Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:32

Roodvos schreef:
Pfoe, Volt komt wel met hele uitgesproken ideeën:

https://nos.nl/collectie/13944/artikel/ ... -mensbeeld

Ik ben benieuwd of ze daar kiezers mee gaan trekken of juist afschrikken. Of mogelijk wat kiezers weghalen bij GroenLinks die zich niet in het gezamenlijke programma met PvdA kunnen vinden.

Ik kan me er wel in vinden, behalve dat "Verenigde Staten van Europa"; ik weet niet of ik daar blij van word en ik denk dat het ook heeeel moeilijk is om consensus te bereiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:38

... ik vind dat Volt een goede insteek heeft.

Een boel problemen zijn inderdaad alleen in groter verband aan te pakken.

Ik vind beslist dat de EU helderder en democratischer mag - maar dat geldt ook voor onze eigen regering.

Deze week bleek: midden in de heetste zomer ooit:
37,5 miljard
subsidie
uit Den Haag
naar de fossiele industrie.
("Dan ben je zelf een soort fossiel", sprak mijn oude buurvrouw.)
Dat wetd eerst nog ontkend ook. ('Nee, het is slechts 5 miljard' - als ik mij goed herinner.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:51

ruitje schreef:
Ik zou nooit stemmen op PvdA/GL omdat het dus voor mijn eigen situatie niet slim zou zijn, maar ik vind hun punten niet gek en ik denk dat ze hier best stemmen mee trekken eigenlijk :)

Ik bedoel het niet onaardig, maar dit vind ik dus altijd best wel treurig, dat men niet verder kijkt dan alleen naar de eigen situatie.
Ik denk dat dat een reden is waarom er altijd een rechts kabinet zit en er nooit een eerlijke verdeling komt.

Ja klopt Janneke :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:06

Chubby schreef:
Interessant voornemen in het concept verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA (p.47):

"*Een publieke voorziening voor goed eten.* We beginnen met de landelijke uitbouw van een nieuwe publieke voorziening voor goed en betaalbaar eten, in lijn met de initiatieven van de Volkskantine. Zoals de bibliotheek lezen toegankelijk maakt, zo maakt deze basisvoorziening goed en gezond eten toegankelijk. Voor snackbarprijzen kunnen mensen hier biologische, plantaardige en verse gerechten kopen met ingrediënten die worden ingekocht bij lokale boeren. Buurtbewoners krijgen zoveel mogelijk zeggenschap en inspraak in de precieze vormgeving per locatie."

https://groenlinkspvda.nl/wp-content/up ... merd-2.pdf

Dat is wel een mooi plan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:09

De meesten stemmen toch voor hun eigen situatie? Ik heb ook plannen voor mezelf en ik ga dan toch stemmen voor iets wat t meeste bij mij aansluit en niet op wat anderen (van mij) willen…

En dat plan hierboven is heel mooi, maar ik ben benieuwd hoe haalbaar het is.. wat dat betreft is links ook best goed in “mooi klinkende plannen” (populaire praat) want iedereen wil toch het beste voor iedereen en nog betaalbaar ook..
Maar kan dat ook? En hoe willen ze dat dan precies regelen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:23

BigOne schreef:
Ik vind dat 4.2 juist de weg die we in moeten slaan( samen met de boeren) ministerie van landbouw houdt al decennia de boeren uit de wind, ze liegen er zelfs voor :
https://nos.nl/l/2489513

en dan vraagt de landbouw zich ook nog af waarom veel mensen afgeven op hun, juist door een aantal boeren die op deze manier bezig zijn dus.

Ik sta ook erg achter 4.2
En ik begrijp dus echt niet dat je kunt vallen over biologisch of verplichte weidegang, maar vooral: hoe lang vechten boeren al voor eerlijke prijzen? En toch stemmen ze weer op partijen die dat nooit zullen bieden. :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:27

pien_2010 schreef:
De boeren die de hakken in het zand blijven zetten zitten vroeg of laat met de gebakken peren, zo is mijn overtuiging. Want het is niet GL die de normen bepaald heeft. Dat is internationaal gedaan en daar zal ook Nederland aan moeten geloven (ook al wordt geprobeerd met Hoekstra te sturen er weer onderuit te komen).
Juval het is uitstel van executie. De boeren die wel proactief om gaan met de huidige probleem stelling en de (nabije) toekomstige eisen zouden wel eens de winnaars kunnen zijn als het om hun bedrijf gaat in de toekomst. Er zijn trouwens zat boeren die samenwerken met allerlei "groene" instanties. En er zijn zelfs zat boeren die GL gaan stemmen of stemden.

_/-\o_

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:32

Ja het zijn altijd de rotte appels die het voor de rest verpest maar klaarblijkelijk is het prima om boeren allemaal over dezelfde kam te scheren lijkt wel :)
En de overheid doet wel meer vreemde dingen, niet alleen met sommige boeren, maar ook met industrie dacht ik, en met belastingen.. ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:35

Cer schreef:
En dat plan hierboven is heel mooi, maar ik ben benieuwd hoe haalbaar het is.. wat dat betreft is links ook best goed in “mooi klinkende plannen” (populaire praat)

Pardon....?

De regering Rutte heeft twaalf jaar 'alles aan de markt overgelaten' en als er dan toch nog een probleem was, werd er geld tegenaan gesmeten.

En dan heeft links mooi klinkende, populaire praat?

Citaat:
want iedereen wil toch het beste voor iedereen en nog betaalbaar ook.

Nee.
Ik heb dit bij Rutte nooit gemerkt.

