Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:Ik weet nog goed een geval waarin jij beweerde dat bepaalde beroepen dikke onzin waren, terwijl je totaal niet wist wat die beroepen inhielden. Dan is het best fijn dat er mensen zijn met parate kennis die je inhoudelijk kunnen vertellen wat die beroepen inhouden.
Citaat:„Daar hebben wij aversie tegen’’, zei Arlette van den Tillaart donderdagmiddag bij de rechter in Den Bosch. Het gaat dan over het bijhouden van een logboek. De gemeente Meierijstad zou graag zien dat Van den Tillaart precies opschrijft én meldt wanneer er gras of mais geoogst gaat worden.
Bij zo’n klus hoort telkens het nodige regelwerk. De boer moet bijvoorbeeld een loonbedrijf bellen. Dan kan een seintje naar de gemeente er ook wel bij, redeneert een ambtenaar ter zitting. Het zou handig zijn: „Dan zijn wij op de hoogte en kunnen we erover vertellen als er klachten over geluid binnen komen.’’
Eerste vergunning op half A-viertje
Voor de boer zou het de zoveelste verplichting betekenen. Allerlei instanties willen al dat Van den Tillaart iets noteert: „En allemaal zeggen ze: dat is toch zó gebeurd? Maar samen zijn het wel 200.000 dingetjes.’’ Haar vader molk op dezelfde plek al koeien: „De bedrijfsvoering is er sinds 1983. De eerste vergunning bestond uit een half A-viertje!’’
De boer die vrijuit werken wil versus de toenemende regelzucht van de overheid, die óók door burgers aangesproken wordt. Dáár gaat het om in de rechtszaak tussen Van den Tillaart en de gemeente Meierijstad.
Meldplicht voor grasoogsten
Het agrarische bedrijf vernieuwde enkele jaren geleden de melkstal en kreeg daarbij een nieuwe vergunning. Daarin staan ook regels om het geluid binnen de grenzen te houden. Zo mag de boer tussen 19.00 uur ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends geen kuilvoer uit de sleufsilo’s halen.
Althans niet met de (herrie makende) loader. Ook moet er behalve een logboek ook een meldplicht komen voor gras- en maisoogsten.
Met 450 koeien is het melkveebedrijf van Van den Tillaart groot. Daarbij horen flink wat transportbewegingen, zowel bij het oogsten als bij het dagelijkse voeren. Ook daarom wil de gemeente grenzen stellen aan de geluidsbelasting voor buren. Vóór 07.00 uur melken mag, zolang het maar zonder herrie gebeurt.
‘Compleet onzinverhaal’
Kan het verse kuilvoer, het eten voor de koeien ná de melkbeurt, niet alvast ‘s avonds in de stal gelegd worden? De melkveehoudster weet niet wat ze hoort: „Dat is echt een compleet onzinverhaal. Denkt u nou echt dat de koe daar vanaf blijft tot de volgende ochtend?’’
Liefst blijft Van den Tillaart melken met één ronde ‘s middags en eentje heel vroeg in de ochtend. Advocaat Johan van Groningen: „Met als starttijd vijf uur, of op z’n minst zes uur.’’
Shadow0 schreef:Benzz schreef:Ik weet nog goed een geval waarin jij beweerde dat bepaalde beroepen dikke onzin waren, terwijl je totaal niet wist wat die beroepen inhielden. Dan is het best fijn dat er mensen zijn met parate kennis die je inhoudelijk kunnen vertellen wat die beroepen inhouden.
Volgens mij had ik daar al op gereageerd. Ik weet van de meeste beroepen wel wat ze inhouden, niet of ze op maatschappelijk niveau werkelijk zinvol en nuttig zijn. Dat is anders. Daarin ben ik ook niet heel veel wijzer geworden, want het nadenken over de maatschappij als geheel gebeurt niet zo heel veel. Wat hebben we nodig om als maatschappij als geheel te functioneren, en wat vinden we daarin belangrijk, en hoe kunnen we de mensen die er zijn en hun kennis en ervaring wellicht het beste besteden?
