Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:15

tienus63 schreef:
Vrouw aangevallen door wolf in Italië
Citaat:
15 februari 2026/Italië
Wolven aanval op een vrouw, aanval vond 13 februari 2026 plaats.

Abbiamo fatto un'attenta inchiesta sul fatto della donna assediata da un lupo a Capestrano venerdì 13. Domani emaneremo un comunicato stampa esaustivo di Tutela Rurale. Facciamo notare che senza la segnalazione iniziale a un giornale locale da parte di Dino Rossi, vicepresidente della nostra Associazione, tutto sarebbe stato insabbiato, come al solito. Nell'articolo pubblicato da vari giornali abruzzesi vi sono informazioni false o errate.

Noi abbiamo intervistato direttamente Dora, la protagonista del fatto. Ecco cosa ci ha raccontato: "Intorno alle 17 di venerdì 13 febbraio scorso mi ero recata a un magazzino per preparare dei pacchi, essendo una volontaria della Caritas. La responsabile non era ancora arrivata, così mi sono seduta sui gradini davanti all'ingresso. Non è affatto vero che avessi con me una busta con la spesa, quindi non l'ho colpito con quella e neppure me l'ha stracciata. Mentre guardavo a destra, ho percepito il rumore di qualcosa che arrivava da sinistra e mi sono trovata all'improvviso un lupo a circa un metro di distanza. Ero seduta, quindi avevo il suo muso all'altezza della faccia, visto che sono alta 1,60. Spaventata ho urlato e sono scappata all'indietro, con il lupo che prima di seguirmi ha girato intorno a un paio di automobili posteggiate. Questo mi ha dato tempo. Vicino c'è un cancelletto alto circa un metro, con una recinzione in rete alta uguale. Fortunatamente il cancelletto non era bloccato, l'ho aperto e chiuso dietro di me. Il lupo a mio parere stava valutando il da farsi, saltarlo non sarebbe stato un problema per l'animale, che visibilmente aveva la rogna. Muovevo le mani per scacciarlo ma non se ne andava, neppure arretrava. Urlavo, ma non c'era nessuno. Solo la titolare di un vicino negozio se n'è accorta, ma una volta visto il lupo si è subito chiusa dentro. Poi si è scusata dicendo di avere avuto paura, ma di sicuro avrebbe potuto chiamare o telefonare a qualcuno, poiché il tutto è durato circa 5 minuti, un'eternità.

Per cercare di spaventarlo, mentre urlavo, mi sono tolta dalle spalle lo zainetto e ho iniziato a sbatterlo contro la rete ma il lupo l'ha azzannato e infine me l'ha strappato. In quel momento ho ricevuto la telefonata della responsabile della Caritas, che voleva avvertirmi di essere quasi arrivata, e le ho chiesto aiuto. Per fortuna era veramente vicina e un attimo dopo ha frenato proprio lì davanti e ha visto il lupo, che a quel punto è fuggito. Una mia amica, a cui avevo scritto visto che non rispondeva, mi ha risposto che avrebbe chiamato subito i carabinieri, visto che due pattuglie erano già dentro Capestrano in cerca dell'animale, segnalato prima da una residente mentre rovistava tra i bidoni dell'immondizia davanti a casa sua. Il lupo con la rogna gira da mesi dentro il paese, e anche questa volta non è stato catturato, almeno finora. Un altro che entrava in paese l'hanno catturato un paio di mesi fa. Ma c'è pure un branco di 4-5 esemplari, visti più volte da molte persone. In paese si ha paura, non gira più nessuno, bisogna guardarsi intorno, bisogna assolutamente fare qualcosa con i lupi".

Da notare che i carabinieri forestali hanno fotografato lo zainetto, ma non l'hanno trattenuto al fine di individuare, attraverso la saliva, il Dna dell'animale. Senza Dna accade che il fatto rimanga non accertato e pertanto non rientri nella casistica nazionale di questi casi. Un atto inconcepibile, di cui Tutela Rurale chiederà conto ai carabinieri forestali e ai vertici dell'Arma. Non solo, i carabinieri forestali hanno raccolto le dichiarazioni della donna, le hanno fatto firmare il verbale ma non le hanno consegnato una copia com'è obbligatorio, contravvenendo a specifici obblighi. Anche qui interverremo.

