Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:07

Er is niks liefs aan dierenrechtenactivisten, ook niet voor de dieren.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:08

Veronica2 schreef:

Tja net als sommige boeren…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:11

Sakura789 schreef:
Veronica2 schreef:

Wat is precies je punt?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:56

Libra76 schreef:
juval schreef:

Het waren vreedzame demonstranten ( dierenactivisten). De tegen demonstranten( boeren) waren toen niet zo vreedzaam. Iets met autos in de sloot, dreigende taalgebruik etc.

Ik begrijp die boeren wel, wil jou reactie wel eens zien als die vreedzame demonstranten jou huis/tuin/garage etc bezet 15 uur bezet houden .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:57

IMANDRA schreef:
Dat lijkt niet te kloppen?
Citaat:
De politie heeft alle 125 activisten die tien uur lang een varkenshouderij in Boxtel bezet hielden, naar buiten gekregen. Tientallen demonstranten die zich niet konden legitimeren of niet wilden vertrekken, zijn aangehouden. Alle andere activisten zijn door de politie geregistreerd en zijn onder politiebegeleiding weggebracht.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-opgepakt

Met zo veel activisten kan ik me best voorstellen dat de politie niet ala minute iedereen kan verwijderen vanwege veiligheid etc.

10 uur!!! dat is verschrikkelijk lang. Er zijn biggen gestorven omdat de noodzakelijke verzorging werd onthouden.... en dan zegt men voor dieren op te komen. Ze gaan over lijken, letterlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:50

Heb je een artikel Juval ? Over de gestorven biggen? Want ik kan het zo niet vinden. Wel dat de activisten voor het betreden hun schoeisel hebben ontsmet en speciale overals aantrokken. En dat ze foto’s van ernstig zieke biggen maakten. Los hiervan hebben ze inderdaad niets op privé terrein te zoeken maar de ernstigste misdragingen kwamen van de opgetrommelde boeren.
https://www.natuur-nieuws.nl/dierenacti ... and-praten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:28

juval schreef:
10 uur!!! dat is verschrikkelijk lang. Er zijn biggen gestorven omdat de noodzakelijke verzorging werd onthouden.... en dan zegt men voor dieren op te komen. Ze gaan over lijken, letterlijk.

Dat is alsnog wat anders dan 'de politie heeft niks gedaan'. Voor zover ik lees waren er sowieso 125 demonstranten, die heb je er niet -met behoud van veiligheid voor zowel agent, boer als demonstrant- binnen een kwartiertje uit zeg maar, als de demonstranten dat niet willen (dat wil overigens niet zeggen dat er, mijn inziens, geen consequenties voor de demonstranten moeten zijn. Er is nu eenmaal huisvredebreuk etc gepleegd en dus niet naar politie geluisterd).

Ik heb trouwens alleen gelezen dat er geen biggen ziek zijn geworden door de demonstranten (iets waar blijkbaar wel angst voor was). Heb je een bron voor die gestorven biggen?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:09

BigOne schreef:
Heb je een artikel Juval ? Over de gestorven biggen? Want ik kan het zo niet vinden. Wel dat de activisten voor het betreden hun schoeisel hebben ontsmet en speciale overals aantrokken. En dat ze foto’s van ernstig zieke biggen maakten. Los hiervan hebben ze inderdaad niets op privé terrein te zoeken maar de ernstigste misdragingen kwamen van de opgetrommelde boeren.
https://www.natuur-nieuws.nl/dierenacti ... and-praten

Je hebt gelijk dat ze daar niks te zoeken hadden, dat is al strafbaar en filmen van dieren op datzelfde priveterrein is ook niet toegestaan. Dus dat zijn al 2 strafbare dingen, los nog van de schade en ik denk dat dat op zich al erg genoeg is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:13

juval schreef:

Hmm, dat doen veehouders ook. Als argument is dat niet zo heel sterk, bij slachtvee.

En hoeveelduizend stuks vee gaan er jaarlijks dood wegens verstikking door brand of slecht werkende luchtverversing? Nog uitgezonderd de misstanden van het vee dat sterft door oververhitting of verstikking in ongeschikt vervoer op veel te warme dagen?

