Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:49

Daarbij is het eten dan nog BIJvoeding en geen hoofdvoeding.
Op een theelepel appel en een broodkorstje kan je niet leven.
Maar die opmerkingen komen vooral door het missen van kennis.
Wel lekker (ver) oordelen maar niet weten hoe het werkt.....tja

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:19

Mijn jongste ging pas echt iets eten toen hij een jaar was. Bovendien als hij bv wil, laat hij zich echt niet met wat anders afschepen.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:23

Ja dat is waar. Soms zou ik willen dat mensen pas hun mening geven als ze ook daadwerkelijk weten waar ze het over hebben. Dat geldt natuurlijk niet alleen op dit gebied maar op alles. Maar dat is weer een heel andere discussie..

Maar als mensen me er iets over vragen, dan geef ik graag antwoord! :)
Borst is idd troost zonder dat er gedronken hoeft te worden. Je kindje ruikt je, kan zuigen, het is de meest veilige plek voor hem/haar. Dus dat troost als de beste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:14

Sorry maar dan nog vind ik dat wel iets te ver gaan voor mijn gevoel. Zou me er niet gemakkelijk bij voelen als iemand naast mij op bv een terras haar lopende, pratende kind van 2 gaat zitten voeden. Terwijl ik met babys en bv totaal geen moeite heb.zelfs.al gebeurt het het niet discreet.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:04

Ik zeg niet dat je met precies 6 maanden kunt gaan rekken, dat verschilt per kind en met de ene kan het met 10 maanden, met de ander met 12 maanden. Met mijn zoontje was het zo rond 9 maanden dat het allemaal gemakkelijker te rekken werd en ipv BV op dat moment even iets anders gaf zodat ik niet in het openbaar hoefde te voeden (discreet werd toen moeilijk omdat hij doek eraf trok, rond wilde kijken etc). Maargoed misschien ben ik wel verwend, m'n zoontje eet letterlijk alles vanaf dat we met vast voedsel begonnen zijn en vind het allemaal heeeerlijk. De borst vond hij fijn, maar toen we stopte, was hij er ook wel min of meer klaar mee.

Met twee jaar zijn er ook andere manieren om een kind te troosten. Maar ik snap wel dat als ze aan de borst binnen een minuut getroost is dat het erg handig is, dat weet ik ook wel toen ik nog bv gaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:40

Even een praktische vraag aan de langvoeders met troostborst. Hoe gaat dat eigenlijk als het kindje bijvoorbeeld een dagje bij opa en oma is en het raakt van slag? Of nog simpeler, samen met papa alleen thuis. Is het dan ontroostbaar?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:49

De troosten op een andere manier en dat weten de kinderen. De troost die ze bij mama zoeken is meer een oerbehoefte en vaak zie je dat de schade bijthuiskomst van mama wordt ingehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:21

Oma kan hier wel een uurtje oppassen maar vanwege de leeftijd van oma's zijn ze niet meer capabel om de verzorging op zich te nemen, maar dat uurtje is nooit een probleem.
Papa troost op een andere manier, die laat hem bijv door de lucht door het hele huis vliegen, doet meer van die mannen/jongensdingen met hem die hem dan afleiden.
Verder laat ik hem geen dagjes ergens achter omdat ik hem het liefst live voedt en hem stiekem ook niet te lang kan missen :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:29

Goh best interessant. Ik ben zelf totaal niet thuis in die wereld en ook nooit überhaupt bedacht dat het een probleem was of dat mensen er last van zouden kunnen hebben als dat in het openbaar gedaan werd... Ik ga er niet naar zitten kijken, lijkt me een momentje tussen moeder en kind.. En vind het ook gewoon heel natuurlijk,,,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:34

Vanaf welke leeftijd kreeg je het idee dat het dan uitmaakt of het papa of mama is?
Mijn dochter is nog heel jong maar die voelt zich bij haar vader net zo op haar gemak als bij mij (op zaterdag werk ik de hele dag). Maar zij was dan ook een borstweigeraar, misschien dat kinderen die geen live bv krijgen wat minder moeite daar mee hebben (?)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:51

