Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:Smalle ee Friesland
19-03-2025
Aanval op schapen. 3 schapen gedood
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Bennekom Gelderland
19-03-2025
Vanochtend mogelijk 2 wolven gezien thv de kruising bennekomsekade/ maanderdijk. Liep richting Veenendaal/ Rhenen.
Zekerheid laag.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Citaat:Gisteravond was de 2e bijeenkomst van de Wolvencommiessie afdeling Gelderland, dit keer in mijn eigen Gemeente Renkum.
De 1e bijeenkomst was in Ermelo waar destijds de gemoederen hoog opliepen.
Onder andere aanwezig waren Burgemeester Agnes Schaap van gemeente Renkum, de Burgermeester van Harderwijk Jeroen Joon (waar onder meer een hondje is doodgebeten), leden van de Partij voor de dieren en (uit voorzorg) de politie.
Er waren veel pro-wolf mensen, maar gelukkig ook veel anti-wolf mensen.
Er waren veehouders, pensionhouders van paarden, grondbezitters, schaapherders, boeren, particuliere dierhouders, campinghouders, bezorgde en onbezorgde burgers en leden van de brandweer.
Vanuit de overheid waren er ook mensen aanwezig.
Vooraf kon er digitaal worden ingeschreven bij 2 tafels met gespreksonderwerpen naar keuze.
Aan de deur werden toegangscodes gescand en kreeg een ieder een naamkaartje.
Alle stoelen waren gereserveerd wat aangaf dat er veel belangstelling voor deze avond was.
De gesprekken werden per tafel opgenomen door de commissie. Ik heb zelf ook geluidsopnames van de gesprekken aan de tafels waaraan ik deelnam gemaakt.
Wat opviel was dat vanuit de wolvencommissie op voorhand werd vermeld dat de leden van de commissie neutraal waren en objectief zouden blijven in de discussies.
MAAR: aan beide tafels waar ik aan deelnam bleek dat alles behalve het geval te zijn.
Ook niet zo verwonderlijk gezien de dubbele petten van een aantal leden.
Te noemen o.a. de Faunabeheereenheid, taxateurs en oprichters van Bij12.
Nieuwsberichten en reeds geopenbaarde WOO verzoeken werden geheel ontkend, waaronder de casus van het aangevallen en gebeten kindje. Dit wereld naar het land der fabelen verwezen.
Iets wat ik persoonlijk erg kwalijk vond.
Daarnaast beweerden een aantal lieden dat het een vaststaand feit is dat wolven NIET zijn uitgezet, terwijl hier nog altijd onafhankelijk onderzoek naar wordt gedaan door oa Stichting Annemieke.
Onder burggers is er een grote groep die dit zogenaamde feit ook zeer betwist.
Door het als feit te presenteren werd gepoogd de mond te snoeren en op een ander onderwerp over te gaan.
Ook werd er veelvuldig besmuikt gesproken over het “roodkapje syndroom”, waar mee gepoogd werd anti-wolf mensen buiten spel te zetten in de discussie.
Persoonlijk vond ik dit zeer infantiel en ongepast, waardoor de gehele discussie al niet meer fatsoenlijk inhoudelijk te voeren was.
Opvallend was ook deze opmerking van Erik Koffeman, hij zei;
“Een wolf kan bijna alle hindernissen nemen.”
Waarmee het nut van de inmiddels omstreden wolfwerende eigenlijk omheining in 1 klap van tafel werd geveegd.
Het eerste gesprek ging er nog enigszins inhoudelijk aan toe, al was binnen 5 minuten het antwoord op het onderwerp van de tafel (“Wie is er verantwoordelijk voor alles rondom de wolf?”) al duidelijk; Niemand wil verantwoordelijk zijn, er treedt een rookgordijn op bij het daadwerkelijke antwoord op deze vraag, ieder wijst omhoog naar overkoepelend orgaan.
Het tweede gesprek aan de tafel “schadepreventie paarden/runderen/hoefdieren” was dramatisch slecht en vooral een voordracht van de heer Johan Wesselink in plaats van een inhoudelijke dialoog. Erg jammer.
Daarnaast werd er door de heer Wesselink (wolvenconsulent GLD, dierhouder en hij presenteerde zich tevens als mede oprichter van Bij12, terwijl hij dat NIET is!) met niet kloppende cijfers gestrooid wat betreft de aanvallen van wolven icm wolfwerend hekwerk en niet wolfwerend hekwerk.
Ik vind dat misleidend te noemen en nogmaals; Zeer ongepast als vooraf gepleit wordt dat men neutraal en objectief is.
