Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:25

yeah right, niet echt goed voorbereid dus..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 05:39

Even terugkomend op wat Stef schreef, de centrale was wel degelijk volop in werking, er waren 3 van de 6 reactoren actief op het moment van de aardbeving, die kunnen alle 3 problemen geven en dat doen ze ook. De uitgeschakelde reactoren zijn onder alle omstandigheden veilig. Een kerncentrale heeft geen simpele aan/ uitknop, zoals elke anderssoortige installatie. Het uitzetten, het volledig stopzetten van de kettingreactie duurt in het gunstigste geval enkele dagen.

Heel simpel gezegd, een kerncentrale draait op een nucleaire kettingreactie, die onder controle gehouden word om een "meltdown" te voorkomen, oververhitting. Een nucleaire kettingreactie krijg je alleen onder extreme temperaturen, die praktisch alleen in kerncentrales voorkomen. Wat je doet bij het uitschakelen is de brandstofstaven zodanig koelen dat de kettingreactie langzaam uitdooft. De temperaturen in de brandstofstaven is zo hoog dat je zelfs met koelvloeistof met de absolute minimumtemperatuur (0 Kelvin) de reactie niet direct kan stilleggen maar zelfs in zo'n ideale situatie, waarin voldoende koelspul van 0 Kelvin aanwezig is en rondgepompt kan worden duurt het uren tot dagen voordat je de volledige reactie gestopt hebt.

Hieruit blijkt al dat de koeling een essentieel onderdeel is en als daar een storing in plaatsvind dan kan de boel, ook in "uitgeschakelde" toestand (brandstofstaven uit het reactorvat getrokken zegmaar) snel een onbeheersbare kettingreactie opleveren. Je moet letterlijk dagenlang constant koelen om die reactie daadwerkelijk en volledig stop te zetten, en dan is de situatie pas veilig. Zolang er nog enige activiteit is in de brandstofstaven is er risico op controleverlies en daarbij dus oververhitting met alle gevolgen van dien.

Het probleem in Japan is simpel, de koelsystemen faalden. Ook de backupsystemen. Waardoor de reactie in de staven onvoldoende beheerst kon worden, en ze dus te warm konden worden. In Japan zitten ze zo'n beetje op de grens van controle/ verlies van controle, als ze die niet al overschreden zijn.

Bij extreme verhitting van een afgesloten ruimte, zoals een reactorkamer, worden er ook andere chemische processen in werking gezet. Koelwater kan uiteen vallen in waterstof en zuurstof, beiden zeer licht explosief, en nog vele andere reacties in gang zetten. En die reacties kunnen ieder voor zich weer een andere reactie in werking zetten. Eenmaal op een kritiek punt is er praktisch geen stoppen meer aan omdat de verschillende chemische processen elkaar in zo'n hoog tempo opvolgen dat ze met geen mogelijkheid meer te controleren zijn met als eindgevolg een zogeheten "meltdown", het explosief smelten van de reactorkern waarbij de druk zo hoog word dat de heel boel explodeert en de enorme overdruk niet meer af te voeren is met ventielen.

Even een heel korte samenvatting en vertaling uit mijn boeken over kernsplitsing en nucleaire wetenschappen.

En meteen het grote verschil met elke andere bekende vorm van energieopwekking/ fabricageprocessen. Elk ander proces valt in theorie van het ene op het andere moment stop te zetten, of heeft een hele korte afkoeltermijn (uitschakeltijd). Meestal tot hooguit 1 tot 2 uur. En tevens het grootste bezwaar tegen kernenergie, los van het afval.

noaspassage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:42

Kerncentrales pfff wat ben ik blij dat het hier niet is.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:22

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:55

Jeetje, ik zal alles over de kernreactoren doorsturen naar mijn oom, vind het voor hem wel zo eerlijk als hij dat weet.
Jeetje FZ, dat is niet fijn om te horen. Waren ze daar voor vakantie, of wonen ze daar? Hopen dat je snel (goed) bericht krijgt.
Ik heb in de afgelopen dagen ook flink in de rats gezeten maar mijn oom heft gelukkig gewoon internet dat hij kan gebruiken dus ik neem dan ook aan dat hij electriciteit heeft.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:21

Zag ik nou goed dat er al in 1 stad meer dan 10.000 doden zijn :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:57

is ook logisch, er zijn complete dorpen simpelweg weggevaagt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:57

desty schreef:
yeah right, niet echt goed voorbereid dus..

