Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:21

VuurVleugels schreef:
Exitium schreef:
Het probleem is dat we al een flink werknemerstekort hebben, wat alleen maar groter wordt als veel mensen besluiten deeltijd te gaan werken.

Is dat zo? Als er nu 5 mensen fulltime werken maar uitvallen om wat voor reden dan ook en dat kan worden ondervangen door 10 mensen die parttime werken (wanneer uitkeringsinstanties en dergelijke opgeheven worden komt er een hoop personeel vrij), dan is dat toch prima?

En het lijkt me goed om kritisch te blijven kijken of er wel echt 5 fulltimers of 10 parttimers nodig zijn. Lijkt me niks mis mee om een beetje van die 24/7 mentaliteit weg te gaan sturen als maatschappij.

Precies!

Cer: heb je de serie "Sander en de Kloof" gezien? Op NPO te zien. Sander Schimmelpenninck, afkomstig uit een zeer rijke familie, legt daarin uitgebreid uit hoe de inkomensongelijkheid in Nederland is ontstaan, in stand gehouden wordt en steeds groter wordt.
Hoeveel makkelijker het hem als jongen uit een rijk gezin is vergaan ten opzichte van leeftijdsgenoten uit armere gezinnen. Hij hoefde er niet erg hard voor te werken, het geld verdiende zichzelf.
Zijn leeftijdsgenoten werken wel hard, maar worden nooit rijker.
En dat heeft te maken met de idioot hoge belasting op inkomen tegenover bijna geen belasting op vermogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:27

Juval alle initiatieven samen die biologisch zijn, hebben we nodig. Als we de aarde nog voor de toekomst vruchtbaar willen laten zijn, zal het roer echt om gegooid moeten worden, of je dat nu leuk vindt of niet. In China moeten schoolkinderen in verschillende gebieden al zelf planten gaan bevruchten met stokjes daar er te weinig biodiversiteit is en te weinig bijen.
Dat risico is er op zoveel plaatsen.
Het zal echt totaal over een andere boeg moeten want het spuiten moet stoppen want de hele aarde gaat er van naar de kl.te. Dat geldt dus ook voor bv de wijnboeren in Frankrijk. Die kunnen er ook wat van. We zullen alles anders moeten doen en met minder maar hogere kwaliteit tevreden moeten zijn.

Dus jouw opmerking geeft voor mij aan dat je het moeilijk vindt om "om te denken" en te zoeken hoe het dan wel kan, of het voor je te zien. Zie ik dat goed? Want inderdaad het is niet zo simpel, en toch zal het roer echt totaal om moeten.
Gelukkig zijn er ook in de boeren beweging veel slimme vooruitstrevende jonge mensen die wel toekomst zien en naarstig op zoek zijn, hoe het dan anders moet en kan. Want jouw vraag, is zo'n grote vraag Juval die ook wat dood slaat daar het zo'n moeilijke veel omvattende vraag is waarin , zo komt het over, het antwoord besloten zit, dat dit onmogelijk zou zijn. Zie ik dat goed dat jij het onmogelijk vindt? Op korte termijn zal dit niet zo eenvoudig zijn, maar het zal wel anders moeten gaan. En dat alleen al te durven denken, daar beginnen de veranderingsprocessen mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:32

juval schreef:
Janneke2 schreef:
Voor extensieve veeteelt is dit waar.
Voor groenten niet.

je bent nogal stellig:

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ngst-lager

Wat wordt er bedoeld met dat bestrijden van onkruid mechanisch moet gebeuren en daardoor vervuilender is?
Volgens mij wordt het bestrijden van onkruid namelijk ook gedaan door het inzetten van oa insecten en door handwerk?

Met de klimaatverandering zou het me niet verbazen als de hoge opbrengsten van de reguliere landbouw nu, steeds vaker zullen mislukken ivm extreme droogte of extreme wateroverlast. Misschien moet dat ook in de berekeningen worden meegenomen.

