Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Sunnda schreef:Het is op zijn minst een stommiteit te noemen (en dan ga ik ervan uit dat het ondoordacht was, wat het natuurlijk niet was) om als (Navo land en aartsvijand )Amerika in een land dat niet bij de Navo hoort en zo gevoelig ligt voor Rusland als Oekraine, om precies daar militaire oefeningen te houden bij de grens. En dat te blijven doen ook als duidelijk is dat het wrijving oplevert. En als je dan gevraagd wordt of je op ellende uit bent, stuur je als antwoord de week erop nog een club militairen die kant op.
Hier noemen we dat uitdagen, maar in Frankrijk noemen ze dat anders begrijp ik.
Putin had en heeft er niets te zoeken, maar misschien moeten wij als Westerse wereld (en Amerika voorop) eens kappen met overal ons neus in te steken en tegenaan te bemoeien.
Sunnda schreef:Het is op zijn minst een stommiteit te noemen (en dan ga ik ervan uit dat het ondoordacht was, wat het natuurlijk niet was) om als (Navo land en aartsvijand )Amerika in een land dat niet bij de Navo hoort en zo gevoelig ligt voor Rusland als Oekraine, om precies daar militaire oefeningen te houden bij de grens. En dat te blijven doen ook als duidelijk is dat het wrijving oplevert. En als je dan gevraagd wordt of je op ellende uit bent, stuur je als antwoord de week erop nog een club militairen die kant op.
Putin had en heeft er niets te zoeken, maar misschien moeten wij als Westerse wereld (en Amerika voorop) eens kappen met overal ons neus in te steken en tegenaan te bemoeien.
pien_2010 schreef:Nexta reports dat er 37000 vrouwen in het Oekraïense leger zijn waarvan nogal een aantal commandant
https://twitter.com/nexta_tv/status/153 ... 6h7PF2pwQQ
Citaat:wish people would worry more about the mass murder of Ukrainians, the millions of refugees, the destruction of cities and towns, and the future of international law than Putin’s feelings
Sizzle schreef:De USA is voor mij ook gewoon een land van vele oorlogsmisdaden, daar heb ik ook weinig goeds over te zeggen. Sterker nog, ik durf eigenlijk te wedden dat het ze best wel goed uitkomt dat Rusland hierdoor mogenlijk een zwakkere militaire status krijgt.
Maar dat geeft Rusland nog altijd geen recht om Oekraine plat te bombarderen
Citaat:Ik heb mijn hele leven in een jonge, fragiele democratie geleefd waar we altijd moesten vechten om vrij te blijven.
We deden het in 2004, in 2014, en toen waren er tientallen kleinere zaken (voor justitiële hervorming, tegen politiegeweld, enz.).
Dit is wat de rest van Europa van ons zou moeten leren
1/
Democratie moet altijd met blote hand worden verdedigd.
Democratie mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Oekraïners hebben geleerd om altijd achterdochtig te zijn tegenover elke autoriteit en instelling - omdat elke autoriteit corrupt zal worden als je stopt met opletten.
2/
Dat is de reden waarom zoveel Oekraïners zo vocaal zijn (oftewel boos schreeuwen) over het systemische gebrek aan steun van Duitsland (militair en qua sancties) en de wens van Frankrijk om een verzoeningsovereenkomst met Poetin te sluiten.
Het leven in een fragiele democratie zorgt ervoor dat je al vroeg de geur van onzin leert kennen.
3/
Ik geloof dat W Europa veel te leren heeft van Oekraïne en andere E-Europese staten. En het moet nu beginnen.
Waarom? Welnu, we kennen de waarde van vrijheid uit de eerste hand: we hebben allemaal nieuwe generatietrauma's van genocide en repressie.
Daarom zijn we altijd alert en klaar om te vechten.
4/
De Russische invasie heeft meerdere lagen van corruptie en gebrek aan leiderschap in Europa ontrafeld.
Terwijl Europeanen meestal bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en ons te helpen, bleken hun regeringen corrupt, kortzichtig en gebonden aan het vuile olie- en gasgeld van Rusland.
5/
De crisis waarmee Europa wordt geconfronteerd, is die van de democratie, niet van de gasprijzen.
Dus neem alsjeblieft je huidige politieke systemen niet als vanzelfsprekend aan. Verander ze. Vraag om acties gedreven door waarden en een duidelijke visie. Bestrijd corruptie, leugens en daag elk systeem uit dat op apathie is gebaseerd.
6/
Doe het nu. Terwijl de EU haar plaats en rol in deze nieuwe wereldorde aan het uitzoeken is, zullen er elke dag 100 Oekraïense verdedigers sterven.
Deze mensen vechten om de vreedzame Europese droom echt te houden - laat ze niet in de steek.
Dat is alles wat ik te zeggen had.
