Emmaa2 schreef:Ik denk ook dat veel mensen PVV-stemmers onderschatten. Vooral links heeft heel erg de neiging om te roepen dat extreem rechts-stemmers zich gewoon zorgen maken, of gewoon bang zijn dat ze geen woning kunnen krijgen. Maar een groot deel heeft ook gewoon echt een hekel aan buitenlanders. En we kunnen pas verder als land als we dat ook gewoon inzien en toegeven.
...ik moet zeggen dat ik dit een tamelijk polariserende post vind.
Maar ik wil er wel iets meer over zeggen.
Iedereen mag mij links noemen.
En ikzelf denk

dat ik niet naïef ben.
En echte racisten bestaan heus wel, maar dat alle pvv stemmers zo zijn, daar geloof ik niets van.
Ooit woonde ik een lezing bij van prof Jan van Arkel, die als historicus keek naar discriminatie.
Één zin uit de lezing is blijven hangen: "Vaak laten mensen zich terroriseren tot discriminant."
Ook historicus Bregman zegt dat het wel meevalt met de calvinistische opvatting van 'de mens is geneigd tot alle kwaad'.
(Calvinisten zijn niet zo van het onderschatten, kijk maar naar het verzet in WOII.)
Maar dat is dus krek waarom de misinformatie waar Raineri van sprak mij zo verontrust.
Eerst mensen flink angst inpraten (... terroriseren als in bang maken)
en het resultaat is dat volstrekt laten we zeggen brave burgers de raarste dingen doen.
Kleine zijsprong: denk aan alle mensen die zich opeens autonoom verklaarden.