Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:25

juval schreef:
Voor biologische landbouw is veeel meer grond nodig, die is er gewoonweg niet. Het aantal ha agrarische grond daalt elk jaar weer meer.

Voor extensieve veeteelt is dit waar.
Voor groenten niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:28

Janneke2 schreef:
juval schreef:
Voor biologische landbouw is veeel meer grond nodig, die is er gewoonweg niet. Het aantal ha agrarische grond daalt elk jaar weer meer.

Voor groenten niet.

Klopt. Experimenten met permacultuur blijken behoorlijke opbrengsten op te leveren. Meer als men ooit dacht. Tevens blijkt ook vele male minder water nodig te zijn, dus is voor de toekomstige droogte belangrijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:32

Exitium schreef:
Los daarvan gaat het je arbeidskrachten kosten. Stel dat je nu een fulltime baan hebt waar je € 3.000 verdient waar je prima van rond kan komen. Als er een basisinkomen van € 1.500 komt, kun je prima 3 of 4 dagen gaan werken zonder er op achteruit te gaan. Zouden werkgevers de salarissen verlagen met het basisinkomen en je € 1.500 per maand gaan betalen, dan zou ik alsnog minimaal een dag per week minder gaan werken, want dat scheelt dan maar € 300 (i.p.v. € 600 op dit moment) per maand omdat je basisinkomen niet wijzigt. Je raakt dus behoorlijk wat arbeidskrachten kwijt, een deel zal geheel stoppen en een deel zal minder gaan werken.

Dit lijkt mij in de huidige situatie ideaal.

In plaats van je kapot te werken, heb je de ""luxe"" dat je jezelf een burn out kunt besparen.
Wat inhoudt dat veel meer mensen veel langer kunnen doorwerken.

Ook mensen die nu bijvoorbeeld in de bijstand zitten mogen zonder bezwaar 'gaan bijklussen'.
Let wel: een groot deel doet dit al uit harde, bittere noodzaak.
Met een basisinkomen kun je zonder zorgen bijklussen,
en heb je de kans om op de één of andere manier door te groeien in wat je doet, omdat het niet meer stiekem hoeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:36

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:
Los daarvan gaat het je arbeidskrachten kosten. Stel dat je nu een fulltime baan hebt waar je € 3.000 verdient waar je prima van rond kan komen. Als er een basisinkomen van € 1.500 komt, kun je prima 3 of 4 dagen gaan werken zonder er op achteruit te gaan. Zouden werkgevers de salarissen verlagen met het basisinkomen en je € 1.500 per maand gaan betalen, dan zou ik alsnog minimaal een dag per week minder gaan werken, want dat scheelt dan maar € 300 (i.p.v. € 600 op dit moment) per maand omdat je basisinkomen niet wijzigt. Je raakt dus behoorlijk wat arbeidskrachten kwijt, een deel zal geheel stoppen en een deel zal minder gaan werken.

In plaats van je kapot te werken, heb je de ""luxe"" dat je jezelf een burn out kunt besparen.

Ook mensen die nu bijvoorbeeld in de bijstand zitten mogen zonder bezwaar 'gaan bijklussen'.
en heb je de kans om op de één of andere manier door te groeien in wat je doet, omdat het niet meer stiekem hoeft.

Janneke dat blijkt dus ook te gebeuren. En mensen die vaak jaren niet hadden gewerkt hadden er lol in en zagen hun inkomen groeien.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:46

pien_2010 schreef:
Exitium schreef:

Dat is maar de vraag. Ik heb heel lang geleden, dus kan geen links meer plaatsen, me verdiept in het basisinkomen en aan de experimenten die daarover gingen. Het blijkt juist omgekeerd te zijn, nl mensen die nooit gewerkt hadden gingen opeens werken (tot grote verbazing van iedereen) het geen te maken had dat ze de eerste levensbehoefte inclusief zorg, op orde hadden en zich niet meer druk liepen te maken op al die schulden , tekorten etc.

