Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 18:30

Eens hoor F_T.
Het geeft natuurbescherming een negatieve bijklank.
Het is naast vergrijzing en nog wat dingen ook een thema waar gewone onschuldige werkgroepen tegenaan lopen (polarisatie, je wil een mus beschermen, nou dan zal je ook wel voor de wolf zijn).
Maar ook los van de fanatiekeling (links of rechts, beide), heb je wel dat de wolf als zijnde een inheems wild dier in hetzelfde kader valt als andere beschermde (van zorgplicht tm zwaar beschermd) inheemse dieren die we wel zonder bijkomende problemen kunnen en willen beschermen tegen negatieve invloeden door de mens. En je kan dan niet zo makkelijk een uitzondering maken voor de wolf denk ik.
Denk dat ‘algemeen belang’ het in zich heeft wat ruimte te geven, en bewijs van gunstige staat van instandhouding om naar een lichtere vorm van bescherming te gaan.
Lastige is dan weer, wie bepaald de definities en criteria. Daar komt in no time weer discussie over en dan blijft het weer hangen op de discussie en worden de zienswijzes weer verder uit elkaar in kampen gedreven.
En de wolf maar schaapjes eten.

Ook omdat de hele opzet van de escalatie ladder vertroebelt en verrommelt is, door weerstand, tegenstand en tekortkoming in effectieve maatregelen..

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 20:57

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 23:22

Zichtmelding Ter Apelkaneel Gr
Citaat:
Ter Apelkanaal Groningen
14-02-2026
20.45 uur

Zichtmelding

Aan de Borgerweg een wolf gezien op camera.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

https://www.facebook.com/share/v/1Dqvs1 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 09:39

Zichtmelding Fluitenberg Dr, 4 wolven
Citaat:
Fluitenberg Drenthe
15-02-2026
09.16 uur

Zichtmelding

4 wolven gezien in weiland aan de Domeinweg thv nr. 3 Ze liepen de bosjes in richting Kalenberg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1G89x3uC ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:15

@ F T, sommige natuurherstel projecten en rewilding gaan nogal mis.
De uitgezette korhoenders sterven massaal op de Sallandse heuvelrug.

https://www.oost.nl/nieuws/3607038/280- ... -heuvelrug

En hier in het Holtingerveld wordt gewerkt met voertuigen met rupsbanden waardoor veel nesten van adders geplet worden. Natuurherstel klinkt goed, maar in de praktijk wordt er helaas enorm veel natuur vernield.

Ben je weleens bij het Lemerleveld geweest, bij de Lemerleberg is enorm veel gekapt. Hele vlakten volledig kaalgeslagen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:36

die korhoenders is al jaren zo. Ieder jaar halen ze nieuwe dieren op

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 12:08

Zou die prehistorisch uitziende vis ( plaatje Ark rewilding) voor de kust, de steur kunnen zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:38

Lijkt er idd wel op, maar die wordt toch al jaren geherintroduceerd ?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:46

sterregoud schreef:
@ F T, sommige natuurherstel projecten en rewilding gaan nogal mis.
De uitgezette korhoenders sterven massaal op de Sallandse heuvelrug.

https://www.oost.nl/nieuws/3607038/280- ... -heuvelrug

En hier in het Holtingerveld wordt gewerkt met voertuigen met rupsbanden waardoor veel nesten van adders geplet worden. Natuurherstel klinkt goed, maar in de praktijk wordt er helaas enorm veel natuur vernield.

Ben je weleens bij het Lemerleveld geweest, bij de Lemerleberg is enorm veel gekapt. Hele vlakten volledig kaalgeslagen.

Dit is precies wat ik met mijn vorige bericht bedoelde.

Omdat sommige projecten zichtbaar slecht lopen en er domme keuzes gemaakt worden,

Ontstaat bij sommige mensen het idee dat natuurbescherming en natuurprojecten àltijd slecht zijn en het allemaal onzin is en alleen maar slecht.

Ik vind dat doodzonde.

Ik hou meer van een wat minder zwartwit en wat meer genuanceerd beeld, waarin niet alles als slecht of alles als goed gezien wordt,

Maar per project, per beslissing of die goed of slecht is.

Ik ken mislukte projecten.
Ik ken ook fantastische projecten.

En dan ook nog projecten die er in een bepaalde fase slecht uitzien maar goed uitpakken en projecten die er kortdurend leuk uitzien maar slecht uitpakken.

