Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 16:05

Vergelijken met een historische gebeurtenis is oké toch? Dat is iets heel anders i.m.o.

Ik heb geschiedenis les gegeven... alle gebeurtenissen uit het verleden zijn complex. Dat willen we als mens niet, want het is veel makkelijker om de Duitsers de schuld te geven van WO2, Rusland van de Koude Oorlog, etc etc...

De 'Nazigedachtes' (?) als discriminatie, uitsluiting, zondebok creatie en volksmennen vinden hun oorsprong ver ver voor WO2... Je kunt deze problematiek, deze gedachtes, maar ook alle andere factoren voor het ontstaan van WO2, soms tot meer dan honderden jaren terug in andere landen vinden.

Er is ook niet 'een oorzaak' , het is een samenloop van meerdere factoren.
Dat vond ik het mooiste aan mijn geschiedenis studie, al die verbanden, al die factoren.

Ik dacht altijd: wat nou als er 1 factor anders was? Was het dan niet gebeurd? Of was er dan een andere katalysator geweest?

Boeiende materie :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:46

ruitje schreef:
Ik zou dat wel interessant vinden, om te bedenken: wat kan Nederland aan qua migratie, ipv: wat vraagt de wereld.

Helemaal mooi zou het zijn, als we zoiets wereldwijd zouden regelen.

Dus berekenen hoeveel vluchtelingen er zijn, wat elk land heeft aan capaciteit en dan verdelen.

Of nog mooier, waar zien we mogelijkheden om het leefbaar te maken en daar dan in investeren.

Misschien zijn er ook wel landen die juist zitten te springen om mensen?

Maargoed, ik droom lekker verder :o

In die zin vind ik het afbouwen van ontwikkelingshulp en het willen remmen van immigratie wat uh, paradoxaal...

Inderdaad :)

Las hier vandaag ook weer dat vluchtelingen de schuld zouden krijgen van het woningtekort. Volgens mij is dat helemaal niet het geval.

Wel is het zo dat Nederland beperkt (stikstof) ruimte heeft. Dan kun je op een gegeven moment toch niet anders dan ergens aan de rem trekken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:04

We zouden alvast eens kunnen stoppen met 'De Duitsers' de schuld te geven, de ontwikkelingen in de jaren dertig hadden overal kunnen plaatsvinden en kunnen nog steeds plaatsvinden.

Met destijds als ingrediënten een sterke militaire cultuur (volksmilities) , een gebrekkig en voortdurend wisselend bestuur (einde Weimar Republiek) economische malaise (deels hyperinflatie/Versailles deels wereldwijde depressie) en een even vaardige volksmenner als Hitler.

Enigszins vergelijkbare ingrediënten zijn helemaal niet ondenkbaar, waar ook ter wereld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:32

ruitje schreef:
Er is ook niet 'een oorzaak' , het is een samenloop van meerdere factoren.
Dat vond ik het mooiste aan mijn geschiedenis studie, al die verbanden, al die factoren.

:j en daarom blijf ik waarschuwen als ik een factor denk te zien.

Wat zou er trouwens gebeuren wanneer we het kabinet krijgen dat nu voor ligt en PM Schoof besluit voortijdig met pensioen te gaan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:46

Citaat:
Las hier vandaag ook weer dat vluchtelingen de schuld zouden krijgen van het woningtekort. Volgens mij is dat helemaal niet het geval.

Nee, het is niet hun schuld.
Maar ze zijn meer dan eens de zondebok.
Citaat:
Wel is het zo dat Nederland beperkt (stikstof) ruimte heeft. Dan kun je op een gegeven moment toch niet anders dan ergens aan de rem trekken?
[/quote]

Ja, hoog tijd.
Maar ook qua stikstof geldt dat het complex is.
En "ergens" aan de rem trekken kan scheve gezichten geven.
...ik geef de boeren groot gelijk als er gezegd wordt '...en Schiphol dan?'
(Schiphol heeft jarenlang gewoon de wet mogen overtreden. Ik ben blij dat Lelystad Airport klein blijft. Tenzij er in het kader van "wij zijn tegen linkse hobbies" alle luxe vluchten via Lelystad moeten.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 22:07

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252584 ... n-kritisch

Ik vind dit een hele moeilijke, het gebruik van privé DNA databanken voor het oplossen van misdaden.

