Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:36

Ik ben iig niet voor de Sharia. Staat en geloof gescheiden.
Ben ook van mening dat scholen openbaar moeten zijn ipv christelijk, islamitisch etc.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:39

anshrop schreef:
Moet je toch even een stukkie terug lezen denk ik.
Het gaat niet om het kledingstuk, het gaat om waar dit kleding stuk voor staat.
Een groep mensen die een bepaald geloof aanhangen, waarvan de invloed te groot gaat worden op huidige regels en rechten van de samenleving, vormt een gevaar voor die zelfde rechten en regels.
Zelfs in Amerika is een aantal jaar geleden gebed in publieke scholen verboden, om alle leerlingen gelijke rechten te geven. Een zeer gelovig volk, dus met veel protest, maar separation of church and state is daar vast gelegd in de grondwet.

Schrik niet, maar scheiding van kerk en staat is bij ons ook in het wetboek vastgelegd ;-)

RoseK

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:51

Ik heb verkeerd gestemd. Je titel vraagt precies het tegenovergestelde van de titel van de poll. Ik vrees dat meer mensen zich daarin vergist hebben. Ik heb 'nee' gestemd maar dat had dus 'ja' moeten zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:00

Focussed schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nou ben ik toch redelijk gepokt en gemazeld in het christendom, maar die is nieuw voor me. Waar haal je die vandaan? :?

Ik ben inmiddels expert op het gebied van de bijbel :')
Ik weet niet of je het boek kent: (Nederlandse versie: Een jaar lang leven volgens de Bijbel
Afbeelding

Hij leeft een jaar letterlijk volgens de Bijbel. Daar staat het letterlijk geciteerd in (met als gevolg dat hij dus al z'n kleren moet laten nakijken door een priester of het wel allemaal van 1 soort garen is :') ) .

Ik ken het boek niet, maar is dit de enige reden dat je bijbelexpert bent? ;) Want ik heb even zitten zoeken, maar het klinkt allemaal nogal eh... uit zijn verband gerukt. Als je leest hoe priesterkleren moeten worden gemaakt, zijn dat juist verschillende materialen door elkaar (en dat is heel erg uitgebreid beschreven). En die zijn heilig.

Maar goed, is allemaal nogal eh... off topic.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:01

anshrop schreef:
Een groep mensen die een bepaald geloof aanhangen, waarvan de invloed te groot gaat worden op huidige regels en rechten van de samenleving, vormt een gevaar voor die zelfde rechten en regels.
Zelfs in Amerika is een aantal jaar geleden gebed in publieke scholen verboden, om alle leerlingen gelijke rechten te geven. Een zeer gelovig volk, dus met veel protest, maar separation of church and state is daar vast gelegd in de grondwet.

Maar het verbieden van een kledingstuk maakt dat geloof niet minder aanwezig in onze samenleving. Maakt alleen dat je het minder ziet en er minder mee geconfronteerd wordt, maar de mensen zullen net zo aanwezig zijn en net zo veel invloed hebben.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:10

laten we realistisch blijven. sharia komt hier sowieso niet. nergens ter wereld bestaat dit rechtssysteem nog, laat staan in nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:07

Vjestagirl schreef:
anshrop schreef:

Maar het verbieden van een kledingstuk maakt dat geloof niet minder aanwezig in onze samenleving. Maakt alleen dat je het minder ziet en er minder mee geconfronteerd wordt, maar de mensen zullen net zo aanwezig zijn en net zo veel invloed hebben.

ja, aan de andere kant zullen ze dan mss wel naar een ander land gaan waar het wel normaal is om een burka te dragen :o ...
Geen idee eigenlijk of dat echt zo werkt.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:13

KellyZ schreef:
Beste Bokkers!

Ik moet een betogende spreekbeurt houden voor Nederlands en hierbij de mening vragen aan verschillende mensen, om erachter te komen hoe mensen over een bepaald onderwerp denken en wat voor'n verschillende argumenten er zijn.

Mijn stelling luid:
Moet de Burka kunnen?

Als je reageert leg dan uit waarom je voor of tegen deze stelling bent.

Alvast bedankt.

