tienus63 schreef:Vrouw aangevallen door wolf in ItaliëCitaat:15 februari 2026/Italië
Wolven aanval op een vrouw, aanval vond 13 februari 2026 plaats.
Abbiamo fatto un'attenta inchiesta sul fatto della donna assediata da un lupo a Capestrano venerdì 13. Domani emaneremo un comunicato stampa esaustivo di Tutela Rurale. Facciamo notare che senza la segnalazione iniziale a un giornale locale da parte di Dino Rossi, vicepresidente della nostra Associazione, tutto sarebbe stato insabbiato, come al solito. Nell'articolo pubblicato da vari giornali abruzzesi vi sono informazioni false o errate.
Noi abbiamo intervistato direttamente Dora, la protagonista del fatto. Ecco cosa ci ha raccontato: "Intorno alle 17 di venerdì 13 febbraio scorso mi ero recata a un magazzino per preparare dei pacchi, essendo una volontaria della Caritas. La responsabile non era ancora arrivata, così mi sono seduta sui gradini davanti all'ingresso. Non è affatto vero che avessi con me una busta con la spesa, quindi non l'ho colpito con quella e neppure me l'ha stracciata. Mentre guardavo a destra, ho percepito il rumore di qualcosa che arrivava da sinistra e mi sono trovata all'improvviso un lupo a circa un metro di distanza. Ero seduta, quindi avevo il suo muso all'altezza della faccia, visto che sono alta 1,60. Spaventata ho urlato e sono scappata all'indietro, con il lupo che prima di seguirmi ha girato intorno a un paio di automobili posteggiate. Questo mi ha dato tempo. Vicino c'è un cancelletto alto circa un metro, con una recinzione in rete alta uguale. Fortunatamente il cancelletto non era bloccato, l'ho aperto e chiuso dietro di me. Il lupo a mio parere stava valutando il da farsi, saltarlo non sarebbe stato un problema per l'animale, che visibilmente aveva la rogna. Muovevo le mani per scacciarlo ma non se ne andava, neppure arretrava. Urlavo, ma non c'era nessuno. Solo la titolare di un vicino negozio se n'è accorta, ma una volta visto il lupo si è subito chiusa dentro. Poi si è scusata dicendo di avere avuto paura, ma di sicuro avrebbe potuto chiamare o telefonare a qualcuno, poiché il tutto è durato circa 5 minuti, un'eternità.
Per cercare di spaventarlo, mentre urlavo, mi sono tolta dalle spalle lo zainetto e ho iniziato a sbatterlo contro la rete ma il lupo l'ha azzannato e infine me l'ha strappato. In quel momento ho ricevuto la telefonata della responsabile della Caritas, che voleva avvertirmi di essere quasi arrivata, e le ho chiesto aiuto. Per fortuna era veramente vicina e un attimo dopo ha frenato proprio lì davanti e ha visto il lupo, che a quel punto è fuggito. Una mia amica, a cui avevo scritto visto che non rispondeva, mi ha risposto che avrebbe chiamato subito i carabinieri, visto che due pattuglie erano già dentro Capestrano in cerca dell'animale, segnalato prima da una residente mentre rovistava tra i bidoni dell'immondizia davanti a casa sua. Il lupo con la rogna gira da mesi dentro il paese, e anche questa volta non è stato catturato, almeno finora. Un altro che entrava in paese l'hanno catturato un paio di mesi fa. Ma c'è pure un branco di 4-5 esemplari, visti più volte da molte persone. In paese si ha paura, non gira più nessuno, bisogna guardarsi intorno, bisogna assolutamente fare qualcosa con i lupi".
Da notare che i carabinieri forestali hanno fotografato lo zainetto, ma non l'hanno trattenuto al fine di individuare, attraverso la saliva, il Dna dell'animale. Senza Dna accade che il fatto rimanga non accertato e pertanto non rientri nella casistica nazionale di questi casi. Un atto inconcepibile, di cui Tutela Rurale chiederà conto ai carabinieri forestali e ai vertici dell'Arma. Non solo, i carabinieri forestali hanno raccolto le dichiarazioni della donna, le hanno fatto firmare il verbale ma non le hanno consegnato una copia com'è obbligatorio, contravvenendo a specifici obblighi. Anche qui interverremo.
Nella foto, il lupo poco prima del fatto, davanti a una casa di Capestrano, comune aquilano il cui territorio in parte rientra nel territorio del Parco nazionale del Gran Sasso e Monti della Laga.
