Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:24

Precies. Al ben ik wel verknocht aan mijn plekje.
Maar pattriotisch of zelfs nationalistisch word ik waarschijnlijk pas als Nederland wordt aangevallen door een vreemde mogendheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:29

We hebben het hier in het verleden ook wel eens over de lokale politiek gehad; Richard de Mos van Hart voor Den Haag is gisteren in hoger beroep vrijgesproken van omkoping in zijn tijd als wethouder.

Er was alleen 1 klein smetje op de feestvreugde: ik zag zijn partij bus met pech langs de weg staan op de Utrechtse baan toen ik aan de andere kant reed :D. Het zal zijn opluchting niet verstoord hebben denk ik :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:39

Ik denk dat het gros van de PVV-stemmers gewoon heel erg nationalistisch is en zeker wel racistisch en discrimineert.
Lees gewoon op SM en je ziet het.
En nu is het voor een deel geaccepteerd, zelfs door politici.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:40

Zijn de figuren die op sm reageren "het gros"? Ik weet het niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:44

ruitje schreef:
irmaz schreef:
Het is m.i. nog een beetje te vroeg om nu al te kunnen constateren of Wilders geen Hitler 2.0 is. (daarbij wil ik ook even aandragen dat niet alle ellende veroorzaakt tijdens de Nazi-Duitsland tijd veroorzaakt werd door Hitler zelf maar vooral door de acties van zijn medestanders, aanhangers en gedogers)

En wat feiten van nu:
de potentiele PVV bewindvoerders hebben omvolkingstheoriën uitgedragen, hebben een mediaplatform opgericht waar de meest bizarre uitspraken worden gedaan en de meest extreme meningen een podium krijgen (en aplaus), hebben op neo-nazi fora rondgehangen, dragen een NSB speldje, tonen het 'White Power' teken in de 2e kamer, verspreiden behoorlijk aanstootgevende berichten op mediaplatforms, hebben geheime informatie aan de Mossad doorgespeeld, willen alle moslims in Nederland onderdrukken, willen dat Nederland geen steun meer geeft aan Oekraïne maar achter Rusland gaat staan, ... en zo kan ik nog wel even doorgaan met de ijskast, die regelmatig blijft lekken, leeghalen.

Dit is toch ook echt op de rand hoor. Ja, feitelijk juist. Want het is ook te vroeg om in te schatten of wie dan ook ooit een 2e Hitler word. Maar wat impliceer je hier nou eigenlijk?

Suggereer je nou dat stemmers van de PVV vergelijkbaar zijn met aanhangers van Hitler?

Wat ik lastig vind aan je 2e stuk is dat het vol staat met halve waarheden. Hou het gewoon bij de feiten, dat is echt wel duidelijk genoeg.

Verder ben ik er wel even klaar mee. Ik wil Pien bedanken voor het aangeven dat dit een grens was, ook voor haar.

Ik impliceer helemaal niks, ik som gewoon een aantal feiten op.
Ik denk dat daar de hele discussie met enige regelmaat op ontspoort, men (in dit geval jij) denkt dat er zaken geïmpliceert worden wanneer er droge feiten opgesomd worden. Dat het er allemaal niet zo fraai uitziet wanneer je de feiten op een rijtje zet daar kan ik niks aan doen :n

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:50

Het gaat juist niet over de feiten. Dat die benoemd worden is helemaal prima. Het gaat over het sentimentele sausje dat er steevast over wordt gegoten. Het feit dat er met termen als Hitler 2.0 kracht bij gezet moet worden.

