Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:00

De KvK is volgens mij niet de aangewezen instantie om emissiegegevens te publiceren.

Maar zoals Juval al aangeeft, het is niet gemeten per bedrijf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:05

Puur tijdrekken;
Persoonlijk informeren
Naast het beroep wil Wiersma alle betrokken boeren persoonlijk per brief informeren over het verzoek en het eventuele voornemen tot openbaarmaking van gegevens. 'Bij alleen een publicatie in de Staatscourant zullen veel ondernemers niet weten dat het verzoek er ligt, waardoor zij zienswijze- en beroepstermijnen kunnen missen', schrijft ze.

Gezien de grote hoeveelheid gevraagde gegevens en de te verwachten reacties, neemt het inrichten van een zorgvuldige communicatie volgens Wiersma naar verwachting zes maanden tot een jaar in beslag. 'Met deze gang van zaken is naar mijn mening sprake van zorgvuldig bestuur en zeker niet van misbruik van bevoegdheden.'
In 2022 zou Adema de gegevens al openbaar maken.

Ze brengt de betrokken veehouders alleen op het idee dat ze beroep indienen tegen dit besluit waardoor het jaren kan duren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:04

Cer schreef:
CharleyT schreef:
Ik zou zeggen duik er in en ga aan de slag met google.

Ik ben niet degene die zegt “de adressen zijn bekend bij de KVK”, want volgens mij is het in samenhang met de uitstoot die, volgens anderen, inherent zijn aan het hebben van een boerenbedrijf/woning en Wiersma die iets niet wil vrijgeven aan de media..als ik het goed begrijp

Waarom zou ik het dan moeten opzoeken :? Ik kom toch niet met die stelling?

Nee, jij komt met de vraag dus...........

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:06

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Waarom zou ik het dan moeten opzoeken :? Ik kom toch niet met die stelling?

Maar als jij het wilt weten, dan kun je het toch opzoeken? Wat is het nut van vragen waar je geen antwoord op hoeft?

Mee eens :D :D :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:08

Waar maken jullie je druk om. Het is een discussietopic. Iedereen stelt wel eens vragen, en anders reageer je er niet op. Het is mooi weer, geniet van de zon (met bescherming).

On topic. Realiseerde me niet dat dat het ging om gegevens niet eens per boerderij. Vraag me af of Wiersema niet gewoon zieltjes probeert te winnen door dit soort symboolpolitiek te bedrijven. Wat redelijk in lijn ligt met hoe de politiek überhaupt gefunctioneerd heeft de laatste jaren (insert verdrietig en zenuwachtig lachje).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:18

Raineri schreef:
On topic. Realiseerde me niet dat dat het ging om gegevens niet eens per boerderij. Vraag me af of Wiersema niet gewoon zieltjes probeert te winnen door dit soort symboolpolitiek te bedrijven. Wat redelijk in lijn ligt met hoe de politiek überhaupt gefunctioneerd heeft de laatste jaren (insert verdrietig en zenuwachtig lachje).

Ik begreep van een wetenschapper die in Wageningen werkt, dat als je het per boerderij gaat meten, er sommige boeren echt heel ongelukkig gaan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:46

Ja ik stel de vraag omdat het over adresgegevens en uitstoot gaat en dat volgens mij niet op de site van de KVK staat, dus snap ik niet waarom die suggestie gedaan wordt. “alle gegevens zijn op te vragen bij de KVK” is niet zo, adresgegevens en bedrijfssoort wellicht, maar meer niet.

Maar het kan natuurlijk zijn dat ik er helemaal naast zit. Dus vraag ik het want blijkbaar zijn er mensen die menen dat dat wel daar te vinden is, anders suggereren ze dat niet.

Je kan met ze overleggen om uitstoot te verminderen
https://www.kvk.nl/duurzaamheid/meten-i ... doe-je-zo/

Van veehouderij Rovers vind ik alleen de adresgegevens en bedrijfsvorm
https://www.kvk.nl/bestellen/#/17261860 ... gin=search

Dus ik zie niet helemaal de “alle gegevens zijn openbaar”, dat is alleen met dat rapport.

Als wettelijk is geregeld dat het rapport met naam en toenaam gepubliceerd mag worden (met woonadres) dan is dat wat het is. Bij de meeste grote fabrieken zit geen woonadres dus het vrijgeven van dat soort gegevens is gevoelsmatig toch anders denk ik

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:54

prompter schreef:
Op de site van de KvK vind je alle adressen.