Als ze mijn kinderen wat aan doen mogen ze alles raadplegen wat ze willen. Maar op het gebied van privacy vind ik het een spannende( als we het dan toch hebben over vergelijkingen vind ik nou niet dat de Nederlandse overheid in het verre en recente verleden heeft aangegeven hier een betrouwbare partner in te zijn)

Lastig :o

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:10

Ja dat is voor mij ook een dilemma. Maar het is niet tegen te houden, denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:13

Dat vind ik een enge, vooral omdat het rechtstatelijk niet heel oke is, snap ook niet dat de NSC hiermee akkoord gaat.

Maar ja, snap de laatste tijd heel veel niet :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:40

Nou, dit is iets waar ik juist heel erg voor ben, zolang maar duidelijk is of het gevonden dna bij de onopgeloste moordzaak ook echt van de dader is. Want dna sporen kunnen ook aangebracht zijn ( bvb haren met wortel van iemand anders) maar indien ze middels dit onderzoek nabestaanden eindelijk duidelijkheid kunnen geven wie verantwoordelijk is voor de moord op hun geliefde , dan mogen ze dit wat mij betreft invoeren. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ze gewoon een databank moeten opzetten met dna van iedereen in nl zodat verkrachters en moordenaars heel snel gepakt worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 07:40

Totdat toegang tot die databank in handen komt van kwaadwillenden. Of dat nou hackers zijn of een bezetter van het land. Een van de oorzaken dat er in Nederland destijds zoveel joden zijn afgevoerd naar de gaskamer was het feit dat we hier zo'n uitgebreide bevolkingsadministratie hadden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 08:32

mysa schreef:
Totdat toegang tot die databank in handen komt van kwaadwillenden. Of dat nou hackers zijn of een bezetter van het land. Een van de oorzaken dat er in Nederland destijds zoveel joden zijn afgevoerd naar de gaskamer was het feit dat we hier zo'n uitgebreide bevolkingsadministratie hadden.

Klopt we waren het beste jongetje van de klas. Wat een twijfelachtige eer |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:36

Als ik kijk naar andere zaken zijn er door de jaren heen draconische maatregelen genomen die eerst ondenkbaar waren. En dan kun je denken aan ANPR camera's boven de snelweg, de WWFT waardoor onschuldige mensen soms grote problemen met hun bank krijgen en het principe schuldig tot het tegendeel is bewezen wordt toegepast inplaats van andersom zoals het zal horen. De volgende stap is alweer gezet. namelijk een verbod op contante betalingen boven de 3000 euro

En nu willen ze weer een stap verder gaan met DNA databanken.

Ik zou er bijna complotdenker van worden. Maar feit is wel dat er door de jaren heen een behoorlijke surveillance maatschappij is opgetuigd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:45

Tja je hoeft er geen completdenker voor te zijn om gewoon te beseffen dat er simpelweg ook wel gewoon hele praktische kanten aan zitten. Daarvoor hoeft er geen complot te zijn: het is gewoon te begrijpen waarom men het wel een zinvol idee vindt, ook met alléén maar goede bedoelingen.

Neemt niet weg dat het qua privacy wel een beetje benauwd aanvoelt zeg maar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:51

pmarena schreef:
Tja je hoeft er geen completdenker voor te zijn om gewoon te beseffen dat er simpelweg ook wel gewoon hele praktische kanten aan zitten. Daarvoor hoeft er geen complot te zijn: het is gewoon te begrijpen waarom men het wel een zinvol idee vindt, ook met alléén maar goede bedoelingen.

Neemt niet weg dat het qua privacy wel een beetje benauwd aanvoelt zeg maar.

Het is ook niet zo dat ik gelijk geloof dat het een complot is. Maar beangstigend vind ik het wel. Mede omdat het al jarenlang een glijdende schaal is.
Als je het aan een rechercheur vraagt dan is elke opsporingsmiddel meer dan welkom. Maar je moet met meer zaken rekening houden.

Een algoritme om fraude op te sporen leek reuzehandig. Maar achteraf bleek het een ramp. Wanneer je te ver door slaat 1 kant op dan geeft dat grote problemen. Op dit moment wordt er te ver doorgeslagen naar het belang van opsporing.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 09:57

ruitje schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/252584 ... n-kritisch

Ik vind dit een hele moeilijke, het gebruik van privé DNA databanken voor het oplossen van misdaden.

Als ze mijn kinderen wat aan doen mogen ze alles raadplegen wat ze willen. Maar op het gebied van privacy vind ik het een spannende( als we het dan toch hebben over vergelijkingen vind ik nou niet dat de Nederlandse overheid in het verre en recente verleden heeft aangegeven hier een betrouwbare partner in te zijn)

Lastig :o

Poeh, dit voelt voor mij ook niet helemaal goed. Maar kennelijk denken de juridische experts dat dit niet haalbaar is/geen stand zal houden. Geruststelling (een beetje).

