Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:03

Voor degenen die wat meer willen weten over het uiteenvallen van de Sovjet Unie is dit (vind ik tenminste) een interessant artikel. Het laat zien dat Rusland niet het laatste land was dat de USSR heeft verlaten maar dat dat Kazachstan was. In zoverre kan Rusland weinig claims maken over beslissingen die tijdens de USSR-periode zijn gemaakt. Er is zelfs een periode van 10 dagen geweest dat de USSR heeft bestaan zonder landen, nadat ook Kazachstan de Unie had verlaten.
De snelheid waarmee de USSR is geImplodeerd is trouwens spectaculair te noemen. Dat geeft wel aan hoe graag landen niet meer in het Sovjet-regime wilden zijn. Alle landen hebben er zelf voor gekozen om onafhankelijk van de Sovjet-Unie te worden, waarbij in Roemenië de toenmalige dictator en zijn vrouw Ceaușescu zijn geëxecuteerd. https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... ssr-195400

Om een beeld te krijgen wat er, wanneer, gebeurde tijdens het uiteenvallen is het overzicht van Gorbatsjovs' regeringsperiode op Wikipedia wel een mooie. Waar ik achter kwam is dat de Sovjet-Unie en Rusland dus 2 verschillende regeringen hebben (duh 8)7 ) En dat de Sovjet Unie uiteindelijk achter de rug van Gorbatsjov om uiteen is gevallen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Michail_Gorbatsjov#1990

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:03

Quir schreef:
Ja en de Zweedse bevolking (weet niet hoe het zit in Finland, dus dat kan anders zijn) verliest vertrouwen in de NAVO en komt langzaam aan steeds meer weerstand. Met name doordat 1 persoon/land zoveel invloed heeft op zo'n grote organisatie, geeft geen vertrouwen.

Dat moet op zich geen probleem zijn. De bevolking heeft leiders gekozen en die mogen, nu ze gekozen zijn, dit soort beslissingen nemen ongeacht of het volk er achter staat of niet. Dat maakt dit een mooie leiderschapstest: blijven draaien of gewoon leiderschap laten zien nu het er om gaat?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:08

Sizzle schreef:
Die enorme invloed van 1 land is ook heel raar natuurlijk, zeker op basis van die absurde voorstelling dat er dan wel even wat mensen uitgeleverd moeten gaan worden.
Stel nu dat er in een NATO land ineens een heuse diktator aan de macht komt, dan kan deze gewoon in z‘n eentje alles dwars zitten.

Dan wordt het tijd voor een nieuwe alliantie. Ik geloof dat er binnen de EU nu ook gekeken wordt of de clausule waarin de collectieve militaire bescherming bij aanval van 1 van de leden geregeld wordt, scherper kan worden gedefinieerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:23

Quote 20min.ch en srf.ch

De Poolse president Andrzej Duda heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz en de Franse president Emmanuel Macron bekritiseerd voor het voortzetten van de gesprekken met Kremlinleider Vladimir Poetin, ondanks de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne. "Ik ben verbaasd over al deze gesprekken die met Poetin worden gevoerd, vooral door kanselier Scholz, door president Emmanuel Macron. Deze gesprekken leveren niets op," bekritiseerde Duda in een interview met Bild dat woensdag op YouTube werd gepubliceerd. In plaats daarvan hebben zij "tot gevolg dat een persoon wordt gelegitimeerd die verantwoordelijk is voor misdaden van het Russische leger in Oekraïne", aldus Duda.
Poetin was als enige verantwoordelijk voor het sturen van zijn leger naar Oekraïne, zei Duda. Hij werd gesteund door de commandanten. De situatie, zei hij, was vergelijkbaar met wat er gebeurde met Adolf Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog. "En heeft iemand tijdens de Tweede Wereldoorlog zo met Adolf Hitler gesproken?" vroeg Duda. "Heeft iemand gezegd dat hij zijn gezicht moest redden? Dat het op zo'n manier moest gebeuren dat het niet vernederend was voor Adolf Hitler?".