Nella foto, il lupo poco prima del fatto, davanti a una casa di Capestrano, comune aquilano il cui territorio in parte rientra nel territorio del Parco nazionale del Gran Sasso e Monti della Laga.

Automatische vertaling

We hebben een zorgvuldig onderzoek gedaan naar de belegering van vrouwen door een wolf in Capestrano op vrijdag 13e. Morgen geven we een uitgebreid persbericht uit van Rural Tutela. We wijzen erop dat zonder het eerste rapport aan een lokale krant van Dino Rossi, vice-voorzitter van onze Vereniging, alles zoals gewoonlijk in de doofpot zou zijn geweest. In het artikel dat door verschillende Abruzzen wordt gepubliceerd staat valse of onnauwkeurige informatie.

We hebben Dora direct ondervraagd, de hoofdpersoon van het incident. Dit is wat ze ons vertelde: " Rond 5 uur op vrijdag 13 februari vorig jaar, ging ik naar een loods om pakketten te maken, als vrijwilliger voor Caritas. " De leidinggevende was nog niet gearriveerd, dus ging ik op de trap voor de ingang zitten. Het is niet waar dat ik een boodschappentas bij me had dus ik sloeg hem daar niet mee en hij scheurde hem niet eens uit elkaar. Terwijl ik naar rechts keek voelde ik een geluid van iets van links komen en ineens stond er een wolf op ongeveer een meter afstand. Ik zat dus ik had haar snuit zo hoog als haar gezicht sinds ik 1 meter 6 ben. Bang schreeuwde ik en rende naar achteren, met de wolf omcirkelde een paar geparkeerde auto's voordat hij me volgde. Deze gaf me de tijd. In de buurt bevindt zich een poort van ongeveer een meter hoog, met een even hoog gaashek. Gelukkig was de poort niet op slot, ik deed het open en achter me dicht. Volgens mij was de wolf aan het evalueren wat te doen, springen zou het geen probleem zijn geweest voor het dier, dat blijkbaar mest had. Ik bewoog mijn handen om hem weg te jagen, maar hij wilde niet vertrekken, noch terugtrekken. Ik schreeuwde maar er was niemand. Alleen de eigenaar van een buurwinkel merkte het, maar toen ze de wolf zag sloot ze zich meteen binnen. Toen verontschuldigde ze zich toen ze zei dat ze bang was, maar ze had zeker iemand kunnen bellen of bellen, want het duurde ongeveer 5 minuten, een eeuwigheid.

Om hem bang te maken, terwijl ik schreeuwde, haalde ik mijn rugzak van mijn schouder en begon hem tegen het net te slaan, maar de wolf beet hem en trok hem uiteindelijk eraf. Op dat moment kreeg ik een telefoontje van de manager van Caritas, die me wilde waarschuwen dat ik er bijna was, en ik vroeg haar om hulp. Gelukkig was ze heel dichtbij en even later stopte ze daar vooraan en zag ze de wolf, die op dat moment vluchtte. Een vriendin van mij, aan wie ik geschreven had omdat ze niet antwoordde, antwoordde dat ze meteen de carabinieri zou bellen, aangezien er al twee patrouilles in Capestrano waren op zoek naar het dier, eerder gemeld door een bewoner terwijl ze de vuilnisbakken voor haar huis doorzocht. De wolf met een mest dwaalt al maanden door het land, en zelfs deze keer is hij nog niet gevangen, tenminste tot nu toe. Nog eentje die de stad binnenkomt, een paar maanden geleden gevangen genomen. Maar er is ook een pak van 4-5 exemplaren, meerdere keren gezien door veel mensen. In het land ben je bang, draait niemand zich meer om, je moet rondkijken, je moet absoluut iets aan wolven doen".

Opgemerkt dient te worden dat de boscarabinieri de rugzak fotografeerde, maar niet bewaarde om via speeksel het DNA van het dier te identificeren. Zonder DNA gebeurt het dat het feit onzeker blijft en dus niet in de nationale kaste van zulke gevallen valt. Een ondenkbare daad, waarvoor Landelijke Tutela de boscarabinieri en de Arma-top verantwoordelijk zal stellen. Niet alleen dat, de bospolitie verzamelde de verklaringen van de vrouw, ze lieten haar het memorandum ondertekenen, maar ze gaven haar geen kopie omdat het verplicht is, waarbij specifieke verplichtingen worden geschonden. Ook hier zullen we ingrijpen.

