Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 16:38

Aanval Doornspijk Gld achter wwr, 1 schaap gedood, 1 schaap leefde nog
Citaat:
Doornspijk Gelderland
15-03-2025

Aanval op schapen achter wolfwerende omheining. 1 gedood, 1 met keelbeet, deze leefde nog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/18wwac ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 21:53

Aanval Masten Ov, 1 drachtige ooi gedood
Citaat:
Mastenbroek Overijssel.
15-03-2025

Afgelopen nacht bij aanval op schapen 1 drachtig schaap gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

Zekerheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DR9Mh ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:18

Zichtmelding Bourtange Gr
Citaat:
Bourtange Groningen
16-03-2025
7.45 uur

Zicht melding
Wolf gezien op 1e Pallertweg.

#geenwolf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[vodeo]https://youtube.com/shorts/F70fDO_LAyg?si=tHCUHmGlNnVN-cj7[/video]
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:20

Aanval Oudehorne Frl, 2 pony’s gedood
Citaat:
Oudehorne Friesland
16-03-2025

Wederom aanval op pony's, 2 gedood.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16NXMY ... tid=wwXIfr

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:24

tienus63 schreef:
Aanval Oudehorne Frl, 2 pony’s gedood
Citaat:
Oudehorne Friesland
16-03-2025

Wederom aanval op pony's, 2 gedood.

#geenwolf

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16NXMY ... tid=wwXIfr

Als ze daar zo blijven staan zoals ze staan dan komen die meldingen elke dag ben ik bang -O-.

En nee dit is niet verwijtend bedoeld maar ze staan in open veld in een rustig gebied waar de wolven hun godganse gang kunnen gaan.

Je zou haast zelf in de nacht op pad willen met een jachtgeweer... het is schering en inslag hier in de buurt...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:25

Zou dat een abortus geweest zijn bij die laatste aanval? Ik vind dat appaloosaatje nog zo net-geboren lijken.

Maar 4 pony's in 24 uur.... pfffff

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:26

Rocamor schreef:
Zou dat een abortus geweest zijn bij die laatste aanval? Ik vind dat appaloosaatje nog zo net-geboren lijken.

Maar 4 pony's in 24 uur.... pfffff

Er liep gisteren een veulen tussen. Denk dat het deze is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:47

‘S nachts binnen zetten, vind ik ook zeker iets wat gedaan moet worden. Zeker als je wel de stallen en ruimte hebt.
Heb je geen stal, en kun je om wat voor reden dan ook verder niets doen, overweeg dan een andere plek voor je dieren te zoeken.

Ik heb ook altijd gezegd ik ga geen hoge afrastering plaatsen om wolf te weren. Ik geloof er niet en ik wil niet pontificaal tegen zo’n afrastering aankijken. Fysiek ben ik niet in staat met een bosmaaier rond te zwaaien.
Het zijn factoren geweest om niet weer aan weide dieren te beginnen na verkoop van de jongste en het overlijden van onze merrie.

Mijn tactiek was paarden alleen bij daglicht buiten.
En bij hoge uitzondering ‘s nachts buiten en dan was je opgelucht dat ze er nog stonden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:51

Maar als je overdag naar je werk bent is dat alsnog een risico. Plus dat ze dan 's ochtends in het donker al naar buiten moeten en 's avonds is het in de winter dan ook al vroeg donker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:58

Precies.
Ik was wel in de gelegenheid om het zo te doen, louter bij daglicht, maar dat lukt voor velen niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:58

Pony’s (of überhaupt weidedieren) in een weide laten lopen waar herhaaldelijk wolven aanvallen zijn geweest is zo langzamerhand toch wel aan te merken als nalatigheid, vind ik.
Het is toch bekend onderhand, dat wolven op dezelfde percelen terugkomen.
Die arme dieren hebben geen schijn van kans wanneer de wolven weer opduiken en het is elke keer opnieuw weer een dramatisch en angstig gebeuren. Ook voor omstanders die moeten aanzien dat die dieren daar de nacht weer ingaan, terwijl je er als niet-eigenaar niks aan kan doen, en de eigenaar er niks aan doet.
Het veulen lijkt idd nog van die net geboren hoef vliesjes over de hoefjes te hebben.

