Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:31

Mooie uitspraak!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:28

mysa schreef:
Mooie uitspraak!

Mooie posters destijds ook. Google ze maar ‘ns. Jammer dat ze bij het ministerie van defensie geen historisch besef hebben.

Maar blijf maar gewoon zitten jongens en meisjes. Geen ‘functie elders’ voor jullie. En als er mensen sneuvelen dank zij jullie fouten dan zijn het toch geen NL-ers. Dus meh.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:59

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 06:29

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:15

Ik begin steeds meer spijt te krijgen dat ik op school vrij snel geschiedenis heb laten vallen voor natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie. :=
Nu blijkt geschiedenis toch wel bijzonder interessant te zijn en misschien toch wel ook belangrijk...

Maar is Zweden dus ook ooit van Rusland geweest?

Dit is volgens mij ook de eerste keer dat hij het zelf echt toegeeft?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:39

Quir schreef:

Nee, dat niet, maar Zweden is wel ooit een grotere speler geweest in het Oostzeegebied dan het nu is.
Zweden heeft lang een belangrijke rol gehad in de handel tussen Azië en Noord-Europa. Handelsroutes liepen via de Oostzee, de Russische rivieren, korte stukken over land, en dan via Wolga en Don tot aan de Zwarte en Kaspische zee, tot aan Constantinopel en Perzië.
Een aantal van de oudste Russische steden zijn ontstaan als handelsposten langs die routes, gesticht door Scandinaviërs. De eerste Russische tsarendinastie, de Rurikiden, zou ook Scandinavische roots hebben.

Onder meer Finland, het gebied rond Sint Petersburg, en de huidige Baltische staten zijn gedurende de laatste 400 jaar een tijd van Zweden geweest. Evenals dat ze ooit van Rusland zijn geweest, en deels van Pruisen, en van het Pools-Litouwse gemenebest.

Ofwel: allerlei landen kunnen historische claims maken op delen van dat gebied, en minstens evenveel landen kunnen daar tegenclaims tegenover stellen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 08:54

Quir schreef:
Ik begin steeds meer spijt te krijgen dat ik op school vrij snel geschiedenis heb laten vallen voor natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie. :=
Nu blijkt geschiedenis toch wel bijzonder interessant te zijn en misschien toch wel ook belangrijk...

Dit is volgens mij ook de eerste keer dat hij het zelf echt toegeeft?

Catharina de Grote was een nicht van de Zweedse koningen Gustaaf III en KarelXIII volgens Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Catharina_II_van_Rusland
En ik dacht ergens gelezen te hebben dat (hoewel geboren in Duitsland) ze Zweedse van geboorte was.

De relatie tussen Zweden en Ukraïne gaat ook al heel lang terug zo was de prins van Kiev, Yaroslav de wijze, getrouwd met de dochter van de Zweedse koning Olaf de Zweed (rond het jaar 1000 na Chr.): https://en.wikipedia.org/wiki/Sweden%E2 ... _relations

(Uit de bovenstaande bron een stukje vertaald) Wat later in de geschiedenis:
Citaat:
Een alliantie tussen Zweden en Hetman Bohdan Khmelnytsky tegen Polen werd tussen 1651 en 1657 verschillende keren onderhandeld. Na de vrede van 1656 in Vilnius tussen Muscovy en Polen was Hetman Bohdan Khmelnytsky woedend en schreef hij aan de tsaar Alexis I van Rusland: De Zweden zijn de eerlijke mensen ; wanneer ze vriendschap en alliantie beloven, eren ze hun woord. De tsaar heeft zich echter harteloos tegenover ons gedragen door een wapenstilstand met de Polen te sluiten en ons in hun handen terug te willen geven.[3] Zelfs na het Verdrag van Pereyaslav in 1654 bleef Hetman Bohdan Khmelnytsky onderhandelen met de Zweden en eind 1655 deed zijn ambassadeur voorstellen aan de Zweedse koning Karel X Gustaaf om Oekraïne als Zweedse vazalstaat te accepteren en beloofde hem de trouwe dienst van het hele Zaporozhian militaire gezag.[4]

Ten slotte werd op 6 oktober 1657 in Korsun een overeenkomst getekend tussen Zweden en drie Oekraïense commandanten (Ivan Bohun, de leider van de Oekraïense protestanten Yuri Nemyrych en Ivan Kovalivsky) in Korsun, waar Zweden de Oekraïense grenzen erkende tot aan Wisła in het westen en Pruisen in het noorden. Maar tegen die tijd was Bohdan Khmelnytsky een maand eerder gestorven en nadat de Zweden Polen hadden verlaten voor militaire campagnes in Denemarken, stierf het voorgestelde bondgenootschap.

Hetman Bohdan Khmelnytsky was een militaire commandant en een soort hoofdman van het gebied dat nu een groot deel van Ukraine omvat. Destijds viel dat gebied binnen het Pools-Litause rijk.