Op de foto, de wolf kort ervoor, voor een huis in Capestrano, arendsgemeente waarvan het grondgebied gedeeltelijk behoort tot het Gran Sasso National Park en Monti della Laga Mountains.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1TvXQ7 ... tid=wwXIfr

Dat is wel een heel sneu uit ziend wolvje op die foto. Vind ook niet echt dat je dit aanvallen kunt noemen en logisch ook dat hij in de rugzak beet om zich te verweren. Word een beetje groot gemaakt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:19

Mellow

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:28

Staan die koeien nog steeds bij de elperstroom dan? Dacht dat die al weg waren gehaald...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:58

Citaat:
“In Nederland worden verkeersslachtoffers — hoefdieren die door het verkeer zijn gedood — soms terug in de natuur gelegd zodat de karkassen kunnen dienen als voedsel voor aaseters. Als het een plek is waar mensen herhaaldelijk karkassen brengen, en wolven kunnen de aanwezigheid van mensen associëren met het afleveren van die karkassen, in dat geval kunnen wolven gehabitueerd raken aan de menselijke aanwezigheid rondom karkassen."

Dit roep ik al jaren....
Niet alleen de fotografen zijn het probleem maar ze zijn van SBB enz. zelf net zo hard wolven aan het trainen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 15:19

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten, Gelderland
16-02-2026
04.30 uur

Zichtmelding

Wolf gezien bij de kruising Waterweg/Knardersteeg in Putten. Kwam bij de boerderij met Alpaca's vandaan. Bijgevoegd zijn dashcambeelden.
De wolf liep in noord-oostelijke richting.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1CQ2RU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 15:42

Zichtmelding Kerkenveld Dr
Citaat:
16-2-2026, 15:22 uur
Wolf gezien Zuiderweg Kerkenveld. Ongeveer 500 bij N48 vandaan.

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/34846

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 16:29

Ergens in Frankrijk 30 schapen dood omdat een wolf de schaapskooi binnen is gedrongen.
Citaat:
16 februari 2026/Frankrijk
Vannacht is de wolf mijn schaapskooi binnengedrongen.
---
Ik had nooit gedacht dat ik zulke beelden zou moeten delen.
Vannacht is de wolf mijn schaapskooi binnengedrongen.
30 schapen hebben het leven verloren.
Slechts één is opgegeten. De anderen zijn in paniek gestikt.
Dat is de realiteit waarmee veehouders vandaag de dag worden geconfronteerd.
Achter deze cijfers gaan niet “alleen maar dieren” schuil.
Er gaan jaren van selectie, werk en dagelijkse zorg aan vooraf.
Schapen die we één voor één kennen, die we in de gaten houden, die we bij elke lammering begeleiden.
Het roofdier haalt de krantenkoppen.
Maar bij zonsopgang zijn het de veehouders die hun verliezen tellen.
En die moeten omgaan met de menselijke, economische en morele gevolgen die dit met zich meebrengt.
Vanavond is het stil in de schaapskooi.
En het hart is zwaar.

https://www.facebook.com/floe.jung

Bron geen wolf ín cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17wLbT ... tid=wwXIfr

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 16:44

Anne_GTI schreef:
Citaat:
“In Nederland worden verkeersslachtoffers — hoefdieren die door het verkeer zijn gedood — soms terug in de natuur gelegd zodat de karkassen kunnen dienen als voedsel voor aaseters. Als het een plek is waar mensen herhaaldelijk karkassen brengen, en wolven kunnen de aanwezigheid van mensen associëren met het afleveren van die karkassen, in dat geval kunnen wolven gehabitueerd raken aan de menselijke aanwezigheid rondom karkassen."

Dit roep ik al jaren....
Niet alleen de fotografen zijn het probleem maar ze zijn van SBB enz. zelf net zo hard wolven aan het trainen.