Is het dan bokkigheid van de eigenaar, om die pony’s er ondanks alles te laten lopen? Zo van, ik ga niet aan de kant voor de wolf want ik ben tegen de wolf?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 10:59

Zichtmelding Nijeberkoop Frl
Citaat:
Nijeberkoop Friesland
15-03-2025
22.00 uur

Zicht melding
Wolf gezien op de Parallelweg, liep richting het dorp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Z6XZW ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:05

Marigold schreef:
Pony’s (of überhaupt weidedieren) in een weide laten lopen waar herhaaldelijk wolven aanvallen zijn geweest is zo langzamerhand toch wel aan te merken als nalatigheid, vind ik.
Die arme dieren hebben geen schijn van kans wanneer de wolven weer opduiken en het is elke keer opnieuw weer een dramatisch en angstig gebeuren. Ook voor omstanders die moeten aanzien dat die dieren daar de nacht weer ingaan, terwijl je er als niet-eigenaar niks aan kan doen, en de eigenaar er niks aan doet.
Het veulen lijkt idd nog van die net geboren hoef vliesjes over de hoefjes te hebben.

Is het dan bokkigheid van de eigenaar, om die pony’s er ondanks alles te laten lopen? Zo van, ik ga niet aan de kant voor de wolf want ik ben tegen de wolf?

Hoe wil je dat doen als particulier met een paar schapen en ponies en misschien een geit.

Twee kleine stukjes land, geen schuilstal en die ook niet mogen bouwen,

En niet de financiën om een (toch al niet goed werkende) wolfwerende heining te zetten?

Je hobby van 40 jaar lang ineens aan de kant gooien? Dat schaap waarvan je de 6 generaties ervoor ook gehad hebt, en die ene pony die je al 25 jaar hebt en waar je kleinkinderen op hebben leren rijden?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:10

mysa schreef:
Maar als je overdag naar je werk bent is dat alsnog een risico. Plus dat ze dan 's ochtends in het donker al naar buiten moeten en 's avonds is het in de winter dan ook al vroeg donker.

Wij wonen in dit gebied en hier zit ik dus ook mee. De grote paarden (kwpn) heb ik nog wel vanaf ochtend tot avond buiten gehad als ik naar het werk ben. ‘s nachts staan ze als sinds 3 jaar binnen.

Maar straks komen er twee veulens en dan weet ik niet of ik ze op werkdagen nog in de ochtendschemer en tot de avond buiten durf te laten. Dat zou totaal tegen mijn principes in betekenen dat ze, op mijn twee kantoordagen, in de ochtend een half uurtje buiten komen en in de avond een uurtje als ik er bij ben.

Echt met deze berichten achter elkaar dat er steeds vaker pony’s gepakt worden gaat de lol van het paarden houden er zo van af. Wij overwegen om te stoppen met deze hobby want dit is niet hoe ik ze wil houden.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 16-03-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:11

Waar het gebeurd gaat niet om een paar pony's, er staan hier denk ik wel een stuk of 50/60 bij elkaar.

Als ik even kijk tussen de reacties op facebook zijn ze van een man waar niemand wat tegen durft te zeggen.

De schapen die hier in dit gebied stonden achter een raster zijn ook gewoon aangevallen.

Het gebied leent zich er gewoon makkelijk toe dat ze kunnen aanvallen. Het is een "vallei" waar weinig verkeer langs komt en waar ze nu staan ook geen huis in de nabijheid.

Niet ver van dit weiland vandaan lopen een stuk of 200 damherten maar die lijken onaangeroerd te blijven. Dus het stukje hert boven vee wat steeds beweerd werd gaat imo niet meer op.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:16

Femke_Tweety schreef:
Marigold schreef:

Hoe wil je dat doen als particulier met een paar schapen en ponies en misschien een geit.

En niet de financiën om een (toch al niet goed werkende) wolfwerende heining te zetten?

