Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:05

https://x.com/Mylovanov/status/1914986860926927323
Vanochtend publiceert de Telegraph Trumps zevenpuntenplan voor de vrede, dat hij als overgave bestempelt. Gisteren verwierp Zelensky het (indirect) als onacceptabel.
Vervolgens annuleerde de US minister van Buitenlandse Zaken Rubio zijn deelname aan de besprekingen van vandaag in Londen over het plan.
Ook de ministers van Buitenlandse Zaken van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland trokken zich terug uit de bijeenkomst. Tot slot meldde Axios dat Oekraïne Trumps voorstel zal negeren en in plaats daarvan een staakt-het-vuren van 30 dagen zal voorstellen.

Ik denk dat het US vredesplan naar de prullenbak kan en de US zich terugtrekt uit de onderhandelingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:10

mylittlejoy schreef:
Misschien mis ik wat..... wat is hierbij het voordeel voor Oekraïne? Dat ze voor nu niet verder aangevallen worden?

Geen.

Maar zeg tegenlijstje als prijs voor de Krim (en vrede):
St. Petersburg naar Polen
Transnistrie terug naar Moldavie
Geen waterrechten voor de Krim
Geen Russische marine in zwarte zee & zee van azov
Geen landbrug (incl. kerchbrug of vervanging) naar de Krim
Geen luchtbrug naar de Krim over Oekrains luchtruim
Geen wapens op de Krim van blaaspijp tot luchtbuks tot vuurwapen, geldt ook voor politie. Alle wapens zijn militaire activiteit en mag een bom op.
De 4 bezette gebieden geheel terug naar Oekraine.
Sec zitten de russen dan met een woestijn eiland waar orde handhaven lastig is, zonder water anders dan regenwater, en ontziltingsinstallaties, geen militaire mogelijkheden ... en weinig zeggenschap over wie er nog wonen wil. Mooi natuurreservaat wordt het dan eigenlijk.
En ze missen de 2 aanknopingspunten/excuses om naar het westen te komen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:26

Babootje schreef:
Vanochtend publiceert de Telegraph Trumps zevenpuntenplan voor de vrede, dat hij als overgave bestempelt. Gisteren verwierp Zelensky het (indirect) als onacceptabel.
Vervolgens annuleerde de US minister van Buitenlandse Zaken Rubio zijn deelname aan de besprekingen van vandaag in Londen over het plan.
Ook de ministers van Buitenlandse Zaken van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland trokken zich terug uit de bijeenkomst. Tot slot meldde Axios dat Oekraïne Trumps voorstel zal negeren en in plaats daarvan een staakt-het-vuren van 30 dagen zal voorstellen.

Ik denk dat het US vredesplan naar de prullenbak kan en de US zich terugtrekt uit de onderhandelingen.

Dat zou zomaar kunnen en dan is er een compleet nieuwe situatie. En wat dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:30

Veronica2 schreef:
Babootje schreef:

Zijn we af van een bullebak die enkel loopt te stoken en eisen stelt die ze niet aan beide kanten wensen af te dwingen.

Er wordt wel gezegd dat de VS stomweg de wereld verdeeld heeft in Amerika heeft zeggenschap over amerikaanse continent(en), Rusland over Europa en China over Azie (zal India wel een mening over hebben trouwens, misschien wel dat dat stuk daarom problematisch is en ze stil over zijn).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:32

Waarschijnlijk stopt dan alle VS hulp (gaat waarschijnlijk toch wel gebeuren want Trump is voor Poetin in deze).

India is ook op aan het schalen en met name boos op Rusland las ik van de week (geloof Nu.nl)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:56

Veronica2 schreef:
Babootje schreef:

tamary schreef:
Zijn we af van een bullebak die enkel loopt te stoken en eisen stelt die ze niet aan beide kanten wensen af te dwingen.

Er wordt wel gezegd dat de VS stomweg de wereld verdeeld heeft in Amerika heeft zeggenschap over amerikaanse continent(en), Rusland over Europa en China over Azie (zal India wel een mening over hebben trouwens, misschien wel dat dat stuk daarom problematisch is en ze stil over zijn).

