13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:04

Yinnar schreef:
En behalve bovenstaande kan het meiske ook normaal dagelijks school volgen en aan de leerplicht voldoen. Verder is ze in gezelschap van andere mensen en zit niet in totale afzondering in een guppy.

Er wordt even voorbij gegaan aan het feit dat ze pas 13 jaar is.

Exact!!!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:04

ik heb een dochter van 14 die is echt wel zelfstandig maar ik moet er niet aan denken haar alleen over de wereld te laten zeilen
ik vind het niet kunnen vind die ouders van dat meisje echt onverantwoord
nee vind het echt niet kunnen het is nog een kind die kan in bepaalde gevallen niet denken en inschatten zoals een volwassenen
hoe zelfstandig ze dan ook overkomt
ik kan er met mijn pet niet bij
je laat je kind toch niet alleen gaan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:07

Karl66 schreef:
Zo te horen zijn er drie belangrijke redenen waarom mensen tegen zijn:

Leerplicht, op het moment dat ze met haar ouders de wereld rond zou zeilen, dan zou ze gewoon via de wereldschool mogen studeren. Dat wil ze nu in haar eentje en daar is de leerplichtambtenaar het niet mee eens. Ze is, volgens de mensen die haar kennen (en niet alleen haar ouders) zelfstandig genoeg om deze tocht te maken. Dan is ze ook zelfstandig genoeg om haar studie te doen. Dat is nou niet het eerste waar je je zorgen over hoeft te maken bij iemand die zo gedreven is.

Psychische problemen en sociale ontwikkeling, ze is van die twee jaar ongeveer 100-150 dagen op zee, de rest is ze gewoon tussen de mensen en dan waarschijnlijk vooral tussen mensen uit de zeezeilgemeenschap. Daar lopen ook genoeg kinderen van haar leeftijd rond, die met hun ouders rond de wereld zeilen. Het zal een andere sociale ontwikkeling zijn dan elke dag dezelfde vriendinnen op school zien, maar het is echt overdreven dat ze daar dan direct psychische problemen aan over zal houden. Daarnaast is het zo dat mensen die grip op hun eigen leven en beslissingen hebben, over het algemeen psychisch een stuk stabieler zijn dan mensen die dat niet hebben.

Het risico, ja zeezeilen heeft risico's. Maar die zijn nou ook weer niet zo gigantisch groot. Stormen zijn vooral gevaarlijk als je dicht bij de kust bent, op een oceaan kan je ze gewoon uitrijen, de kans op een botsing is echt zo minimaal, dat het echt te verwaarlozen is. Piraten zitten vooral in de grote scheepvaartroutes, die zijn geïnteresseerd in het losgeld dat reders voor de dure lading willen betalen. Een zeiler zit niet in die route, die wil helemaal niet tussen de grote zeeschepen varen, dat is namelijk het gevaar opzoeken. Ze gaat ook niet om de kapen, maar neemt de passaatroute en dan praat je echt over beheersbare risico's. Als de mensen die haar kennen en die ervaring hebben (en dat zijn zeker niet alleen haar ouders) de risico's als acceptabel inschatten, dan denk ik niet dat je als niet zeezeilende bokker een betere inschatting kan maken.

Wat die wedstrijd betreft, zoals ik het begrepen heb gaat ze vanaf de canarische eilanden aansluit bij een flotielje dat om de wereld zeilt. Dat is niks anders dan een groep zeiljachten die gezamelijk rond de wereld zeilen en die door een organisatie wordt georganiseerd. Die organisatie zorgt ook voor de begeleiding, zorg etc. Ze zeilt dus solo, maar er is dus wel volop begeleiding.

eindelijk iemand die dingen goed onder woorden kan brengen

mijn dank is groot !

over school / wereld school en dan niet zelf mogen doen
mensen ik deed dat meer dan 30 jaar geleden al
de lagere school heb ik nog normaal doorlopen
dat wil zeggen .. als ik er van de 6 jr 3 geweest ben is het veel
dat had dan wel andere redenen ,
12 jr was ik , hier zijn je boeken zorg maar dat je dan en dan klaar bent , succes
mankeerd niks an echt niet ..
mijn persoonlijke eraring is dat je heel goed je opleidingen kan doen zonder erg veel naar school te gaan
(lees maximaal 1 x per week om mijn toetsen te doen daar we het toen nog niet per computer in konden leveren ..)

