Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:12

SusanH schreef:
Maar juist omdat de hond al bijna overal aan de lijn MOET is het zo fijn dat er nog een paar plekjes zijn waar je hond wel los MAG. Laat het aub eigen verantwoordelijkheid zijn. Je hond aan de lijn is idd schijnveiligheid. Maar goed als ik de reacties op Facebook lees over dit onderwerp is wel duidelijk dat er veel hondenhaters zijn in Nederland. En ja het is broedseizoen. Maar een ree denkt wel 100 keer na voor ze in het losloopgebied komt. En vogels als bijvoorbeeld de zwarte specht of de raaf of andere zeldzame schuwe soorten zul je daar ook niet treffen.

Met je eens. De losloop plekken op de heuvelrug zijn echt niet zo groot en zo veel en van natuur en wild kun je daar ook niet echt spreken. Dieren vermijden drukke plekken met loslopende honden, en zeker op de heuvelrug zijn die plekken druk bezocht.

Maar het valt me nog mee deze stap... Had verwacht dat overal een aanlijnplicht zou gaan gelden, maar eigenlijk is dat nu alleen een stuk van Austerlitz en Zeist en maar voor een half jaar. Ik zou sowieso niet snel daar gaan wandelen met het oog op weer een nieuw nest wolven... Maar goed, als je net aan dat stuk bos woont denk je er wellicht ook weer anders over.

Ik ben benieuwd of het nog teruggedraaid kan worden en hoe hard ze het gaan controleren.

Popstra

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:39

Ik ben helemaal voor een aanlijn plicht overal. En dan niet alleen voor de wolf maar idd voor alle beestjes die in het buiten gebied wonen.
Ook voor de ruiters die netjes op hun pad rijden. Die worden ook nog wel eens belaagd door vervelende los lopende honden.

Vroeger waren er lang niet zo veel honden als nu en met er steeds meer mensen er 1 aanschafte begon men heel langzaam overlast te ervaren. Poep op de stoep e.d die men nu direct moet opruimen. Honden uitlaat/losloop gebieden...aanlijn plicht..
Het is gewoon nodig.
Jammer voor de uitlaat services die de laatste jaren massaal de grond uit gestampt werden want alles vast is ook een gedoe!
Ben daar wel blij mee want herinner mij nog als er weer zo een vrouwtje met zo een zooitje ongeregeld aan kwam denderen. Honden die de hele dijk kapot groeven aan het strand terwijl zij lekker stonden te keuvelen over het weer en hun tijd zo vol maakte.

De tijd veranderd. Wolf of geen wolf. De aanlijn plicht is welkom

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:51

Nou, voor mij niet.
Onze hond luistert gewoon, daarnaast doe ik hem aan de riem als ik mensen met aangelijnde honden zie lopen. Onze hond valt geen mensen lastig. Gaat niet zelf op pad, jaagt niet achter dieren aan (behalve katten, maar die lopen hier niet waar hij los loopt).
De hazen spelen op het land en hij kijkt er nog niet naar. Heerlijk voor hem om zo z'n energie kwijt te kunnen.
Ik vermijd losloop routes ivm de vele onopgevoedde,opdringerige honden. Lopen hier vooral in de polder waar niemand last van heeft. Balletje gooien, veelal op eigen land wat daar ligt, of op bouwland waar de mais op heeft gestaan.
En zo lopen er hier wel meerderen met hun hond. Even spelen en weer door.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:00

gillian schreef:
Nou, voor mij niet.
Onze hond luistert gewoon, daarnaast doe ik hem aan de riem als ik mensen met aangelijnde honden zie lopen. Onze hond valt geen mensen lastig. Gaat niet zelf op pad, jaagt niet achter dieren aan (behalve katten, maar die lopen hier niet waar hij los loopt).
De hazen spelen op het land en hij kijkt er nog niet naar. Heerlijk voor hem om zo z'n energie kwijt te kunnen.
Ik vermijd losloop routes ivm de vele onopgevoedde,opdringerige honden. Lopen hier vooral in de polder waar niemand last van heeft. Balletje gooien, veelal op eigen land wat daar ligt, of op bouwland waar de mais op heeft gestaan.
En zo lopen er hier wel meerderen met hun hond. Even spelen en weer door.