Dat de Lemelerberg er kaalgekapt uitziet wil niet zeggen dat ieder natuurproject altijd slecht is.

Ik vind dat er in het wolvendossier gruwelijk kortzichtig gekeken wordt door een aantal ecologen en biologen die toevallig veel gehoord worden en invloed hebben.

Dat wil niet zeggen dat iedere ecoloog of bioloog het hetzelfde ziet als die paar invloedrijke.
Sterker nog, ik wéét van níet.

Dat het wolvendossier bizar beroerd aangepakt wordt en er onverstandige keuzes gemaakt worden, wil niet zeggen dat ieder natuurproject slecht is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 14:46

Aanval Gemrik Frl, minimaal 3 schapen gedood
Citaat:
Hemrik, Friesland
15-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Melder zag minstens 3 dode en aangevreten schapen liggen in het weiland. Zo te zien leken ze drachtig. Heeft geprobeerd de eigenaar te achterhalen, maar tevergeefs.

We wensen de eigenaar veel sterkte.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/17FytSZW ... tid=wwXIfr

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 14:59

hoogendroog schreef:
Zou die prehistorisch uitziende vis ( plaatje Ark rewilding) voor de kust, de steur kunnen zijn?

Steur is geen zeevis maar een zoetwatervis.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 15:05

anjali schreef:
hoogendroog schreef:

Steur is geen zeevis maar een zoetwatervis.

Niet exclusief.

Hij migreert van rivier naar zee en vice versa ;)
Leeft goeddeel van leven in relatief ondiep kustwater.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 15:44

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 15:46

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 15:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 15:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 16:16

Zichtmelding Exloo Dr gistermiddag
Citaat:
14-2-2026 rond 14 uur
Wolf gezien Boermastreek Exloo.
Tevens aangevreten ree in bosje achter golfbaan gevonden, tussen Zoersedijk en Zoerveensedijk.

Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 17:28

Zichtmelding Geesbrug Dr
Citaat:
Geesbrug Drenthe
15-02-2026
8.00 uur

Zichtmelding

Wolf liep op het akkerland links van park zuiderveld van de Witte Menweg naar Mekerlermeer.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/14XKhc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 19:14

Citaat:
15 februari 2026
Mirjam Sterk laat wolvendossier achter zich, maar waar krijgt opvolger in de provincie Utrecht mee te maken?

Mede dankzij het dossier ‘wolf’ groeide Mirjam Sterk misschien wel uit tot een van de bekendste provinciebestuurders van het land. Maar nu ze het kabinet in gaat moet ze het thema overdragen aan een opvolger. Maar wat staat hem of haar te wachten? Dat vroegen we aan drie personen die met de wolf te maken hebben.

We beginnen met Wilbert Nijlant. Rentmeester van Landgoed Den Treek-Henschoten. Dáár vond een groot deel van de incidenten met wolf Bram plaats en het landgoed werd tijdelijk gesloten. Volgens hem wacht de nieuwe gedeputeerde een ‘hele lastige opgave’.
„De wolf is een buitengewoon ongemakkelijk onderwerp geworden”, vertelt hij. „Met veel polarisatie, zelfs agressie over en weer.”
Waar hij zich de afgelopen jaren aan heeft gestoord, is het feit dat er veel ‘nep-deskundigen’ rond zouden lopen. „Veel mensen die zeggen iets te weten over de wolf, maar dan blijkt informatie uiteindelijk helemaal niet te kloppen. Logisch, want niemand heeft ervaring met de wolf in zo’n dichtbevolkt gebied als de Utrechtse Heuvelrug.” Volgens hem heeft dat geleid tot veel tegenstrijdige informatie.
„Mijn advies aan de nieuwe gedeputeerde? Gebruik je boerenverstand. En als er keuzes gemaakt moeten worden, zoek dan aansluiting in de praktijk.”

Die aansluiting in de praktijk miste Hugo van Kolfschoten de laatste tijd. Hij is eigenaar van het restaurant en de speeltuin bij de Pyramide van Austerlitz. Bij die pyramide greep wolf Bram afgelopen zomer een jongen bij zijn oksel het bos in.
„Als ik terugkijk op de afgelopen jaren, zie ik dat er door de provincie heel weinig is gedaan”, vertelt hij. „Ik heb een keer met Mirjam Sterk gesproken en daarna is de deur voor mij als ondernemer dichtgegaan.”