Daarnaast als iedereen een basisinkomen krijgt kun je heel veel instanties die bezig zijn met al die toeslagen, uitkeringen als bijstand etc opheffen en komen er juist heel erg veel mensen vrij. Het is allemaal niet zo gemakkelijk zo'n verandering, maar wat ik toen leerde dmv die experimenten (ik praat over 40 jaar geleden dat ik me daar serieus in verdiept heb) dat de uitslagen verrassend waren. Veel problematiek zoals gezondheidsproblemen, kinderen die niet te eten kregen etc verdween en de mensen gingen (vrijwilligers) werk doen en werden actief. Ik praat hier over een experiment dat de VPRO ooit uitzendde, zeer lang geleden met totaal kansarme mensen.

Dat klinkt me vreemd in de oren. Uitkeringsgerechtigden krijgen nu ook geld binnen als ze niet kunnen werken, de uitkering en toeslagen. Dat zal dan ook zijn, alleen heet het anders en is het hele systeem wat eenvoudiger. Het lijkt me dat je niet minder zorgen hebt als het beestje een ander naampje heeft.

Wat je tweede punt betreft, deels. Ik weet niet hoeveel medewerkers de Dienst Toeslagen heeft, maar de belastingdienst waar het vroeger onder viel heeft zo'n 25.000 werknemers dus het zal niet meer zijn dan dat verwacht ik, eerder minder. Een deel zal nog steeds moeten blijven (of weer bij de belastingdienst gevoegd worden omdat ook het basisinkomen overgemaakt moet worden aan de juiste mensen (rekening houdend met mensen die 18 worden, immigreren / emigreren, overlijden, etc, dus een deel ervan zal vrijkomen. Als daar 10.000 à 15.000 werknemers uit rollen zal het veel zijn verwacht ik.

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:

Het probleem is dat we al een flink werknemerstekort hebben, wat alleen maar groter wordt als veel mensen besluiten deeltijd te gaan werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:50

Citaat:
klinkt me vreemd in de oren. Uitkeringsgerechtigden krijgen nu ook geld binnen als ze niet kunnen werken, de uitkering en toeslagen. Dat zal dan ook zijn, alleen heet het anders en is het hele systeem wat eenvoudiger. Het lijkt me dat je niet minder zorgen hebt als het beestje een ander naampje heeft.

Iedere cent die je verdient moet je afdragen bij een uitkering en bij basisloon niet. Dus mensen kunnen werken zonder uitkering of toeslag korting achteraf.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:52

Exitium schreef:
Het probleem is dat we al een flink werknemerstekort hebben, wat alleen maar groter wordt als veel mensen besluiten deeltijd te gaan werken.

Is dat zo? Als er nu 5 mensen fulltime werken maar uitvallen om wat voor reden dan ook en dat kan worden ondervangen door 10 mensen die parttime werken (wanneer uitkeringsinstanties en dergelijke opgeheven worden komt er een hoop personeel vrij), dan is dat toch prima?

En het lijkt me goed om kritisch te blijven kijken of er wel echt 5 fulltimers of 10 parttimers nodig zijn. Lijkt me niks mis mee om een beetje van die 24/7 mentaliteit weg te gaan sturen als maatschappij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:53

Janneke2 schreef:
juval schreef:

Voor groenten niet.

je bent nogal stellig:

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... ngst-lager

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:53

pien_2010 schreef:
Dat is maar de vraag. Ik heb heel lang geleden, dus kan geen links meer plaatsen, me verdiept in het basisinkomen en aan de experimenten die daarover gingen.

volgens mij heeft Mysa de link vandaag nog geplaatst:
Citaat:
Hier staat wel een uitgebreide opsomming van de experimenten met het basisinkomen wereldwijd.
https://inclusionworldwide.org/2021/11/ ... omensland/

Citaat:
De vragen die je stelt zijn gemakkelijk gesteld Cer, maar niet zo gemakkelijk beantwoord, want het is een ingewikkelde materie. Daar heb je economen voor nodig die dan horen door te rekenen. Dus ik vind het wat flauw je vragen.