De conclusies die ik kan trekken nav de gevoerde gesprekken aan de tafels waar ik aan deelnam:
- Niemand is verantwoordelijk voor de wolf, ieder overheidsorgaan en of stichting die betrokken zijn bij wolven, schuiven de verantwoordelijkheid af naar een ander bordje. Dit is zeer kwalijk te noemen want de vraag is niet of maar wanneer het eerste dodelijke slachtoffer valt onder de bevolking.
- Er was een duidelijk verschil merkbaar tussen dromers (pro wolf) en realisten (anti wolf). De mensen zonder praktijk ervaring (zoals de mensen die vee/ paarden of honden dat wel hebben) zijn over het algemeen niet in staat zich een realistisch beeld te schetsen van hoe groot het probleem “wolf” eigenlijk is. Zien het dier als een grote aanwinst voor Nederland en verliezen totaal uit het oog dat de wolf een predator is, zonder natuurlijke vijand. Ze denken niet na over de gevolgen voor het alledaags leven voor hen die wel dierhouder zijn en/of veel buiten komen en bagatelliseren alles dat afbreuk doet aan hun beeld van lieve knuffel wolf onder het mom van “biOdiVeRsiTeiT”.
- Van objectiviteit was absoluut geen sprake.
Voor ik aan deze bijeenkomst deelnam wist ik bij voorbaat al dat het een wassen neus en grote pro wolf propaganda machine zou worden.
Ik geloof niet in het systeem en blijf er verre van maar toch ben ik gegaan.
Waarom?
Omdat ik graag het tegengeluid wilde laten horen.
Èn laten zien!
Ik koos er dan ook voor om symbolisch gekleed te gaan in geheel zwart, met rode accenten (ceintuur, lippen, nagels), dit om al de slachtoffers van de wolf te representeren en het bloed dat reeds gevloeid heeft en helaas ook nog gaat vloeien…
De wolf is in mijn ogen evengoed slachtoffer als alle slachtoffers die hij maakt. Immers wordt het dier ingezet voor een agenda (2030) die het zelf niet bedacht heeft.
Ik pleit voor een Nederland zonder wolf, zodat niet alleen onze dieren, maar ook wij en jullie kinderen, weer fatsoenlijk kunnen recreëren en leven!
Als laatste wil ik gezegd hebben dat het mij persoonlijk erg goed heeft gedaan om zoveel bekende gezichten te zien en horen spreken over dit onderwerp. Dat was erg verbindend, dankjewel daarvoor! ❤️
#GeenWolf
Citaat:19 maart 2025/Grollo/Drenthe
Zichtmelding 2 wolven boswachterij Grolloo.
Tijd: 11.20 uur
We waren te paard, 2 personen
tienus63 schreef:Voor wie het interessant vindt, komende woensdagavond behandelt PS Overijssel het concept nieuw IPO. Tevens wordt landbouwvisie besproken.Citaat:3 Brief van GS over concept nieuw interprovinciaal wolvenplan
1
Deze brief is formeel te laat aan PS gezonden (later dan twee weekenden van tevoren conform het Reglement van Orde).
De Agendacommissie van Provinciale Staten heeft op 26 februari 2025 besloten de brief desondanks te agenderen voor deze commissie. Gezien het onderwerp is de verwachting dat de woordvoerders hier het gesprek over willen voeren. Het gesprek zou te laat plaatsvinden wanneer de brief een maand wordt doorgeschoven. De voorzitter stelt de commissie voor de brief daarom nu te bespreken.
Naar aanleiding van de door Statenleden gestelde actualiteitsvragen, ingediende moties en door Gedeputeerde Staten gedane toezeggingen over de wolf, informeeert GS u met deze brief over de Overijsselse lijn in de overleggen met het IPO en het Rijk.
Bespreking van de brief gebeurt (in principe) in twee termijnen.
De brief:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
De vergadering is via livestream te volgen. Aanvang 19 uur, 19 maart 2025
Bron Overijssel.nl
https://overijssel.stateninformatie.nl/ ... ng/1260239
Citaat:19 maart 2025/De Huis aan Huis
Ooststellingwerf uit zorgen over wolf in Brussel
Met de zorgen van inwoners onder de arm gingen wethouder Jan van Weperen en burgemeester Jack Werkman vandaag naar het Europees Parlement in Brussel. Het bezoek aan de Fryslân dei werd aangegrepen om de toename van wolvenaanvallen op vee in de gemeente en het toenemende gevoel van onveiligheid onder inwoners onder de aandacht te brengen.