“Het afgelopen jaar was bijna nog erger dan corona”

Hugo van Kolfschoten

En dat terwijl hij hard getroffen zegt te zijn door de aanwezigheid van de wolf in het gebied. „Met borden om de Utrechtse Heuvelrug te mijden, bijvoorbeeld. Het afgelopen jaar is mijn omzet met tientallen procenten gekelderd. Het is bijna nog erger dan corona. Maar steun vanuit de provincie, moreel én financieel gezien, heb ik eigenlijk niet gehad. Ik voel me in de kou gezet.”

‘Kom eens bij ons langs’

En dat is meteen zijn advies aan de nieuwe gedeputeerde: „Kom eens langs en laat ons weten wat er allemaal is gebeurd de laatste tijd, want ik weet van niets. Als het zo doorgaat, ga ik misschien wel failliet. Het zou mooi zijn als we weten welke weg de provincie in wil slaan op het wolvendossier, zodat ondernemers ook weten waar ze aan toe zijn.” Daar voegt hij aan toe: „Als gedeputeerde doe je het nooit goed, het is ook gewoon een heel moeilijk onderwerp.”

We bellen ook met Devorah van Dijkhuizen, betrokken bij de Werkgroep Wolf Leusden. Zij brachten recent onder andere een kalender over wolf Bram uit en ze is voorstander van de wolf in Nederland.

„Als ik terugkijk op de afgelopen periode, denk ik vooral aan het onnodige afschot van Bram”, vertelt zij. „Ik vond hem niet gevaarlijk, maar ik snap overigens wel dat andere mensen dat wél vonden. Ik bedoel dat er al vóór dat afschot stappen genomen hadden moeten worden die, als je het mij vraagt, zeker twee incidenten hadden kunnen voorkomen. Dat het zover is gekomen, is honderd procent de fout van de provincie.”

Rustplaatsen inrichten

Volgens haar hadden er bijvoorbeeld rustplaatsen ingericht moeten worden. Dat vindt ze nog steeds. „Als je kijkt naar wat een nieuwe gedeputeerde moet doen? Deze zomer moeten er nog rustplaatsen komen. Van april tot september. En tegelijkertijd moet je óók de ondernemers in het gebied financieel ondersteunen. Ik denk dat nóg een keer afschot dan niet nodig is.”

En de plannen om de roedel van Bram te zenderen? „Dat moet ook van tafel. De roedel is heel actief en we kunnen niet overzien wat voor invloed het vangen van die wolf heeft. Er zijn tal van andere mogelijkheden om de wolf, die hier gewoon hoort, te monitoren.”

https://www.ad.nl/woudenberg/mirjam-ste ... GphWr0byMQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1892BJ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 21:30

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 23:03

Zichtmelding Ten Arlo, Zuidwolde Dr
Citaat:
Zuidwolde Drenthe
15-02-2026
17.50 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland aan de Ten Arlo Zuidwoldigerweg, liep richting de N48

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18JzXqJt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 09:07

Vrouw aangevallen door wolf in Italië
Citaat:
15 februari 2026/Italië
Wolven aanval op een vrouw, aanval vond 13 februari 2026 plaats.

Abbiamo fatto un'attenta inchiesta sul fatto della donna assediata da un lupo a Capestrano venerdì 13. Domani emaneremo un comunicato stampa esaustivo di Tutela Rurale. Facciamo notare che senza la segnalazione iniziale a un giornale locale da parte di Dino Rossi, vicepresidente della nostra Associazione, tutto sarebbe stato insabbiato, come al solito. Nell'articolo pubblicato da vari giornali abruzzesi vi sono informazioni false o errate.