Ik ben tegen, graag wil ik een gezicht zien.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:17

Ik vind de Burka wel storend. Je ziet alleen de ogen en weet nooit met wie je te maken hebt, eigenlijk.
Als Nederlanders naar het buitenland gaan, doen we moeite om ons aan te passen: andere taal als mogelijk is spreken, respect voor cultuur e.d.

Echter, de allochtonen die in nederland zijn(uitzonderingen natuurlijk daar gelaten) doen weinig om zich aan te passen. Ze blijven tegen elkaar hun eigen taal spreken, in het openbaar. Dit vind ik ook storend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:19

Dat ze onderling hun eigen taal blijven spreken is logisch. Dat is echt een automatisme. Als ik met mijn Nederlandse vrienden hier over straat loop spreek ik ook Nederlands, hoewel mijn Engels erg vloeiend is...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:28

Dat vind ik ook volledig logisch. Ik zie ook niet in waarom je je daaraan zou storen. Als twee mensen een gesprek voeren waarin jij niet betrokken wordt, hoef je dat toch ook niet te kunnen verstaan?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:33

Ik vind het storend, omdat ze in Nederland zijn komen wonen, ze kunnen nederlands. Velen spreken het overigens alleen omdat ze het geleerd hebben van hun ouders en niet omdat ze zelf uit het land komen.

Ik ben gewoon van mening dat als jij emigreert naar een land, om welke reden dan ook.. je moet aanpassen aan die taal. Thuis je eigen taal, prima.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:58

Dat maakt niet uit, van wie ze het geleerd hebben. Als het je moedertaal is, blijft het altijd de taal waarin je je het gemakkelijkst kunt uitdrukken, al spreek je een andere taal nog zo goed.
Als ze maar Nederlands spreken als er een Nederlander in het gesprek betrokken is (of iemand anders die hun taal niet spreekt, maar wel Nederlands), dan vind ik het best.
En ik werk er elke dag mee, dus het is maar goed dat ik het best vind, het gebeurt me regelmatig ;). In de klas wordt bij mij 'verplicht' Nederlands gesproken, want je komt om Nederlands te leren. Maar wat ze in de pauzes spreken zal me echt een rotzorg zijn, al is het Swahili.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:59

Blue_Eyes schreef:
Dat vind ik ook volledig logisch. Ik zie ook niet in waarom je je daaraan zou storen. Als twee mensen een gesprek voeren waarin jij niet betrokken wordt, hoef je dat toch ook niet te kunnen verstaan?

probleem is dat je dus niet weet of jij er bij betrokken wordt als ze het in een andere taal doen :D Ze kunnen je ook gewoon keihard uitlachen ofzo,

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:00

Precies! Daar heb ik altijd al een hekel aan gehad..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:03

Menino schreef:
Blue_Eyes schreef:

probleem is dat je dus niet weet of jij er bij betrokken wordt als ze het in een andere taal doen :D Ze kunnen je ook gewoon keihard uitlachen ofzo,

Nou en? Je moet je niet willen bemoeien met andermans privegesprekken... misschien zeggen ze wel dat je er goe duitziet vandaag. En misschien hebben ze het wel over wat voor ijsje ze willen kopen. What the heck... laat ze toch.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:04

Menino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat heb ik altijd alleen als ze ineens switchen en echt naar iemand gaan zitten staren oid :7 . Maar aan de andere kant zouden ze dat net zo goed kunnen doen als je de ruimte uitloopt. Dus daar maak ik me niet zo druk over :Y)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:07

Blue_Eyes : Dat boeid jou misschien niet, maar ik heb er een gruwelijke hekel aan! Het maakt mij echt wel uit of het over mij gaat of niet. Als je in Nederland woon, en de taal kunt, spreek je die. Wat je in je eigen huis doet moet jezelf weten. Maar op straat vind ik het gewoon onbeschoft!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:21

Ik sta niet erg positief tegenover de burka, maar dat heb ik ook al met een hoofddoek. Heb verder niets tegen de islam, het jodendom of noem het wat hoor. Leven en laten leven.

