Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:26

nps schreef:
Wat een verrassing - er is alvast een advies uitgebracht dat Wiersma helemaal geen gegevens mag achterhouden.

Dat doet ze ook niet, de gegevens zijn er op dit moment namelijk niet.

Gezien ervaringen uit het verleden met activisten die inbraken op stallen en bij dierenverblijven, snap ik de zorg van Juval wel, want als dat gebeurt dan zijn er ook nog hoge kosten die nergens terug te halen zijn. Plus dat Juval hier laat blijken er zorgen om te hebben en ik vind dat vanuit wel een dingetje vanuit medemenselijkheid en empathie. Dat hebben we toch ook met andere ondernemers die slachtoffer worden van zinloos geweld, zoals juweliers die overvallen worden.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:37

Of, dit is een angst aangepraat door de bbb met als doel de boel nog meer te vertragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:38

Zowel juweliers die overvallen worden als demonstranten op een terrein vallen niet onder 'zinloos geweld'. Dat is echt een specifieke term voor geweld zonder enige aanleiding of doel. Dat speelt hier niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:39

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Ach ja, altijd weer die mensen uit de randstad, want daar hebben ze geen boeren natuurlijk. Misschien komen ze wel uit Leeuwarden of Eindhoven, of Arnhem en klagen ze steen en been. Zo ken ik mensen die groen gingen wonen vanuit een stad buiten de randstad en die hebben zich ook dik vergist. Ze woonden al aan die kant van het land en hadden het dus kunnen weten, vind ik dan.

Dat duurde niet lang met de compassie voor de andere kant. Waar is het inleven in de buren gebleven? Hoe moeilijk is het om je voor te stellen dat niet iedereen om 5:00 's ochtends wakker wil worden? [quote]
Er zijn in Nederland weinig plekken waar je nooit een bepaalde vorm van herrie hebt. Je kan een hele lange lijst samen stellen van geluidsvervuiling in de stad en op het platteland. Het is dus vrij nutteloos om altijd maar mensen uit de randstad aan te wijzen alsof die het probleem veroorzaken. Wat betreft de inhoud van het artikeltje over mevrouw Van den Tillaart vind ik het doorgeschoten regelgeving als je als ondernemer moet gaan melden wanneer je je geluidmakende materiaal gaat gebruiken. Want ik denk niet de de gemeente dat dan door gaat geven aan de buren, dus het levert alleen een dossier op waar Van den Tillaart niets aan heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:40

Wiersma wil alle boeren aanschrijven want ze denkt dat ze de aankondiging in de Staatscourant missen en dan kunnen ze geen bezwaar maken, schiet mij maar lek. Dat is toch op voorhand zorgen voor zoveel bezwaren dat het jaren gaat duren? Ze maakt gewoon de opmerking van bezwaar maken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:42

Wiersma is helemaal niet uit op oplossingen. Die wil alleen maar pappen en nathouden en hopen dat er weer uitstel wordt verleend.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:50

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wacht even, wie heeft het over het accepteren van demonstranten op je erf?

De rechter, in een wat mij betreft hele onwenselijke uitspraak. Zie oa https://demonstratierecht.nl/mag-je-dem ... en-woning/

Daar mogen wat mij betreft de grenzen wel een stuk strakker, met meer onderscheid tussen publiekelijk toegankelijk priveterrein (bv winkelcentra en winkels) en besloten prive-terrein, met nog een aparte groep voor erven waar ook mensen wonen, en voor scholen met jonge kinderen waar aanzienlijk minder mag, ook niet vanwege demonstraties.

Het mag, mits geen overlast en zodra de boer vindt dat die mensen weg moeten, moeten ze ook weg, als ik de link zo lees (dezelfde link als ik al deelde, overigens).

Citaat:
Bij een demonstratie in een gebouw of op een privéterrein moet daarnaast rekening worden gehouden met de eigenaar van het gebouw of terrein. Als de eigenaar aangeeft dat de demonstranten moeten vertrekken en de demonstranten weigeren dit, dan kan dit betekenen dat de politie de demonstranten aanhoudt voor bijvoorbeeld huisvredebreuk of lokaalvredebreuk.

Je hoeft dus niet te accepteren dat mensen op je terrein komen.
Dat is wat anders dan dat demonstreren op privéterrein verboden zou moeten zijn.

Maar in mijn optiek: als mensen vreedzaam willen demonstreren, geen dreigementen uiten en daarbij niet in de weg zitten van de werkzaamheden en geen schade aanbrengen (bijvoorbeeld naast & net buiten de ingang staan van het terrein, of zo), dan lijkt me dat toch geen probleem?