indien nodig kon je hulp vragen maar via webcam / computer kan dat echt net zo goed
als irl
denk maar niet dat mijn ouders hielpen
en zeg eens eerlijk .. welke ouder kan alle vakken uit het voorgezet zo goed dat ze kunnen helpen ?
dat zou betekenen dat je alle info nog weet en hoger opgeleid moet zijn als je kids
en er niks veranderd is in die tijd !
ze heeft express havo gepakt ipv vwo omdat ze dan zeker weet dat ze het aankan
en geloof me individueel onderwijs pakketten zijn zodanig opgesteld dat je het inderdaad alleen kan

heb net 20pagina's bijgelezen
en merk dat men hobbellen op een binnenplasje vergelijkt met zeezeilen
als men al zeilervaring heeft
en verder vooral alleen de doem senarios heeft onthouden uit het nieuws

verder lijkt men te denken dat ze 2 jaar afgesloten van alle levende wezens nonstop
op de zee gaat ronddobberen oid

dat er jaarlijks kinderen overlijden door de paarden sport
al dan niet op het paard
dat word vergeten .. dat is immers "onze"sport
en is veel meer maatschappelijk geaccepteerd

echt in die 2 jr in nl heeft ze (zeker procentueel gezien ) veel meer kans
op veel meer problemen

en over emotionele schade ??
nee nu haar ouders uit de ouderlijke macht zetten
haar in tehuis of pleeggezin
en heel het zeilen afpakken
verplicht als schaapje meehobbelen
dat zal der echt goed doen ;(
dan weet je zeker dat ze emotionele schade oploopt !

ik kreeg op mijn 11e een unike kans
dat mocht niet .. vond mijn ma te "eng"
en werd direct van paardrijden afgehaald
daar ging mijn droom

kreeg op mijn 16e weer een unieke kans
mocht weer niet en ik was ondertussen te afgestompt om er voor te knokken
dacht dat komt later wel .. over 2 jaar hebben ze niks meer te zeggen

helaas die kans is nooit meer gekomen
mijn hele leven spijt gehad dat ik niet nog harder er tegen in gegaan ben

laura .. ga er voor !

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:08

Ten eerste vind ik haar te jong, te tweede lopen er op deze aardbol heel wat gestoorde mensen rond met gestoorde ideeën (denk aan pedofielen, verkrachters, piraten, gijzelaars etc etc), ze komt in een totaal vreemd land waarvan ze de taal niet eens spreekt (er zijn namelijk meer dan 25 talen over de hele wereld), dus JA dan loopt ze groter risico dat er daar wat gebeurt, dan hier in Nederland.

Natuurlijk kan het hier op de hoek van de straat ook gebeuren, maar in Nederland heeft ze haar ouders, spreekt ze de taal en kent ze meer mensen dan ze daar ooit zal kennen.

Ze kan beter snel haar school afmaken en daarna de wereld rondzeilen.
Om je wil door te zetten en daarvoor zelfs een andere Nationaliteit gebruiken is gewoon dom.
Als je trouwens je kind iets te vroeg meeneemt voor vakantie loop je al de kans op een boete laat staan als je je kind voor 2 jaar zeilen van school haalt.

Dus voortaan moeten kinderen maar gaan zeezeilen, of op een paard naar Timboektoe als ze toevallig goed kunnen paardrijden, of op fiets naar India als ze toevallig fietstalent hebben?
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 26-08-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:09

Dat idee leeft dus al bij mij vanaf de dag dat ik het hoorde.[/quote]

Je ziet het toch vaker? Van die vreselijk schreeuwende ouders langs de zijlijnen van het voetbal veld. In dit verhaal dan de ouders die toekijken vanuit de havens. Ouders, die zelf nog chagerijniger zijn als het kind niet goed presteert dan het kind zelf? Ja, op een gegeven moment gaat het kind wel denken dat hij of zij de sport heel erg leuk vind maar in weze zijn ze gewoon bang voor hun ouders. Dat ze door mindere prestatie niet meer trots op hen zijn.

edit: spelfout[/quote]

Dit was mijn reactie ook meteen. Een kind van 13 kan dit zelf niet bedenken dat hebben haar ouders gedaan.
Wat ik mij ook afvraag is hoe ze het allemaal geestelijk gaat verwerken? Een volwassene die zo'n lange tijd afgezonderd zit (en dan nog eens op zee) kan toch ook problemen krijgen? Hoe moet dat dan met iemand van 13?

Iedereen heeft wel een grote wens. Toen ik 13 was wilde ik heel graag een paard. Mijn ouders wilde daar de verantwoordeklijheid niet voor nemen bovendien moest ik er ook voor sparen en ik was 25 toen ik mijn eerste kocht. Je kan niet alles meteen hebben. Dan kan tijd kosten.

