Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:35

Op m’n mobiel lukt dat niet goed…

Veronica2

Dat is volgens mij geen samenvatting en ik vind het niet zo nodig om achter dit balletje aan te rennen.

Shadow0

Benzz schreef:
Ik weet nog goed een geval waarin jij beweerde dat bepaalde beroepen dikke onzin waren, terwijl je totaal niet wist wat die beroepen inhielden. Dan is het best fijn dat er mensen zijn met parate kennis die je inhoudelijk kunnen vertellen wat die beroepen inhouden.

Volgens mij had ik daar al op gereageerd. Ik weet van de meeste beroepen wel wat ze inhouden, niet of ze op maatschappelijk niveau werkelijk zinvol en nuttig zijn. Dat is anders. Daarin ben ik ook niet heel veel wijzer geworden, want het nadenken over de maatschappij als geheel gebeurt niet zo heel veel. Wat hebben we nodig om als maatschappij als geheel te functioneren, en wat vinden we daarin belangrijk, en hoe kunnen we de mensen die er zijn en hun kennis en ervaring wellicht het beste besteden?

En dat gaat niet over jouw individuele baan of taak. Dat gaat over de maatschappij als geheel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:37

Oew Shadow, je plaatst een vraagteken, dus uit beleefdheid hierbij de vraag of je ook een antwoord verwacht?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:39

Oh! Het lukte!

Citaat:
„Daar hebben wij aversie tegen’’, zei Arlette van den Tillaart donderdagmiddag bij de rechter in Den Bosch. Het gaat dan over het bijhouden van een logboek. De gemeente Meierijstad zou graag zien dat Van den Tillaart precies opschrijft én meldt wanneer er gras of mais geoogst gaat worden.

Bij zo’n klus hoort telkens het nodige regelwerk. De boer moet bijvoorbeeld een loonbedrijf bellen. Dan kan een seintje naar de gemeente er ook wel bij, redeneert een ambtenaar ter zitting. Het zou handig zijn: „Dan zijn wij op de hoogte en kunnen we erover vertellen als er klachten over geluid binnen komen.’’
Eerste vergunning op half A-viertje
Voor de boer zou het de zoveelste verplichting betekenen. Allerlei instanties willen al dat Van den Tillaart iets noteert: „En allemaal zeggen ze: dat is toch zó gebeurd? Maar samen zijn het wel 200.000 dingetjes.’’ Haar vader molk op dezelfde plek al koeien: „De bedrijfsvoering is er sinds 1983. De eerste vergunning bestond uit een half A-viertje!’’

De boer die vrijuit werken wil versus de toenemende regelzucht van de overheid, die óók door burgers aangesproken wordt. Dáár gaat het om in de rechtszaak tussen Van den Tillaart en de gemeente Meierijstad.
Meldplicht voor grasoogsten
Het agrarische bedrijf vernieuwde enkele jaren geleden de melkstal en kreeg daarbij een nieuwe vergunning. Daarin staan ook regels om het geluid binnen de grenzen te houden. Zo mag de boer tussen 19.00 uur ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends geen kuilvoer uit de sleufsilo’s halen.
Althans niet met de (herrie makende) loader. Ook moet er behalve een logboek ook een meldplicht komen voor gras- en maisoogsten.
Met 450 koeien is het melkveebedrijf van Van den Tillaart groot. Daarbij horen flink wat transportbewegingen, zowel bij het oogsten als bij het dagelijkse voeren. Ook daarom wil de gemeente grenzen stellen aan de geluidsbelasting voor buren. Vóór 07.00 uur melken mag, zolang het maar zonder herrie gebeurt.
‘Compleet onzinverhaal’

Kan het verse kuilvoer, het eten voor de koeien ná de melkbeurt, niet alvast ‘s avonds in de stal gelegd worden? De melkveehoudster weet niet wat ze hoort: „Dat is echt een compleet onzinverhaal. Denkt u nou echt dat de koe daar vanaf blijft tot de volgende ochtend?’’
Liefst blijft Van den Tillaart melken met één ronde ‘s middags en eentje heel vroeg in de ochtend. Advocaat Johan van Groningen: „Met als starttijd vijf uur, of op z’n minst zes uur.’’

#trots :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:40

Veronica2 schreef:
Oew Shadow, je plaatst een vraagteken, dus uit beleefdheid hierbij de vraag of je ook een antwoord verwacht?