Je hobby van 40 jaar lang ineens aan de kant gooien? Dat schaap waarvan je de 6 generaties ervoor ook gehad hebt, en die ene pony die je al 25 jaar hebt en waar je kleinkinderen op hebben leren rijden?

Dat is gewoon pijn in je hart als je dat moet doen en is geen lichtzinnige beslissing die je zo even maakt.

Onze ene merrie ken ik al zo lang. Heb ik zelf zadelmak gemaakt en ik was samen met mijn man bij haar fokker erbij toen ze haar eerste veulen kreeg. Die merrie is al zo lang bij ons, samen met de oude kinderpony. De 6 jarige geloof ik wel dat die bij iemand anders nog goed terecht zal komen en een mooie toekomst kan hebben.

Wij passen ons wel aan in het houden van paarden, dus niet meer in de nacht naar buiten. Maar er is een maximum aan aanpassingen wat ik persoonlijk bereid ben om te doen om het ook nog voor de paarden waardig te houden. Buikpijn en tranen in mijn ogen krijg ik er van ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 11:27

Aanval Elburg Gld, uiteindelijk 4 schapen dood
Citaat:
Elburg Gelderland
15-03-2025

Aanval op schapen
2 schapen doodgebeten, 2 gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:31

Femke_Tweety,

Ik heb ‘de oplossing’ helaas ook niet. Soms is er geen 100% oplossing in die zin.
Het is helemaal veranderd van dieren gewoon op een weitje kunnen houden naar een buitengebied met een roofdier dat het vee kan doden. Dat was er immers nooit, al hoorde je soms iets over een vos die een kalf of veulen pakte direct na de geboorte maar verder niet.

Er zit ook een verschil tussen hobbymatig enkele dieren houden en daar zo goed mogelijk op passen en heel veel van houden (zoals ik mag aannemen wij allemaal op Bokt), en mensen die lijkt wel de halve markt leegkopen aan kleurtjes, daar een hengst bij zetten met een kleurtje, en er verder niet zoveel naar omkijken. En blijkbaar zo koppig zijn dat er niks aan bescherming wordt gedaan.

Ik zie het eigenlijk ook niet meer goedkomen. Steeds minder weitjes met dieren zie ik, en steeds meer (groepjes) wolven die gewennen aan het prederen op vee.
Ik kan me de zorgen en machteloosheid van paardenhouders echt wel voorstellen, gewoon je paarden met veulens niet meer fatsoenlijk 24/7 op je eigen weides durven te laten.. en het eind is niet in zicht, mede dankzij Animal Rights, die het escalatie protocol verstoorden waardoor er nu nieuwe generaties probleemwolven ontstaan. Voordat je dat hebt teruggedrongen..

Ergens heb ik wel het gevoel dat er ‘iets’ is dat nog over het hoofd wordt gezien.. als in, het is toch onrechtvaardig dat het gebruiksdoel van weide percelen zo wordt aangetast.. en waarom worden vossen en kraaien enzo wel beheerd ten behoeve van bijv weidevogels, en wolven niet?
Eten die geen weidevogels als snack..

Nou goed. Maar dan nog, er komen altijd nieuwe wolven vanuit Duitsland.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:40

Marigold schreef:
Femke_Tweety,

Ik heb ‘de oplossing’ helaas ook niet. Soms is er geen 100% oplossing in die zin.
Het is helemaal veranderd van dieren gewoon op een weitje kunnen houden naar een buitengebied met een roofdier dat het vee kan doden. Dat was er immers nooit, al hoorde je soms iets over een vos die een kalf of veulen pakte direct na de geboorte maar verder niet.

Er zit ook een verschil tussen hobbymatig enkele dieren houden en daar zo goed mogelijk op passen en heel veel van houden (zoals ik mag aannemen wij allemaal op Bokt), en mensen die lijkt wel de halve markt leegkopen aan kleurtjes, daar een hengst bij zetten met een kleurtje, en er verder niet zoveel naar omkijken. En blijkbaar zo koppig zijn dat er niks aan bescherming wordt gedaan.

