Marigold schreef:Femke_Tweety,
Ik heb ‘de oplossing’ helaas ook niet. Soms is er geen 100% oplossing in die zin.
Het is helemaal veranderd van dieren gewoon op een weitje kunnen houden naar een buitengebied met een roofdier dat het vee kan doden. Dat was er immers nooit, al hoorde je soms iets over een vos die een kalf of veulen pakte direct na de geboorte maar verder niet.
Er zit ook een verschil tussen hobbymatig enkele dieren houden en daar zo goed mogelijk op passen en heel veel van houden (zoals ik mag aannemen wij allemaal op Bokt), en mensen die lijkt wel de halve markt leegkopen aan kleurtjes, daar een hengst bij zetten met een kleurtje, en er verder niet zoveel naar omkijken. En blijkbaar zo koppig zijn dat er niks aan bescherming wordt gedaan.
Ik zie het eigenlijk ook niet meer goedkomen. Steeds minder weitjes met dieren zie ik, en steeds meer (groepjes) wolven die gewennen aan het prederen op vee.
Ik kan me de zorgen en machteloosheid van paardenhouders echt wel voorstellen, gewoon je paarden met veulens niet meer fatsoenlijk 24/7 op je eigen weides durven te laten.. en het eind is niet in zicht, mede dankzij Animal Rights, die het escalatie protocol verstoorden waardoor er nu nieuwe generaties probleemwolven ontstaan. Voordat je dat hebt teruggedrongen…
Ergens heb ik wel het gevoel dat er ‘iets’ is dat nog over het hoofd wordt gezien.. als in, het is toch onrechtvaardig dat het gebruiksdoel van weide percelen zo wordt aangetast.. en waarom worden vossen en kraaien enzo wel beheerd ten behoeve van bijv weidevogels, en wolven niet?
Eten die geen weidevogels als snack..
Nou goed. Maar dan nog, er komen altijd nieuwe wolven vanuit Duitsland.
Hier heb ik ook het meeste moeite mee. We beheren in Nederland de (veelal aangelegde en vaak niet meer oorspronkelijke) natuur op allerlei manieren. Beheer van soorten, bepaalde begrazing, houtopstand kappen, etc. Maar owee als je aan de wolf komt.
Hopelijk komt daar met de standpunten vanuit EU nu snel verandering in.