Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:47

Ik lees alles mee dus ik vind het niet zo'n goede tip. Ik snap echt niet wat leeftijd te maken heeft met stierenvechten.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:47

Suus_ schreef:
Taat, weet je. Thirty zal vast al heel oud zijn en heel de wereld wijs zijn.
Óok niet serieus nemen :D ;) (of aangesproken voelen, whatever!)

Haha ja, ik volg deze tip graag op ghehe! :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:56

Ik vind mannen in strakke broekjes vies..... Het allerergst zijn de hardlopers in een glimmende legging, op een mooie tweede plaats de wielrenners, op de derde plaats de bejaarden in speedo-zwembroekjes, en op een eervolle vierde plaats de matadors.....

Maar goed. *\o/*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:13

Taat_ schreef:
En de vergelijking met Sinterklaas vind ik ook raar. Mag hopen dat zij deze traditie is omruilen met die van ons.

Gunstig ook voor de oude goedheiligman, hoeft hij niet zo ver meer te reizen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:18

Ik vond de vergelijking met Sinterklaas helemaal niet zo raar als je bedenkt dat het niet om Sinterklaas zélf gaat maar om het idee van de traditie. Dat zit namelijk zo ingebakken in onze cultuur dat we het niet meer weg zouden kunnen denken; stierenvechten is ook iets dat verankerd zit in de cultuur van de Spanjaarden (en Portugezen, en...) Zulke dingen krijg je niet van de een op de andere dag een verbod op.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:25

Natuurlijk in Sinterklaas niet te vergelijken met stierenvechten. Tradities kunnen heel erg oké zijn, zoals Sinterklaas. Hier wordt niemand mee gekwetst, geen onschuldige dieren verwond en gemarteld. Dat kun je van stierenvechten echt niet zeggen en ik begrijp de traditie dan ook echt niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:35

Dan snap je het gewoon (nog) niet of je kunt je niet inleven in hun cultuur. Het gaat om het idée van een traditie, of het nu Sinterklaas is of stierenvechten. Niet om die twee tradities te vergelijken met elkaar. Het is niet om stierenvechten goed te praten, maar om aan te geven dat het daar traditie is, iets wat heel diep verankerd zit in hun cultuur. Voor ons (de meesten dan) is stierenvechten iets afschuwelijks terwijl men er in die landen heel anders tegenaan kijkt. Hoe onbegrijpelijk voor ons ook, die mensen denken niet 'kom, vandaag gaan we fijn een stier martelen'. En dat maakt dat het niet van de een op de andere dag weg zal zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:39

Je zei zelf dat de vergelijking niet raar was, dus je vergelijkt deze dingen wél met elkaar. Ik vind deze twee dingen echt niet te vergelijken. Tradities waarbij dieren het slachtoffer zijn, zijn niet te vergelijken met onschuldige tradities zoals Sinterklaas.

Ik kan me ook met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat ik een dier zou mishandelen, omdat het traditie is. Traditie schakelt niet het gevoel uit, daar geloof in iets van. Als je dit willens en wetens doet, interesseert het dierenleed je gewoon niet. Maar die
Spanjaarden doen wel meer onbegrijpelijke dingen, die hebben niet zoveel met dieren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:42

Het was een voorbeeldvergelijking om aan te geven dat het om een traditie gaat. DAT vond ik wel een goede vergelijking.

En wat je als laatste zegt is natuurlijk klinkklare onzin. Dat slaat werkelijkwaar nergens op. Wel eens de voorpagina van bokt gelezen? Gaat regelmatig over mishandelde paarden en onthoofde veulens of noem maar op en dat in Nederland. Er worden hier jaarlijks zoveel dieren op straat gezet of mishandeld. En dan ga jij de Spanjaarden over één kam scheren door te beweren dat ze dan maar niks met dieren hebben?

