Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:30

tienus63 schreef:
Citaat:
18 februari 2026/DvhN
1.20 hoog zijn deze netten.
De proef van provincie Drenthe is mislukt.
Daar waren de rasters ook 1.20 hoog, 4 x overwonnen
En zal het die wolf uitmaken of die over het ene hekje springt of over de andere?
Foto 1. het ene hekje
Foto 2. het andere hekje
---
Nieuwe machine uit Spier plaatst razendsnel wolfwerende rasters. ‘Van algemeen belang om dieren te beschermen’
Een machine die een wolfwerend raster van honderd meter lengte plaatst in vijf tot acht minuten in plaats van een half uur? Het klinkt te mooi om waar te zijn, toch is het Drentse Solarfence al heel ver met de ontwikkeling van het apparaat.

Het opzetten van een verplaatsbaar wolfwerend net is een behoorlijk arbeidsintensief en tijdrovend klusje. Je moet bovendien flink grote handen hebben om een rol met veertien stokken erin te kunnen vasthouden.

„Er zijn best veel vrouwelijke schaaphouders actief. Vrouwen hebben niet zulke grote handen. Ze kunnen vaak maar zes tot acht stokken tegelijk vastpakken. Dan is deze machine een uitkomst”, weet Alfred Mulder van Solarfence uit Spier, die samen met JB Consultancy uit Westerbork het apparaat ontwikkelde en verfijnde.
Gepiept in 30 minuten

De vinding is een elektrisch wagentje dat de rasters automatisch verticaal af- en oprolt. Dat gaat razendsnel. Een hectare is gepiept in zo’n 30 minuten. Voor schaaphouders, die hun kuddes willen beschermen tegen de wolf maar wel vaak moeten verplaatsen, is de machine van Solarfence een uitkomst.

Momenteel draait een prototype van het apparaat proef bij een schaaphouder. „Dat is al de vijfde versie”, zegt Mulder, „ik hoop dat we in april een eindversie kunnen presenteren. Dat willen we groots doen, met een demodag.”
De provincie Drenthe heeft de voordelen van zo’n snelle ‘hekkenplaatser’ ook ingezien en stelde 16.750 euro subsidie beschikbaar. Die investering is van harte welkom. „We zijn al een jaar bezig met de ontwikkeling. Daar zijn al veel manuren en kosten in gaan zitten. Al was het dat wel waard. Het is van algemeen belang om dieren te beschermen”, stelt Mulder.
Voltage op de hoogste stand

Het verplaatsbare net bestaat uit horizontale, maar ook verticale draden. „Dat houdt de wolf beter tegen dan alleen maar horizontale draden”, sttelt Mulder. Er komt stroom op het systeem te staan. Zet het voltage gelijk maar op de hoogste stand, adviseert Mulder. Want de wolf gaat hoe dan ook onderzoeken of hij ergens door het hek kan komen.

„Dan krijgt hij gelijk een fikse opdonder en is-ie als de bliksem weg. Ik adviseer gebruikers ook altijd om de stroom erop te laten staan, ook al staan er geen dieren binnen de afrastering. Er moet een afschrikwekkende werking uitgaan van zo’n hek.”

Het wolfwerend net is 1.22 meter hoog. Volgens Mulder is dat wel voldoende. „Ik heb de beelden ook gezien in Barneveld van een wolf die over een hek springt. Het kan dus, maar het is wel een uitzondering. Ik zeg het altijd zo: mensen kunnen stelen, maar de meeste mensen stelen niet.”

https://dvhn.nl/drenthe/midden-drenthe/ ... 3139f8fe8d

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CABia ... tid=wwXIfr

Beetje naief, daar springt een wolf zo overheen..

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 09:35

Volgens mij is er ook een blauwe draad gebruikt bij de afrastering in Doornspijk.
Ik heb alleen maar de foto’s hier geplaatst.
Maar wie de app volgt van geen wolf, ziet dus ook filmpjes van de omstander die het slaCHTveld van afstand filmt, die beelden komen wel binnen.

