Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:35

Het is zeker niet zo dat mensen elke dag vlees moeten eten. Maar ik weet niet waar de uitspraak 'Het Volk wil iedere dag goedkoop vlees' vandaan komt.
Ik denk dat er genoeg mensen tussen Het Volk zitten die een goede prijs willen betalen voor vlees. En ik denk ook dat er mensen zijn die die prijs niet kunnen betalen, en die 3x per week goedkoop vlees eten, omdat dat is wat in het budget past. Níet omdat ze iedere dag goedkoop vlees willen. Tussen willen en kunnen zit een verschil imo. :)

Voor vlees moet een eerlijke prijs gerekend worden (de pagina's hiervoor bevatten goede posts daarover). Ik vind dat anders klinken dan 'duurder maken', dat laatste klinkt nl als een soort van ontmoedigingsbeleid :)

Overigens, over goedkoop, duur en ontmoediging gesproken. Ik las dat de prijs van het OV weer omhoog gaat. Ik weet niet of dat nu helpt om mensen het OV in te krijgen...

Aanvulling op post van Avalanche: met EV's is het wel heel afhankelijk van welke soort batterijen er gebruikt worden, want ik las laatst een artikel dat de problematiek in Congo alleen maar groter wordt.. even kijken of ik het ergens kan vinden
Edit: https://nos.nl/artikel/2490162-amnesty- ... r-in-congo
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-09-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:37

Janneke2 schreef:
juval schreef:
zolang er vraag is zal er aanbod blijven. Kennelijk is er wereldwijd vraag naar de producten die wij maken.

Dat is een economisch argument.
Op zich niets mis mee.

Maar anno 2023 is het bittere noodzaak om de ecologische voetafdruk mee te tellen.

(Hoe harder het klimaat blijft opwarmen, hoe hoger de kosten - ook dat is economie.)

En hoe uitgeputter het kleine lieve landje. Wij moeten dit helemaal niet willen.

Kijk alleen al naar de droogte en hitte van de afgelopen zomer. De klimaatopwarming is in volle gang. We moeten echt zsm het roer omgooien waarbij economische argumenten na de ecologische argumenten horen te komen.
Dus eens met Janneke zeker met de laatste allinea. Het besef moet echt indalen dat het anders moet. Dat is nog te weinig.

Volgens mij bestaat "het volk" niet en is er bij veel mensen meer en meer een groeiend bewustzijn dat het anders moet. Je hebt altijd direhearts die blijven denken "na mij de zondvloed", maar de meeste mensen zijn verstandiger.

Alleen als je weinig geld hebt dan moet je wel gaan voor het goedkoopste eten. En laat nu die groep met weinig geld groeiende zijn de laatste jaren. Dus of dit zo'n vrije keuze is, kun je jezelf ook afvragen. Kinderen zullen toch ook elke dag moeten eten.

mce

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:40

[/quote]
Bedoel je dan dat andere landen zelf moeten gaan produceren?[/quoteCer]

ja, waar ruimte is moet dat toch kunnen, met financiele steun lokale mensen opleiden en werken voor de kost,

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:41

Cer schreef:
Het is zeker niet zo dat mensen elke dag vlees moeten eten. Maar ik weet niet waar de uitspraak 'Het Volk wil iedere dag goedkoop vlees' vandaan komt.
Ik denk dat er genoeg mensen tussen Het Volk zitten die een goede prijs willen betalen voor vlees. En ik denk ook dat er mensen zijn die die prijs niet kunnen betalen, en die 3x per week goedkoop vlees eten, omdat dat is wat in het budget past. Níet omdat ze iedere dag goedkoop vlees willen. Tussen willen en kunnen zit een verschil imo. :)

Voor vlees moet een eerlijke prijs gerekend worden (de pagina's hiervoor bevatten goede posts daarover). Ik vind dat anders klinken dan 'duurder maken', dat laatste klinkt nl als een soort van ontmoedigingsbeleid :)

Overigens, over goedkoop, duur en ontmoediging gesproken. Ik las dat de prijs van het OV weer omhoog gaat. Ik weet niet of dat nu helpt om mensen het OV in te krijgen...

