respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:39

Mmmmm nou als ik in eigen woorden ga uitleggen waarom ik geloof gaat iedereen me zweverig vinden hahaha. Tja ik geloof omdat ik persoonlijk er niet omheen kan dat God er is in mijn leven en dat is door een aantal gebeurtenissen in mijn leven die ik hier niet ga omschrijven omdat de situatie gewoon heel persoonlijk is.

Er zijn genoeg mensen die wel eens b.v. een voorgevoel hebben bij iets, onderbuik gevoel etc.... dat is iets wat je ook eigenlijk niet echt kan verklaren maar best veel mensen wel eens hebben. Zoiets is het met mijn geloof, ik weet en voel gewoon dat het waar is. Mijn geloof heeft ook niks met religie te maken dat is grotendeels door mensen beïnvloed, ik geloof in een relatie met een levende God. En ja ik lees daarvoor ook de bijbel om Hem te leren kennen

Wat betreft onrecht enz in de wereld, waarom wijzen we dan van als er een God zou zijn dan........ als iedereen eens echt zijn verantwoording zou nemen komen we al een heel eind. Ik geloof dat God ons niet alleen een vrije wil gegeven heeft maar ook een verantwoordelijkheid en mogelijkheden.
Vergeet niet dat de mens voor heel veel rottigheid zelf verantwoordelijk is

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:40

verootjoo schreef:
Mijn geloof is ontstaan toen ik de Bijbel ging lezen. Althans, ik ben er min of meer mee opgevoed maar toen kon ik natuurlijk nog niet lezen :Y). Toen ik zelf de Bijbel kon gaan lezen heb ik me eerst ontzettend verzet. Na een paar jaar voelde ik wel dat ik er weer naar toe geleid werd, ik wilde graag weer naar de kerk en begreep nu veel meer waar het werkelijk om ging. Toen heb ik ook de Bijbel weer gelezen bij een clubje waar je uitleg kreeg, waar ik nu overigens nog steeds bij zit, en nu kan ik werkelijk wel zeggen dat ik geloof en dat de Bijbel mijn fundament is.

Dat vind ik mooi en interessant :)

trustHim

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:43

Ik ben overgens christelijk opgevoed maar had er totaal niks mee en heb het destijds flink van me afgezet

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:19

Babootje schreef:
Shenavallie schreef:
Vanmiddag hadden we bezoek van een zeer goede kennis van ons en ik liet dit topic vallen. De kennis vertelde me dat hij katholiek is opgevoed en tot een bepaalde leeftijd (16) mee moest naar de kerk. Vreselijk vond hij dat en hij kreeg regelmatig een standje van de (heet dat zo?) pastoor, of hoe diegene heet die de kerk runt. Op een dag werd hij bij die man op het matje geroepen en moest hij zijn gedrag/verzet tegen de kerk verantwoorden. De kennis reageerde als volgt: "Men zegt dat "god" de vader is van iedereen. Nou, mijn vader - en die van mijn broer - staat daar (wijzend naar zijn vader die even verderop stond). Als mijn broer en ik stevig ruzie hebben, dan ziet mijn vader erop toe dat dat in alle redelijkheid verloopt. Als we te ver gaan, dan grijpt mijn vader in en geeft ons allebei op onze kop. Nu wordt er beweerd dat er een "god" moet zijn die onze vader is. Overal in de wereld is er doffe ellende, oorlogen, mensen die enge ziektes krijgen en wat al niet meer. Als "vader" zou die "god" erop moeten toezien dat niemand benadeeld wordt en dat er korte metten met ruzies of oorlogen gemaakt worden. Dat doet-ie niet en dan ben je in mijn ogen geen goede "vader"". Het enige waar hij antwoord op kreeg, was waarom mensen moeten lijden aan nare ziektes en dat was omdat "god" deze mensen gebruikte als beproefing, verder moest de kerk-runner het antwoord schuldig blijven. Vervolgens is de kennis er per direct uit getrapt en hoefde niet meer terug te komen, maar wist er nog wel achteraan te zeggen dat de pastoor (of hoe dat dus ook heet) er maar eens goed over na moest denken. Tot de dag van vandaag (hij is inmiddels de 50 gepasseerd) heeft hij nooit meer een reactie hierop gekregen van de kerk-runner.

Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.

Shenaville, wat is een kerk runner?