Voor mij ook niet. Mijn hondje luistert goed, jaagt niet, valt geen mensen lastig. En bij twijfelgevallen, naderende mensen met aangelijnde hond, of sporters of een paard gaat ze altijd vast.
Stukjes los wandelen is ontspannen en genieten, zowel voor haar als voor mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:40

xbelieveitx schreef:
Gisteren is er ook op de zuidelijke Meentsteeg Rhenen(grens Veenendaal) een wolf gesignaleerd. Gaat ook rond dat daar een aangevreten ree is gevonden maar daar heb ik geen zekerheid van.

Dank voor de melding. Dat is wederom vlak bij de paarden in de buurt.

En wbt loslopen, daarin verschil ik van mening. Mijn hond is sociaal als in, kent honden taal, rent niet zomaar overal op af en laat overige wandelaars met rust. Dat laatste echt op getraind evenals de recall. Helaas zien veel mensen losloopgebied als, ik pak de telefoon en laat mijn hond lekker rauzen. Ik ga op rustige momenten en mijd zulke wandelaars en honden als het even kan. Maar los kunnen en uitrazen is imo voor elke hond goed. Naast mentale stimulans.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:59

Zo dichtbij nou ook weer niet Susan. Het is aan de kant van het spoor. Tot vorig jaar liepen mijn paarden daar. En daar is het recht achter. Voor nu blij dat ze er niet meer staan. Wel zorgen om de paarden van een vriendin en oud stalgenoten natuurlijk. Maar als het zo door gaat dan zal iedereen wel zorgen hebben over zn paarden icm de wolf met 1 - 2 jaar, want dan lopen ze echt overal.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:14

MyChoice schreef:
Zo dichtbij nou ook weer niet Susan. Het is aan de kant van het spoor. Tot vorig jaar liepen mijn paarden daar. En daar is het recht achter. Voor nu blij dat ze er niet meer staan. Wel zorgen om de paarden van een vriendin en oud stalgenoten natuurlijk. Maar als het zo door gaat dan zal iedereen wel zorgen hebben over zn paarden icm de wolf met 1 - 2 jaar, want dan lopen ze echt overal.

Ze hebben daar toch ook geen stallen?

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:15

SusanH schreef:
xbelieveitx schreef:
Gisteren is er ook op de zuidelijke Meentsteeg Rhenen(grens Veenendaal) een wolf gesignaleerd. Gaat ook rond dat daar een aangevreten ree is gevonden maar daar heb ik geen zekerheid van.

Dank voor de melding. Dat is wederom vlak bij de paarden in de buurt.

En wbt loslopen, daarin verschil ik van mening. Mijn hond is sociaal als in, kent honden taal, rent niet zomaar overal op af en laat overige wandelaars met rust. Dat laatste echt op getraind evenals de recall. Helaas zien veel mensen losloopgebied als, ik pak de telefoon en laat mijn hond lekker rauzen. Ik ga op rustige momenten en mijd zulke wandelaars en honden als het even kan. Maar los kunnen en uitrazen is imo voor elke hond goed. Naast mentale stimulans.

Mijn Shettie (kleine smurf van 71 cm) staat voor Van Beek…. Ik ben echt bang. We hebben een prachtige PP maar zonder afsluitbare stallen. Ik hoop zo dat hij snel doortrekt want ik ben gewoon echt bang.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:22

Cinnepin schreef:
MyChoice schreef:

Ze hebben daar toch ook geen stallen?

Je kent de plek toch :-) geen stallen inderdaad.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:24

@ Mychoice, nee weet niet eens waar het precies zit. Nooit geweest ;)

Maar ook eng dat ze dan niet op stal kunnen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:23

MyChoice schreef:

De Zuidelijke Meensteeg is lang he, die loopt van de Cuneraweg tot voorbij de Grift. Voor hetzelfde geld had ie in de Binnenveldse hooilanden gelopen. Die kans is trouwens nog steeds goed aanwezig in de Groene Grens en bij de Surfvijver in Veenendaal zou er ook 1 gezien zijn vorig jaar. Maar net als deze melding helaas niet in de app gemeld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:10

Aanval Sleen Dr, twee schapen gedood
Citaat:
Sleen, Drenthe.
18-03-2025

Aanval op schapen.
1 schaap dood en het andere schaap is geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18uiFE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:14

Zichtmelding De Veenhoop Frl twee wolven
Citaat:
De Veenhoop Friesland
18-03-2025
19.18 uur