Ik zie het eigenlijk ook niet meer goedkomen. Steeds minder weitjes met dieren zie ik, en steeds meer (groepjes) wolven die gewennen aan het prederen op vee.
Ik kan me de zorgen en machteloosheid van paardenhouders echt wel voorstellen, gewoon je paarden met veulens niet meer fatsoenlijk 24/7 op je eigen weides durven te laten.. en het eind is niet in zicht, mede dankzij Animal Rights, die het escalatie protocol verstoorden waardoor er nu nieuwe generaties probleemwolven ontstaan. Voordat je dat hebt teruggedrongen…

Ergens heb ik wel het gevoel dat er ‘iets’ is dat nog over het hoofd wordt gezien.. als in, het is toch onrechtvaardig dat het gebruiksdoel van weide percelen zo wordt aangetast.. en waarom worden vossen en kraaien enzo wel beheerd ten behoeve van bijv weidevogels, en wolven niet?
Eten die geen weidevogels als snack..

Nou goed. Maar dan nog, er komen altijd nieuwe wolven vanuit Duitsland.

Hier heb ik ook het meeste moeite mee. We beheren in Nederland de (veelal aangelegde en vaak niet meer oorspronkelijke) natuur op allerlei manieren. Beheer van soorten, bepaalde begrazing, houtopstand kappen, etc. Maar owee als je aan de wolf komt.

Hopelijk komt daar met de standpunten vanuit EU nu snel verandering in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 11:51

Hoewel wij nu in een wolfvrije zone zitten in het buitengebied van de randstad zijn we al jaren een beetje passief aan het kijken naar een huis met grond. Dat is wel echt steeds lastiger geworden met al die wolven. Maar er staat juist immens veel te koop omdat veel paardeneigenaren juist wegtrekken bij de bossen lijkt het.

Wij zijn nu maar op zoek naar iets waar een soort binnenbak gerealiseerd kan worden zodat de eventuele paarden aan huis toch 'vrije' beweging zouden hebben alleen dan wel wolfvrij binnen. Maar de kans dat we dat gaan vinden en kunnen realiseren is wel heel klein denk ik.

Ben benieuwd hoe lang het nog moet duren voordat er iets gaat veranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:19

Privé panden met een binnenbak zijn idd dun gezaaid en een vergunning voor een nieuw aan te leggen bak zal ook niet snel gegeven worden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:29

Gaat meer om een bijgebouw die groot genoeg is om een binnenplaats van te maken. Oude schuur, loods, dat soort dingen. Maar het is dun bezaaid, zeker als je het liefste toch wel dicht bij de ruiterpaden wil staan en niet aan een gigantisch drukke weg midden in het polderlandschap.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:37

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:39

Femke_Tweety schreef:
Marigold schreef:

Wees eerlijk, dit is al ruim 3/4 jaar aan de gang in dit gebied dat er pony's gepakt worden.
Ik snap heel goed dat het niet makkelijk is om je dieren te beschermen maar inmiddels had je als eigenaar toch wel iets moeten ondernemen.
En of het makkelijk, eerlijk en terecht is ? nee , want het hele wolvenverhaal stinkt.
Is het verdrietig dat het zo moet ? Ja
Maar hier in dit hele verhaal zijn de dieren wel ( pony's in dit geval ) de dupe.

Celebi schreef:
Gaat meer op een bijgebouw die groot genoeg is om een binnenplaats van te maken. Oude schuur, loods, dat soort dingen. Maar het is dun bezaaid, zeker als je het liefste toch wel dicht bij de ruiterpaden wil staan en niet aan een gigantisch drukke weg midden in het polderlandschap.

Dat idee snap ik heel goed, verstandig om er zo over na te denken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-25 12:42

Zichtmelding gisteravond Oudehorne Frl
Citaat:
Oudehorne Friesland
15-03-2025
21.25 uur

Zicht melding
Wolf gezien in weiland aan de Jan K Bosmalaan, liep richting Oldeberkoperweg.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DGf1n ... tid=wwXIfr