Mijn man en schoonmoeder krijgen haar wel getroost hoor. Maar het duurt wel wat langer dan dat het bij mij zou duren. Dan hoor ik terug dat ze bijv gevallen is en verschrikkelijk gehuild heeft en moeilijk weer rustig te krijgen was. Dan ben ik blij dat ik die troostborst kan aanbieden. :) Het is overigens niet zo dat ik te pas en te onpas die borst in haar gezicht duw bij een traan. ;)

Oh en voor de duidelijkheid: mijn dochter is gek op haar oma en vader, dus de bv heeft dat absoluut niet in de weg gestaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:53

Mijn beide kinderen waren Tot een half jaar echt mamaplak. Papa werd echt keihard afgewezen. Was heel sneu voor hem maar ook frustrerend soms voor mij. Ik kon echt niet weg zonder dat er al die tijd gehuild werd.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:56

Sizzle schreef:
Vanaf welke leeftijd kreeg je het idee dat het dan uitmaakt of het papa of mama is?
Mijn dochter is nog heel jong maar die voelt zich bij haar vader net zo op haar gemak als bij mij (op zaterdag werk ik de hele dag). Maar zij was dan ook een borstweigeraar, misschien dat kinderen die geen live bv krijgen wat minder moeite daar mee hebben (?)

Mijn oudste weigerde ook de borst, maar was (en nu 6 jaar later is ze nog steeds) het liefste bij mama. Nou vond ik het ook echt verschrikkelijk dat ik geen bv kon geven aan haar dus heb haar heel veel bij me gehouden in die eerste maanden. Toen ik zag hoe mijn schoonzus vrijwillig de bv stopte met 2 maanden en ernaast zat toen onze schoonmoeder haar kind de fles gaf, kon ik dat gewoon niet begrijpen. Misschien ben ik hier wel wat extreem in. Maar het is nou eenmaal Hoe ik het voel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:58

Ik vind het ook niet erg al iemand anders een keer een flesje geeft, mijn kindje ook niet trouwens. Die vind het vooral belangrijk dat er niet getreuzeld wordt :')
Bij de oma's is ze wel wat moeilijker te troosten maar dat zijn ook eigenlijk vreemden voor haar ivm afstand. Mijn man en ik staan voor mijn gevoel volledig op dezelfde plek ondanks dat ik er nu 3 maanden volledig voor haar was en mijn man lange dagen maakt. Ze is ook ontzettend blij als ze savonds zijn stem hoort en begint ze vreselijk te kletsen alsof ze wil vertellen wat er allemaal gebeurd is die dag.
Ik ben daar wel heel blij mee. Een mama plakker lijkt me inderdaad lastig. Zou dat ook niet te maken kunnen hebben met het gevoel dat je ze liever bij je zou willen hebben? Dat signaal pikken ze namelijk vast wel op. Dat is ook het grootste probleem bij kdv kindertjes, dat moeders met een zwaar hart staat. Dan gaat de kleine daar uiteraard in mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:42

Sizzle schreef:

Bij ons is het altijd in fases gegaan, ik heb niet het idee dat de bv daar iets mee te maken had. Soms kwamen ze alleen bij me om te voeden en voor de rest was papa de grote held. Momenteel is het weer mamafase, voor alle drie, En ze drinken van drie meer, maar ze willen overal met me mee en absoluut niet bij papa blijven. Dat kan zo ineens weer veranderen, dan zitten ze 's ochtends te huilen als papa naar zijn werk gaat en krijg ik ze niet getroost.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:34

Zo, hehe alles doorgelezen en ik wil ook graag even mijn hart hierover luchten. Want eerlijk gezegd: ik voel me aangesproken.

