Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:35

verootjoo schreef:
vroeger geloofde iedereen ;)

En ik vraag me nog steeds af waar jij in de Bijbel hebt gevonden dat de zon om de aarde draait :)

Zon, sta stil boven GibeonMaan, blijf staan boven de vlakte van Ajjalon (Joz.10:12)

Hieruit werd jarenlang geïnterpreteerd dat de zon om de aarde draait en niet andersom.

@shadow: Ik vind dat ik de verantwoording juist precies leg waar die hoort, en dat is bij degene met het masterplan. De almachtige, de alwetende.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:38

Shadow0 schreef:
En daar heb je een flink te nauw beeld bij opgedaan blijkbaar. Er is niet EEN algemeen denkbeeld over de Bijbel. Jij probeert mensen bij elkaar in een hok te stoppen die niet bij elkaar in een hok horen, omdat hun eigen opvattingen heel anders zijn. Jij wilt een eenheid zien die er niet is. Maar dat is slechts jouw behoefte aan eenheid die je ziet.

Hmmm... lastig. Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Misschien is het deels waar. Echter ontkracht dat niet mijn mening over religieuze teksten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:46

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:
vroeger geloofde iedereen ;)

En ik vraag me nog steeds af waar jij in de Bijbel hebt gevonden dat de zon om de aarde draait :)

Zon, sta stil boven GibeonMaan, blijf staan boven de vlakte van Ajjalon (Joz.10:12)

Hieruit werd jarenlang geïnterpreteerd dat de zon om de aarde draait en niet andersom.

@shadow: Ik vind dat ik de verantwoording juist precies leg waar die hoort, en dat is bij degene met het masterplan. De almachtige, de alwetende.

Hebben we het daar niet al eerder over gehad? *zucht* Christel, ik vind het interessant met je te discussieren over geloofszaken hoor, maar ook jij komt vaak met dezelfde dingen aanzetten. En wat betreft jouw opmerking dat je je opmerkingen hier had uit de algemene tendens van het 'benjegelovig'-topic, dan doe je toch een aantal christenen die erg hun best hebben gedaan om je vragen te beantwoorden ernstig tekort. Want 'wij' hebben toch echt een ander beeld afgegeven dan jij hier nu laat zien (beantsje, verootjoo, niwla, Zooist, ikzelf, etc).

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:24

Mareng schreef:
Blue eyes, ik vind dat mensen hun kinderen zelf moeten laten kiezen.... Dus niet jouw geloof aan hen opdringen maar het aan henzelf overlaten als ze oud genoeg zijn om dingen te begrijpen en te plaatsen.. Geloof me, er zouden heel wat minder mensen gelovig zijn....

Het geloof is inderdaad de grootste leugen in de geschiedenis janesmith, ben ik volledig met je eens. Schijnheilig strijden tegen het homo huwlijk en ondertussen worden er in kerken en jawel door mannelijke priesters, jonge jongens verkracht! Wat zegt God daarover?

En dat is niet respectloos zeker? Mijn moeder is bont en blauw geslagen door Nonnen... De meest vreselijke vrouwen waren dat... Iemand die ik ken is verkracht door een pater terwijl Nonnen haar vasthielden... Zeker ook uit naam van God? Homos die vervolgt worden...

En dat moet natuurlijk commentaarloos geaccepteerd worden... Nee, het is goed dat het hele geloof en kerkelijke gebeuren eens onder de loep word genomen. Kortzichtig en corrupt zooitje. Elkaar de hand boven het hoofd houden als het gaat om kinderverkrachting, verschrikkelijk!

Zo zeg wat ben ik het met jou eens! :))

Ik vind het cru gezegd echt een stelletje hypocrieten en wel om bovenstaande redenen.

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:50

WIE vind jij de grootste hypocrieten, Noor? Al die mensen die oprecht hun best doen om naar hun geloof te leven en naar de belangrijkste maatstaf daarvan: heb uw naaste lief als uzelf, of al diegenen die het voor de goeden verpesten?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:35

Blue_Eyes schreef:
Hebben we het daar niet al eerder over gehad? *zucht* Christel, ik vind het interessant met je te discussieren over geloofszaken hoor, maar ook jij komt vaak met dezelfde dingen aanzetten. En wat betreft jouw opmerking dat je je opmerkingen hier had uit de algemene tendens van het 'benjegelovig'-topic, dan doe je toch een aantal christenen die erg hun best hebben gedaan om je vragen te beantwoorden ernstig tekort. Want 'wij' hebben toch echt een ander beeld afgegeven dan jij hier nu laat zien (beantsje, verootjoo, niwla, Zooist, ikzelf, etc).