Ik zou zeker geinteresseerd zijn in antwoorden daarop ja.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:43

Misschien weet AI een antwoord :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:50

Shadow0 schreef:
Benzz schreef:
Ik weet nog goed een geval waarin jij beweerde dat bepaalde beroepen dikke onzin waren, terwijl je totaal niet wist wat die beroepen inhielden. Dan is het best fijn dat er mensen zijn met parate kennis die je inhoudelijk kunnen vertellen wat die beroepen inhouden.

Volgens mij had ik daar al op gereageerd. Ik weet van de meeste beroepen wel wat ze inhouden, niet of ze op maatschappelijk niveau werkelijk zinvol en nuttig zijn. Dat is anders. Daarin ben ik ook niet heel veel wijzer geworden, want het nadenken over de maatschappij als geheel gebeurt niet zo heel veel. Wat hebben we nodig om als maatschappij als geheel te functioneren, en wat vinden we daarin belangrijk, en hoe kunnen we de mensen die er zijn en hun kennis en ervaring wellicht het beste besteden?
.

Het is de vorige keer al duidelijk geworden dat je een heel ander beeld van de wereld hebt dan ik. Wat jij maatschappelijk en zinvol vind, vind ik niet. Er moet gewoon geld op de plank komen om te kunnen overleven als maatschappij. Geld is niet gratis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:55

Cer schreef:
Misschien weet AI een antwoord :j

Dat kan vast niet fout gaan, als we de robots laten bedenken hoe wij onze samenleving in willen richten. Maar, jawel een vraag, is dat echt wat je wilt? Dat we democratische overwegingen negeren en NIET samen bedenken wat we belangrijk vinden in de maatschappij en hoe we omgaan met onderwerpen? Waarom zou je dat willen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:58

Dit begint een beetje grappig te worden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:00

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:

Ik zou zeker geinteresseerd zijn in antwoorden daarop ja.

Je zou ook zelf kunnen zoeken en ik denk dat je het beste kan kiezen voor invalshoek "macro-economie" en daarna kan je dat aanvullen met informatie over micro-economie. Even grof gezegd he, macro gaat over het speelveld tussen arbeid, productie en investeringen en micro gaat over individuele bedrijven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:02

Even over die mevrouw Van den Tillaart, willen die buren echt alles van haar weten? En met wel doel dan? Het lijkt mij echt overdreven regeldrift en ik krijg er ook wat kriebels bij over iets van een ouderwetse staatvorm uit de vroeger DDR.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:03

Veronica2 schreef:
Je zou ook zelf kunnen zoeken en ik denk dat je het beste kan kiezen voor invalshoek "macro-economie" en daarna kan je dat aanvullen met informatie over micro-economie. Even grof gezegd he, macro gaat over het speelveld tussen arbeid, productie en investeringen en micro gaat over individuele bedrijven.

Dank je. Maar ja, dat weet ik. Ik heb ook wel wat ideeen erover. Maar ik ben geinteresseerd in wat anderen daarover denken en of ze daar wel eens over nadenken. IK zou denken dat dat namelijk de kern van politiek is, maar blijkbaar vinden anderen dat niet belangrijk?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:12

Shadow, daar kom je makkelijker achter als je meer open staat voor hoe anderen erover denken en ook als je accepteert dat het een ding is dat voortdurend verandert door bepaalde gebeurtenissen en maatregelen. Je hebt ook wat breed inzicht nodig en het vermogen om eerst te proberen zaken, meningen, maatregelen, regels, politieke acties te begrijpen voordat je er voor of tegen bent. Uitpluizen dus, naar wat het eigenlijk betekent en daarna tegen je eigen maatstaf leggen. Daarnaast ook zo dapper zijn om het tegen de tegengestelde maatstaf te leggen en te proberen in te voelen hoe het voor de tegenoverliggende groep is. Dus bijvoorbeeld als jij een maatregel supertof vindt, toch even verplaatsen in de groepen voor wie het niet zo gunstig is. Dat moeten politici namelijk ook en die kunnen in het werkelijke politieke spel niet meer alleen hun eigen (partij-)mening doordrukken. Tussen partijen moet consensus ontstaan en dat is echt een heel erg Nederlands ding, dat kennen ze in de meeste buitenlanden niet omdat dat alleen gebeurt bij coalitie-regeringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:33

Dit kleine stukje kan ik me goed voorstellen;
mag de boer tussen 19.00 uur ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends geen kuilvoer uit de sleufsilo’s halen.
Althans niet met de (herrie makende) loader. Die krengen maken vooral als ze achteruit rijden soms gruwelijk veel herrie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:01

Veronica2 schreef:
Daarnaast ook zo dapper zijn om het tegen de tegengestelde maatstaf te leggen en te proberen in te voelen hoe het voor de tegenoverliggende groep is.

