Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:29

Janneke, ik begrijp met name in je laatste alinea eigenlijk helemaal niet wat je bedoelt.
Als je bedoelt dat ik neerkijk op pvv stemmers omdat ze misleid zijn is het antwoord nee. Denk dat iedereen wel met bepaalde informatie te misleiden is. Ik leg de schuld bij degene die de informatie overbrengt.

Zo kun je mij alles wijsmaken over de hoeven van paarden. Zo geen gevoel bij :o? En ook politiek gezien kun je me vast prima misleiden. Ik ben een zoogdier die 95% (al dan niet meer) van de tijd keuzes maakt op basis van hormonale veranderingen. Zo bijzonder is de mensheid ook weer niet.

Ik heb het gevoel dat je nogal veel aannames maakt over wat ik bedoel. Je kunt het ook gewoon aan me vragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:29

@ Protesten: ik stond in 1983 al op de Dam tegen racisme.

En ik ben regelmatig bij de herdenking van de Februaristaking van 1941.
De strafmaatregelen waren "niet mals" (we hadden toen geen rechtsstaat).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:39

996981 schreef:
En dat is toch heel gek? Men maakt zich zorgen in NL, maar schijnbaar niet genoeg om er actief iets aan te doen. “We” roepen online heel hard en laten het ondertussen heel gelaten over ons heen komen

Ik ben om meerdere redenen niet geschikt om de straat op te gaan. Maar je kunt toch ook online aan het publieke debat deelnemen?

Wat ik verder nog zat te denken vanochtend:
Wat populistisch partijen steeds doen is de 'volkswoede' aanwakkeren. En dat gegeven is bijna identiek aan wat de nazi's deden. Zeg dat je spreekt 'in naam van het volk' (en wijs een zondebok aan voor alle ellende). Waarbij 'de ellende' flink wordt overdreven.

Dat is eigenlijk wat ik er vooral gevaarlijk aan vind en waardoor ik parallellen trek met de jaren dertig van de vorige eeuw.

En dan heb ik het nog even niet over andere bijna identieke propaganda, zoals de AI plaatjes die Wilders momenteel deelt en die rechtstreeks uit een Duits jaren dertig jeugdboek lijken te zijn gekopieerd. Poetin doet dat ook zo, al jaren..

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:49

Voor 2 juli is er een protest aangevraagd, iedereen is welkom behalve extreem links en extreem rechts. En kun je niet maar wil je wel je ongenoegen over het beleid kenbaar maken dan hang je die dag een wit laken uit je raam. Nadere info over tijd/plaats volgt nog.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:54

Raineri schreef:
Janneke, ik begrijp met name in je laatste alinea eigenlijk helemaal niet wat je bedoelt.
Als je bedoelt dat ik neerkijk op pvv stemmers omdat ze misleid zijn is het antwoord nee.

Oh, lieve help nog aan toe, dat dacht ik totaal niet.
Citaat:
Denk dat iedereen wel met bepaalde informatie te misleiden is. Ik leg de schuld bij degene die de informatie overbrengt.

Dat denk ik ook.
Ik herinner me die mooie film (met vervreemdingseffect) van Orson Welles over "de Marsmannetjes komen".
Ooit, waar gebeurde paniektoestand in de VS nav een radio hoorspel.
... laatste scène: de regisseur komt in beeld, zegt dat hij hoopt dat we van zijn film genoten hebben.
En zegt dat we misschien anno 1980 oid het maar raar en overdreven vonden.
... en dan zegt hij "Nog geen tien jaar later zette de stem van één volksmenner de wereld in brand."
Één kort fragment van Adolf H. - en dan 'doek'.

Citaat:
Ik heb het gevoel dat je nogal veel aannames maakt over wat ik bedoel. Je kunt het ook gewoon aan me vragen.

Meis, ik gebruikte een citaat.
Omdat het stuk tekst mij verontrust.
... daarmee heb ik niet willen invullen wat jij met diezelfde tekst bedoelde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:00

BigOne schreef:
Voor 2 juli is er een protest aangevraagd, iedereen is welkom behalve extreem links en extreem rechts. En kun je niet maar wil je wel je ongenoegen over het beleid kenbaar maken dan hang je die dag een wit laken uit je raam. Nadere info over tijd/plaats volgt nog.