Jij stelt een vraag, ik geef een antwoord. Als je er niet om had gevraagd was ik er ook niet mee gekomen. Ik ben niet echt positiever tegenover religie gaan staan, eerder nóg negatiever dankzij het 'benjegelovig' topic. Dus sorry dat ik je uit de droom moet helpen dat het beeld wat je zelf geprojecteerd denkt te hebben, op mij in ieder geval niet zo is overgekomen.
Ondertussen begin ik erg off-topic te raken :o

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:43

Blue_Eyes schreef:
WIE vind jij de grootste hypocrieten, Noor? Al die mensen die oprecht hun best doen om naar hun geloof te leven en naar de belangrijkste maatstaf daarvan: heb uw naaste lief als uzelf, of al diegenen die het voor de goeden verpesten?

Wanneer je tot een gemeenschap behoort kies je ervoor om jezelf te identificeren met een groep. Dus wanneer je gelooft in god, en de bijbel bestudeerd en een persoonlijke relatie "denkt :Y) te hebben" met god is dat anders dan wanneer je ervoor kiest bij een religieuze gemeenschap te horen. Automatisch wordt de gehele gemeenschap aangetast door het falen van 1 individu. Wil je dit voorkomen, dan moet je niet bij een gemeenschap willen horen.
Anderzijds heeft het behoren tot een gemeenschap met dezelfde ideeën weer grote voordelen wanneer een individu iets goeds doet. Dan mag de hele gemeenschap meeliften op zijn/haar succes.

Ik vind dus wel dat je de gemeenschap min of meer als geheel moet kunnen aanspreken op het falen van 1 individu. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:06

Dat vind ik persoonlijk dus onzin. Als een iemand iets fout doet, wil dat niet zeggen dat iedereen in die gemeenschap diezelfde foute keus zou maken en ik vind dus ook niet dat je alle christenen aan mag spreken op wat een aantal priesters fout heeft gedaan. Of mag ik dan alle atheisten aan gaan spreken op de daden van Volkert van der G., om er maar 1 te noemen?

christel1857 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Jij stelt een vraag, ik geef een antwoord. Als je er niet om had gevraagd was ik er ook niet mee gekomen. Ik ben niet echt positiever tegenover religie gaan staan, eerder nóg negatiever dankzij het 'benjegelovig' topic. Dus sorry dat ik je uit de droom moet helpen dat het beeld wat je zelf geprojecteerd denkt te hebben, op mij in ieder geval niet zo is overgekomen.
Ondertussen begin ik erg off-topic te raken :o

Ik stelde jou helemaal geen vraag. Of ja, wel, maar daar heb ik nog geen antwoord op gekregen :Y)

Hoe jij tegenover religie staat kan me niet schelen. Maar wat jij aanhaalt als zijnde het algemene beeld van christenen dat jij gekregen hebt in het 'benjegelovig' topic, dat klopt niet en dat weet je zelf ook. Het algemene beeld dat christenen daar hebben gegeven is anders dan wat jij hier nu schetst. Shadow is ook niet gelovig en dat hoeft ook niet, maar die probeert tenminste wel te begrijpen wat de basis is.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-09-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:07

christel met de edit knop kun je je vorige post aanpassen en toevoegen. Dat leest makkelijker dan tig posten onder elkaar plaatsen.

christel1857 schreef:
Wanneer je tot een gemeenschap behoort kies je ervoor om jezelf te identificeren met een groep. Dus wanneer je gelooft in god, en de bijbel bestudeerd en een persoonlijke relatie "denkt :Y) te hebben" met god is dat anders dan wanneer je ervoor kiest bij een religieuze gemeenschap te horen. (...)
Ik vind dus wel dat je de gemeenschap min of meer als geheel moet kunnen aanspreken op het falen van 1 individu. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Nu maak je toch wel een grote denkfout christel. Als iemand steelt wordt niet gezegd dat de hele mensheid/ras steelt. Nonnen, paters en noem het maar op zijn Rooms-Katholiek. Binnen het christelijke geloof heb je verschillende 'groepen', waaronder RK. De andere groep is Prostestant, Jehova etc. Daarnaast heb je nog andere geloven, zoals moslims, Joden, Boedisten etc. Is een Jood die gelooft in God ook hypocriet omdat een non die in dezelfde God gelooft een meisje bont en blauw slaat?