Ben ik het helemaal mee eens maar dat gebeurt toch bijna niet?

Citaat:
Dus bijvoorbeeld als jij een maatregel supertof vindt, toch even verplaatsen in de groepen voor wie het niet zo gunstig is.

Ook dat zou ik waarderen, maar zo vaak zie ik die empathie echt niet, ook niet naar anderen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:56

Cer schreef:
Oh! Het lukte!

Citaat:
„Daar hebben wij aversie tegen’’, zei Arlette van den Tillaart donderdagmiddag bij de rechter in Den Bosch. Het gaat dan over het bijhouden van een logboek. De gemeente Meierijstad zou graag zien dat Van den Tillaart precies opschrijft én meldt wanneer er gras of mais geoogst gaat worden.

Bij zo’n klus hoort telkens het nodige regelwerk. De boer moet bijvoorbeeld een loonbedrijf bellen. Dan kan een seintje naar de gemeente er ook wel bij, redeneert een ambtenaar ter zitting. Het zou handig zijn: „Dan zijn wij op de hoogte en kunnen we erover vertellen als er klachten over geluid binnen komen.’’
Eerste vergunning op half A-viertje
Voor de boer zou het de zoveelste verplichting betekenen. Allerlei instanties willen al dat Van den Tillaart iets noteert: „En allemaal zeggen ze: dat is toch zó gebeurd? Maar samen zijn het wel 200.000 dingetjes.’’ Haar vader molk op dezelfde plek al koeien: „De bedrijfsvoering is er sinds 1983. De eerste vergunning bestond uit een half A-viertje!’’

De boer die vrijuit werken wil versus de toenemende regelzucht van de overheid, die óók door burgers aangesproken wordt. Dáár gaat het om in de rechtszaak tussen Van den Tillaart en de gemeente Meierijstad.
Meldplicht voor grasoogsten
Het agrarische bedrijf vernieuwde enkele jaren geleden de melkstal en kreeg daarbij een nieuwe vergunning. Daarin staan ook regels om het geluid binnen de grenzen te houden. Zo mag de boer tussen 19.00 uur ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends geen kuilvoer uit de sleufsilo’s halen.
Althans niet met de (herrie makende) loader. Ook moet er behalve een logboek ook een meldplicht komen voor gras- en maisoogsten.
Met 450 koeien is het melkveebedrijf van Van den Tillaart groot. Daarbij horen flink wat transportbewegingen, zowel bij het oogsten als bij het dagelijkse voeren. Ook daarom wil de gemeente grenzen stellen aan de geluidsbelasting voor buren. Vóór 07.00 uur melken mag, zolang het maar zonder herrie gebeurt.
‘Compleet onzinverhaal’

Kan het verse kuilvoer, het eten voor de koeien ná de melkbeurt, niet alvast ‘s avonds in de stal gelegd worden? De melkveehoudster weet niet wat ze hoort: „Dat is echt een compleet onzinverhaal. Denkt u nou echt dat de koe daar vanaf blijft tot de volgende ochtend?’’
Liefst blijft Van den Tillaart melken met één ronde ‘s middags en eentje heel vroeg in de ochtend. Advocaat Johan van Groningen: „Met als starttijd vijf uur, of op z’n minst zes uur.’’

#trots :D

Ook trots op jou!
Ben gelukkig niet de enige die moeite heeft met archive (vanaf telefoon)

Die laatste alinea moest ik wel om lachen. Alsof die koeien het dan niet opeten.
Maar goed, als de vergunning erop gebaseerd is en je bent ermee akkoord gegaan, dan lijkt het me niet zo relevant of je het er van te voren klaar legt of niet. Je gaat met de spelregels akkoord, dus dan niet miepen achteraf als het niet lukt. Of samen in goed gesprek naar een oplossing zoeken. Misschien is dat geprobeerd ook wel, geen idee.