Wiwabalia

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:13

En waarom doet ze het? Om de boeken in te gaan als jongste wereldzeiler? Ronduit gewoon ziek wat mensen tegenwoordig doen voor 15 minutes of fame.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:13

Napie schreef:
Als ditzelfde meisje nou hier zou staan met het verhaal dat ze een jaar in training mag bij een 1 of andere bekende ruiter in het buitenland, zou dan ook iedereen zo reageren? Zitten ook risico's aan, ook onderwijs op een andere manier, maar ook het naleven van een droom.
Leven en laten leven. Als zij zo dapper is: prima. Je moet je kansen pakken. Voor het zelfde geld wordt ze volgende week overreden door een auto. Tegenwoordig weet je uberhaupt niet of iemand een heel leven voor zich heeft.

Dit is appels met peren vergelijken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:18

Ik had legio dromen tijdens mijn jeugd die ik niet mocht van mijn ouders maar of ik nu ongelukkiger van geworden ben?? Neuh, er zijn in de tussentijd legio andere kansen op mijn pad gekomen die minstens zo leuk waren. En de pony die ik al wilde vanaf dat ik 6 was heb ik kunnen kopen toen ik in de twintig was. Ik heb de verloren tijd inmiddels ruimschoots ingehaald met mijn inmiddels behoorlijke kudde. Ik was destijds nu eenmaal te jong en dat is Laura ook! Er kunnen nu wel allemaal excuses voor het meiske bedacht worden maar ze hoort in de schoolbanken. Deze uitdaging kan ze op een later tijdstip aangaan. Tja misschien niet meer om de titel jongste solo zeiler maar ik begrijp dat zeilen haar lust en leven is dus zal ze daar wel overheen komen. Tegen die tijd is er misschien een ander record die ze kan verbreken.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:20

Ik vind het allemaal nogal onverantwoordelijk. Ik weet niet of de ouders er bij na hebben gedacht hoe gevaarlijk zo'n reis kan zijn. Vrienden van mijn ouders hebben ook een jaar gevaren, ook door het Caribisch gebied e.d. Die man is ook een ervaren zeiler, maar zelfs hij had vaak moeite om het allemaal te handelen... Stel dat je in een storm terecht komt, of er gaat iets niet goed? Dan ben je echt verloren midden op zee...
En dan wil dit meisje op 13jarige leeftijd in haar eentje een wereldreis gaan maken? :n

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:25

Yinnar schreef:
LimaMambo schreef:
[

whahahahahahahahha wat sieluuuuuuuuuuuug :P
(hoe oud ben je echt dan? :P )

Zeg ben jij ook met 13 jaar gaan zeilen ofzo en school gemist? 50 minus 6 = ????????

Kom op je kan het! :P

*Proest* :') _O-

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:28

KellyZ schreef:
Je komt op de zee golven tegen van 18 meter hoog, geen 2 meter hoge golven van de waddenzee. Beseft ze wel wat ze wilt? Maar je wordt natuurlijk wel lekker wereldwijs van een aanvaring met piraten, mogelijke verkrachting etc...

wadden zee is NIET te vergelijken met OPEN zee
hele andere golven ..

Citaat:
Ik vind het allemaal nogal onverantwoordelijk. Ik weet niet of de ouders er bij na hebben gedacht hoe gevaarlijk zo'n reis kan zijn

ouders hebben 7 jaar op zee , rond de wereld , gevaren ,
ja denk dat ze heeeeeel goed beseffen wat er allemaal gebeuren kan !

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:34

nickyu schreef:
KellyZ schreef:
Je komt op de zee golven tegen van 18 meter hoog, geen 2 meter hoge golven van de waddenzee. Beseft ze wel wat ze wilt? Maar je wordt natuurlijk wel lekker wereldwijs van een aanvaring met piraten, mogelijke verkrachting etc...

hele andere golven ..

Klopt, de waddenzee stelt totaal niets voor vergeleken bij die enorme oceaan. Dus daar moet je als 13 jarige ook maar mee om weten te gaan.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 26-08-09 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:34

nickyu schreef:
KellyZ schreef:

hele andere golven ..

Citaat:
Ik vind het allemaal nogal onverantwoordelijk. Ik weet niet of de ouders er bij na hebben gedacht hoe gevaarlijk zo'n reis kan zijn

ja denk dat ze heeeeeel goed beseffen wat er allemaal gebeuren kan !