Ik vind van niet, ik vraag gewoon naar een paar voorbeelden. Want we kunnen wel makkelijk zeggen dat het oneerlijk verdeelt is (en dat is ook zo, let wel he, dat IS ook zo, vind ik (maar je vroeg niet wat ik vind, je nam aan dat ik wat vond, ik vind dat weer vreemd) maar hoe moet het eerlijk dan?
Moet het geld weg van de slimme jongeren? Van die vriend van mij die hard gewerkt heeft? Van mensen die dezelfde kans willen pakken als jij? Of hogerop, die mensen in het pluche, of 'de aandeelhouders'.

Citaat:
en de aandelenhouders veel te veel macht hebben vaak ten koste van de lange termijn visies.

Dan vraag ik me nl ook af wie die aandeelhouders zijn. Ik ken het namelijk niet, dus het is een eerlijke vraag van mij, geen flauwe vraag. Ik ken aandeelhouders alleen als mensen die met het geld wat ze verdient hebben, bijvoorbeeld nieuwe startups financieren en daar dan aandeelhouder in worden.

Citaat:
. Duidelijk mogen zijn dat ik veel meer heb en zelfs enthousiast ben over stabiele familie bedrijven, die keurig hun belastingen afdragen in Nederland en al eeuwen bestaan.

Dat kan ik begrijpen. Er zijn er niet veel meer.

Citaat:
Mijn aanvallen heeft te maken met een toenemende mate van irritatie dat het zo geïnternaliseerd is bij ons allemaal, dat betekent dat het zo normaal is dat vrijwel niemand daar vragen over stelt, dat arbeid zo onevenredig belast wordt ten gunste van een grote groep Nederlanders.

ik stel veel vragen, alleen wil jij andere vragen. Daar kan ik niks aan doen eigenlijk :)

Citaat:
Die irritatie voel je goed en is dus niet persoonlijk gericht jegens jou. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat die ontkenning er is bij mensen die wel aan de goede kant van de lijn zitten.

Ik vind ook dat er beroepsgroepen zijn die te weinig verdienen. (maar die vraag heb jij mij nooit gesteld, jij beweerde gewoon "dat ik het daar niet over wil hebben" dus ik vond wel dat ik dat kon rectificeren)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:57

juval schreef:
het rommelt niet alleen bij de pvdd

Ook voor Pieter Omtzigt is het lastig om goede mensen te vinden:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/09/12/om ... t-a4174177

Bedankt voor de link. Ik ken wel mensen die op Omtzigt willen gaan stemmen en inderdaad is het belangrijk voor hem om geschikte mensen te gaan vinden anders kan hij de zwevende kiezers weer kwijtraken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:15

juval schreef:

Weer zo'n persoonlijk geluksmoment omdat ik niet te vinden ben op SM. Als je niks roeptoetert zijn er ook geen roeptoeters van je te vinden.......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:17

Ik zie eronder staan dat PvdD ook al met een nieuwe lijsttrekker gaat komen.. Ik weet er nog steeds niet heel veel van, maar wat gebeurt er dan met de huidige?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:24

Cowboy55 schreef:
Het minimumloon is momenteel 1995 bruto/maand bij 21+ jaar oud. De bijstand is 1651 bruto/maand. Dan komen we al meteen bij het eerste probleem: het verschil is 344 bruto per maand. Bij een fulltime job is het verschil tussen werken en niet werken 2 euro bruto per uur in het voordeel van werken. Nou niet echt een bedrag waarvan je zegt: voor dat verschil daar kom ik 5x per week om 06:00 uur uit mijn nest.

Jij quote bijstand voor meer dan 1 persoon, basis bijstand voor 1 persoonshuishouden is 1155 netto (+ ingehouden vakantiegeld uitbetaald in juni). Verschil is dus iets groter Nl van grofweg 1850 naar 1155 = 695 . Deel van dat verschil wordt afgedekt door toeslagen, want die krijg je (bijna) niet meer bij voltijd minimumloon inkomen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:26

tamary schreef:
Cowboy55 schreef:
Het minimumloon is momenteel 1995 bruto/maand bij 21+ jaar oud. De bijstand is 1651 bruto/maand. Dan komen we al meteen bij het eerste probleem: het verschil is 344 bruto per maand. Bij een fulltime job is het verschil tussen werken en niet werken 2 euro bruto per uur in het voordeel van werken. Nou niet echt een bedrag waarvan je zegt: voor dat verschil daar kom ik 5x per week om 06:00 uur uit mijn nest.