Voordat ik moeder was, zat ik er ook niet echt op te wachten om naast een borstvoedende mama te zitten. Ik schrok er een beetje van en keek dan snel een andere kant op, maar dacht ook heus wel eens: Doe dat lekker thuis of geef een (afgekolfd) flesje. Inmiddels ben ik zelf moeder en daardoor snap ik het ineens een stuk beter :') Sterker nog, ik geef nu zelf borstvoeding en ja, als het zo uitkomt ook openbaar. Het is heel fijn om te weten dat ik mijn dochter het beste aan voeding kan bieden en ik geniet van de momentjes samen.

Doordat ik er voorheen ook niet op zat te wachten, begrijp ik het gevoel van de "anti-ers", hoe mooi ik het inmiddels ook vind. In het openbaar zal ik echt proberen discreet te voeden, maar dat valt nog niet mee. Mijn dochter is inmiddels ruim 3 maanden en ik zal kort even schetsen waar ik tegenaan loop, hopelijk kunnen de "anti-ers" hierdoor wat meer begrip opbrengen voor de voedende dames op een terras:

- flesje geven ipv bv: geen optie bij de meesten en ook niet in mijn geval. Dochter moet iedere 3 à 4 uur eten, ik maak daarom een bepaalde hoeveelheid melk aan. Sla ik een voeding over, dan krijg ik harde, pijnlijke, gezwollen borsten: de melk moet eruit! Ik kan dus geen fles geven ipv bv, maar moet voeden én kolven. Stel je voor: ik zit op een terras, geef mijn dochter de fles, moet daarna kolven, totaal ben ik dan zo'n 1 à 1,5uur mee bezig. Dan heeft het eigenlijk al geen zin om ergens heen te gaan.

- ff tussen 2 voedingen door ergens heen. Lukt steeds beter, maarrrr er bestaat zoiets als regeldagen. Dit is een periode van enkele dagen tot een ruime week waarin ik meer moet gaan produceren omdat dochter groter wordt, en dus meer voeding nodig heeft. Dit doet ze door opeens heel vaak te komen drinken (zoals nu opeens iedere 1,5 à 2 uur), waardoor mijn lijf het signaal krijgt meer aan te maken. Heel leuk, maar gebeurt vrij onverwachts en ik kan mezelf moeilijk binnen opsluiten.

- discreet voeden/netjes afdekken. Ik weeg 66kg (incl zwangerschapskilo's grrr :o ), ben 1.68m. Ik ben dus zeker niet (te) zwaar, maar was al gezegend met een behoorlijke D en ben gegroeid naar cup G -O- (G als in Gigantisch Groot ja). Als ik mijn bh opendoe valt er, zoals eerder zo mooi (en sorry, maar voor mij kwetsend) opgeschreven, een grote witte, blauw geaderde tiet met enorme tepel uit de bh. Ik heb niet voor deze borsten gekozen, maar heb ze nu eenmaal.
Dochterlief heeft bovendien nu de neiging om met haar handjes mijn vel vast te grijpen (au!) tijdens het voeden. Ik heb dus één hand nodig om haar handjes te beteugelen en één hand over om zo discreet mogelijk alles op zijn plaats te houden, inclusief dochter die ik natuurlijk niet los kan laten liggen. En ja, ik heb qua kleding er alles aan gedaan om de boel binnen te houden, incl discrete voedingsbh, tactisch tshirt en een doek eroverheen. Maar voor mij is het praktisch onmogelijk om alles af te dekken en discreet te voeden op de manier die ik zou willen.

Sinds de bevalling 3 maanden geleden, ben ik welgeteld 6x naar "buiten" geweest en heb 2x openbaar gevoed. Mocht er tijdens die keren iemand zijn geweest die aanstoot heeft genomen aan mijn lijf of aan het feit dat ik graag het beste wil voor mij dochter: bij deze mijn excuses. Niet iedere moeder waarvan je een stuk borst ziet, doet dit om te shockeren. En ja, ook ik weiger om op het toilet mijn dochter te voeden. Daar kolven als ik weg ben bij mijn dochter à la, maar haar daar voeden: dát is pas walgelijk.

