Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:26

Babootje schreef:
De Oekraïense strijdkrachten vielen het vliegveld in de regio Moskou aan, waar de vliegtuigen en het personeel gestationeerd waren om deel te nemen aan de parade van 9 mei – propagandisten.
Ook de hoofdontwikkelaar (!) van het Russische MLRS en het Instrument Design Bureau – een van de vlaggenschepen van het Russische militair-industriële complex – werden aangevallen.
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1920030178048155948

Voor mijn gevoel ben je zwaar onder invloed van westerse propaganda. Dat is waarschijnlijk ook normaal immers Russisch nieuws in NL is schaars. Dat geldt ook niet voor jou alleen want in het NOS nieuws was dat westerse regeringsleiders zich inzetten voor een staakt het vuren. Dat heb ik dus gezegd tegen een Rus, antwoord Rus: de middenvinger werd tegen mij op gestoken. En daar bleef het niet bij, de Rus: die steun van jullie aan Oekraïne steld niets voor en is weggegooid geld van jullie halve centen land.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:53

Nico, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet?

Vrienden van mij wonen in Oekraïne en ze hebben het zwaar. Slapen slecht vanwege de onophoudelijke Russische drones die bommen gooien maar ze blijven zeer strijdbaar.
Ook tijdens de staakt het vuren dagen gaat Rusland gewoon door.
Van hun hoor ik, dat Nederland erg goed geïnformeerd is. Dit hoorde ik overigens ook van Marina die gevlucht is uit Moskou met haar man en nu in ver weggiestan woont,dat Nederland goed geïnformeerd is.
Als het weer eens bal is en ik app naar mijn vrienden van Oekraïne dan klopt het altijd.

Maar ik vind het prima dat jij dat Westerse propaganda noemt. Leven en laten leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 20:42

Veronica2 schreef:
Nou nou middeleeuwen, het is iets korter geleden dat Uber werd bedacht :') .

Ja en die konden ze dus niet meer bestellen :D
Dus die was er ff niet meer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:18

Nico is onze persoonlijke naïeve Putin troll en dat mag, gooit er zo af en toe een stukje desinformatie in en weg is hij weer.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:39

Babootje schreef:
Veronica2 schreef:
Nou nou middeleeuwen, het is iets korter geleden dat Uber werd bedacht :') .

Ja en die konden ze dus niet meer bestellen :D
Dus die was er ff niet meer

:D. Dat is lastig als je dringend naar een vliegveld wil waar geen vliegtuigen vertrekken.

En wat de boodschap van Nico12 betreft, het klopt dat er Russen zijn die zo reageren en het zo zien. Je kan je alleen afvragen of ze ook gelijk hebben, of dat ze ook maar in hun eigen kleine nieuwsbubbel geloven. We zullen het nooit weten.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:47

Als wij in Rusland zouden wonen, alleen de Russische propaganda TV zouden horen overal en altijd, afgesneden zouden zijn van het buitenlandse journalistiek, dan zouden wij dat ook denken.
Gisteren werd dat keurig uitgelegd in Nieuwsuur hoe dat werkt door een Russische deskundige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:00

Natuurlijk zijn Russen de laatste 20 jaar gehersenspoeld door propaganda. Maar wanneer je dik in de 70 bent zoals Nico en Nederlander en je dan in die propaganda geloofd ? Tja.
En ik heb via social media ( via privé berichten) contact met enkele Russen en die zien echt wel wat er gebeurt. Jongere en ook iemand van mijn leeftijd.
Ook met een aantal Amerikanen, daar gebeurt nu exact hetzelfde .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 23:49

Er komen op dit YouTube kanaal genoeg Russen in beeld die er erg anti tegenaan kijken. Tegen Putin en zn alleenheerschappij en de oorlog. In een ander filmpje vraagt hij Russen over de oorlog die 1 Billioen per dag kost en of dat een realistisch bedrag is. Deze dame is ook duidelijk:
https://youtu.be/ie2qhroeq30?si=jEFsdL244-XDB3hy

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:22

Poetin stelt onderhandelingen voor over een duurzame vrede met Oekraïne . Er wordt sceptisch op gereageerd.

Zelf denk ik dat het toch wel eens mogelijk zou kunnen zijn want op Oekraïne heeft hij toch wel zijn tanden kapot gebeten. Hey zou mij niet verbazen dat Litouwen dan de volgende is en dat denk ik, dat dit wel eens mogelijk zou kunnen zijn.

Poetin stelt directe onderhandelingen voor met Oekraïne over 'duurzame vrede' https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... vrede.html

En over Litouwen als volgend Russisch doelwit

https://www.hln.be/buitenland/duits-mil ... ~a54cfaaa/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:31

Puur tijdrekken van Putin , verder geen enkele toezegging. Dan is het 15 mei, praten ze een week en dan heeft hij weer twee weken de tijd om z’n militairen aan te vullen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:25

BigOne schreef:
Puur tijdrekken van Putin , verder geen enkele toezegging. Dan is het 15 mei, praten ze een week en dan heeft hij weer twee weken de tijd om z’n militairen aan te vullen.