Jij quote bijstand voor meer dan 1 persoon, basis bijstand voor 1 persoonshuishouden is 1155 netto (+ ingehouden vakantiegeld uitbetaald in juni). Verschil is dus iets groter Nl van grofweg 1850 naar 1155 = 695 . Deel van dat verschil wordt afgedekt door toeslagen, want die krijg je (bijna) niet meer bij voltijd minimumloon inkomen.

Excuus, scheef gelezen dan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:31

Cer schreef:
Ik zie eronder staan dat PvdD ook al met een nieuwe lijsttrekker gaat komen.. Ik weet er nog steeds niet heel veel van, maar wat gebeurt er dan met de huidige?

de huidige, Esther Ouwehand, wordt door het bestuur aan de kant gezet.

Alleen lijkt het er nu op dat het bestuur zelf door de leden aan de kant gezet gaat worden (en dat Esther dus wel aanblijft) ..

het lijkt wel een soap

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:34

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

Weer zo'n persoonlijk geluksmoment omdat ik niet te vinden ben op SM. Als je niks roeptoetert zijn er ook geen roeptoeters van je te vinden.......

ja, dat is wel een dingetje van deze tijd... er zal over iedereen wel iets minder moois te vinden zijn op het grote internet. Iemand vinden die helemaal blanco is zal heel moeilijk zijn.

Bokt lijkt gelukkig redelijk anoniem te zijn haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:34

Mijn antwoord is schuin en onderstreept.

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Dat is maar de vraag. Ik heb heel lang geleden, dus kan geen links meer plaatsen, me verdiept in het basisinkomen en aan de experimenten die daarover gingen.

volgens mij heeft Mysa de link vandaag nog geplaatst:
Citaat:
Hier staat wel een uitgebreide opsomming van de experimenten met het basisinkomen wereldwijd.
https://inclusionworldwide.org/2021/11/ ... omensland/
Dank je wel voor het herplaatsen

Citaat:
De vragen die je stelt zijn gemakkelijk gesteld Cer, maar niet zo gemakkelijk beantwoord, want het is een ingewikkelde materie. Daar heb je economen voor nodig die dan horen door te rekenen. Dus ik vind het wat flauw je vragen.

Ik vind van niet, ik vraag gewoon naar een paar voorbeelden. Want we kunnen wel makkelijk zeggen dat het oneerlijk verdeelt is (en dat is ook zo, let wel he, dat IS ook zo, vind ik (maar je vroeg niet wat ik vind, je nam aan dat ik wat vond, ik vind dat weer vreemd) maar hoe moet het eerlijk dan?
Moet het geld weg van de slimme jongeren? Van die vriend van mij die hard gewerkt heeft? Van mensen die dezelfde kans willen pakken als jij? Of hogerop, die mensen in het pluche, of 'de aandeelhouders'.

Citaat:
Je discussieert slim. Het veranderingsproces begint met het onderkennen dat we een ongelijkheidsprobleem hebben als het gaat om het belasten van werk (hoog) en het belasten van bezit, effecten verdiensten, box 3 (laag). Daar begint het veranderingsproces. Dus om nu mij de oplossingen te laten aandragen voor die ongelijkheid vind ik flauw. Het begint met een verandering van belasting heffen. Dat zal een hele toer worden. Maar daar begint het, minder op arbeid meer op vermogen, winsten, winst via verkoop effecten en andere box3 zaken. En zolang de VVD zoveel in de melk te brokkelen heeft gaat dat echt niet gebeuren want de achterban heeft er teveel belang bij dat dit vooral zo blijft.
en de aandelenhouders veel te veel macht hebben vaak ten koste van de lange termijn visies.