Je vergeet Iran. En ik denk dat we dan helemaal niet af zijn van de bullebak uit het westen, maar dat we een nieuw probleem hebben om mee om te gaan en dat de oplossing wellicht niet gunstig is voor Oekraïne.
Maar dat gezegd hebbende heb ik ook veel vertrouwen in het nieuwe bondgenootschap en geloof k zeer in de diplomatieke en militaire macht die we in Europa hebben. Maar toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:31

Putin wil de Krim omdat hij dan het beste stuk heeft om heel Europa te bedreigen. Maar los van alle eisen van het Kremlin , Oekraïne schiet er niets mee op en gelukkig hebben de eurolanden dat ook door .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:19

Zelenski heeft nog maar eens fijntjes uitgelegd dat hij helemaal niet akkoord KAN gaan met een dergelijk plan. De soevereniteit van Oekraine inclusief de landsgrenzen zijn bepaald in de grondwet. Daar zou dan ook een grondwetswijziging voor nodig zijn. Ook dat kan niet zomaar in oorlogstijd gebeuren. En dan is het nog het volk dat bepaalt, niet Zelenski.

Het zou een onderwerp van onderhandeling kunnen zijn, maar zover is het dus nog lang niet. Duidelijk dat Trump ook niet zo heel veel snapt van een democratie.
Ondertussen heeft Rusland Oekrainse civiele doelen vannacht w.o. Kiev vannacht weer zwaar gebombardeerd.
Dat is het resultaat dat US militaire hulp heeft opgeschort met als gevolg een gebrek is aan luchtafweer. Om Oekraine onder druk te zetten.
Behalve "Foei Vladimir" doet de US niets om Rusland onder druk te zetten om te gaan bewegen in het vredesproces.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:25

Eens met je laatste zin Babootje. Hey is een schande dat de USA dit zo laat gebeuren. En dan kijk ik ook naar de Republikeinen in zijn totaal.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:36

Babootje schreef:
Zelenski heeft nog maar eens fijntjes uitgelegd dat hij helemaal niet akkoord KAN gaan met een dergelijk plan. De soevereniteit van Oekraine inclusief de landsgrenzen zijn bepaald in de grondwet. Daar zou dan ook een grondwetswijziging voor nodig zijn. Ook dat kan niet zomaar in oorlogstijd gebeuren. En dan is het nog het volk dat bepaalt, niet Zelenski.

Het zou een onderwerp van onderhandeling kunnen zijn, maar zover is het dus nog lang niet. Duidelijk dat Trump ook niet zo heel veel snapt van een democratie.

HIj weet alleen een paar dingetjes van bezit en de rest is abracadabra.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:49

Verrassend nieuws vanuit Japan

https://www.hln.be/buitenland/zonder-wa ... nts-anchor

Helaas zit de rest achter een betaalmuur

Citaat:
Zonder wapens, maar met grote impact: Japan springt in de bres voor Oekraïne
AnalyseJapan gaat satellietbeelden leveren aan het Oekraïense leger en springt zo in het gat dat de Amerikanen slaan als zij hun hulp weer zouden stoppen. Voor een land dat officieel geen leger heeft en dus ook niet tot de NAVO behoort, staat het al verrassend hoog qua steun. En de druk neemt toe om méér te doen. Zou Japan de Oekraïners kunnen redden? Hoe dan wel? Met tanks van Mitsubishi of vliegtuigen van Kawasaki? En wat houdt premier Shigeru Ishiba ietwat tegen om een grotere vuist te maken tegen de Russen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:53

pien_2010 schreef:
Verrassend nieuws vanuit Japan

https://www.hln.be/buitenland/zonder-wa ... nts-anchor

Helaas zit de rest achter een betaalmuur

Citaat:
Zonder wapens, maar met grote impact: Japan springt in de bres voor Oekraïne
AnalyseJapan gaat satellietbeelden leveren aan het Oekraïense leger en springt zo in het gat dat de Amerikanen slaan als zij hun hulp weer zouden stoppen. Voor een land dat officieel geen leger heeft en dus ook niet tot de NAVO behoort, staat het al verrassend hoog qua steun. En de druk neemt toe om méér te doen. Zou Japan de Oekraïners kunnen redden? Hoe dan wel? Met tanks van Mitsubishi of vliegtuigen van Kawasaki? En wat houdt premier Shigeru Ishiba ietwat tegen om een grotere vuist te maken tegen de Russen?