Dat Nederland verstrikt is in regelgeving kan ik me dan wel weer in vinden. Dat vertraagt überhaupt veel zaken enorm. Ergens heb ik wel sympathie voor het feit dat er weerstand komt dat ze zoveel moeten doorgeven aan de overhejd. Ik snap de wens van iverheid voor die informafie dan ook wel weer. Het is een klein land, met veel belanghebbenden. Hopelijk valt er het eea te versimpelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:07

Ik heb toch ook het idee dat zulke klachten komen door mensen uit de randstad die ‘voor rust en stilte’ naar het platteland verhuizen en er dan achter komen dat het hier ook niet altijd rustig en stil is.
Bv in de hooitijd, maistijd of droogtetijd. Het werk gaat dag en nacht door met het nodige geluid.
Of geur… ik ken mensen met een varkensbedrijf die klachten kregen van mensen die daar sinds een paar maanden wonen vanuit de Randstad.
Als je niet tegen de geur kan, waarom ga je dan naast een varkensbedrijf wonen :=

Hier doet iedereen de ramen dicht en de was binnen als er gegierd wordt, hoewel het met die injectoren tegenwoordig veel minder ruikt.
En regelmatig wordt er ‘s nachts gehooid, mais gehakseld en ingekuild of bewaterd met zo’n lawaaimachine…
Het went uiteindelijk gewoon vanzelf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:46

verootjoo schreef:
Ik heb toch ook het idee dat zulke klachten komen door mensen uit de randstad die ‘voor rust en stilte’ naar het platteland verhuizen en er dan achter komen dat het hier ook niet altijd rustig en stil is.
Bv in de hooitijd, maistijd of droogtetijd. Het werk gaat dag en nacht door met het nodige geluid.
Of geur… ik ken mensen met een varkensbedrijf die klachten kregen van mensen die daar sinds een paar maanden wonen vanuit de Randstad.
Als je niet tegen de geur kan, waarom ga je dan naast een varkensbedrijf wonen :=

Hier doet iedereen de ramen dicht en de was binnen als er gegierd wordt, hoewel het met die injectoren tegenwoordig veel minder ruikt.
En regelmatig wordt er ‘s nachts gehooid, mais gehakseld en ingekuild of bewaterd met zo’n lawaaimachine…
Het went uiteindelijk gewoon vanzelf.

Eens, echter zijn er ook boeren die vinden dat ze bij deze werkzaamheden alle herrie mogen maken wat mogelijk is. Je buurvrouw kan ook die verpleegkundige zijn met nachtdienst.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:15

Ach ja, altijd weer die mensen uit de randstad, want daar hebben ze geen boeren natuurlijk. Misschien komen ze wel uit Leeuwarden of Eindhoven, of Arnhem en klagen ze steen en been. Zo ken ik mensen die groen gingen wonen vanuit een stad buiten de randstad en die hebben zich ook dik vergist. Ze woonden al aan die kant van het land en hadden het dus kunnen weten, vind ik dan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:16

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Daarnaast ook zo dapper zijn om het tegen de tegengestelde maatstaf te leggen en te proberen in te voelen hoe het voor de tegenoverliggende groep is.

Ben ik het helemaal mee eens maar dat gebeurt toch bijna niet?

Citaat:
Dus bijvoorbeeld als jij een maatregel supertof vindt, toch even verplaatsen in de groepen voor wie het niet zo gunstig is.

Ook dat zou ik waarderen, maar zo vaak zie ik die empathie echt niet, ook niet naar anderen.

Be the change.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 05:27

Benzz schreef:
juval schreef:
ik vind het toch wel grappig dat iemand hier stelt dat boeren ervoor 'kiezen' om op de boerderij te wonen. Net alsof je die 120 koeien goed in de gaten kunt houden als je in ergens anders zou wonen. Boeren moeten gewoon 24/7/365 paraat staan voor hun dieren. Dus het is geen kwestie van keuze, maar van gewoon zoals het is. :)

ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.

Je gaat mis op het feit dat deze boerin zelf akkoord is gegaan met de vergunning, waarin deze eisen stonden. Daarnaast ga je er vanuit dat het geen extreme geluidsoverlast is, die helemaal niet nodig is. Je weet gewoon niet hoe die overlast is. Ik kom van het boerenland. De boeren die daar om 5 uur sochtends gingen melken hoorde je niet. Maar als deze boer de radio op standje festival zet, dan hebben de buren uiteraard wel overlast. Maar ook dat weet je niet.

En over die keuze, je hebt altijd een keuze. Altijd. Je hebt namelijk ook de keuze om geen boer te worden. En ik ben jarenlang houder van een pensionstal met 30 paarden geweest, dus ik weet hoe het is om 24-7 klaar te staan voor je dieren. Maar het blijft wel een keuze die je zelf maakt.