Noi abbiamo intervistato direttamente Dora, la protagonista del fatto. Ecco cosa ci ha raccontato: "Intorno alle 17 di venerdì 13 febbraio scorso mi ero recata a un magazzino per preparare dei pacchi, essendo una volontaria della Caritas. La responsabile non era ancora arrivata, così mi sono seduta sui gradini davanti all'ingresso. Non è affatto vero che avessi con me una busta con la spesa, quindi non l'ho colpito con quella e neppure me l'ha stracciata. Mentre guardavo a destra, ho percepito il rumore di qualcosa che arrivava da sinistra e mi sono trovata all'improvviso un lupo a circa un metro di distanza. Ero seduta, quindi avevo il suo muso all'altezza della faccia, visto che sono alta 1,60. Spaventata ho urlato e sono scappata all'indietro, con il lupo che prima di seguirmi ha girato intorno a un paio di automobili posteggiate. Questo mi ha dato tempo. Vicino c'è un cancelletto alto circa un metro, con una recinzione in rete alta uguale. Fortunatamente il cancelletto non era bloccato, l'ho aperto e chiuso dietro di me. Il lupo a mio parere stava valutando il da farsi, saltarlo non sarebbe stato un problema per l'animale, che visibilmente aveva la rogna. Muovevo le mani per scacciarlo ma non se ne andava, neppure arretrava. Urlavo, ma non c'era nessuno. Solo la titolare di un vicino negozio se n'è accorta, ma una volta visto il lupo si è subito chiusa dentro. Poi si è scusata dicendo di avere avuto paura, ma di sicuro avrebbe potuto chiamare o telefonare a qualcuno, poiché il tutto è durato circa 5 minuti, un'eternità.

Per cercare di spaventarlo, mentre urlavo, mi sono tolta dalle spalle lo zainetto e ho iniziato a sbatterlo contro la rete ma il lupo l'ha azzannato e infine me l'ha strappato. In quel momento ho ricevuto la telefonata della responsabile della Caritas, che voleva avvertirmi di essere quasi arrivata, e le ho chiesto aiuto. Per fortuna era veramente vicina e un attimo dopo ha frenato proprio lì davanti e ha visto il lupo, che a quel punto è fuggito. Una mia amica, a cui avevo scritto visto che non rispondeva, mi ha risposto che avrebbe chiamato subito i carabinieri, visto che due pattuglie erano già dentro Capestrano in cerca dell'animale, segnalato prima da una residente mentre rovistava tra i bidoni dell'immondizia davanti a casa sua. Il lupo con la rogna gira da mesi dentro il paese, e anche questa volta non è stato catturato, almeno finora. Un altro che entrava in paese l'hanno catturato un paio di mesi fa. Ma c'è pure un branco di 4-5 esemplari, visti più volte da molte persone. In paese si ha paura, non gira più nessuno, bisogna guardarsi intorno, bisogna assolutamente fare qualcosa con i lupi".

Da notare che i carabinieri forestali hanno fotografato lo zainetto, ma non l'hanno trattenuto al fine di individuare, attraverso la saliva, il Dna dell'animale. Senza Dna accade che il fatto rimanga non accertato e pertanto non rientri nella casistica nazionale di questi casi. Un atto inconcepibile, di cui Tutela Rurale chiederà conto ai carabinieri forestali e ai vertici dell'Arma. Non solo, i carabinieri forestali hanno raccolto le dichiarazioni della donna, le hanno fatto firmare il verbale ma non le hanno consegnato una copia com'è obbligatorio, contravvenendo a specifici obblighi. Anche qui interverremo.

Nella foto, il lupo poco prima del fatto, davanti a una casa di Capestrano, comune aquilano il cui territorio in parte rientra nel territorio del Parco nazionale del Gran Sasso e Monti della Laga.

Automatische vertaling

We hebben een zorgvuldig onderzoek gedaan naar de belegering van vrouwen door een wolf in Capestrano op vrijdag 13e. Morgen geven we een uitgebreid persbericht uit van Rural Tutela. We wijzen erop dat zonder het eerste rapport aan een lokale krant van Dino Rossi, vice-voorzitter van onze Vereniging, alles zoals gewoonlijk in de doofpot zou zijn geweest. In het artikel dat door verschillende Abruzzen wordt gepubliceerd staat valse of onnauwkeurige informatie.