Dus wellicht kan Zweden nog aanspraak maken op Ukraïne :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:02

bigone schreef:
Niks navo lidmaatschap van Oekraïne, niks denazificaties, Putin wil gewoon terugpakken wat van hem is, voor het eerst geeft hij dat ook gewoon openlijk toe:
https://twitter.com/ostapyarysh/status/ ... IFmgFI3T3A

Even een correctie: Putin wil pakken wat hij vindt dat van hem is. En zijn ideeën wat van hem is zijn vrij ruim, waarschijnlijk heeft hij zo ook heel "legaal" een vermogen van zo'n 200 miljard dollar bijeen gescharreld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:34

Maar dit is toch helemaal geen nieuws? Van begin af aan was dit duidelijk vanwege allerlei verwijzingen als schilderijen en beelden die tijdens meetingen achter Poetin werden opgestald. Voor mensen die nog altijd denken dat Poetin het bij de Donbas gaat houden: wake-up! Hem delen van de Oekraine “ schenken” en zo hopen dat Poetins geweld stopt is een idee-fixe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:40

Dat dachten we misschien wel maar Rusland bleef maar strooien met leugens en velen trapten er in. Nu heeft Putler het openbaar toegegeven dus al die Poetin lovers zaten er gewoon naast.
En nog steeds blijven Scholz en Macron vasthouden aan hun praat sessies . Macron heeft Poetin zelfs verteld dat hij bereid is minder zwaar materieel te sturen wanneer Rusland wil onderhandelen. Scholz maakt zo langzamerhand Duitsland compleet belachelijk in EU en Navo opzicht, zwaar materiaal dat maanden geleden al beloofd was is er nog steeds niet , word december zegt hij. En smoes dat bij bepaalde artillerie geen munitie past terwijl dat dus wel het geval is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:29

bigone schreef:
Dat dachten we misschien wel maar Rusland bleef maar strooien met leugens en velen trapten er in. Nu heeft Putler het openbaar toegegeven dus al die Poetin lovers zaten er gewoon naast.
En nog steeds blijven Scholz en Macron vasthouden aan hun praat sessies . Macron heeft Poetin zelfs verteld dat hij bereid is minder zwaar materieel te sturen wanneer Rusland wil onderhandelen. Scholz maakt zo langzamerhand Duitsland compleet belachelijk in EU en Navo opzicht, zwaar materiaal dat maanden geleden al beloofd was is er nog steeds niet , word december zegt hij. En smoes dat bij bepaalde artillerie geen munitie past terwijl dat dus wel het geval is.

Toch kan ik me ergens wel voorstellen dat het goed is dat er mensen zijn die blijven praten met Putin. Op mij komt Putin over als een psychiatrisch patiënt en voor hetzelfde geld krijgt hij volgende week iets heel anders in zijn hoofd waar hij op acteert. En ik vraag me ook af wat Duitsland en Frankrijk werkelijk doen, ik heb een beetje het idee dat wat er wordt gezegd en wordt gedaan 2 verschillende dingen zijn. Maar misschien is het wishful-thinking van mijn kant.

Wat mij opvalt is dat de negatieve berichten over Scholz met name door Polen erg worden aangezet. En Polen en Duitsland zijn ook niet altijd de beste buren geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:51

Klopt maar Scholz traineert de levering van zwaardere wapens enorm.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:10

bigone schreef:
Klopt maar Scholz traineert de levering van zwaardere wapens enorm.

Dat is waar, dat is inderdaad een nogal vreemd gebeuren.
Hij was bang dat Ukraïners met Duitse tanks Rusland binnen zouden rijden :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:13

Geen idee maar hij is de pispaal van Europa.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:22

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:28

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:33

irmaz schreef:
En binnenkort wij:
Citaat:
EC gaat Oekraïne's EU-kandidaatstatus steunen ondanks bezwaren van Denemarken, Nederland

https://www.rferl.org/a/ec-set-to-back- ... 92207.html

bigone schreef:
Zal wel meevallen, kandidaat status is nog geen lid:
https://twitter.com/nexta_tv/status/153 ... dyCWOMRcpA

Thx, ik heb het door mij geplaatste artikel nog eens teruggelezen, blijkbaar is de conclusie getrokken op eerder commentaar van Nederland op lidmaatschap van Ukraïne. Het was dus een nieuwsgok en geen nieuwsfeit >;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:46

Nederland is wel degelijk erg terughoudend met kandidaat lid van Oekraïne. Zelensky vindt dat (logisch) erg moeilijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 14:59

De vraag is natuurlijk hoe zinvol een kandidaat lidmaatschap is als de algemene consensus is dat je toch nooit echt mee mag doen (soort van eeuwig op de reserve bank zitten).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:43

Dat is de vraag, Turkije heeft er weinig moeite mee en speelt het vaak handig uit. Al 22 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 15:50

Misschien moeten ze daar ook eens een deadline aan zetten: heb je je zaken binnen 8 jaar niet voor elkaar dan vervalt het kandidaadschap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:21

En dan worden ze lid en draaien de regels weer terug( Hongarije en Polen) Gewoon strengere eisen, terug naar oude regels of niet meer voldoen is geen geld en wegwezen. En vetorecht afschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:43

De verliezen van 60-100 troepen per dag volgens Zelensky ligt meer rond de 100-200 volgens zijn senior advisor Mykhaylo Podolyak.

De USA claimt dat ze nergens van op de hoogte worden gehouden door Oekraine. Het lijkt erop dat de scapegoat klaar wordt gemaakt voor de slacht.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:54

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:08

enzino schreef:
De verliezen van 60-100 troepen per dag volgens Zelensky ligt meer rond de 100-200 volgens zijn senior advisor Mykhaylo Podolyak.

De USA claimt dat ze nergens van op de hoogte worden gehouden door Oekraine. Het lijkt erop dat de scapegoat klaar wordt gemaakt voor de slacht.

Heb je een link naar het artikel over dat op de hoogte houden?