Geen idee hoe al die mensen heten die voor de kerk/groep werken, dus noem het maar een kerk-runner. Net zoiets als iemand die een winkel runt. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:23

@ Blue Eyes: Ik snap jouw kant hoor, dat heb je al duidelijk aangegeven in eerdere posts. Het is gewoon een algemene opsomming over meerdere mensen en waarschijnlijk zat jouw situatie daar ook bij! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:30

trustHim schreef:
Mmmmm nou als ik in eigen woorden ga uitleggen waarom ik geloof gaat iedereen me zweverig vinden hahaha. Tja ik geloof omdat ik persoonlijk er niet omheen kan dat God er is in mijn leven en dat is door een aantal gebeurtenissen in mijn leven die ik hier niet ga omschrijven omdat de situatie gewoon heel persoonlijk is.

Er zijn genoeg mensen die wel eens b.v. een voorgevoel hebben bij iets, onderbuik gevoel etc.... dat is iets wat je ook eigenlijk niet echt kan verklaren maar best veel mensen wel eens hebben. Zoiets is het met mijn geloof, ik weet en voel gewoon dat het waar is. Mijn geloof heeft ook niks met religie te maken dat is grotendeels door mensen beïnvloed, ik geloof in een relatie met een levende God. En ja ik lees daarvoor ook de bijbel om Hem te leren kennen

Wat betreft onrecht enz in de wereld, waarom wijzen we dan van als er een God zou zijn dan........ als iedereen eens echt zijn verantwoording zou nemen komen we al een heel eind. Ik geloof dat God ons niet alleen een vrije wil gegeven heeft maar ook een verantwoordelijkheid en mogelijkheden.
Vergeet niet dat de mens voor heel veel rottigheid zelf verantwoordelijk is

Duidelijk en dank voor je uitleg! Inderdaad, de mens is voornamelijk verantwoordelijk voor heel veel rottigheid. Echter, er zijn religies die beweren dat nare situaties door een "god" toebedeeld worden omdat "men gezondigd heeft" of welke reden ook. Kijk naar Arabische oorlogen, waar "allah" geroepen wordt en vervolgens nog meer mensen afgeknald worden. Kan me gewoon niet voorstellen dat hun "god" dat zou willen. Andere religies zeggen weer dat een "god" alleen maar het goede met de mens voor heeft. Zelf denk ik dat alles wat we doen ook door ons zelf komt: als iemand zijn best doet, dan plukt hij daar de vruchten van (bijvoorbeeld hard werkt, verdient hij genoeg geld (wat weer door een baas wordt uitbetaald en niet door een "god") om eten te kopen) en als iemand minder zijn best doet daar zelf de gevolgen van moet dragen (bijvoorbeeld spijbelen van school, waardoor je minder lesstof meekrijgt en dus kans maakt op een lager cijfer). In mijn beleving komt in beide gevallen geen "god" voor, maar doen we het allemaal zelf. Zou het zo kunnen zijn dat mensen die geloven hun "god" als een soort therapeut zien, waar ze hun verhaal kwijt kunnen en waar ze - zij het denkbeeldig - steun van krijgen?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:39

Even heel hard maar mijn mening, TS trek het je niet aan.
Met iedereen word gespot, bewust of onbewust.
Dat het in dit geval bij jou geloof is, dat kan.
Ben zelf niet gelovig en heb best respect voor de wél gelovigen. (behalve als ze me proberen te bekeren :') ) Maar even zonder gekheid, ik zou het me écht niet aantrekken als ik jou was.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:49

Geloof, dikke mensen, dunne mensen, roodharigen, stotteraars, gehandicapten.. ik denk dat er met elke doelgroep wel gespot wordt. het is aan jou om je er wel of niet iets van aan te trekken.
Ik heb respect voor iedereen, dus ook voor gelovigen. Wederzijds verwacht ik dat ook. Leven en laten leven. Dat ik op zondag lekker mijn huisje stofzuig omdat dat de zo.n beetje de enige dag in de week is dat ik net een beetje tijd over houdt, is mijn ding. Daarmee ga ik geen rekening houden, dat heeft niets met respect te maken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:08

Ik stofzuig ook wel op zondag, wassen ook en laatst op zondag naar de pannekoekenboerderij :+ is maar net wat je er van maakt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:09

Oh, ik gun ieder zijn geloof, maar een grapje op zijn tijd moet kunnen hoor. Net als kritische opmerkingen over allerlei uitwassen van geloven, als mensen daar niet tegen kunnen heeft dat meer betrekking op hun eigen onzekerheid denk ik dan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:19

Babootje schreef:
spettic schreef:
Wow, wat een vijandigheid hier zeg tegen christenen.
Blue eyes, je kent het gezegde van parels voor de zwijnen werpen?