Wie organiseert dat? En hoe gaan ze voorkomen dat extremen ter linker of rechterzijde toch komen?

(wit laken is nutteloos hier, ziet geen hond).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:13

Emmaa2 schreef:
Ik denk ook dat veel mensen PVV-stemmers onderschatten. Vooral links heeft heel erg de neiging om te roepen dat extreem rechts-stemmers zich gewoon zorgen maken, of gewoon bang zijn dat ze geen woning kunnen krijgen. Maar een groot deel heeft ook gewoon echt een hekel aan buitenlanders. En we kunnen pas verder als land als we dat ook gewoon inzien en toegeven.

...ik moet zeggen dat ik dit een tamelijk polariserende post vind.

Maar ik wil er wel iets meer over zeggen.

Iedereen mag mij links noemen.
En ikzelf denk O:) dat ik niet naïef ben.
En echte racisten bestaan heus wel, maar dat alle pvv stemmers zo zijn, daar geloof ik niets van.

Ooit woonde ik een lezing bij van prof Jan van Arkel, die als historicus keek naar discriminatie.
Één zin uit de lezing is blijven hangen: "Vaak laten mensen zich terroriseren tot discriminant."

Ook historicus Bregman zegt dat het wel meevalt met de calvinistische opvatting van 'de mens is geneigd tot alle kwaad'.
(Calvinisten zijn niet zo van het onderschatten, kijk maar naar het verzet in WOII.)

Maar dat is dus krek waarom de misinformatie waar Raineri van sprak mij zo verontrust.
Eerst mensen flink angst inpraten (... terroriseren als in bang maken)
en het resultaat is dat volstrekt laten we zeggen brave burgers de raarste dingen doen.

Kleine zijsprong: denk aan alle mensen die zich opeens autonoom verklaarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:26

mysa schreef:
BigOne schreef:

Wie organiseert dat? En hoe gaan ze voorkomen dat extremen ter linker of rechterzijde toch komen?

Oud politicus Gündogan .

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:29

Janneke2 schreef:
Emmaa2 schreef:
Ik denk ook dat veel mensen PVV-stemmers onderschatten. Vooral links heeft heel erg de neiging om te roepen dat extreem rechts-stemmers zich gewoon zorgen maken, of gewoon bang zijn dat ze geen woning kunnen krijgen. Maar een groot deel heeft ook gewoon echt een hekel aan buitenlanders. En we kunnen pas verder als land als we dat ook gewoon inzien en toegeven.

...ik moet zeggen dat ik dit een tamelijk polariserende post vind.

Maar ik wil er wel iets meer over zeggen.

Iedereen mag mij links noemen.
En ikzelf denk O:) dat ik niet naïef ben.
En echte racisten bestaan heus wel, maar dat alle pvv stemmers zo zijn, daar geloof ik niets van.

Ooit woonde ik een lezing bij van prof Jan van Arkel, die als historicus keek naar discriminatie.
Één zin uit de lezing is blijven hangen: "Vaak laten mensen zich terroriseren tot discriminant."

Ook historicus Bregman zegt dat het wel meevalt met de calvinistische opvatting van 'de mens is geneigd tot alle kwaad'.
(Calvinisten zijn niet zo van het onderschatten, kijk maar naar het verzet in WOII.)

Maar dat is dus krek waarom de misinformatie waar Raineri van sprak mij zo verontrust.
Eerst mensen flink angst inpraten (... terroriseren als in bang maken)
en het resultaat is dat volstrekt laten we zeggen brave burgers de raarste dingen doen.

Kleine zijsprong: denk aan alle mensen die zich opeens autonoom verklaarden.