Daarom begrijp ik dus ook niet waarom ze hun kind dan toch toestemming geven ;)
Maarja, dat is mijn mening. Ik zou mijn 13-jarige kind in elk geval nooooit alleen de wereld rond laten gaan :=

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:36

Bandida schreef:
Wanneer denkt ze te gaan slapen? Je kunt namelijk niet je bootje voor anker leggen midden op zee.

Autopilot ;-)
Ik kan over zeilen meespreken, en ik geloof nooit dat een 13 jarige solo om de bol kan zonder ongelukken. Niet wegens kennis of kunnen op vlak van haar boot zeilen, wegens niet genoeg mentale en fysieke kracht (als zal dat mentale nog enigzins meevallen als ze in groep gaat varen), wegens te weinig zeilervaring, wegens te weinig probleemoplossend vermogen als je 13 bent, en tot slot wegens een ongeschikte boot.[/quote]
:? wat zou er ongeschikt zijn aan deze boot ???
met fisiek is rekening gehouden
bijna alles gaat semi automatisch ..
mentaal heb je al beantwoord

wel eens op zee geweest ?
en dan heb ik het niet over een zeearm of het ijsselmeer of de waddenzee ..

Karl66 schreef:
Heino, er krijgen jaarlijks tientallen kinderen vrijaf om met behulp van wereldonderwijs hun opleiding te vervolgen. Daar is ze gewoon geen uitzondering in. De uitzondering is hoogstens dat ze niet continue de begeleiding van een volwassene heeft. Maar die uitzondering wordt dus regelmatig gemaakt.

Ze is maar een klein deel van de tijd op zee, dus het grootste deel van die twee jaar heeft ze volop contacten met met andere mensen en ook met mensen van eigen leeftijd. Het is echt veel te kort door de bocht om te beweren dat de kans op psychische problematiek groot is. Dit is geen reis waarbij ze zonder enig contact met andere mensen rond de wereld zeilt.

De risico's zijn echt redelijk minimaal, zeker op de route die zij vaart. 99% van de wereldrondzeilers komt gewoon gezond weer thuis. Ze vaart in een flottielje waardoor er altijd schepen op korte vaarafstand zijn. De risico's worden hier gewoon zwaar overdreven.

voor de genen die nog niet door hebben wat het is en hoeveel kinderen dit onderwijs volgen
http://www.wereldschool.nl

vanaf peuter onderwijs tot en met vwo !

(ofdat ouders serieus echt kunnen begeleiden bij alle vakken op vwo niveau
kom op mensen .. welke nu ouder van een vwo (of van mijn part mavo) leerling kan het nog bijhouden >)
KellyZ schreef:
[Een jongen van 13 kan net zo goed verkracht, ontvoerd worden etc. Nee geen verschil.

Zoals al eerder gezegt dat kan je ook hier op de hoek van de straat gebeuren ... naar mijn idee klink klare onzin.

Jongen of meisje maakt niets uit, hier of op de oceaan maakt in dat geval ook niet uit.[/quote]

Die mening deel ik dus ook... er word gevraagd of we anders denken als het een jongen van 13 was geweest, en dit is mijn antwoord, nee dus. Snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Maar ik ga ook slapen, lees de rest morgen wel, wel interresant om te zien al die verschillende meningen en de voors en de tegens.[/quote]

maakt wel uit
kans hier in nl is groter dan op zee
maw geen reden om niet te gaan

KellyZ schreef:
Wanneer denkt ze te gaan slapen? Je kunt namelijk niet je bootje voor anker leggen midden op zee.

8-) automatische piloot (word al geroepen vanaf pagina 1 )
toch fijn als mensen lezen :D

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:38

Ach we kunnen er hele theorieen tegenaan gooien. Haalt niets uit. Ze is slechts 13 en hoort niet in der uppie op een oceaan te dobberen. Leuk al die info maar dat wordt pas interessant als ze ouder is en volwassen genoeg om deze reis te ondernemen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:39

Yinnar schreef:
[
Klopt, de waddenzee stelt totaal niets voor vergeleken bij die enorme oceaan. Dus daar moet je als 13 jarige ook maar mee om weten te gaan.

nee .. je hebt hele andere golven

op zee windkracht 9 vind ik heerlijk :D
op de waddenzee vind ik 6 meer dan genoeg :o
meer en andere stromingen
heel veel drukker op het water
heeel veeel meer zandbanken

is gewoon heel erg anders zeilen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:40

Mijn mening is ere vannacht niet om veranderd. Ik vind de ouders nog steeds erg onverantwoordelijk en kan niet begrijpen dat ze dit toelaten...