.
Cer schreef:Misschien weet AI een antwoord
Shadow0 schreef:Veronica2 schreef:Oew Shadow, je plaatst een vraagteken, dus uit beleefdheid hierbij de vraag of je ook een antwoord verwacht?
Ik zou zeker geinteresseerd zijn in antwoorden daarop ja.
Veronica2 schreef:Je zou ook zelf kunnen zoeken en ik denk dat je het beste kan kiezen voor invalshoek "macro-economie" en daarna kan je dat aanvullen met informatie over micro-economie. Even grof gezegd he, macro gaat over het speelveld tussen arbeid, productie en investeringen en micro gaat over individuele bedrijven.
Veronica2 schreef:Daarnaast ook zo dapper zijn om het tegen de tegengestelde maatstaf te leggen en te proberen in te voelen hoe het voor de tegenoverliggende groep is.
Citaat:Dus bijvoorbeeld als jij een maatregel supertof vindt, toch even verplaatsen in de groepen voor wie het niet zo gunstig is.
Cer schreef:Oh! Het lukte!Citaat:„Daar hebben wij aversie tegen’’, zei Arlette van den Tillaart donderdagmiddag bij de rechter in Den Bosch. Het gaat dan over het bijhouden van een logboek. De gemeente Meierijstad zou graag zien dat Van den Tillaart precies opschrijft én meldt wanneer er gras of mais geoogst gaat worden.
Bij zo’n klus hoort telkens het nodige regelwerk. De boer moet bijvoorbeeld een loonbedrijf bellen. Dan kan een seintje naar de gemeente er ook wel bij, redeneert een ambtenaar ter zitting. Het zou handig zijn: „Dan zijn wij op de hoogte en kunnen we erover vertellen als er klachten over geluid binnen komen.’’
Eerste vergunning op half A-viertje
Voor de boer zou het de zoveelste verplichting betekenen. Allerlei instanties willen al dat Van den Tillaart iets noteert: „En allemaal zeggen ze: dat is toch zó gebeurd? Maar samen zijn het wel 200.000 dingetjes.’’ Haar vader molk op dezelfde plek al koeien: „De bedrijfsvoering is er sinds 1983. De eerste vergunning bestond uit een half A-viertje!’’
De boer die vrijuit werken wil versus de toenemende regelzucht van de overheid, die óók door burgers aangesproken wordt. Dáár gaat het om in de rechtszaak tussen Van den Tillaart en de gemeente Meierijstad.
Meldplicht voor grasoogsten
Het agrarische bedrijf vernieuwde enkele jaren geleden de melkstal en kreeg daarbij een nieuwe vergunning. Daarin staan ook regels om het geluid binnen de grenzen te houden. Zo mag de boer tussen 19.00 uur ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends geen kuilvoer uit de sleufsilo’s halen.
Althans niet met de (herrie makende) loader. Ook moet er behalve een logboek ook een meldplicht komen voor gras- en maisoogsten.
Met 450 koeien is het melkveebedrijf van Van den Tillaart groot. Daarbij horen flink wat transportbewegingen, zowel bij het oogsten als bij het dagelijkse voeren. Ook daarom wil de gemeente grenzen stellen aan de geluidsbelasting voor buren. Vóór 07.00 uur melken mag, zolang het maar zonder herrie gebeurt.
‘Compleet onzinverhaal’
Kan het verse kuilvoer, het eten voor de koeien ná de melkbeurt, niet alvast ‘s avonds in de stal gelegd worden? De melkveehoudster weet niet wat ze hoort: „Dat is echt een compleet onzinverhaal. Denkt u nou echt dat de koe daar vanaf blijft tot de volgende ochtend?’’
Liefst blijft Van den Tillaart melken met één ronde ‘s middags en eentje heel vroeg in de ochtend. Advocaat Johan van Groningen: „Met als starttijd vijf uur, of op z’n minst zes uur.’’
