Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Vanaf welke leeftijd kreeg je het idee dat het dan uitmaakt of het papa of mama is?
Mijn dochter is nog heel jong maar die voelt zich bij haar vader net zo op haar gemak als bij mij (op zaterdag werk ik de hele dag). Maar zij was dan ook een borstweigeraar, misschien dat kinderen die geen live bv krijgen wat minder moeite daar mee hebben (?)
Sizzle schreef:Vanaf welke leeftijd kreeg je het idee dat het dan uitmaakt of het papa of mama is?
Mijn dochter is nog heel jong maar die voelt zich bij haar vader net zo op haar gemak als bij mij (op zaterdag werk ik de hele dag). Maar zij was dan ook een borstweigeraar, misschien dat kinderen die geen live bv krijgen wat minder moeite daar mee hebben (?)
woods schreef:Zo, hehe alles doorgelezen en ik wil ook graag even mijn hart hierover luchten. Want eerlijk gezegd: ik voel me aangesproken.
Voordat ik moeder was, zat ik er ook niet echt op te wachten om naast een borstvoedende mama te zitten. Ik schrok er een beetje van en keek dan snel een andere kant op, maar dacht ook heus wel eens: Doe dat lekker thuis of geef een (afgekolfd) flesje. Inmiddels ben ik zelf moeder en daardoor snap ik het ineens een stuk beterSterker nog, ik geef nu zelf borstvoeding en ja, als het zo uitkomt ook openbaar. Het is heel fijn om te weten dat ik mijn dochter het beste aan voeding kan bieden en ik geniet van de momentjes samen.
Doordat ik er voorheen ook niet op zat te wachten, begrijp ik het gevoel van de "anti-ers", hoe mooi ik het inmiddels ook vind. In het openbaar zal ik echt proberen discreet te voeden, maar dat valt nog niet mee. Mijn dochter is inmiddels ruim 3 maanden en ik zal kort even schetsen waar ik tegenaan loop, hopelijk kunnen de "anti-ers" hierdoor wat meer begrip opbrengen voor de voedende dames op een terras:
- flesje geven ipv bv: geen optie bij de meesten en ook niet in mijn geval. Dochter moet iedere 3 à 4 uur eten, ik maak daarom een bepaalde hoeveelheid melk aan. Sla ik een voeding over, dan krijg ik harde, pijnlijke, gezwollen borsten: de melk moet eruit! Ik kan dus geen fles geven ipv bv, maar moet voeden én kolven. Stel je voor: ik zit op een terras, geef mijn dochter de fles, moet daarna kolven, totaal ben ik dan zo'n 1 à 1,5uur mee bezig. Dan heeft het eigenlijk al geen zin om ergens heen te gaan.
- ff tussen 2 voedingen door ergens heen. Lukt steeds beter, maarrrr er bestaat zoiets als regeldagen. Dit is een periode van enkele dagen tot een ruime week waarin ik meer moet gaan produceren omdat dochter groter wordt, en dus meer voeding nodig heeft. Dit doet ze door opeens heel vaak te komen drinken (zoals nu opeens iedere 1,5 à 2 uur), waardoor mijn lijf het signaal krijgt meer aan te maken. Heel leuk, maar gebeurt vrij onverwachts en ik kan mezelf moeilijk binnen opsluiten.
- discreet voeden/netjes afdekken. Ik weeg 66kg (incl zwangerschapskilo's grrr), ben 1.68m. Ik ben dus zeker niet (te) zwaar, maar was al gezegend met een behoorlijke D en ben gegroeid naar cup G
(G als in Gigantisch Groot ja). Als ik mijn bh opendoe valt er, zoals eerder zo mooi (en sorry, maar voor mij kwetsend) opgeschreven, een grote witte, blauw geaderde tiet met enorme tepel uit de bh. Ik heb niet voor deze borsten gekozen, maar heb ze nu eenmaal.
Dochterlief heeft bovendien nu de neiging om met haar handjes mijn vel vast te grijpen (au!) tijdens het voeden. Ik heb dus één hand nodig om haar handjes te beteugelen en één hand over om zo discreet mogelijk alles op zijn plaats te houden, inclusief dochter die ik natuurlijk niet los kan laten liggen. En ja, ik heb qua kleding er alles aan gedaan om de boel binnen te houden, incl discrete voedingsbh, tactisch tshirt en een doek eroverheen. Maar voor mij is het praktisch onmogelijk om alles af te dekken en discreet te voeden op de manier die ik zou willen.
Sinds de bevalling 3 maanden geleden, ben ik welgeteld 6x naar "buiten" geweest en heb 2x openbaar gevoed. Mocht er tijdens die keren iemand zijn geweest die aanstoot heeft genomen aan mijn lijf of aan het feit dat ik graag het beste wil voor mij dochter: bij deze mijn excuses. Niet iedere moeder waarvan je een stuk borst ziet, doet dit om te shockeren. En ja, ook ik weiger om op het toilet mijn dochter te voeden. Daar kolven als ik weg ben bij mijn dochter à la, maar haar daar voeden: dát is pas walgelijk.
Ondanks alle onhandigheidjes en nadelen die bv heeft, vind ik het nog steeds opwegen tegen de voordelen. De keuze voor bv zelf ga ik hier niet verdedigen, dat is weer een heel andere discussie. Heb je geen kinderen, dan vind ik het niet gek dat je je niet kan voorstellen hoe fijn het kan zijn (kon ik eerst ook niet), maar een beetje meer begrip of een andere kant opkijken als bv op een openbare plek je stoort, zou ik persoonlijk erg waarderen.
Ter afsluiting: toevallig gaan wij over 2 weken naar de Efteling, ik zal proberen niet in een attractie te voeden en hiervan zéker geen foto's op internet plaatsen
antje_vip schreef:Ik vind het best aso om borstvoeding te geven in het openbaar. Je mag ws ook niet topless op een terras gaan zitten, waarom dan wel als er een baby aan hangt?
Bovenstaand vind ik wel een goede manier.