Aanvulling op post van Avalanche: met EV's is het wel heel afhankelijk van welke soort batterijen er gebruikt worden, want ik las laatst een artikel dat de problematiek in Congo alleen maar groter wordt.. even kijken of ik het ergens kan vinden
Edit: https://nos.nl/artikel/2490162-amnesty- ... r-in-congo

Ja ik interpreteer duurder maken alsin de prijs eerlijker maken inderdaad :j. Maar hoeft niet per se ook geen ontmoedigingsbeleid te zijn -zie dat niet als iets verkeerds zo lang de extra kosten maar op een eerlijke plek terecht komen.

En eens: OV moet goedkoper

Qua EV’s: ze worden vaak benadeeld vanwege Kobalt maar zijn lang niet het enige apparaat waar kobalt in zit en dus niet alleen verantwoordelijk voor de problematiek in Congo. Sterker nog, er zijn flink wat bewegingen binnen de EV branche om kobalt weg te krijgen uit de batterijen. Tesla was daar bijvoorbeeld mee bezig en volgens mij ook andere grote bedrijven.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... oe-zit-dat
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-09-23 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:43

Avalanche schreef:
Dat is een economisch argument.
Op zich niets mis mee.

Maar anno 2023 is het bittere noodzaak om de ecologische voetafdruk mee te tellen.

(Hoe harder het klimaat blijft opwarmen, hoe hoger de kosten - ook dat is economie.)

Maar die twee bijten elkaar niet. Sterker nog: met nieuwe, duurzamere technieken is de opbrengst hoger dan met traditionele landbouw.

EV's presteren beter dan brandstofauto's. Op wind- en zonne-energie kunnen treinen harder laten rijden dan op diesel ooit mogelijk was. Groener worden, de ecologische voetafdruk minimaliseren hoeft geen compromis te zijn en slim uitgevoerd is het netto winst.

Duurzame technieken zijn bovendien op lange termijn veel betaalbaarder.[/quote]

Het enige grote probleem op dit moment met de verduurzaming is dat een grote groep niet de mogelijkheden heeft om te verduurzamen. Die zitten vast aan slecht geisoleerde woningen met een torenhoge energierekening. Ik hoop dat het nieuwe kabinet daar nu eens wat aan gaat doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:49

IMANDRA schreef:
Qua EV’s: ze worden vaak benadeeld vanwege Kobalt maar zijn lang niet het enige apparaat waar kobalt in zit en dus niet alleen verantwoordelijk voor de problematiek in Congo. Sterker nog, er zijn flink wat bewegingen binnen de EV branche om kobalt weg te krijgen uit de batterijen. Tesla was daar bijvoorbeeld mee bezig en volgens mij ook andere grote bedrijven.

Dat lijkt me inderdaad logisch dat ze daarmee bezig gaan, want dit kan natuurlijk niet zo doorgaan..
En inderdaad, niet allen EV's maar alles waar een lithium batterij in zit. Er is een ander soort batterij die geen kobalt heeft (LPF?), maar de vraag is hoe snel gaat dat én rapporteren bedrijven eerlijk wat ze doen. Want er schijnen zoveel schakels tussen te zitten (de mijn en de uiteindelijke auto) dat dat niet altijd duidelijk is.
Dit is geen post tegen EV's, maar wel een voorbeeld van iets wat goed leek, maar wat later nog wel wat finetuning nodig bleek te hebben

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:51

Tesla is daarmee bezig, maar naar ik begrepen heb, ligt dat wat moeilijk, want Tesla haalt ook geld uit de mijnbouw zelf. Kia doet hele mooie dingen, Audi ook, zo uit mijn hoofd. Toyota is conservatief maar zeker wel solide in hun pogingen.
Het leuke is dat Kia en Toyota auto's hebben gebouwd die veel beter zijn nog dan hun brandstof-collega's, met veel meer vermogen en snelheid.

Het vervelende is alleen wel dat EV's er keihard op afgerekend worden, terwijl het kobalt ook in de accu's en dynamo's van brandstofauto's zitten, maar daar decennia lang geen haan naar kraaide. En daar zijn er veel meer van, en is dus ook veel meer kobalt voor nodig. Niemand vond dat een probleem, tot de EV's en hybride auto's kwamen, dus het lijkt ook een beetje getrol van conservatieven die bang zijn voor verandering.