Is dat trainen en laten wennen aan mensen of juist proberen om wolven weg te houden bij de bebouwde kom?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 20:59

Zichtmelding Garderen Gld
Citaat:
16-2-2026 16:39 uur
In het bos een Mooie wolf gezien,en veel sporen en veel wolven uitwerpselen deze zaten gevuld met kleine werveltjes en tantjes

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/34869

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 21:48

Aanval Emst Gld, in totaal vijf drachtige ooien dood
Citaat:
Emst Gelderland
16-02-2026

Aanval op schapen

2 schapen gedood en 3 schapen zwaar gewond en geëuthanaseerd.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18C5VZ5h ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 21:50

Zichtmelding Vries Dr
Citaat:
Vries, Drenthe
16-02-2026
11.30 uur

Zichtmelding

Tekst van melder:
“Vanmorgen tijdens het uitlaten van de hond, rond 11:30 zag ik door het land een wolf lopen. Richting ging verder omhoog op de kaart.”

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/14WaC86Z ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 23:24

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:05

Hoe meer landen dit doen hoe groter de kans dat dit ooit in Nederland ook kan. Zullen niet de boeren zijn die dit mogen, waarschijnlijk eenzelfde constructie zoals met de wolf op de Utrechtse Heuvelrug die is geschoten. Maar er is beweging en dat biedt perspectief.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 09:51

Zichtmelding Borger Dr, 3 wolven
Citaat:
17-2-2026, 8-9 uur
Automobilist op weg naar Borger ziet drie wolven lopen.
Helaas exacte tijd en locatie niet bekend.

Edit: tussen Drouwen en Borger.

Afbeelding
Afbeelding
App meldingen wolven in Westerveld
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 17-02-26 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 09:54

Citaat:
17 februari 2026/Frankrijk
Frankrijk gaat regels voor afschieten van wolven versoepelen

Parijs - De Franse regering heeft aangekondigd de regels voor het afschieten van wolven te versoepelen. Nu mogen boeren wolven alleen afschieten als die vee in beschermde omheiningen aanvallen, maar na een beleidswijziging mag dat ook buiten die omheiningen.

Wolven waren ooit in Frankrijk uitgeroeid, maar keerden via Italië terug. Ze kregen in 1979 met het Verdrag van Bern een beschermde status. De bescherming van wolven wordt in diverse EU-landen afgezwakt, nadat Brussel vorig jaar instemde met het verlagen van de status van wolven van „strikt beschermd” naar „beschermd”.

„Beschermd of niet, boeren krijgen het recht om te schieten ter bescherming van hun vee”, zei de Franse landbouwminister Annie Genevard. Wolven doodden vorig jaar 12.000 boerderijdieren, aldus voorlopige cijfers. Het is de bedoeling dat de wijziging ergens in de komende weken officieel wordt.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/fra ... kz-w74r2CQ

https://www.facebook.com/share/p/1DMCGH ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 10:07

Citaat:
17 februari 2026
Schapen in Sprundel mogelijk gedood door wolf: ‘Wees alert op uw (huis)dieren’

In Sprundel en Zundert zijn de afgelopen weken meerdere schapen aangevallen en gedood. Mogelijk is dit het werk van een wolf. In totaal overleefden zeven schapen de aanvallen niet. Er wordt onderzoek gedaan naar de toedracht en de dader.
Volgens het burgerwaarschuwingssysteem Zundert Alert lijkt het erop dat de wolf in Rucphen is gearriveerd. „In de nacht van 6 februari zijn er schapen gepakt in Sprundel en is er tevens een ooi gepakt in de Pannenhoef. Dit terwijl zij achter een 1,25 meter hoge elektrische draad met wolfwerend raster stonden. Wees alert op uw (huis) dieren”, waarschuwen zij.

De wolf rukt op in Nederland. In Rucphen en omliggende gemeenten werden volgens Zundert Alert al eerder wolvensporen gevonden maar bewijs dat de wolf daadwerkelijk de gemeentegrens passeerde was er niet.

