Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Mijn geloof is ontstaan toen ik de Bijbel ging lezen. Althans, ik ben er min of meer mee opgevoed maar toen kon ik natuurlijk nog niet lezen. Toen ik zelf de Bijbel kon gaan lezen heb ik me eerst ontzettend verzet. Na een paar jaar voelde ik wel dat ik er weer naar toe geleid werd, ik wilde graag weer naar de kerk en begreep nu veel meer waar het werkelijk om ging. Toen heb ik ook de Bijbel weer gelezen bij een clubje waar je uitleg kreeg, waar ik nu overigens nog steeds bij zit, en nu kan ik werkelijk wel zeggen dat ik geloof en dat de Bijbel mijn fundament is.
Babootje schreef:Shenavallie schreef:Vanmiddag hadden we bezoek van een zeer goede kennis van ons en ik liet dit topic vallen. De kennis vertelde me dat hij katholiek is opgevoed en tot een bepaalde leeftijd (16) mee moest naar de kerk. Vreselijk vond hij dat en hij kreeg regelmatig een standje van de (heet dat zo?) pastoor, of hoe diegene heet die de kerk runt. Op een dag werd hij bij die man op het matje geroepen en moest hij zijn gedrag/verzet tegen de kerk verantwoorden. De kennis reageerde als volgt: "Men zegt dat "god" de vader is van iedereen. Nou, mijn vader - en die van mijn broer - staat daar (wijzend naar zijn vader die even verderop stond). Als mijn broer en ik stevig ruzie hebben, dan ziet mijn vader erop toe dat dat in alle redelijkheid verloopt. Als we te ver gaan, dan grijpt mijn vader in en geeft ons allebei op onze kop. Nu wordt er beweerd dat er een "god" moet zijn die onze vader is. Overal in de wereld is er doffe ellende, oorlogen, mensen die enge ziektes krijgen en wat al niet meer. Als "vader" zou die "god" erop moeten toezien dat niemand benadeeld wordt en dat er korte metten met ruzies of oorlogen gemaakt worden. Dat doet-ie niet en dan ben je in mijn ogen geen goede "vader"". Het enige waar hij antwoord op kreeg, was waarom mensen moeten lijden aan nare ziektes en dat was omdat "god" deze mensen gebruikte als beproefing, verder moest de kerk-runner het antwoord schuldig blijven. Vervolgens is de kennis er per direct uit getrapt en hoefde niet meer terug te komen, maar wist er nog wel achteraan te zeggen dat de pastoor (of hoe dat dus ook heet) er maar eens goed over na moest denken. Tot de dag van vandaag (hij is inmiddels de 50 gepasseerd) heeft hij nooit meer een reactie hierop gekregen van de kerk-runner.
Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.
Shenaville, wat is een kerk runner?
trustHim schreef:Mmmmm nou als ik in eigen woorden ga uitleggen waarom ik geloof gaat iedereen me zweverig vinden hahaha. Tja ik geloof omdat ik persoonlijk er niet omheen kan dat God er is in mijn leven en dat is door een aantal gebeurtenissen in mijn leven die ik hier niet ga omschrijven omdat de situatie gewoon heel persoonlijk is.
Er zijn genoeg mensen die wel eens b.v. een voorgevoel hebben bij iets, onderbuik gevoel etc.... dat is iets wat je ook eigenlijk niet echt kan verklaren maar best veel mensen wel eens hebben. Zoiets is het met mijn geloof, ik weet en voel gewoon dat het waar is. Mijn geloof heeft ook niks met religie te maken dat is grotendeels door mensen beïnvloed, ik geloof in een relatie met een levende God. En ja ik lees daarvoor ook de bijbel om Hem te leren kennen
Wat betreft onrecht enz in de wereld, waarom wijzen we dan van als er een God zou zijn dan........ als iedereen eens echt zijn verantwoording zou nemen komen we al een heel eind. Ik geloof dat God ons niet alleen een vrije wil gegeven heeft maar ook een verantwoordelijkheid en mogelijkheden.
Vergeet niet dat de mens voor heel veel rottigheid zelf verantwoordelijk is
Babootje schreef:spettic schreef:Wow, wat een vijandigheid hier zeg tegen christenen.
Blue eyes, je kent het gezegde van parels voor de zwijnen werpen?Babootje schreef:Niet verwonderlijk. Dat was in Jezus' tijd al zo en is nu niet anders. Overigens ook zo dat Jezus verwijzend naar "de laatste dagen" christenen omwille van zijn naam voorwerpen van haat zouden zijn voor alle natien (Mtw 24:9).spettic schreef:Ja maar het verbaasde me echt sommige van die reacties! En vooral de haat die eruit sprak.
Ja, jammer van zo'n topic.
Shenavallie schreef:Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.
randalinpony schreef:Dat het Christendom een goede marketing had moet je ze nageven.