Ik snap wat je bedoelt! Ik denk ook zeker niet dat alle PVV-stemmers racist zijn, ik heb dat woord ook bewust niet gebruikt. Ik denk wel dat we ons af moeten vragen waarom een partij die zo openlijk anti-asielzoeker en anti-migratie is blijkbaar zò veel mensen aanspreekt. Zij zijn niet de enige partij die iets aan het woningtekort willen doen. Dan is er blijkbaar een ander aspect dat ze aanspreekt, en ik denk dat dat komt doordat mensen zich zorgen maken over migratie.

En ik bedoel: ik snap waar het vandaan komt. Ik denk ook dat het huidige asielsysteem niet houdbaar is en ik geloof ook echt wel in de overlast die mensen in de buurt van zo’n groot AZC meemaken. Ik denk alleen dat de gedachtegang over de oplossing heel ver af ligt van wat de PVV vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:31

Die oplossing voor de overlast door grote asielzoekerscentra lag voor een groot deel in de spreidingswet, die werd als eerste afgeschaft door Geert Wilders . Stel je voor , bijna geen overlast meer , daar gaat je populariteit!!
Met dik 300 gemeentes in nl , allemaal 15 mensen opnemen en ter Apel en Budel zijn bijna leeg !!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:10

mysa schreef:
BigOne schreef:

En wie is er extreem rechts of links in Nederland?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:51

De wereld verandert op dit moment als een gek, mensen zijn bang voor veranderingen en daar spinnen partijen die met simpele oplossingen tegen die veranderingen komen en die de schuld daarvoor bij een zondebok neerleggen garen bij. Heel veel ingewikkelder is het eigenlijk niet.

En dan kan je een demonstratie houden, maar juist het publieke debat op fora, waaronder ook Bokt, is dan veel belangrijker. Het gaat er niet om te vertellen hoe slecht deze regering is, want daarmee haal je de angst voor veranderingen niet weg. Het publieke debat kan daarentegen wel helpen om mensen anders naar die veranderingen te laten kijken.

En waar ik zelf heel erg moe van wordt is dat rechts al meer dan twintig jaar demoniseert, andere mensen op oneigenlijke manieren wegzet, leugens verkondigt en daar links altijd de schuld van geeft. Net zoals hier volgens sommigen blijkbaar het probleem is dat links gemene dingen zegt en dat die teruggenomen moeten worden. Nee, links moet gewoon net zo duidelijk worden en als iemand een neonazi is, die met een nsb-speldje rondloopt en omvolkingstheorieën probeert te normaliseren, dan moet je gewoon naar die persoon wijzen en zeggen wat die persoon is, een neonazi, minister of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:12

Pien , alle personen die zich bezig houden met :
systematisch haatzaaien;
angst verspreiden;
doelbewust desinformatie verspreiden;
demoniseren en intimideren;
verwerpen van wet en regelgeving;
pogingen om een parallelle samenleving tot stand te brengen waarbij het gezag van de Nederlandse overheid en het rechtssysteem wordt afgewezen vallen onder extremisten .

Voorbeelden van gewelddadige methodes zijn:

geweldplegingen;
mishandelingen;
of ernstiger vormen van geweld.

Die vind je op rechts en links!

Voor diegene die het interessant vindt om te lezen ;
https://www.aivd.nl/onderwerpen/jaarver ... dreigingen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:35

Emmaa2 schreef:
Ik snap wat je bedoelt! Ik denk ook zeker niet dat alle PVV-stemmers racist zijn, ik heb dat woord ook bewust niet gebruikt. Ik denk wel dat we ons af moeten vragen waarom een partij die zo openlijk anti-asielzoeker en anti-migratie is blijkbaar zò veel mensen aanspreekt. Zij zijn niet de enige partij die iets aan het woningtekort willen doen. Dan is er blijkbaar een ander aspect dat ze aanspreekt, en ik denk dat dat komt doordat mensen zich zorgen maken over migratie.