We hebben Dora direct ondervraagd, de hoofdpersoon van het incident. Dit is wat ze ons vertelde: " Rond 5 uur op vrijdag 13 februari vorig jaar, ging ik naar een loods om pakketten te maken, als vrijwilliger voor Caritas. " De leidinggevende was nog niet gearriveerd, dus ging ik op de trap voor de ingang zitten. Het is niet waar dat ik een boodschappentas bij me had dus ik sloeg hem daar niet mee en hij scheurde hem niet eens uit elkaar. Terwijl ik naar rechts keek voelde ik een geluid van iets van links komen en ineens stond er een wolf op ongeveer een meter afstand. Ik zat dus ik had haar snuit zo hoog als haar gezicht sinds ik 1 meter 6 ben. Bang schreeuwde ik en rende naar achteren, met de wolf omcirkelde een paar geparkeerde auto's voordat hij me volgde. Deze gaf me de tijd. In de buurt bevindt zich een poort van ongeveer een meter hoog, met een even hoog gaashek. Gelukkig was de poort niet op slot, ik deed het open en achter me dicht. Volgens mij was de wolf aan het evalueren wat te doen, springen zou het geen probleem zijn geweest voor het dier, dat blijkbaar mest had. Ik bewoog mijn handen om hem weg te jagen, maar hij wilde niet vertrekken, noch terugtrekken. Ik schreeuwde maar er was niemand. Alleen de eigenaar van een buurwinkel merkte het, maar toen ze de wolf zag sloot ze zich meteen binnen. Toen verontschuldigde ze zich toen ze zei dat ze bang was, maar ze had zeker iemand kunnen bellen of bellen, want het duurde ongeveer 5 minuten, een eeuwigheid.

Om hem bang te maken, terwijl ik schreeuwde, haalde ik mijn rugzak van mijn schouder en begon hem tegen het net te slaan, maar de wolf beet hem en trok hem uiteindelijk eraf. Op dat moment kreeg ik een telefoontje van de manager van Caritas, die me wilde waarschuwen dat ik er bijna was, en ik vroeg haar om hulp. Gelukkig was ze heel dichtbij en even later stopte ze daar vooraan en zag ze de wolf, die op dat moment vluchtte. Een vriendin van mij, aan wie ik geschreven had omdat ze niet antwoordde, antwoordde dat ze meteen de carabinieri zou bellen, aangezien er al twee patrouilles in Capestrano waren op zoek naar het dier, eerder gemeld door een bewoner terwijl ze de vuilnisbakken voor haar huis doorzocht. De wolf met een mest dwaalt al maanden door het land, en zelfs deze keer is hij nog niet gevangen, tenminste tot nu toe. Nog eentje die de stad binnenkomt, een paar maanden geleden gevangen genomen. Maar er is ook een pak van 4-5 exemplaren, meerdere keren gezien door veel mensen. In het land ben je bang, draait niemand zich meer om, je moet rondkijken, je moet absoluut iets aan wolven doen".

Opgemerkt dient te worden dat de boscarabinieri de rugzak fotografeerde, maar niet bewaarde om via speeksel het DNA van het dier te identificeren. Zonder DNA gebeurt het dat het feit onzeker blijft en dus niet in de nationale kaste van zulke gevallen valt. Een ondenkbare daad, waarvoor Landelijke Tutela de boscarabinieri en de Arma-top verantwoordelijk zal stellen. Niet alleen dat, de bospolitie verzamelde de verklaringen van de vrouw, ze lieten haar het memorandum ondertekenen, maar ze gaven haar geen kopie omdat het verplicht is, waarbij specifieke verplichtingen worden geschonden. Ook hier zullen we ingrijpen.

Op de foto, de wolf kort ervoor, voor een huis in Capestrano, arendsgemeente waarvan het grondgebied gedeeltelijk behoort tot het Gran Sasso National Park en Monti della Laga Mountains.

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1TvXQ7 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 09:33

Zichtmelding Wesepe Ov
Citaat:
Wesepe Overijssel
16-02-2026
05.45 uur

Zichtmelding

1 wolf rende voor een auto aan de Velsdijk Wesepe Broekland, rende richting Wittenbergsweg.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1AJPPH ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 09:39

Zichtmelding Drouwen Dr
Citaat:
15-2-2026 12:18 uur Drouwen Drenthe
Wolf gezien bij kruising Achterste Kampweg Molenplaatsweg

Afbeelding
Bron Viervoet
https://www.wolfalert.nl/34776

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 09:44

Kijk -en luistertips.

Citaat:
PODCAST MET DAVE MECH

Delen = Lief!

Het is Debbie Rijnders, directeur Tinley Academie gelukt de 89-jarige (!) Dr. Dave Mech, de internationaal bekende en gewaardeerde wolvendeskundige in een uitzending van haar podcastserie Animal Matters te ontvangen.