De bedoeling voorstel van het overleg in Turkije: van de kant van Putin gezien, aannemelijk dat hij inzet op o.a. de helft van Oekraïne naar Rusland enz.. De Krim is al een gelopen verhaal. Je kunt het inderdaad ook als tijdrekken zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:46

Inderdaad ook? De Krim is geen gelopen verhaal , wat hij bezet heeft krijgt hij niet . Hij kreeg weer sancties om de oren en Duitsland houdt vanaf nú wapenleveringen geheim ( Taurus ). Putins grote keizerrijk gaat er nooit weer komen, het huidige Rusland staat nu economisch gezien al op instorten dus wat mij betreft, olieprijs zo laag mogelijk, zware sancties, wapens leveren .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:22

Nico12 schreef:
Voor mijn gevoel ben je zwaar onder invloed van westerse propaganda. Dat is waarschijnlijk ook normaal immers Russisch nieuws in NL is schaars.

In NL is nog vrije media en sommige MSM neemt ook Russische propaganda over van bv Reuters.
Maar in het algemeen kun je in NL nog alles vinden en toetsen.
Maar in een land waar de vrije media de nek om is gedraaid - zoals in Rusland - blijft alleen staatspropaganda over. En dat zie je in de US ook die kant op gaan. Media mogen alleen nog brengen wat Trump wil anders worden ze nergens meer voor uitgenodigd of krijgen ze een rechter op hun dak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:28

Macron noemt het voorstel van onderhandelingen met Oekraine niet genoeg.
Volgens de EU leiders moet er eerst een staakt het vuren komen waarna onderhandelingen. Nu draait Rusland het om.

Intussen is Rusland weer volle bak begonnen met het bestoken van Oekraine na hun eenzijdig staakt het vuren van een paar dagen.

Rusland vuurt meer dan 100 drones af op Oekraïne na aflopen tijdelijk bestand
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4225772 ... erste-stap
Rusland heeft in de nacht van zaterdag op zondag opnieuw droneaanvallen uitgevoerd op Oekraïens grondgebied. Daarmee komt een einde aan het eenzijdige Russische staakt-het-vuren. In Kiev en steden als Odessa, Charkiv en Dnipro klonk opnieuw het luchtalarm, melden Oekraïense autoriteiten. De burgemeester van Kiev, Vitali Klitsjko, riep de bevolking op om schuilkelders op te zoeken.

Volgens de Oekraïense luchtmacht ging het om 108 aanvalsdrones van het type Shahed en andere modellen. "Zestig daarvan zijn neergehaald", schrijven de autoriteiten in een verklaring. In meerdere regio's, onder meer in de hoofdstad Kiev, gingen luchtalarmen af. Er is nog niets bekend over de mogelijke schade en of er slachtoffers zijn gevallen.

De tijdelijke wapenstilstand gold sinds donderdag, op initiatief van president Vladimir Poetin, naar aanleiding van de viering van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Die liep zaterdagavond af. Een voorstel van Oekraïne en enkele Europese bondgenoten voor een dertigdaagse wapenstilstand vanaf maandag wordt voorlopig door Moskou afgewezen. Wel is het land bereid om vanaf donderdag rond de tafel te gaan met Oekraïne in Istanboel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:39

Babootje schreef:
Nico12 schreef:
Voor mijn gevoel ben je zwaar onder invloed van westerse propaganda. Dat is waarschijnlijk ook normaal immers Russisch nieuws in NL is schaars.

In NL is nog vrije media en sommige MSM neemt ook Russische propaganda over van bv Reuters.
Maar in het algemeen kun je in NL nog alles vinden en toetsen.
Maar in een land waar de vrije media de nek om is gedraaid - zoals in Rusland - blijft alleen staatspropaganda over. En dat zie je in de US ook die kant op gaan. Media mogen alleen nog brengen wat Trump wil anders worden ze nergens meer voor uitgenodigd of krijgen ze een rechter op hun dak.

Stukjes russchische staatspropaganda worden soms ook tijdens het nieuws getoond. Ik vind het altijd net een stel quizmasters die een toneelstuk opvoeren. Natuurlijk wordt ook alleen verteld hoe geweldig Rusland is en elk detail wordt zo verdraaid dat het Rusland in een positief daglicht zet. Ik verbaas me er over dat mensen zoiets nog serieus zouden nemen. Maar ja, als je niet beter weet....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 15:57

Rusland is alleen geweldig wanneer je schathemeltje rijk bent, Putin in de kont kruipt en je vrouw en kinderen in het rijke westen laat vertoeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:57

Putin stelde voor om donderdag gesprekken te hebben met Zelenskyy , Europa voert de druk op , 30 dagen wapenstilstand anders volgen nog zwaardere sancties. Zelenskyy zegt naar Turkije te gaan en verwacht Putin daar ook en zelfs trump zou komen. Geijkte reactie uit Rusland , zo praat je niet tegen Rusland en Putin komt niet , je kon er op wachten. 1-0 voor Zelenskyy , hoop dat trump flink pissed is !!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:03

pien_2010 schreef:
Als wij in Rusland zouden wonen, alleen de Russische propaganda TV zouden horen overal en altijd, afgesneden zouden zijn van het buitenlandse journalistiek, dan zouden wij dat ook denken.
Gisteren werd dat keurig uitgelegd in Nieuwsuur hoe dat werkt door een Russische deskundige.