“De toename van wolvenaanvallen op vee in onze gemeente is zorgwekkend en het gevoel van onveiligheid onder inwoners is groot.” aldus wethouder Jan van Weperen. “Zoals ik in de commissievergadering van vorige week dinsdag heb aangegeven, hoopten we dat de wolf een verrijking zou zijn voor de biodiversiteit. Dit is volledig ontspoord. De verhalen die we hoorden, hebben indruk gemaakt. De uitgesproken zorgen en het toenemende gevoel van onveiligheid onder inwoners hebben we goed in onze oren geknoopt. Hiermee zijn we naar Brussel afgereisd.” Tijdens het bezoek hebben de wethouder en burgemeester gesprekken gevoerd met diverse Europarlementariërs over de impact van wolven in de gemeente. “We hebben onze zorgen geuit en benadrukt dat het mogelijk moet worden om actief te beheren. Het gaat dan om verjagen, afschrikken en, in uiterste gevallen afschieten.” aldus wethouder Van Weperen. “We hebben constructieve gesprekken gehad met verschillende parlementariërs en er staan vandaag nog meer gesprekken op de agenda. De zorgen en urgentie worden begrepen en ze nemen dit mee in hun onderhandelingen.”
De wolf is een diersoort die door Europese wetgeving wordt beschermd. De Europese Commissie heeft voorgesteld de status van de bescherming aan te passen, maar hiervoor moeten eerst onder andere het Europees Parlement en de lidstaten daarmee akkoord gaan. Het is nog niet duidelijk hoe lang dat duurt, want er moeten nog veel afspraken worden gemaakt. Ook is nog onduidelijk hoe het verder gaat met de Habitatrichtlijn. Dat is de Europese wet die dieren en hun leefgebied beschermt en bepaalt welke maatregelen mogelijk zijn. “Met dit bezoek hebben we dus ook de urgentie van een snel besluit benadrukt.” aldus wethouder Jan van Weperen.
Het bezoek aan Brussel staat niet op zichzelf. De gemeente zal blijven lobbyen richting de provincie en Brussel om meer beheersmaatregelen.
https://dehuisaanhuis.nl/ooststellingwe ... 0oigYBIwsQ
Citaat:Geachte Staatssecretaris Jean Rummenie,
Landelijk Overleg Wolf onder leiding van de onafhankelijk voorzitter dhr. Pieter van Geel hahahaha…Van Geel zit tot in zijn nek in de Postcodeloterij enz. dus niets onafhankelijks aan! De Postcodeloterij sponsort het samenwerkingsverband Wolven in Nederland! En Landelijk Overleg Wolf bestaat voornamelijk uit PRO wolf clubjes. U zult begrijpen dat ik mij grote zorgen maak over uw toekomstige Landelijke Informatiepunt Wolf.
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN), de antwoorden op de nadere vragen van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en alsook de
richting van de invulling van toezegging T03843 (175600.02U, ingezonden op 28 januari 2025).1
Zoals ik u in mijn eerdere beantwoording (Kamerstuk 175600.01U) heb gemeld, is
er sprake van een urgente situatie met betrekking tot wolven in Nederland en
maak ik me ernstige zorgen over het groeiend aantal incidenten met wolven. Ik werk daarom samen met de provincies met de hoogste urgentie in de Landelijke Aanpak Wolf (LAW) aan activiteiten die deze incidenten kunnen
voorkomen en beperken (Kamerstuk 33.576, nr. 405).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Citaat:Provincies blijven bevoegd gezag bij aanpak ‘probleemwolven’
19 maart 2025
19-03-2025 JOURE – Staatssecretaris Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur werkt samen met de provincies in de ‘Landelijke aanpak wolf’ aan activiteiten die incidenten met wolven kunnen voorkomen en beperken. De rol van provincies als bevoegd gezag bij het uitvoeren van het faunabeleid wordt daarbij niet gewijzigd. Wel onderzoekt de staatssecretaris met de provincies naar mogelijkheden voor het versnellen van vergunningverlening voor het ingrijpen bij wolvenincidenten. Dat schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
Binnen de ‘Landelijke aanpak wolf’ werkt Rummenie aan het ‘Landelijk informatiepunt wolf’. De informatie die via het informatiepunt beschikbaar komt moet objectief en correct moet zijn en de beschikbare kennis moet continu aangevuld en geactualiseerd worden. De staatssecretaris wil hierbij een zo breed mogelijk scala aan onafhankelijke deskundigen vanuit de wetenschap en praktijk betrekken, waaronder ook vertegenwoordigers van de agrarische sector.
Rummenie werkt aan het vastleggen van de definities van een ‘probleemwolf’ en ‘probleemsituaties’. Dit traject kent verschillende formele stappen die moeten worden gevolgd, schrijft de staatssecretaris. Er moet een eenduidige definitie voor een ‘probleemwolf’ ontstaan die in het hele land zal gelden.
Voor het bewaken van de openbare orde en veiligheid zijn provincies momenteel niet het bevoegd gezag. De staatssecretaris werkt ook aan het ontwikkelen van extra handvatten voor de provincies, waarmee zij adequaat kunnen optreden tegen ‘probleemwolven’ en in probleemsituaties, en bereidt hiertoe een aanpassing van het Besluit kwaliteit leefomgeving voor. Hiermee moet het voor de provincies mogelijk worden om in situaties die betrekking hebben op de openbare orde en veiligheid, binnen het kader van de Habitatrichtlijn, sneller dan nu het geval is te kunnen optreden.