Een EV heeft netto over zijn levensduur veel minder emissie en is per saldo dus veel beter voor het milieu.

Loretta schreef:
Het enige grote probleem op dit moment met de verduurzaming is dat een grote groep niet de mogelijkheden heeft om te verduurzamen. Die zitten vast aan slecht geisoleerde woningen met een torenhoge energierekening. Ik hoop dat het nieuwe kabinet daar nu eens wat aan gaat doen.

EENS!!!! De groep die het het hardste nodig heeft om energie bv van zonnepanelen te krijgen en thermische warmte, kan het niet betalen....... schrijnend vind ik het.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:00

Avalanche schreef:
Het vervelende is alleen wel dat EV's er keihard op afgerekend worden, terwijl het kobalt ook in de accu's en dynamo's van brandstofauto's zitten, maar daar decennia lang geen haan naar kraaide. En daar zijn er veel meer van, en is dus ook veel meer kobalt voor nodig. Niemand vond dat een probleem, tot de EV's en hybride auto's kwamen, dus het lijkt ook een beetje getrol van conservatieven die bang zijn voor verandering.

Ik denk dat het komt omdat er nu meer ruchtbaarheid gegeven wordt aan kobaltmining, door bijvoorbeeld Amnesty en andere organisaties. Ik denk dat er meer en meer gemined werd de afgelopen jaren. En dan nog, als daar zaken aan de hand zijn die niet oke zijn, dan moet daar toch actie op ondernomen worden? En niet 'oh maar het is al een tijdje zo'
Nu vinden mensen het wel een probleem, en dat is eigenlijk veel te laat zelfs.

Ik vind de toestand in Congo 'getrol van conservatieven' een beetje een vreemde uitspraak. Maar, laat ik daar mijn telefoon voor liggen? nee, maar ik vind wel dat er soms best makkelijk over gedaan wordt omdat het electisch is en dus beter.. Het is toch prima om te zeggen "ja, dat is poedersuiker"?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:14

Cer schreef:
Avalanche schreef:

Ik denk dat het komt omdat er nu meer ruchtbaarheid gegeven wordt aan kobaltmining, door bijvoorbeeld Amnesty en andere organisaties. Ik denk dat er meer en meer gemined werd de afgelopen jaren. En dan nog, als daar zaken aan de hand zijn die niet oke zijn, dan moet daar toch actie op ondernomen worden? En niet 'oh maar het is al een tijdje zo'
Nu vinden mensen het wel een probleem, en dat is eigenlijk veel te laat zelfs.

Ik vind de toestand in Congo 'getrol van conservatieven' een beetje een vreemde uitspraak. Maar, laat ik daar mijn telefoon voor liggen? nee, maar ik vind wel dat er soms best makkelijk over gedaan wordt omdat het electisch is en dus beter.. Het is toch prima om te zeggen "ja, dat is poedersuiker"?

Ik vind het ook bizar eigenlijk dat juist linkse partijen die van oudsher op kwamen voor de slachtoffers van dit soort misstanden en bijvoorbeeld kinderarbeid en andere gruwelijke arbeidsomstandigheden aan de kaak stelden. Nu net doen alsof hun neus bloed.

De elektrische auto lijkt wel heilig verklaard. Ondanks alle punten die niet zo zuiver zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:17

De dubbele standaard valt niet op?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:22

Avalanche schreef:

Wat beodel je met de dubbele standaard valt niet op?

De kobaltwinning moet zo of zo anders. Dat is het eerste probleem dat opgelost moet worden als het om elektrische auto's gaat. Maar dat geldt net zo goed voor smartphones en andere elektronica.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:24

mce schreef:

ja, waar ruimte is moet dat toch kunnen, met financiele steun lokale mensen opleiden en werken voor de kost,[/quote]

mwah, theoretisch klinkt dit goed natuurlijk, maar je hebt ook nog wel te maken met een paar externe factoren. Klimaat bijvoorbeeld.. of vruchtbaarheid van de grond. Of kennis van de bevolking, of wil.