Babootje schreef:
Niet verwonderlijk. Dat was in Jezus' tijd al zo en is nu niet anders. Overigens ook zo dat Jezus verwijzend naar "de laatste dagen" christenen omwille van zijn naam voorwerpen van haat zouden zijn voor alle natien (Mtw 24:9).

spettic schreef:
Ja maar het verbaasde me echt sommige van die reacties! En vooral de haat die eruit sprak.

Ja, jammer van zo'n topic.

Ja gek he?
Heb je naaste lief enzo... Hoewel.. er zijn miljoenen vermoord omdat ze niet in de Christelijke God geloofden. En nog steeds worden mensen met de nek aangekeken omdat ze dat niet doen. Naast de opmerkingen van voorbijgangers wanneer ik op zondag het gras maai, de bill boards in de straat, huisbezoeken door Jehova's en zelfs bijbelteksten op een openbaar paardenforum! Ik pleit -en ik zei het daarom al eerder- voor een verbod op religieuze posts / topics op Bokt. Sommigen zijn nou eenmaal beledigend voor anderen.
Topics over seks mogen ook niet omdat er kinderen meelezen, ik vind dat topics over het geloof niet moeten mogen omdat er ongelovigen meelezen! ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:08

Je bent wel weer lekker kort door de bocht sfjl je hoeft dit topic niet te lezen, uit de titel kun je al opmaken waar het over gaat en in topics over geloof komen nu eenmaal ook Bijbelteksten voor. En zoals je zelf zegt het is een openbaar forum, dus ja gezien de vrijheid van meningsuiting mag zoiets op bokt, net zo goed als jij het onzin etc mag vinden

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:09

Shenavallie schreef:
Dat valt me in dit topic ook wel een beetje op: zodra de vragen te direct worden of niet met eigen bewoording onderbouwd kunnen worden (hoewel verootjoo in de laatste reactie wel aardig heeft weergegeven hoe hij/zij het beleeft), geeft men niet thuis of wordt er gezegd dat er ineens geen tijd meer voor is. Jammer, want ik zou het wel erg graag willen weten.

Dat valt mij ook op, wat mij ook opvalt is dat mensen die er wel over na gaan denken uit het geloof stappen/er uit gezet worden, omdat ze het geheel niet kunnen rijmen/omdat ze uitleg vragen waar "kerk runners" (mooi woord trouwens) geen antwoord op hebben omdat ze er zelf niet over na (willen) denken. Als je al kritische vragen stelt ben je vaak een godslasteraar "Zo als het in de bijbel staat zo is het en niet anders" krijg je dan te horen of "hoe durf je Gods woord in twijfel te nemen?" Ik neem Gods woord niet in twijfel, ik neem het woord geschreven in naam van god in de bijbel in twijfel. Waarom? Omdat ik van mening ben dat alle evangeliën die, pas na honderden jaren van mondeling overleving op papier gezet zijn, in de loop van de tijd het een en ander door vertellers is veranderd. Niemand van ons was bij de eerste vertelling en weet dus ook niet wat die precies was en wat die inhield. Het is bekent dat verhalen nogal eens aangedikt werden, zie sagen/mythen/legendes/zelf de geschiedenis. Door veel ellende en zo te vertellen bleef de boodschap beter en langer hangen, toen en ook nu. Ik vind het jammer dat bijbelgelovers (alle stromingen binnen het christendom) dit niet willen zien. Geen antwoord op willen/kunnen geven. Er is niks mis met zelfonderzoek naar waar men in geloofd en onduidelijkheden aan de kaak te stellen. Blindelings geloven in een boek die door meerdere hoofden binnen de kerken is samengesteld/verandert/"verbeterd" geeft mij absoluut geen beeld van wat Gods woord is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:16

Even ingaand op de titel van het topic: ik denk dat respect voor gelovigen een verlengstuk is van respect voor een mens en het respect voor diens gedachtengoed en overtuigingen. En ik denk dat het mis gaat zodra een van beiden star is daarin, en dus geen poging doet zich in te leven in de ander als persoon en de ander als gelovige of niet-gelovige. Met tot overmaat van ramp de neiging om de ander af te keuren of uit te sluiten op basis van eigen gedachtengoed en opvattingen.