Automatische vertaling
We hebben een zorgvuldig onderzoek gedaan naar de belegering van vrouwen door een wolf in Capestrano op vrijdag 13e. Morgen geven we een uitgebreid persbericht uit van Rural Tutela. We wijzen erop dat zonder het eerste rapport aan een lokale krant van Dino Rossi, vice-voorzitter van onze Vereniging, alles zoals gewoonlijk in de doofpot zou zijn geweest. In het artikel dat door verschillende Abruzzen wordt gepubliceerd staat valse of onnauwkeurige informatie.
We hebben Dora direct ondervraagd, de hoofdpersoon van het incident. Dit is wat ze ons vertelde: " Rond 5 uur op vrijdag 13 februari vorig jaar, ging ik naar een loods om pakketten te maken, als vrijwilliger voor Caritas. " De leidinggevende was nog niet gearriveerd, dus ging ik op de trap voor de ingang zitten. Het is niet waar dat ik een boodschappentas bij me had dus ik sloeg hem daar niet mee en hij scheurde hem niet eens uit elkaar. Terwijl ik naar rechts keek voelde ik een geluid van iets van links komen en ineens stond er een wolf op ongeveer een meter afstand. Ik zat dus ik had haar snuit zo hoog als haar gezicht sinds ik 1 meter 6 ben. Bang schreeuwde ik en rende naar achteren, met de wolf omcirkelde een paar geparkeerde auto's voordat hij me volgde. Deze gaf me de tijd. In de buurt bevindt zich een poort van ongeveer een meter hoog, met een even hoog gaashek. Gelukkig was de poort niet op slot, ik deed het open en achter me dicht. Volgens mij was de wolf aan het evalueren wat te doen, springen zou het geen probleem zijn geweest voor het dier, dat blijkbaar mest had. Ik bewoog mijn handen om hem weg te jagen, maar hij wilde niet vertrekken, noch terugtrekken. Ik schreeuwde maar er was niemand. Alleen de eigenaar van een buurwinkel merkte het, maar toen ze de wolf zag sloot ze zich meteen binnen. Toen verontschuldigde ze zich toen ze zei dat ze bang was, maar ze had zeker iemand kunnen bellen of bellen, want het duurde ongeveer 5 minuten, een eeuwigheid.
Om hem bang te maken, terwijl ik schreeuwde, haalde ik mijn rugzak van mijn schouder en begon hem tegen het net te slaan, maar de wolf beet hem en trok hem uiteindelijk eraf. Op dat moment kreeg ik een telefoontje van de manager van Caritas, die me wilde waarschuwen dat ik er bijna was, en ik vroeg haar om hulp. Gelukkig was ze heel dichtbij en even later stopte ze daar vooraan en zag ze de wolf, die op dat moment vluchtte. Een vriendin van mij, aan wie ik geschreven had omdat ze niet antwoordde, antwoordde dat ze meteen de carabinieri zou bellen, aangezien er al twee patrouilles in Capestrano waren op zoek naar het dier, eerder gemeld door een bewoner terwijl ze de vuilnisbakken voor haar huis doorzocht. De wolf met een mest dwaalt al maanden door het land, en zelfs deze keer is hij nog niet gevangen, tenminste tot nu toe. Nog eentje die de stad binnenkomt, een paar maanden geleden gevangen genomen. Maar er is ook een pak van 4-5 exemplaren, meerdere keren gezien door veel mensen. In het land ben je bang, draait niemand zich meer om, je moet rondkijken, je moet absoluut iets aan wolven doen".
Opgemerkt dient te worden dat de boscarabinieri de rugzak fotografeerde, maar niet bewaarde om via speeksel het DNA van het dier te identificeren. Zonder DNA gebeurt het dat het feit onzeker blijft en dus niet in de nationale kaste van zulke gevallen valt. Een ondenkbare daad, waarvoor Landelijke Tutela de boscarabinieri en de Arma-top verantwoordelijk zal stellen. Niet alleen dat, de bospolitie verzamelde de verklaringen van de vrouw, ze lieten haar het memorandum ondertekenen, maar ze gaven haar geen kopie omdat het verplicht is, waarbij specifieke verplichtingen worden geschonden. Ook hier zullen we ingrijpen.
Op de foto, de wolf kort ervoor, voor een huis in Capestrano, arendsgemeente waarvan het grondgebied gedeeltelijk behoort tot het Gran Sasso National Park en Monti della Laga Mountains.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1TvXQ7 ... tid=wwXIfr
Dat is wel een heel sneu uit ziend wolvje op die foto. Vind ook niet echt dat je dit aanvallen kunt noemen en logisch ook dat hij in de rugzak beet om zich te verweren. Word een beetje groot gemaakt