Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 22:18

Oproep van de makers Geleidewolf
Citaat:
OPROEP

Kom naar de Provinciale Staten in Utrecht op 26 maart a.s.!
Dan zal Ferry Molenaar opnieuw inspreken om aandacht te vragen voor de beweging die gaande is met aanlijnplicht in losloopgebieden voor honden.
Deze aanlijnplicht biedt schijnveiligheid en is net als het afsluiten van gebieden een vorm van symptoombestrijding. Het werkelijke probleem, wolven in dichtbevolkt cultuurlandschap wordt daarmee stelselmatig genegeerd.

Ferry wil doet via ons een oproep om hem te steunen tijdens het inspreken. Heb jij een hulphond of ken jij iemand met een hulphond? Het zou mooi zijn als je dan mét hond op de publieke tribune plaatsneemt.
Ook zonder hond is je steun welkom!

Ten aanzien van het inspreken willen wij het volgende advies geven:
Tijdens “Praten met de Staten” is er beperkt de tijd voor insprekers. We kunnen ons voorstellen dat velen graag hun zegje zouden willen doen over dit onderwerp. Bedenk dan wel dat het beter is om de boodschap door een beperkt aantal insprekers te laten vertellen, zodat er ook tijd is voor verhelderende en verdiepende vragen van de Statenleden aan de insprekers, i.p.v. veel verschillende insprekers die ieder ongeveer hetzelfde vertellen en waardoor er geen tijd is voor vragen.

Je kunt de insprekers steunen en hun verhalen kracht bijzetten door massaal aanwezig te zijn op de publieke tribune. Zodra wij meer informatie hebben over tijdstippen etc. melden wij dit hier.

Hieronder staan wat linkjes over de trend van de aanlijnplicht, wat zich niet alleen beperkt tot de provincie Utrecht.

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... lven-leven

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/386607 ... uitgejaagd

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/386440 ... r-kinderen

https://youtu.be/0d4GONVurYs?si=uC9ptjcr_B5py1IH

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/p/1WtGfx ... tid=wwXIfr

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:32

Hij was vanavond op radio 1. Samen met een boswachter van ik meen sbb die nogal tegenstrijdige antwoorden gaf. Ik vond geleidewolf niet heel sterk antwoorden.

Het ging om de afsluiting van de UH voor loslopende honden.

SBB:
- bijna alle natuurgebieden hebben al aanlijnplicht
- aanlijnplicht is nodig omdat heel veel reeën en herten aangereden worden omdat ze zijn opgejaagd door loslopende honden. Daarom is het wel normaal dat uh dat ook krijgt
Ik: als overal al een aanlijnplicht is, zouden daar dus geen / minder reeën aangereden moeten worden

SBB:
- hond moet op max 5 meter afstand dan ziet wolf hem niet als indringer.
- Heb je hem op 6 m met een lange lijn, dan inkorten als je een wolf ziet.
- wolf komt namelijk niet zomaar in de buurt van mensen
Ik: euh, dat poedeltje dan? En die kinders? En die wolf in de achtertuin in Doetinchem en in Hengelo?

En zo ging het nog wel even door

Tenenkrommend....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:46

tienus63 schreef:
Ik kopieer louter de kop van het artikel, auteur en bron, en de link naar het artikel.

Bedoelde het niet verkeerd hoor. Ik schrok ervan in eerste instantie. De kop lijkt wel clickbait, want de wolf wordt een keer genoemd en verder gaat het over dat ze te oud zijn en de eigenaren van daar die met een hoop dingen wil stoppen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 22:52

Mijn excuus, dan had ik een grotere schoenmaat dan normaal.

Ik was wel verbaasd over de kritische geluiden die in het artikel staan en ook in de linkjes van de andere artikelen stonden kritische geluiden.
Dat had ik niet verwacht.

Gezien hun leeftijden en alle ellende met blauwtong, wolf, SBB, hebben ze groot gelijk dat ze stoppen en gun ik ze mooie jaren in het verschiet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:35

Maar juist omdat de hond al bijna overal aan de lijn MOET is het zo fijn dat er nog een paar plekjes zijn waar je hond wel los MAG. Laat het aub eigen verantwoordelijkheid zijn. Je hond aan de lijn is idd schijnveiligheid. Maar goed als ik de reacties op Facebook lees over dit onderwerp is wel duidelijk dat er veel hondenhaters zijn in Nederland. En ja het is broedseizoen. Maar een ree denkt wel 100 keer na voor ze in het losloopgebied komt. En vogels als bijvoorbeeld de zwarte specht of de raaf of andere zeldzame schuwe soorten zul je daar ook niet treffen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:44