En ik bedoel: ik snap waar het vandaan komt. Ik denk ook dat het huidige asielsysteem niet houdbaar is en ik geloof ook echt wel in de overlast die mensen in de buurt van zo’n groot AZC meemaken. Ik denk alleen dat de gedachtegang over de oplossing heel ver af ligt van wat de PVV vindt.

ik denk dat het andere aspect dat de pvv kiezers aanspreekt, de persoon Geert Wilders is. Je mag alles van hem vinden, maar hij kan goed debatteren, spreekt begrijpelijke taal en heeft een bepaald charisma. Veel politici praten veel te moeilijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:07

Emmaa2 schreef:
Ik snap wat je bedoelt! Ik denk ook zeker niet dat alle PVV-stemmers racist zijn, ik heb dat woord ook bewust niet gebruikt.
Klopt.
Je schreef 'een hekel aan buitenlanders'.
Citaat:
Ik denk wel dat we ons af moeten vragen waarom een partij die zo openlijk anti-asielzoeker en anti-migratie is blijkbaar zò veel mensen aanspreekt.

+:)+
Dat is inderdaad een belangrijke vraag.
Ook in het kader van desinformatie, en nog wat andere verontrustende zaken.
(Ook op bokt schrik ik er van, soms, hoe weinig kennis mensen kunnen hebben van de rechtsstaat en kunnen nadenken over politiek.)
(Dat we zo'n twaalf jaar lang rechtse kabinetten hebben gehad helpt daar niet bij: twaalf jaar lang geen visie en rechtse politiek alsof dat de enige mogelijkheid zou zijn werkt wat afstompend.)
Citaat:
Zij zijn niet de enige partij die iets aan het woningtekort willen doen.

?
Wil de pvv daar iets aan doen dan?
Het laatste wat ik weet van de pvv en de woningmarkt is dat ze tegen de verhoging van de huurtoeslag stemden.
(En natuurlijk: in het verkiezingsprogramma staat wat de SP wil - maar zo wordt er niet gestemd, wat ik uiterst laakbaar vind.)

Het verband tussen de woningmarkt en buitenlanders/ een hekel aan buitenlanders ontgaat mij inhoudelijk.
(...ik weet dat "die kaart vaak getrokken wordt", maar daar houdt het toch echt wel mee op.)
Citaat:
Dan is er blijkbaar een ander aspect dat ze aanspreekt, en ik denk dat dat komt doordat mensen zich zorgen maken over migratie.

En ik bedoel: ik snap waar het vandaan komt. Ik denk ook dat het huidige asielsysteem niet houdbaar is en ik geloof ook echt wel in de overlast die mensen in de buurt van zo’n groot AZC meemaken.

Ik word bijna duizelig.
"Ons asiel system is niet houdbaar" - klopt.
Daar is doelbewust op bezuinigd en als dat nog een beetje zo doorgaat wordt de puinhoop nog groter.

Migratie is hier al honderd keer genoemd, de asielzoekers zijn daar een klein percentage van.
Zonder in elk geval de kenniswerkers en de goedkope arbeidskrachten zakt onze economie in elkaar, dus ben ik erg benieuwd waar die zorgen precies uit bestaan.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:17

We zijn het niet met elkaar oneens Janneke. Ik ben zelf een linkse rakker, en ben het helemaal met je eens dat de druk op azc’s en het woningtekort zijn ontstaan door bizarre keuzes vanuit de politiek.

Dat de kaart getrokken wordt is een slim politiek spelletje waarin migranten als zondebok worden neergezet voor alle problemen in het land zonder dat er naar de daadwerkelijke oorzaak (domme politieke keuzes) gekeken hoeft te worden.

Het punt dat ik probeer te maken is dat linkse mensen, en dat zie ik ook in mijn eigen linkse bubbel, de neiging hebben om PVV-stemmers weg te zetten als domrechtse mensen die niet weten waar ze het over hebben en die de politiek gewoon niet begrijpen. En daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat veel mensen juist op de PVV stemmen om hun vrij radicale standpunten rondom migratie. Ik denk daarom dat het voorbarig is om woorden als nazi-partij te gebruiken, maar ik vind het wél typerend en voorspelbaar dat er nu iemand minister wordt die omvolkingstherieen verspreidt, en dat de achterban daar niet van schrikt en dat het ze ook niet afschrikt.