Het is nog niet zeker of de schapen zijn aangevallen door een wolf. Alle wolvenincidenten of sporen worden gemeld aan BIJ12, een organisatie die de provincies ondersteunt bij het wolvenbeleid. Een onafhankelijke taxateur inspecteert het dode of gewonde dier op locatie.
Er worden DNA-monsters (speeksel van bijtwonden) afgenomen om te bevestigen of het daadwerkelijk een wolf was en om vast te stellen om welk individu (welke roedel of zwervende wolf) het gaat. Het onderzoek loopt nog.

https://www.bndestem.nl/rucphen/schapen ... &auth_rd=1

https://www.facebook.com/share/p/189W35 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 10:15

Citaat:
17 februari 2026
Wolven in het Binnenveld? Rhenense raad is er klaar mee en wil actie van de provincie

De Rhenense politiek wil dat burgemeester Géran Kaai meer aandacht vraagt bij de provincie voor het wolvenprobleem. Zeker nu wolven toe hebben geslagen in het Binnenveld. „Het lijkt wel een omgekeerde wereld.”
Op aandringen van CDA-raadslid Ben Hartholt stelt de raad dat Kaai een brief moet sturen aan de provincie Utrecht waarin de recente wolvenaanvallen in het Binnenveld onder de aandacht worden gebracht.
Op 30 januari bleek een kudde schapen in Rhenen mogelijk aangevallen te zijn door een wolf. De weide ligt aan de Maatsteeg in Rhenen. Het gaat om een vrije-uitloopweide, wat betekent dat er geen hekken zijn geplaatst.

Rhenen had aan de andere kant van de gemeente op de Utrechtse Heuvelrug al problemen gehad met wolven. Maar in het Binnenveld, het agrarische gebied tussen de de steden Ede, Veenendaal, Wageningen en Rhenen, dat had Rhenen nog niet eerder. De raad wil dat er nu een duidelijk beheerplan komt voor de wolf.

Het is de omgekeerde wereld dat we de agrariër moeten beschermen tegen een wolf

Ben Hartholt

Hartholt: „De mensen die er schade van ondervinden, hebben veel gedoe om die schade vergoed te krijgen. We moeten daadkrachtiger worden om de wolven te bestrijden. ze mogen niet in ons woongebied komen.” Hij begint zich zorgen te maken. „Het is de omgekeerde wereld dat we de agrariër moeten beschermen tegen een wolf.”

Kaai snapt de zorgen in Rhenen. „De aanval is ook gemeld bij het wolvenmeldpunt BIJ12.” Maar hij tempert de verwachtingen van de gemeenteraad. „Als je een beheerplan wilt maken, moet je eerst de stand van de wolvenpopulatie weten”, aldus de burgemeester.
Wolf of grote keeshond?

Je moet weten of het echt een wolf was of bijvoorbeeld geen grote keeshond, zegt Kaai. „Wij kunnen als gemeente de signalen doorgeven in de overleggen met de provincie. Maar let wel, het is een beschermd dier, we kunnen niet zomaar ingrijpen.”

De Rhenense raad wil in ieder geval dat de provincie aan het werk gaat. Landbouwdieren moeten beter beschermd worden zodat vee buiten kan blijven lopen. Mensen moeten zich veilig blijven voelen en de schade voor de bezitters van dieren moet snel en adequaat worden afgehandeld, stellen de partijen.

Bart van der Tang van de SGP was zelf gaan kijken bij de aanval op de schapen aan de Maatsteeg. Geen prettig gezicht, aldus de voorman van de grootste partij in de raad. „Er ontstaat een omgekeerde wereld straks, met borden dat we op moeten passen. Het doet me denken aan het betreden van een safaripark. Laten we vooral ons ongenoegen kenbaar maken bij de provincie.”

Kaai: „De provincie is volledig op de hoogte maar we zullen de zorgen nog een keer benoemen.”

https://www.gelderlander.nl/rhenen/wolv ... ~ab54f8eb/

https://www.facebook.com/share/p/1BsA6X ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 11:17

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Ongelofelijk! Waarom mogen wij niet weten waarvoor BIJ12 €273.825,42 heeft betaald aan de Zoogdiervereniging? #wolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/18Lge5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 11:27

Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Er worden gewoon rapporten en delen van onderzoeksrapporten dode wolven achtergehouden. Provincie Noord-Brabant is bevoegd gezag voor iedere dode wolf! Waarom zijn deze documenten achtergehouden? En ja ik heb met kerst deze Woo-verzoeken ingediend en ben niet gek. Heel benieuwd wanneer ik deze documenten binnenkrijg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17taV4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 13:35

Citaat:
NEDERLANDSE POLITIEK EN DE WOLF

Delen = Lief!