Ik ben het volkomen met je eens Pien. Ik vind dat je goed onderbouwde berichten schrijft!
Aanvullend zou ik nog willen zeggen: onderschat niet de schade die onder andere ontstaat door de huidige landbouw, zoals bijvoorbeeld de grote toename van Parkinson en Alzheimer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:34

wat ik vind, hoe dom ik ben, wat ik leuk vind of niet, wat ik makkelijk of moeilijk vind of wat ik durf... daar gaat het niet om!

Het gaat er om dat we een groeiende wereldbevolking hebben, straks richting de 10 miljard mensen.
Er zijn inderdaad landen waar de grond minder vruchtbaar of helemaal onvruchtbaar is dan in Nederland, en ja, dan zullen de kinderen in China met stokjes aan de gang moeten.

Gelukkig zijn er methodes waarbij op heel efficiënte, innovatieve EN duurzame manier grote hoeveelheden voedsel geteeld kunnen worden. Efficiënt betekent met zo min mogelijk grondgebruik en verlies door ziektes en plaagdieren. Dus een heel hoge opbrengst per hectare. Dat hebben we nodig en dat kunnen we.

Natuurlijk klinkt zo'n permacultuur prachtig, mijn moestuintje komt aardig in de buurt van dat systeem, maar ook daar heb ik niet de opbrengst die zou kunnen.

Dus het is of ik, of jij die de kop in het zand steekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:34

Pien, wij gaan er niet uitkomen.
Ik liet het helemaal niet liggen, ik had het over een ander onderwerp, maar dat heb je niet gelezen denk ik.

Vervolgens bestempel je gewoon vragen als 'slim discussieren' alsof ik een truukje aan het doen ben.
je doet het zelfs als ik eerlijk (!) aangeef over de aandeelhouders "ik weet niet welke je daarmee bedoelt" en ik geef aan welke ik wel ken.
Jij schrijft dan "Cer, jij kijkt net zo goed het nieuws als iedereen hier in dit topic" en dat is een flauwe opmerking (en je neemt weer iets aan), daarna schrijf je "Als jij die berichten niet kent vind ik dat jammer en ik ga ze niet opzoeken".
Terwijl in die regels ertussen leg je gewoon uit wat je onder aandeelhouders verstaat. Dus je kan het gewoon toelichten ondanks dat je daarna zegt 'ik ga ze niet opzoeken' :? Ik snap dan niet goed wat je probeert te doen, je doet nu net alsof ik tegenover je sta, terwijl ik gewoon wat vraag.. En ik nu denk 'oh ja, die aandeelhouders :j die nu ook in zorg instellingen zitten denk ik'
Ik zit me nu te verdedigen tegen aannames over mij, dat is wel een beetje gek. Vind ik ook zonde van de schrijfruimte hier.. Ga ik niet meer doen :)

@NIkass, nee heb k niet gezien, maar kan ik vast ergens vinden :j
Als ik het dan goed begrijp zou je dan een soort van belasting moeten heffen over het vermogen van mensen die er zelf niet voor hoeven werken. Zeg maar de nazaten van de Vroom En Dreeschman, of de Heinekes ofzo?
Maar als je zelf je vermogen hebt gemaakt, dan wordt het minder belast, want dat is wel eerlijk? Zoiets?

Het is ook iets als die 7 vinkjes toch?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:37

Cer schreef:
Prima, maar ik ga niet zo goed op dingen die me in de mond gelegd worden, zónder dat er om verduidelijking gevraagd wordt. Dat vervolgens afdoen met 'ik ga geen welles nietus spelletje spelen' vind ik een makkelijke uitweg.

Avalanche, het staat er gewoon letterlijk hoor: -> "Maar vind jij dat wat veel mensen overkomt, zoals bagagewerkers dan wel eerlijk? Want daar wil je het niet overhebben."
Wie zegt dat ik het daar niet over wil hebben?

