Shadow0 schreef:sallandval schreef:Mee oneens. Door ergens vaker mee te worden geconfronteerd wordt je er niet gevoeliger voor maak kweek je juist een beetje relativeringsvermogen.
Hmmm, dat was geen mening maar een feit: ruimschoots onderzocht en bewezen. Teveel negatieve ervaringen maken je niet sterk, maar schaden je.
Laat mij dan maar eens zien welke onderzoeken dat volgens jou waren die hierop zo eenduidig van toepassing zijn. Het probleem is namelijk dat dit hele discriminatie verhaal zo verschrikkelijk veel variabelen heeft dat er bijna geen zinnig onderzoek naar te doen valt. Zo zijn er bijvoorbeeld namelijk ook talloze onderzoeken die aantonen dat je ziet en ervaart wat je verwacht te zien en te ervaren (ook discriminatie), dat vooral de erváren discriminatie telt (en niet de daadwerkelijke) maar ook bijvoorbeeld dat een externe locus of control (ik voel mij zo omdat andere dit en dat doen) een negatieve invloed op emoties heeft.
Dus ook al zijn er talloze onderzoeken die zeggen dat meer confrontatie met discriminatie leidt tot meer klachten is het zeer de vraag of een vermindering van daadwerkelijke discriminatie ook zou leiden tot een vermindering in vermeende discriminatie. Racisme zien in zwarte piet of in negerzoenen vind ik nou echt zo'n voorbeeld van vermeende discriminatie.
Ik ben de laatste die zegt dat donkere Nederlanders zich niet moeten aanstellen. Maar ik denk dat meer woorden, gebruiken of rituelen afschaffen niets oplost omdat ik denk dat het hele slavenverleden zo'n grote impact heeft gehad op een hele grote groep mensen (hele generaties opgegroeid met een gevoel van minderwaardigheid beroofd van zonen en vaders etc etc.) dat het veel dieper zit dan dat kan worden opgelost door simpelweg niets meer te zeggen dat zou kunnen worden opgevat als discriminatie.