Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 23:33

Het is op zijn minst een stommiteit te noemen (en dan ga ik ervan uit dat het ondoordacht was, wat het natuurlijk niet was) om als (Navo land en aartsvijand )Amerika in een land dat niet bij de Navo hoort en zo gevoelig ligt voor Rusland als Oekraine, om precies daar militaire oefeningen te houden bij de grens. En dat te blijven doen ook als duidelijk is dat het wrijving oplevert. En als je dan gevraagd wordt of je op ellende uit bent, stuur je als antwoord de week erop nog een club militairen die kant op.

Hier noemen we dat uitdagen, maar in Frankrijk noemen ze dat anders begrijp ik.

Putin had en heeft er niets te zoeken, maar misschien moeten wij als Westerse wereld (en Amerika voorop) eens kappen met overal ons neus in te steken en tegenaan te bemoeien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 00:01

Dinopino schreef:
En wie heeft die mijnen daar geplaatst?

Pareltjes: tekort aan wc-papier,gold over de hele wereld. Het was ook echt verschrikkelijk

Waar heb je het in vredesnaam over?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 00:04

Sunnda schreef:
Het is op zijn minst een stommiteit te noemen (en dan ga ik ervan uit dat het ondoordacht was, wat het natuurlijk niet was) om als (Navo land en aartsvijand )Amerika in een land dat niet bij de Navo hoort en zo gevoelig ligt voor Rusland als Oekraine, om precies daar militaire oefeningen te houden bij de grens. En dat te blijven doen ook als duidelijk is dat het wrijving oplevert. En als je dan gevraagd wordt of je op ellende uit bent, stuur je als antwoord de week erop nog een club militairen die kant op.

Putin had en heeft er niets te zoeken, maar misschien moeten wij als Westerse wereld (en Amerika voorop) eens kappen met overal ons neus in te steken en tegenaan te bemoeien.

En jij denkt niet dat de reden van die oefening mogelijk was om een antwoord te geven op een eerdere bedreiging vanuit Rusland?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 00:12

Sunnda schreef:

Je kunt je natuurlijk in stilzwijgen hullen en niets doen, dan gebeurd ook niets. Althans tijdelijk totdat jezelf platgewalst wordt door een ander die wel wat doet. Ik ben er van overtuigd dat er zich achter de schermen zaken afspelen, dreigingen voordoen waar wij helemaal geen weet van hebben. Dat we daar ook nooit het fijne van te weten gaan komen.

Tegen het licht van de geschiedenis met Rusland is je macht laten zien altijd een goede afschrikking geweest. Omdat Rusland zelf voortdurend internationale lucht, land en zeegrenzen schendt en heeft geschonken. Zolang Poetin aan de macht is met grote regelmaat. Wie is er dan aan het uitlokken? Rusland al deccenia! En dan mag de NATO geen oefening houden? Kom op zeg.Die ellende die Rusland uitgevreten heeft waar wij geen weet van hebben. Incidenten met Subs, incidenten digitaal, vermoorden van afvalligen op andermans grondgebied ( landsgrenzen) . We moeten toch eens serieus ophouden de NATO of het WESTEN de schuld te blijven geven.

Dit is Ruslands idee, Ruslands oorlog, Ruslands verantwoordelijkheid. Goddank bemoeit het westen zich eemee. We zouden vertrapt worden als mieren als we niets deden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:33

pien_2010 schreef:
Nexta reports dat er 37000 vrouwen in het Oekraïense leger zijn waarvan nogal een aantal commandant
https://twitter.com/nexta_tv/status/153 ... 6h7PF2pwQQ

Dat zal wel flink gaan toenemen want ik las dat aanstaande woensdag ze alle al dienstplichtige vrouwen op zullen gaan roepen en eind deze maand zal elke vrouw tussen de 18 en 60 als dienstplichtig worden ingeschreven.

(Bron is in het Oekraiens, dus kan de betrouwbaarheid niet beoordelen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:58

Sunnda schreef:

Deze tweet verwoord het goed en ik kan het niet beter verwoorden

https://twitter.com/apmassaro3/status/1 ... 7XTLvgQtfA

Citaat:
wish people would worry more about the mass murder of Ukrainians, the millions of refugees, the destruction of cities and towns, and the future of international law than Putin’s feelings

En als we dit allemaal laten gebeuren zijn we geen knip voor de neus waard. En dat geldt ook voor al die mensen die dat uitdragen dat we het allemaal maar moeten laten gebeuren en ons er niet mee moeten bemoeien. Dan dendert hij door heel Europa heen, onze Vladimir Poetin.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:08

irmaz schreef:
Even vraagje aan jou, delen jullie een account of gebruik je het een of ander? Je berichten komen op mij over als nogal wisselend van toon en insteek.