Zicht melding
2 wolven gezien in het natuurgebied.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16D8Rg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:17

Zichtmelding Wijnjewoude Frl
Citaat:
Wijnjewoude Friesland
18-03-2025
19.15 uur

Zicht melding
Opperhaudmare wolf bij schapen, buren gingen polshoogte nemen waarna de wolf wegrende richting de bebouwing van Wijnjewoude.
Schapen zijn ongedeerd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/14xDSx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:20

Zichtmelding Langezweeg Frl twee wolven
Citaat:
Langezwaag Friesland
18-03-2025
19.15 uur

Zicht melding:
2 wolven gezien in weiland Lange Ein - It Hou, ze gingen richting het dorp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1CPgzs ... tid=wwXIfr

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:47

SusanH schreef:
MyChoice schreef:

De Zuidelijke Meensteeg is lang he, die loopt van de Cuneraweg tot voorbij de Grift. Voor hetzelfde geld had ie in de Binnenveldse hooilanden gelopen. Die kans is trouwens nog steeds goed aanwezig in de Groene Grens en bij de Surfvijver in Veenendaal zou er ook 1 gezien zijn vorig jaar. Maar net als deze melding helaas niet in de app gemeld.

Daarom laat ik je ook even weten dat ie dus aan de andere kant van die lange straat gezien is :-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:15

Sayagausa vee over de zeik in Wateren Dr
Citaat:
Luid gebrul zwarte koeien en stieren rond 22.00 uur in Wateren. Op zeker 1.5 km luid te horen. Gaat je door merg en been heen

Afbeelding
Via app meldingen wolven in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:27

Aanval Nijkerk Gld, aanval 2 schapen, 1 schaap vermist
Citaat:
Nijkerk Gelderland
18-03-2025
Afgelopen nacht

Aanval op 4 schapen
1 schaap met keel beet, 1 schaap vermist, 1 schaap afwachten met een behandeling, 1 schaap zo t nu lijkt mankeert niks. Beide schapen die dood zijn waren drachtig.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1aeZMs ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:28

Zichtmelding Dieverbrug Dr
Citaat:
Dieverbrug Drenthe
18-03-2025
21.35 uur

Zicht melding:
Wolf gezien tussen Heluto en Bolderhoek langs Dieverbrug en ging richting Oldendiever.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1ADnsQ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 09:47

Zichtmelding Havelte - Meppel D’r
Citaat:
Meppel Drenthe
19-03-2025
7.05 uur

Zicht melding:
Mogelijk een wolf gezien in het weiland langs de Parallelweg en de Drentse Hoofdvaart tussen Havelte en Meppel.
Zekerheid: laag

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BL5mq ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:56

MyChoice schreef:
SusanH schreef:
MyChoice schreef:

Daarom laat ik je ook even weten dat ie dus aan de andere kant van die lange straat gezien is :-)

Ik vind het wel jammer dat maar weinig mensen melden. En het verbaast me niet dat er een wolf gezien is ik denk dat wij hier net als Drenthe de situatie gaan krijgen dat je ze ook op de dag meer in de landerijen gaat zien omdat er in de bossen op de Heuvelrug weinig wild loopt op de reeën na. En er komen wel steeds meer wolven bij. Terwijl de reeën populatie imo wel af moet nemen. Gebied waar ik vaak kom trof ik eerdere winters wel een sprongen van zeker 5 of meer reeën bij elkaar. Nu hooguit 2 of 3 reeën.

En ze zijn het gebied ook anders gaan gebruiken. Waar ik ze eerst vaak zag tref ik ze nooit meer. Ze zijn opgeschoven naar plekjes met wat meer overzicht en betere vluchtroutes.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:08

Wilde zwijnen die in een tuin gepakt worden Italië
Citaat:
19 maart 2025
Italië Arola, Prov. Verbano-Cusio-Ossola, Piemonte, Attentie gevoelig Geräusche‼️
Een vreselijk geluid maakt een gezin midden in de nacht wakker.
Ze schrikken wakker om 4.00 uur 's ochtends en zien wat er gebeurt op slechts een paar meter van hun huis. Wat gebeurt er?