Ik vroeg me altijd af of je het van afstand zo ziet als er schapen gedood zijn of dat de dieren liggen te slapen of te herkauwen.
Het filmpje laat zien dat dat er toch heel anders uitzien.
De dode en gewonde schapen liggen verspreid, terwijl ze normaal bij elkaar liggen in groepjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:35

20 schapen. Weet je wat ik niet zo goed begrijp, dat ze doden en niet eten.
Waarom pakken ze niet alleen prooi om op te eten?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 09:37

Citaat:
19 februari 2026
België wil met Nederland en Luxemburg pleiten voor gezamenlijk wolvenbeleid binnen de EU

De Benelux vraagt een aangepast wolvenbeleid binnen de EU. De wolf heeft een Europees beschermingsstatuut waarbij lidstaten moeten werken aan een gunstige staat van instandhouding. “Maar omdat wolven geen landsgrenzen kennen, roepen concrete doelstellingen per lidstaat vragen op in kleine, dichtbevolkte regio’s zoals de Benelux”, klinkt het bij het kabinet van Vlaams minister van Landbouw en Omgeving Jo Brouns (cd&v). In plaats van elk een eigen aanpak uit te werken, willen de Benelux-landen in de toekomst samen kunnen werken om een goede staat van instandhouding te bereiken.

België, Nederland en Luxemburg werken al structureel samen als het gaat over grensoverschrijdende thema’s zoals de wolf. “Dit is uitermate nuttig gezien de verschillende regio’s gevat zijn door dezelfde wolvenpopulaties. Wolven leggen namelijk grote afstanden af en kennen geen landsgrenzen”, aldus het kabinet van minister Brouns. De doelstelling rond de goede staat van instandhouding per lidstaat roept volgens het kabinet daarom vragen op. “Er moet rekening gehouden worden met de realiteit op het terrein, zijnde de bevolkingsdichtheid of de dichtheid van het wegennet. Dit zijn immers twee belangrijke factoren die de geschiktheid van het leefgebied beïnvloeden”, luidt het.

Ook in Nederland is eenzelfde geluid te horen. "Wij zijn drie dichtbevolkte en dun beboste landen. De vraag is of wij aan dezelfde criteria moeten voldoen als de andere landen", aldus ontslagnemend staatssecretaris van Landbouw Jean Rummenie (BBB). "Hier willen wij over praten met de Europese Commissie."

Het kabinet van Brouns laat weten dat er intussen verkennende gesprekken zijn gevoerd met de buurlanden om in Benelux-verband naar de Europese Commissie te stappen en een uitzondering te vragen voor een gezamenlijk wolvenbeleid. “Dit zullen we doen eenmaal er een concreet voorstel is dat gedeeld wordt door alle deelnemende landen en regio’s. Dat is er op heden niet”, is te horen.

Onnodige angst vermijden door betere communicatie

Ondertussen pleit Vlaams parlementslid Mien Van Olmen (cd&v) voor betere overheidscommunicatie naar bewoners van buurten waar wolven gesignaleerd zijn. “Elk gerucht of waarneming, of het nu wel of niet om een wolf gaat, leidt tot ongerustheid bij buurtbewoners”, aldus Van Olmen. “Duidelijke en snelle communicatie die door iedereen vlot geraadpleegd kan worden op één plaats op het internet, zou heel wat onnodige angst kunnen vermijden.”

Volgens cijfers die Van Olmen opvroeg, ontving de Vlaamse overheid vorig jaar 240 berichten via wolf@inbo.be. In de meeste gevallen ging het om vermoedelijke waarnemingen van wolven. Maar alle waarnemingen worden onderzocht door het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Het resultaat wordt dan via mail gecommuniceerd aan de melders, eventuele benadeelden en lokale besturen. Pas wanneer een wolf meerdere keren in een nieuwe regio opduikt, wordt dit breder en actief gecommuniceerd. Meldingen over schade komen wel na enkele dagen op de website van ANB te staan.

“De rechtstreeks betrokkenen van waarnemingen worden op de hoogte gesteld, maar voor de communicatie naar het brede publiek ontbreekt een duidelijk draaiboek”, stelt het parlementslid vast. “Ik begrijp dat men voorzichtig wil zijn om ongerustheid te voorkomen, maar te weinig communicatie kan ook een omgekeerd effect hebben.”

Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (cd&v) vindt dat de huidige communicatie voldoende is op bepaalde momenten, maar dat die inderdaad ontoereikend is op andere momenten. “Het gedrag van wolven is veelal onvoorspelbaar, zoals we bijvoorbeeld zagen bij de tijdelijke focus van aanvallen op pony’s. Dan zijn gerichte bijkomende communicatie-initiatieven nodig”, klinkt het.

