heb jij al gestemd? met poll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heb jij al gestemd?

CDA
42 (3%)
Christen Unie
20 (1%)
D66
65 (6%)
GroenLinks
81 (7%)
PvdA
108 (10%)
Partij voor de Dieren
47 (4%)
PVV
290 (26%)
SGP
3 (0%)
SP
130 (12%)
Trots op Nederland
10 (0%)
VVD
193 (17%)
Nieuw Nederland
Geen stemmen
Partij voor Mens en Spirit
4 (0%)
Heel Nederland
1 (0%)
Partij één
Geen stemmen
Lijst 17
6 (0%)
Piratenpartij
4 (0%)
niet gestemd
61 (5%)
blanco
15 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1080

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:24

Nies_ schreef:
CtjeLief schreef:
En Nies, als discriminatie toegstaan zou worden zou de ons land er heel akelig uit komen zien, en zouden heel veel minderheden nog minder kansen krijgen dan ze nu al krijgen.. lijkt me dus niet zo'n goed plan, laten vooral onze grondwet goed beschermen, want daar mogen we als land HEEL trots op zijn..

Nee, je mening mag zijn dat alle Marokanen tuig zijn, maar je mag ze daardoor niet weigeren bij bijv. een vereniging oid.

We leven in een vrij land, dus dat mag jou persoonlijke mening zijn. Maar het is natuurlijk wel een hele domme en kortzichtige mening :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:25

PattyOosten schreef:
We leven in een vrij land, dus dat mag jou persoonlijke mening zijn. Maar het is natuurlijk wel een hele domme en kortzichtige mening :D

Dat bedoel ik juist te zeggen :j Het is een kortzichtige mening inderdaad, maar het is dan ook niet de mijne.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:28

denken dat je marokkanen tuig vind is geen discriminatie dus dat mag je zeker denken als je dat wilt.. Ernaar handelen is een ander verhaal..

RoodZonnetje

Re: heb jij al gestemd? met poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:30

Idd, ik denk ook genoeg wat ik maar beter niet kan uitvoeren :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:56

Dan zijn we het toch eens, ik had het misschien anders moeten zeggen dan.. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:42

Rock schreef:
Maar Boefje... Nederland is al sinds het bestaat een vergaarbak van verschillende culturen. Dat ís juist de Nederlandse cultuur! Recht op vrije meningsuiting, scheiding van kerk en staat!

foei, ga je geschiedenisboeken erbij pakken ;)
nederland is pertinent niet een vergaarbakje van oorsprong :n
dat concept is ons na de oorlogen in de vorige eeuw goed in de oren geknoopt, maar dit klopt niet

zo een vergaarbak is nl niet van oorsprong hoor :n
nl is grotendeels van franse en duitse oorsprong, (na de steen en ijzertijd)
door de historie heen is nl grondgebied verovert/ingenomen door afwisselend fransen en duitsers etc , en uiteindelijk is de
het koninkrijk der nederlanden ontstaan

leuk linkje met een hoop basic info
http://histoforum.digischool.nl/ontstaan/index.htm

deze wijze van ontstaan en vorming is voor veel plaatsen in westelijk europa van toepassing,
dat spanje ook bij onze historie word genoemd is omdat karel V (van huize habsburg,) ook koning van spanje was naast heer der nederlanden

de historie van ons land als een beginnend Nederland begint bij de historici in ieder geval rond 1477

en natuurlijk voor het hele duits/franse gebeuren leefden hier vooral mensen (althans, zoveel waren het er stiekem niet ;) )

in de steentijd waren het nomaden, die vooral achter hun eten aantrokken
, door veranderend klimaat zijn de nomaden zich meer en meer gaan vestigen
de mensen in toenmalig nederland kwamen uit huidig scandinavie ,
zo een 6000 jaar geleden buwden die hunebedden, en onze cultuur is van oorsprong meer op keltishe leest geschoeid dan welke ndere, denk hierbij ook aan natuurreligies die van oorsprong de hoofdmoot vormden
dit is gaan veranderen toen we door de romeinen zijn ingenomen
en vandaaruit is een judeistisch christelijke cultuur ontstaan

dat nederland na de 2de wereldoorlog uit schuldgvoel en schaamte voor wat er gebeurd is een groot deel daarvan verloochent in de huidige nl cultuur is schandalig , dat we zijn gaan roepen dat we iedereen moeten verwelkomen , doodknuffelen en vooral geen foei mogen zeggen , is ook een gevolg van de wereld oorlogen uit de vorige eeuw,
zo is in 1815 de grondwet pas zo dat vreemdelingen (zo noemden ze het toen) gelijk recht hadden op bescherming van persoon en eigendom als de burgers hadden

en pas in 1983 zegt de grondwet dat er niet gediscrimineert mag worden
" Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
dit is een (indirect , of diect gevolg vaan de 1ste en 2de wereldoorlog)

maar dit alles , en nog veel meer is de nl cultuur, hoewel deze van oorsprong veel harder was dan tegenwoordig,