Ondanks alle onhandigheidjes en nadelen die bv heeft, vind ik het nog steeds opwegen tegen de voordelen. De keuze voor bv zelf ga ik hier niet verdedigen, dat is weer een heel andere discussie. Heb je geen kinderen, dan vind ik het niet gek dat je je niet kan voorstellen hoe fijn het kan zijn (kon ik eerst ook niet), maar een beetje meer begrip of een andere kant opkijken als bv op een openbare plek je stoort, zou ik persoonlijk erg waarderen.

Ter afsluiting: toevallig gaan wij over 2 weken naar de Efteling, ik zal proberen niet in een attractie te voeden en hiervan zéker geen foto's op internet plaatsen :')

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:52

_/-\o_

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:22

woods schreef:
Zo, hehe alles doorgelezen en ik wil ook graag even mijn hart hierover luchten. Want eerlijk gezegd: ik voel me aangesproken.

Voordat ik moeder was, zat ik er ook niet echt op te wachten om naast een borstvoedende mama te zitten. Ik schrok er een beetje van en keek dan snel een andere kant op, maar dacht ook heus wel eens: Doe dat lekker thuis of geef een (afgekolfd) flesje. Inmiddels ben ik zelf moeder en daardoor snap ik het ineens een stuk beter :') Sterker nog, ik geef nu zelf borstvoeding en ja, als het zo uitkomt ook openbaar. Het is heel fijn om te weten dat ik mijn dochter het beste aan voeding kan bieden en ik geniet van de momentjes samen.

Doordat ik er voorheen ook niet op zat te wachten, begrijp ik het gevoel van de "anti-ers", hoe mooi ik het inmiddels ook vind. In het openbaar zal ik echt proberen discreet te voeden, maar dat valt nog niet mee. Mijn dochter is inmiddels ruim 3 maanden en ik zal kort even schetsen waar ik tegenaan loop, hopelijk kunnen de "anti-ers" hierdoor wat meer begrip opbrengen voor de voedende dames op een terras:

- flesje geven ipv bv: geen optie bij de meesten en ook niet in mijn geval. Dochter moet iedere 3 à 4 uur eten, ik maak daarom een bepaalde hoeveelheid melk aan. Sla ik een voeding over, dan krijg ik harde, pijnlijke, gezwollen borsten: de melk moet eruit! Ik kan dus geen fles geven ipv bv, maar moet voeden én kolven. Stel je voor: ik zit op een terras, geef mijn dochter de fles, moet daarna kolven, totaal ben ik dan zo'n 1 à 1,5uur mee bezig. Dan heeft het eigenlijk al geen zin om ergens heen te gaan.

- ff tussen 2 voedingen door ergens heen. Lukt steeds beter, maarrrr er bestaat zoiets als regeldagen. Dit is een periode van enkele dagen tot een ruime week waarin ik meer moet gaan produceren omdat dochter groter wordt, en dus meer voeding nodig heeft. Dit doet ze door opeens heel vaak te komen drinken (zoals nu opeens iedere 1,5 à 2 uur), waardoor mijn lijf het signaal krijgt meer aan te maken. Heel leuk, maar gebeurt vrij onverwachts en ik kan mezelf moeilijk binnen opsluiten.

- discreet voeden/netjes afdekken. Ik weeg 66kg (incl zwangerschapskilo's grrr :o ), ben 1.68m. Ik ben dus zeker niet (te) zwaar, maar was al gezegend met een behoorlijke D en ben gegroeid naar cup G -O- (G als in Gigantisch Groot ja). Als ik mijn bh opendoe valt er, zoals eerder zo mooi (en sorry, maar voor mij kwetsend) opgeschreven, een grote witte, blauw geaderde tiet met enorme tepel uit de bh. Ik heb niet voor deze borsten gekozen, maar heb ze nu eenmaal.
Dochterlief heeft bovendien nu de neiging om met haar handjes mijn vel vast te grijpen (au!) tijdens het voeden. Ik heb dus één hand nodig om haar handjes te beteugelen en één hand over om zo discreet mogelijk alles op zijn plaats te houden, inclusief dochter die ik natuurlijk niet los kan laten liggen. En ja, ik heb qua kleding er alles aan gedaan om de boel binnen te houden, incl discrete voedingsbh, tactisch tshirt en een doek eroverheen. Maar voor mij is het praktisch onmogelijk om alles af te dekken en discreet te voeden op de manier die ik zou willen.