Als jouw vader/moeder/broer/zus etc bijv. iemand vermoord dan moeten (kunnen) wij jouw daarop aanspreken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:01

christel1857 schreef:
Wanneer je tot een gemeenschap behoort kies je ervoor om jezelf te identificeren met een groep. Dus wanneer je gelooft in god, en de bijbel bestudeerd en een persoonlijke relatie "denkt :Y) te hebben" met god is dat anders dan wanneer je ervoor kiest bij een religieuze gemeenschap te horen. Automatisch wordt de gehele gemeenschap aangetast door het falen van 1 individu. Wil je dit voorkomen, dan moet je niet bij een gemeenschap willen horen.
Anderzijds heeft het behoren tot een gemeenschap met dezelfde ideeën weer grote voordelen wanneer een individu iets goeds doet. Dan mag de hele gemeenschap meeliften op zijn/haar succes.

Het moet ook niet gekker worden. Ik ben verantwoordelijk voor wat de rest van de Christenen doet met zijn leven? Als er iemand het verkeerde pad opgaat doe ik dat toch niet?
Dan denk ik eerder: agossie, de duivel heeft hem verleid en hij is erin meegegaan.

Gelijke monniken gelijke kappen gaat hier niet echt op. Een non die vroeger een kindje heeft geslagen voel ik mij niet verantwoordelijk voor.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:04

Het is ook niet eerlijk, maar het is wel de praktijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:06

Ik heb je wel eens betere argumenten zien aandragen := Die laatste raken kant nog wal.
Het zou wat wezen zeg, alle christenen opgepakt omdat er een christen iets jat uit een winkel. "ja, maar dat doen dan toch alle christenen?"

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:36

verootjoo schreef:
Ik heb je wel eens betere argumenten zien aandragen := Die laatste raken kant nog wal.
Het zou wat wezen zeg, alle christenen opgepakt omdat er een christen iets jat uit een winkel. "ja, maar dat doen dan toch alle christenen?"

Als je het zo wilt opblazen moet je dat lekker doen. Maar dat is niet echt wat ik wil zeggen.

Als een christen een kindje slaat, worden de naam 'christen' bevuild.
Als Christel een kindje slaat, worden niet alle Christels raar aangekeken.

Get the point?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:42

Dat wil nog steeds niet zeggen dat je, als je een bepaald geloof hebt, ervoor kiest om geassocieerd te worden met mannen die kinderen misbruiken. Dat is dan nog altijd hun eigen verantwoordelijkheid en niet de mijne. Mijn verantwoordelijkheid ligt erin dat als ik zou weten dat een persoon dat doet, ik maatregelen moet nemen om te zorgen dat hij daarmee stopt en moet zorgen dat er iets goedgemaakt wordt, voor zover mogelijk. Maar je kunt simpelweg niet alle leden van een groep (zeker een zo diverse groep) aankijken op iets wat individuen doen. Zoals gezegd: moet ik nu ook alle atheisten gaan aankijken op de daden van Volkert van der Graaf, Mark Chapman, of welke gek dan ook?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:05

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Als je het zo wilt opblazen moet je dat lekker doen. Maar dat is niet echt wat ik wil zeggen.

Als een christen een kindje slaat, worden de naam 'christen' bevuild.
Als Christel een kindje slaat, worden niet alle Christels raar aangekeken.

Get the point?

Maar dat zegt toch meer over de mensen die die vooroordelen hebben dan over de christenen? :7

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:57

Ten eerste, en dit mag wel heel erg duidelijk zijn. Atheisme is GEEN religie en ook geen gemeenschap. Dus je vergelijk is niet ok.
Ten tweede, Ik ben het met verootjoo eens dat mijn opmerking vooral slaat op de mensen die deze 'vooroordelen' hebben. Dit is eigenlijk niet eerlijk voor de individuele mensen uit een gemeenschap. Echter de gemeenschap als individueel orgaan heeft de grootste rol in het afkeuren van het falen van een individu binnen die gemeenschap. En niet een hand boven het hoofd proberen te houden bij pedofiel priesters wat door de 'elite' binnen verschillende kerken wél jarenlang is gebeurd, en nog steeds gebeurd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:02

Maar de enige overeenkomst tussen al die christenen, van Rooms-katholiek tot orthodox tot evangelisch of gereformeerd of wat dan ook voor dwarsstraat, is hun overtuiging. Dat is bij die atheisten ook zo. Die zijn ervan overtuigd dat er geen God is. Christenen zijn ervan overtuigd dat er wel een God is en dat Jezus daar de zoon van is. Meer hebben die mensen over het algemeen niet met elkaar gemeen, dus ja, dat vergelijk is wel ok.