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:50

Nederland is altijd al een land geweest waar veel migratie plaatsvond. Bijvoorbeeld door de relatieve godsdienstvrijheid. Bovendien vind ik dat je een heel belangrijk iets in je verhaal vergeet. De koloniale politiek. Die politiek heeft tot gevolg gehad dat er inderdaad veel migratie plaats vond, denk aan Indonesie. Maar dat lijkt me niet zo vreemd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:58

indonesie werd pas sind 1512 bezocht door europeanen,
en in 1798 is indonesie pas een nederlandse kolonie geworden
begin 20ste eeuw had nl echt wat te zeggen daar en daar werd door de japanse invasie weer een eind aan gemaakt
en in augustus 1945 is Indonesie weer zelfstandig verklaard
eventuele migratie die kant op en immigratie deze kant op is dus eingelijk ook relatief gezien nog maar heel kort
dus kwa cultuur door de historie heen hebben de romeinen veel meer invloed gehad

en migrerende mensen die kant op en remigratie terug heeft een gedeelt van het volk kwa ultuur beinvloed, maar heeft niet drect grote weerslag op de gehele landscultuur gehad

dus ik zeg nog steeds, NL identiteit en cultuur bestaat wel degelijk en het is veel minder een mengelmoesje dan vaak beweerd word

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:46

Maar in welke tijd wil je die Nederlandse cultuur dan zien? Want zoals je zelf al zegt bestaat Nederland vrij kort. En ik denk dat een cultuur in de middeleeuwen niets meer zegt over de Nederlandse cultuur nu.

Ik zie nu dat ik je verkeerd begrepen heb. Ik dacht dat je wilde zeggen dat migratie en verschillende culturen binnen één land iets nieuws was voor Nederland.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:06

het is niet direct iets gloedjenieuws idd, maar het is iets wat door de historie niet in grote getalen gebeurde
grote groepen die het gebied binnen kwamen wandelen wilden het meestal veroveren .

kwa cultuur nu denk ik nog steeds dat we wel degelijk een nl cultuur hebben en een nl identiteit, alleen sinds zeker de 2de wereld oorlog is ons aangeleerd dat dat slecht is, voor je het weet is het discriminatie
, dus roepen er heel veel mensen dat het niet bestaat

voor mij is nederlandse cultuur en identiteit springlevend, zelfs die van voordat het katholicisme zijn intrede deed en die cultuur en religies assimileerde
ja we hebben hier vrijheid van meningsuiting, ja vrijheid van godsdienst etc etc etc , maar dat zijn grondrechten en wetsbepalingen , gedragingen en normen en waarden etc , niet de cultuur, maar een onderdeeltje van
en zo kunnen en mogen en moeten hier ook andere culturen welkom zijn, en kunnen, mogen en moeten die ook gewoon vredig naast elkaar blijven bestaan
maar het is gewoon geen multiculturele smeltkroes van origine

ik ben ook tegen het eindeloze aanpassen van ...als ik naar een ander land verhuis zal ik mijn eigen cultuur etc eren/handhaven, maar ik zal mij wel aanpassen de wetgeving etc en gedragingen in de maatschappij van dat land, het land hoeft zich niet aan te passen aan mij , zolang het mij maar wel respecteert en mij de vrijheid geeft om mijzelf te zijn
en ik verwacht van immigranten die hier naar toe komen exact hetzelfde

(edit, sorry voor ontbrekende letters, ik heb hoognodig een nieuwe laptop nodig)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:14

Oke. Ik geloof dat ik je nu begrijp. Natuurlijk onstond er inderdaad na de tweede wereld oorlog een angst voor Nationalisme. Dat lijkt me ook logisch. Maar ik denk dat de Nederlandse cultuur iets is dat constant veranderd. En ik denk dat het propeganderen van de samenleving met vele verschillende culturen ook een erfenis is van de koloniale politiek en nu zeker op dit moment door de globalisatie. En ik denk dat wat de Nederlandse cultuur van de jaren '30 is niets er toe doet, ik vind dat in elke generatie de Nederlandse cultuur weer een andere betekenis krijgt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:19

Krips schreef:
ik vind dat in elke generatie de Nederlandse cultuur weer een andere betekenis krijgt.