Wat hier de afgelopen tijd besproken is ontgaat mij helaas. Ik ben pas een weekje weer terug op Bokt nadat ik er in 2021 eigenlijk mee gekapt was. Ik was altijd graag in dit topic omdat ik hou van een stevige discussie, en ik vind het fijn om te zien dat het nog leeft. Ik denk alleen dat onze meningen dichter bij elkaar liggen dan het nu lijkt :D

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:35

pien_2010 schreef:
Ik vind het wel goed dat de PVV nu in de regering zit. En we gaan zien wat dit brengt.
Ik zie het als volgt: de mensen op het pluche hebben slecht gezorgd voor de belangen van het "volk". Die hebben middels een zachte revolutie via het stembeleid dit beleid afgestraft door populistisch rechts te stemmen in de verwachting dat er nu wel betere omstandigheden voor hen zullen komen.
Dat laatste is maar de vraag (ik denk van niet) maar dat zal de toekomst uit wijzen.

Ik vond en vind dat de VVD en NSC het juiste hebben gedaan. De mensen hebben gesproken en zij gaan er niet voor liggen.

Ik hoop dat Timmermans eerlijke oppositie gaat voeren. Is iets goed dan is het goed. Klopt het niet dan is pittige oppositie op zijn plaats. Als alles afgebrand gaat worden dan krijgen ze hiervoor zeker de rekening gepresenteerd denk ik want dat zal de PVV zeker de slachtoffer rol aannemen en dit uitbuiten.
Mooi gezegd Pien! Ik kan me er helemaal in vinden. Overigens zie ik ook geen andere opties om tot een regering te komen. En nu nieuwe verkiezingen is een horrorscenario in mijn ogen.

pien_2010 schreef:
Citaat:
De vvd heeft de boel opgeblazen om de asiel problematiek, zetten de deur voor Geert op een kier in de verwachting veel stemmen daar weg te halen. Dat is jammerlijk mislukt.
Ik zei ook dat ze nu officieel radicaal rechts zijn. Ze werken mee in een coalitie van nazis , na de oorlog ging je kaalgeschoren door de straten wanneer je je met Duitse soldaten had ingelaten.
Nu is het blijkbaar acceptabel en het liegen van een minister blijkbaar een leerproces!!!
Lachwekkend wanneer het niet zo triest was. En dat heeft niets met bvb zuur links te maken maar alles met zeer onbekwame radicaal rechtse figuren die Wilders op laat draven.

Hier knap ik zelfs als groen links kiezer volledig op af Big one. Deze post gaat voor mij veel en veel te ver, zie vetgedrukte , en is daarbij contra productief.
Ik schrik er zo van dat ik verdere posts niet meer gelezen heb en Bokt afsluit voor vanavond.
Jouw mening over dat vetgedrukte deel ik. Daar schrik ik ook onwijs van! Ik vind FvD trouwens nog veel enger en bedreigender dan PVV.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 19:35

Karl66 schreef:
De wereld verandert op dit moment als een gek, mensen zijn bang voor veranderingen en daar spinnen partijen die met simpele oplossingen tegen die veranderingen komen en die de schuld daarvoor bij een zondebok neerleggen garen bij. Heel veel ingewikkelder is het eigenlijk niet.

En dan kan je een demonstratie houden, maar juist het publieke debat op fora, waaronder ook Bokt, is dan veel belangrijker. Het gaat er niet om te vertellen hoe slecht deze regering is, want daarmee haal je de angst voor veranderingen niet weg. Het publieke debat kan daarentegen wel helpen om mensen anders naar die veranderingen te laten kijken.

En waar ik zelf heel erg moe van wordt is dat rechts al meer dan twintig jaar demoniseert, andere mensen op oneigenlijke manieren wegzet, leugens verkondigt en daar links altijd de schuld van geeft. Net zoals hier volgens sommigen blijkbaar het probleem is dat links gemene dingen zegt en dat die teruggenomen moeten worden. Nee, links moet gewoon net zo duidelijk worden en als iemand een neonazi is, die met een nsb-speldje rondloopt en omvolkingstheorieën probeert te normaliseren, dan moet je gewoon naar die persoon wijzen en zeggen wat die persoon is, een neonazi, minister of niet.