Veel hondenhaters? Volgens mij valt dat wel mee.
Misschien zou je mij daar wellicht ook onder scharen, terwijl ik dat echt niet ben. Wat ik graag wil is dat honden ten eerste goed onder appel staan, en ten tweede aangelijnd worden waar dat moet. Maar beide zie je helaas te weinig.
Dus als ik dan weer eens stil sta onder mijn hardlooprondje omdat een baasje de hond los heeft lopen waar het niet mag, en vervolgens niet lukt om de hond bij zich te roepen, dan hoor je me weleens mopperen ja.
Hetzelfde geldt voor de beestjes in dat gebied als de zoveelste hond weer achter ze aan racet.
Dus misschien moeten hondeneigenaren zichzelf eens in de spiegel aankijken, want de reden is meestal de hondeneigenaar zelf.
Nu weet ik wel dat de hondeneigenaren hier op bokt dat écht niet doen, maar in mijn beleving is dat dan wel de minderheid. Helaas.
Want de meeste honden zijn hartstikke leuk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 08:51

Daar ben ik het wel met achterom eens.
Van mij zou heel Nederland verplicht aanlijngebied worden. Ook het buitengebied.
Alleen van die speciaal omheinde honden velden niet.

Precies om wat achterom zegt.

De helft van de mensen houd hun hond niet bij.

Hij doet niks..
Nou misschien die van mij wel.
En als die van zich afbijt bij zo'n onopgevoed mormel is hij de schuldige door zijn ras.

Nee hij heeft nog nooit uitgevallen maar dat wil ik graag zo houden.

Maar het verbieden van loslopen terwijl honden en kinderen gewoon op het pad zijn gegrepen is natuurlijk idioot. Dat is mijn inziens een andere discussie en te zot voor woorden dat ze dat uit durven spreken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:03

Zichtmelding Nijbeets Frl
Citaat:
Nij beets, Friesland
17-03-2025
Tijd onbekend.

Zichtmelding wolf.
Looprichting naar Nij Beets door de wei achter
Kanaelwei sud 1

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1GrBiW ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:05

Zichtmelding Nikeberkoop Frl
Citaat:
Nijberkoop Friesland
17-03-2025
23.30 uur
Zichtmelding wolf
Bercoperweg naar Grindweg bij wieland kruising twijtel.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/17evWV ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:12

Zichtmelding Zwolle Ov, 8.24 uur
[quote] Ik zag net uit de trein 2 wolven in een schaapskudde.
Locatie industrieterrein Hessenpoort (IKEA Zwolle)
Afbeelding

Via app meldingen in Westerveld

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:13

Pfff er is daar ook niet echt bos in de buurt geloof ik. -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:31

Kan een dier zijn dat op zoek is naar bos of water. Een doortrekker.
Wat ook mogelijk is dat hij zo langs de spoorlijn vanuit het noorden is gelopen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een wolf onder een trein komt.
Maar de route langs het spoor is afgezien van de passerende treinen een makkelijke route, geen obstakels.

Overigens denk ik dat een wolf ook wel buiten een bosgebied kan overleven.
Als hij maar een rustige, beschutte plek heeft om te rusten en de kost in de omgeving op kan scharrelen.
Dan is een aangeplant bosje van amper een ha al groot genoeg. Zelfs een boswal zou voldoende zijn.

Reeën rusten ook vaak in de bos wallen tussen de weilanden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:46

Citaat:
Veearts Aron Coenders: ‘Regering en instanties oproepen om signalen over de wolf iets serieuzer op te pakken’

Lammeren op de wereld zetten, met de kans dat ze enige tijd later geëuthanaseerd moeten worden ten gevolge van een wolvenaanval. Veearts Aron Coenders (33), werkzaam bij Diergeneeskundig Centrum Boven-Veluwe in Wezep, trekt aan de bel nadat hij voor de zoveelste keer in actie moest komen na een aanval van de wolf. “Laat ik voorop stellen: Ik ben niet anti-wolf en ook niet pro-wolf en wil ook graag buiten deze gepolariseerde discussie blijven.”

Huis aan huis Oldebroek 18.03.2025
<<Coenders is inmiddels al zo’n negen jaar actief in het vakgebied en werkt sinds 2019 in Wezep, waar hij sinds 2023 ook mede-eigenaar is van de praktijk. Hij doet met name rundvee, schapen, geiten en paarden.
Een aantal maanden nadat de wolf voor het eerst is gesignaleerd in deze buurt, kreeg de veearts er ook mee te maken. “In eerste instantie was er sporadisch een wolvenaanval waar wij bij werden geroepen. Ook voor ons was het nieuw om te constateren hoeveel schade een wolf aanricht.”

Enkele weken geleden moest Coenders in actie komen tijdens een weekenddienst. In dit geval werd de veearts opgeroepen om naar de kern Hoge Enk in de gemeente Elburg te komen. “Dit was voor mij het punt dat ik tot het besef kom dat ik graag mijn verhaal wil doen. Ik ben al het dierenleed zat en vind dat het mijn taak is als dierenarts om het op te nemen voor al die dieren en veehouders die deze ellende mee moeten maken.”

