Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 09:56

Oekraine krijgt ook geen lange afstand spul van de US las ik laatst, want ze willen immers voorkomen dat Oekraine doelen in Rusland kan raken. Dus wat dat betreft zijn ze dan met het moderne spul ook niet beter voorzien.

De sancties gaan gewoon voorlopig nog geen effect hebben op het aantal doden, dit gaat echt nog wel een hele tijd duren.

Noem me een pessimist maar het zal me niets verbazen als uiteindelijk de steun gewoon stopt omdat er iets anders gevonden wordt waar geld naar toe moet.

Dit wordt een hele zwarte pagina in de Europese geschiedenis met veel doden, veel vluchtelingen, veel martelingen, veel financiele schulden, veel dode dieren en kapotte natuur, en uiteindelijk is iedereen verliezer daarin. Ongelooflijk dat de mens (lees: Poetin en aanhang) nog altijd zo primitief is.

En ik geef grif toe, ik weet ook niet hoe het wel opgelost moet gaan worden. Met z‘n allen Rusland gaan aanvallen is immers ook geen reeele optie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:04

Sizzle schreef:
Oekraine krijgt ook geen lange afstand spul van de US las ik laatst, want ze willen immers voorkomen dat Oekraine doelen in Rusland kan raken. Dus wat dat betreft zijn ze dan met het moderne spul ook niet beter voorzien.

Ze krijgen wel de lange afstandswapens, alleen niet de raketten die 300 km ver komen (waarschijnlijk dan de raketten die 200 km ver komen). De VS heeft laten weten dat lokaties in Rusland waar vandaan raketten op Ukraïne worden afgevuurd prima doelen zijn om uit te schakelen met hun wapens door de Ukraïners.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 10:11

Dank voor de aanvulling. Ofwel, niemand weet het eigenlijk precies (?):

„Biden has not offered longer-range weapons and is not expected to do so. He has insisted that Ukraine not use the shorter-range weapons systems to attack Russia within its borders.“
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -missiles/

Maar de UK stuurt ze blijkbaar wel inderdaad en zegt inderdaad daarin de US de volgen:
„Britain announced Monday it will supply an unspecified number of long-range missile launchers to Ukraine, following the United States' decision last week to send similar weapons. Ukrainian troops will be trained to use the systems in Britain in the coming weeks.“
https://www.voanews.com/amp/britain-giv ... 05420.html

Edit: blijkbaar ligt het aan de definitie van long-range.

De US stuurt raketten voor 80km wat blijkbaar ook onder long-range valt:

U.S. President Joe Biden has agreed to provide Ukraine with advanced rocket systems that can strike with precision at targets up to 80 kilometers away.

https://www.rferl.org/amp/biden-us-to-s ... 78035.html

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:25

martichr schreef:
Sizzle schreef:
We kunnen natuurlijk doen of Rusland op instorten staat want dat voelt uiteraard beter, maar ik geloof daar gewoon geen drol van. Zoals Pien zegt: onderschat nooit de Russen.
Ik heb ook genoeg artikelen gelezen dat veel van de sankties hooguit pas in 2023 iets van een verschil zullen gaan maken. En zelfs al is het „maar“ een jaar. In een jaar kun je nog heel erg veel burgers doodmaken en deporteren.

Vergeet ook niet dat buitengewoon vuile spel van vorig jaar van voor de oorlog waarbij Rusland probeerde om Polen te verzwakken door vluchtelingen die kant op te sturen. Dat is toen mislukt, maar in feite doet hij nu hetzelfde maar dan met miljoenen vluchtelingen tegelijk. Dit kan Polen ook niet lang blijven volhouden.

Het lijkt me nog lang geen tijd om ook maar iets van te juigen, want het gaat gewoon niet goed.

Rusland heeft een redelijk eindeloze voorraad granaten en artillerie, maar de moderne spullen raken ook daar echt wel op. Als je een oude granaat op je hoofd krijgt ga je echter ook gewoon dood. Doelen ver in Oekraïne raken wordt dan alleen wel lastig.. vraag is vooral hoe Oekraïne die provincies ooit terug zou moeten winnen tegen zoveel artillerie. Ik denk dat we de komende weken gaan horen dat nog meer en beter westers spul die kant op gaat

Klopt. Ook een oude granaat kan je doden. De vraag is dan wie die oude granaat gaat doden. Zoek maar eens filmpjes op YouTube met bijvoorbeeld de titel mortar misfire…..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 10:48

Ik vind het ergens wel fascinerend hoe uiteenlopend de berichtgeving is. Sommigen hangen bijna de vlag uit over de effectiviteit van de sancties terwijl andere er geen geen nut in zien behalve dan de Russische burger hard treffen.

Waarschijnlijk weten we het pas over een paar jaar.

Deze vond ik ook wel interessant:
Het idee dat de sancties niet zozeer de oorlog zullen stoppen maar om politiek helder te maken dat een Europees land ongewenst ongewenst is.
https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna23453

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:08

Cowboy55 schreef:
martichr schreef:

Rusland heeft een redelijk eindeloze voorraad granaten en artillerie, maar de moderne spullen raken ook daar echt wel op. Als je een oude granaat op je hoofd krijgt ga je echter ook gewoon dood. Doelen ver in Oekraïne raken wordt dan alleen wel lastig.. vraag is vooral hoe Oekraïne die provincies ooit terug zou moeten winnen tegen zoveel artillerie. Ik denk dat we de komende weken gaan horen dat nog meer en beter westers spul die kant op gaat

Klopt. Ook een oude granaat kan je doden. De vraag is dan wie die oude granaat gaat doden. Zoek maar eens filmpjes op YouTube met bijvoorbeeld de titel mortar misfire…..