Je punt blijft afgekeurd worden en in mijn ogen een denkfout bevatten. Die afkeuring is er wel degelijk. Van 99% van de RK-kerk en van 99,8% van alle christenen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:07

christel1857 schreef:
Shadow0 schreef:
En daar heb je een flink te nauw beeld bij opgedaan blijkbaar. Er is niet EEN algemeen denkbeeld over de Bijbel. Jij probeert mensen bij elkaar in een hok te stoppen die niet bij elkaar in een hok horen, omdat hun eigen opvattingen heel anders zijn. Jij wilt een eenheid zien die er niet is. Maar dat is slechts jouw behoefte aan eenheid die je ziet.

Hmmm... lastig. Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Misschien is het deels waar. Echter ontkracht dat niet mijn mening over religieuze teksten.

Deze vraag is naar mijn mening eigenlijk gewoon pure onzin :+ wie heeft ooit verteld dat je tussen de schepping of de evolutietheorie moet KIEZEN? :P Het is een scheppingsVERHAAL, een evolutieTHEORIE :P of gelooft iemand in dit topic dat je over water kan lopen? Probeer maar hoor :+ . Het christendom is omstreeks de industriële revoluties enzo heel vaak véél te letterlijk genomen (of geloof je dat ze het ooit wél hebben gekund?) en daardoor zijn enorm veel misverstanden ontstaan, al dan niet met goede afloop, maar dat heeft niets met het christendom zélf te maken, dat is de mens, net zoals hier weer mensen proberen te beweren dat het scheppingsverhaal even reëel bekeken kan worden als de evolutietheorie :)) .

@Blue_Eyes: Atheïsme is geen religie omdat een religie gelooft :P Atheïsten beweren niet te geloven (of dat zo is sjah ...) dus kan je ook niet zeggen dat het een religie is :P maar dat is verder een van de enige verschilpunten met een religie vrees ik :D .

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:09

Blue_Eyes schreef:
Maar de enige overeenkomst tussen al die christenen, van Rooms-katholiek tot orthodox tot evangelisch of gereformeerd of wat dan ook voor dwarsstraat, is hun overtuiging. Dat is bij die atheisten ook zo. Die zijn ervan overtuigd dat er geen God is. Christenen zijn ervan overtuigd dat er wel een God is en dat Jezus daar de zoon van is. Meer hebben die mensen over het algemeen niet met elkaar gemeen, dus ja, dat vergelijk is wel ok.

Je punt blijft afgekeurd worden en in mijn ogen een denkfout bevatten. Die afkeuring is er wel degelijk. Van 99% van de RK-kerk en van 99,8% van alle christenen.

Atheisme is geen gemeenschap. En ik doel op de gemeenschap ;) Het is ook geen religie die predikt over normen en waarden. Wat het verschijnsel pedofiele priester bij christenen extra merkwaardig maakt. Dus ik vind het nog steeds een achterlijke vergelijking.
Maargoed, een denkfout bega ik niet. Ik constateer alleen dat wanneer iemand binnen een kader een fout begaat, dat volledige kader bevuild raakt. Wanneer een individu die niet tot een kader behoort een fout begaat dan is er geen kader om de schuld op af te schuiven. Ik zeg niet dat ik het eerlijk vind, ik zeg wel dat ik het begrijpelijk vind dat door de 'massa' op deze manier wordt gereageerd op de aantijgingen richting het christendom. En ja, ik vind het een goede ontwikkeling dat het kerkelijk systeem en het christendom dankzij deze gebeurtenissen eens extra onder de loep worden genomen. Niet meer, niet minder. Ook al wil je volgens mij van mij horen dat ik vind dat jij iets fout hebt gedaan door bij een groep te gaan horen waar "toevallig" de leiders regelmatig pedofiel blijken te zijn. Dat is niet wat ik wil zeggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:24

@Lord_ik; ik zeg ook niet dat atheisme een religie is ;) Dat heeft er niets mee te maken.

@Christel; als we nou ook al met woorden als achterlijk gaan gooien, dan zijn we uitgepraat, het spijt me wel. Op zich begrijp ik je punt best, maar ik vind je stelling nog steeds niet gepast. En wel deze: Ik vind dus wel dat je de gemeenschap min of meer als geheel moet kunnen aanspreken op het falen van 1 individu. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Niet dus, want ook binnen een gemeenschap hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid. Ik ben sterk tegen het over een kam scheren van wie dan ook, of die nou boeddhist, atheist, moslim, christen, geel, bruin, pimpelpaars met oranje stippeltjes, homo, hetero of wat dan ook is. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en je kunt er een persoon niet op aankijken wat een ander heeft gedaan, omdat die persoon toevallig dezelfde overtuiging heeft als de dader.