Datzelfde vroeg ik me ook af.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:25

Sunnda schreef:

Eens! Dat is je reinste provocatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:46

Beiden landen provoceren, één land valt in Europa een soeverein land binnen.
Oekraïne heeft USA en het westen gesmeekt om hulp met verdedigen, en dat heeft geresulteerd in wapenleveringen.
Tja dit zijn de feiten.
Als het westen ongevraagd en niet gewild door Oekraïne zich zouden bemoeien met deze oorlog, dan hadden jullie een punt gehad.
Nu totaal niet. Niets doen had net zo goed inflatie ea gevolgen gebracht als wel iets doen, want Poetin is uit op totale ontwrichting van de democratiën in Europa o.a. Hij haat ze (Macron 's conclusie na al die pogingen tot gesprekken en bemiddelen).

Dagelijkse Update van NU.nl
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:45

Het neerschieten van een buitenslands burgervliegtuig (MH17) door Rusland vinden jullie geen provocatie? Of hebben we nu het recht om Rusland binnen te vallen?

Wat willekeurige luchtruimschendingen van Rusland:
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... n-noordzee
https://dagelijkseverhalen.nl/2022/03/r ... im-binnen/
https://www.caribemagazine.nl/russisch- ... luchtruim/

De relatie tussen de NATO en Rusland is na de opheffing van de USSR (1991) helemaal niet vijandig te noemen. Als snel ontstond de North Atlantic Cooperation Council en in 1994 werd Rusland lid van het Partnership for Peace program. In 1997 werd samen met Rusland een Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security opgesteld die een stappenplan inhield voor vergaande samenwerking op militair gebied. In 2002 ontstond de diplomatische samenwerking gevat in een officieel orgaan de NRC (NATO-Rusland Council), waarin o.a. Terrorismebestrijding en Militaire samenwerking (gezamenlijke militaire oefeningen en opleiding van personeel) werd georganiseerd.

Vanaf 2014 namen de spanningen tussen NATO en Rusland flink toe en na het binnenvallen van Rusland in de Krim besloten de ministers van buitenlandse zaken van de bij NAVO aangesloten landen dat alle praktische burger en militaire samenwerkingsverbanden met Rusland werden gestaakt, nadat Rusland de dreiging verder opvoert door de Krim te gaan gebruiken voor het vergroten van de Zwarte zee-vloot en het plaatsen van wapens die de mogelijkheid hebben voor kernkoppen en ook te dreigen deze daar te plaatsen.
Vanaf 2014 zie je aan beide zijden de spanningen en daaruitvoortkomende militaire oefeningen toenemen. Waarbij Rusland in plaats van alleen oefeningen te houden ook werkelijk grond van een ander land inneemt. Onderstaande link geeft nog meer achtergrond dan mijn hele rechtlijnige, ingedikte samenvatting maar is volgens mij ook verre van compleet. 1 ding kun je met zekerheid concluderen, zaken zijn nooit zo simpel als dat ze achteraf verteld worden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia%E2 ... _relations
Lijst van NAVO oefeningen sinds 1950: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_NATO_exercises

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 10:54

De USA is voor mij ook gewoon een land van vele oorlogsmisdaden, daar heb ik ook weinig goeds over te zeggen. Sterker nog, ik durf eigenlijk te wedden dat het ze best wel goed uitkomt dat Rusland hierdoor mogenlijk een zwakkere militaire status krijgt.
Maar dat geeft Rusland nog altijd geen recht om Oekraine plat te bombarderen :n

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:11

Dank je wel Irmaz voor je duidelijke stuk. Laat wel zien hoe door toedoen van Rusland de stabiliteit in Europa is ontwricht.
En inderdaad de USA is geen lieverdje en dit geldt ook voor Nederland (als we naar het verleden kijken).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:55

Babootje schreef:
Dank je wel Irmaz voor je duidelijke stuk. Laat wel zien hoe door toedoen van Rusland de stabiliteit in Europa is ontwricht.
En inderdaad de USA is geen lieverdje en dit geldt ook voor Nederland (als we naar het verleden kijken).