CDC | 18/03/2025 | Wolf , Wild zwijn
Wolven doden een wild zwijn in de buurt van een huis

Een bewakingscamera in een huis in Arola, een gemeente in de Italiaanse provincie Verbano-Cusio-Ossola in de regio Piemonte, registreert het jachttafereel waar de eigenaren van het gebouw in de vroege ochtend van 11 februari getuige van waren. Een stel wolven jaagt op een bang wild zwijn dat probeert te vluchten binnen de omheining rond het pand. Het geluid dat het zwijn maakt wanneer het wordt gegrepen door wilde honden maakt de familie wakker.
Ze gaan naar de patio om te kijken wat er aan de hand is. Als ze het licht in huis aandoen, zien ze twee wolven en een wild zwijn bij het gaas. De aanwezigheid van mensen brengt de roofdieren een paar seconden in verwarring. Het everzwijn maakt geen gebruik van de situatie om te ontsnappen. De wolven vangen hem weer. Zijn lot is bezegeld.
Naar schatting zijn er meer dan 21.000 wolven op het oude continent. 60% meer dan tien jaar geleden. De versoepeling van de bescherming van wolven in Europa is op 7 maart van kracht geworden. Van een “streng beschermde” diersoort is de soort nu gewoon “beschermd”. Deze nieuwe status maakt het mogelijk om de jacht te hervatten in gebieden waar de populatiestatus dit vereist. De roofzuchtige druk van wolven zorgt ervoor dat populaties van wilde dieren worden verplaatst in de buurt van stedelijke centra.
Jagers die door de jachtvereniging zijn geïnterviewd en die regelmatig in wolvengebieden jagen, hebben gezien dat wilde zwijnen en jonge dieren hun leefgebied veranderen om te voorkomen dat ze een prooi worden voor het roofdier. De vrouwtjes verlaten gebieden waar ze door wolven worden aangevallen om te gaan leven op plaatsen waar roofdieren minder vaak voorkomen.
Wolven hebben bewoonde gebieden opgenomen in hun jachtgebied.
Het wordt steeds gebruikelijker om wolven te zien jagen in de straten van landelijke steden in het noorden van Spanje. Hun prooi bestaat onder andere uit honden en katten. Een paar dagen geleden gaf de lokale politie in Comillas een verklaring uit waarin de bewoners werden gewaarschuwd voor het gevaar dat de aanwezigheid van wolven in de stad vormt voor hun huisdieren.
https://www.club-caza.com/article/art/3 ... RlhvZTqRNg

Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16KXhV ... tid=wwXIfr

Ik heb genoeg aan de omschrijving.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 10:17

Dat ben ik met je eens Susan H, wat het melden betreft.
Ik heb wel de indruk dat het iets vaker gebeurd.

Melding van aangevreten wild in gebied wat bekend terrein is voor wolven, meld ik hier niet altijd.
Wordt kadaver gevonden op een bijzondere locatie in zo’n gebied dan wel natuurlijk.
Dus in een tuin, vlakbij schuren en stallen.

En ik denk dat er veel via buurtapps rond gaat, omdat de mensen bang zijn voor de reacties.
Die ‘meldingen’ zie je dan later terug in de lijst BIJ12, van slachtoffers. Daar staan ze wel. En ze niet gemeld via geen wolf oid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 11:02

Aanval Nijkerk Gld, 1 schaap gedood
Citaat:
Nijkerk Gelderland
19-03-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schapen
1 schaap gedood. De ander wist te ontkomen.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15r18f ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:00

tienus63 schreef:
Dat ben ik met je eens Susan H, wat het melden betreft.
Ik heb wel de indruk dat het iets vaker gebeurd.

Melding van aangevreten wild in gebied wat bekend terrein is voor wolven, meld ik hier niet altijd.
Wordt kadaver gevonden op een bijzondere locatie in zo’n gebied dan wel natuurlijk.
Dus in een tuin, vlakbij schuren en stallen.

En ik denk dat er veel via buurtapps rond gaat, omdat de mensen bang zijn voor de reacties.
Die ‘meldingen’ zie je dan later terug in de lijst BIJ12, van slachtoffers. Daar staan ze wel. En ze niet gemeld via geen wolf oid.

Dit inderdaad. Als ik tijdens wandelingen mensen spreek dan hoor ik veel meer. Niet iedereen is aangesloten op de Facebook groepen en apps. Ik ken er genoeg die er het bestaan niet eens van weten.