Citaat:
Veearts Aron Coenders: ‘Regering en instanties oproepen om signalen over de wolf iets serieuzer op te pakken’
Lammeren op de wereld zetten, met de kans dat ze enige tijd later geëuthanaseerd moeten worden ten gevolge van een wolvenaanval. Veearts Aron Coenders (33), werkzaam bij Diergeneeskundig Centrum Boven-Veluwe in Wezep, trekt aan de bel nadat hij voor de zoveelste keer in actie moest komen na een aanval van de wolf. “Laat ik voorop stellen: Ik ben niet anti-wolf en ook niet pro-wolf en wil ook graag buiten deze gepolariseerde discussie blijven.”
Huis aan huis Oldebroek 18.03.2025
<<Coenders is inmiddels al zo’n negen jaar actief in het vakgebied en werkt sinds 2019 in Wezep, waar hij sinds 2023 ook mede-eigenaar is van de praktijk. Hij doet met name rundvee, schapen, geiten en paarden.
Een aantal maanden nadat de wolf voor het eerst is gesignaleerd in deze buurt, kreeg de veearts er ook mee te maken. “In eerste instantie was er sporadisch een wolvenaanval waar wij bij werden geroepen. Ook voor ons was het nieuw om te constateren hoeveel schade een wolf aanricht.”
Enkele weken geleden moest Coenders in actie komen tijdens een weekenddienst. In dit geval werd de veearts opgeroepen om naar de kern Hoge Enk in de gemeente Elburg te komen. “Dit was voor mij het punt dat ik tot het besef kom dat ik graag mijn verhaal wil doen. Ik ben al het dierenleed zat en vind dat het mijn taak is als dierenarts om het op te nemen voor al die dieren en veehouders die deze ellende mee moeten maken.”
Hij gaat verder: “Wij komen echt bij tal van schrijnende gevallen. Weet je, dat betreffende weekend ben ik de dienst begonnen met een verlossing van een schaap. Twee levende lammeren was het resultaat. Iedereen natuurlijk blij. Enkele uren later stond ik echter bij een veehouder waarbij de schapen getroffen zijn door een aanval van een wolf. Het was toen helaas noodzakelijk om een vijftal schapen te euthanaseren ten gevolge van de schade die is aangericht door de bijtwonden. Hoe zal het aflopen met de twee lammeren die vanochtend op de wereld zijn gezet? Vallen deze misschien ook een keer ten prooi aan de wolf?”
De dierenarts gaat verder met zijn bevindingen. “Er liepen die bewuste zaterdag een stuk of zestig schapen in het land. In totaal negen dieren lagen dood in het land door de aanval en vier schapen waren dusdanig gewond dat ik deze helaas heb moet laten inslapen. Het probleem is dat een wolf niet stopt na het doden van één schaap. Ik maak wel eens de vergelijking met een vos in het kippenhok. Die bijt ook (bijna) alle kippen dood en neemt er één mee om op te peuzelen.”
“Het gaat mij in dit geval om bewustwording. Het is belangrijk dat iedereen ook op de hoogte is van de schaduwzijde van deze predator. We komen namelijk verschrikkelijke situaties mee. Denk aan hoog-drachtige schapen waarvan de ongeboren lammeren uit de buik gerukt zijn en enorme kneuzingen in het keelgebied die de schapen ook negen van de tien keer niet overleven. En ja, dit gebeurt ook zeker bij schapen die achter zogenaamde wolfwerende rasters staan. Als dierenarts streef ik naar optimale dierenwelzijn en diergezondheid. Na heel veel schrijnende gevallen die mijn collega’s en ik meemaken, betwijfel ik of de huidige situatie houdbaar is. Dit is een roep om bewustwording en tevens een waarschuwing. Waar houdt dit op?”
We vragen naar een (mogelijke) oplossing voor het probleem. “In grote ongerepte natuurgebieden kan de wolf zeker een functie hebben. Ze jagen op de verzwakte en zieke dieren en zorgen voor een betere verspreiding van het wild. Echter in dit dichtbevolkte land komen we helaas de wolf op veel meer plekken tegen waar deze eigenlijk niets te zoeken heeft en dit levert voor de wolf zelf ook alleen maar stress op. Ik ben bang dat we naar een situatie gaan waarbij geen enkele veehouder zijn of haar schapen, geiten, runderen of pony’s buiten kan laten lopen. Moeten we dat willen in Nederland?”>>
Bron WeN, Oldebroek aan huis
https://www.facebook.com/share/15pQFAft ... tid=wwXIfr