Ik heb het hier alleen over adressen. Niet over uitstoot gegevens? Maar alle bedrijfsadressen - dus ook die waar een woonhuis bij zit - zijn (te) makkelijk te vinden op de site.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:58

Op de vorige pagina ging het over emissie gegevens en Juval die aangeeft niet op visite te zitten wachten, wat ik begrijp
Iemand anders zei dat het inherent is aan het kiezen voor wonen op een bedrijf en de gegevens staan openbaar..
Dàt is waar ik op doorging …

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:03

Ja, ik ook. Als er een bedrijf met een hoge emissie straks in de openbaarheid komt, is het kinderlijk eenvoudig op te zoeken waar zich dat dan bevindt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:57

Cer schreef:

Maar je zou zelf even op de linkjes kunnen klikken natuurlijk. Of het even door een zoekmachine kunnen trekken, als je geinteresseerd bent in het onderwerp. Want dat is dus helemaal niet moeilijk. En als het je niet interesseert, en zeker niet genoeg om jezelf een heel minimaal klein beetje in te lezen, waar zijn die vragen dan voor?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:00

Maar er wordt dus sowieso niet gemeten per bedrijf? Je kunt dus afgaan op bijvoorbeeld waar veel dieren staan. Maar dat kan nu ook al? Zie eigenlijk nog steeds niet in waar publiceren van emissiedata mogelijk schadelijk is, behalve reputatieschade. Maar daar hebben meer bedrijven mee te dealen. Waarom zouden we de agrarische industrie buiten schot houden?
Volgens mij discussieren we over dingen waar popustische partijen alleen maar meer verdeling over willen zaaien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:03

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

Maar je zou zelf even op de linkjes kunnen klikken natuurlijk. Of het even door een zoekmachine kunnen trekken, als je geinteresseerd bent in het onderwerp. Want dat is dus helemaal niet moeilijk. En als het je niet interesseert, en zeker niet genoeg om jezelf een heel minimaal klein beetje in te lezen, waar zijn die vragen dan voor?

Nou, ik denk niet wat we als gewoonte moeten gaan maken dat iemand die vragen stelt, zelf het antwoord moet gaan zoeken elders op het internet. Je reactie komt best heel banketstaaf over zo, is dat de bedoeling?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:06

Ik vind het vreemd, hier staan alle bedrijven met naam en adres en de subsidies die ze totaal hebben gekregen en dan vindt Wiersma dat de uitstoot gegevens niet per bedrijf bekend gemaakt worden?
Of zou het ene het andere bijten?
https://europese-subsidies.rvo.nl/nl?ye ... =&grouped=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:07

Veronica2 schreef:
Nou, ik denk niet wat we als gewoonte moeten gaan maken dat iemand die vragen stelt, zelf het antwoord moet gaan zoeken elders op het internet.

Soms wel. Da's goed voor je zoekvaardigheden en kritische denkvermogen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:10

Raineri schreef:
Maar er wordt dus sowieso niet gemeten per bedrijf? Je kunt dus afgaan op bijvoorbeeld waar veel dieren staan. Maar dat kan nu ook al? Zie eigenlijk nog steeds niet in waar publiceren van emissiedata mogelijk schadelijk is, behalve reputatieschade. Maar daar hebben meer bedrijven mee te dealen. Waarom zouden we de agrarische industrie buiten schot houden?
Volgens mij discussieren we over dingen waar popustische partijen alleen maar meer verdeling over willen zaaien.

Als ik google, zie ik dat het per juli dit jaar gemeten wordt per bedrijf.

En ja, met die laatste zin ben ik het volledig met je eens.

Bijv: https://www.ad.nl/binnenland/boerin-uit ... aSRJoti5HQ

BBB gaat op facebook totaal uit zijn plaat over dit bericht. Alle reageerders ook, die stadse zullen daar wel wonen en die snappen het platteland niet.

Terwijl als je even doorleest, zie je dat de Gemeente enkele jaren geleden onder deze voorwaarden de vergunning heeft afgegeven voor de nieuwe stal ( 450 koeien). En dan achteraf gaat de boer er zelf over klagen.

Iedereen geeft per direct de omstanders de schuld. Maar misschien maakt die boer wel extreme geluidsoverlast, dat weten we helemaal niet.

Ik heb in het weekend regelmatig geluidsoverlast. Tja moet je maar niet in die straat gaan wonen. Nee, hangjongeren die op een pizzaketen afkomen en daar met 20 man om 1 uur snachts gaan lopen schreeuwen is niet normaal.