Universiteit van Amsterdam heeft een belangrijk onderzoek gepubliceerd met betrekking tot stikstofdepositie. Moeite van het lezen waard:

https://www.uva.nl/shared-content/facul ... deken.html

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/8238 ... overbodig/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:31

Loretta schreef:
Avalanche schreef:

Wat beodel je met de dubbele standaard valt niet op?

De kobaltwinning moet zo of zo anders. Dat is het eerste probleem dat opgelost moet worden als het om elektrische auto's gaat. Maar dat geldt net zo goed voor smartphones en andere elektronica.

Omdat we dit al heel lang weten, maar er voor brandstofauto's, laptops, telefoon enzovoorts eerder geen probleem van gemaakt werd. Diezelfde mensen die het toen geen probleem vonden, vinden dat nu opeens wel. Die mensen roepen ook dat een EV zo vervuilend is, maar negeren de emissie van brandstofauto's. Ik kan niet zo goed tegen die hypocrisie.

Het was idd altijd al een probleem en met alles.
En door die dingen nu tegenover elkaar te zetten, creëer je verdeling imo. Je kan veel beter eerlijk zijn over de vervuiling en het over de hele linie aanpakken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:45

Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.

En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.

De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:02

juval schreef:
mce schreef:

ja, waar ruimte is moet dat toch kunnen, met financiele steun lokale mensen opleiden en werken voor de kost,

mwah, theoretisch klinkt dit goed natuurlijk, maar je hebt ook nog wel te maken met een paar externe factoren. Klimaat bijvoorbeeld.. of vruchtbaarheid van de grond. Of kennis van de bevolking, of wil.

Universiteit van Amsterdam heeft een belangrijk onderzoek gepubliceerd met betrekking tot stikstofdepositie. Moeite van het lezen waard:

https://www.akkerwijzer.nl/artikel/8238 ... overbodig/[/quote]

vruchbare grond kun je creeren, water in bepaalde gebieden kun je aanvoeren, lokale producten groeien op lokale grond prima alleen niet zo veel als wij in onze westerse wereld willen, wij willen produktie
en dan waar een wil is een weg,
regeringen in landen moeten natuurlijk ook wel willen,
niet alles valt of staat met de stikstof/klimaatproblemen, denk ik.

voor wie en waanneer, onderzoeken hebben ook maar een beperte waarheid/houdbaarheid
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9602918 ... nd-stallen
Laatst bijgewerkt door mce op 13-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:07

Loretta schreef:
Door die discussie over de elektrische auto is het mij pas echt duidelijk geworden waar die grondstoffen van accu's vandaan komen en hoe ze gewonnen zijn.

En ik ben het met je eens dat er mensen zijn die alles aangrijpen om de elektrishe auto te demoniseren. En dat is uiteraard ook niet goed. Maar aan de andere kant je ogen sluiten voor de problemen die met de elektrische autpo gepaard gaan is ook niet verstandig.

De elektrische auto bestaat nog niet zo lang en is nog volop in ontwikkeling. En zoals het met veel nieuwe technologie is gaat dat gepaard met de nodige kinderziekten.

@Cer dit soort reacties dus. Elektrische auto’s worden erop aangekeken dat ze kobalt bevatten en daardoor niet milieuvriendelijk zijn (met de implicatie dat je nog beter diesel of benzine kan blijven rijden). Maar accupakketten voor EVs gebruiken 9% van de kobalt die gemijnd wordt. 40% zit in andersoortige batterijen. 5% gaat naar catalysten en 8% naar ‘hard metals’ die onder andere ook voor de productie van olie gebruikt worden.

Dus normale auto’s zijn net zo goed fout, misschien wel fouter gezien het complete plaatje. Waarom wordt de accu van de EV dan zo gedemoniseerd door mensen en wordt dat o.a. als reden genoemd er niet een te willen kopen, terwijl andere apparatuur en normale auto’s -onterecht!- buiten schot blijven?