Hoe wil/kan je je nou op zoiets extreems voorbereiden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:01

Voorbereiden... eerste wat ik dacht is wie zet er überhaupt daar kerncentrales neer :? lijkt me nou niet het slimste om te plaatsen in een gebied waarvan je weet dat d'r veel aardbevingen zijn, en zo zie je maar.. :n

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:02

xNathaliee schreef:
Zag ik nou goed dat er al in 1 stad meer dan 10.000 doden zijn :\

ja was gister op het nieuws, ze lieten voor en na foto's zien, complete dorp was weggevaagd

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:03

net een nieuwtje: man van 60 vanuit zee gered, hij dreef op het dak van zn huis rond sinds de tsunami, watvoor trauma heb je dan vraag ik me af

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:29

Fiffill schreef:
Voorbereiden... eerste wat ik dacht is wie zet er überhaupt daar kerncentrales neer :? lijkt me nou niet het slimste om te plaatsen in een gebied waarvan je weet dat d'r veel aardbevingen zijn, en zo zie je maar.. :n

hier op bedoel ik dus ;)
hier op hadden ze beter moeten voorbereiden!
ze weten dat ze 'm daar gevaarlijk plaatsen.

sjorsie schreef:
net een nieuwtje: man van 60 vanuit zee gered, hij dreef op het dak van zn huis rond sinds de tsunami, watvoor trauma heb je dan vraag ik me af

zou je dan niet liever dood willen zijn?
ik denk sowieso dat ik niet graag in leven willen blijven als ik in zo'n situatie zat.
je hebt na zo'n ramp gewoon niets meer, hoe wil jij je leven starten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:44

hadden jullie deze al gezien?
http://www.youtube.com/watch?v=sF4gQZjz ... e=youtu.be

Samenvatting en vertaling van artikel: Japan probeert met zeewater de reactoren te koelen. Regeringswoordvoerder Edano zegt dat de afgelaten stoom binnen de wettelijke grenzen valt. Dit wordt tegengesproken door de eerdere verklaring van werknemers van de kerncentrale. Edano zegt dat het normaal is dat er schommelingen zijn in de hoeveelheid en dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Edano verwacht tijdens het koelproces van de reactoren nummer 1 en 3 nog meer schommelingen in de stralingsniveaus.
De explosie van zaterdag in Fukushima Daiichi heeft alleen muren en dak opgeblazen, de reactor zelf is nog intact. Er komt geen lekkage van significante betekenis vrij. Aan het zeewater wordt tevens boorzuur toegevoegd. Fukushima Daini zou zaterdag bij alle vier de reactors problemen hebben, waarna het noodalarm werd uitgeroepen en de evacuaties zijn begonnen. Vanuit regeringszijde is echt nog niet meer gecommuniceerd dan de mogelijkheid dat er verhoogde straling rond de kerncentrale is. Bedrijfsdocumenten van Fukushima Daiichi (de kerncentrale met gevaar van meltdown) geven aan dat de kerncentrale niet was toegericht op een aardbeving met de kracht van 8.9 op de schaal van Richter. 7.9 zou de grootste waarde zijn waar de kerncentrale op was ingericht. Een aardbeving met deze kracht werd niet verwacht, daarbij baseerde men zich op een aardbeving van 7.0 in 1938 en twee aardbevingen van 7.3 en 7.5.
Kort na de explosie steeg de straling tot 1,015 microsievert, wat wil zeggen dat de toegestane straling per jaar nu per dag vrijkwam. Dat niveau is inmiddels sterk gedaald aldus Edano. Drie mensen op een nabije schoolcampus zijn blootgesteld aan straling maar vertonen nog geen tekenen van besmetting. Nog 90 mensen zijn risicogevallen. Zolang de koeling niet is hersteld, blijft het risico van een meltdown. Ook naschokken en nieuwe aardbevingen zijn risicofactoren. Tokyo Electric zou na een aardbeving in 2007, die de Kashiwazaki-Kariwa kerncentrale beschadigde, haar processen en communicatie verbeterd hebben. De Kashiwazakicentrale is nog steeds niet volledig in bedrijf en heeft 21 maanden compleet stilgelegen. Ook deze kerncentrale was niet gebouwd op de kracht van de aardbeving in 2007 en daar was radioactieve lekkage die in de zee bij Japan werd afgevoerd.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:50