Dan vraag ik me nl ook af wie die aandeelhouders zijn. Ik ken het namelijk niet, dus het is een eerlijke vraag van mij, geen flauwe vraag. Ik ken aandeelhouders alleen als mensen die met het geld wat ze verdient hebben, bijvoorbeeld nieuwe startups financieren en daar dan aandeelhouder in worden.
Cer, jij kijkt net zo goed het nieuws als iedereen hier in dit topic en te vaak willen aandeelhouders (en daarvoor stemmen ze in de aandeelhoudersvergaderingen) dat er dividend wordt uitgekeerd. Legio voorbeelden van afgelopen jaren op het nieuws. Zelfs ook uitkeren als het voor het bedrijf niet zo goed is. Dus ik praat niet over die kleine beleggers met wat portefeuille die braaf wachten of er iets uit gekeerd wordt of niet, maar over die mensen aanwezig op de aandeelhoudersvergadering die vaak grote belangen hebben financieel. En of het bedrijf dit nu wel of niet aankan, zo is vaak het geval, zal die mensen vaak een zorg zijn. Als jij die berichten niet kent vind ik dat jammer en ik ga ze niet opzoeken want ik moet zo weg.

Citaat:
. Duidelijk mogen zijn dat ik veel meer heb en zelfs enthousiast ben over stabiele familie bedrijven, die keurig hun belastingen afdragen in Nederland en al eeuwen bestaan.

Dat kan ik begrijpen. Er zijn er niet veel meer. Helaas.

Citaat:
Mijn aanvallen heeft te maken met een toenemende mate van irritatie dat het zo geïnternaliseerd is bij ons allemaal, dat betekent dat het zo normaal is dat vrijwel niemand daar vragen over stelt, dat arbeid zo onevenredig belast wordt ten gunste van een grote groep Nederlanders.

ik stel veel vragen, alleen wil jij andere vragen. Daar kan ik niks aan doen eigenlijk :) Ik will gewoon dat je zelf net als ik open aangeeft waar je staat ipv zoals het op mij overkomt, slim discussiëren dmv allerlei vragen. :+ :+

Citaat:
Die irritatie voel je goed en is dus niet persoonlijk gericht jegens jou. Ik vind het alleen onbegrijpelijk dat die ontkenning er is bij mensen die wel aan de goede kant van de lijn zitten.

Ik vind ook dat er beroepsgroepen zijn die te weinig verdienen. (maar die vraag heb jij mij nooit gesteld, jij beweerde gewoon "dat ik het daar niet over wil hebben" dus ik vond wel dat ik dat kon rectificeren)
Ik ga geen welles nietus spelletje spelen. Duidelijk is dat teveel mensen het niet over de ongelijkheid willen hebben. Zoals over zoveel dingen die niet goed bij hun in het straat je passen. Ik vind niet als wij discussiëren dat ik je allerlei vragen hoor te stellen waar je gewoon zelf openheid over kunt geven waar je staat. Aangezien we blijkbaar niet zoveel verschillend denken, ga ik het hier wel bij laten, want ik moet zo weg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:35

Cer schreef:
Citaat:
de aandeelhouders die veel te veel macht hebben vaak ten koste van de lange termijn visies.

Die mensen bestaan.

Ik ben aandeelhouder van een ander type: toen de rente op zo'n 10% stond heb ik mijn spaargeld omgezet in aandelen in onder andere windmolens.
'Rente maakt de rijken rijker en de armen armer', en ik had de gelegenheid om daar uit te stappen.

Er zijn de aandeelhouders van Shell die in 2002 'Shell solar' gestopt hebben: we gaan eerst de aardolie opstoken. (En in 1984 en mogelijk eerder wist Shell al dat dit niet verstandig was.)