Dinopino schreef:irmaz wanneer je beweert dat Rusland verantwoordelijk was voor het neerhalen van MH17, dan heb je daar waarschijnlijk grondig onderzoek naar gedaan? Of volg je gewoon wat de media je verteld? Dit is namelijk nog nooit bewezen. Sterker nog het is bijna onmogelijk dat de separatisten dat gedaan hebben, want die hadden niet eens het materiaal ervoor.
irmaz schreef:Helaas zijn vrijwel alle landen in staat tot (oorlogs)misdaden als je in de geschiedenis gaat kijken. Mijn overgrootvader is om het leven gekomen door een oorlogsmisdaad van Nederland. Mijn vermoeden is dat dit ondermeer veroorzaakt werd door, met propaganda opgeklopte, angst. Dat maakt het voor mij beter te begrijpen dan wanneer ik er een complot achter zou zoeken.
Overigens zijn wij zelf verantwoordelijk voor iedere keuze die ons land maakt, ook door zelf geen keuze te maken. Wellicht is dat de reden dat sommige mensen sterk aangetrokken worden door autocraten als Hitler en Putin: ook al maakt de leider verderfelijke keuzes jij bent onschuldig want jij kunt er niks aan doen dat deze keuzes worden gemaakt.
Een tweetdraad van een Ukraïner waarin hij verteld hoe kwetsbaar democratie is. Ik ben het niet met alles eens wat hij zegt, maar hij zet wel aan het denken:Citaat:Ik heb mijn hele leven in een jonge, fragiele democratie geleefd waar we altijd moesten vechten om vrij te blijven.
We deden het in 2004, in 2014, en toen waren er tientallen kleinere zaken (voor justitiële hervorming, tegen politiegeweld, enz.).
Dit is wat de rest van Europa van ons zou moeten leren
1/
Democratie moet altijd met blote hand worden verdedigd.
Democratie mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Oekraïners hebben geleerd om altijd achterdochtig te zijn tegenover elke autoriteit en instelling - omdat elke autoriteit corrupt zal worden als je stopt met opletten.
2/
Dat is de reden waarom zoveel Oekraïners zo vocaal zijn (oftewel boos schreeuwen) over het systemische gebrek aan steun van Duitsland (militair en qua sancties) en de wens van Frankrijk om een verzoeningsovereenkomst met Poetin te sluiten.
Het leven in een fragiele democratie zorgt ervoor dat je al vroeg de geur van onzin leert kennen.
3/
Ik geloof dat W Europa veel te leren heeft van Oekraïne en andere E-Europese staten. En het moet nu beginnen.
Waarom? Welnu, we kennen de waarde van vrijheid uit de eerste hand: we hebben allemaal nieuwe generatietrauma's van genocide en repressie.
Daarom zijn we altijd alert en klaar om te vechten.
4/
De Russische invasie heeft meerdere lagen van corruptie en gebrek aan leiderschap in Europa ontrafeld.
Terwijl Europeanen meestal bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en ons te helpen, bleken hun regeringen corrupt, kortzichtig en gebonden aan het vuile olie- en gasgeld van Rusland.
5/
De crisis waarmee Europa wordt geconfronteerd, is die van de democratie, niet van de gasprijzen.
Dus neem alsjeblieft je huidige politieke systemen niet als vanzelfsprekend aan. Verander ze. Vraag om acties gedreven door waarden en een duidelijke visie. Bestrijd corruptie, leugens en daag elk systeem uit dat op apathie is gebaseerd.
6/
Doe het nu. Terwijl de EU haar plaats en rol in deze nieuwe wereldorde aan het uitzoeken is, zullen er elke dag 100 Oekraïense verdedigers sterven.
Deze mensen vechten om de vreedzame Europese droom echt te houden - laat ze niet in de steek.
Dat is alles wat ik te zeggen had.
https://threadreaderapp.com/thread/1535 ... 66273.html
Dinopino schreef:Tja Irmaz wanneer dat jouw grondige onderzoek is, dan is het logisch dat je die conclusie trekt. Wat heeft het erkennen voor iets in deze voor een betekenis? Het is waar want het staat op internet. Er zijn waarschijnlijk ook al praatprogramma's over geweest.
Waarschijnlijk was het die President Putin die zoiets heeft gedaan. Je laatste zin begrijp ik in die samenhang even niet. Maar ik neem aan je hebt een filmpje op internet gezien.
Parteltje zou zeggen dat is zelfstandig denken, want ik heb het gehoord, gezien en gelezen.
Dinopino schreef:Tja Irmaz wanneer dat jouw grondige onderzoek is, dan is het logisch dat je die conclusie trekt. Wat heeft het erkennen voor iets in deze voor een betekenis? Het is waar want het staat op internet. Er zijn waarschijnlijk ook al praatprogramma's over geweest.
Waarschijnlijk was het die President Putin die zoiets heeft gedaan. Je laatste zin begrijp ik in die samenhang even niet. Maar ik neem aan je hebt een filmpje op internet gezien.
Parteltje zou zeggen dat is zelfstandig denken, want ik heb het gehoord, gezien en gelezen.
irmaz schreef:Dinopino schreef:Tja Irmaz wanneer dat jouw grondige onderzoek is, dan is het logisch dat je die conclusie trekt. Wat heeft het erkennen voor iets in deze voor een betekenis? Het is waar want het staat op internet. Er zijn waarschijnlijk ook al praatprogramma's over geweest.
Wat een bijzonder antwoord![]()
Welk alternatief stel je voor?