desty schreef:
sjorsie schreef:

ik denk sowieso dat ik niet graag in leven willen blijven als ik in zo'n situatie zat.

Ikzelf denk het niet desty, de wil tot overleven kan enorm sterk zijn in de mens, op dat moment is het enige wat iemand heeft: de wil tot overleven.
Mensen zijn ook heel inventief, het is waanzinnig frustrerend om terug te denken aan wat was en wat er toen nog allemaal mogelijk was, maar mensen zijn heel sterk in hun wil om verder te gaan. In alle rampgebieden, oorlogsgebieden zijn mensen met diezelfde omstandigheden: vanuit werkelijk niets weer helemaal iets opbouwen.

en in de edit: datzelfde geldt nu ook voor alle mensen die vanuit Libie Tunesie en Egypte binnenvluchten. Zij komen aan met hoogstens 1 koffer bij zich. Sommigen niets. Waarheen keren zij terug, wanneer in hun vaderland aankomend?
Onder druk gezet hun hele geschiedenis in Libie, het beeld van wapens op zich gericht hebbend op hun netvlies. Er zijn verschrikkelijke dingen gaande in de hele wereld en toch hebben mensen voortdurend de wens tot leven. Een hoop op een toekomst, hoop op vrijheid en hoop op een respectvol leven.
Laatst bijgewerkt door bedouin op 13-03-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:52

Ik denk dat ik me ook uit alle macht aan iets vast zou grijpen, maar vraag me af wat je hier aan over houd. Dit lijkt me zo angstaanjagend om mee te maken, niemand kan je ook helpen op zo'n moment.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:06

Ik hoop van harte dat iedereen die de omvang van alle rampen zo tesamen in zich opneemt ook dat sprankje hoop blijft voelen.
" Blijven schrijven!" zou ik willen roepen! en als het kan: erover praten.
Heel belangrijk!

vind ik. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:12

desty schreef:

Ben je echt alles kwijt? Als je het overleeft heb je iig je leven nog, als je naasten het hebben overleefd heb je die ook nog, en de rest is echt allemaal vervangbaar.

Ik zou zo snel niet opgeven hoor (en heel vluchtelingen uit oorlogsgebieden en slachtoffers van rampen zoals de vuurwerkramp in Enschede of de Tsunami van 2004 doen dat ook niet of hebben dat ook niet gedaan....)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:36

Fiffill schreef:

Ze moeten wel.. Japan is enorm afhankelijk van kernenergie.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:43

Fiffill schreef:

Japan is een Eiland he en met buren als China moet je toch wat, al lijkt het mij ook niet ideaal.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:50

Hoe bedoel je met buren als China?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:56

mick75 schreef:
En meteen het grote verschil met elke andere bekende vorm van energieopwekking/ fabricageprocessen. Elk ander proces valt in theorie van het ene op het andere moment stop te zetten, of heeft een hele korte afkoeltermijn (uitschakeltijd). Meestal tot hooguit 1 tot 2 uur. En tevens het grootste bezwaar tegen kernenergie, los van het afval.

Naar wat ik begrepen heb had de reactor wel de aardbeving doorstaan, maar werkten verschillende pompen en (nood)generators niet meer door het water van de vloedgolf. Heb jij daar info van ? op BBC zeiden ze dat er gisteren amerikanen met noodgeneratoren onderweg waren.