#trots
verootjoo schreef:Ik heb toch ook het idee dat zulke klachten komen door mensen uit de randstad die ‘voor rust en stilte’ naar het platteland verhuizen en er dan achter komen dat het hier ook niet altijd rustig en stil is.
Bv in de hooitijd, maistijd of droogtetijd. Het werk gaat dag en nacht door met het nodige geluid.
Of geur… ik ken mensen met een varkensbedrijf die klachten kregen van mensen die daar sinds een paar maanden wonen vanuit de Randstad.
Als je niet tegen de geur kan, waarom ga je dan naast een varkensbedrijf wonen![]()
Hier doet iedereen de ramen dicht en de was binnen als er gegierd wordt, hoewel het met die injectoren tegenwoordig veel minder ruikt.
En regelmatig wordt er ‘s nachts gehooid, mais gehakseld en ingekuild of bewaterd met zo’n lawaaimachine…
Het went uiteindelijk gewoon vanzelf.
Shadow0 schreef:Veronica2 schreef:Daarnaast ook zo dapper zijn om het tegen de tegengestelde maatstaf te leggen en te proberen in te voelen hoe het voor de tegenoverliggende groep is.
Ben ik het helemaal mee eens maar dat gebeurt toch bijna niet?
Citaat:Dus bijvoorbeeld als jij een maatregel supertof vindt, toch even verplaatsen in de groepen voor wie het niet zo gunstig is.
Ook dat zou ik waarderen, maar zo vaak zie ik die empathie echt niet, ook niet naar anderen.
Benzz schreef:juval schreef:ik vind het toch wel grappig dat iemand hier stelt dat boeren ervoor 'kiezen' om op de boerderij te wonen. Net alsof je die 120 koeien goed in de gaten kunt houden als je in ergens anders zou wonen. Boeren moeten gewoon 24/7/365 paraat staan voor hun dieren. Dus het is geen kwestie van keuze, maar van gewoon zoals het is.![]()
ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.
Je gaat mis op het feit dat deze boerin zelf akkoord is gegaan met de vergunning, waarin deze eisen stonden. Daarnaast ga je er vanuit dat het geen extreme geluidsoverlast is, die helemaal niet nodig is. Je weet gewoon niet hoe die overlast is. Ik kom van het boerenland. De boeren die daar om 5 uur sochtends gingen melken hoorde je niet. Maar als deze boer de radio op standje festival zet, dan hebben de buren uiteraard wel overlast. Maar ook dat weet je niet.
En over die keuze, je hebt altijd een keuze. Altijd. Je hebt namelijk ook de keuze om geen boer te worden. En ik ben jarenlang houder van een pensionstal met 30 paarden geweest, dus ik weet hoe het is om 24-7 klaar te staan voor je dieren. Maar het blijft wel een keuze die je zelf maakt.
juval schreef:Benzz schreef:
ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.
Je gaat mis op het feit dat deze boerin zelf akkoord is gegaan met de vergunning, waarin deze eisen stonden. Daarnaast ga je er vanuit dat het geen extreme geluidsoverlast is, die helemaal niet nodig is. Je weet gewoon niet hoe die overlast is. Ik kom van het boerenland. De boeren die daar om 5 uur sochtends gingen melken hoorde je niet. Maar als deze boer de radio op standje festival zet, dan hebben de buren uiteraard wel overlast. Maar ook dat weet je niet.
En over die keuze, je hebt altijd een keuze. Altijd. Je hebt namelijk ook de keuze om geen boer te worden. En ik ben jarenlang houder van een pensionstal met 30 paarden geweest, dus ik weet hoe het is om 24-7 klaar te staan voor je dieren. Maar het blijft wel een keuze die je zelf maakt.
Citaat:"(en hallo, zijn we de boerenbedrijf vergeten die bij de ministen op bezoek waren?!)"