grap vind.....werken is toch niet alleen een moetje? het is toch ook fijn om voor jezelf te kunnen zorgen? onder de mensen te zijn? Net alsof de hele dag thuiszitten leuk is????
Ik werk al jaren, sinds mijn 19e om precies te zijn. Nu heb ik afgelopen januari een driedubbele beenbreuk opgelopen (op mijn werk notabene), ben geopereerd en nu revaliderende. Ik ben dus nu 3.5 maand thuis. Nou....gadverdamme! ik verveel me de touwtjes, voel me eenzaam en compleet nutteloos. Hoe erg moet het zijn als je dus veel langer verplicht (ontslagen, ziek en zeer enz) thuiszit?
Ik zie werk ook als een sociaal gebeuren, ik voel me dan voldaan als ik heb gewerkt. Nu absoluut niet...thuiszittend. Het gaat toch niet alleen maar om het geld????

En daarbij: zo lollig is het niet om afhankelijk te zijn van instanties die je van een uitkering voorzien. En wat íedereen in dit topic lijkt te vergeten: om tegenwoordig bijstand te krijgen, moet je 5 sollicitaties per dag doen. En dat iedere (werk)dag weer, nou, ik geef het je te doen, vooral als je in een dunbezaaide regio van NL woont, waarbij je het dilemma krijgt: als ik steeds bij dezelfde bedrijven in de buurt solliciteer, sta ik daar bekend als "gekke Henkie" die steeds opnieuw blijft solliciteren, tegen beter weten in, zetten ze me op de faal-lijst waar ik voorlopig niet meer af kom, ook niet als ze eens ècht een leuke vacature hebben. Of je gaat bij bedrijven solliciteren voor werkzaamheden waarvan je weet dat je er absoluut ongeschikt voor bent, maar ja, flink wezen he, het moet nou eenmaal, en dat keer op keer, dat gaat je op den duur toch wel opbreken...

Of: de ene adviseur spreekt iets met je af, echter, deze adviseur gaat op vakantie, en de vervanger gelooft je niet, dus hup, strafkorting van minstens 10%. Later blijkt je gelijk, maar dan heb je al een maand met minder geld moeten doen, en in de stress gezeten.

Wat trouwens ook de vraag is: wat doen mensen (in een uitkeringssituatie), als hun paard een koliek-operatie van minstens 1500 Euro nodig heeft?

Anoniem

Heike schreef:
Want dat lees ik ook veel. 'Ik werk heel veel en kan dit en dat niet betalen en de ander kan dat wel.' Maar dat doet er eigenlijk helemaal niet toe. Aan de ene kant maken we ons heel druk om de ander, en aan de andere kant geven we steeds minder om elkaar.

Maar dit is echt heel persoonsgebonden. Ik kan het me best voorstellen dat mensen er gefrustreerd van raken als ze enorm veel werken, daardoor in een bepaalde schijf van inkomstenbelasting terecht komen en het grootste deel van hun salaris af moeten staan. Mijn vader staat net iets minder dan de helft af, terwijl hij zich echt de naad uit werkt. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die op die manier een aversie creëren tegen anderen die wat hun betreft de hele dag op de bank zitten. Hier in Utrecht heb ik bijvoorbeeld echt slechte associaties met mensen die een bijstandsuitkering krijgen. Zitten er hier genoeg de hele dag voor hun huis onder een partytent halve liters te drinken en zware shag te roken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:17

Kriel schreef:
Dat is iets compleet anders dan de stelling die ze inneemt.
Een schadevergoeding, kom op. Heel ongelukkige woordkeuze

Ik kan me voorstellen dat de discussie Koudbloedkim niet onberoerd heeft gelaten, en dat ze het daaarom anders verwoordt. Maar wat mij betreft is een samenleving voor samen, en kunnen we wel degelijk bedenken dat iemand die ziek is al pech heeft.

Dank je Heike!

Celiien

KoudbloedKim schreef:
Kriel schreef:
Ik zei 'soort van'... weet jij een beter woord dan?
Het komt er wel op neer; ik heb chronische schade opgelopen en krijg hier een vergoeding voor.