Het werd een coalitie van nazis genoemd. Dat is niet naar een persoon wijzen, maar naar een hele coalitie. Dat is nogal wat...

Het zou je sieren het feitelijk te houden :)

Maar ik wist niet, dat omdat rechtse mensen (ik doe echt nooit lelijk hier?) Lelijke dingen hebben gezegd ik nu niet mag zeggen dat iets teruggenomen moet worden trouwens :+ . Houden we dat bij, wanneer mag het dan weer :D ?

Welke stroming dan ook, je moet niet demoniseren. Volgens mij zeg ik dat al pagina's lang :o . En zeg ik daarbij ook dat ik deze minister niet vind kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:06

Ik kan het ook anders zeggen ruitje : personen die macht wil gebruiken om andere mensen te controleren en schade toe te brengen, vooral vanwege hun ras, religie, enz. En diegenen die er aan mee werken zijn imo hetzelfde!
De nsc heeft het over de rode lijn, die ligt blijkbaar heel diep onder de grond en is onvindbaar.

Wanneer je de meningen over kunst, cultuur , aow, minimumloon, journalistiek, wetenschap, ontwikkelingshulp , televisie en veel medelanders hoort zouden mensen echt wakker moeten worden.
Op mijn grove stelling van nazikabinet reageren er drie geschokt, drie !!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:22

@Ruitje, als je de afgelopen 20+ jaren het nooit over de manier van communiceren van rechts hebt gehad, dan heb je geen enkel punt als je nu klaagt over de manier van communiceren van links. Het is wat mij betreft een zwaktebod om nu te gaan klagen over de communicatie, als het nu niet meer gaat over mensen waar je toch al niks mee hebt.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:30

Raineri schreef:
Shadow0 schreef:
Maar NSC verdient het dus niet zomaar om daaraan gelijkgesteld te worden. Want ook al werken ze helaas mee aan deze coalitie voor zolang het duurt, ze hebben geen clowns voorgesteld, geen cynische leugens verteld, en de situatie niet expres opgeblazen in de hoop er zelf beter van te worden.

Mee eens, maar ze hebben wel 1 leugentje verteld: de cap van 50.000 vluchtelingen max. Dat kan helemaal niet en is totale onzin: praktisch niet mogelijk. Dat voelde voor mij een beetje als: “hier is een heel redelijk en net programma. Maar laten we ook 1 dingetje meenemen om de massa mee te krijgen.” Een soort van Nederland 1 die heel spastisch probeert hipper te worden om jongere kijkers te trekken.

Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar ik herken het niet. Ik lees in het verkiezingsprogramma van Nieuw Sociaal Contract:

"Het is een kerntaak van de overheid – en een basis voor het sociaal contract – om migratie in goede banen te leiden. Het voeren van migratiebeleid is het belangrijkste middel dat een land heeft om de omvang en samenstelling van de bevolking te beïnvloeden. Wij pleiten voor een bewust, actief en selectief migratiebeleid, dat rekening houdt met de draagkracht van de Nederlandse samenleving. Hierbij past naar onze mening een richtgetal voor een migratiesaldo van maximaal 50.000 per jaar. Dit aantal omvat dus zowel arbeids-, studie-, asiel- als gezinsmigratie. Hiermee zal de totale omvang van de bevolking rond 2050 onder de 20 miljoen blijven."

Misschien goed om ook 'even' het Rapport van de Staatcommissie Demografische Ontwikkelingen 2050: Gematigde Groei te lezen. Daarin staat o.a.

