Ik ben ook benieuwd naar het hele verhaal van Volt, ziet er ook heel ideaal uit..
deze: Alle toeslagen, heffingskortingen, aftrekposten en de werkgevers- en werknemerspremies worden afgeschaft. Daarvoor in de plaats komen een aangepaste inkomstenbelasting en een nieuwe basistoelage "als opmaat naar een 'universeel basisinkomen".
is ook altijd erg interesssant, want wat moet je dan kunnen betalen van je basisinkomen?
Een eenvoudig flatje? Of een huisje met een tuin, en huisdieren, en/of een paard?
Citaat:
Want het is niet GL die de normen bepaald heeft. Dat is internationaal gedaan en daar zal ook Nederland aan moeten geloven
Ik heb de laatste tijd juist begrepen dat NL op zich wel aan de europese norm zat, maar dat ze hoger (=beter) dan die norm wilde gaan zitten.. Dat de BBB gewoon die norm wil aanhouden, maar dat dat gelezen werd als 'ze willen er helemaal vanaf'. Dus ik vind dat ondertussen best ingewikkeld met alle tegenstrijdige berichten...
Citaat:
En dan heeft links mooi klinkende, populaire praat
Ja. Vind jij het geen mooie plannen dan? Als je het geen mooie plannen zijn, gaat er niemand op stemmen, me dunkt?
Citaat:
Als iedereen nou eens een beetje lef toont en het gewoon uitprobeert
Dat hebben mensen ook gedaan door op complete nieuwkomers te stemmen.. maar ja, van een nieuwe partij kon je ook niks verwachten, dus dat was best dom.
Nu is ondertussen de halve/hele kamer vernieuwd en zit bijna iedereen met nieuwe mensen
Citaat:
En toch stemmen wij op een partij die het autorijden duurder wil maken.
Ik vind dat wel terecht, dat de vervuiler moet betalen, ook al gaan wij dat financieel wel merken.
Het is dan dus wel makkelijker stemmen, als je dat kunt betalen.. Als je al een beetje aan de onderkant hangt en je bent afhankelijk van bijv een auto, voor vervoer naar je werk (oh ja dat kan de werkgever dan doorberekenen in zn diensten/producten) of naar de dagbesteding of iets. En je zit ergens met slecht OV (want rekeningrijden is denk ik sneller ingevoerd dan een werkend OV net) dan heb je daar dus niks aan. En stemmen mensen die het wel kunnen betalen eigenlijk anderen het prutje in)
Citaat:
In het programma van GL/PvdA staat bijvoorbeeld dat er een grondbank moet komen met 1e recht van koop
Is dat datzelfde stuk als dat het voor een 'eerlijke prijs' gekocht moet kunnen worden, dus kale grondprijs? (dat betekent dacht ik dat ze het goedkoop kunnen kopen, en niet voor de waarde die het waard is als bouwgrond, waar de verkoper misschien een beetje vanuit ging?)
Het is ook een beetje in de lijn van 'you will own nothing' misschien?
Citaat:
Dat is afwachten, anders moeten ze toch ergens anders heen verhuizen. Maar je weet hoe lastig het is met het vinden van stalling
Auto's hebben om naar paarden te rijden is misschien ook wel een beetje een luxe probleem?
Van mij mag het autorijden duurder, ik rij niet zo vaak. Maar goed, wat ik hierboven al aangaf, niet alles gaat om mijn situatie. Dat ik het kan betalen of dat ik niet zo vaak rij, wil niet zeggen dat ik voor anderen zomaar kan beslissen dat niet te doen...
Citaat:
In het programma van GL/PvdA staat 'actief streven naar behoud streekziekenhuizen' - ipv verdere kaalslag.
behoud is anders dan grond kopen om op te bouwen, toch?
Citaat:
Maar jouw bericht kwam op mij over alsof je stemt op een partij die voor je eigen situatie het meest gunstig is.
Dat doen de meesten toch? Het is nu net alsof dat een doodzonde is ofzo
De mensen die het eerlijk verdeeld willen hebben zijn misschien mensen die minder hebben. Ik werk ook veel uren, vind ik ook niet altijd leuk. En als ik dan lees dat mensen maar 20 uur willen werken want het is zo zwaar allemaal, maar ze willen wel op vakantie, een paard (en een auto anders kom je er niet) en het huishouden moet ook nog gedaan worden, maar dat is ook wel veel dus de werkster moet betaald worden dan denk ik 'ja de groeten met je eerlijk verdeeld)
Citaat:
en toevallig ging dat compleet los waardoor ik door dat geluk, nu nog een fijn leven heb
En stel je dan de situatie voor dat op dat moment iemand komt en die zegt "nou Pien, top, hard gewerkt, maar we gaan het anders belasten en beter verdelen, draag de helft maar af, werk nog maar een poosje door en dat vrijstaande huis met weide voor je paarden dat is een beetje luxe, dat hoeft niet perse. Dankjewel voor je diensten
(even gechargeerd)
Dan denk je toch ook 'uh.. oh, oke
'
Ik vind het allemaal best lastig, maar wel heel interessant om alle ideeen hier te lezen, zeer leerzaam topic