Dat is wat wederzijds wel eens gebeurt. En dat is ook wat maakt dat ik niet zozeer respect verlies voor de ander, maar wel respect verlies voor de manier waarop een gedachtengoed wordt overgedragen of opgedrongen, of me erger aan de behoefte van de een om zich boven de ander te verheffen op basis van dat gedachtengoed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:20

Kritiek uiten is niet hetzelfde als gebrek aan respect, natuurlijk. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:52

randalinpony schreef:
Dat het Christendom een goede marketing had moet je ze nageven.

Tja, het probleem is ,dat niemand écht kan aantonen dat ie écht namens een god spreekt, je zult zulke mensen dus op hun woord moeten geloven, of ze nou 2000 jaar geleden wat roepen of niet.

Ik kan natuurlijk ook best wat opschrijven en beweren dat het Gods woord op aarde is, zeg jij maar dat het niet waar is... Maar als ik zoiets zou doen, zou ik er natuurlijk wel even bijschrijven, dat God dat zelf allemaal aan mij verteld heeft en dat ik een Heilige Taak van God gekregen had.

Wat ik altijd frappant heb gevonden, is de persoon in mijn familie die voor priester leerde, in een kerk een visioen kreeg waarin God tot hem sprak, en die dus linea recta de kerk uitgeschopt werd. Zulke lui konden ze kennelijk niet gebruiken in de Katholieke kerk, haha! :D

Ik ben nu wel heel benieuwd, wat ie met zijn roeping heeft gedaan!
Haha, ik heb eens iemand gesproken die ook geleerd had om in de kerk te mogen staan. Daar stond ook iemand bij, die dus geen weet had van al die verschillen en die vroeg toen hoe je kiest voor een kerk. Hij dacht serieus, dat elke preker op dezelfde school had gezeten en op het einde dan koos waar ie ging staan: Jehova, Rooms, Katholiek of protestants._O- Ik vond die ijzersterk!

Maar laten we wel wezen, zoals jij het vertelt: Zó is het wel! Geloven is geloven en daar is niks feitelijks aan.

Verootjoo: Ik geloof absoluut ook in God, ik heb ook de Bijbel gelezen, maar ik lees het wel in perspectief van deze tijd. Vergeet niet dat de schrijvers van de Bijbel in een andere tijd leefden. Als we dat niet zouden doen, zouden we nog in de Middeleeuwen leven. En dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de mens. God schiep ons niet alleen om ons te vermenigvuldigen. Hij gaf ons ook de opdracht mee om goed voor deze wereld te zorgen. Dat lukt ons, naar mijn idee, niet zo heel best. Maar ik denk dan maar: Wat ik doe, is een klein beetje bijdragen aan een betere wereld. Ik doe dat op mijn manier. En zo doet iedereen dat toch? :j Zo lang je dat voor ogen houdt, is het niet moeilijk om een ander te respecteren, ook al ben je het niet helemaal eens met zijn manier van aanpak. Van elk mens kun je op elk moment in je leven leren. Als je er maar voor open wil staan. Vooral bij de heel zwaar gelovigen mis ik dat aspect vaak.