“Kinderen moeten zorgeloos buiten kunnen spelen, maar dat lukt natuurlijk niet wanneer geruchten de ronde doen over een wolf”, reageert Van Olmen. “Het is tijd voor één overzichtelijke plaats op het internet waar alle beschikbare informatie over waarnemingen en schadegevallen voor iedereen duidelijk, snel en overzichtelijk raadpleegbaar is. Zo ervaren buurtbewoners geen onnodige angst.”

Franse afschotregels worden versoepeld

De wolf doet veel stof opwaaien, niet alleen in België maar ook in onze buurlanden. In Frankrijk worden ondertussen de regels rond het afschieten van wolven licht versoepeld.

De Franse regering heeft aangekondigd de regels voor het afschieten van wolven te versoepelen. Tot nu toe mogen landbouwers wolven alleen als uiterste redmiddel afschieten wanneer ze vee binnen beschermde omheiningen aanvallen. Binnekort zal dat ook kunnen wanneer dieren buiten die omheiningen worden aangevallen.

Volgens de Franse minister van Landbouw, Annie Genevard, valt zo’n ‘zelfverdedigingsschot’ door landbouwers binnen de regels die gelden onder het beschermde wolvenstatuut.

https://vilt.be/nl/nieuws/belgie-wil-me ... Lu-5phycrw

https://www.facebook.com/share/p/1DnPvt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 09:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 09:48

Aanval Sellingen Gr, 1 schaap gedood
Citaat:
Sellingen, Groningen
19-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Tekst van melder:
“Helaas vannacht een wolf bij ons geweest. 1 schaap dood, 1 was kwijt maar in goede gezondheid weer gevonden.”

We wensen de eigenaar veel sterkte.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AiqeJs2 ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:32

Goof schreef:

Tsja, dan gaan de schapen (of wel dier dan ook maar) rennen en dan is het pakken wat je pakken kan. Normaal kost het jagen natuurlijk veel meer moeite. Als je achter een prooi aan gaat die weg kan komen. Maar nu zitten die schapen als ratten in de val en dan zijn alle jagers heel opportunistisch…
Dat het hier een soort all you can eat is, doet er nog niet voor zorgen dat hun instinct daarmee weg is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:37

Ik heb steeds meer het vermoeden dat de wolf van wege de intelligentie er maar mee gaat spelen ivm niks anders te doen. Kennelijk zijn het niet enkel (huis)katten die met hun eten spelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:43

Spelen is het verbeteren van “jachttechniek” of in het geval van prooidieren “vluchttechniek”.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 13:45

Kijk hier op bokt of google maar eens op surplus killing.

Een natuurlijk gedrag wat we al lang kennen van een vos in de kippenren, maar dus ook de wolf doet dat.
Alles wat beweegt gaat er aan.
Je ziet het ook wel eens terug bij honden, die in bewegende banden bijten, of als je voorbij fietst naar je benen.

In het bos rent hij ook achter de bewegende dieren aan, maar als hij die heeft kan de rest verder vluchten.
En is het jagen voor dat moment voorbij.

1 van de redenen waarom dierhouders geen zogenaamd werend hek willen.
De wolf komt er toch wel in.
Maar is hij er in dan zijn al je dieren daarna dood of zwaar gewond.
En de stress geeft veel dieren ook nog schade. ( https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... e-gevolgen)

Die dierhouders zeggen, laat ze maar vluchten, dan hebben ze nog een kans.
Zoals op 4 februari in Wageningen, daar lagen er dood in de wei maar de rest kon vluchten.
En de media die het niet uitspreekt...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 14:17

Helaas blijkt het aantal dode schapen van vandaag in Doornspijk (bijna) het dubbele te zijn.

Citaat:
60 doodgebeten schapen in een paar weken: "Pure ellende"

DOORNSPIJK - In een weiland aan de Mezenbergerweg zijn donderdagochtend zo'n veertig schapen dood aangetroffen. De dieren liggen levenloos verspreid in het weiland en in de naastliggende sloot, met zichtbare verwondingen. Eigenaar Gerrit Jan Deetman loopt bedroefd door het weiland: "Het is pure ellende."
Hij was niet diegene de schapen vanochtend vond. Het was een boer aan de Mezenbergerweg die hem belde en het nieuws bracht. Hij had een schaap zien lopen naar zijn schuur. "Als ze naar zijn schuur lopen, dan is het mis", aldus Deetman.