Ik kwam ergens een bericht tegen dat inmiddels diverse Russische soldaten zijn omgekomen door het voortijdig afgaan van hun eigen mijnen, die blijkbaar nog uit de jaren 50 kwamen..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:10

Sizzle schreef:
Ik vind het ergens wel fascinerend hoe uiteenlopend de berichtgeving is. Sommigen hangen bijna de vlag uit over de effectiviteit van de sancties terwijl andere er geen geen nut in zien behalve dan de Russische burger hard treffen.

Waarschijnlijk weten we het pas over een paar jaar.

Deze vond ik ook wel interessant:
Het idee dat de sancties niet zozeer de oorlog zullen stoppen maar om politiek helder te maken dat een Europees land ongewenst ongewenst is.
https://www.nbcnews.com/news/amp/rcna23453

Wat wel werkt blijkbaar is dat de Russen niet aan chips kunnen komen voor hun precisie raketten. Ook de drones raken op door gebrek aan onderdelen. Er staan op YouTube overigens diverse filmpjes van Russen die over de sancties en de gevolgen praten. Zijn wel de pro westerse dus enige reserve..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:16

martichr schreef:
Ik kwam ergens een bericht tegen dat inmiddels diverse Russische soldaten zijn omgekomen door het voortijdig afgaan van hun eigen mijnen, die blijkbaar nog uit de jaren 50 kwamen..

Al 70 jaar oud en dan gaan ze nog voortijdig af, haha.

(grapje)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:37

Cowboy55 schreef:

Vanuit militair oogpunt is het misschien wel handig dat een granaat daar neerkomt waar jij het graag wilt. Maar als je terreur wilt zaaien, dan is maakt het helemaal niet uit en is die willekeur waar een granaat neerkomt zelfs een plus.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:17

Kuggur

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:21

Ik vind "slechts" een jaar verrekt lang...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:30

Zeg dat wel. Hoeveel mensenlevens zijn dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:49

Biden is ook goed bezig met zijn eigen ego.
Even lekker erin masseren dat alleen Amerika de oorlogsdreiging in February serieus genomen had en andere landen, inclusief Oekraine het niet wilde horen.
(Diverse bronnen, o.a. srf.ch)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:10

Niemand wilde dat toch horen, iedereen had poep in de oren. Och, Poetin is bij de Olympische spelen, zo’n vaart zal het niet lopen.
En dan nog, wat als het wel voor waarheid was aangenomen was de uitkomst niet anders geweest. Poetin luistert niet, nu niet en toen ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:16

Sizzle schreef:
Even lekker erin masseren dat alleen Amerika de oorlogsdreiging in February serieus genomen had en andere landen, inclusief Oekraine het niet wilde horen.

Weinig mensen in Amerika die daar waarde aan hechten, maar op een zinkend schip moet je niet kieskeurig zijn met het drijfhout.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:46

enzino schreef:
Sizzle schreef:

Weinig mensen in Amerika die daar waarde aan hechten, maar op een zinkend schip moet je niet kieskeurig zijn met het drijfhout.

Had je nog een link naar je vorige opmerking ? Scapegoat

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:52

Wat inmiddels wel duidelijk is, daar heeft niemand wat aan trouwens, is dat Oekraine volledig afhankelijk is van wapen leveranties van het westen en anders loopt Rusland gewoon door. Het kan even wat tijd kosten, maar dat is onbelangrijk voor het eind resultaat. VL Laat zich niet tegenhouden, ook niet bij 100 duizend doden ter plaatse (30 milj hongerdoden elders) en het complete land in puin ( wat overigens altijd al het uitgangspunt is geweest). Met niet te overziene hoeveelheden vluchtelingen.
Het westen riskeert geen kernoorlog en dat is het enige wat zou kunnen werken, al het andere is ingecalculeerd en raakt VL niet. IMHO
Laatst bijgewerkt door nikkel op 11-06-22 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:56

bigone schreef:

Wat wil je precies in een link zien????

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:03

enzino schreef:
bigone schreef:

Wat wil je precies in een link zien????

Ik wil hem gewoon in zelf graag lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:17

Wat wil je lezen? Waar vraag je een link naar?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:48

bigone schreef:
enzino schreef:
De verliezen van 60-100 troepen per dag volgens Zelensky ligt meer rond de 100-200 volgens zijn senior advisor Mykhaylo Podolyak.

De USA claimt dat ze nergens van op de hoogte worden gehouden door Oekraine. Het lijkt erop dat de scapegoat klaar wordt gemaakt voor de slacht.

Heb je een link naar het artikel over dat op de hoogte houden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:22

bigone schreef:
enzino schreef:

Afbeelding

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:23

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:51

bigone schreef:
Heb je een link naar het artikel over dat op de hoogte houden?

irmaz schreef:

Vandaar dat ik het vroeg, eerst een verzoek voor een link naar het op de hoogte houden en vervolgens verwijs gaat het over het scapegoat gedeelte.

Dus je wilt iets over het niet op de hoogte houden:

Afbeelding

Of meer zoiets?

Afbeelding

https://www.nytimes.com/2022/06/08/us/p ... gence.html

Hahaha. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:10

Gelezen, lijkt allemaal niet zo ernstig. Hooguit dat de Republikeinen straks weer moord en brand gaan schreeuwen. Denk dat de USA genoeg weet, er zijn enkele missing pieces waar ze met spionage ook niet achter zijn gekomen. Ze spioneren in elk land en tja, dan valt dit wat tegen.
En ik snap de Oekraïners ook dat ze niet alles bekend maken.