Sinds de bevalling 3 maanden geleden, ben ik welgeteld 6x naar "buiten" geweest en heb 2x openbaar gevoed. Mocht er tijdens die keren iemand zijn geweest die aanstoot heeft genomen aan mijn lijf of aan het feit dat ik graag het beste wil voor mij dochter: bij deze mijn excuses. Niet iedere moeder waarvan je een stuk borst ziet, doet dit om te shockeren. En ja, ook ik weiger om op het toilet mijn dochter te voeden. Daar kolven als ik weg ben bij mijn dochter à la, maar haar daar voeden: dát is pas walgelijk.

Ondanks alle onhandigheidjes en nadelen die bv heeft, vind ik het nog steeds opwegen tegen de voordelen. De keuze voor bv zelf ga ik hier niet verdedigen, dat is weer een heel andere discussie. Heb je geen kinderen, dan vind ik het niet gek dat je je niet kan voorstellen hoe fijn het kan zijn (kon ik eerst ook niet), maar een beetje meer begrip of een andere kant opkijken als bv op een openbare plek je stoort, zou ik persoonlijk erg waarderen.

Ter afsluiting: toevallig gaan wij over 2 weken naar de Efteling, ik zal proberen niet in een attractie te voeden en hiervan zéker geen foto's op internet plaatsen :')

Super geschreven!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:50

Idd mooi geschreven woods (pfff kan me niet indenken hoe het moet zijn met een cup G...!). Overigens gebruikte ik zelf zo'n cover in het openbaar (en je hebt allerlei verschillend printen/kleuren, neem aan dat je dergelijke covers ook in NL verkrijgbaar zijn?): Afbeelding

Erg handig, want het is open aan de bovenkant dus je kan je baby goed zien. En het werkte erg goed totdat hij ouder werd en het niet fijn vond om zo bedekt te zijn :+ .

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:53

Ik vind het best aso om borstvoeding te geven in het openbaar. Je mag ws ook niet topless op een terras gaan zitten, waarom dan wel als er een baby aan hangt?
Bovenstaand vind ik wel een goede manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:17

Topless ergens gaan zitten heeft ook geen nut, voeden wel. En meestal zie je de borst geen eens.
Ben je dan zo preuts of vind je het vies?
Wat kunnen mensen toch moeilijk doen en zich druk maken zeg. Lijkt me vermoeiend voor jezelf :Z

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:42

antje_vip schreef:
Ik vind het best aso om borstvoeding te geven in het openbaar. Je mag ws ook niet topless op een terras gaan zitten, waarom dan wel als er een baby aan hangt?

Beetje domme opmerking aangezien topless wel heel wat anders is dan bv geven.
Als een vrouw gewoon normaal bv geeft dan zie jij daar niks van tenzij je bewust naar haar borsten zit te gluren!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:58

antje_vip schreef:

Heb jij wel eens iemand zo zien zitten? Ik niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:07

Woods mooi beschreven :j

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:10

Woods: geweldig omschreven, haha! Mijn man zegt net (nadat ik je stukje over witte borsten voorgelezen heb) dat vrouwen gewoon wat vaker in het zonnetje moeten gaan voeden, is het probleem van de witte borst ook opgelost. :D

Voordat ik kinderen had, hield ik me absoluut niet bezig met voedende moeders. Ik zag ze weinig en als ik ze wel zag, kon ik me echt niet druk maken over die blote borst. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die zo onverdraagzaam zijn tegenover andere mensen. Waar maak je je toch druk over? Er is zo ontzettend veel bloot te zien in onze maatschappij, wat is dan het probleem van die halve blote borst??