Marigold

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:09

Ik ben het eens met president Duda.
Met Putin valt niet te praten. Dus doen alsof geeft én een scheef beeld van de zaken, plus het is nutteloos.
Ik denk dat wij als westen goed moeten luisteren naar de inschattingen vanuit oost Europa. Die landen hebben ervaring met Ru, wij niet zo zeer.
Met een psychopaat valt niet te overleggen, is gewoon helaas zo…

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:03

Het lijkt mij nuttig om te blijven praten met Poetin, of het wat oplevert of niet. Hem helemaal isoleren vind ik gevaarlijker. Laat Duitsland en Frankrijk maar praten. Nu denkt hij nog mee te spelen op het wereldtoneel. Intussen Oekraine blijven steunen. Druk blijven opvoeren en gewoon doorgaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:14

Vind ik ook. Duda heeft (begrijpelijkerwijs) zijn eigen motieven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:41

Interessant filmpje over de complexe situatie omtrent Taiwan. En waarom de VS het zich niet kan permitteren China zijn gang te laten gaan mocht het Taiwan binnen vallen. Terwijl het in bezit krijgen van Taiwan voor China van groot strategisch en economisch belang is.

https://youtu.be/p6sCsOdqXQw

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:01

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:43

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:48

Was een kwestie van tijd natuurlijk dat dit ging gebeuren. En zo komt het dichter bij huis en krijgen mensen nog meer een gezicht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:11

Ja, de doodstraf. Dan weet je ook gelijk wat de gevangen Oekrainse soldaten van het Azov regiment te wachten staat...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:15

Wanneer ze krijgsgevangenen gaan executeren krijgen ze wel een probleem. Vraag me af wat Engeland gaat doen dan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:35

bigone schreef:
Wanneer ze krijgsgevangenen gaan executeren krijgen ze wel een probleem. Vraag me af wat Engeland gaat doen dan.

Ik denk niet dat ze dat werkelijk gaan doen, ze hebben een paar Britten "opgewaardeerd" voor de ruilhandel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:42

Babootje schreef:
Niet de eerste keer dat Kaisja iets per ongeluk bekend maakt.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1606922 ... n-oekraine

Drones kregen ‘functie elders’. :roll:
Zoals mijn wederhelft al zei:”Als IK op MIJN werk zoveel fouten zou maken had ik ook allang een ‘funktie elders’ gehad.”

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:01

Of is dit "per ongeluk express" uitgelegd?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:10

pien_2010 schreef:
Of is dit "per ongeluk express" uitgelegd?

Met als doel?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:12

Door laten schemeren dat Nederland echt wel wat doet behalve verouderd materieel leveren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 18:24

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:37

Ja, triest. Dolfijnen, vee, paarden , honden, katten. Er is onder de dieren ook gruwelijk veel leed.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:41

Cowboy55 schreef:
Babootje schreef:
Niet de eerste keer dat Kaisja iets per ongeluk bekend maakt.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1606922 ... n-oekraine

Drones kregen ‘functie elders’. :roll:
Zoals mijn wederhelft al zei:”Als IK op MIJN werk zoveel fouten zou maken had ik ook allang een ‘funktie elders’ gehad.”

Ik dacht eigenlijk dat die drones al veel eerder bekend waren gemaakt :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:56

martichr schreef:
Door laten schemeren dat Nederland echt wel wat doet behalve verouderd materieel leveren?

+:)+ jij mag door voor de 2de ronde (grapje in de familie als iemand de spijker op de kop slaat := ).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:16

martichr schreef:

Aan wie?

“De NAVO verzocht lidstaten eerder al om zeer terughoudend te zijn met het delen van informatie over militaire steun aan Oekraïne. Het kabinet wilde de levering van drones daarom niet openbaar maken, maar om onduidelijk redenen is de informatie toch in de Voorjaarsnota opgenomen.”

Bron: NOS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:09

Ik kan me niet voorstellen dat die info er perongeluk in is beland.. zelfs niet met voorgaande blunders in het achterhoofd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:25

80 jaar geleden is de slogan uitgevonden: Loose lips sink ships.