En er zijn de harde, kapitalistische 'hedge funds'. Ze kopen een bedrijf op ('vijandige overname') splitsen het in een aantal onderdelen.
Één of twee onderdelen worden met dikke winst verkocht, de rest gaat snel failliet. (De dikke winst onderdelen zijn 'stand alone' ook veel kwetsbaarder voor faillissement.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:36

Dank je wel Janneke. Goede voorbeelden die te vaak de huiskamer binnen komen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:38

Cer schreef:
pien_2010 schreef:

[/quote]
Ik lees niet dat Pien aanneemt dat jij wat vindt.

Wat ik wél lees, is dat ze de vragen die jij stelt enerzijds te simplistisch vindt voor complexe issues, en anderzijds zijn ze bezijden het onderwerp. En verder geeft ze haar eigen mening, tenminste dat is hoe ik het lees.

pien_2010 schreef:
Klopt. Experimenten met permacultuur blijken behoorlijke opbrengsten op te leveren. Meer als men ooit dacht. Tevens blijkt ook vele male minder water nodig te zijn, dus is voor de toekomstige droogte belangrijk.

Ja, deze stelling vind ik heel interessant. Ik meen ooit gelezen te hebben dat Nederland dankzij die permaculturen nu al een groot deel van de wereld van voedsel voorziet. Een bron heb ik zo niet, dat zijn van die zaken die ik eens gelezen heb, en dus nu geen bron meer van heb :o

Pien, mag ik nog even melden dat ik jouw maatschappelijke en sociale betrokkenheid prachtig vind?

Overigens ben ook ik voorstander van een basisinkomen. Dit lijkt zoveel voordelen op te leveren, voor iedereen, ook bedrijven, dat ik eigenlijk, vanuit alle punten waar ik het kan bekijken niet anders kan dat ervoor zijn :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:49

pien_2010 schreef:
Ik ga geen welles nietus spelletje spelen. Duidelijk is dat teveel mensen het niet over de ongelijkheid willen hebben.

Prima, maar ik ga niet zo goed op dingen die me in de mond gelegd worden, zónder dat er om verduidelijking gevraagd wordt. Dat vervolgens afdoen met 'ik ga geen welles nietus spelletje spelen' vind ik een makkelijke uitweg.

Avalanche, het staat er gewoon letterlijk hoor: -> "Maar vind jij dat wat veel mensen overkomt, zoals bagagewerkers dan wel eerlijk? Want daar wil je het niet overhebben."
Wie zegt dat ik het daar niet over wil hebben?

Citaat:
Wat ik wél lees, is dat ze de vragen die jij stelt enerzijds te simplistisch vindt voor complexe issues, en anderzijds zijn ze bezijden het onderwerp

ja dus we kunnen complexe issues wel gewoon aanslingeren, en er verder niets meer over vragen.
Wat ik lees is dat geen van mijn vragen beantwoord wordt. En het zijn ook geen letterlijke oplossingsvragen, maar gewoon 'joh, als dit nou aan de hand is, wat dan?' Als je je geen enkele voorsteling kan maken van situaties van anderen, vind ik dat gek.

En eigenlijk wordt dan alle discussie doodgeslagen.. :)
Nou ja, dat is ook wel weer prima, het is tenslotte niet de 'cer' show :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:49

juval schreef:
IMANDRA schreef:

Juval: In het BBB programma staat dat er een wens is om alle toeslagen af te schaffen, en de inkomens tot 30.000 (de toeslagendrempel). Geen inkomstenbelasting cq werkgeverslasten te heffen. Dit zou zo ongeveer tegen elkaar weg kunnen vallen (toeslagen vs loonbelasting/werkgeversheffing).

IK denk dat dit een heleboel administratieve rompslomp zal schelen.

Hoe weten ze dat als ze het niet laten narekenen?

iets met logisch nadenken misschien?

Als het erop aankomt zal er vast wel uitgerekend worden wat het precies scheelt. Maar om nu alle punten uit het BBB programma meteen maar de grond in te boren onder het mom van dat het niet is nagerekend vind ik ook wel een beetje flauw.