Oh! dat is goed nieuws!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:16

Die Japanners heb ik al vaker langs zien komen in het rijtje van Australië, Canada, West Europa en dan Japan. Nu wilde ik het toch een keer vermelden. Hoi Japan in de gaten. Is interessant land voor het westen, denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:25

Japan is zeker een interessant land, heeft trouwens ook geschiedenis met Rusland (onenigheid over eigendom van wat eilandjes).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:53

tamary schreef:
Japan is zeker een interessant land, heeft trouwens ook geschiedenis met Rusland (onenigheid over eigendom van wat eilandjes).

En met Nederland, met China en met de VS ook nog. Maar meestal zijn ze erg vredelievend en niet zo snel op oorlogspad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:45

De burgemeester van Kiev opent een deurtje naar de Russen en ik vraag me af wat Zelensky hiervan vindt. Ander ding dat me opvalt de laatste dagen is dat men in Rusland kennelijk nog bang is voor de NAVO terwijl ze ook wel weten dat de VS op de wip zitten. Klusje voor Rutte.
https://nos.nl/artikel/2564920-vrees-in ... _xDWIR0Dkw

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:07

Veronica2 schreef:
De burgemeester van Kiev opent een deurtje naar de Russen en ik vraag me af wat Zelensky hiervan vindt. Ander ding dat me opvalt de laatste dagen is dat men in Rusland kennelijk nog bang is voor de NAVO terwijl ze ook wel weten dat de VS op de wip zitten. Klusje voor Rutte.
https://nos.nl/artikel/2564920-vrees-in ... _xDWIR0Dkw

Ik heb altijd al een beetje getwijfeld aan waar de sympatieen van deze Klitschko liggen. Hij is al eens eerder door Zelensky op zn nummer gezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:13

Hebben jullie het stuk gelezen? Hij zegt dan misschien wel dat er iets moet worden opgegeven maar tijdelijk!! Ukraine zal nooit accepteren dat grondgebied voor altijd wordt afgepakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:20

BigOne schreef:
Hebben jullie het stuk gelezen? Hij zegt dan misschien wel dat er iets moet worden opgegeven maar tijdelijk!! Ukraine zal nooit accepteren dat grondgebied voor altijd wordt afgepakt.

Zo lees ik het ook. In Kiev gaat het flink tekeer. De mensen zijn op. Dus ik begrijp de man wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:53

BigOne schreef:

Denk je dat dat realistisch is? Dergelijke uitspraken triggeren Poetin alleen om meer bommen te gooien, omdat hij dan denkt dat de burgers op "breken" staan en dat is precies zijn bedoeling.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 13:38

BigOne schreef:

Ja, ik had het hele stuk gelezen en het commentaar ook. Maar er is niet zoiets als een tijdelijk opgeven van grondgebied zonder oorlog om het terug te krijgen. En dan nog, wie zegt dat het bloedvergieten stopt als je dit zou doen? De haat jegens de Oekraïners blijft hoe dan ook bestaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:23

Het is geen haat tegenover Oekraïners, Putin beschouwt ze als Russen ( die hij ook net zo gemakkelijk afknalt ) hij wil de Oekraine en dan vooral de vier regio’s ( grondstoffen) en de Krim ( Sevastopol , haven) . Dat weten de Oekraïners maar al te goed. Dit bericht kan ook tijdrekken zijn of VS tevreden stellen, we weten het niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:28

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:11

BigOne schreef:
Het is geen haat tegenover Oekraïners, Putin beschouwt ze als Russen

Putin noemt het Nazi's, hoezo is dat geen haat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:31

BigOne schreef:
Het is geen haat tegenover Oekraïners, Putin beschouwt ze als Russen ( die hij ook net zo gemakkelijk afknalt ) hij wil de Oekraine en dan vooral de vier regio’s ( grondstoffen) en de Krim ( Sevastopol , haven) . Dat weten de Oekraïners maar al te goed. Dit bericht kan ook tijdrekken zijn of VS tevreden stellen, we weten het niet.

Poetin wil duidelijk de Oekraïners, hun cultuur, hun taal en zelfs hun kinderen afnemen. Wel of geen haat, ok is dit niet! Oekraïene heeft nul positiviteit te verwachten van Rusland.