Als jij bent opgegroeid met stierenvechten en het idee dat dat oké is zul je er echt heel anders tegenaan kijken dan als buitenstaander. Dat is zo'n groot verschil.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:43

Het is ergens heel normaal in een cultuur dat sommige traidities vervagen die niet meer in het wereldbeeld passen. Zoals vrouwen onderdrukking, levende visjes drinken enz

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:44

Natuurlijk is dat heel normaal, en gelukkig maar. Anders hadden we nu nog steeds slavernij etc noem maar op. Maar zulke dingen gaan niet over één nacht ijs, dat is wat ik zei.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:50

Wat ik niet snap is dat die stier is afgemaakt? :?
Het was toch juist zo dat als een stier staande wist te blijven of terug vocht deze werd gespaard en er mee werd gefokt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:52

JessAndHope schreef:
Het was toch juist zo dat als een stier staande wist te blijven of terug vocht deze werd gespaard en er mee werd gefokt?

Nee, is eerder uitgelegd. Het gaat over welke lijnen hij loopt en niet of hij iemand raakt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:54

lesilla schreef:
JessAndHope schreef:

Nee, is eerder uitgelegd. Het gaat over welke lijnen hij loopt en niet of hij iemand raakt

Sorry dat ik geen 36 pagina's ga doorlezen :P
Belachelijk... ze moeten dat beessie met goud overladen omdat ie het zo goed heeft gedaan :=

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:17

lesilla schreef:
Het is ergens heel normaal in een cultuur dat sommige traidities vervagen die niet meer in het wereldbeeld passen. Zoals vrouwen onderdrukking, levende visjes drinken enz

Wat dacht je van het gebruik om dieren levend te koken? Is in een groot deel van de wereld, inclusief Nederland, heel normaal.Zelfs organisaties als Wakker Dier e.d. maken er weinig tot geen heisa over. Ik vermoed dat dat vergelijkbaar is met de stierenvecht traditie. (Ik moet zeggen dat ik van beide gruw.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:48

Dieren levend koken is niet voor vermaak.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:01

Nee, voor duur eten, zodat je kunt opscheppen dat je echte verse kreeft hebt gegeten. Noem het maar geen vermaak...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

Garnalen worden ook levend gekookt, is volgens mij niet echt om op te scheppen.. Nee, ik zie de vergelijking niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:06

En eten is geen vermaak? Daar denk ik dan toch weer anders over.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:07

Thirty schreef:
Tuurlijk kan dat. Maar over het algemeen gesproken niet ;)

En als je die twee dingen met elkaar vergelijkt (leeftijd en 2de WO verwijzing), bewijst dat inderdaad mijn punt :) Dat doen namelijk alleen kids die nog een heuleboel moeten leren.

Voel je aangesproken of niet, maar het is wel weer grappig ;)

Er borrelt echt een soort boosheid in me op :')

Maaar daar gaat het hier niet over.

Suus_ schreef:
Taat, weet je. Thirty zal vast al heel oud zijn en heel de wereld wijs zijn.
Óok niet serieus nemen :D ;) (of aangesproken voelen, whatever!)

Inderdaad

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:09

Blue_Eyes schreef:
En eten is geen vermaak? Daar denk ik dan toch weer anders over.

Eten is noodzakelijk. ;)
En nee, ik denk niet dat als er mensen in een restaurant zitten ze na gaan denken over het feit dat een kreeft levend gekookt wordt. Gebeurt trouwens ook steeds minder, meestal krijgen ze eerst een mes in hun kop zodat ze al dood zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:11

Eten is niet alleen noodzakelijk, dan kun je ook leven op water en brood. Je hoeft niet naar een restaurant, je hoeft geen garnalen of kreeft te eten. Eten is voor veel mensen absoluut een vorm van vermaak. En een populaire ook, heel wat populairder dan stierenvechten.
En ja, ik weet wel zeker dat mensen daarbij nadenken. Bij veel restaurants mag je zelfs eerst naar het aquarium komen en kiezen welke -dan dus nog levende- kreeft je op gaat eten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:13

Zou ik echt niet kunnen, zou de kreef meenemen naar huis. Net zoals fois gras, maar goed daar gaat het niet om. Stierenvechten niet beter of slechter dan fois gras :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:14

Precies Lesilla :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:14

Ja, maar die mensen gaan er niet over nadenken wat er daarna met dat beest gebeurt.