Ik ben geen fan van de dierenrechtenactivisten in het algemeen, maar doen alsof het de veeteelt is die het beste voorheeft met de dieren is nogal hypocriet.

Veronica: er is geen reden dat filmen van dieren niet toegestaan zou zijn. Juist dat is bovendien iets dat geheel terecht ook wel beschermd wordt door de rechter in geval van de noodzaak om misstanden aan het licht te brengen. Verder rust er geen copyright, portretrecht of intellectueel eigendom op beelden van dieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:29

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat deze niet aan de regels voldoet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:08

Shadow0 schreef:
Veronica: er is geen reden dat filmen van dieren niet toegestaan zou zijn. Juist dat is bovendien iets dat geheel terecht ook wel beschermd wordt door de rechter in geval van de noodzaak om misstanden aan het licht te brengen. Verder rust er geen copyright, portretrecht of intellectueel eigendom op beelden van dieren.

Het is al illegaal om ergens binnen te dringen, laten we daar eens mee beginnen.

Ik denk dat jij en kennelijk ook San87 moeten leren om onderscheid te maken tussen verschillende aspecten van bepaalde onderwerpen. Waarom is er ineens sprake van mishandeling als we het hebben over hoe demonstranten zich toegang verschaffen tot privéterrein en de angst daarvoor? Ik heb trouwens nog nooit met een rechter te maken gehad, nergens over, jullie kennelijk wel?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:40

Veronica2 schreef:
Sakura789 schreef:

Wat is precies je punt?

Dat de extremen aan beide kanten zitten met dezelfde issues. Dat ook de boeren en de sector niet gevrijwaard zijn van onnodig dierenleed. Als er geen dierenleed was geweest, dan was er ook weinig te protesteren.

Al die dieren (vooral varkens) die straks weer in die hitte in de wagens staan te wachten… We maken er toch een potje van op deze manier? Dat continue ge-eikel bij de NVWA, omdat we dieren niet netjes hun laatste adem kunnen laten uitblazen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:47

Sakura789 schreef:
Dat de extremen aan beide kanten zitten met dezelfde issues. Dat ook de boeren en de sector niet gevrijwaard zijn van onnodig dierenleed. Als er geen dierenleed was geweest, dan was er ook weinig te protesteren.

Al die dieren (vooral varkens) die straks weer in die hitte in de wagens staan te wachten… We maken er toch een potje van op deze manier? Dat continue ge-eikel bij de NVWA, omdat we dieren niet netjes hun laatste adem kunnen laten uitblazen.

En daarom is het zo'n goed idee om al het vee uit Nederland te verdrijven, naar landen waar minder regels en controle zijn. Dat is zowel voor de planeet beter, als voor het welzijn voor de dieren :j Ik stel China voor. Daar hebben ze van die prachtige moderne varkensflats.

*sarcasemodus uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:52

996981 schreef:
Sakura789 schreef:

En daarom is het zo'n goed idee om al het vee uit Nederland te verdrijven, naar landen waar minder regels en controle zijn. Dat is zowel voor de planeet beter, als voor het welzijn voor de dieren :j Ik stel China voor. Daar hebben ze van die prachtige moderne varkensflats.

*sarcasemodus uit.

Ik zou zeggen, gewoon een tandje minder produceren. Meer dan de helft gaat naar t buitenland, die kunnen wel met wat minder wanneer dat betekent dat de kwaliteit van leven voor dieren beter wordt, alsmede kwaliteit van lucht en water.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:02

996981 schreef:
Sakura789 schreef:

*sarcasemodus uit.

Of we kunnen gewoon een beetje minder vlees gaan eten en zuivel gaan drinken en vooral - heel veel minder exporteren. Het heeft niet zoveel zin om je druk te maken over de rest van de wereld waar je geen controle op hebt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:14

nps schreef:
[
Of we kunnen gewoon een beetje minder vlees gaan eten en zuivel gaan drinken en vooral - heel veel minder exporteren. Het heeft niet zoveel zin om je druk te maken over de rest van de wereld waar je geen controle op hebt.