Omdat we meerdere vragen kregen over wat de stand van zaken is ten aanzien van de politiek en de wolf geven we hier een uiteenzetting. We hebben gezien dat op meerdere Facebookpagina’s onjuiste informatie wordt verstrekt, soms vanuit onwetendheid, wat gezien de complexiteit begrijpelijk is. Maar vaak ook vanuit eigen politieke overtuiging en/of wishful thinking, waarbij bewuste misleiding een rol speelt. En waarbij politici die hun nek uitgestoken hebben (vooral van SGP en BBB) en juist hard tegen de stroom in gewerkt hebben om de wolvenproblematiek aan de kaak te stellen onterecht in een kwaad daglicht gesteld worden.

In het verleden werd door velen geroepen: “Wacht maar totdat er een hond gepakt wordt” of “Als er een kind gepakt wordt, komt men wel in actie”. We hebben echter allemaal kunnen volgen hoe er met zulke incidenten werd omgegaan: van ontkenning, tot verdraaien van feiten en victimblaming. Zich daarbij voortdurend verschuilend achter Europese wetgeving en de habitatrichtlijnen. Terwijl deze wel voldoende ruimte geven voor ingrijpen, mits op de juiste manier onderbouwd.

Ondanks alle incidenten en de groeiende zorgen bij inwoners én lokale bestuurders, gaat de dominante politieke lijn in Nederland nog steeds uit van maximale bescherming van de wolf. Dit heeft te maken met de sterke invloed van partijen en organisaties die zich hard maken voor strikte natuurbescherming, wat soms leidt tot bestuurlijke terughoudendheid, aarzelingen, of angst om stelling te nemen. Eerdere casussen laten zien dat politieke druk en publieke beeldvorming hierbij een grote rol spelen. Er is een grote invloed van de Partij voor de Dieren en hun vervlechting met het activisme van De Faunabescherming en organisaties als Animal Rights. Dit zorgt voor allerlei gerommel in de marge zoals heimelijke politieke akkoordjes in de coulissen, handelingsverlegenheid, of angst om kleur te bekennen gezien voorbeelden uit het verleden (zoals het gesteggel na “de wolf van Wapse”).

Binnen dit politieke en bestuurlijke klimaat heeft staatssecretaris Rummenie gewerkt aan een nieuwe Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB): “Besluit bescherming wolf en goudjakhals”. AMvB’s bevatten vaak regels op een iets lager detailniveau dan wetten, maar hebben wel een bindende juridische status.

Het proces van een nieuwe AMvB verliep als volgt:

▶️ Voorbereiding binnen het ministerie: dit betekent dat ambtenaren een concept AMvB schrijven onder andere op basis van overleg met maatschappelijke organisaties, bedrijven, gemeenten, provincies etc. Ook wordt er een juridische toetsing gedaan.

▶️ Interdepartementaal overleg: Omdat een AMvB impact kan hebben op meerdere ministeries, wordt het concept gedeeld binnen de rijksoverheid. Hierbij vindt afstemming plaats over eventuele conflicten en overlap en worden juridische en financiële consequenties verkend.

▶️ Internetconsultatie: Voor de AMvB “Besluit bescherming wolf en goudjakhals” was er van 9 mei – 6 juni 2025 een internetconsultatie opengezet, waar burgers, bedrijven en organisaties hun mening konden geven. De reacties zijn verzameld, beoordeeld en verwerkt in een nota van toelichting. Wij hebben ook input gegeven via de internetconsultatie en hebben jullie destijds ook opgeroepen om dat ook te doen. Velen van jullie hebben daar gehoor aan gegeven. Deze zijn verwerkt in de Nota van toelichting.

▶️ Advies van de Raad van State: De Afdeling Advisering van de Raad van State beoordeelt of de AMvB binnen de wet past, of de regels uitvoerbaar en handhaafbaar zijn en of de juridische onderbouwing klopt.