In het geval van de boer kiezen we massaal voor de boer, terwijl we helemaal niet weten wat er aan de hand is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:11

BigOne schreef:
Ik vind het vreemd, hier staan alle bedrijven met naam en adres en de subsidies die ze totaal hebben gekregen en dan vindt Wiersma dat de uitstoot gegevens niet per bedrijf bekend gemaakt worden?
Of zou het ene het andere bijten?
https://europese-subsidies.rvo.nl/nl?ye ... =&grouped=

Dat vindt ze omdat de gegevens niet heeft, die moeten eerst nog gemeten worden en dat gaat nog wel even duren, als het al gebeurt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:12

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Nou, ik denk niet wat we als gewoonte moeten gaan maken dat iemand die vragen stelt, zelf het antwoord moet gaan zoeken elders op het internet.

Jij je zin, stellen we geen vragen meer over dingetjes die ergens op internet te vinden zouden moeten zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:16

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:

Soms kunnen anderen betere links vinden. Of leggen ze het op een andere wijze uit waardoor je je denkwijze kunt bijstellen als je dat wil.

Ik weet nog goed een geval waarin jij beweerde dat bepaalde beroepen dikke onzin waren, terwijl je totaal niet wist wat die beroepen inhielden. Dan is het best fijn dat er mensen zijn met parate kennis die je inhoudelijk kunnen vertellen wat die beroepen inhouden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:16

Shadow0 schreef:

Ten eerste was het 1 linkje achter een betaalmuur, en ten tweede had mijn vraag betrekking op berichten die daaruit volgend, dus niet iets wat in die linkjes staat, oh en ten derde weet ik ongeveer wat je op de KVK kan vinden (maar dat had ik al geschreven)

Daarnaast zijn hier gelukkig nog steeds mensen die wel een gesprek kunnen voeren en er zijn nog mensen die een vraag kunnen / willen beantwoorden (dank Prompter, ik snap nu beter de redenering, ik dacht een andere richting op)

Het willen bepalen wat iemand moet doen en het willen bepalen van hoe een gesprek / discussie loopt komt mij een beetje autoritair over. Je kan iets gewoon negeren als het je niet zint :j

en dan nog even voor shadow speciaal, ik plaats 99% van de keer uitgebreid links in m’n berichten, juist daarvoor. En die staan dan ook niet achter een betaalmuur …
Zoeken kan ik wel, en kritisch denken ook.
Maar ik praat ook graag met mensen , in tegenstelling tot anderen die eigenlijk alleen zenden en/of lezingen menen te moeten geven :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:20

ik vind het toch wel grappig dat iemand hier stelt dat boeren ervoor 'kiezen' om op de boerderij te wonen. Net alsof je die 120 koeien goed in de gaten kunt houden als je in ergens anders zou wonen. Boeren moeten gewoon 24/7/365 paraat staan voor hun dieren. Dus het is geen kwestie van keuze, maar van gewoon zoals het is. :)

ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:22

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:24

juval schreef:
ik vind het toch wel grappig dat iemand hier stelt dat boeren ervoor 'kiezen' om op de boerderij te wonen. Net alsof je die 120 koeien goed in de gaten kunt houden als je in ergens anders zou wonen. Boeren moeten gewoon 24/7/365 paraat staan voor hun dieren. Dus het is geen kwestie van keuze, maar van gewoon zoals het is. :)

ik kan alleen de kop zien van dat krantenartikel, maar als dit klopt is het toch van de zotte!? dat een rechter zou bepalen wanneer de koeien gemolken moeten worden? Dat kan toch niet. Dat is niet gezond voor de dieren. Er moet minimaal 2x op een dag gemolken worden en de tussenpozen zijn ongeveer 12 uur.. als je dat langer rekt is dat niet goed, daar krijgen de koeien echt last van.

Je gaat mis op het feit dat deze boerin zelf akkoord is gegaan met de vergunning, waarin deze eisen stonden. Daarnaast ga je er vanuit dat het geen extreme geluidsoverlast is, die helemaal niet nodig is. Je weet gewoon niet hoe die overlast is. Ik kom van het boerenland. De boeren die daar om 5 uur sochtends gingen melken hoorde je niet. Maar als deze boer de radio op standje festival zet, dan hebben de buren uiteraard wel overlast. Maar ook dat weet je niet.

En over die keuze, je hebt altijd een keuze. Altijd. Je hebt namelijk ook de keuze om geen boer te worden. En ik ben jarenlang houder van een pensionstal met 30 paarden geweest, dus ik weet hoe het is om 24-7 klaar te staan voor je dieren. Maar het blijft wel een keuze die je zelf maakt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:27

In plaats van Juval af te katten, kan er ook even samengevat worden wat er in het artikel staat, het staat namelijk achter een betaalmuur.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:33