Citaat:
Wajong is de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. UWV voert de wet uit. Met Wajong krijgen jonggehandicapten ondersteuning om makkelijker werk te vinden of te behouden. En de wet ondersteunt werkgevers om Wajongers in dienst te nemen en te houden.

Dit misschien?

Geryon

Thesserd schreef:
@Geryon (nogmaals) ik ken veel WAJONGers die kunnen werken, maar die dat lang niet allemaal doen :') Wanneer kan je niet werken? Wie bepaalt dat? De een zal sneller ondanks omstandigheden kunnen/willen werken dan een ander...

Ik zie nog steeds niet in waarom de WAJONG uitkering niet ook hier, net als in Belgie gewoon aangepast wordt op het huishoudelijke inkomen. Dus evt het inkomen van je partner.

Als je ook echt niet kán werken. :) Of als je maar een paar uurtjes in de week kan werken bijvoorbeeld. Je lichaam kan gewoon écht niet meer meegeven na die uurtjes, ookal is het vanwege psychische beperking. Met willen heeft het niet echt veel te maken. Daar kijken de inspecteurs ook gewoon doorheen.

Dat jij veel wajongers kent die kunnen werken, maar het niet doen, dat kan ook. Dat zijn voornamelijk mensen uit de oude wajong en die worden gelukkig herkeurt. Of het zijn mensen die niet kunnen werken, ookal denk jij van wel.

Siesjuh

Ik denk niet dat uitkeringen te hoog zijn, maar dat er nog steeds te weinig controle is. Je hebt namelijk altijd de profiteurs en de mensen die het echt nodig hebben. En waarom mag jij als jou iets overkomt geen normaal leven leiden? Of je nou van je vakantiegeld op vakantie gaat of een paard onderhoudt, het is maar net waar jij je prioriteiten legt. Veel mensen zijn in de uitkering gekomen nadat ze een paard hebben gekocht en nee, als het een goede reden is waarom jij in die uitkering zit, vind ik niet dat je je paard maar moet verkopen omdat een ander vindt dat je er geen recht op hebt...vaak is dat paard zo'n grote vriend, dat de situatie er alleen maar erger op wordt als ze die moeten missen.
Een paard kopen terwijl je een uitkering hebt, vind ik dan weer iets anders. Ik vind het niet verstandig om er dan 1 aan te schaffen, maar volgens mij is dit ook gewoonweg niet mogelijk...
Ik denk dat je mensen in de uitkering dus niet over 1 kam moet scheren en dat je zeker niet voor ze kunt bepalen wat wel of niet kunnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:18

Foute formulering, je krijgt geen schadevergoeding maar er wordt in je levensonderhoud voorzien omdat je dat zelf niet kunt.

Ayasha
Blogger

Kriel schreef:
Ayasha schreef:
Ik zou soms wel eens een weekje willen ruilen met iemand die gezond genoeg is om te werken. En dan heeft die persoon toch ook ineens mijn zogenaamd luxe-leven?

Ik zeg deal!
Het zegt namelijk niet dat ik gezond genoeg ben om te werken maar ik mezelf genoeg acht m te werken.
Oftewel; ik doe gruwelijk veel consessies......

Dan ga je er van uit dat ik dat niet geprobeerd heb? :)

Geryon

Celiien schreef:
KoudbloedKim schreef:
Het komt er wel op neer; ik heb chronische schade opgelopen en krijg hier een vergoeding voor.

Citaat:
Wajong is de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. UWV voert de wet uit. Met Wajong krijgen jonggehandicapten ondersteuning om makkelijker werk te vinden of te behouden. En de wet ondersteunt werkgevers om Wajongers in dienst te nemen en te houden.

Dit misschien?