BigOne schreef:
Wiersma wil alle boeren aanschrijven want ze denkt dat ze de aankondiging in de Staatscourant missen en dan kunnen ze geen bezwaar maken, schiet mij maar lek. Dat is toch op voorhand zorgen voor zoveel bezwaren dat het jaren gaat duren? Ze maakt gewoon de opmerking van bezwaar maken.

Is het ook niet een beetje eigen verantwoordelijkheid van een ondernemer om dit soort ontwikkelingen in de gaten te houden, zeker nu het zo veel besproken wordt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:55

juval schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wacht even, wie heeft het over het accepteren van demonstranten op je erf?

Benzz, die veronderstelt dat dit erbij hoort als je de 'keuze' maakt o. Boer te zijn.

Ik heb het nergens over demonstranten gehad. Geen woorden in de mond leggen die niet gezegd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:00

Boeren kunnen een bord ophangen, verboden voor onbevoegden. Dan kunnen ze direct de politie bellen. Een buur had last van een vervelend persoon, bord opgehangen bij brievenbus en direct gebeld toen dat figuur weer aanbelde.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:06

Ook zonder bord is er sprake van huisvredebreuk en dat is strafbaar. Dit is dus echt een situatie waar een discussie zou kunnen ontstaan over het recht van de een en het recht van de ander. Maar zonder toestemming een huis of erf betreden om te demonstreren is wederrechtelijk, zo simpel is dat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:11

BigOne schreef:
Boeren kunnen een bord ophangen, verboden voor onbevoegden. Dan kunnen ze direct de politie bellen. Een buur had last van een vervelend persoon, bord opgehangen bij brievenbus en direct gebeld toen dat figuur weer aanbelde.

De politie deed helemaal niets toen de varkensstal in Boxtel bezet werd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:21

Veronica2 schreef:
nps schreef:
Wat een verrassing - er is alvast een advies uitgebracht dat Wiersma helemaal geen gegevens mag achterhouden.

Dat doet ze ook niet, de gegevens zijn er op dit moment namelijk niet.

Gezien ervaringen uit het verleden met activisten die inbraken op stallen en bij dierenverblijven, snap ik de zorg van Juval wel, want als dat gebeurt dan zijn er ook nog hoge kosten die nergens terug te halen zijn. Plus dat Juval hier laat blijken er zorgen om te hebben en ik vind dat vanuit wel een dingetje vanuit medemenselijkheid en empathie. Dat hebben we toch ook met andere ondernemers die slachtoffer worden van zinloos geweld, zoals juweliers die overvallen worden.

Ik moet een beetje nuanceren, want lees hier: https://nos.nl/artikel/2556861 dat bedreigingen naar boeren wel degelijk een ding zijn. Dat is echt kwalijk en simpelweg illegaal. Uit het artikel:

NOS schreef:
In november vorig jaar hield LTO een rondgang onder haar leden om een eerste beeld te krijgen. Daaruit kwam naar voren dat 65 procent van de respondenten met zo'n WOO-verzoek te maken kreeg.

Een derde van hen zei daarna last te hebben van treiterijen, intimidatie, bedreiging, laster of erger. 83 procent zei daar bang voor te zijn. "Ik durf de statistische hardheid van de enquête niet te garanderen, maar het geeft in ieder geval een beeld", zo zegt de woordvoerder.

Maar - dat heeft vrij weinig met Wiersma die geen openheid geeft over uitstoot te maken. WOO (wet open overheid) bestaat juist om meer transparantie te geven over wat de overheid doet - en dat willen we denk ik niet weer dicht timmeren. Uitstootgegevens niet vrijgeven aan journalisten (en in dit geval gewoon gedegen kwaliteitsjournalistiek van NRC, FTM en Omroep Gelderland - ik vertrouw erop dat deze integer omgaan met gegevens) maakt niet dat boeren veiliger zijn - die twee dingen staan gewoon los van elkaar. Imho is het geen vrijbrief om boeren een uitzonderingspositie te geven qua omgaan met bedrijfsgegevens ten opzichte van andere bedrijven omdat ze toevallig het bedrijf op hun woonadres hebben.

Veronica2 schreef:
Ook zonder bord is er sprake van huisvredebreuk en dat is strafbaar. Dit is dus echt een situatie waar een discussie zou kunnen ontstaan over het recht van de een en het recht van de ander. Maar zonder toestemming een huis of erf betreden om te demonstreren is wederrechtelijk, zo simpel is dat.