Het was niet flauw bedoeld, ik verwacht dat er gewoon veel meer aspecten meespelen in de kosten en dat je zulke dingen dus niet zo maar kan roepen zonder het na te rekenen. Misschien dat ze zelf die berekening doen, maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet realistisch dat ze die mensen ‘in huis’ hebben gezien er niet voor niks een specialistische organisatie naar lijkt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:39

Janneke2 schreef:
Voor groenten niet.

pien_2010 schreef:

Interessante uitspraken. Aangezien ik altijd te porren ben voor het verhogen van onze opbrengsten (en daarmee inkomsten) ben ik erg benieuwd uit welke studies dit blijkt? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:14

In de volgende link is vanuit landbouw en visserij België wat dieper ingegaan op de permacultuur . Het is een interessante beschouwing.

Te lezen valt
Citaat:
In het buitenland zijn verschillende voorbeelden te vinden van permacultuurbedrijven die leven van
hun voedselproductie. In Nieuw-Zeeland is het biologische bedrijf The Rainbow Valley Farm van Joe
Polaischer ontwikkeld volgens de permacultuurprincipes. De Krameterhof in Oostenrijk van Sepp
Holzer is een 45 hectare groot landbouwbedrijf dat is opgezet volgens de permacultuurprincipes.
De New Forest Farm van Mark Shepard in Wisconsin (VS) is een permacultuurbedrijf waarvan een
groot deel van de productie verkocht wordt.
In Vlaanderen bestaan er enkele permacultuurprojecten waarvan het geproduceerde voedsel voor
verkoop wordt aangeboden. Yggdrasil in Tienen heeft een zelfpluktuin en een winkel waar eigen en
aangekochte biologische producten worden verkocht. Het is een rendabel bedrijf dat leeft van de
verkoop van de diverse productie. Samenland op kasteel Nieuwenhoven in Sint-Truiden is een
CSA-project waarbij groenten worden verkocht die werden geteeld volgens de
permacultuurprincipes.

Citaat:
3. PERMACULTUUR IN DE PRAKTIJK
Permacultuur is zelden onderwerp van academisch onderzoek en wetenschappelijke literatuur over
dit thema is zeldzaam. Ook overheden en het bedrijfsleven houden zich tot nog toe ver van
permacultuur en zelfs milieu- en natuurbewegingen zijn in grote mate afwezig in dit debat. Een
mogelijke oorzaak daarvan is de multidisciplinaire aard van permacultuur. Het spitst zich toe op de
combinatie van landbouw, architectuur, sociale aspecten, energie, et cetera en beslaat zo een veel
breder thema dan de meeste academische departementen of overheden behandelen.
Zodoende bestaat permacultuur vooral binnen een netwerk van individuele activisten en groepen,
die de permacultuurprincipes toepassen op hun werk en leven en ze trachten te verspreiden. Ze
vormen een sociale beweging en creëren kleine, lokale veranderingen van onderuit. De
permacultuurbeweging verspreidt haar ideeën en praktijken via netwerken, kleine instellingen of
vzw’s, boeken, websites, conferenties en concrete projecten. Permacultuur is een ontwerpsysteem
FOCUS: Permacultuur: een verkenning
8
https://www.vlaanderen.be/landbouw
en daarom moeilijk zomaar te kopiëren. Elk project verschilt van andere projecten op vlak van
locatie, ecologie, bewoners en omwonenden.
De beweging rond permacultuur is opvallend minder georganiseerd en geïnstitutionaliseerd dan
sommige andere agro-ecologische bewegingen. Dit gebrek aan (inter)nationale organisatie maakt
actie op een niveau hoger dan enkel het lokale moeilijk. Dat beperkt dan weer het potentieel voor
mobilisatie of politieke actie. Eigen aan de permacultuurbeweging is de actie van onderuit, meestal
op lokaal niveau.