Shenavallie: Het is tot in den treure inmiddels wel gepubliceerd, dat er zo'n 50 jaar geleden heel wat jonge mannen zijn gerecruteerd tot priester. Niet allemaal kwamen ze uit overtuiging. De gevolgen hoef ik hier volgens mij niet te melden. Je oom kan best zo'n man hebben getroffen. Wat ie daar echter etaleerde in de kerk vind ik ook deels respectloos, als ie dat na jaren weer gaat oprakelen. Dat is geen naastenliefde. En dat is dus juist het grootste probleem! Het gebrek aan naastenliefde. Laten we wel wezen. Mijn zus en ik hebben in afwezigheid van mijn ouders elkaar ook het leven zuur gemaakt. Dat werd ons achteraf, als alles weer koek en ei was nooit aangerekend. Het is echter niet aan mijn ouders om ons vrede bij te brengen. Dat moet uit je hart komen en daar schort het in de wereld aan. Dan kan je wel naar iemand wijzen die er dan volgens iemand niet is, maar nog steeds ben ik dan van mening dat dat niet aan God ligt, maar aan jezelf. Ik heb 3 kids die mekaar regelmatig de tent uit knokken. En ik breng ze bij, dat ze pas weer bij mij mogen komen, als hun ruzie is bijgelegd. Ik ga niet aanhoren wie wat gedaan heeft, want dat doet er niet toe. En ik denk dat God ook zo te werk gaat. Dat moet haast wel. Ik word al doodmoe van 3 van die ruziemakers. Moet jij je eens voorstellen dat het er bijna 7 miljard zijn! :j Het leven zou verder heel saai zijn als er niets gebeurde, dus ik geloof ook dat mensen dingen mee maken om er van te leren. Die kennis nemen ze weer mee naar een volgend leven. Daarom worden sommige mensen niet oud. Dat zijn mensen met een oude ziel. Engelen, die nog een korte tijd moeten afmaken. Ik haal rust uit dat geloof, omdat ik dat mooi vind. En er is niemand die me kan bewijzen dat het anders is. De besten gaan altijd het eerste hè?

Trusthim: JUIST! Idd, neem verantwoording voor je eigen daden! :j

sflj: Verboden zijn juist de grootste ellende veroorzakers. We leven in een vrij land. Geef iedereen de ruimte om zijn eigen mening te hebben en te vormen. Wat maakt het uit wat iemand gelooft of doet, als die persoon er niemand mee beschadigd? Mij mogen ze best lastig vallen. Als ik niet wil zeg ik dat. Maakt mij niet uit of dat 1x, 5x of 100x is. Dat is net zo als met mensen die me telefonisch benaderen om me een staatslot aan te praten. Die worden bij mij net zo netjes afgepoeierd. Persoonlijk heb ik dan liever iemand die me benaderd om iets waar hij serieus in gelooft, dan een staatslot! :+ En dat wordt toch ook niet verboden omdat niemand graag wordt lastig gevallen door die telefoontjes? Heel wat mensen halen er hun salaris uit, net als iemand voldoening haalt uit een geloof.

Aikon: Ook waar. Als je je verdiept in de Griekse mythologie, mijn passie, dan vinden mensen van nu het ook raar dat mensen er toen in geloofden. Men ziet het vaak niet eens als geschiedenis, maar als sprookjes. Ooit was dit ook een bijbel voor heel veel mensen en ik vind het bere interessant. Wat mij dan altijd laat bedenken: "Hoe zal men naar onze bijbel kijken over 1.000 jaar?"
Ik vind twijfel juist het mooie! Door die twijfel ga je nadenken namelijk! In de Middeleeuwen mocht dat niet. Dan ging je kop er af. Dat willen we nu toch niet meer?

Ik lees dit topic met veel respect en interesse. Mensen zijn ontzettend complexe wezens en allemaal verschillend. Dat maakt ze juist wat ze zijn. Het is bekrompen om dat in een boek te beschrijven en dan te beweren dat ze de afgelopen 2.000 jaar niet zijn veranderd. Ja toch?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:42

@ Idefix4: Allereerst is het geen oom van me, maar een zeer goede kennis. Ten tweede zie ik het probleem niet dat hij dit aanhaalde en wat daar een gebrek aan naastenliefde van is. Hij vertelde hoe hij het beleefde en dat hij het raar vindt dat hij indertijd geen onderbouwde uitleg kreeg. Ik heb het zo kort mogelijk proberen te formuleren, maar hij had het er ook over dat alles zo zweverig was in de kerk en dat er alleen maar over "god" en "jezus" werd gesproken, wat "zij" vinden en niet wat de mens in de kerk zelf bezighield. Het lijkt mij dat een kerk zijn teksten/benadering dient aan te passen aan de doelgroep (jongeren in dit geval) en de inhoud van zo'n dienst interessant moet maken. Langdradige voordragingen, waar bijna geen touw meer aan vast te knopen was (citaat van de kennis in kwestie), lijkt mij eerlijk gezegd ook niet echt boeiend.