Dat gaat enkel om het ondersteuning gedeelte en niet over het uitkering gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:19

Zoolgangster schreef:
Wat trouwens ook de vraag is: wat doen mensen (in een uitkeringssituatie), als hun paard een koliek-operatie van minstens 1500 Euro nodig heeft?
Ik heb altijd mijn moeder als 'opvang' gehad voor zulke kosten.
Mijn paard heeft in 2012 een ernstig ongeluk gehad en toen is zij bijgesprongen.
Als dit niet zo was geweest, had ik geen eigen paard willen hebben uit principe.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:19

KoudbloedKim schreef:
Kriel schreef:

Nee, ik weet geen beter woord want ik deel je mening niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:20

mysa schreef:
Foute formulering, je krijgt geen schadevergoeding maar er wordt in je levensonderhoud voorzien omdat je dat zelf niet kunt.
Andere formulering, zelfde betekenis.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:21

Snorlex schreef:
Als ik daar op in mag haken KBK :)

Je hebt helaas de pech om chronisch ziek te zijn. Je krijgt daarom een uitkering. Helemaal prima! Maar die uitkering is niet bedoeld om paarden van te onderhouden.
Jij en je vriend kiezen ervoor om zelfs 3, straks 4 paarden in bezit te hebben.
Dat is een keuze die jullie samen maken en dat mag maar als jullie samenwonen kan je vriend kosten overnemen, waardoor de hoogte van jouw uitkering daalt, stukje teruggeven aan de samenleving. :)
Dat jullie daarbij zoveel paarden houden is jullie 'probleem'.
Een probleem klinkt een beetje cru. Zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar het is wel een stukje nemen van verantwoording voor jullie eigen keuzes. Je geeft namelijk geld uit van de gemeenschap en daar ben je naar mijn mening toch wat meer 'verantwoording' over verschuldigd. :)

Kbk lijkt me nergens verantwoording schuldig? Hoezo?

Als DE WET zegt; bij een wajonguitkering word niet gekeken naar het inkomen van de partner.
En die partner met goed inkomen besluit 2 of 3, of desnoods 20 paarden te kopen. En Kbk mag ze verzorgen en rijden. Maar ze zijn eigendom van de vriend, want hij betaald.
Hoezo is Kbk dan verantwoording schuldig? Je kan het hooguit niet eens zijn met de wet.

Haar vriend zou ook een passie voor auto's kunnen hebben en die kunnen aanschaffen, waar Kbk niets mee heeft (bijvoorbeeld ).

Mag dat dan wel?

Anoniem

Kriel schreef:
[naam] schreef:

Nee, ik weet geen beter woord want ik deel je mening niet
Dit is geen mening, maar een feit.
Mensen die een [***] krijgen, zijn Chronisch ziek (hebben dus schade aan hun lichaam of geest) en krijgen hiervoor een vergoeding.
Dit heeft niks met een mening te maken.

Snorlex

Dat staat niet in de wet. Dat is een stukje eigen verantwoording. Het UWV zegt er ook iets over.
Als je zoveel bezuinigd dat je een paard kunt onderhouden dan is dat top!
Maar bedenk wel dat het gemeenschapsgeld is!
Ik vind het eigenlijk niet de bedoeling van gemeenschapsgeld...

Maar waar mijn post over ging (en door selectief quoten wordt dat uit verband getrokken:
Op het moment dat je een partner hebt met genoeg verdiensten... En je wilt een paard houden, dan is het toch logisch dat die kosten voornamelijk op de schouders van de partner rusten? En dat misschien je uitkering omlaag mag?

Ik zeg niet dat je als uitkeringsgerechtigde geen paard mag hebben. Maar neem je verantwoording.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 17-05-15 20:35, in het totaal 4 keer bewerkt

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:22

KoudbloedKim schreef:
Kriel schreef:

[/quote]
Dit misschien?[/quote]

Vanaf 2015 is dit al niet meer, alleen 100% voor het leven afgekeurde mensen die hebben nog recht op een Wajong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:22

blingpiggy schreef:
Je kan het hooguit niet eens zijn met de wet.
Dit is wat ik bedoel.
Je kunt het niet eens zijn met de wet, maar kijk de mensen met een [***] daar niet persoonlijk op aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:23

Een uitkering voor ziekte is een compensatie voor je verminderde verdienvermogen. Iig in Belgie wordt dat zo omschreven.