Wanneer het voorstel van de Europese Commissie wordt aangenomen om de beschermde status van wolven te verlagen, al in Nederland vervolgens de Omgevingswet moeten worden aangepast. Die wijziging bereidt Rummenie momenteel voor. Om onduidelijkheid voor provincies en andere betrokkenen te voorkomen, wil hij het nieuwe nationale beschermingsregime tegelijk met de aanpassing van de Habitatrichtlijn in werking laten treden.
Citaat:Overijssel vindt wolf die niet schuw is een ’probleemwolf’
Een wolf die niet schuw voor mensen is, moet volgens de provincie Overijssel worden gezien als een ’probleemwolf’. Met dat standpunt gaat gedeputeerde Maurits von Martels (landbouw en natuur, BBB) volgende week een vergadering in van het Interprovinciaal Overleg (IPO), waarin het nieuwe wolvenplan van de provincies wordt besproken. „Voor zulke wolven moet op een bepaald moment beheer mogelijk zijn”, aldus Von Martels, die daarmee bedoelt dat het dier dan afgeschoten moet kunnen worden.
De wolf is echter een beschermde diersoort, waardoor het alleen in uitzonderlijke gevallen is toegestaan om een wolf te doden. Dat kan als de openbare orde en veiligheid in het geding zijn. „Wij vinden dat een wolf per definitie schuw moet zijn. Als het dier daar geen blijk van geeft, beschouwen we dat als een probleemwolf”, zei Von Martels in een gesprek met de Overijsselse Staten, waaruit hij input haalde voor het IPO-overleg van volgende week.
De provincies zouden hun gezamenlijke plan over de omgang met de wolf in eerste instantie al eerder vaststellen, maar ze besloten in december daar meer tijd voor te nemen omdat ze niet op één lijn zitten. Een belangrijk punt van discussie is de definitie van een probleemwolf. „We zien vandaag de dag dat een wolf niet altijd meer schuw is. Daar komen problemen van”, aldus Von Martels.
In Overijssel zijn nog geen wolvenroedels gevestigd, iets wat in Drenthe, Friesland, Gelderland en Utrecht wel het geval is. Wel trekken er wolven door de provincie. „We verwachten dat op een gegeven moment ook Overijssel gevestigde wolven heeft”, aldus Von Martels, die mogelijkheden wil hebben om de wolf te kunnen beheren. „Want we willen voorkomen dat we dezelfde problemen krijgen als andere provincies.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1549905 ... 1742422208
Citaat:Bruinehaar Overijssel
20-03-2025
07.00 uur
Wolf gezien tussen bruinehaar en kloosterhaar ter hoogte van Janmaat plantenteelt aan de driehoeksweg. Liep richting Kloosterhaar.
#geenwolf
Citaat:Beilen Drenthe
20-03-2025
Aanval op schapen in Beilen. Aantal dode schapen onbekend
#geenwolf
Citaat:20 maart 2025/Tiendeveen/Drenthe
Aanval op schapen
Onbekend hoeveel schapen gedood/gewond zijn
Eigenaar veel sterkte
Citaat:Tiendeveen Drenthe
20-03-2025
3 schapen gegrepen
Waarvan
1 gedood
1 zwaar gewond
1 licht gewond.
Voorlopige uitslag.
#geenwolf
Citaat:Duiven Gelderland
19-03-2025
❗️⬛❗️
Melding in de avond op fb geplaatst:
Er loopt een wolf in Duiven. Hij heeft voor onze deur een kat uit onze straat gedood en meegenomen. De zwart witte kat uit de van Ruisdaelstraat. Het was vreselijk. Onze hond sloeg aan en toen ik ging kijken zag ik op het pad naar onze voordeur de wolf boven op de kat zitten. Ik dacht eerst dat het een hond was en deed de deur open en riep ksst. Hij greep de kat in de nek en rende er vandoor. Ik sta helemaal te trillen op mijn benen.
#geenwolf
Citaat:Marum, Groningen.
20-03-2025
12.08
Zichtmelding wolf
Tussen Marum en Drachten een wolf gesignaleerd dicht langs de snelweg a7 vlakbij een groepje reeën.
Zekerheid : Laag
#geenwolf
Citaat:Hoenderloo Gelderland
20-03-2025
10.45 uur
4 wolven gezien thv parkeerplaats waterberg aan de Otterloseweg
#geenwolf
Citaat:Eursinge Gem de Wolden Drenthe
20-03-2025
Aanval op schapen, drachtige ooi en ram gedood.
#geenwolf