Reden ook waarom ik zelf niet een dna test zou doen via een commercieel bedrijf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:11

Nou die overweging is ook waarom ik niet zo'n MyHeritage ofzo heb gedaan, ondanks dat het me wel super interessant lijkt. En het nogal vergezocht lijkt dat je daar problemen mee kan krijgen. Maar je weet nooit how the cookie crumbles zeg maar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 10:12

Raineri schreef:
Poeh, dit voelt voor mij ook niet helemaal goed. Maar kennelijk denken de juridische experts dat dit niet haalbaar is/geen stand zal houden. Geruststelling (een beetje).

Reden ook waarom ik zelf niet een dna test zou doen via een commercieel bedrijf.

Er worden in Nederland al jarenlang mensen gedwongen DNA bij de overheid af te staan. Het begon met mensen die veroordeeld waren tot zware misdrijven, maar inmiddels is een heel licht vergrijp al voldoende om iemand te dwingen DNA af te staan.

https://youtu.be/KmYcjYKmX4g?si=W1OKMTDxnEouEgt_

Ooit was dit ook ondenkbaar en werd het gezien als een zweer zware schending. Inmiddels is het niet meer weg te denken.
En uiteraard wil men maar wat graag een DNA profiel van iedereen in de databank.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:09

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oordeelden

Alle regels mbt afstaan dna, voor mensen die in voorlopige hechtenis geplaatst worden verplicht , voorlopige hechtenis krijg je niet voor een bekeuring oid. Dan wordt je echt verdacht van een behoorlijk misdrijf en wordt je vrijgesproken dan wordt het dna vernietigd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 14:56

Nou, mijn wens waar BBB mee was gekomen in de provinciale staten verkiezing is uitgevoerd. We hebben in de wijk een groenteboer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:13

purny schreef:
Nou, mijn wens waar BBB mee was gekomen in de provinciale staten verkiezing is uitgevoerd. We hebben in de wijk een groenteboer.

Komt dat door BBB?
Of is dat gewoon toeval ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:29

Electra63 schreef:
purny schreef:

Komt dat door BBB?

Voor zover ik weet stond het in het programma van BBB. Andere programma's weet ik niet.
Maar het is wel fijn om een groenteboer te hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 16:36

purny schreef:
Electra63 schreef:

Komt dat door BBB?

Voor zover ik weet stond het in het programma van BBB. Andere programma's weet ik niet.
Maar het is wel fijn om een groenteboer te hebben.

Dat snap ik.
Maar BBB of andere politieke partij zal daar weinig mee te maken hebben.

In Rdam hadden ze jaren geleden subsidie (korting op de huurprijs) voor kleine (startende) ondernemers in "oude" wijken, om de leegstand tegen te gaan en de leefbaarheid in deze oude wijken te vergroten. Maar dat was al eind jaren negentig.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:19

Ik krijg net de melding dat Faber volledig afstand neemt van de term omvolking: https://nos.nl/l/2525897. Voelt voor mij nou niet echt alsof ze dat daadwerkelijk meent ofzo…

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:29

Loretta schreef:
Raineri schreef:

Er worden in Nederland al jarenlang mensen gedwongen DNA bij de overheid af te staan. Het begon met mensen die veroordeeld waren tot zware misdrijven, maar inmiddels is een heel licht vergrijp al voldoende om iemand te dwingen DNA af te staan.

https://youtu.be/KmYcjYKmX4g?si=W1OKMTDxnEouEgt_

Ooit was dit ook ondenkbaar en werd het gezien als een zweer zware schending. Inmiddels is het niet meer weg te denken.
En uiteraard wil men maar wat graag een DNA profiel van iedereen in de databank.

Als jij een misdrijf pleegt, dan worden er ook vingerafdrukken genomen, dat is een gevolg van crimineel gedrag. Maar als je bij voorbaat al DNA van burgers gaat verzamelen in plaats van nadat ze crimineel gedrag hebben vertoond, dan zeg je als overheid dat je ervan uit gaat dat alle burgers in potentie gewoon een crimineel zijn. Dit gaat echt verder dan de onschuldpresumptie, dit gaat over de vraag hoe een overheid naar zijn burgers kijkt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 17:42

https://twitter.com/Nieuwspaal/status/1 ... 4493904946

Scherp maar wel grappig..

Op voorhand DNA van mensen gaan verzamelen in de verwachting dat ze ooit mogelijk iets fout gaan doen is voor mij meer dan een brug te ver.. nog afgezien van het feit dat aanwezigheid van DNA op zich nog niets zegt over iemands betrokkenheid