Maar dat is toch gewoon een vraag? Vind je dat eerlijk? Daar kun je ja of nee op antwoorden. Daar word je juist niet iets in de mond gelegd.

Verder gaf je zelf aan dat het daar niet over ging. Het lijkt me dan dat Pien daar een legitieme conclusie trekt.
Dan kun je wel zeggen dat er jou dingen in de mond gelegd worden, maar dat heeft ook te maken met je eigen manier van communiceren. Zoals ik eerder aangaf, vind ik je best aardig, maar je manier van communiceren heel chaotisch en onduidelijk. Je stelt vooral vragen, maar geeft geen antwoorden, of gaat rechtstreeks in op wat een ander zegt.

Cer schreef:
ja dus we kunnen complexe issues wel gewoon aanslingeren, en er verder niets meer over vragen.
Wat ik lees is dat geen van mijn vragen beantwoord wordt. En het zijn ook geen letterlijke oplossingsvragen, maar gewoon 'joh, als dit nou aan de hand is, wat dan?' Als je je geen enkele voorsteling kan maken van situaties van anderen, vind ik dat gek.

En eigenlijk wordt dan alle discussie doodgeslagen..
Nou ja, dat is ook wel weer prima, het is tenslotte niet de 'cer' show

Maar misschien moet je daar dan wat duidelijker in zijn. Want nu komt het over alsof je van een ander vraagt de expert te zijn in heel complexe issues, terwijl je vraag dan soms de crux niet eens raakt, althans bij mij.
En ik zou het fijn vinden om van jou ook ideeën, meningen of antwoorden te krijgen op vragen, zodat wat duidelijker is waar jij staat.

De eerste opmerking is een stroman. Niemand zegt dat je geen vragen over die dingen kunt stellen, maar alleen vragen stellen (waarin dan tussen de regels door soms iets van een mening te lezen is) is iets waar ik persoonlijk heel weinig mee kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:40

juval schreef:
wat ik vind, hoe dom ik ben, wat ik leuk vind of niet, wat ik makkelijk of moeilijk vind of wat ik durf... daar gaat het niet om!

Het gaat er om dat we een groeiende wereldbevolking hebben, straks richting de 10 miljard mensen.
Er zijn inderdaad landen waar de grond minder vruchtbaar of helemaal onvruchtbaar is dan in Nederland, en ja, dan zullen de kinderen in China met stokjes aan de gang moeten.

Gelukkig zijn er methodes waarbij op heel efficiënte, innovatieve EN duurzame manier grote hoeveelheden voedsel geteeld kunnen worden. Efficiënt betekent met zo min mogelijk grondgebruik en verlies door ziektes en plaagdieren. Dus een heel hoge opbrengst per hectare. Dat hebben we nodig en dat kunnen we.

Natuurlijk klinkt zo'n permacultuur prachtig, mijn moestuintje komt aardig in de buurt van dat systeem, maar ook daar heb ik niet de opbrengst die zou kunnen.

Er is allang genoeg voedsel en toch sterven er elk jaar miljoenen mensen van de honger. Meer gaan produceren helpt niet als het toch niet eerlijk wordt verdeeld.

Cer: hij kan het beter uitleggen dan ik. Je kunt het terug zien op NPO.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:55

Avalanche schreef:
Maar dat is toch gewoon een vraag? Vind je dat eerlijk? Daar kun je ja of nee op antwoorden. Daar word je juist niet iets in de mond gelegd.

je vergeet het stukje waar ik het over had: "want daar wil je het niet over hebben" en dat is wel degelijk een aanname :j

Citaat:
Want nu komt het over alsof je van een ander vraagt de expert te zijn in heel complexe issues,
nee ik vraag dingen aan mensen die overkomen alsof ze veel van een onderwerp weten.
Of nou ja, niet 'overkomen als' maar mensen die veel van een onderwerp af lijken te weten.

Citaat:
En ik zou het fijn vinden om van jou ook ideeën, meningen of antwoorden te krijgen op vragen, zodat wat duidelijker is waar jij staat.