Er zijn onwijs veel pvv stemmers die een stuk gematigder zijn. Niet iedere pvv stemmer is racist, nazi of facist. Toch wordt dat telkens zo gebracht door degenen die zeggen polariseren zo vreselijk slecht te vinden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:54

En om op 1 van je vragen (Suggereer je nou dat stemmers van de PVV vergelijkbaar zijn met aanhangers van Hitler?) direct antwoord te geven:
Nee, dat doe ik niet. Ik waarschuw alleen dat de mensen die nu als minsters van vertegenwoordigers van de PVV gaan optreden in de gaten gehouden moeten worden, dit zijn waarschijnlijk geen onschuldige mensen die volledig aan de leiband van GW lopen en zelf niet met kwalijkere ideeen kunnen komen dan GW. Hitler was zelf ook niet de architect van de massa-vernietigingskampen :)*

Citaat:
Oorspronkelijk was het niet het doel van de nazi's om alle Europese Joden te vermoorden, maar hen te deporteren naar Palestina of een ander land.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vernietigingskamp

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 09:56

prompter schreef:

Nee inderdaad. Had twee/drie weken geleden best een leuk gesprek met een paar PVV stemmers. Ze begonnen er zelf over trouwens over te praten. Deze personen zie ik (nog steeds dus) als lieve, meelevende en behulpzame personen. Wat ik proefde is pure misinformatie. Ze vinden dat iedereen een mooi plekje op de wereld verdient. Maar maken zich zorgen over Nederland en een aantal problemen die we hebben. Bak misinformatie eroverheen over de oorzaak en voila. Daarom noem ik ook: het zijn gros prima mensen, politiek alleen niet geïnteresseerd. Ik neem Wilders meer kwalijk dan zijn kiezers. Want ik ben ook tegen elke vorm van een consensus kiesrecht

En natuurlijk zitten er dikke racisten tussen. En denk dat je zeker een goede discussie kunt hebben over waar je je bevindt “op het racisme spectrum” als je dit soort partijen steunt. Maar ik geloof ook dat iedereen zich ergens op dit spectrum bevindt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:02

996981 schreef:
Het gaat juist niet over de feiten. Dat die benoemd worden is helemaal prima. Het gaat over het sentimentele sausje dat er steevast over wordt gegoten. Het feit dat er met termen als Hitler 2.0 kracht bij gezet moet worden.

Er zijn onwijs veel pvv stemmers die een stuk gematigder zijn. Niet iedere pvv stemmer is racist, nazi of facist. Toch wordt dat telkens zo gebracht door degenen die zeggen polariseren zo vreselijk slecht te vinden.

Klopt maar ook niet iedereen die op de NSDAP stemde was nazi of fascist. Men voorzag alleen niet waarin het zou ontaarden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:05

Raineri schreef:
prompter schreef:

Nee inderdaad. Had twee/drie weken geleden best een leuk gesprek met een paar PVV stemmers. Ze begonnen er zelf over trouwens over te praten. Deze personen zie ik (nog steeds dus) als lieve, meelevende en behulpzame personen. Wat ik proefde is pure misinformatie. Ze vinden dat iedereen een mooi plekje op de wereld verdient. Maar maken zich zorgen over Nederland en een aantal problemen die we hebben. Bak misinformatie eroverheen over de oorzaak en voila. Daarom noem ik ook: het zijn gros prima mensen, politiek alleen niet geïnteresseerd. Ik neem Wilders meer kwalijk dan zijn kiezers. Want ik ben ook tegen elke vorm van een consensus kiesrecht

En natuurlijk zitten er dikke racisten tussen. En denk dat je zeker een goede discussie kunt hebben over waar je je bevindt “op het racisme spectrum” als je dit soort partijen steunt. Maar ik geloof ook dat iedereen zich ergens op dit spectrum bevindt

Misschien schreeuwen ze gewoon het hardst?
Ik zie bijvoorbeeld op fb-berichten van de gemeente vooral racistische en onbeschofte antwoorden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:06

prompter schreef:

Nee natuurlijk niet.
Ik heb ook familie, kennissen en vrienden die PVV stemmen, zijn leuke mensen.
Maar ze vinden bijna allemaal wel dat er teveel buitenlanders zijn. En denken ook, dat minder buitenlanders de oplossing is voor veel problemen.

Op SM zijn het echt duizenden die zo reageren.
En natuurlijk zijn er ook stemmers die het niet zeggen, maar wel gewoon denken.