‼️ Hoewel de RvS formeel onafhankelijk advies geeft, viel op dat de interpretatie van de Habitatrichtlijn in hun advies aansluit bij een benadering die afkomstig is uit een tijd waarin de omstandigheden wezenlijk anders waren. Ook werd onvoldoende rekening gehouden met recente Europese ontwikkelingen, waaronder de verlaging van de beschermingsstatus naar “beschermd” op 7 maart 2025, die juist wél meer handelingsruimte biedt.
Het gevolg is een advies dat zwaar leunt op een oude interpretatie van Europese regelgeving en daarmee onvoldoende oog heeft voor de huidige urgente situatie in Nederland. Dit leidt in de praktijk tot bestuurlijke verlamming en gebrek aan adequate interventiemogelijkheden, waardoor veiligheid van mens en dier onder druk blijft staan.

‼️Bij een check naar de achtergrond, de CV’s en de LinkedIn profielen van de verschillende leden van de RvS, valt op dat er vele connecties te vinden zijn met PvdD, GL/PvdA en D66.

▶️ Na het advies van de RvS paste staatssecretaris Rummenie de AMvB aan en onderbouwde deze verder met deskundigenrapporten. Ook werd de WUR gevraagd onderzoek te doen naar de draagkracht van Nederland voor wolvenroedels.

‼️ Dat rapport bleek echter onbruikbaar voor beleidsvorming, omdat het zich uitsluitend baseerde op ecologische factoren en maatschappelijke realiteit geheel buiten beschouwing liet. Daarnaast bleek het rapport uit te gaan van een onjuiste classificatie van Nederland als “middelgroot land”, wat tot onrealistische uitkomsten leidde. De staatssecretaris heeft het rapport daarom terzijde moeten leggen en aanvullende experts ingeschakeld.

▶️ Daarna volgde de Voorhangprocedure, die normaal 4 tot 6 weken duurt. Door de politieke situatie — het gevallen kabinet, de breuk bij NSC — én door de grote hoeveelheid aanvullende vragen en gevoeligheden, liep de Voorhang aanzienlijk uit. Zeker omdat een deel van de Kamer het proces bewust wilde vertragen om tijd te winnen tot een nieuw kabinet. Maar ook omdat er veel schriftelijke vragen werden gesteld (met name door de PvdD), de kwestie politiek en maatschappelijk zeer gevoelig lag, de termijn niet in het zomerreces mocht vallen en de behandeling gekoppeld was aan lopende Kamerdebatten, waardoor de procedure zich uitstrekten over meerdere maanden.

‼️ De fracties van PvdD, GL/PvdA en de SP uit de Eerste Kamer stelden op 4 november 2025 schriftelijke vragen over het ontwerp‑AMvB en verbonden daaraan een motie tot uitstel, met als doel de behandeling niet af te ronden en de AMvB niet in te laten gaan voordat er meer duidelijkheid was over de staat van instandhouding en de juridische houdbaarheid. Zij wilden hiermee tijd winnen om het kritische advies van de Raad van State zwaarder te wegen en zij voerden hiermee de politieke druk op om de AMvB door te schuiven naar het nieuwe kabinet.

▶️ De reactie van de staatssecretaris hierop: “Gezien de ruime tijd die nu in het kader van de voorhang is uitgetrokken, alsmede de maatschappelijke urgentie, verzoek ik uw Kamer de behandeling van het ontwerpbesluit spoedig af te ronden.”

‼️ Tijdens het twee-minutendebat op 29 januari 2026 diende Iid Kostić (Partij voor de Dieren) de volgende motie in: “De motie verzoekt de regering om geen verdere stappen te zetten in de AMvB‑procedure totdat een nieuw kabinet aantreedt.”

‼️ Deze motie is op 4 februari 2026 aangenomen, waardoor de AMvB effectief is stilgezet. Daarmee is de PvdD succesvol gebleken met hun vertragingspolitiek. Op de afbeelding bij dit bericht is te zien welke politieke partijen de PvdD gesteund hebben met hun vertragingspolitiek (groene bolletjes).

