Veronica2 schreef:nps schreef:Wat een verrassing - er is alvast een advies uitgebracht dat Wiersma helemaal geen gegevens mag achterhouden.
Dat doet ze ook niet, de gegevens zijn er op dit moment namelijk niet.
Gezien ervaringen uit het verleden met activisten die inbraken op stallen en bij dierenverblijven, snap ik de zorg van Juval wel, want als dat gebeurt dan zijn er ook nog hoge kosten die nergens terug te halen zijn. Plus dat Juval hier laat blijken er zorgen om te hebben en ik vind dat vanuit wel een dingetje vanuit medemenselijkheid en empathie. Dat hebben we toch ook met andere ondernemers die slachtoffer worden van zinloos geweld, zoals juweliers die overvallen worden.
Ik moet een beetje nuanceren, want lees hier: https://nos.nl/artikel/2556861 dat bedreigingen naar boeren wel degelijk een ding zijn. Dat is echt kwalijk en simpelweg illegaal. Uit het artikel:
NOS schreef:In november vorig jaar hield LTO een rondgang onder haar leden om een eerste beeld te krijgen. Daaruit kwam naar voren dat 65 procent van de respondenten met zo'n WOO-verzoek te maken kreeg.
Een derde van hen zei daarna last te hebben van treiterijen, intimidatie, bedreiging, laster of erger. 83 procent zei daar bang voor te zijn. "Ik durf de statistische hardheid van de enquête niet te garanderen, maar het geeft in ieder geval een beeld", zo zegt de woordvoerder.
Maar - dat heeft vrij weinig met Wiersma die geen openheid geeft over uitstoot te maken. WOO (wet open overheid) bestaat juist om meer transparantie te geven over wat de overheid doet - en dat willen we denk ik niet weer dicht timmeren. Uitstootgegevens niet vrijgeven aan journalisten (en in dit geval gewoon gedegen kwaliteitsjournalistiek van NRC, FTM en Omroep Gelderland - ik vertrouw erop dat deze integer omgaan met gegevens) maakt niet dat boeren veiliger zijn - die twee dingen staan gewoon los van elkaar. Imho is het geen vrijbrief om boeren een uitzonderingspositie te geven qua omgaan met bedrijfsgegevens ten opzichte van andere bedrijven omdat ze toevallig het bedrijf op hun woonadres hebben.
Veronica2 schreef:Ook zonder bord is er sprake van huisvredebreuk en dat is strafbaar. Dit is dus echt een situatie waar een discussie zou kunnen ontstaan over het recht van de een en het recht van de ander. Maar zonder toestemming een huis of erf betreden om te demonstreren is wederrechtelijk, zo simpel is dat.
Eens. Strafbaar is strafbaar, intimidatie en treiteren is nooit geoorloofd. Van geen enkele groepering.