Nou, ik vind dat dus lastig, om stelling te nemen in zaken waar ik niet genoeg van weet. Of waar ik de consequenties niet van kan overzien.
Als ik zeg 'ja prima, maak alle autokosten duurder', maar daardoor komen er mensen in de knoop omdat het OV ruk geregeld is, dan weet ik niet of 'maak alle autokosten duurder' perse een hele goede oplossing is. Daar zitten weer zoveel randvoorwaarden omheen (ja, die complexiteit dus :j ) ...

hetzelfde met 'Stoppen met het exporteren van vlees'. In eerste instantie denk ik "ja prima, want er moet ergens stikstof bezuinigd worden", maar daarna denk ik 'hm, maar wie kopen dat dan? En als die 'ons' vee niet meer kopen, waar halen ze het dan vandaan, en wat voor impact heeft dat dan? (Dus dan heb je er weer drie vragen bij :) )

(dit zijn twee voorbeelden van hoe ik over dingen nadenk. Soms zou ik willen dat ik minder nadacht :D maar zo werkt dat niet in mijn hoofd. Dat dat gezien wordt als 'slimme vragen stellen' maw een 'truukje' kan ik verder ook niet helpen)
Edit: toevoeging.. dit gaat snachts ook gewoon door in mn hoofd :Y) over van alles en nog wat.. :+

De rest ga ik proberen niet op in te gaan, omdat het afwijkt van het onderwerp :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:23

Cer schreef:
je vergeet het stukje waar ik het over had: "want daar wil je het niet over hebben" en dat is wel degelijk een aanname

Ik denk dat je het negatiever oppakt dan bedoeld.

Avalanche schreef:
Verder gaf je zelf aan dat het daar niet over ging. Het lijkt me dan dat Pien daar een legitieme conclusie trekt.

Maar dus niet vergeten :) en als je zegt: daar gaat het niet over, dan kan iemand aan de hand daarvan de conclusie trekken dat je het daar niet over wilt hebben.
Cer schreef:
Nou, ik vind dat dus lastig, om stelling te nemen in zaken waar ik niet genoeg van weet. Of waar ik de consequenties niet van kan overzien.
Als ik zeg 'ja prima, maak alle autokosten duurder', maar daardoor komen er mensen in de knoop omdat het OV ruk geregeld is, dan weet ik niet of 'maak alle autokosten duurder' perse een hele goede oplossing is. Daar zitten weer zoveel randvoorwaarden omheen (ja, die complexiteit dus ) ...

hetzelfde met 'Stoppen met het exporteren van vlees'. In eerste instantie denk ik "ja prima, want er moet ergens stikstof bezuinigd worden", maar daarna denk ik 'hm, maar wie kopen dat dan? En als die 'ons' vee niet meer kopen, waar halen ze het dan vandaan, en wat voor impact heeft dat dan? (Dus dan heb je er weer drie vragen bij )

(dit zijn twee voorbeelden van hoe ik over dingen nadenk. Soms zou ik willen dat ik minder nadacht maar zo werkt dat niet in mijn hoofd. Dat dat gezien wordt als 'slimme vragen stellen' maw een 'truukje' kan ik verder ook niet helpen)
Edit: toevoeging.. dit gaat snachts ook gewoon door in mn hoofd over van alles en nog wat..

