juval schreef:Voor biologische landbouw is veeel meer grond nodig, die is er gewoonweg niet. Het aantal ha agrarische grond daalt elk jaar weer meer.
Voor extensieve veeteelt is dit waar.
Voor groenten niet.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:@Cerspelfoutje, bedankt!
Recht van eerste koop geldt waarschijnlijk wel voor de grondbank/ overheid zelf, verder niet.
VuurVleugels schreef:Janneke2 schreef:
Oh, wat leuk!
Ik ben erg voor een basisinkomen.
Om de gedachte te bepalen:
het is de bijstand, je moet er letterlijk minimaal van kunnen leven,
er zijn geen controlerende instanties,
en je bent letterlijk vrij om te werken of niet.
Gesteld dat je een mooi huis en een paard wil (persoonlijk:ik heb beide) zul je aan de bak moeten.
Het is een mega rechts idee, maar wel één van de (zeer) weinige waar ik achter sta ook al stem ik niet op Volt. Het is inderdaad wat Janneke zegt, je krijgt genoeg om in de absolute basis te voorzien (volgens mij ligt dat bedrag rond het minimumloon van nu) en voor alle andere dingen moet je zelf zorgen. <KNIP>
IMANDRA schreef:juval schreef:In het BBB programma staat dat er een wens is om alle toeslagen af te schaffen, en de inkomens tot 30.000 (de toeslagendrempel). Geen inkomstenbelasting cq werkgeverslasten te heffen. Dit zou zo ongeveer tegen elkaar weg kunnen vallen (toeslagen vs loonbelasting/werkgeversheffing).
IK denk dat dit een heleboel administratieve rompslomp zal schelen.
Hoe weten ze dat als ze het niet laten narekenen?
juval schreef:In het BBB programma staat dat er een wens is om alle toeslagen af te schaffen, en de inkomens tot 30.000 (de toeslagendrempel). Geen inkomstenbelasting cq werkgeverslasten te heffen. Dit zou zo ongeveer tegen elkaar weg kunnen vallen (toeslagen vs loonbelasting/werkgeversheffing).
purny schreef:juval schreef:In het BBB programma staat dat er een wens is om alle toeslagen af te schaffen, en de inkomens tot 30.000 (de toeslagendrempel). Geen inkomstenbelasting cq werkgeverslasten te heffen. Dit zou zo ongeveer tegen elkaar weg kunnen vallen (toeslagen vs loonbelasting/werkgeversheffing).
En ik denk dat dit een hele hoop armoede erbij gaat krijgen. Er zijn echt heel veel mensen afhankelijk van hun toeslagen en die leven van de 20e naar de 20e.
Wel zou het bijvoorbeeld schelen als de toeslagen niet meer als voorschot betaald worden maar achteraf berekend worden.
Janneke2 schreef:pien_2010 schreef:Zoveel mensen werken zo verschrikkelijk hard, met betaling van hun lichaamskrachten, maar zijn zwaar onder betaald. Ik vind een grote oneerlijkheid in ons betalingssysteem, dat bureau banen, verantwoordelijkheid zwaar uitbetaald worden, tegenover zwaar onderbetaling van mensen die hun lichaam naar de knoppen werken.
.... dit klinkt mij in de oren als berichten uit de zorg.
De thuiszorg voorop.
Managers met leuke salarissen, en de echte harde werkers op het minimum. (Accoord, twintig euro boven het wettelijk minimumloon.)
En in het onderwijs is het niet veel beter.
Degenen die lesgeven verdienen wat ruimer, dat dan weer wel. (En sommige secundaire arbeidsvoorwaarden zijn om te huilen. Je staat voor de klas 'en zie maar'.)
Citaat:En stel je dan de situatie voor dat op dat moment iemand komt en die zegt "nou Pien, top, hard gewerkt, maar we gaan het anders belasten en beter verdelen, draag de helft maar af, werk nog maar een poosje door en dat vrijstaande huis met weide voor je paarden dat is een beetje luxe, dat hoeft niet perse. Dankjewel voor je diensten (even gechargeerd)
Dan denk je toch ook 'uh.. oh, oke '
Cer schreef:wordt het niet goedkoper voor werkgevers?
want iedereen krijgt toch al een basis salaris waar ze van kunnen wonen? Dus het salaris wat daarbovenop komt, zou minus woonlasten kunnen zijn, 1000 euro lager om te beginnen? Dus dan kom je onder de streep op hetzelfde als je nu verdient..?
(ik heb geen idee, ik vind het wel interessant wat je daar aanslingerd Cowboy55)
Exitium schreef:Los daarvan gaat het je arbeidskrachten kosten. Stel dat je nu een fulltime baan hebt waar je € 3.000 verdient waar je prima van rond kan komen. Als er een basisinkomen van € 1.500 komt, kun je prima 3 of 4 dagen gaan werken zonder er op achteruit te gaan. Zouden werkgevers de salarissen verlagen met het basisinkomen en je € 1.500 per maand gaan betalen, dan zou ik alsnog minimaal een dag per week minder gaan werken, want dat scheelt dan maar € 300 (i.p.v. € 600 op dit moment) per maand omdat je basisinkomen niet wijzigt. Je raakt dus behoorlijk wat arbeidskrachten kwijt, een deel zal geheel stoppen en een deel zal minder gaan werken.
pien_2010 schreef:Cer ik heb altijd erg veel belasting betaald op arbeid. Maar toen ik echt geld had om te betalen hoefde het niet. Je kunt altijd zoeken naar wat niet eerlijk zou zijn. Maar vind jij dat wat veel mensen overkomt, zoals bagagewerkers dan wel eerlijk? Want daar wil je het niet overhebben.
Exitium schreef:Los daarvan gaat het je arbeidskrachten kosten. Stel dat je nu een fulltime baan hebt waar je € 3.000 verdient waar je prima van rond kan komen. Als er een basisinkomen van € 1.500 komt, kun je prima 3 of 4 dagen gaan werken zonder er op achteruit te gaan. Zouden werkgevers de salarissen verlagen met het basisinkomen en je € 1.500 per maand gaan betalen, dan zou ik alsnog minimaal een dag per week minder gaan werken, want dat scheelt dan maar € 300 (i.p.v. € 600 op dit moment) per maand omdat je basisinkomen niet wijzigt. Je raakt dus behoorlijk wat arbeidskrachten kwijt, een deel zal geheel stoppen en een deel zal minder gaan werken.
Cer schreef:Je moet geen dingen schrijven die ik niet beweer
ik wil het prima hebben over bagagewerkers, alleen ik hád het daar níet over. Ik stel de vraag over hoe die verdeling dan zou moeten in bepaalde gevallen. Wanneer vinden we dat iemand teveel geld heeft, en wat moet er dan afgestaan worden.
Want je begint wel over jongeren die gehaaid slim zijn en op hun rug geld binnenharken (wat een ontzettend onaardige benaming trouwens, die jongeren die werken toch? Kunnen zij er wat aan doen dat er amper belasting over betaald wordt? Dat moet de belastingdienst fixen, toch?)
En ik heb het dan dus wel over individuele casussen want ik vraag me dan af hoe je die scheiding aanbrengt, tussen wie zit op het pluche en wie heeft hard gebuffeld voor zn vermogen..Een hele legitieme vraag denk ik zo?
Je komt nu vrij aanvallend over, ik heb geen idee waarom eigenlijk? Maar misschien bedoel je dat niet zo?