Amelandfreak

Ik vind het een groot verschil als een eigenaar van een paard eerst werkt, vervolgens zijn/haar baan verliest, om wat voor reden dan ook.. Of iemand die met een uitkering een paard aanschaft..

Volgens mij is dit eigenlijk onmogelijk om dit te bekostigen zelfs.. Ik heb zelf nooit in zo'n situatie gezeten, maar volgens mij is het zo dat als je een x bedrag aan spaargeld op de bank hebt staan, dat je dan geen recht hebt op een werkeloosheidsuitkering? Toch?

Mungbean

Kriel, ik ben het helemaal met je eens over de maatschappelijke inzetbaarheid.
En weet je wat nou zo krom is?
Als ik vrijwilligerswerk ga doen, of gratis stage ga lopen voor ervaring en betere kansen dan stopt mijn ww uitkering omdat ik niet beschikbaar ben voor werk...(weet niet hoe dit in NL zit).
Zelfde met een opleiding. Die zijn al duur, maar dat heb ik er wel voor over, maar als ik een cursus doe krijg ik geen geld want ik kan op die dagen niet solliciteren.
Dan dwing je iemand wel heel erg bergaf in de negatieve spiraal hoor.

Heike
Mede-oprichtster

Emmaa_ schreef:
Maar dit is echt heel persoonsgebonden. Ik kan het me best voorstellen dat mensen er gefrustreerd van raken als ze enorm veel werken, daardoor in een bepaalde schijf van inkomstenbelasting terecht komen en het grootste deel van hun salaris af moeten staan. Mijn vader staat net iets minder dan de helft af, terwijl hij zich echt de naad uit werkt. Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die op die manier een aversie creëren tegen anderen die wat hun betreft de hele dag op de bank zitten. Hier in Utrecht heb ik bijvoorbeeld echt slechte associaties met mensen die een bijstandsuitkering krijgen. Zitten er hier genoeg de hele dag voor hun huis onder een partytent halve liters te drinken en zware shag te roken.

Ik snap die frustratie heel goed. Is ook niet leuk om keihard te werken en een ander te zien die niet werkt met iets wat jij ook graag wil.

Maar de groep mensen die een bijstandsuitkering hebben en de hele dag voor hun huis zitten te roken stelt niet de hele groep voor. Ik denk dat het een minderheid is. Natuurlijk is er een groep fraudeurs. Mensen die een uitkering krijgen en er zwart bij verdienen. En die groep zorgen voor frustraties.

Maar ik denk dat de meerderheid niet zo is. Maar dat die kleine groep wel voor veel beeldvorming zorgt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:24

Citaat:
Even heel kort door de bocht; maar als iemand met een uitkering geld heeft om een paard te houden dan is imo de uitkering te hoog. Ik werk me iedere maand helemaal achterover, betaal een groot deel van mijn inkomen aan belasting etc. en ik kan geen paard houden, dus ik vind het vrij absurd als iemand die van mijn geld leeft dat wel kan.

Ook even heel kort: de ene uitkering is de andere niet.

En mensen die nu in de WW of ziektewet zitten, hebben daar ZELFvoor betaald - dus niets te "ik betaal voor hen".

Verder is er een verschil tussen zaken zoals de bijstand (wet bad en brood) waarin je verplicht moet werken en er enkel en alleen in het allernoodzakelijkste levensonderhoud wordt voorzien - versus loongerelateerde uitkeringen. Wie 70% van een riant salaris ontvangt kan daar uitstekend een paard van houden.

En wie een bijstandsuitkering heeft, en een Shet achter het huis - ik zou de uitspraak "dan is die uitkering te hoog" niet voor mijn rekening nemen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:26

KoudbloedKim schreef:
mysa schreef:
Andere formulering, zelfde betekenis.

Ben ik niet helemaal met je eens, zou het niet als schadevergoeding willen omschrijven omdat het volgens mij niet aan de staat te wijten is dat jij ziek bent geworden.

Maar we maken 't nu wel heel moeilijk allemaal. :D