Gebeten in de keel

Inmiddels is hij zelf in het weiland en schat in dat er veertig schapen gedood zijn. Hij is er zeker van dat een wolf de veroorzaker is. "Ze worden in de keel gebeten en dat zie je."

Er moet nog officieel vastgesteld worden dat het inderdaad om een wolf gaat. Daarvoor is iemand van BIJ12 aanwezig, de organisatie die wolven in Nederland in de gaten houdt. Ook zijn er drie dierenartsen aanwezig, vertelt Deetman. Die euthanaseren de schapen die een keelbeet hebben gehad en nog leven.

Drie keer in korte tijd

Het is niet de eerste keer dat Deetman zijn schapen zo aantreft. "Vorige week ook al", vertelt hij. Toen ging het om veertien schapen. Bij een eerdere aanval verloor hij zes schapen. "Ik ben er op het moment al zestig kwijt."

"Treurig", zo noemt Deetman de situatie. "Ik heb overal wolfwerende rastering, maar hij gaat er overheen." Hij voelt zich machteloos tegenover de overheid wiens boodschap volgens hem is om de schapen beter te beschermen. "Ik zou niet weten hoe."

Uitzichtloos

Hij is niet de enige schapenhouder die met zijn handen in het haar zit. "Er zijn er al heel veel gestopt. Ook vanwege de wolf. Mijn buurman had er drie, vierhonderd. Die heeft nu niks meer."

Zelf is hij dat voorlopig niet van plan. "Nee, daar ben je geen boer voor. Mijn zoon zegt dat de wolf ons er niet onder krijgt." Maar het wordt wel steeds lastiger voor de familie. "De schapen worden wel betaald, maar het is puur ellende. De dode worden vergoed, maar de ergernissen niet."

Waarschuwing: De volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren.

Foto’s Jan Frens/RTV Nunspeet

Bron VRMG.nl
https://vrmg.nl/60-doodgebeten-schapen- ... e-ellende/

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:19

Precies wat je zegt DP. Vorig jaar van dichtbij beide gezien. In het raster heel veel slachtoffers, in niet wolfwerend (2 draadjes) maar een paar en de rest was overal en nergens naartoe gevlucht. Alleen wel sneu als je een gewond schaap na een paar dagen pas vindt.

En het schaap wat vast zat in de wolfwerende omheining staat ook nog steeds op mijn netvlies. Arme dier kreeg elke keer stroom tot het licht definitief uitging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:42

Ja of het wild, zoals ik pas nog liet zien.

Hoe kun je nu voor de wolf zijn en tegelijkertijd je ogen sluiten voor al dat leed :?

Echt ik begrijp dat niet..

DuoPenotti schreef:
PvdD hoor je anders ook niet over dit:

Spoiler:
[ Video ]

Of deze dieren

[ Afbeelding ]

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 14:46

Goof schreef:

Omdat het kan.
Niemand kan in de kop van de wolf kijken naar het waarom. Of het berekening is (om een voedselvoorraad te vormen) of domweg het niet stoppen van de prikkel om prooien dood te maken, doordat die schapen niet weg kunnen en de wolf dus kan doorgaan...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:36

tienus63 schreef:
Twee KBH’s in Duitsland (zwaar)gewond bij aanval door wolven.
LK Wesermarsch, krap 90 km van de Nederlandse grens.
Citaat:
18 februari 2026/Duitsland
Voor de mensen die roepen: neem een KBH, kijk goed naar de foto's.
Slachtoffers van wolven, ook de KBHs, of een van hen het zal overleven is nog steeds twijfelachtig!

---
Deze twee kuddebewakingshonden zijn vannacht slachtoffer geworden van een wolvenaanval... bekijk de foto's. Het is nog onzeker of een van hen het overleeft

Voor iedereen die blijft roepen:

"Neem kuddebewakingshonden!"

"Kom kuddebewakingshonden zijn de oplossing!"

NEE... ze zijn nuttig, maar niet de oplossing!