Dat zou kunnen. Hoe ga je iedereen zo ver krijgen? Of is het echt nimby? Zolang wij er geen directe last van hebben en wij de varkens niet op onze snelwegen zien is alles ok?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:18

het meeste gaat naar Duitsland. Als je de EU als 1 geheel ziet, is dat toch niet perse 'buitenland'?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:06

996981 schreef:
nps schreef:
[

Dat zou kunnen. Hoe ga je iedereen zo ver krijgen? Of is het echt nimby? Zolang wij er geen directe last van hebben en wij de varkens niet op onze snelwegen zien is alles ok?

Hopen. Veronica2 zei eerder iets wat ik heel boeiend vind - het electoraat gaat niet veranderen. Dat lijkt te kloppen - het electoraat lijkt zelfs conservatiever te worden - maar - ik blijf hopen dat mensen leerbaar blijven. Dat we leren van de geschiedenis, dat we leren van hoe anderen het doen, dat we leren en bewustworden van de impact die de dingen die we doen heeft op onze planeet en ons gave landje.

En, als dat niet werkt, beleid maken. Denk aan beleid om de veestapel in te krimpen - in samenwerking met de boeren, gefaseerd. Exporteren minder aantrekkelijk maken met export tarieven. Dingen die duurder worden, gaat men vanzelf minder kopen. Dingen die goedkoper worden (subsidie voor bio) gaat men vanzelf meer kopen. Financiele stimulansen helpen. Maar met het huidige wind die in Nederland waait is dat een beetje een utopie. Wacht even, hadden we dat niet al? Ohja, die partij(en) zijn grondig de coalitie uit gewerkt.

Voor onszelf - wees je bewust van wat je zelf kan doen. Nee, je hoeft echt niet meteen super woke te gaan leven, nooit meer te gaan vliegen en autorijden en alleen biologisch te leven - al denk je maar een heel klein beetje na over wat je koopt (en wat je vooral niet koopt) en maak je heel soms een iets bewustere keuze. Koop je heel soms níet dat stukje vlees, check je eens de bio winkel / boer in de buurt. Een heel klein beetje bewustwording bij heel veel mensen maakt al impact. Ik blijf hopen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:08

Cer schreef:
het meeste gaat naar Duitsland. Als je de EU als 1 geheel ziet, is dat toch niet perse 'buitenland'?

Waar het heen gaat is niet zo relevant. Dat het hier in Nederland geproduceerd wordt dus wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:14

Veronica2 schreef:
Het is al illegaal om ergens binnen te dringen, laten we daar eens mee beginnen.

Ik denk dat jij en kennelijk ook San87 moeten leren om onderscheid te maken tussen verschillende aspecten van bepaalde onderwerpen.

Ik snap niet waarom je mij dat aanrekent - ik heb me juist uitgesproken voor strengere regels over demonstreren en binnendringen? Maar dat staat los van het filmen van dieren.

Citaat:
Ik heb trouwens nog nooit met een rechter te maken gehad, nergens over, jullie kennelijk wel?

Ik lees graag gerechtelijke uitspraken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:25

Cer schreef:

Volgens mij is Duitsland toch echt 'buitenland'. En de EU is een verzameling buitenlanden .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:36

Ja :') het is een verzameling buitenlanden maar qua handel en regelgeving wordt het toch wel vaak als 1 gezien… of vergis ik me daarin?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:37

Niet voor uitstoot iig

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 11:51

Cer schreef:
Ja :') het is een verzameling buitenlanden maar qua handel en regelgeving wordt het toch wel vaak als 1 gezien… of vergis ik me daarin?

Als je vanuit Nederland producten naar Duitsland, Frankrijk enz exporteert dan spreek je nog steeds over buitenland want het blijft niet in Nederland.

NVWA
https://www.nvwa.nl › onderwerpen › export-hoe-werk...
Export is het uitvoeren van goederen, planten of dieren naar het buitenland. Bij export naar landen buiten de EU spreken we over export naar 'derde landen'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:07

Ja charley dat snap ik wel :+