Karl66 schreef:Zo te horen zijn er drie belangrijke redenen waarom mensen tegen zijn:
Leerplicht, op het moment dat ze met haar ouders de wereld rond zou zeilen, dan zou ze gewoon via de wereldschool mogen studeren. Dat wil ze nu in haar eentje en daar is de leerplichtambtenaar het niet mee eens. Ze is, volgens de mensen die haar kennen (en niet alleen haar ouders) zelfstandig genoeg om deze tocht te maken. Dan is ze ook zelfstandig genoeg om haar studie te doen. Dat is nou niet het eerste waar je je zorgen over hoeft te maken bij iemand die zo gedreven is.
Psychische problemen en sociale ontwikkeling, ze is van die twee jaar ongeveer 100-150 dagen op zee, de rest is ze gewoon tussen de mensen en dan waarschijnlijk vooral tussen mensen uit de zeezeilgemeenschap. Daar lopen ook genoeg kinderen van haar leeftijd rond, die met hun ouders rond de wereld zeilen. Het zal een andere sociale ontwikkeling zijn dan elke dag dezelfde vriendinnen op school zien, maar het is echt overdreven dat ze daar dan direct psychische problemen aan over zal houden. Daarnaast is het zo dat mensen die grip op hun eigen leven en beslissingen hebben, over het algemeen psychisch een stuk stabieler zijn dan mensen die dat niet hebben.
Het risico, ja zeezeilen heeft risico's. Maar die zijn nou ook weer niet zo gigantisch groot. Stormen zijn vooral gevaarlijk als je dicht bij de kust bent, op een oceaan kan je ze gewoon uitrijen, de kans op een botsing is echt zo minimaal, dat het echt te verwaarlozen is. Piraten zitten vooral in de grote scheepvaartroutes, die zijn geïnteresseerd in het losgeld dat reders voor de dure lading willen betalen. Een zeiler zit niet in die route, die wil helemaal niet tussen de grote zeeschepen varen, dat is namelijk het gevaar opzoeken. Ze gaat ook niet om de kapen, maar neemt de passaatroute en dan praat je echt over beheersbare risico's. Als de mensen die haar kennen en die ervaring hebben (en dat zijn zeker niet alleen haar ouders) de risico's als acceptabel inschatten, dan denk ik niet dat je als niet zeezeilende bokker een betere inschatting kan maken.
Wat die wedstrijd betreft, zoals ik het begrepen heb gaat ze vanaf de canarische eilanden aansluit bij een flotielje dat om de wereld zeilt. Dat is niks anders dan een groep zeiljachten die gezamelijk rond de wereld zeilen en die door een organisatie wordt georganiseerd. Die organisatie zorgt ook voor de begeleiding, zorg etc. Ze zeilt dus solo, maar er is dus wel volop begeleiding.
eindelijk iemand die dingen goed onder woorden kan brengen
mijn dank is groot !
over school / wereld school en dan niet zelf mogen doen
mensen ik deed dat meer dan 30 jaar geleden al
de lagere school heb ik nog normaal doorlopen
dat wil zeggen .. als ik er van de 6 jr 3 geweest ben is het veel
dat had dan wel andere redenen ,
12 jr was ik , hier zijn je boeken zorg maar dat je dan en dan klaar bent , succes
mankeerd niks an echt niet ..
mijn persoonlijke eraring is dat je heel goed je opleidingen kan doen zonder erg veel naar school te gaan
(lees maximaal 1 x per week om mijn toetsen te doen daar we het toen nog niet per computer in konden leveren ..)
indien nodig kon je hulp vragen maar via webcam / computer kan dat echt net zo goed
als irl
denk maar niet dat mijn ouders hielpen
en zeg eens eerlijk .. welke ouder kan alle vakken uit het voorgezet zo goed dat ze kunnen helpen ?
dat zou betekenen dat je alle info nog weet en hoger opgeleid moet zijn als je kids
en er niks veranderd is in die tijd !
ze heeft express havo gepakt ipv vwo omdat ze dan zeker weet dat ze het aankan
en geloof me individueel onderwijs pakketten zijn zodanig opgesteld dat je het inderdaad alleen kan
heb net 20pagina's bijgelezen
en merk dat men hobbellen op een binnenplasje vergelijkt met zeezeilen
als men al zeilervaring heeft
en verder vooral alleen de doem senarios heeft onthouden uit het nieuws
verder lijkt men te denken dat ze 2 jaar afgesloten van alle levende wezens nonstop
op de zee gaat ronddobberen oid
dat er jaarlijks kinderen overlijden door de paarden sport
al dan niet op het paard
dat word vergeten .. dat is immers "onze"sport
en is veel meer maatschappelijk geaccepteerd
echt in die 2 jr in nl heeft ze (zeker procentueel gezien ) veel meer kans
op veel meer problemen
en over emotionele schade ??
nee nu haar ouders uit de ouderlijke macht zetten
haar in tehuis of pleeggezin
en heel het zeilen afpakken
verplicht als schaapje meehobbelen
dat zal der echt goed doen
dan weet je zeker dat ze emotionele schade oploopt !
ik kreeg op mijn 11e een unike kans
dat mocht niet .. vond mijn ma te "eng"
en werd direct van paardrijden afgehaald
daar ging mijn droom
kreeg op mijn 16e weer een unieke kans
mocht weer niet en ik was ondertussen te afgestompt om er voor te knokken
dacht dat komt later wel .. over 2 jaar hebben ze niks meer te zeggen
helaas die kans is nooit meer gekomen
mijn hele leven spijt gehad dat ik niet nog harder er tegen in gegaan ben
laura .. ga er voor !