Jullie zijn degenen die hondengevechten aanmoedigen en denken dat kuddebewakingshonden de oplossing zijn!

Nee... ook zij zijn slachtoffers van een politieke ideologie, net als jullie wolvenonzin... De wolf heeft hier geen natuurlijke vijanden en vermenigvuldigt zich snel. Daarom blijven we aandringen op populatiebeheersing!

Hartelijk dank voor het sturen van de foto's

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/1LBSnL ... tid=wwXIfr

Wat in en in triest dit, heb er echt geen woorden meer voor ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 15:53

Ik heb ook echt het idee dat je beter een simpel draadje kan hebben dan zo'n raster. Dan hebben je dieren tenminste nog een kans.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 16:34

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:44

Hoe kom je ook alweer in die wolf meldingen app? Wil iemand toevoegen,maar weet niet meer hoe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 16:53

Even een app je sturen naar het nummer wat bij de meldingen van Geen wolf staat.
En zeggen van welke regio je op de hoogte gehouden wilt worden.
Je standpunt tov de wolf moet volgens mij ook gedeeld worden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:04

Dank je wel

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 20:15

Wolf loopt mensen achterna. Sellingen Gr
Citaat:
Sellingen, Groningen.
19-02-2026
18:55 uur.

Zichtmelding.

Vanavond op de dennenweg zijn er mensen gevolgt door een wolf.
Hij is achter hun aangelopen tot aan de parkeerplaats van landgoed bourtange en daar bleef hij staan.

Stuur meldingen z.sp.m naar Wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/15dNcCoJ ... tid=wwXIfr

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 20:29

Citaat:
▶️ ARTIKEL NRC: DE ZACHTE VERSIE VAN HARDE FEITEN ◀️

Delen = Lief

De afgelopen periode zijn er twee podcasts van Animal Matters gepubliceerd

Podcast met Boitani: https://youtu.be/YzaI1PHfdIQ?si=UYZiAQ0w0FdxDtgp

Podcast met Mech: https://youtu.be/sGElci67Aco?si=7LmDvpVkXP-wi8Sy

In de eerste aflevering worden Luigi Boitani en Erwin van Maanen geïnterviewd en in de tweede aflevering Dave Mech. Zowel Boitani als Mech behoren tot de meest gerenommeerde wolvenwetenschappers ter wereld en beschikken over een enorme hoeveelheid kennis en ervaring. Beiden zijn bovendien al decennialang betrokken bij wolvenbescherming. In de podcasts doen zij duidelijke uitspraken over de situatie in Nederland en waarschuwen zij — ieder op hun eigen manier — voor de afnemende schuwheid van steeds meer wolven in ons land.

⚠️ Wanneer Mech wordt gevraagd of wolven het neerleggen van valwild (aangereden wild) in de natuur kunnen associëren met door mensen verstrekt voedsel, reageert hij resoluut: “Ja! Zeker weten!”

⚠️ Boitani is uitgesproken over de gevolgen van de afwachtende houding van Nederland: : “Gewenning betekent dat de wolf heeft geleerd dat er niets gebeurt — niets negatiefs — als hij dicht bij mensen komt. Dus opnieuw: waarom niet? Wolven zijn nieuwsgierig en komen dichterbij om meer te weten te komen. Wat is dit? Wat gebeurt hier? Is het goed voor voedsel, of niet?”

Beide podcasts zijn uitgebreid gedeeld via social media. Daarnaast hebben wij de afleveringen actief doorgestuurd naar politici, bestuurders, natuurorganisaties en onderzoekers uit verschillende disciplines. Dat doen wij altijd wanneer wij bepaalde zaken bewust onder de aandacht willen brengen.
Vaak zien we vervolgens dat in de media artikelen verschijnen waarin onderdelen van deze informatie worden gebruikt. Die artikelen zijn dan meestal informatief van aard, maar bevatten dan een selectieve uitleg waarbij de kerninformatie wordt afgezwakt. Eigenlijk is het een verkapt weerwoord op de informatie die wij hebben gedeeld met als doel de opzienbarende informatie die de realiteit heeft blootgelegd weg te poetsen.

Omdat wij onlangs al uitgebreid hebben toegelicht welk politiek spel rondom de wolf in Nederland wordt gespeeld, lichten wij aan de hand van dit recente artikel van NRC toe hoe dergelijke vervorming ontstaat.