Ik ben niet zo positief, genoeg (persoonlijke) ervaringen met discriminatie. Het is er altijd al geweest, maar nu komt men er meer voor uit en wordt het meer geaccepteerd.

Maar ik heb vandaag een drukke dag, dus ik ben weg nu :wave:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:30

Twee citaten die ik samen erg verontrustend vind.
Raineri schreef:
Nee inderdaad. Had twee/drie weken geleden best een leuk gesprek met een paar PVV stemmers. Ze begonnen er zelf over trouwens over te praten. Deze personen zie ik (nog steeds dus) als lieve, meelevende en behulpzame personen. Wat ik proefde is pure misinformatie. Ze vinden dat iedereen een mooi plekje op de wereld verdient. Maar maken zich zorgen over Nederland en een aantal problemen die we hebben. Bak misinformatie eroverheen over de oorzaak en voila. Daarom noem ik ook: het zijn gros prima mensen, politiek alleen niet geïnteresseerd. Ik neem Wilders meer kwalijk dan zijn kiezers.

irmaz schreef:
En wat feiten van nu:
de potentiele PVV bewindvoerders hebben omvolkingstheoriën uitgedragen, hebben een mediaplatform opgericht waar de meest bizarre uitspraken worden gedaan en de meest extreme meningen een podium krijgen (en aplaus), hebben op neo-nazi fora rondgehangen, dragen een NSB speldje, tonen het 'White Power' teken in de 2e kamer, verspreiden behoorlijk aanstootgevende berichten op mediaplatforms, hebben geheime informatie aan de Mossad doorgespeeld, willen alle moslims in Nederland onderdrukken, willen dat Nederland geen steun meer geeft aan Oekraïne maar achter Rusland gaat staan, ... en zo kan ik nog wel even doorgaan met de ijskast, die regelmatig blijft lekken, leeghalen.

In het jaar 2020 sprak de koning zelf op 4 mei op de Dam.
Een onderdeel van zijn pleidooi:
"Laten we niet normaal maken wat niet normaal is."

En ik vind het naar en verdrietig dat extreem rechts doorgedrongen is tot de macht.
Natuurlijk, sinds in 1983 de "centrum democraten" in de Tweede Kamer kwam is het bingo - maar nu is het wel heel erg.
En vrees ik dat het normaal maken van extreem rechts volop in actie is.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-06-24 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:36

mysa schreef:
Precies. Al ben ik wel verknocht aan mijn plekje.
Maar pattriotisch of zelfs nationalistisch word ik waarschijnlijk pas als Nederland wordt aangevallen door een vreemde mogendheid.

Dat ja, laat ik het anders zeggen - ik ben erg blij om in Nederland geboren te zijn, maar schaam me voor de staat van Nederland en de huidige volksvertegenwoordiging.

@Cer - patriotisme is an sich niks ergs, maar net zoals met alles is extreem slecht. En patriotisme en (extreem of populistisch) rechts voelen zich vrij comfortabel bij elkaar (we doen het voor ons volk, ons land…)

Ik ben zelfs bevriend met PVV stemmers (ongelofelijk he ;)). Zijn over het algemeen niet heel erg geinteresseerd en stemmen vanuit gevoel, vanuit onderbuik en boosheid. We praten niet over politiek, want daar komen we niet uit (en als het er per ongeluk toch over gaat is het niet echt een gesprek, maar meer een woordbrij waar niet tussen te komen is. Een echt gesprek is het niet, echt de wil en behoefte om meer te weten te komen ook niet).

Op fb en vooral X kijk ik niet. Wát een sippe reacties altijd. Dan schaam ik me ook weer een beetje voor ons boze landje.