▶️ Ondertussen werkt het team van staatssecretaris Rummenie in de laatste dagen nog stug door en sprak Rummenie in Benelux-verband met België en Luxemburg over het aanvragen van een uitzonderingspositie bij de Europese Commissie voor wolfbeheer. Deze landen delen kenmerken als hoge bevolkingsdichtheid en beperkt leefgebied.

‼️ Europese regelgeving biedt deze ruimte. Ook internationale experts en wolvenbeschermers, waaronder Luigi Boitani, benadrukken dat kleine landen de vrijheid moeten hebben om zelf te bepalen hoeveel wolven redelijkerwijs draagbaar zijn. Dit is te onder andere beluisteren in de podcast van Animal Matters: https://youtu.be/YzaI1PHfdIQ?si=baFu1vbVwGqdk01W

‼️ Boitani waarschuwde Nederland al in 2024 met een indringende brandbrief dat actie noodzakelijk is. Zijn oproep onderstreept dat niet Europese regels of de Habitatrichtlijnen de ontwikkeling van effectief wolvenbeleid belemmeren, maar vooral het politieke en bestuurlijke klimaat in Nederland, waarin PvdD en activistische groeperingen voortdurend een stok tussen de spaken steken.

Wij willen staatssecretaris Rummenie en zijn team bedanken voor hun inzet, betrokkenheid en volharding. En ook voor het prettige contact met hem en zijn team en de wijze waarop onze inbreng van zorgen uit de samenleving altijd serieus is genomen.

Ondanks het grillige politieke landschap is er door hem en zijn team tot de laatste dag hard gewerkt aan beleid dat recht doet aan de balans tussen natuur, veiligheid en leefbaarheid. Wij vinden het jammer dat het ondanks alles niet gelukt is om de nieuwe AMvB voor de installatie van het nieuwe kabinet van kracht te laten zijn, maar we zijn blij dat de samenwerking met België en Luxemburg op de valreep nog op gang is gebracht.

https://nos.nl/artikel/2602286-nederlan ... escherming

❓En dan straks het nieuwe minderheidskabinet van D66-CDA-VVD. Wat daarvan te verwachten valt is erg onzeker. De nieuwe staatssecretaris zal verder moeten gaan met de AMvB. Hierbij kan het gebeuren dat alles weer op de schop gaat, of dat het werk van Rummenie wordt overgenomen en uiteindelijk politiek opportunistisch gepresenteerd wordt als eigen prestatie van de nieuwe staatssecretaris. We zullen het de komende maanden gaan zien en jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. ❓

Afbeelding
Bron stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1FQoxc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 13:40

Citaat:
LET OP! En vergeet ook niet te kijken naar een eventueel getatoeëerd nummer onder de lippen!

Wat u moet doen als u een wolf aanrijdt of vindt?
Politie bellen! En terwijl u op de Politie aan het wachten bent, mocht u toevallig een chipreader in de auto hebben liggen, haal hem dan als de sodemieter over de HELE wolf heen en zoek naar een eventuele transponder en maak dan foto’s van dat nummer, stel als u de transponder heeft gevonden. En natuurlijk foto’s van de wolf zelf maken en van de situatie/omgeving alstublieft!Daarna pas mag u van de schrik bijkomen en mij niet vergeten te bellen!
Alvast bedankt! Annemieke

Afbeelding
Afbeelding
Bron Stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/17UbU2 ... tid=wwXIfr

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:54

Zeer zeer!! slecht advies dat eerste.

Raak de wolf níet aan!

Dus ook niet om tatoeages te checken in de lippen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:12

Wat een vreselijke misinformatie om te verspreiden ook…

Dit is dus de reden dat ik mijn foto’s van de overleden wolf niet met Annemieke of andere facebookgroepen. Ze zijn echt de weg kwijt. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:15

Wat is er misinformatie aan? Aanraken zou ik ook niet zo snel doen, maar zo'n chipreader is niets mis mee toch? Ik vraag me wel af hoeveel mensen zo'n ding toevallig in bezit hebben, laat staan in de auto hebben liggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:16

Waarom moet dat dan en waarom moet Annemieke gebeld worden?

Het impliceert bepaalde complottheorieën over losgelaten wolven uit witte busjes etc.