Het artikel is hier digitaal te lezen: https://archive.ph/8btaA

In het artikel van NRC wordt geschreven:

▶️ “Hoe bang is de wolf nog voor de mens, nu hij in Europa steeds meer in dichtbevolkt gebied opduikt? Is er sprake van gewenning óf blijft Canis lupus toch nog schuw? Vooralsnog overheerst de angst, schrijven Italiaanse biologen in tijdschrift PNAS. Vooral wolven die in hun eentje in stedelijk gebied komen zijn nog bijzonder waakzaam. En menselijke stemmen jagen overal wolven weg, zowel in het bos als in de stad.”

Wij waren benieuwd en lazen het wetenschappelijke artikel waar naar verwezen wordt. De wetenschappelijke samenvatting van het betreffende onderzoek beschrijft het volgende:

▶️ “De reactie van wolven op menselijke stemmen was consistent angstig, ongeacht de mate van verstedelijking. Wolven hadden veel vaker een angstreactie op menselijke stemmen dan op nieuwe objecten. De reacties op menselijke stemmen omvatten bovendien vaker direct wegvluchten, wat wordt gezien als een reactie op acuut gevaar.”

De NRC‑journalist schrijft verder nog:

▶️ “Maar als wolven menselijke stemmen horen, zetten ze het in ruim een derde van de gevallen wél op een rennen. Daaruit concluderen de biologen dat de stemmen meer angst inboezemen dan de objecten. Aanvallend gedrag werd in geen enkel geval waargenomen.”

✅ Tot zover klopt het.

‼️ Maar het vervolg van het onderzoek, waar de kern van de waarschuwing in zit, wordt níet aangehaald. En juist dat vervolg bevestigt precies wat Boitani en Mech benadrukken:

Uit het onderzoeksrapport:

‼️ “Wolven zijn banger voor menselijke stemmen dan voor nieuwe objecten, maar raken er even snel aan gewend. In beide tests (menselijke stemmen en objecten) nam de kans op een angstreactie af naarmate wolven vaker aan de stimuli werden blootgesteld. Slechts een kleine tendens wees op snellere gewenning aan het object.”

⚠️ Met andere woorden: ook aan de menselijke stem raken wolven snel gewend — en dat is precies waar de zorg ligt.

Vervolgens probeert Hugh Jansman (WUR) in het NRC‑artikel de uitspraak van Mech te ontkrachten dat wolven door valwild aan mensen kunnen wennen. Hij verwijst naar een WUR‑rapport waar hij zelf aan meewerkte, en stelt: “Daar vonden we geen aanwijzingen voor.”

‼️ Maar wanneer wij het rapport erbij pakken, blijkt dat er géén empirisch onderzoek is gedaan naar dit fenomeen. noch in Nederland, noch internationaal.

Het rapport is uitsluitend gebaseerd op interviews met internationale experts en faunabeheerders de geïnterviewde experts zijn niet unaniem. Een meerderheid denkt dat gewenning door valwild zou kunnen optreden, een minderheid denkt van niet. Beide groepen kunnen dit niet onderbouwen met onderzoeksdata.

Het rapport beschrijft daarnaast uitgebreid:
Wat valwild is en hoe vaak het wordt aangeboden
Hoe wolven omgaan met neergelegd kadaver­materiaal
Hoe leerprocessen bij wolven werken
Hoe valwild in Nederland wordt afgehandeld

En het bevat een aantal opmerkelijke passages:

‼️ Associatie met schot en aanhanger:
“Er leek zelfs sprake van een relatie tussen een schot en het geluid van de auto met aanhanger die het kadaver vervoerde naar de locatie waar het dier werd achtergelaten. De wolven leken al te wachten op de voorspelbare locatie. Deze werkwijze is inmiddels doorbroken door valwild op willekeurige locaties te plaatsen.”

‼️Effect stroperij en beheer:
“In gebieden met stroperij of intensief beheer reageren wolven sterker op mensengeur en eten zij minder snel van neergelegd aas.”