Voor mensen die er meer over willen lezen kunnen dit interessante stuk downloaden om het in zijn totaal te lezen. Wij hebben een kleine permacultuur tuin waar we groente kweken en ik ben enorm verbaasd over de enorme opbrengst :oo Wij gebruiken dus nul vergif, onkruid weghalen doen we amper of niet, we planten alles wat dichter op elkaar, alles wat uitgebloeid is trekken we uit en gooien we op de aarde waarbij we van alles altijd een plant laten staan zodat dit zichzelf uit kan zaaien. Is leuk om te zien hoe dat gaat. En natuurlijk zijn wij niet de maatstaf als het om het groter geheel gaat. Laat dat duidelijk zijn als het om de permacultuur gaat. Maar het is een belangrijke ontwikkeling en ik herken me zeer in de beschrijving dat het een kleine beweging is van onderaf aan. Vanochtend van de buuf 3 kg rode perziken gehad. Zij krijgen er jam voor terug en andere diensten. Leuk toch.

Dank je wel Ava voor je opmerking.
Citaat:
Ik lees niet dat Pien aanneemt dat jij wat vindt.Wat ik wél lees, is dat ze de vragen die jij stelt enerzijds te simplistisch vindt voor complexe issues, en anderzijds zijn ze bezijden het onderwerp. En verder geeft ze haar eigen mening, tenminste dat is hoe ik het lees.
. Klopt.
Citaat:
Pien, mag ik nog even melden dat ik jouw maatschappelijke en sociale betrokkenheid prachtig vind?
Dank je wel. Het moeilijke is voor mensen van mijn leeftijd, dat we al zolang zaken proberen te veranderen. Gisteren was de nonchalante van geïrriteerde weggebruikers op televisie en de roep om hard optreden tenenkrommend voor mijn man en mij en mijn man werd er gewoon emotioneel en boos van. Net alsof wij al jaren voor niets zo ons best hebben gedaan om de klimaatopwarming onder de aandacht te brengen. Het voelt een beetje op onze leeftijd als een weggegooid leven, want iedereen doet maar een dotje. En natuurlijk is het tuk om te laat op je werk te komen etc. Dat begrijp ik best. Ik woon in een stakend land weet je, dus ben vaak de Sjaak geweest }> .
We proberen al 40 jaar betrokken en actief te zijn en goed te zorgen voor onze aarde en onze medemensen, maar het lijkt wel of te weinig mensen bv de enorme urgentie inzien van wat er aan de hand is als het gaat om bv de klimaatopwarming dat allemaal te maken heeft met de mens→ "rupsje nooit genoeg", " alle economische belangen, de grote industrieën die de hand boven het hoofd wordt gehouden etc etc. Als ik in Nederland woonden ging ik ook op de A12 zitten zolang mogelijk. Dan maar een strafblad. Mijn tijd zal het wel duren, maar ik heb ook kleinkindjes en die verdienen meer als al die ellende die ze te wachten staat in de toekomst. Dus het risico Ava is, doordat we al zolang de aarde wat proberen beter te maken ook de boosheid toeneemt daar het gewoon niet lukt. In ieder geval niet genoeg lukt.

Cer schreef:
Wat ik lees is dat geen van mijn vragen beantwoord wordt.
en dat is dus niet waar. Ik geef aan dat het heel lastig is om je vragen te beantwoorden en ook waarom dat lastig is en dat de veranderingsprocessen beginnen met het bewustzijn dat bepaalde zaken behoorlijk scheef zitten. Dus ik leg duidelijk uit waarom het niet 1+1=2 als het gaat om het beantwoorden van je vragen.

Cer schreef:
Want daar wil je het niet overhebben
ook die heb ik in een groter perspectief uitgelegd aan je. Daar wil "men" het niet over hebben zoals over zoveel zaken en jij liet het ook liggen en ook dat is een vorm van het niet er over willen hebben Cer :+ en vervolgens nodig je me uit om jou vragen te stellen en ook daar reageer ik op. Dat het niet de reactie is die jij wellicht wil krijgen, dat kan ik ook niet helpen :+ . Die laatste zin is dus heel flauw, maar zo discussieer jij met mij. Daar kom je niet veel verder mee in mijn ogen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:18

permacultuur klinkt heel goed. Mooie initiatieven hoor, maar kleinschalig. Zien jullie deze manier van voedselproductie om 10 miljard mensen mee te voeden?