Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:53

Veronica2 schreef:
Overigens, zouden jullie als je aan de leiding stond van een Nederlands bedrijf in de supply chain, de toevoer van je spullen aan de Amerikaanse wapenfabrikanten stoppen op dit moment?

Principieel gezien wel, maar denk dat geld verdienen boven principe gaat bij een bedrijf... Ik hoop dat zulke bedrijven overstappen naar de Europese markt nu de productie opgeschroefd wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:01

Babootje schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt me an sich overigens wel heel logisch als je in je oorlogstuig iets inbouwt waarbij je het onschadelijk kan maken, voor het geval het in "verkeerde handen" valt. Denk dat je daarom ook beter zelf je spullen kan maken zodat je er helemaal zelf de baas over bent :(:)

Klopt, maar dat de VS het op deze manier inzet bij een land dat zich verdedigt in de EU maakt dat de VS een erg onbetrouwbare partner.

Precies :j Daarom lijkt het me ook dat we ons vanaf nu onafhankelijk van de VS moeten maken met eigen Europese productie. Super jammer dat het zover heeft moeten komen..... -O-

Veronica2 schreef:
Overigens, zouden jullie als je aan de leiding stond van een Nederlands bedrijf in de supply chain, de toevoer van je spullen aan de Amerikaanse wapenfabrikanten stoppen op dit moment?

Lastig. I.m.o. raakt dat aan hetzelfde probleem van niet willen escaleren van de situatie.
Ik voel van binnen "donder dan ook maar op met je hele zooi, wij helpen jullie ook niet meer!" maar ik denk dat we daarmee ook op moeten passen dat we daarmee geen schepen achter ons verbranden die nog hersteld kunnen worden.

Ik zou in de positie die je schetst, nu nog geen reden zien om te stoppen met leveren.
Maar zou wel graag contact willen met "hogerhand" over hoe we er in staan zeg maar qua een punt maken, als de Amerikanen verder gaan.

Aan de andere kant denk ik dat je met enige ethiek sowieso niet graag de oorlogs industrie helpt.... en dat je wellicht toch wel kiest voor geld dan. Totdat het echt hard je eigen leven treft....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:16

Ann schreef:
Veronica2 schreef:

Principieel gezien wel, maar denk dat geld verdienen boven principe gaat bij een bedrijf... Ik hoop dat zulke bedrijven overstappen naar de Europese markt nu de productie opgeschroefd wordt.

Het blijft natuurlijk altijd zo dat je op de risico's hoort te letten die de continuïteit van je bedrijf kunnen schaden. Er werken ook mensen daar horen gezinnen bij die ook boodschappen moeten doen immers. Vaak zijn er projecten binnengehaald dankzij IP, Industriele Participatie en dat brengt dus ook verplichtingen met zich mee (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-goederen). Veel van deze bedrijven zitten breed in de markt en ook binnen de Europese markt.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:19

Of ze verbieden gewoon dat munitie die bij hun is ingekocht gebruikt wordt bvb in Ukraine. Was het niet Zwitserland die zoiets verbood in begin van de oorlog?
Trouwens,trump en musk kunnen wel uit de nato willen maar Biden was niet gek ;
Under a 2023 law, a president can't unilaterally withdraw from the alliance without a two-thirds supermajority in the Senate or an act of Congress.18 uur

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:24

pmarena schreef:
Veronica2 schreef:

Lastig. I.m.o. raakt dat aan hetzelfde probleem van niet willen escaleren van de situatie.
Ik voel van binnen "donder dan ook maar op met je hele zooi, wij helpen jullie ook niet meer!" maar ik denk dat we daarmee ook op moeten passen dat we daarmee geen schepen achter ons verbranden die nog hersteld kunnen worden.

Ik zou in de positie die je schetst, nu nog geen reden zien om te stoppen met leveren.
Maar zou wel graag contact willen met "hogerhand" over hoe we er in staan zeg maar qua een punt maken, als de Amerikanen verder gaan.

Aan de andere kant denk ik dat je met enige ethiek sowieso niet graag de oorlogs industrie helpt.... en dat je wellicht toch wel kiest voor geld dan. Totdat het echt hard je eigen leven treft....

Dat van die schepen is wel interessant omdat het door de wederzijdse verplichtingen echt belangrijk is om wat dieper de toekomst in te kijken en hopelijk (!) is het over 4 jaar weer anders.

En ethiek en oorlogsindustrie is een zeer interessant onderwerp. We praten graag over defensie omdat wij in Europa uitgaan van verdediging en niet van de aanval. Het meedoen aan internationale missies in NAVO-verband geeft soms vraagtekens, maar het uitschakelen van Al-Quaeda, IS, en Hoessein zijn daar wel het gevolg van. Maar tegelijkertijd houdt het ook terreur in stand. Het is een eeuwigdurend dilemma.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:26

BigOne schreef:
Of ze verbieden gewoon dat munitie die bij hun is ingekocht gebruikt wordt bvb in Ukraine. Was het niet Zwitserland die zoiets verbood in begin van de oorlog?
Under a 2023 law, a president can't unilaterally withdraw from the alliance without a two-thirds supermajority in the Senate or an act of Congress.18 uur

Biden deed alleen maar alsof hij zat te slapen, hij heeft allerlei van dit soort dingen gedaan tijdens zijn presidentschap.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:36

Veronica2 schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt me an sich overigens wel heel logisch als je in je oorlogstuig iets inbouwt waarbij je het onschadelijk kan maken, voor het geval het in "verkeerde handen" valt. Denk dat je daarom ook beter zelf je spullen kan maken zodat je er helemaal zelf de baas over bent :(:)

Als westers oorlogstuig niet meer werkt tijdens een missie of in vijandelijk gebied, dan wordt het opgeblazen zodat er niets meer te vinden is van systemen of informatie. Lijkt zonde, maar is heel effectief.