Tja, het probleem is ,dat niemand écht kan aantonen dat ie écht namens een god spreekt, je zult zulke mensen dus op hun woord moeten geloven, of ze nou 2000 jaar geleden wat roepen of niet.
Ik kan natuurlijk ook best wat opschrijven en beweren dat het Gods woord op aarde is, zeg jij maar dat het niet waar is... Maar als ik zoiets zou doen, zou ik er natuurlijk wel even bijschrijven, dat God dat zelf allemaal aan mij verteld heeft en dat ik een Heilige Taak van God gekregen had.
Wat ik altijd frappant heb gevonden, is de persoon in mijn familie die voor priester leerde, in een kerk een visioen kreeg waarin God tot hem sprak, en die dus linea recta de kerk uitgeschopt werd. Zulke lui konden ze kennelijk niet gebruiken in de Katholieke kerk, haha!
aikon schreef:Shenavallie schreef:Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.
Dat valt mij ook op, wat mij ook opvalt is dat mensen die er wel over na gaan denken uit het geloof stappen/er uit gezet worden, omdat ze het geheel niet kunnen rijmen/omdat ze uitleg vragen waar "kerk runners" (mooi woord trouwens) geen antwoord op hebben omdat ze er zelf niet over na (willen) denken. Als je al kritische vragen stelt ben je vaak een godslasteraar "Zo als het in de bijbel staat zo is het en niet anders" krijg je dan te horen of "hoe durf je Gods woord in twijfel te nemen?" Ik neem Gods woord niet in twijfel, ik neem het woord geschreven in naam van god in de bijbel in twijfel. Waarom? Omdat ik van mening ben dat alle evangeliën die, pas na honderden jaren van mondeling overleving op papier gezet zijn, in de loop van de tijd het een en ander door vertellers is veranderd. Niemand van ons was bij de eerste vertelling en weet dus ook niet wat die precies was en wat die inhield. Het is bekent dat verhalen nogal eens aangedikt werden, zie sagen/mythen/legendes/zelf de geschiedenis. Door veel ellende en zo te vertellen bleef de boodschap beter en langer hangen, toen en ook nu. Ik vind het jammer dat bijbelgelovers (alle stromingen binnen het christendom) dit niet willen zien. Geen antwoord op willen/kunnen geven. Er is niks mis met zelfonderzoek naar waar men in geloofd en onduidelijkheden aan de kaak te stellen. Blindelings geloven in een boek die door meerdere hoofden binnen de kerken is samengesteld/verandert/"verbeterd" geeft mij absoluut geen beeld van wat Gods woord is.
idefix4 schreef:Verootjoo: Ik geloof absoluut ook in God, ik heb ook de Bijbel gelezen, maar ik lees het wel in perspectief van deze tijd. Vergeet niet dat de schrijvers van de Bijbel in een andere tijd leefden. Als we dat niet zouden doen, zouden we nog in de Middeleeuwen leven. En dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de mens. God schiep ons niet alleen om ons te vermenigvuldigen. Hij gaf ons ook de opdracht mee om goed voor deze wereld te zorgen. Dat lukt ons, naar mijn idee, niet zo heel best. Maar ik denk dan maar: Wat ik doe, is een klein beetje bijdragen aan een betere wereld. Ik doe dat op mijn manier. En zo doet iedereen dat toch?Zo lang je dat voor ogen houdt, is het niet moeilijk om een ander te respecteren, ook al ben je het niet helemaal eens met zijn manier van aanpak. Van elk mens kun je op elk moment in je leven leren. Als je er maar voor open wil staan. Vooral bij de heel zwaar gelovigen mis ik dat aspect vaak.
Citaat:Er staat zelfs informatie in die haar tijd ver vooruit was. In het boek Leviticus staan bijvoorbeeld wetten voor het oude Israel over quarantaine en hygiene, terwijl de volken om Israel heen nog niets over dat soort dingen wisten. In een tijd dat mensen onjuiste ideeen hadden over de vorm van de aarde, zei de bijbel dat de aarde rond was, een bol (Jes. 40:22).
Citaat:God voorzei bijvoorbeeld tegen de profeet Jesaja die in de achtste eeuw voor Gewone Tijdrekening leefde, dat de stad Babylon verwoest zou worden. Er werd gezegd hoe dat precies zou gebeuren en ook werd zelfs de naam genoemd van de koning die Bablon zou veroveren: Cyrus. Ongeveer 200 jaar later (in 539 v GT) werd deze profetie vervuld toen de Perzische koning Cyrus Babylon innam, precies op de wijze als was voorzegd. In de profetie werd ook voorzegd dat de stad Babylon voor altijd onbewoond zou blijven. Het bewijs voor de vervulling van deze profetie is nog steeds te zien. De plaats waar Babylon lag, ten zuiden van Bagdad in Irak is nu onbewoond.