Hij gaat verder: “Wij komen echt bij tal van schrijnende gevallen. Weet je, dat betreffende weekend ben ik de dienst begonnen met een verlossing van een schaap. Twee levende lammeren was het resultaat. Iedereen natuurlijk blij. Enkele uren later stond ik echter bij een veehouder waarbij de schapen getroffen zijn door een aanval van een wolf. Het was toen helaas noodzakelijk om een vijftal schapen te euthanaseren ten gevolge van de schade die is aangericht door de bijtwonden. Hoe zal het aflopen met de twee lammeren die vanochtend op de wereld zijn gezet? Vallen deze misschien ook een keer ten prooi aan de wolf?”

De dierenarts gaat verder met zijn bevindingen. “Er liepen die bewuste zaterdag een stuk of zestig schapen in het land. In totaal negen dieren lagen dood in het land door de aanval en vier schapen waren dusdanig gewond dat ik deze helaas heb moet laten inslapen. Het probleem is dat een wolf niet stopt na het doden van één schaap. Ik maak wel eens de vergelijking met een vos in het kippenhok. Die bijt ook (bijna) alle kippen dood en neemt er één mee om op te peuzelen.”

“Het gaat mij in dit geval om bewustwording. Het is belangrijk dat iedereen ook op de hoogte is van de schaduwzijde van deze predator. We komen namelijk verschrikkelijke situaties mee. Denk aan hoog-drachtige schapen waarvan de ongeboren lammeren uit de buik gerukt zijn en enorme kneuzingen in het keelgebied die de schapen ook negen van de tien keer niet overleven. En ja, dit gebeurt ook zeker bij schapen die achter zogenaamde wolfwerende rasters staan. Als dierenarts streef ik naar optimale dierenwelzijn en diergezondheid. Na heel veel schrijnende gevallen die mijn collega’s en ik meemaken, betwijfel ik of de huidige situatie houdbaar is. Dit is een roep om bewustwording en tevens een waarschuwing. Waar houdt dit op?”

We vragen naar een (mogelijke) oplossing voor het probleem. “In grote ongerepte natuurgebieden kan de wolf zeker een functie hebben. Ze jagen op de verzwakte en zieke dieren en zorgen voor een betere verspreiding van het wild. Echter in dit dichtbevolkte land komen we helaas de wolf op veel meer plekken tegen waar deze eigenlijk niets te zoeken heeft en dit levert voor de wolf zelf ook alleen maar stress op. Ik ben bang dat we naar een situatie gaan waarbij geen enkele veehouder zijn of haar schapen, geiten, runderen of pony’s buiten kan laten lopen. Moeten we dat willen in Nederland?”>>

Bron WeN, Oldebroek aan huis
https://www.facebook.com/share/15pQFAft ... tid=wwXIfr

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:49

Gisteren is er ook op de zuidelijke Meentsteeg Rhenen(grens Veenendaal) een wolf gesignaleerd. Gaat ook rond dat daar een aangevreten ree is gevonden maar daar heb ik geen zekerheid van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 10:56

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:24

tienus63 schreef:
Zichtmelding Zwolle Ov, 8.24 uur
Citaat:
Ik zag net uit de trein 2 wolven in een schaapskudde.
Locatie industrieterrein Hessenpoort (IKEA Zwolle)
Afbeelding

Via app meldingen in Westerveld

Dit is wel in dezelfde hoek als Dalfsen, waar er eerder wolven gezien zijn.
Die schapen lopen daar gewoon op het industrieterrein. :\

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 12:04

Zichtmelding Ruinerwold Dr
Citaat:
Ruinerwold Drenthe 18-03-2025
08.15 uur
Zichtmelding
achteraan in het weiland bij de Dr. Larijweg 123

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/16BvjM ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 12:06

Zichtmelding Nij Beets Frl, twee wolven
Citaat:
Nij Beets Friesland
18-03-2025
07.35 uur
2 wolven gezien 07:35 tussen Nij Beets en Aldeboarn thv Piershiem
Lopen in westelijke richting.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GTp9L ... tid=wwXIfr

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:17

xbelieveitx schreef:
Gisteren is er ook op de zuidelijke Meentsteeg Rhenen(grens Veenendaal) een wolf gesignaleerd. Gaat ook rond dat daar een aangevreten ree is gevonden maar daar heb ik geen zekerheid van.

Ik begreep dat die wolf of wolven in de kwekerij loopt/lopen achter de Zuidelijke Meentsteeg, achter pluimveebedrijf Van Beek. Dat ging rond per whatsapp onder bewoners van de Zuidelijke Meentsteeg. En inderdaad restanten van reeën.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 12:18

MyChoice schreef:
xbelieveitx schreef:

Ik begreep dat die wolf of wolven in de boomkwekerij loopt/lopen achter de Zuidelijke Meentsteeg, achter pluimveebedrijf Van Beek. Dat ging rond per whatsapp onder bewoners van de Zuidelijke Meentsteeg. En inderdaad restanten van reeën.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:22

MarlindeRooz schreef:
Pfff er is daar ook niet echt bos in de buurt geloof ik. -O-

Daar is echt amper bos aanwezig ja, op paar mini bosschages na...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:46

Genoeg in om te schuilen/slapen en zolang de McSchaap open is ...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 14:58

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 14:58

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:47