Voor het grootste gedeelte pvv stemmers was immigratie wel het belangrijkste thema (https://www.volkskrant.nl/binnenland/ni ... l~bb864eee, https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/21/ho ... -a4185046/), exact dezelfde retoriek als Amerika en Trump. De “eigen volk eerst (en na mij de zondvloed) spreekt aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:43

Behalve arbeidsimmigratie, daar wordt bijna niet meer over gesproken, bijna 800.000 mensen. En van alle daklozen in nl blijken er 3 op de 5 van Poolse, Bulgaarse of Roemeense herkomst, arbeidsmigranten op straat gegooid /ontslagen.
Die 800.000 zijn natuurlijk voor een groot gedeelte nodig in de kassen, slachterijen enz, de bbb werkers.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:51

Ik zou mezelf voor de kop slaan als ik dezelfde taferelen als in de tweede wereldoorlog zag aankomen (waarom anders daar steeds naar refereren?) en het enige dat ik deed was online anderen de maat nemen.

Als men zich écht zo zorgen maakt zou ik grote protesten verwachten. Maar schijnbaar laat men het gelaten over zich heen komen. Is het dan toch niet zo belangrijk? Of de zorgen toch niet zo groot?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:58

Janneke2 schreef:
Raineri schreef:
Nee inderdaad. Had twee/drie weken geleden best een leuk gesprek met een paar PVV stemmers. Ze begonnen er zelf over trouwens over te praten. Deze personen zie ik (nog steeds dus) als lieve, meelevende en behulpzame personen. Wat ik proefde is pure misinformatie. Ze vinden dat iedereen een mooi plekje op de wereld verdient. Maar maken zich zorgen over Nederland en een aantal problemen die we hebben. Bak misinformatie eroverheen over de oorzaak en voila. Daarom noem ik ook: het zijn gros prima mensen, politiek alleen niet geïnteresseerd. Ik neem Wilders meer kwalijk dan zijn kiezers.

irmaz schreef:
En wat feiten van nu:

En ik vind het naar en verdrietig dat extreem rechts doorgedrongen is tot de macht.
Natuurlijk, sinds in 1983 de "centrum democraten" in de Tweede Kamer kwam is het bingo - maar nu is het wel heel erg.

Ik kan me voorstellen dat je niet al m’n berichten leest maar heb meermaals aangegeven dat GW een persona non grata voor mij is, en dat ik behoorlijk “anti-populisme” ben.

Je mist context, de discussie ging over generaliseren van PVV stemmers. Ik geef een nuance daarop. Je interpreteert het nu als normaliseren van rechts zonder die context correct mee te nemen en de volledige discussie goed te begrijpen. Voor mij zit er een verschil tussen kritiek op stemmers, en normaliseren van radicaal rechts.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:13

Janneke2 schreef:
sinds in 1983 de "centrum democraten" in de Tweede Kamer kwam is het bingo - maar nu is het wel heel erg.

Een programma in de zendtijd van politiek partijen uit 1982

https://www.youtube.com/watch?v=901qcnTIpNg

Vergeleken met wat er nu een ministerpost bekleed was dit behoorlijk soft.
Dat laat even zien hoe diep een land kan zinken.

En dan na de verkiezingen was hij de paria van Den Haag. Opgewacht door een grote groep demonstranten en weggestopt in een hoekje achterin de kamer.

https://www.youtube.com/watch?v=bOQ6I0pA-MI&t=162s

De tijden zijn veranderd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:38

Niet iedereen die zorgen maakt gaat direct de straat op? In andere landen wel - zowel in Duitsland als in Frankrijk zijn er wel hele grote protesten geweest (https://nos.nl/artikel/2524726-grote-pr ... aal-rechts, https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/15 ... -betoging/). In Nederland gek genoeg niet. Vooral in Duitsland is de link met de tweede wereldoorlog er wel degelijk.

Ik kwam nig dit artikel tegen: https://npo.nl/npo3/brandpuntplus/begrip-pvv-stemmers, vind ik wel een sterke. Begrip heeft zo zijn grenzen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:43

En dat is toch heel gek? Men maakt zich zorgen in NL, maar schijnbaar niet genoeg om er actief iets aan te doen. “We” roepen online heel hard en laten het ondertussen heel gelaten over ons heen komen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 11:56

996981 schreef:
Ik zou mezelf voor de kop slaan als ik dezelfde taferelen als in de tweede wereldoorlog zag aankomen (waarom anders daar steeds naar refereren?) en het enige dat ik deed was online anderen de maat nemen.