Nogmaals, iedereen moet voor zichzelf weten of hij/zij wil geloven/gelooft of niet. Daarnaast moet ook iedereen zelf weten wát hij/zij gelooft of niet. Punt blijft het doorslaan erin, zoals die mensen die in Amsterdam lopen te schreeuwen en mensen min of meer lastig vallen. Hou het voor jezelf. Zo ken ik ook mensen die zich bezig houden met spiritualiteit, prima en heel interessant zelfs. Maar sla er niet in door en ga niet lopen zweven. Blijf realistisch en blijf vooral de wereld om je heen in de gaten houden. Je kunt naar mensen kijken, maar de kunst is om de mens ook echt te zien. Je kunt mensen aanhoren, maar de kunst is om echt te luisteren. Je kunt zo graag je mening willen delen, maar je moet ook in de gaten houden of er werkelijk gehoord wordt wat je wilt zeggen. En als je merkt dat men er echt niet in geïnteresseerd is, sla dan een andere weg in en blijf niet doorhameren. Dit laatste slaat mijn inziens op de werkwijze van een aantal religies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:56

aikon schreef:
Shenavallie schreef:

Dat valt mij ook op, wat mij ook opvalt is dat mensen die er wel over na gaan denken uit het geloof stappen/er uit gezet worden, omdat ze het geheel niet kunnen rijmen/omdat ze uitleg vragen waar "kerk runners" (mooi woord trouwens) geen antwoord op hebben omdat ze er zelf niet over na (willen) denken. Als je al kritische vragen stelt ben je vaak een godslasteraar "Zo als het in de bijbel staat zo is het en niet anders" krijg je dan te horen of "hoe durf je Gods woord in twijfel te nemen?" Ik neem Gods woord niet in twijfel, ik neem het woord geschreven in naam van god in de bijbel in twijfel. Waarom? Omdat ik van mening ben dat alle evangeliën die, pas na honderden jaren van mondeling overleving op papier gezet zijn, in de loop van de tijd het een en ander door vertellers is veranderd. Niemand van ons was bij de eerste vertelling en weet dus ook niet wat die precies was en wat die inhield. Het is bekent dat verhalen nogal eens aangedikt werden, zie sagen/mythen/legendes/zelf de geschiedenis. Door veel ellende en zo te vertellen bleef de boodschap beter en langer hangen, toen en ook nu. Ik vind het jammer dat bijbelgelovers (alle stromingen binnen het christendom) dit niet willen zien. Geen antwoord op willen/kunnen geven. Er is niks mis met zelfonderzoek naar waar men in geloofd en onduidelijkheden aan de kaak te stellen. Blindelings geloven in een boek die door meerdere hoofden binnen de kerken is samengesteld/verandert/"verbeterd" geeft mij absoluut geen beeld van wat Gods woord is.