Helemaal mee eens!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:38

irmaz wanneer je beweert dat Rusland verantwoordelijk was voor het neerhalen van MH17, dan heb je daar waarschijnlijk grondig onderzoek naar gedaan? Of volg je gewoon wat de media je verteld? Dit is namelijk nog nooit bewezen. Sterker nog het is bijna onmogelijk dat de separatisten dat gedaan hebben, want die hadden niet eens het materiaal ervoor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:20

Geen dank hoor, ik speur graag naar oorzaken :o al als kind was ik gefascineerd hoe een grootschalig misdadig gebeuren als WOII kon plaatsvinden en nu zien we een vergelijkbaar "evenement" voor onze ogen ontstaan ;(

Sizzle schreef:
De USA is voor mij ook gewoon een land van vele oorlogsmisdaden, daar heb ik ook weinig goeds over te zeggen. Sterker nog, ik durf eigenlijk te wedden dat het ze best wel goed uitkomt dat Rusland hierdoor mogenlijk een zwakkere militaire status krijgt.
Maar dat geeft Rusland nog altijd geen recht om Oekraine plat te bombarderen :n

Helemaal met jou eens. Helaas zijn vrijwel alle landen in staat tot (oorlogs)misdaden als je in de geschiedenis gaat kijken. Mijn overgrootvader is om het leven gekomen door een oorlogsmisdaad van Nederland. Mijn vermoeden is dat dit ondermeer veroorzaakt werd door, met propaganda opgeklopte, angst. Dat maakt het voor mij beter te begrijpen dan wanneer ik er een complot achter zou zoeken.

Overigens zijn wij zelf verantwoordelijk voor iedere keuze die ons land maakt, ook door zelf geen keuze te maken. Wellicht is dat de reden dat sommige mensen sterk aangetrokken worden door autocraten als Hitler en Putin: ook al maakt de leider verderfelijke keuzes jij bent onschuldig want jij kunt er niks aan doen dat deze keuzes worden gemaakt.

Een tweetdraad van een Ukraïner waarin hij verteld hoe kwetsbaar democratie is. Ik ben het niet met alles eens wat hij zegt, maar hij zet wel aan het denken:

Citaat:
Ik heb mijn hele leven in een jonge, fragiele democratie geleefd waar we altijd moesten vechten om vrij te blijven.
We deden het in 2004, in 2014, en toen waren er tientallen kleinere zaken (voor justitiële hervorming, tegen politiegeweld, enz.).

Dit is wat de rest van Europa van ons zou moeten leren
1/
Democratie moet altijd met blote hand worden verdedigd.
Democratie mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Oekraïners hebben geleerd om altijd achterdochtig te zijn tegenover elke autoriteit en instelling - omdat elke autoriteit corrupt zal worden als je stopt met opletten.
2/
Dat is de reden waarom zoveel Oekraïners zo vocaal zijn (oftewel boos schreeuwen) over het systemische gebrek aan steun van Duitsland (militair en qua sancties) en de wens van Frankrijk om een ​​verzoeningsovereenkomst met Poetin te sluiten.
Het leven in een fragiele democratie zorgt ervoor dat je al vroeg de geur van onzin leert kennen.
3/
Ik geloof dat W Europa veel te leren heeft van Oekraïne en andere E-Europese staten. En het moet nu beginnen.
Waarom? Welnu, we kennen de waarde van vrijheid uit de eerste hand: we hebben allemaal nieuwe generatietrauma's van genocide en repressie.
Daarom zijn we altijd alert en klaar om te vechten.
4/
De Russische invasie heeft meerdere lagen van corruptie en gebrek aan leiderschap in Europa ontrafeld.
Terwijl Europeanen meestal bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en ons te helpen, bleken hun regeringen corrupt, kortzichtig en gebonden aan het vuile olie- en gasgeld van Rusland.
5/
De crisis waarmee Europa wordt geconfronteerd, is die van de democratie, niet van de gasprijzen.
Dus neem alsjeblieft je huidige politieke systemen niet als vanzelfsprekend aan. Verander ze. Vraag om acties gedreven door waarden en een duidelijke visie. Bestrijd corruptie, leugens en daag elk systeem uit dat op apathie is gebaseerd.
6/
Doe het nu. Terwijl de EU haar plaats en rol in deze nieuwe wereldorde aan het uitzoeken is, zullen er elke dag 100 Oekraïense verdedigers sterven.
Deze mensen vechten om de vreedzame Europese droom echt te houden - laat ze niet in de steek.