Desondanks vind ik de echte ortodoxe gelovigen in sommige opzichten te ver gaan. Rita heeft het toentertijd goed verwoord dat ze bij Villa Felderhof (geloof ik) was, het ging toen over het feit dat er een imam oid in NL was en die een aanwezige vrouw niet de hand wilde schudden. De exacte context weet ik niet meer, maar het kwam er op neer dat het eigenlijk idioot was dat wij onze verworven vrijheden, waar we 'als vrouw zijnde' zolang voor hebben moeten vechten, nu op sommige momenten weer laten varen alleen omdat wij 'medelijden' hebben met hun geloof en het daardoor ook maar accepteren.

Ik vind dat zodra je je in een westers land vestigt je je ook aan moet passen aan de daar geldende waarden en normen. Hier is het normaal dat vrouwen en mannen gelijk zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:37

Kirstjuhh schreef:
Blue_Eyes : Dat boeid jou misschien niet, maar ik heb er een gruwelijke hekel aan! Het maakt mij echt wel uit of het over mij gaat of niet. Als je in Nederland woon, en de taal kunt, spreek je die. Wat je in je eigen huis doet moet jezelf weten. Maar op straat vind ik het gewoon onbeschoft!

Dus ik moet met mijn Nederlandse vriendinnen hier in Ierland ook Engels praten, ookal is Nederlands voor ons alle 2 makkelijker om ons uit te drukken, zodat andere mensen die geen zak met ons gesprek te maken hebben ook kunnen horen waar wij t over hebben?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:41

nou geloof me.. het gaat heus niet altijd over jou hoor. dat dacht ik vroeger ook altijd,maar ben erachter gekomen dat ik helemaal niet zo'n boeiend gespreksonderwerp ben.

gisteren in de bus zaten 2 franse dames in het frans te praten en 2 chinezen zaten hun toch vuil aan te kijken!!! hahaha.. maar nee, het zijn westerlingen, die mogen dat.

nou als ik ooit emigreer blijf ik toch lekker hollands tegen mijn man praten, dat mag ook vind ik, mits er een 3e persoon bij zit die ons niet kan verstaan. maar wanneer anderen niets met ons gesprek te maken hebben blijf ik gewoon nederlands praten. vind het altijd wel lekker dat ik in het butienland vrijuit kan spreken zonder afgeluisterd te worden. lekker prive

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:44

jameyskatje schreef:
nou geloof me.. het gaat heus niet altijd over jou hoor. dat dacht ik vroeger ook altijd,maar ben erachter gekomen dat ik helemaal niet zo'n boeiend gespreksonderwerp ben.

gisteren in de bus zaten 2 franse dames in het frans te praten en 2 chinezen zaten hun toch vuil aan te kijken!!! hahaha.. maar nee, het zijn westerlingen, die mogen dat.

nou als ik ooit emigreer blijf ik toch lekker hollands tegen mijn man praten, dat mag ook vind ik, mits er een 3e persoon bij zit die ons niet kan verstaan. maar wanneer anderen niets met ons gesprek te maken hebben blijf ik gewoon nederlands praten. vind het altijd wel lekker dat ik in het butienland vrijuit kan spreken zonder afgeluisterd te worden. lekker prive

Dat is alleen heel grappig als dat niet zo blijkt te zijn. (zo riep een vriendin van mijn zus op schoolreis in berlijn eens iets in de trant van 'wat een knappe jongen' Bleek dat de jongen nederlands sprak. Dat heeft ze nog lang aan moeten horen :+ )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:45

Ooooh ja, ook hier weleens gehad. Ik zat achter een tafeltje om kaartjes voor concerten te verkopen, en er kwamen 2 meiden binnen die begonnen te roepen 'dat je dan wel een heel triest leven had'. Die hadden ook niet verwacht dat ik Nederlands sprak denk ik...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:46

Vjestagirl schreef:
Ooooh ja, ook hier weleens gehad. Ik zat achter een tafeltje om kaartjes voor concerten te verkopen, en er kwamen 2 meiden binnen die begonnen te roepen 'dat je dan wel een heel triest leven had'. Die hadden ook niet verwacht dat ik Nederlands sprak denk ik...

Die van mij is wel iets positiever geloof ik :P

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:53

Wij spreken thuis lekker engels, en op straat ook, tegen elkaar, dat gaat vanzelf, maar als mijn echtgenoot aangesproken wordt in het nederlands geeft hij keurig net in het nederlands antwoord, met accentje, maar da's wel charmant :D !