Dave Mech is een toonaangevende wetenschapper die zijn carrière heeft gewijd aan het bestuderen van wolven. Hij is senior onderzoeker bij de Biological Resource Division van de US Geological Survey. Daarnaast is hij adjunct‑hoogleraar aan de Universiteit van Minnesota.

Mech bestudeert wolven sinds 1958 en heeft onderzoek gedaan op een brede reeks locaties. Zijn decennialange praktische veldwerk heeft hem de meest ervaren wolvenonderzoeker ter wereld gemaakt. Hij is oprichter en bestuurslid van het International Wolf Center. Bovendien was hij van 1978 tot 2013 voorzitter van de Wolf Specialist Group van de Internationale Unie voor het Behoud van de Natuur (IUCN). Toen deze groep in 2013 opging in de IUCN Canid Specialist Group, bleef Mech betrokken als wolvenadviseur, een rol die hij vandaag de dag nog steeds vervult.

In de loop van zijn carrière heeft Mech ongeveer 400 wetenschappelijke artikelen en 100 populair wetenschappelijke stukken gepubliceerd, en hij heeft 13 boeken geschreven. Hij wordt algemeen beschouwd als een pionier van modern wolvenonderzoek. Vanaf de jaren zestig voerde hij langdurige veldstudies uit naar wolven in Noord‑Amerika en was hij een van de eerste wetenschappers die hun sociale gedrag, territoriale organisatie en voortplanting systematisch documenteerde. Zijn werk legde de basis voor hoe wolven tegenwoordig door biologen worden bestudeerd.

Deze podcast zoomt vooral in op ecologische en gedragsmatige aspecten van wolven. Daarbij wordt ook een aantal keren ingezoomd op de Nederlandse situatie. Een aantal opmerkelijke uitspraken:

▶️ “Wolven passen hun jachtgedrag aan in al hun leefomgevingen, ongeacht wat voor soort het is. Dus of het nu gaat om een door mensen gedomineerd landbouwgebied, totale wildernis, of zelfs gebieden ver in het noorden waar het land niet erg vruchtbaar is — ze passen hun jacht- en voedselverzameltechnieken aan elke situatie aan. Ze beschikken over een enorm aanpassingsvermogen."

▶️ “In Nederland worden verkeersslachtoffers — hoefdieren die door het verkeer zijn gedood — soms terug in de natuur gelegd zodat de karkassen kunnen dienen als voedsel voor aaseters. Als het een plek is waar mensen herhaaldelijk karkassen brengen, en wolven kunnen de aanwezigheid van mensen associëren met het afleveren van die karkassen, in dat geval kunnen wolven gehabitueerd raken aan de menselijke aanwezigheid rondom karkassen."

▶️ “Wolven hebben vaak de neiging om hun prooi te dragen of weg te slepen naar een rustigere plek. Ik heb dit vele malen geobserveerd bij wolven die bijvoorbeeld een hert doden in de buurt van een menselijke woning en het hert vervolgens weg slepen van die woning. Dus ja, wolven zullen hun prooi doorgaans wegtrekken van wat zij zien als een gevaarlijke situatie."

‼️Deze uitspraak illustreert dat de beide kinderen (Den Treek, 2024 en Austerlitz, 2025) door de wolf die Bram genoemd werd zijn vastgepakt vanuit prooigedrag.‼️

▶️ “Iedereen met een hond moet zeer voorzichtig zijn met zijn hond, omdat wolven honden regelmatig doden." ‼️

▶️ “Menselijke activiteiten, menselijk gedrag en menselijke inrichting van het landschap zijn zo overheersend dat elk ecologisch effect van wolven volledig wordt overruled door alle menselijke activiteiten."

‼️Deze uitspraak toont aan dat het ecologisch effect van wolven in Nederland systematisch overschat wordt door de Nederlandse ecologen die dat als argument gebruiken om ons te overtuigen van de waarde van wolven in het Nederlandse landschap.‼️

De podcast kan via deze link beluisterd worden:

https://www.youtube.com/watch?v=sGElci67Aco&t=8s

Wij hebben ook weer een vertaling gemaakt (met toestemming van Debbie uiteraard). De vertaling vind je hier:

https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... i-2026.pdf

#wolven #wijsmetwolven #tinley #mech #podcast #dewolfgezienopdeveluwe #geenwolfincultuurlandschap #wolvendeskundige #ecologie

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/1B7bh2Wr ... tid=wwXIfr