Karl66, en als meerdere kinderen dit willen?
Ken jij dit meisje, dat je zomaar aanneemt dat ze zo wijs genoeg zal zijn dat ze haar studie dan ook zal volgen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:44

als ze de studie niet volgt ..
(lijkt me sterk dat de ouders daar niet achter der broek
aan zouden zitten (das buiten de school)

stel he
en ze blijft nler heeft ze alsnog probleem
leerplicht steld 23 jaar of diploma

als ze nu al zo onverstandig is om school te duiken
denk ik ook niet dat de ouders het goed hadden gevonden
daarbij had dan de oude school ook wel geroepen dat
ze daar niet zelfstandig / verantwoordelijk genoeg voor is

nogmaals jij lijkt alles te zien vanuit een gemiddeld meisje
die liever op de hoek hangt spelen met dinnetjes
dan een zelfstandige verantwoordelijke meid
met een erg duidelijk doel voor ogen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:46

vergelijken met OPEN zee
hele andere golven ..

Citaat:

ja denk dat ze heeeeeel goed beseffen wat er allemaal gebeuren kan ![/quote]

door der als 6 jarige alleen de friese meren te laten oversteken en als 10 jarige wekenlang op de wadden te laten bivakeren.
ik twijfel echt zwaar aan de hersens van de ouders.
volgens mij is het gewoon meer geluk dan wijsheid dat zij hebben gehad.........

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:47

nickyu schreef:
nee .. je hebt hele andere golven

op zee windkracht 9 vind ik heerlijk :D
op de waddenzee vind ik 6 meer dan genoeg :o
meer en andere stromingen
heel veel drukker op het water
heeel veeel meer zandbanken

is gewoon heel erg anders zeilen

Golven zijn golven en op de oceaan kunnen ze mega hoog zijn...
Jij vindt dobberen op een oceaan met windkracht 9 heerlijk..maar jij bent dan ook geen 13 neem ik aan en weet wat te doen als het weer omslaat.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:48

Nickyu, haar ouders zullen dit, zullen dat, allemaal speculaties!
Haar ouders laten haar gaan en dat is al fout, dat zou je niet moeten willen. Met andere woorden, van haar ouders heb ik geen hoge pet op nee. :n

Ik ben helemaal geen doorsnee type, dus knap dat jij kan zien wat ik denk! Chapeau Nickyu! _/-\o_

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:52

nickyu schreef:
stel he
en ze blijft nler heeft ze alsnog probleem

Stel hè dat ze haar diploma haalt op 16-17 jarige leeftijd. Dan kan ze alsnog weg.
nickyu schreef:
nogmaals jij lijkt alles te zien vanuit een gemiddeld meisje
die liever op de hoek hangt spelen met dinnetjes
dan een zelfstandige verantwoordelijke meid
met een erg duidelijk doel voor ogen

Met 13 jaar is geen enkel kind zelfstandig en verantwoordelijk. Als dat het geval was dan hadden ze op die leeftijd ook hun rijbewijs mogen halen, legaal alcohol mogen drinken, scooter mogen rijden etc. etc.
Dus waar hebben we het over? Het is en blijft nog een kind!
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 26-08-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:52

MamboBeach schreef:
Nickyu, haar ouders zullen dit, zullen dat, allemaal speculaties!
Haar ouders laten haar gaan en dat is al fout, dat zou je niet moeten willen. Met andere woorden, van haar ouders heb ik geen hoge pet op nee. :n

En ik ben zó blij dát er nog ouders zijn die maling hebben aan alle stomme regeltjes die een hoop beperkingen geven en zeggen: 'Ga maar!' Iedereen wordt zo kort gehouden in NL, je kan hier bijna niks zelf beslissen of er zitten weer allemaal kosten en regeltjes en een hoop gezeik aan vast. Dát vind ik slecht, ik ben een voorbeeld van iemand die dáár als kind een depressie aan over heeft gehouden waar ik nu nog steeds af en toe mee kamp. Neehoor, lekker laten gaan, en dat meen ik!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:53

nickyu schreef:

Dan heb jij een hele andere leerplicht dan de rest van Nederland :)
Leerplicht is niet tot 23.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:53

@nickyu: vind jijhetgeenziekelijk idee dat ze dat meisje toen ze 6 was alleen de friese meren over leiten steken.
6! een zesjarig kind, denk je dat die ooit fatsoenlijk had kunne reageren als er wat was geweest.
volgens mij kunnen die ouders geen gevolgen overzien.