De rest ga ik proberen niet op in te gaan, omdat het afwijkt van het onderwerp

Dat snap ik wel, maar ga er dan zelf op in, laat je gedachten er eens over gaan, en schrijf die uit. Dat komt minder over alsof je andere mensen als Google gebruikt :)

En die vragen die je hebt, kun je zelf ook opzoeken online. Dan krijg je ook weer meer inzicht in de materie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:44

Volgens mij is dit online, en een discussie topic :) en daar komen vragen. Er zijn mensen die alles weten, en mensen die dingen vragen. Die ontmoeten elkaar in een discussie.. ideaal toch :D

“Alsof je andere mensen als Google gebruikt” Hm, ik ga de regels van bokt even lezen om te kijken wie bepaald hoe het werkt hier :D

Gekheid.. maar ik geloof niet dat ik me hoef te conformeren naar persoonlijke regels :)
En verder is allles er wel een beetje over geschreven, en ga ik weer vnl lezen :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-09-23 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:48

pien_2010 schreef:
Cer schreef:
volgens mij heeft Mysa de link vandaag nog geplaatst:

"Hier staat wel een uitgebreide opsomming van de experimenten met het basisinkomen wereldwijd.
https://inclusionworldwide.org/2021/11/ ... omensland/"
Dank je wel voor het herplaatsen

Ik heb die link bekeken, maar wat me opvalt is dat er in alle gevallen getest is met deelnemers uit de lagere inkomensklasse, veelal uitkeringsgerechtigden en/of werklozen, en op basis daarvan conclusies getrokken worden over het feit dat er geen afname qua arbeidsparticipatie is.

Dat geldt dan voor de lagere inkomens, maar wie zegt dat dat ook geldt voor de midden- en hogere inkomens? Zeker als je dan ziet dat er in Canada getest is met een belasting van 50% op alle bijverdiensten. Iemand met een lager inkomen zal daar minder last van hebben dan iemand met een hoog inkomen, en iemand met een hoger inkomen kan dan ook eerder geneigd zijn om minder te gaan werken.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:06

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:12

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:17

Cer schreef:
Volgens mij is dit online, en een discussie topic :) en daar komen vragen. Er zijn mensen die alles weten, en mensen die dingen vragen. Die ontmoeten elkaar in een discussie.. ideaal toch :D

“Alsof je andere mensen als Google gebruikt” Hm, ik ga de regels van bokt even lezen om te kijken wie bepaald hoe het werkt hier :D

Gekheid.. maar ik geloof niet dat ik me hoef te conformeren naar persoonlijke regels :)
En verder is allles er wel een beetje over geschreven, en ga ik weer vnl lezen :j

Een discussie betekent discussiëren, niet alleen maar vragen stellen :) dat zijn niet mijn persoonlijke regels hoor.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:38

juval schreef:

Jij dus ;). We hoeven als Nederland toch niet 10 miljard mensen te voeden, wat heeft die wereldbevolking er nou weer mee te maken? Juíst als we weten dat we de aarde naar de knoppen helpen én de vraag naar voedsel stijgt is het verstandig om na te denken hoe we de dingen zo in kunnen richten dat we duurzamer omgaan met voedselvoorziening. Als we gewoon ons kop in het zand steken nu moeten we de problemen alsnog later oplossen en is de schade nog veel groter.

We stemmen de komende verkiezingen voor Nederland, niet voor de hele wereld. En daarbij is de vraag ook - in hoeverre moet vraag altijd leidend zijn? We overconsumeren en kunnen ook beslissen dat we niet altijd aan die eeuwige vraag om meer hoeven te voldoen.

Leuk detailtje - we staan als Nederland in de top 5 van voedselverspillers in de EU: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erspilling. Was vanochtend ook nog op het nieuws, dat we nog steeds erg veel eten gewoon in de kliko gooien. Met een beetje minder sterven we echt niet van de honger hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:47

We hoeven als Nederland niet de wereld te voeden, maar je bent economisch wel sterk als je veel mensen kunt voeden, en wat juval beschrijft, kan inderdaad. Op heel efficiënte, innovatieve en duurzame manieren.

En ik ben daar een groot voorstander van, niet alleen omdat ik vind dat iedereen te eten moet kunnen hebben, maar ook omdat ik wil dan Nederland globaal een sterke economische positie heeft. Verder sta ik achter duurzame manieren om voedsel te produceren, en een duurzame economie, die mensen als eerste prioriteit heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:48

voedselverspilling is heel erg en een groot probleem. Daar werk ik niet elke dag 10 uur voor..