"GEMATIGDE BEVOLKINGSGROEI
Alles overziend biedt een gematigde bevolkingsgroei (19 tot 20 miljoen) de betere uitkomsten: op die manier zijn de groei door migratie, de toename van vergrijzing en sociale waarborgen meer in evenwicht met de huidige voorzieningen. Daarmee kan een evenwichtige toename van de bevolking zorgen voor voldoende welvaartsgroei om in publieke voorzieningen te voorzien. Maar de druk die een snelgroeiende bevolking de komende 25 jaar legt op diezelfde voorzieningen en op de ruimtelijke ordening wordt daarbij getemperd. Ook zo’n scenario vergt scherpe keuzes en een stevige aanpak."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:46

Raineri schreef:
Mee eens, maar ze hebben wel 1 leugentje verteld: de cap van 50.000 vluchtelingen max. Dat kan helemaal niet en is totale onzin: praktisch niet mogelijk. Dat voelde voor mij een beetje als: “hier is een heel redelijk en net programma. Maar laten we ook 1 dingetje meenemen om de massa mee te krijgen.” Een soort van Nederland 1 die heel spastisch probeert hipper te worden om jongere kijkers te trekken.

Alleen was dat absoluut de situatie niet.

Ik weet niet meer in welk interview dat precies gezegd was (ik meen me te herinneren dat het Buitenhof was), maar het was redelijk aan het begin van het ontstaan. Omtzigt had een heel verhaal gehouden dat gebalanceerd ging over het kijken naar migratiestromen van zowel 'expats', buitenlandse studenten, arbeidsmigranten en asielzoekers, en de interviewers bleven proberen met "noem eens getal dan. Hoeveel dan? Waar moeten de mensen dan aan denken?" En vervolgens gaf Omtzigt diverse keren aan dat het niet eenvoudig is om daar zomaar een getal aan te hangen, omdat het afhangt van de wetten en verdragen die we hebben afgesloten waardoor we geen harde grens kunnen stellen. Maar uiteindelijk noemde hij dan toch dat hij qua ordegrootte dacht aan de richting van 50.000.

Dezelfde dag was 6 minuten aan onderbouwde nuance gestript, en zag je overal koppen met "Omtzigt wil migratie beperken op 50.000" en nog een rondje later: "Omtzigt belooft harde grens maar dat kan helemaal niet" - alsof hij dat niet zelf allemaal omstandig had uitgelegd. Wie misleidt de boel dan?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:57

Shadow, volgens mij quote Koeke het redelijk aardig uit hun eigen partijprogramma. Daarnaast is mijn punt vooral: beperken van migratie is niet mogelijk. Dit is een beetje een wild idee van ze, en voor een partij die goed weet wat kan en wat niet kan heb ik meer het idee dat ze dit zeiden om mee te komen met “de rest”.

Buitenlandse studeren kun je remmen door meer Nederlandse vakken te geven. Maar EU expats kun je niet remmen en asielzoekers ook zeer beperkt. Ze komen toch wel. Brexit is mijn favoriete voorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:05

Raineri schreef:
Shadow, volgens mij quote Koeke het redelijk aardig uit hun eigen partijprogramma. Daarnaast is mijn punt vooral: beperken van migratie is niet mogelijk. Dit is een beetje een wild idee van ze, en voor een partij die goed weet wat kan en wat niet kan heb ik meer het idee dat ze dit zeiden om mee te komen met “de rest”.

Dat kun je vinden, maar je kunt ook gewoon het oorspronkelijke interview opzoeken waarin Omtzigt de toelichting geeft, die er dus al was voor het partijprogramma openbaar is gemaakt.

En een richtgetal is geen cap. Een cap is niet mogelijk maar ook nooit voorgesteld door Omtzigt, omdat hijzelf keurig heeft uitgelegd waarom dat niet mogelijk is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:15

Karl66 schreef:
@Ruitje, als je de afgelopen 20+ jaren het nooit over de manier van communiceren van rechts hebt gehad, dan heb je geen enkel punt als je nu klaagt over de manier van communiceren van links. Het is wat mij betreft een zwaktebod om nu te gaan klagen over de communicatie, als het nu niet meer gaat over mensen waar je toch al niks mee hebt.

Wat een onzin en ik vind het super hypocriet.

Dat er maar 3 mensen geschokt reageren zegt iets over de tendens in dit topic ja, dat is precies mijn punt.

Ik vind het werkelijk waar bizar dat dit word goedgepraat door mensen.

Iets met een splinter en een balk. En nu ga ik op dit onderwerp niet meer in want ik maak mij er veelste kwaad over :D

@koeke, bedankt voor je inhoudelijke post!