Nou, het is zelfs nog een beetje anders hoor. Ik heb een neefje die getrouwd is met een Russische. Heeft dus ook een huis daar en gaat nog 1 a 2 keer per jaar terug voor familiebezoek.

Als je nu binnenkomt als buitenlander, toerist of familiebezoek, het maakt niet uit, dan ondervraagt men je. Niet heel vriendelijk, en dat is best intimiderend zegt hij. Maar je komt daarna gewoon binnen.
Echter, de mensen zijn bang. Ze durven niets te zeggen over het regime. Bang om afgeluisterd te worden.
Dit is enorm toegenomen de laatste tijd. Er zijn natuurlijk ook mensen gewoon verdwenen of door dubieuze ongelukken om het leven gekomen.
Hij heeft mij dus ook verteld: Als je er naartoe wilt, dat kan gerust, maar begin niet over de politiek of de oorlog. Nu heb ik geen behoefte om er naartoe te gaan, dus hoef me daar ook geen zorgen over te maken.
Staatspropaganda is er natuurlijk ook, dat zegt hij ook. Maar dat was er ook voor de oorlog al.

Russen buiten Rusland gaan nu niet terug, zeker de mannen niet. Iemand die ik ken woont al jaren op Bali en die zegt als ik nu terugga, dan moet ik in dienst. Die is wel een stuk opener over de situatie, maar hij wil ook niet terug. Zijn vrouw is een Balinese.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 19:39

Germie ik heb een gevluchte Russische kennis die goed Engels spreekt ook. Zij is na de oorlog gevlucht en het was toen al trickie want op straat werden telefoons gecontroleerd en toen we wisten dat ze ging vluchten hebben we bijna alle communicatie op een gewist en zij heeft zelfs apps gewist wetende dat ik haar email adres had en haar na een bepaalde tijd zou emailen en als dat ok zou zijn dan zou ik haar alles toesturen inclusief wachtwoorden. Zij is met succes gevlucht en het was spannend vond ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:49

Het hersenspoelen is al aan de gang sinds Poetin aan de macht is gekomen. En net zoals bij elk communistisch regime, bvb noord Korea , wordt elke kritiek in de kiem gesmoord. Ze regeren door angst niet door democratie,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:58

Maar ook in het buitenland ben je als Rus niet veilig:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9929354 ... buitenland
Kritische Russen in het buitenland riskeren hun bezittingen kwijt te raken. Moskou werkt aan een wet die inbeslagnames toestaat bij ’misdrijven tegen de belangen van Rusland’. Wie zich uitspreekt tegen het Kremlin, kan straks zelfs ver over de Russische grens worden gestraft

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:18

Het is gruwlijk wat ze in Rusland doen
Geen haar op mijn hoofd die erover na zou denken om daar eens heen te gaan
Ik weet niet of dit al gedeeld was? Ik volg het topic, maar lees zo nu en dan even bij
Ik wil mij niet hier elke dag mee bezig houden...

https://www.volkskrant.nl/buitenland/vi ... b13eb13f8/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:01

higgins schreef:
Het is gruwlijk wat ze in Rusland doen
Geen haar op mijn hoofd die erover na zou denken om daar eens heen te gaan
Ik weet niet of dit al gedeeld was? Ik volg het topic, maar lees zo nu en dan even bij
Ik wil mij niet hier elke dag mee bezig houden...

https://www.volkskrant.nl/buitenland/vi ... b13eb13f8/

Dit verhaal ken ik en is een van de meest gruwelijke Martel verhalen. Helaas staat dit verhaal niet op zich en zijn er veel en veel te veel van. Martelen is in Rusland van bovenaf opgelegd en die gasten die zich hiermee bezig houden gaan als "een soort orken" aan de gang. Vreselijk.
In Oekraïne worden veel Russen niet meer als mensen gezien vanwege deze praktijken en proberen de soldaten juist het Geneefse convenant op te volgen als Russen gevangen worden genomen en dit doen ze ook tegenover de bevolking. Ze willen zich duidelijk onderscheiden als betere mensen tegenover de mensen die zich zo niet gedragen.
Het is echt een heel groot probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:45

Ik heb toevallig net Ongehoord Nieuws op staan; bizar hoe positief Rusland daar besproken wordt.
Alle schuld wordt bij Oekraïne en Europa gelegd (Behalve Orban).
Er is maar 1 gast, die Putin een oorlogsmisdadiger noemt.
Echt bizar wat daar allemaal wordt gezegd.