Jup, mee eens :)
En we kunnen er tegen vechten dat Nederland nu een mengelmoesje is van culturen uit Marokko, Turkije, China etc. of we kunnen het proberen in goede banen te leiden :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:00

nu ja, deels ben ik daar wel mee eens, maar deels ook niet , prima dat er vele culturen naast elkaar leven, maar het blijft naast elkaar ,
ik zal nooit cultuur onderdelen van berbers overnemen, dit omdat het niet bij mij past

er is een verschil tussen de verschillende culturen respecteren en de ruimte geven en alle culturen met elkaar te verweven

en natuurlijk...cultuur boeit me in zoverre niet, dat het mij niet uit maakt welke cultuur je beleeft, zolang je je maar gedraggt...ik denk ook niet dat cultuur een verdelende factor is ...
religie, dan weer wel, want zodra je het gelooft, is het de waarheid en mensen die denken DE waarheid te beleven, kunnen soms de waarheid van een ander niet respecteren

de verdelende factor is mentaliteit , een islamiet die zijn geloof beleid en zich netjes aan de regeltjes(wetten etc) houd, is wat mij betreft een voorbeeldburger
zo ook een christen die thuis en prive zijn geloof beleid en zich netjes aan de regels houd...onze regels...de wet zeg maar ]iemand die hier wil leven en wonen maar de wet aan zijn laars lapt en vind dat de Sharia de wet is, sorry...moven...dan moet je ergens gaan wonen waar de Sharia de wet is en het land geregeerd word door mensen die de sharia als waarheid zien
zo zal ik me ook aanpassen aan de sharia als ik in een land zou wonen waar dit de wet is
maar dat is niet aan de orde, want ik wil niet volgens die wetten leven dus woon ik daar ook niet

dus cultuur is volgens mij echt het probleem niet
ik wilde alleen maar even duidelijk maken dat d stelling "nl cultuur/identiteit bestaat niet" niet klopt
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-06-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:06

Ik denk dat je zonder het bewust door te hebben al best wat van andere culturen overgenomen hebt :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:10

Zo nemen wij denk ook heel veel over van andere culturen zoals die van Amerika door invloed van de globalisatie door vooral voor de 'normale' mens via internet en buitenlandse televisie en films verspreid wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:12

neu, dat denk ik niet , ik denk dat ik met vrij veel zekerheid kan zeggen dat ik persoonlijk niet multiculti ben, ik respecteer en geef ruimte aan andere culturen, maar ik heb er niets (voor zover ik weet) van overgenomen
en dan heb ik het over de culturen die hier naartoe zijn gekomen

(ik spreek nu puur over mezelf he )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:18

Eet jij nooit nasi? MacDonald's? De welbekende 5-pockets? Wierookje branden. Tulpen in je huis?

Kijk maar eens goed om je heen.. ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:44

8nnemiek schreef:
Ach, ik denk niet dat kiezers echt om dat ene punt op hem stemmen..
Ze moeten toch compromissen maken, en die AOW leeftijd blijft toch hoog op hun lijst staan. Tis óf aanpassen óf niet meedoen, dan wist ik het ook wel :)
De PvdA zal ook dingen uit hun lijst moeten schrappen als ze erbij willen.

maar als wilders van dat standpunt afgaat maar wij [het volk] ho ho dat gaat zomaar niert je had het belooft tijdens die verkiezingsgebeuren kan er volkssenaat [ of wat dan ook] bij een worden geroepen? klinkt dom hoor, maar wij mogen toch onze stem wel laten gelden [18+ dan]

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:51

Olster4ever schreef:
8nnemiek schreef:
Ach, ik denk niet dat kiezers echt om dat ene punt op hem stemmen..
Ze moeten toch compromissen maken, en die AOW leeftijd blijft toch hoog op hun lijst staan. Tis óf aanpassen óf niet meedoen, dan wist ik het ook wel :)
De PvdA zal ook dingen uit hun lijst moeten schrappen als ze erbij willen.

maar als wilders van dat standpunt afgaat maar wij [het volk] ho ho dat gaat zomaar niert je had het belooft tijdens die verkiezingsgebeuren kan er volkssenaat [ of wat dan ook] bij een worden geroepen? klinkt dom hoor, maar wij mogen toch onze stem wel laten gelden [18+ dan]

Daar zouden alleen de PVV stemmers tegen kunnen protesteren, want de niet stemmers hebben daar niks over te zeggen. Was geen belofte aan hen, maar aan de PVV'ers. En aangezien 3/4 van de PVV stemmers al heeft laten weten dat ze er geen enkel probleem mee hebben om dit punt in te leveren als dat de deur opent naar deelname aan een regering, is er dus niets aan de hand.