Tuurlijk hebben we de keuze om boer te blijven, maar betekent dat in jouw ogen dan dat we de intimidatie van terroristische actiegroepen maar moeten accepteren op ons erf, waar we met ons gezin wonen? Omdat we voedsel produceren wat meer dan 90% van de bevolking graag eet en drinkt. Omdat een heel kleine groep geen vlees, zuivel, vis en eieren eet, mag dit dus niet meer geproduceerd worden. En dat moet je als boer maar gewoon accepteren en stoppen, want anders krijg je de terriristen op je erf. Eigen schuld dus, daar kiezen we voor...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:37

juval schreef:
Benzz schreef:

ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.

Je gaat mis op het feit dat deze boerin zelf akkoord is gegaan met de vergunning, waarin deze eisen stonden. Daarnaast ga je er vanuit dat het geen extreme geluidsoverlast is, die helemaal niet nodig is. Je weet gewoon niet hoe die overlast is. Ik kom van het boerenland. De boeren die daar om 5 uur sochtends gingen melken hoorde je niet. Maar als deze boer de radio op standje festival zet, dan hebben de buren uiteraard wel overlast. Maar ook dat weet je niet.

En over die keuze, je hebt altijd een keuze. Altijd. Je hebt namelijk ook de keuze om geen boer te worden. En ik ben jarenlang houder van een pensionstal met 30 paarden geweest, dus ik weet hoe het is om 24-7 klaar te staan voor je dieren. Maar het blijft wel een keuze die je zelf maakt.

Tuurlijk hebben we de keuze om boer te blijven, maar betekent dat in jouw ogen dan dat we de intimidatie van terroristische actiegroepen maar moeten accepteren op ons erf, waar we met ons gezin wonen? Omdat we voedsel produceren wat meer dan 90% van de bevolking graag eet en drinkt. Omdat een heel kleine groep geen vlees, zuivel, vis en eieren eet, mag dit dus niet meer geproduceerd worden. En dat moet je als boer maar gewoon accepteren en stoppen, want anders krijg je de terriristen op je erf. Eigen schuld dus, daar kiezen we voor...[/quote]

Jij stelt het delen van uitstootgegegevens van het boerenbedrijf (en het boerenbedrijf is echt niet het enige bedrijf wat uitstoot moet delen) gelijk aan terroristen (en hallo, zijn we de boerenbedrijf vergeten die bij de ministen op bezoek waren?!) op je erf. Dat is natuurlijk dikke onzin. Journalisten mogen gegevens opvragen om journalistiek te bedrijven, dat is essentieel voor goede journalistiek. Het artikel wat gepubliceerd zal vast geen bedrijven met naam en toenaam delen, en Wiersma doet dit echt niet om “terroristen” te weren van boerenerven hoor. Het is bewust vertragen om maar niet echt het probleem te hoeven oplossen.

En ja, kiezen is een keuze. Beroepen en omstandigheden veranderen. Als jij wil stoppen verkoop je je koeien of bedrijf of hou je er een paar en start je een airbnb, een winkel, verhuis je naar de randstad, laat je je omscholen, kopp je een boot en ga je op wereldreis…. Je mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan áltijd iets. Als je maar wil.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:53

Citaat:
"(en hallo, zijn we de boerenbedrijf vergeten die bij de ministen op bezoek waren?!)"

maar dat iemand het ene doet maakt toch niet dat een ander iets anders dan maarmag doen? Of goed moet vinden? Wat een rare vergelijking?

En blijkbaar mogen 'demonstranten' al bij iemand het erf / prive terrein op. Wat ik zelf een beetje gek vindt, bij ons op kantoor mogen mensen ook niet zomaar het gebouw in om te kijken of wij ons werk goed doen. Daar heb je toegangspasjes voor nodig bijvoorbeeld. En daar wonen we (godzijdank) niet eens..

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:28

Tuurlijk hebben we de keuze om boer te blijven, maar betekent dat in jouw ogen dan dat we de intimidatie van terroristische actiegroepen maar moeten accepteren op ons erf, waar we met ons gezin wonen? Omdat we voedsel produceren wat meer dan 90% van de bevolking graag eet en drinkt. Omdat een heel kleine groep geen vlees, zuivel, vis en eieren eet, mag dit dus niet meer geproduceerd worden. En dat moet je als boer maar gewoon accepteren en stoppen, want anders krijg je de terriristen op je erf. Eigen schuld dus, daar kiezen we voor...[/quote]

Ik vind dat er grote woorden worden gebruik. Ik begrijp dat je als boer er niet op zit te wachten op demonstranten in je stal. Maar zijn ze dan gelijk terroristen?