Eens. Strafbaar is strafbaar, intimidatie en treiteren is nooit geoorloofd. Van geen enkele groepering.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:48

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:08

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:12

Maar we hebben het nu over een aantal verschillende onderwerpen:

- Informatie vrijgeven zoals de wet voorschrijft over de uitstoot
- Wel/niet demonstranten weghalen door politie na de klacht van een boer
- Demonstranten strafrechtelijk vervolgen

Voor zover ik lees zou de politie wel demonstranten van een terrein af moeten halen als een boer de politie belt (en als dat niet gebeurt en zo zou het wettelijk wel moeten werken, dan is dat kwalijk). Maar of deze demonstranten strafrechtelijk vervolgd worden / bestraft worden, hangt niet per se samen met het mogen demonstreren.

juval schreef:
De politie deed helemaal niets toen de varkensstal in Boxtel bezet werd.

Dat lijkt niet te kloppen?
Citaat:
De politie heeft alle 125 activisten die tien uur lang een varkenshouderij in Boxtel bezet hielden, naar buiten gekregen. Tientallen demonstranten die zich niet konden legitimeren of niet wilden vertrekken, zijn aangehouden. Alle andere activisten zijn door de politie geregistreerd en zijn onder politiebegeleiding weggebracht.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/299 ... n-opgepakt

Met zo veel activisten kan ik me best voorstellen dat de politie niet ala minute iedereen kan verwijderen vanwege veiligheid etc.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:12

juval schreef:

Het waren vreedzame demonstranten ( dierenactivisten). De tegen demonstranten( boeren) waren toen niet zo vreedzaam. Iets met autos in de sloot, dreigende taalgebruik etc.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:29

Libra76 schreef:
juval schreef:

Het waren vreedzame demonstranten ( dierenactivisten). De tegen demonstranten( boeren) waren toen niet zo vreedzaam. Iets met autos in de sloot, dreigende taalgebruik etc.

Dit is volstrekt irrelevant.

We hebben het over de zorg over demonstranten op eigen terrein van boeren. Het heeft geen zin om het met woorden als 'vreedzaam' te vergoelijken, want er was wel degelijk sprake geweest van schade en schuld. Het feit dat boeren zich er nu al zorgen om maken, duidt aan dat er nog steeds schade is. Namelijk de schade aan het gemoed en vertrouwen van boerengezinnen.
Het publiceren van uitstootgegevens kan een aanleiding zijn voor acties en ik denk dat dat heel aannemelijk is dat het ook gebeurt. De actiebereidheid kan best groot zijn omdat het een actueel onderwerp is waar veel media aandacht voor is. Het lijkt mij verstandig om voorbereid te zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:32

IMANDRA schreef:
Maar we hebben het nu over een aantal verschillende onderwerpen:

- Informatie vrijgeven zoals de wet voorschrijft over de uitstoot
- Wel/niet demonstranten weghalen door politie na de klacht van een boer
- Demonstranten strafrechtelijk vervolgen

Er is nog geen informatie om vrij te geven, omdat de metingen nog niet zijn gedaan.

Het plegen van huisvredebreuk is verboden en strafbaar. Daarom hebben deze dappere activisten nooit identiteitspapieren bij zich en willen ze hun naam niet zeggen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:50

Veronica2 schreef:
Libra76 schreef:

Dit is volstrekt irrelevant.

We hebben het over de zorg over demonstranten op eigen terrein van boeren. Het heeft geen zin om het met woorden als 'vreedzaam' te vergoelijken, want er was wel degelijk sprake geweest van schade en schuld. Het feit dat boeren zich er nu al zorgen om maken, duidt aan dat er nog steeds schade is. Namelijk de schade aan het gemoed en vertrouwen van boerengezinnen.
Het publiceren van uitstootgegevens kan een aanleiding zijn voor acties en ik denk dat dat heel aannemelijk is dat het ook gebeurt. De actiebereidheid kan best groot zijn omdat het een actueel onderwerp is waar veel media aandacht voor is. Het lijkt mij verstandig om voorbereid te zijn.

Huisvredebreuk is huisvredebreuk, ook al is het vreedzaam.

Publiceren van uitstootgegevens is alleen schadelijk áls er bedrijven met naam- en toenaam worden genoemd, en het is best een redelijke aanname dat dat niet gaat gebeuren. Ik vermoed ook zomaar, maar dat is een aanname, dat de grootste vervuilers megastallen zijn en dat die best een hekje om hun terrein hebben staan.

Maar, terug naar het kort geding ben ik wel benieuwd:
- vind jij dat boeren wettelijk gezien een uitzonderingspositie moeten krijgen in wet openbare overheid / KvK, vanwege deze demonstranten?
- Vind jij Wiersma Wet Open Overheid naast zich neer mag leggen en haar bevoegdheid mag misbruiken om dit te doen?