We hoeven als Nederland gelukkig niet die 10 miljard mensen te voeden, maar wat iemand op deze pagina al zei, als het niet hier geproduceerd wordt, dan wordt het wel in een ander land geproduceerd, en de regels omtrent gewasbescherming, bodemgebruik, bemesting en dierenwelzijn zijn nergens zo streng als hier... dus als dat is wat we willen.

GMO voedsel, antibioticavlees en melk, fipronil eieren uit legbatterijen en wie weet wat voor andere, in NL verboden, middelen er dan in en op ons voedsel terecht komen?

laat mij maar lekker met mijn kop in het zand dan :) .. ik ben zelfvoorzienend als het moet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:51

En weer eens.

IK heb de discussie over stikstof heel boeiend gevonden. Boeren zijn nodig, voedselproductie is nodig, maar daarbij mag je wel de vraag stellen hoe dat dan gebeurt. Nederland heeft enorm hoge eisen wat betreft kwaliteit maar ook wat betreft productie, en ik sta daarachter. Ik hoef geen Amerikaanse biefstuk op mijn bord bijvoorbeeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:52

juval schreef:

Monocultuur heeft zijn problemen en de daar uit volgende innovatie heeft zijn beperkingen. Kijkende naar wat een amerikaanse vee en akkerbouwer deed uit nood (geen geld meer voor kunstmest, etc.) die er vervolgens achter kwam dat tussen vee inzetten, mix van veel groenbemesters (inmiddels iets van 21 soorten) en niet meer ploegen het resultaat (dus opbrengst) gelijk tot beter was dan van de buren in dat gebied. Die is vervolgens opgehouden met kunstmest en vrijwel met anti-onkuid spul gebruiken.
Wat hij ook aangeeft is bv dat met de hoge BRIX waardes de sprinkhanen zijn gewassen niet meer lusten/kunnen eten. En dat het intact laten van de bodemstructuur symbioses toelaat die normaal zijn in een meerjarig systeem (zoals bos), maar ook dat veel commerciaal zaaigoed zo steriel geproduceerd wordt dat de wortels van die planten niet meer in staat zijn tot het aangaan van die symbioses om bv suikers te ruilen voor water. Daarbij slaat zijn grond veel meer water op en is de vrij lage en seizoensgebonden regenperiode daar genoeg om gewas te verbouwen zonder beregening en de machines kunnen met minder schade het land op bij nat weer. Boek heet dirt to soil / Rijke grond van Gabe Brown.
Ja het kan zeker, maar er komt wat meer bij kijken dan enkel de kunstmest er uit schoppen en je mesthoop uitrijden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:25

Avalanche schreef:
En weer eens.

IK heb de discussie over stikstof heel boeiend gevonden. Boeren zijn nodig, voedselproductie is nodig, maar daarbij mag je wel de vraag stellen hoe dat dan gebeurt. Nederland heeft enorm hoge eisen wat betreft kwaliteit maar ook wat betreft productie, en ik sta daarachter. Ik hoef geen Amerikaanse biefstuk op mijn bord bijvoorbeeld.

Ik ook niet, en ook geen paardenvlees uit Argentinië of eieren uit de Oekraine eerlijk gezegd!

Zou mooi zijn als er een grotere omslag naar biologisch gemaakt zou kunen worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:39

Nee, precies. Hou dat in eigen hand, zorg dat je op dat punt zelfvoorzienend bent, en je bent onafhankelijk, plus dat je een mega sterke positie hebt op de wereldmarkt.

Verder vind ik dat er geïnvesteerd moet worden in alternatieven voor brandstofauto's en Nederland van het gas af moet. Dat gebeurt al, maar imo nog te klein en niet ingrijpend genoeg. Ik ken genoeg mensen die zouden overstappen naar een elektrische auto, als ze wat goedkoper waren en laden makkelijker zou zijn. Maar helaas zijn ze nog steeds schreeuwend duur, zelfs met subsidie.