Soit. Genoeg gebokt voor vandaag en voor dit weekend.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:03

Blue_Eyes schreef:

Juist. Degenen die het voor de goeden verpesten. Net zoals dat je volgens een bepaald geloof geen tv mag kijken, maar diezelfde mensen hebben geen tv in huis maar kijken vervolgens wel via internet uitzending gemist. Daarnaast, waarom bestaat de Evangelische Omroep dan wel?

Sex voor het huwelijk mag niet, maar velen doen het wel.

Een kennis van mij werkte jarenlang in Staphorst op een consultatiebureau. In Staphorst mogen vele kinderen niet inge-ent worden vanuit geloofsovertuiging, echter maakte zij het regelmatig mee dat er de ene week een moeder met haar kind kwam om het stiekem te laten inenten. Vervolgens kwam een week later de vader van dat kind met datzelfde kind om het stiekem te laten inenten. Die ouders hadden dat dus niet eens onderling besproken! En daarbij, wat als de moeder naar het ene en de vader naar het andere consultatiebureau was gegaan? Dan was het kind dus TWEE KEER inge-ent, met alle levensgevaarlijke gevolgen van dien! Dat vind ik echt stuitend!!!!

Ik heb er NIETS tegen dat er mensen zijn die heel veel steun vinden in een geloof. Ik heb echter wel iets tegen hypocrisie en ook tegen het opdringen van een geloof zoals jehova-getuigen bijvoorbeeld doen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:22

Blue_Eyes schreef:
@Lord_ik; ik zeg ook niet dat atheisme een religie is ;) Dat heeft er niets mee te maken.

@Christel; als we nou ook al met woorden als achterlijk gaan gooien, dan zijn we uitgepraat, het spijt me wel. Op zich begrijp ik je punt best, maar ik vind je stelling nog steeds niet gepast. En wel deze: Ik vind dus wel dat je de gemeenschap min of meer als geheel moet kunnen aanspreken op het falen van 1 individu. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Niet dus, want ook binnen een gemeenschap hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid. Ik ben sterk tegen het over een kam scheren van wie dan ook, of die nou boeddhist, atheist, moslim, christen, geel, bruin, pimpelpaars met oranje stippeltjes, homo, hetero of wat dan ook is. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid en je kunt er een persoon niet op aankijken wat een ander heeft gedaan, omdat die persoon toevallig dezelfde overtuiging heeft als de dader.

Soit. Genoeg gebokt voor vandaag en voor dit weekend.

Ik vind het ook een achterlijke vergelijking die je maakt. En aangezien jij door blijft drammen over hetzelfde onderwerp, en ik niet het type ben die woorden in mijn mond laat leggen... tjah dan kan dit nog wel eens een eindeloze discussie worden. Mijn punt is duidelijk of niet.
Overigens heb jij niet het alleenrecht om tegen andere mensen te zeggen dat ze een denkfout maken. Wanneer jij dat tegen mij mag zeggen, dan mag ik tegen jou zeggen dat er iets achterlijks is aan de vergelijking die je maakt met Atheisme.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:26

SETEFURII schreef:
Maar het lijkt me echt raar om met het scheppingsverhaal op te groeien en dan op school iets totaal anders te horen? Hadden sommige bokkers hier daar ervaring mee?/ last van?

Ik denk dat er veel paplepel-gelovigen zijn, en zodra die mensen meer en meer zelfstandig beredeneren, van het scheppingsverhaal afstappen.

Dit is althans mijn versie, en ik zie genoeg christelijke imprinting.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:29

F_Orumster schreef:
Ik denk dat er veel paplepel-gelovigen zijn, en zodra die mensen meer en meer zelfstandig beredeneren, van het scheppingsverhaal afstappen.

Dit is althans mijn versie, en ik zie genoeg christelijke imprinting.

Dat idee heb ik ook.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:50

F_Orumster schreef:
van het scheppingsverhaal afstappen.

Waarom? :+ Dit verhaal hoort bij het christendom :P maar misschien wordt het dan wel eindelijk gelezen als een verhaal en niet meer als een of andere waarheid.
('De wereld is niet in 1 dag geschapen' is toch ook een uitdrukking die van toepassing is op de evolutietheorie :+ zelfs al is het eigenlijk nog letterlijk gelezen ook :)) )

@Blue_Eyes: Ik heb jouw bericht ergens in mijn hoofd samengeplakt met (een) ander(e) bericht(en) geloof ik waarin atheïsme al dan niet tot religie werd benoemd, waardoor de vergelijking met een religie niet/wel gemaakt kon worden. Soit, misverstandje wegens te snel lezen dus :D .
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 04-09-10 00:53, in het totaal 2 keer bewerkt