Het is gewoon ontzettend hypocriet en eenzijdig hoe er over kobalt en EV’s wordt gepraat. Daar zit echt wel een lobby achter van conservatieven, die willen niets liever dan de EV onterecht demoniseren en houden met alle liefde hun mond over de andere apparatuur.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:16

Domme vraag vast, maar wat is een EV? Elektrisch voertuig?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:17

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

@Cer dit soort reacties dus. Elektrische auto’s worden erop aangekeken dat ze kobalt bevatten en daardoor niet milieuvriendelijk zijn (met de implicatie dat je nog beter diesel of benzine kan blijven rijden). Maar accupakketten voor EVs gebruiken 9% van de kobalt die gemijnd wordt. 40% zit in andersoortige batterijen. 5% gaat naar catalysten en 8% naar ‘hard metals’ die onder andere ook voor de productie van olie gebruikt worden.

Dus normale auto’s zijn net zo goed fout, misschien wel fouter gezien het complete plaatje. Waarom wordt de accu van de EV dan zo gedemoniseerd door mensen en wordt dat o.a. als reden genoemd er niet een te willen kopen, terwijl andere apparatuur en normale auto’s -onterecht!- buiten schot blijven?

Het is gewoon ontzettend hypocriet en eenzijdig hoe er over kobalt en EV’s wordt gepraat. Daar zit echt wel een lobby achter van conservatieven, die willen niets liever dan de EV onterecht demoniseren en houden met alle liefde hun mond over de andere apparatuur.

Ik denk ook dat een deel van het probleem van de elektrische auto demoniseren te maken heeft met het feit dat die voor heel veel mensen die toch aardig afhankelijk zijn van een auto gewoon onbetaalbaar is. Dat probleem zit ik zelf ook mee eigenlijk.

Er moet ook nog veel gebeuren aan de elektrische auto wil het echt de brandstofauto vervangen. Alleereerst moet de prijs omlaag, maar ook moet er heel veel aan het energienet gebeuren wat helaas nu niet gebeurt.

Tja en die verdomde accu's, is ook zeker nog een probleem.
Maar ook dat kan in de toekomst opgelost worden. En dan ben je ook van die verschrikkelijke brandbvare zooi af wat er in telefoons zit.
https://tweakers.net/reviews/11060/4/na ... l#reacties

Al met al is het gewoon nog een veel te nieuwe technologie om volledig goed te functioneren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:22

juval schreef:

Het is een interessant artikel Juval en voor de boeren fijn dat de meeste stikstof niet op het erf neerslaat maar elders daar het opgenomen wordt in de "stikstof deken" waar ook de stikstof van industrieën ea in wordt opgenomen. Blijft natuurlijk belangrijk om de stikstof te reduceren.

Andere linken artikelen ga ik later lezen. Het gaat hard hier.

Interessante discussie over de electrische auto, kobalt en conservatieve lobby. Ik weet er te weinig vanaf maar volg graag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:25

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:28

juval schreef:
zolang er vraag is zal er aanbod blijven. Kennelijk is er wereldwijd vraag naar de producten die wij maken.

Zo'n ontzettend slap excuus!
Wil je over lijken gaan om aan de vraag te voldoen?
Je hebt toch je eigen principes? (of niet...? := )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:30

Exitium schreef:
Soap bij PvdD lijkt over te zijn, het bestuur is opgestapt. Enige logische uitkomst na de massale steun vanuit de partij voor Ouwehand.

https://www.nu.nl/politiek/6280593/best ... ekker.html

Goed zo. Hopelijk blijft Esther Ouwehand lijst trekker. Dat noemen ze dus de hand die overspeeld is door het bestuur. Mispunten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:35

Cer schreef:

Exact!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:46

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

Dit dus precies. De spijker op de kop.

Ik erger me aan de hypocrisie. Ik verklaar de EV niet heilig, maar we kunnen gewoon eerlijk zijn over alle vervuiling en dan zijn fossiele auto's veel smeriger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:55

Nou, het grootste nadeel van de ev is de actieradius en de enorm lange tijd om weer vol te laden. Dat is geen 5 minuten zoals bij normaal tanken. En tja, tijd is geld. De ev die 1100 km op een tank kan rijden en in 5 minuten weer vol is, dat is de toekomst. Nu is dat nog niet zo ver en daarom is een ev voor de meeste mensen geen optie (en ook te duur). Als je geen laadpaal voor de deur hebt, dan moet je in de wijk laden, maar ook die auto weer weghalen als de accu vol is. Dat is geen doen natuurlijk.