En verder: baseer wegenbelasting op gewicht én emissie, zodat elektrisch aantrekkelijker is dan brandstof en je mensen ervan weerhoudt om die belachelijk grote pick up trucks te kopen, bijvoorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:55

Avalanche schreef:
Nee, precies. Hou dat in eigen hand, zorg dat je op dat punt zelfvoorzienend bent, en je bent onafhankelijk, plus dat je een mega sterke positie hebt op de wereldmarkt.

Verder vind ik dat er geïnvesteerd moet worden in alternatieven voor brandstofauto's en Nederland van het gas af moet. Dat gebeurt al, maar imo nog te klein en niet ingrijpend genoeg. Ik ken genoeg mensen die zouden overstappen naar een elektrische auto, als ze wat goedkoper waren en laden makkelijker zou zijn. Maar helaas zijn ze nog steeds schreeuwend duur, zelfs met subsidie.

En verder: baseer wegenbelasting op gewicht én emissie, zodat elektrisch aantrekkelijker is dan brandstof en je mensen ervan weerhoudt om die belachelijk grote pick up trucks te kopen, bijvoorbeeld.

Eens.
En dat er hoognodig iets gedaan moet worden aan het energienet. Heel fijn dat duurzame opties subsidie krijgen, maar als je met een huis met zonnepanelen ineens letterlijk 3x zoveel moet gaan betalen aan energie (yay us) want de kosten van overbelasting worden doorberekend aan de mensen met zonnepanelen, dan is dat niet bepaald een incentive om het te doen.

Elektrisch rijden zou ik ook maar al te graag doen, maar die wegenbelasting is ook wel erg fors zo. Snap het wel gezien het systeem, maar eens dat ze dat misschien ook moeten heroverwegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:21

Ik herhaal mezelf nog meer even: er is allang voldoende voedsel. Vanwaar die neiging om alsmaar meer te produceren?
Om de hele wereld te voeden? Dan moet er toch echt iets anders gebeuren, want het voedsel bereikt al generaties een groot deel van de wereldbevolking niet. Dus voor wie wil je meer produceren? Voor al die obese mensen in Amerika en West Europa? We zouden juist moeten leren om eens wat minder te eten, want de balans is hier totaal zoek. (Net als bij de meeste van onze paarden ;) ) Het enige wat we creëren zijn welvaartsziektes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 20:39

Janneke2 schreef:
Ook mensen die nu bijvoorbeeld in de bijstand zitten mogen zonder bezwaar 'gaan bijklussen'.
Let wel: een groot deel doet dit al uit harde, bittere noodzaak.

Met een basisinkomen kun je zonder zorgen bijklussen,
en heb je de kans om op de één of andere manier door te groeien in wat je doet, omdat het niet meer stiekem hoeft.

Het zal geen feit zijn, maar ik vind het bijzonder dat er op deze quote nog niet gereageerd is.
Als je kan 'bijklussen' kan je ook gewoon werken.

En kom niet aan met excuses dat de uitkering meer opbrengt dan werken. Als je zo in het leven staat moet je je ogen uit je kop schamen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:02

Nikass schreef:
Ik herhaal mezelf nog meer even: er is allang voldoende voedsel. Vanwaar die neiging om alsmaar meer te produceren?
Om de hele wereld te voeden? Dan moet er toch echt iets anders gebeuren, want het voedsel bereikt al generaties een groot deel van de wereldbevolking niet. Dus voor wie wil je meer produceren? Voor al die obese mensen in Amerika en West Europa? We zouden juist moeten leren om eens wat minder te eten, want de balans is hier totaal zoek. (Net als bij de meeste van onze paarden ;) ) Het enige wat we creëren zijn welvaartsziektes.

Ben ik het mee eens. Vanwaar in de supermarkt keuze uit 38 soorten toetjes? Bijvoorbeeld.