Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:29

mellamoshan schreef:
zie dat jullie weer goed weer hebben in belgie, hier regent het, maar verder is het nog ok...

-O- Gaat hopelijk weer snel beteren! Hier wordt het weer stilletjes aan 'dag'. De donkere wolken worden weer iets lichter +:)+

poes

Re: Officieel 5 doden en 35 zwaargewonden -> onweer op Pukkelpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:44

Volvo heeft ook zo'n hagelkanon, sinds een hele vloot spiksplinternieuwe wagens zwaar beschadigd waren door hagel.

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:44

In België regent het ook hoor?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:48

Hier aan de westkust in Brugge zie ik al weer stroken blauwe lucht en het lijkt erop dat de zon er wil doorkomen. Denk dat we het ergste hebben gehad al was het hier bijlange niet zo erg als in andere delen van België. West-Vlaanderen ontsnapt meestal aan het echte noodweer.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:48

Mylady_E schreef:
Ik heb het geluk in de buurt te wonen van een fruitboer met hagelkanon. Als er dus hagel wordt voorspeld, begint deze machine de hagel in de wolken stuk te schieten (vraag me ook niet hoe dat exact gaat :p ). Daardoor dus amper last van hagel. Ook wel al de hele voormiddag stikdonker, regen, donder, bliksem, ...

Heb horen zeggen dat die hagel/regen/..kanonnen juist een oorzaak kunnen zijn geweest van de ramp van donderdag.
Die kanonnen schieten de wolken weg, dus ze hebben zodanig alle wolken op elkaar geschoten dat er gewoon 1 'moordwolk' werd gevormd :=
Weet niet of het helemaal waar zal zijn, maar zou nog een logische verklaring zijn.

Voor de fruitboeren is alles om zeep natuurlijk, een jaar hard werken op 10 min weg :n
Gelukkig zijn wij op tijd geweest met stro binnen te halen (donderdag om 17 u waren we daarmee klaar, om 18 u begon de storm)

Brussel is zwaar getroffen vandaag hoorde ik op het nieuws, de ambulances kunnen niet volgen :=

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:50

Hier is het eindelijk over aan het gaan :)
Nog enkele donkere wolken, wat 'gegrommel' en lichte regen :D

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:37

ZarcoTje schreef:
Mylady_E schreef:
Ik heb het geluk in de buurt te wonen van een fruitboer met hagelkanon. Als er dus hagel wordt voorspeld, begint deze machine de hagel in de wolken stuk te schieten (vraag me ook niet hoe dat exact gaat :p ). Daardoor dus amper last van hagel. Ook wel al de hele voormiddag stikdonker, regen, donder, bliksem, ...

Heb horen zeggen dat die hagel/regen/..kanonnen juist een oorzaak kunnen zijn geweest van de ramp van donderdag.
Die kanonnen schieten de wolken weg, dus ze hebben zodanig alle wolken op elkaar geschoten dat er gewoon 1 'moordwolk' werd gevormd :=
Weet niet of het helemaal waar zal zijn, maar zou nog een logische verklaring zijn.

Voor de fruitboeren is alles om zeep natuurlijk, een jaar hard werken op 10 min weg :n
Gelukkig zijn wij op tijd geweest met stro binnen te halen (donderdag om 17 u waren we daarmee klaar, om 18 u begon de storm)

Brussel is zwaar getroffen vandaag hoorde ik op het nieuws, de ambulances kunnen niet volgen :=

Oei, dat zou inderdaad wel minder goed nieuws zijn ... Sinds het er staat hebben wij geen last meer gehad van hagel waar ik wel heel blij om ben. Moest dat echter de oorzaak zijn van zo'n onweders op andere plaatsen, vind ik het weer wat minder.
Hier is momenteel de zon erdoor gekomen (Leuven) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:40

Dat lijkt me zeer sterk, dit was gewoon een supercell, heeft meer met luchdruk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:42

ZarcoTje schreef:

Alweer :oo Die treffen het toch ook maar zeg :=

Hier heeft het vannacht héél lelijk gedaan, ik was gewoon bang :o Na donderdag vind ik er helemaal niks meer aan, daarvoor was ik al geen fan van noodweer/onweer, maar nu ... Momenteel doet het hier heel raar .. Zon schijnt, het rommelt, zon gaat weg, het rommelt, zon komt weer terug, het rommelt, nu kijk ik net achter mij en daar ziet het gewoon zwart :oo Maar op straat schijnt de zon nog steeds ... en het rommelt ... :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:44

Ze schieten die wolken kapot. Dus wolken wegdrijven lijkt mij niet. Kapot schieten wel en dat zou wetenschappelijk bewezen zijn (en ontdekt tijdens WOII of WOI).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:03

Hagelkanonnen de oorzaak is onmogelijjk.
Men moet er ook niet meer van maken dat het is. Er is een supercel ontstaan, die ineens naar rechts af boog (anders had het er langs gegaan)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:12

Die fruitboeren hebben inderdaad geen geluk. Nog niet zo lang geleden kwamen ze trots in het nieuws melden dat de Peren er door het weer zo vroeg bij waren en zo'n goede kwaliteit hadden, en dan krijgen ze zoiets...Je moet toch echt een hart voor de stiel hebben wil je dat volhouden.

Volgens een of andere Nederlandse Evangelische Omroep was het een straf van God :+ .

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:13

Je moet er inderdaad niet meer van maken. Al blijven de mensen nog altijd met een beschuldigende vinger wijzen naar de organisatie Moeder Natuur heeft nog altijd haar eigen willetje.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:14

Kwanyin schreef:
Volgens een of andere Nederlandse Evangelische Omroep was het een straf van God :+ .

Jeetje wat onrespectvol naar de slachtoffers toe zeg. :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:18

Mensen die met een beschuldigend vingertje blijven wijzen hebben vast en zeker de streek niet gezien. Bomen die er jarenlang stonden gewoon ontwortelt. Als je veilig wilt zijn op een festival met dat geweld moet je zoals ze zeggen al een bunker gaan bouwen. Ik vind het altijd triest dat er azijnpissers blijven die maar met vingertjes moeten blijven wijzen en niet kunnen accepteren dat iets gewoon onder de noemer brute pech kan vallen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

Veel mensen hebben geen voeling meer met de natuur en denken dat alles op te lossen is door meer veiligheid en weet ik wat nog meer regeltjes. De natuur heeft nog altijd zijn eigen willetje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:03

Kwanyin schreef:

Dat zijn echt een stelletjes mafketels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:32

mellamoshan schreef:
zie dat jullie weer goed weer hebben in belgie, hier regent het, maar verder is het nog ok...

Goed?
Nóu! Deze nacht knalde het zo hard dat ik met mijn slaap kop naast mijn bed stond van het schrikken en toen een uur wakker gelegen van die onweer. Vanmiddag mochten mijn collega en ik effe bellen of het een ramp was als we te laat waren omdat we onder een brug stonden te schuilen voor hagelbollen van 3cm dik die vanuit het niets uit de hemel kwamen... ene moment was het gewoon lekker warm, liepen in T shirt, volgende moment hagel! Hadden geluk dat we net onder die brug stonden...

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:57

super attent toch! :D

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:11

Mylady_E schreef:

Hier staan 5 hagelkanonnen in de omtrek. Wij hebben ook al sinds tijden geen hagel gehad. Donderdag hadden we ook geen hagel, wel storm (zie mijn eerdere post in dit topic). Vandaag hebben we hier wel hagel gehad. De kanonnen hebben de hele tijd opgestaan, we hoorden ze even niet meer en vlak daarna viel de hagel met bakken uit de lucht.
Donderdag zijn hier in de buurt zelfs hagelkanonnen omgewaaid, veel effect zullen ze toen dus niet meer gehad hebben :Y)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:43

Het was hier deze ochtend idd echt prut weer, regen en wind en onweer, allemaal tegelijk. En 's middags is het helemaal opgeklaard. Ik werk in een magazijn en ben daar ook de hele middag bezig geweest. Toen ik 's middag iets moest doen in de showroom, verschoot ik ervan hoe warm het ineens was! Ben zelfs nog lekker in het bos gaan rijden..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:45

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:34

Mooi bericht vanochtend in de krant +:)+
Citaat:
De eerste groepen van Pukkelpop zien af van volledige uitbetaling

BRUSSEL - De financiële afwikkeling van het Pukkelpopdrama zal nog even in beslag nemen. Toch doen enkele bands nu al vrijwillig afstand van een volledige uitbetaling.