Ik ga mee met IMANDRA. Per punt:
- Informatie vrijgeven conform wet moet gewoon kunnen, zonder uitzonderingspositie voor boeren met bedrijf op eigen erf. En daarop volgend - strafbaar is strafbaar. Illegaal een erf betreden is strafbaar, intimidatie en bedreiging ook.
- Strafbaar is strafbaar. Ik vind het heel kwalijk en schadelijk om de politie ervan te beschuldigen dat ze niks doen specifiek met demonstraties tegen boeren.

NU schreef:
Volgens Wiersma zijn de privacy van boeren en hun gezinnen in gevaar, omdat de locatiegegevens van stallen mogelijk activisten zouden aantrekken. Ze wil de Woo-procedure opnieuw starten, waarbij alle 60.000 veehouders - ook hobbyboeren - individueel worden geïnformeerd. Dit kan maanden vertraging opleveren en miljoenen euro's kosten. De betrokken mediaorganisaties vinden het handelen van Wiersma onrechtmatig en niet in het publieke belang.

"Het niet-publiceren van de gevraagde informatie is onrechtmatig; volgens de rechter is het 'misbruik van bevoegdheid'", zeggen hoofdredacteuren Patricia Veldhuis (NRC), Sandrina Hadderingh (Omroep Gelderland) en Harry Lensink (Follow the Money). "Het is onze taak om het publiek goed te informeren. De Woo is daarbij een belangrijk hulpmiddel."

Journalistieke organisaties: Minister ondermijnt openbaarheidsbeginsel Woo
Minister Wiersma heeft aangekondigd dat ze in hoger beroep gaat. Met het kort geding willen de mediabedrijven alsnog afdwingen dat de gegevens openbaar worden gemaakt.

Het Persvrijheidsfonds, journalistenvakbond NVJ en het Genootschap van Hoofdredacteuren steunen het kort geding. Ze stellen dat het optreden van de minister het openbaarheidsbeginsel van de Woo ondermijnt, wat een bedreiging vormt voor de democratie en de journalistiek belemmert in haar controlerende en informerende taak.

https://www.nu.nl/politiek/6365051/medi ... gle.com%2F

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:13

nps schreef:
Maar - dat heeft vrij weinig met Wiersma die geen openheid geeft over uitstoot te maken. WOO (wet open overheid) bestaat juist om meer transparantie te geven over wat de overheid doet - en dat willen we denk ik niet weer dicht timmeren. Uitstootgegevens niet vrijgeven aan journalisten (en in dit geval gewoon gedegen kwaliteitsjournalistiek van NRC, FTM en Omroep Gelderland - ik vertrouw erop dat deze integer omgaan met gegevens) maakt niet dat boeren veiliger zijn - die twee dingen staan gewoon los van elkaar. Imho is het geen vrijbrief om boeren een uitzonderingspositie te geven qua omgaan met bedrijfsgegevens ten opzichte van andere bedrijven omdat ze toevallig het bedrijf op hun woonadres hebben.

Hier ben ik het mee eens, het kan geen reden zijn om dat soort gegevens alsnog verborgen te houden.

Wel zou ik me kunnen voorstellen dat de regels rondom demonstreren op niet-publiek prive-terrein wel degelijk worden aangescherpt, om te zorgen dat publieke beleidsissues niet via individuele intimidatie worden uitgevochten.

(En een deel van de dierenrechtenactivisten vind ik echt heel naar en grimmig, zeker niet per se vreedzaam.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:37

De adviseurs van Wiersma hebben haar afgeraden om in hoger beroep te gaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:43

Libra76 schreef:

wat is er precies vreedzaam aan proberen in een schuur te komen die niet van jou is daarna bij de deur die boer te overlopen?
Het was te belachelijk voor woorden dat dit 10 uur heeft moeten duren. Geen wonder dat men boos wordt.
Iets zegt me dat wanneer een groep mensen zo bij een ander soort bedrijf binnen zou vallen, de hele handel direct ontruimt zou worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:44

Kinke schreef:
Libra76 schreef:

wat is er precies vreedzaam aan proberen in een schuur te komen die niet van jou is daarna bij de deur die boer te overlopen?
Het was te belachelijk voor woorden dat dit 10 uur heeft moeten duren. Geen wonder dat men boos wordt.
Iets zegt me dat wanneer een groep mensen zo bij een ander soort bedrijf binnen zou vallen, de hele handel direct ontruimt zou worden.
En voor diegene(n) die Esther Ouwehand zo geweldig vinden, zij was het helemaal eens met het gedrag van dit clubje, ze vond ze geweldig

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:45

Tja Kinke, Wilders vind agressie bij demonstranten mbt AZC's ook geweldig. Zo hebben ze allemaal hun eigen politieke kleur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:48

dat klopt, maar om maar ff aan te geven dat wanneer er het woordje 'dieren' in een naam staat, dit niet betekent dat het lieverdjes zijn ;)