Dat is alles wat ik te zeggen had.

https://threadreaderapp.com/thread/1535 ... 66273.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:41

Dinopino schreef:
irmaz wanneer je beweert dat Rusland verantwoordelijk was voor het neerhalen van MH17, dan heb je daar waarschijnlijk grondig onderzoek naar gedaan? Of volg je gewoon wat de media je verteld? Dit is namelijk nog nooit bewezen. Sterker nog het is bijna onmogelijk dat de separatisten dat gedaan hebben, want die hadden niet eens het materiaal ervoor.

Het materiaal is op satelietbeelden van een aantal dagen voor het neerschieten van de MH17 in de buurt gesignaleerd, .
Er zijn zojuist 3 Russen en 1 Ukraïner voor aangeklaagd voor het internationale strafhof. Na een tergend grondig en langdurig onderzoek. Ga mij nou niet vertellen dat jij bewijzen hebt dat het niet waar is (en dat jij of de Russen het internationale strafhof niet erkent is geen bewijs).
Overigens verteld 1 van de hoofdverdachten op film dat de separatisten het niet gedaan hebben. Op de vraag wie dan wel antwoord hij: daar ga ik niet over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:59

irmaz schreef:
Helaas zijn vrijwel alle landen in staat tot (oorlogs)misdaden als je in de geschiedenis gaat kijken. Mijn overgrootvader is om het leven gekomen door een oorlogsmisdaad van Nederland. Mijn vermoeden is dat dit ondermeer veroorzaakt werd door, met propaganda opgeklopte, angst. Dat maakt het voor mij beter te begrijpen dan wanneer ik er een complot achter zou zoeken.

Overigens zijn wij zelf verantwoordelijk voor iedere keuze die ons land maakt, ook door zelf geen keuze te maken. Wellicht is dat de reden dat sommige mensen sterk aangetrokken worden door autocraten als Hitler en Putin: ook al maakt de leider verderfelijke keuzes jij bent onschuldig want jij kunt er niks aan doen dat deze keuzes worden gemaakt.

Een tweetdraad van een Ukraïner waarin hij verteld hoe kwetsbaar democratie is. Ik ben het niet met alles eens wat hij zegt, maar hij zet wel aan het denken:

Citaat:
Ik heb mijn hele leven in een jonge, fragiele democratie geleefd waar we altijd moesten vechten om vrij te blijven.
We deden het in 2004, in 2014, en toen waren er tientallen kleinere zaken (voor justitiële hervorming, tegen politiegeweld, enz.).

Dit is wat de rest van Europa van ons zou moeten leren
1/
Democratie moet altijd met blote hand worden verdedigd.
Democratie mag nooit als vanzelfsprekend worden beschouwd.
Oekraïners hebben geleerd om altijd achterdochtig te zijn tegenover elke autoriteit en instelling - omdat elke autoriteit corrupt zal worden als je stopt met opletten.
2/
Dat is de reden waarom zoveel Oekraïners zo vocaal zijn (oftewel boos schreeuwen) over het systemische gebrek aan steun van Duitsland (militair en qua sancties) en de wens van Frankrijk om een ​​verzoeningsovereenkomst met Poetin te sluiten.
Het leven in een fragiele democratie zorgt ervoor dat je al vroeg de geur van onzin leert kennen.
3/
Ik geloof dat W Europa veel te leren heeft van Oekraïne en andere E-Europese staten. En het moet nu beginnen.
Waarom? Welnu, we kennen de waarde van vrijheid uit de eerste hand: we hebben allemaal nieuwe generatietrauma's van genocide en repressie.
Daarom zijn we altijd alert en klaar om te vechten.
4/
De Russische invasie heeft meerdere lagen van corruptie en gebrek aan leiderschap in Europa ontrafeld.
Terwijl Europeanen meestal bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en ons te helpen, bleken hun regeringen corrupt, kortzichtig en gebonden aan het vuile olie- en gasgeld van Rusland.
5/
De crisis waarmee Europa wordt geconfronteerd, is die van de democratie, niet van de gasprijzen.
Dus neem alsjeblieft je huidige politieke systemen niet als vanzelfsprekend aan. Verander ze. Vraag om acties gedreven door waarden en een duidelijke visie. Bestrijd corruptie, leugens en daag elk systeem uit dat op apathie is gebaseerd.
6/
Doe het nu. Terwijl de EU haar plaats en rol in deze nieuwe wereldorde aan het uitzoeken is, zullen er elke dag 100 Oekraïense verdedigers sterven.
Deze mensen vechten om de vreedzame Europese droom echt te houden - laat ze niet in de steek.