Tegen 15 november wil Pukkelpop rond zijn met alle vragen over de terugbetaling van tickets, drankbonnetjes en schade. Het festival had zelf zoals gebruikelijk op voorhand de gages betaald van de groepen die er zouden optreden. Zullen de bands die sommen terugbetalen?

De voorbije dagen was het trauma nog te vers om over financiën te spreken. 'Onze gedachten zijn in eerste instantie bij de slachtoffers', liet de festivalorganisator Chokri Mahassine weten. Dat dachten ook veel bands, die het onkies vonden om meteen zakelijke onderhandelingen te voeren. 'We zien wel hoe het evolueert,' zei een agent gisteren, 'we wachten tot de festivalorganisatie er klaar voor is om contact op te nemen.'

Ook na de eerste golf van solidariteit blijft de tact en het respect tegenover Pukkelpop groot. 'We krijgen steun van alle kanten', liet de communicatieverantwoordelijke Katrien Goossens ons gisteren weten. 'Ook van artiesten, maar verder kunnen we daar niet op ingaan.'

Boekers, die de bands aan Pukkelpop verkopen, zeggen dat de eerste terreinverkennende gesprekken momenteel op gang komen. 'Overzicht heb ik niet', zegt Yo Van Saet, die namens Live Nation heel wat bands op het festival had. 'Maar onze boekers zijn ermee bezig. Ik voel dat er veel goodwill is.'

Ook Steven Thomassen, van het boekingskantoor Toutpartout, heeft alle begrip. Een van zijn bands, Explosions In The Sky, speelde een set op het festival. De andere, Kurt Vile and The Violators, stond donderdag om 21.15 uur gepland in de Chateau. Dat is de tent die instortte onder het gebeuk van wind en regen.

'We hebben het er met de bands over gehad,' zegt Thomassen, 'maar het leek ons niet gepast zelf initiatief te nemen over de zakelijke afwikkeling. We horen het wel.' Zijn er bands die hun gage of een deel van hun kosten laten vallen? 'Voor Kurt Vile was het de aftrap van een Europese tournee. Die was financieel gezond, dus er is geen gat als de gage van Pukkelpop zou wegvallen.'

Uitkoopsom
Mark Strauven van L&S Agency had één band op Pukkelpop. 'We kregen nog geen vraag van de organisatoren', zegt hij. 'Maar ik veronderstel dat we zullen doen wat de andere bands doen.'

Bij een ander boekingskantoor zijn er wél al bands die de knoop hebben doorgehakt. Peter Verstraelen van het gelijknamige kantoor heeft er zo enkele onder zijn hoede. Het kantoor was op Pukkelpop vertegenwoordigd met onder meer The Horrors, Bouncing Souls en No Use For A Name.

'Er zijn groepen bij ons die inderdaad afzien van een volledige uitbetaling', zegt Verstraelen. 'Maar ze hebben te kennen gegeven daar liever discreet over te blijven. Ik weet niet of het de start is van een grote solidariteitsactie. Het is me niet bekend wat andere groepen doen. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Een oplossing doet zich ook niet op stel en sprong voor. Zo'n bedrag is meer dan alleen een gage, het is een complex kluwen van veel elementen. Bij ons zijn er groepen die zeggen: oké, we nemen de kosten op ons.'

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:38

Inderdaad een mooi bericht.

Ik hoop oprecht dat ze het financieel (en op andere vlakken) rondkrijgen om het festival draaiende te houden. Zou zonde zijn anders.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:38

Super! Denk wel dat als er een paar (grote namen) besluiten, de rest ook wel volgt. Ze zijn natuurlijk niks verplicht maar vind het een super gedachte van ze :)