Als ik dat zou kunnen zonder dat het bedrijf failliet gaat, en zonder dat ik werknemers (die van het bedrijf afhankelijk zijn voor hun loon) hoef te ontslaan, zou ik dat zeker overwegen.

Maar daar zitten natuurlijk wel haken en ogen aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:52

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:

Biden deed alleen maar alsof hij zat te slapen, hij heeft allerlei van dit soort dingen gedaan tijdens zijn presidentschap.

Dit was overigens op voorstel van (overigens destijds ook nog Pro Oekrainse senator) Marco Rubio samen met nog een andere senator Tim Kaine. Onvoorstelbaar wat die man een draai heeft gemaakt.
https://x.com/wikileaks/status/1898130778514768201

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:18

Er zijn geruchten dat Trump chantage materiaal van al zijn ministers heeft, in geval van Rubio is dat iig voorhanden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:22

Ik ben niet zo van de complottheorieën, maar met Trump & co. verbaas ik me inmiddels nergens meer over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:26

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:19

Nog even over de kill-switch in F35's in Europa. Dit artikel legt het uit, het is wel in het Engels:https://theaviationist.com/2025/03/10/f-35-kill-switch-myth/

Over de controle van Amerika over Amerikaanse dingen: het is heel normaal dat aan kritische apparaten en systemen altijd de hand van een Amerikaan aanwezig moet zijn. Zeker waar het gaat om zaken waarbij het Amerikaanse ministerie van defensie bij betrokken is, maar ook voor veel IT zaken buiten de overheid moet er in veel gevallen een Amerikaanse staatsburger bij aanwezig zijn die iets heeft als security clearance of een equivalent van wat wij een VOG noemen. Dit is een realiteit en Amerikaanse bedrijven en overheid houden dit over de hele wereld in stand en gaat vrij ver.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:40

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:49

Het lijkt me heel erg verstandig om "Europa first" meer te gaan denken en in doen en laten uit te laten komen. Zeker omdat op dit moment de USA onbetrouwbaar zou kunnen worden. Als het inderdaad zo is dat de regering van Portugal de order nog niet bevestigd heeft en ze er alsnog vanaf kunnen dan zou dat een verstandige zet kunnen zijn.
Ik blijf voorzichtig daar je niet een twee drie een nieuwe order acquisitie hebt opgezet en de levering.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:10

Trump vanuit airforce 1: “We’re doing pretty well with Russia…I'll be speaking to President Putin on Tuesday. .. We'll be talking about land. We'll be talking about power plants ... Dividing up certain assets.”

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 18:59

Hij en Putin hebben niets te dividen, stelletje dictators .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:12

BigOne schreef:
Hij en Putin hebben niets te dividen, stelletje dictators .

Stelletje ashholes.....foei toch idioten..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 19:35

Origineel zijn ze ook al niet. Hitler en Stalin deden hetzelfde met Polen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:18

mylittlejoy schreef:
Trump vanuit airforce 1: “We’re doing pretty well with Russia…I'll be speaking to President Putin on Tuesday. .. We'll be talking about land. We'll be talking about power plants ... Dividing up certain assets.”

Morgen gaan we horen dat Poetin volledig zijn zin krijgt en dat dit “the greatest deal ever “ is. Zum kotsen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:20

Ik verwacht ook dat Trump er nu zo in staat van joh Putin zeg wat je wilt, dan regelen we dat en dan moet het maar klaar zijn. Want Ukraïne dwingen wel wel om akkoord te gaan anders krijgen ze geen steun meer.

Het zou mij verbazen als hij een vuist zou maken tegen Putin.

Maargoed daar gaat Ukraïne natuurlijk niet mee akkoord.... als zij alleen vanalles zouden moeten opgeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:21

Laten we hopen dat er achter de schermen heel hard gewerkt wordt voor Oekraïne want ze hebben het te zwaar op het moment.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:50

Over WWII hebben ze ook wat te zeggen:

White House Press Secretary Karoline Leavitt: It’s only because of the United States of America that the French are not speaking German right now. They should be very grateful.

Dat je het je strot uit krijgt. Echt waar. Is het niet dankzij de Fransen dat ze niet Brits zijn?

Edit, was eigelijk voor het trump topic bedoeld. Maar wel tekenend: iedereen moet maar dankbaar zijn richting usa, behalve Rusland. Ik vrees met grote vrees wat voor deal trump met putin wil sluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 21:02

En dan vergeet die dame dat we dan beter de Japanners dankbaar kunnen zijn voor hun aanval op pearl harbor waardoor Amerika zich uberhaupt van de kont liet jagen om zich te mengen in WOII.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:23

tamary schreef:
En dan vergeet die dame dat we dan beter de Japanners dankbaar kunnen zijn voor hun aanval op pearl harbor waardoor Amerika zich uberhaupt van de kont liet jagen om zich te mengen in WOII.

:') Hear hear!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:11

Trump is van plan Crimea als wisselgeld te gebruiken blijkbaar, vraagt zich af of Crimea niet gewoon Russisch moet blijven.
Maar alle idioten op een stokje, alleen Ukraine hoort aan de onderhandelingstafel met Rusland!!