De bijbel is geschreven in een periode van 1600 jaar. De schrijvers leefden niet allemaal in dezelfde tijd en ook hun achtergrond verschilde: sommigen waren boer, visser of herder. Andere waren profeet, rechter of koning. De evangelieschrijver Lukas was arts. Ondanks die verschillen vormt de bijbel van begin tot het eind een harmonieus geheel.
De bijbel is wetenschappelijk nauwkeurig. Er staat zelfs informatie in die haar tijd ver vooruit was. In het boek Leviticus staan bijvoorbeeld wetten voor het oude Israel over quarantaine en hygiene, terwijl de volken om Israel heen nog niets over dat soort dingen wisten. In een tijd dat mensen onjuiste ideeen hadden over de vorm van de aarde, zei de bijbel dat de aarde rond was, een bol (Jes. 40:22).
De bijbel is ook nauwkeurig en betrouwbaar als het om historische feiten gaat. De verslagen zijn een specifiek. Zo wordt in sommige gevallen niet alleen de naam van een persoon vermeld, maar ook zijn afstamming. Veel opgravingen zijn aan de hand van bijbelse verslagen uitgevoerd. Verder is het inderdaad zo Aikon, dat geschiedschrijvers in het algemeen niet helemaal eerlijk waren als het om hun eigen nederlagen of overwinningen ging. Maar de bijbelschrijvers waren eerlijk en vermeldden zelfs hun eigen fouten en die van hun volk. Zo gaf Mozes bijvoorbeeld toe dat hij een ernstige fout had gemaakt waardoor hij zwaar gestraft werd.
De bijbel staat vol profetieen waarvan er al veel zijn uitgekomen. God voorzei bijvoorbeeld tegen de profeet Jesaja die in de achtste eeuw voor Gewone Tijdrekening leefde, dat de stad Babylon verwoest zou worden. Er werd gezegd hoe dat precies zou gebeuren en ook werd zelfs de naam genoemd van de koning die Bablon zou veroveren: Cyrus. Ongeveer 200 jaar later (in 539 v GT) werd deze profetie vervuld toen de Perzische koning Cyrus Babylon innam, precies op de wijze als was voorzegd. In de profetie werd ook voorzegd dat de stad Babylon voor altijd onbewoond zou blijven. Het bewijs voor de vervulling van deze profetie is nog steeds te zien. De plaats waar Babylon lag, ten zuiden van Bagdad in Irak is nu onbewoond.
En dan de Dode Zeerollen. Deze werden tussen 1947 en 1956 in elf grotten langs de Noord-Westelijke kust van de Dode Zee gevonden. Fragmenten van elk boek van het Oude Testament (het Hebreeuwse canon) zijn ontdekt, met uitzondering van het boek van Ester. Onder de rollen zijn nu 19 fragmenten van Jesaja, 25 fragmenten van Deuteronomium en 30 fragmenten van de Psalmen geïdentificeerd. De bijna volledig intacte Jesaja Rol, die enkele van de meest treffende Messiaanse profetieën bevat, is 1000 jaar ouder dan welke andere kopie van Jesaja dan ook die we tot dat moment ter beschikking hadden.
Gebaseerd op verschillende dateringsmethoden, waaronder koolstof-14, paleografie en analyses van de gebruikte schrijfmethoden, wordt geconcludeerd dat de Dode Zee Rollen in de periode van ongeveer 200 voor Christus tot 68 na Christus werden geschreven. Veel cruciale bijbelse manuscripten (zoals Psalm 22, Jesaja 53 en Jesaja 61) dateren op zijn laatst uit 100 voor Christus. Daarom hebben de Dode Zee Rollen een revolutie teweeg gebracht in de tekstuele kritiek van het Oude Testament. Het is fenomenaal te noemen dat de bijbelse teksten substantieel overeenkomen met de Masoretische tekst alsmede met een verscheidenheid aan vertalingen van het Oude Testament die vandaag de dag in omloop zijn.
Tot slot: alle pogingen die zijn gedaan om de bijbel verborgen te houden voor "het gewone volk" hebben niet gebaat. Inmiddels is de bijbel voor iedereen bereikbaar en het meest gelezen, meest verspreide, meest verkochte boek ter wereld. Een "bestseller" dus.
Door een studie van de bijbel ben ik er persoonlijk van overtuigd dat de bijbel door God geinspireerd is, Gods woord in feite.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:01

Ik weet niet wat k dr helemaal van moet denken, de meeste christelijke mensen die ik ken hebben nou niet bepaald veel respect voor ongelovigen, en oordelen nogal heel erg over mij en mn vrienden vanwege onze piercings/tattoages, waarom zouden wij dan rekening houden met hun geloofsovertuiging, en daar respect voor hebben, terwijl ze geen respect hebben voor onze 'manier van leven'.

(overigens, ik let wel altijd op mn woorden, maar soms snap ik die christelijke niet helemaal, je mag niet oordelen over een ander, maar de meeste vooroordelen zie ik toch bij gelovigen vandaan komen)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:39

idefix4 schreef:
Verootjoo: Ik geloof absoluut ook in God, ik heb ook de Bijbel gelezen, maar ik lees het wel in perspectief van deze tijd. Vergeet niet dat de schrijvers van de Bijbel in een andere tijd leefden. Als we dat niet zouden doen, zouden we nog in de Middeleeuwen leven. En dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de mens. God schiep ons niet alleen om ons te vermenigvuldigen. Hij gaf ons ook de opdracht mee om goed voor deze wereld te zorgen. Dat lukt ons, naar mijn idee, niet zo heel best. Maar ik denk dan maar: Wat ik doe, is een klein beetje bijdragen aan een betere wereld. Ik doe dat op mijn manier. En zo doet iedereen dat toch? :j Zo lang je dat voor ogen houdt, is het niet moeilijk om een ander te respecteren, ook al ben je het niet helemaal eens met zijn manier van aanpak. Van elk mens kun je op elk moment in je leven leren. Als je er maar voor open wil staan. Vooral bij de heel zwaar gelovigen mis ik dat aspect vaak.