Dat is alles wat ik te zeggen had.

https://threadreaderapp.com/thread/1535 ... 66273.html

De tweetdraad is zo verschrikkelijk waar. Mooi hoor, bedankt weer . Wij Europeanen zijn lui geworden en vinden teveel vanzelfsprekend.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:16

Tja Irmaz wanneer dat jouw grondige onderzoek is, dan is het logisch dat je die conclusie trekt. Wat heeft het erkennen voor iets in deze voor een betekenis? Het is waar want het staat op internet. Er zijn waarschijnlijk ook al praatprogramma's over geweest.
Waarschijnlijk was het die President Putin die zoiets heeft gedaan. Je laatste zin begrijp ik in die samenhang even niet. Maar ik neem aan je hebt een filmpje op internet gezien.

Parteltje zou zeggen dat is zelfstandig denken, want ik heb het gehoord, gezien en gelezen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:12

Dinopino schreef:
Tja Irmaz wanneer dat jouw grondige onderzoek is, dan is het logisch dat je die conclusie trekt. Wat heeft het erkennen voor iets in deze voor een betekenis? Het is waar want het staat op internet. Er zijn waarschijnlijk ook al praatprogramma's over geweest.
Waarschijnlijk was het die President Putin die zoiets heeft gedaan. Je laatste zin begrijp ik in die samenhang even niet. Maar ik neem aan je hebt een filmpje op internet gezien.

Parteltje zou zeggen dat is zelfstandig denken, want ik heb het gehoord, gezien en gelezen.

Er is nog altijd een groot verschil tussen daadwerkelijk NADENKEN en klakkeloos KOPIËREN.

Gehoord, gelezen en gezien zegt nog helemaal niets over hoe je brein het verwerkt en zelfstandige conclusies kan maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:32

Dinopino schreef:

Wat een bijzonder antwoord :?
Welk alternatief stel je voor?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:35

Niet alleen een bijzonder antwoord maar ook een beschamend antwoord om te schrijven als reactie op een bokker die zo'n goede inhoudelijke posts schrijft in dit topic.
Of anders gezegd de inhoudelijke tegenover de rare bizarre posts en de bizarre poster komt dan met zo'n beschamende posts. Niet ok!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:48

pien_2010 dat is je goed recht om te vinden. Weet niet wat het er toe bijdraagt inhoudelijk?

Irmaz : Bigone zou mij in zo"n geval om de bronnen vragen. Maar die hoef je niet te geven, heb al een vermoeden waar die vandaan komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:50

Er is tekort aan veel medicatie, ook door de oorlog en gebrek aan grondstoffen, is ook wel te merken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:53

irmaz schreef:
Dinopino schreef:

Wat een bijzonder antwoord :?
Welk alternatief stel je voor?

Het is ook geen antwoord, het is imo niet meer als een post met als enige doel om jouw geloofwaardigheid onderuit te halen Irmaz. Met allerlei aannames, niets inhoudelijks, en op de persoon ipv op de inhoud.

Onnodig onvriendelijk imo. Ik denk ook al een paar dagen om dit topic te verlaten om dit geneuzel wat steeds weer de kop op steekt, tot nu toe heb ik dat niet gedaan omdat ik het topic zo lang ontzettend interessant heb gevonden. Maar dit slaat toch nergens op man, steeds dezelfde discussie, steeds hetzelfde resultaat. En opnieuw, en opnieuw... zo nutteloos.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:44

Deze was ik van de week nog tegen gekomen, geen idee of het waar is maar ik vind het wel een leuk/interessant artikel :D

'Bodyguards verzamelen Poetins poep wanneer hij in het buitenland is, en nemen het mee terug naar Rusland'
Het zou gaan over informatie geheim houden die men eruit zou kunnen halen, zoals wat voor medicijnen hij slikt, en wat voor gezondheidskwalen hij zou kunnen hebben :)
https://www.businessinsider.nl/putins-b ... port-says/