Chemische plants zijn vaak wel op korte termijn te stoppen, maar een raffinaderij, met cat crackers, visbreakers en hydrotreaters er aan vast duurt een gecontroleerde stop een dag of 7-10 mits ze eerst naar minimale productie kunnen gaan. Ook daar vind je processen die op +800graden en tot -300graden opereren. En de grootste (bijna) ongevallen gebeuren daar ook inderdaad door gebrek aan koelwater, gebrek aan stoom, of powerfaillure

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:00

Ik vertrouw niet zo op de japane berichtgeving "we hebben het onder controle". de walvisvangst is ook zogenaamd voor wetenschappelijk onderzoek, de populatie van die dieren daalt drastisch, ze gaan er enorm gruwelijk mee om en het is publiek geheim waar die dieren uiteindelijk belanden. Nee hoor, echt niet, allemaal "wetenschappelijk onderzoek".

Hoe erg censureren ze ook niet met alles qua nieuws en informatie die het land binnenkomt? Zou me dan ook niks verbazen als ze nu even hard hetzelfde gaan doen om toch maar goede punten t scoren.

Had je ook met de VS "nee er bestaan geen martelkampen" maar iedereen wist wat er gebeurde in Guantanamo. Idem met tsjernobyl, alles ging priman, alles onder controle, en kijk wat de gevolgen vandaag nog steeds zijn ginds.

Ze kunnen ginds wel zeggen dat alles onder controle is en dat ze niet teveel stoom laten ontsnappen, maar er is geen kat die dat kan gaan controleren. Misschien heel erg pessimistisch, maar liever dat dan nu op beide oren slapen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:34

Ik denk ook zeker dat er veel meer aan de hand is dan dat ze vrijgeven.
Maar gebeurd dat niet overal tegenwoordig inderdaad? Bij elke ramp is het eerste bericht wat naar buiten komt, geen reden tot paniek, we hebben alles onder controle, het valt allemaal wel mee enz.
Wat imo onmogelijk het geval kan zijn. Maar helaas zullen we het waarschijnlijk nooit zeker weten, want dat wordt allemaal in de doofpot gestopt en zal nooit uitkomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:37

Kernenergie is eigenlijk 1 van de weinige manieren om op een klein oppervlak veel schone energie te produceren. En dat is wel wat Japan nodig heeft. Ze hebben 127 miljoen inwoners op een oppervlak wat maar 9x groter is dan nederland. En waarvan grote delen niet begaanbaar. Ze doen tegenwoordig ook al veel met waterkracht. Maar die techniek is gewoon niet zo ingeburgerd nog als kernenergie.

Japan heeft 54 kerncentrales met een totaal vermogen van 46,823 MW. (Onze eigen centrale in Borselle levert 487 MW. Die 487 MW is ongeveer 3% van onze totale energie behoefte. Echter maken we voor 15% gebruik van kernenergie, veel word geinporteerd uit het buitenland. Belgie heeft 7 kerncentrales en dat levert ongeveer 5,926 MW op).

Japan is niet het land met de meeste kerncentrales. Maar ze Staat wel in de top 3. Amerika heeft 104 kerncentrales en Frankrijk heeft er 56... Wereldwijd zijn er maar 442 kerncentrales. (Overigens zijn er wereldwijd nog eens 65 in ontwikkeling)

Simpel gezegd kan japan niet zomaar overstappen op een andere energiebron. Waterkracht is ene mogelijkheid, maar dan moet er enorm veel gedaan worden en dan is het nog moeilijk. Andere bronnen nemen te veel ruimte in of zijn te vervuilend. Bedenk dan ook dat japan al enorme hoeveelheden smok kent.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:39

Het nadeel van een kerncentrale is dat als alles goed gaat, hij erg schone energie levert. Maar als het fout gaat, veroorzaakt dat meer vuiligheid en ellende dan alle kolencentrales bij elkaar!