18 februari 2026/DvhN
1.20 hoog zijn deze netten.
De proef van provincie Drenthe is mislukt.
Daar waren de rasters ook 1.20 hoog, 4 x overwonnen
En zal het die wolf uitmaken of die over het ene hekje springt of over de andere?
Foto 1. het ene hekje
Foto 2. het andere hekje
---
Nieuwe machine uit Spier plaatst razendsnel wolfwerende rasters. ‘Van algemeen belang om dieren te beschermen’
Een machine die een wolfwerend raster van honderd meter lengte plaatst in vijf tot acht minuten in plaats van een half uur? Het klinkt te mooi om waar te zijn, toch is het Drentse Solarfence al heel ver met de ontwikkeling van het apparaat.
Het opzetten van een verplaatsbaar wolfwerend net is een behoorlijk arbeidsintensief en tijdrovend klusje. Je moet bovendien flink grote handen hebben om een rol met veertien stokken erin te kunnen vasthouden.
„Er zijn best veel vrouwelijke schaaphouders actief. Vrouwen hebben niet zulke grote handen. Ze kunnen vaak maar zes tot acht stokken tegelijk vastpakken. Dan is deze machine een uitkomst”, weet Alfred Mulder van Solarfence uit Spier, die samen met JB Consultancy uit Westerbork het apparaat ontwikkelde en verfijnde.
Gepiept in 30 minuten
De vinding is een elektrisch wagentje dat de rasters automatisch verticaal af- en oprolt. Dat gaat razendsnel. Een hectare is gepiept in zo’n 30 minuten. Voor schaaphouders, die hun kuddes willen beschermen tegen de wolf maar wel vaak moeten verplaatsen, is de machine van Solarfence een uitkomst.
Momenteel draait een prototype van het apparaat proef bij een schaaphouder. „Dat is al de vijfde versie”, zegt Mulder, „ik hoop dat we in april een eindversie kunnen presenteren. Dat willen we groots doen, met een demodag.”
De provincie Drenthe heeft de voordelen van zo’n snelle ‘hekkenplaatser’ ook ingezien en stelde 16.750 euro subsidie beschikbaar. Die investering is van harte welkom. „We zijn al een jaar bezig met de ontwikkeling. Daar zijn al veel manuren en kosten in gaan zitten. Al was het dat wel waard. Het is van algemeen belang om dieren te beschermen”, stelt Mulder.
Voltage op de hoogste stand
Het verplaatsbare net bestaat uit horizontale, maar ook verticale draden. „Dat houdt de wolf beter tegen dan alleen maar horizontale draden”, sttelt Mulder. Er komt stroom op het systeem te staan. Zet het voltage gelijk maar op de hoogste stand, adviseert Mulder. Want de wolf gaat hoe dan ook onderzoeken of hij ergens door het hek kan komen.
„Dan krijgt hij gelijk een fikse opdonder en is-ie als de bliksem weg. Ik adviseer gebruikers ook altijd om de stroom erop te laten staan, ook al staan er geen dieren binnen de afrastering. Er moet een afschrikwekkende werking uitgaan van zo’n hek.”
Het wolfwerend net is 1.22 meter hoog. Volgens Mulder is dat wel voldoende. „Ik heb de beelden ook gezien in Barneveld van een wolf die over een hek springt. Het kan dus, maar het is wel een uitzondering. Ik zeg het altijd zo: mensen kunnen stelen, maar de meeste mensen stelen niet.”
https://dvhn.nl/drenthe/midden-drenthe/ ... 3139f8fe8d