Als men zich écht zo zorgen maakt zou ik grote protesten verwachten. Maar schijnbaar laat men het gelaten over zich heen komen. Is het dan toch niet zo belangrijk? Of de zorgen toch niet zo groot?

Nederlanders zijn kwa cultuur niet zo snel met openbare protesten. In de tweede wereldoorlog heeft het tot bijna 2 jaar na het begin van de overheersing van de Nazi's geduurd voordat Nederlanders gingen staken tegen de nieuwe regels. Dus geef het tijd :)

En zoals nps al aangeeft in Frankrijk en Duitsland zijn de eerste protesten al losgebroken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:03

Verschil is dat men nu de gevaren kent en beter geïnformeerd is. De zorgen zijn er maar actie blijft uit. Ik vind dat een bijzonder fenomeen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:20

Janneke2 schreef:
Raineri schreef:

irmaz schreef:
En wat feiten van nu:
de potentiele PVV bewindvoerders (...)

Raineri schreef:
Ik kan me voorstellen dat je niet al m’n berichten leest maar heb meermaals aangegeven dat GW een persona non grata voor mij is, en dat ik behoorlijk “anti-populisme” ben.

Je mist context, de discussie ging over generaliseren van PVV stemmers. Ik geef een nuance daarop. Je interpreteert het nu als normaliseren van rechts zonder die context correct mee te nemen en de volledige discussie goed te begrijpen. Voor mij zit er een verschil tussen kritiek op stemmers, en normaliseren van radicaal rechts.

Ja, ik plukte oa een citaat van jou.
Ik wist wel min of meer dat de discussie toen ging over het generaliseren van pvv stemmers.

Op zich wil ik nadrukkelijk niet meedoen aan het generaliseren, en in die zin ben ik blij met wat je schreef.

Maar wat mij verontrust, is juist dat laten we zeggen brave burgers, vriendelijke mensen,
toch dankzij misinformatie,
extreem rechts (niet: 'rechts', maar extreem rechts) stemmen.

Natuurlijk is er verschil tussen het normaliseren van wat niet normaal is,
en kritiek hebben op pvv stemmers -
het ging mij om een nare tendens van misinformatie, of noem het misleiding, en dat 'volstrekt normale mensen' op een beslist niet normale partij stemmen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:22

996981 schreef:
Verschil is dat men nu de gevaren kent en beter geïnformeerd is. De zorgen zijn er maar actie blijft uit. Ik vind dat een bijzonder fenomeen.
En dat is de 3e post... :roll:
Wat begrijp je precies niet aan mijn (onderstaand nog maar eens gequote) post?
irmaz schreef:
Nederlanders zijn kwa cultuur niet zo snel met openbare protesten. In de tweede wereldoorlog heeft het tot bijna 2 jaar na het begin van de overheersing van de Nazi's geduurd voordat Nederlanders gingen staken tegen de nieuwe regels. Dus geef het tijd :)

En zoals nps al aangeeft in Frankrijk en Duitsland zijn de eerste protesten al losgebroken.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:23

Ik denk ook dat veel mensen PVV-stemmers onderschatten. Vooral links heeft heel erg de neiging om te roepen dat extreem rechts-stemmers zich gewoon zorgen maken, of gewoon bang zijn dat ze geen woning kunnen krijgen. Maar een groot deel heeft ook gewoon echt een hekel aan buitenlanders. En we kunnen pas verder als land als we dat ook gewoon inzien en toegeven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:27

irmaz schreef:
996981 schreef:
En dat is de 3e post... :roll:
Wat begrijp je precies niet aan mijn (onderstaand nog maar eens gequote) post?
irmaz schreef:

Ik snap je post prima. Ben het er alleen niet mee eens. Wat mij betreft laat je de denigrerende poppetjes dus lekker achterwege.

Volgens mij is een van de redenen dat we in deze situatie zitten juist de tijd die eroverheen is gegaan.