‼️ Effect menselijke activiteit:
“Wolven in gebieden met veel menselijke activiteit reageren minder voorzichtig op mensengeur en zullen sneller van neergelegd aas eten. Dit duidt op meer tolerantie voor antropogene prikkels”. (antropogene prikkels = menselijke “verstoringen”)

❓❓Het rapport concludeert echter formeel:
“Het is niet waarschijnlijk dat menselijke geur op valwild ertoe leidt dat wolven mensen minder gaan vermijden of zelfs gaan benaderen. Daarom is het niet waarschijnlijk dat wolven door de huidige valwildafhandeling minder schuw worden en daardoor een verhoogd risico vormen voor mens of landbouwhuisdier.”

Die conclusie sluit echter niet logisch aan op de besproken informatie elders in het rapport, waarin meerdere aanwijzingen worden gegeven voor mogelijke gewenning en associatieprocessen.

De aanbevelingen en adviezen uit het rapport luiden:

Valwild niet voorspelbaar aanbieden → altijd willekeurig en verspreid.

Indien nodig een sterke alternatieve geur toevoegen (bv. vanille) om mensengeur te maskeren.

Strikte handhaving van het voerverbod om gewenning aan mensen te voorkomen.

Onze conclusie:
Na bestudering van alle hoofdstukken, conclusie en aanbevelingen constateren wij dat belangrijke onderdelen van het rapport onderling tegenstrijdig zijn, dat dit niet meegenomen is in de conclusie en dat de conclusie daarnaast voorbij gaat aan een belangrijk deel van de bevindingen in het rapport.
Er staan namelijk ook bevindingen in die wél aanwijzingen geven voor potentiële gewenning door het aanbieden van valwild.

‼️ De uitspraak van Hugh Jansman dat hiervoor geen aanwijzingen bestaan, doet naar onze mening dan ook geen recht aan de inhoud en nuance van het rapport.

Voor wie het rapport zelf wil lezen: https://edepot.wur.nl/700368

Tot slot merken wij op dat het rapport één belangrijk aspect volledig onbesproken laat:

▶️ Bij de domesticatie van de wolf speelde het verkrijgen van voedsel in de nabijheid van mensen een cruciale rol. Dat proces leidde destijds juist tot verminderde schuwheid bij wolven en vormde een van de eerste stappen richting domesticatie. In een onderzoeksrapport van Mech en Janssens staat letterlijk: Food is the way tot he heart of the wolf.

Bron:
https://wolf.org/wolf-info/internationa ... of-wolves/

☘️ Referentie: Dit bericht is samengesteld door het samenwerkingsverband van De wolf gezien op de Veluwe, Geen wolf in Cultuurlandschap en Stichting Wij(s) met wolven.

Afbeelding
Bron Stichting Wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/1C8KYq ... tid=wwXIfr

Link naar nrc artikel
https://share.google/YNCqA6VXmoK6YC0YA

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:46

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 23:16

Citaat:
Op 26 januari 2026 diende ik een Woo-verzoek in bij de NVWA en vroeg om documenten/informatie te openbaren, die gaan over, betrekking hebben op uitvoering en inspectie/onderzoek ivm handhavingsverzoek Stichting Annemieke tegen Mekelogisch Beheer vanwege het niet nemen van preventieve maatregelen tegen de wolf ter bescherming van zijn exmoorpony’s in het Drents Friese Wold. Van 4 april 2025 tot en met heden.

Vandaag kreeg ik een brief van de NVWA. “De beoordeling van uw verzoek neemt meer tijd in beslag dan gedacht. De omvang van uw verzoek is zodanig groot en wel gecompliceerd dat het niet lukt om hier binnen vier weken op te antwoorden. Daarom heb ik twee weken extra nodig om uw verzoek te behandelen en verleng ik de beslistermijn op basis van artikel 4.4, tweede lid, van de Wet open overheid (Woo). Als het verzoek dusdanig omvangrijk blijkt te zijn dat ik een prioritering moet maken, neem ik daarover met u contact op”.

Ik heb teruggestuurd:
Geachte NVWA,
Misschien wel even zo netjes om de bestuurlijke aanlegenheid van mijn Woo-verzoek correct over te nemen in uw brief.

Leest u even mee?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1Ah6MF ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 08:47

Zichtmelding Ter Apelkanaal Gr
Citaat:
Ter Apelkanaal, Groningen
20-02-2026
06.02 uur

Zichtmelding

Aan de Borgerweg weer een wolf gezien op camera. Hij was er 14-2 ook gezien.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1C4jwp ... tid=wwXIfr