Ik lees de bijbel ook in perspektief vanndeze tijd, en imo is die daar ook voor bedoeld en zo goed geschreven dat de Bijbel ten alle tijden actueel is. De essentie blijft immers hetzelfde.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:49

Oordelen over piercings en tattoages weet ik dat het best veel gebeurd, maar vind het nogal kortzichtig. Ik ken ook christenen met piercing en/of tattoage

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:50

Dat bedoel ik dus, christelijke mensen oordelen er enorm snel over, terwijl dr ook christelijke zijn die het zelf ook hebben...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:57

Maar je hebt helaas christenen en christenen. Ik bedoel daarmee dat er genoeg stromingen zijn die een heel stuk van het evangelie vergeten uit te voeren in mijn ogen. Op zich oordelen de meeste mensen makkelijk, gelovig of niet een bepaald uiterlijk roept ook vaak een bepaalde gedachte over iemand op. B.v dikke mensen eten te veel...

Ik vind dat je als christen gewoon goed moet opletten wat je zegt en denkt, niet oordelend maar met liefde. En dat kan ik uiteraard voor hen Bijbels onderbouwen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:59

Oh en christenen zijn geen heiligen al denken sommige van wel, maken net zo goed fouten als ieder ander, t zijn net mensen die gelovigen ;-)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:59

Citaat:
Er staat zelfs informatie in die haar tijd ver vooruit was. In het boek Leviticus staan bijvoorbeeld wetten voor het oude Israel over quarantaine en hygiene, terwijl de volken om Israel heen nog niets over dat soort dingen wisten. In een tijd dat mensen onjuiste ideeen hadden over de vorm van de aarde, zei de bijbel dat de aarde rond was, een bol (Jes. 40:22).

Dus: die informatie was wél bekend in de tijd dat de verhalen werden opgeschreven. Het verwerven en weer kwijtraken van kennis is erg interessant en het is voor ons nauwelijks te achterhalen hoe dat in zijn werk gegaan is, tenzij er weer ergens een grote ontdekking gedaan wordt, maar het is dus vrij simpel om te stellen dat men vroeger niets over hygiene begreep.

Verder zijn er al heel lang culturen in omloop die wisten dat de aarde rond was, af en toe komt er dan weer een kerk die lang en breed volhoudt dat ie plat is, er is zelfs nu nog een Flat Earth Society die volgens mij op bijbelse gronden beweert dat we over de rand kunnen vallen... :D

Tis allemaal nogal lang geleden en er is gewoon heel veel over die tijd dat we niet weten, bijv de vondst van de grote kubus onder water voor de kust van Japan, ver gemaakt voordat de culturen daar over genoeg techniek zouden beschikken om zoiets te maken, daar weten we ook nog geen raad mee.

Citaat:
God voorzei bijvoorbeeld tegen de profeet Jesaja die in de achtste eeuw voor Gewone Tijdrekening leefde, dat de stad Babylon verwoest zou worden. Er werd gezegd hoe dat precies zou gebeuren en ook werd zelfs de naam genoemd van de koning die Bablon zou veroveren: Cyrus. Ongeveer 200 jaar later (in 539 v GT) werd deze profetie vervuld toen de Perzische koning Cyrus Babylon innam, precies op de wijze als was voorzegd. In de profetie werd ook voorzegd dat de stad Babylon voor altijd onbewoond zou blijven. Het bewijs voor de vervulling van deze profetie is nog steeds te zien. De plaats waar Babylon lag, ten zuiden van Bagdad in Irak is nu onbewoond.

Tja, en hoe weet jij dat er niet later een verslag aan het OT is toegevoegd met de naam van Cyrus. Er is nog aan het OT geschreven nadat Babylon verwoest is toch?

Verder zeggen opgravingen niets over het 'waarheidsgehalte' van het OT, aangezien je toch wel mag aannemen dat de bijbel deels geschiedkundige geschriften zijn, maar wel vanuit het perspectief van tóen geschreven. Dus ook vanuit de godsdienstige opvattingen en overtuigingen van toen, waarbij ook toen al er gebeurtenissen uit het verleden opgespijsd zijn... Opgravingen zeggen dus dat steden bestaan hebben, niet dat de zg 'wonderen' ook allemaal daadwerkelijk plaatsgevonden hebben.
Ook niet dat God iets met de bijbel van doen heeft.
Heel interessant allemaal, maar geen enkele reden om die geschriften als leidraad voor je leven nú te nemen.