Die 'volkskantine' zal best geld kosten,
maar het levert ook van alles op.
Het is preventieve gezondheidszorg,
en het bevordert de afzet van biologische producten.
(Ik las hier van de week nog 'dat daar geen afzetmarkt voor is'.
... nu kan dat met de prijs te maken hebben, ook daar valt iets aan te doen.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:44

Cer schreef:
De meesten stemmen toch voor hun eigen situatie? Ik heb ook plannen voor mezelf en ik ga dan toch stemmen voor iets wat t meeste bij mij aansluit en niet op wat anderen (van mij) willen…

En dat plan hierboven is heel mooi, maar ik ben benieuwd hoe haalbaar het is.. wat dat betreft is links ook best goed in “mooi klinkende plannen” (populaire praat) want iedereen wil toch het beste voor iedereen en nog betaalbaar ook..
Maar kan dat ook? En hoe willen ze dat dan precies regelen?

Als iedereen nou eens een beetje lef toont en het gewoon uitprobeert :)*

Mijn vriend rijdt best wel veel auto ivm naar de paarden (op verschillende locaties) elke dag.
En toch stemmen wij op een partij die het autorijden duurder wil maken.
Ik vind dat wel terecht, dat de vervuiler moet betalen, ook al gaan wij dat financieel wel merken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:50

De plannen van GL en PVDA worden altijd volledig doorgerekend. Dus ik zou niet weten waarom het niet haalbaar zou zijn.
Ik vraag me af waarom mensen die haalbaarheid vraag nooit aan andere partijen stellen (bijv Wilders met de grote verkiezingszege destijds? Actueel de partijen met hun No Wolf standpunt?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:51

Maar dan kan je het wel betalen nikass?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:52

Janneke2 schreef:
... nu kan dat met de prijs te maken hebben, ook daar valt iets aan te doen.)

Ja… met subsidies bijvoorbeeld…
Maar daar was iets mee … :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:59

Nikass schreef:
ruitje schreef:
Ik zou nooit stemmen op PvdA/GL omdat het dus voor mijn eigen situatie niet slim zou zijn, maar ik vind hun punten niet gek en ik denk dat ze hier best stemmen mee trekken eigenlijk :)

Ik bedoel het niet onaardig, maar dit vind ik dus altijd best wel treurig, dat men niet verder kijkt dan alleen naar de eigen situatie.
Ik denk dat dat een reden is waarom er altijd een rechts kabinet zit en er nooit een eerlijke verdeling komt.

Wat bedoel je met een 'eerlijke verdeling' ?

In het programma van GL/PvdA staat bijvoorbeeld dat er een grondbank moet komen met 1e recht van koop.

Is mij te links, wat zeg ik, ik vind het te communistisch. En zo zijn er voor mij nog een aantal dealbreakers. Volgens mij mag dat gewoon, besluiten dat iets niet bij je past?

Verder stem ik op een partij die ook voor mij nadelen oplevert hoor, blijkbaar krijg je daar extra panda punten voor ofzo als je dat doet dus ik denk ik meld het even :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:02

Anyhowwww ik verbaas mij erover dat het hier niet over de PvdD gaat. Ik vind het echt schofterig hoe het bestuur met Ouwehand omgaat.

Ouwehand is echt niet 'my cup of tea' , maar ik vind haar een enorme sterke politica die gaat waar ze voor staat en een visie uitdraagt. Dat het bestuur haar zo aan de kant schuift... kwalijk.

Ben benieuwd hoe het loopt aangezien een deel zich al achter haar schaart.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:15

Ik heb er niet genoeg over gelezen om er echt iets van te vinden …
Maar het bestuur schuift haar opzij? Ik wist helemaal niet dat dat kon… wat is de reden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:18

@Ruitje: volgends mij heeft jouw familie de grond van jullie bedrijf al heel lang in bezit.

Dat je dan "handen af!!" denkt vind ik prima.

Maar in zijn algemeenheid word ik wel vrolijk van het idee.

"Meer grond in gemeenschappelijke handen. We richten een Nationale Grondbank op. Met hulp van
deze bank kunnen lokale en regionale overheden actief grondbeleid gaan voeren en eenvoudiger grond
aankopen (tegen de gebruikswaarde). Zo wordt het makkelijker en goedkoper om woningen te bouwen,
krijgen gemeenten meer ruimte om maatschappelijke initiatieven te ondersteunen met betaalbaar
vastgoed en kunnen we natuurinclusieve boeren helpen door hen voor een aantrekkelijke prijs grond te laten pachten van de overheid.
Bij al deze bestemmingen houden we de grond zoveel mogelijk
in gemeenschapshanden. We gaan grondspeculatie actief tegen door gemeenten de mogelijkheid
te bieden een belasting op braakliggende bouwgrond te heffen. Daarnaast zorgen we met een
planbatenheffing dat een deel van de winst van grondspeculanten terugvloeit naar de gemeenschap.
Dat stimuleert efficiënt gebruik van schaarse ruimte en maakt investeringen in gebiedsontwikkeling
aantrekkelijker voor gemeenten. Ook komt er een bouwplicht, zodat eigenaren van grond met een
bouwbestemming overgaan tot bouw."

Vooral het tegengaan van speculatie, dan wel de winst terug laten vloeien 'naar de gemeenschap' - prima. Bouwplicht voor bouwgrond: met de huidige huizenmarkt kun je stommere dingen doen. (Graag geen dure villa's, maar dat verwacht ik niet.)
En gemeenten die grond nodig hebben voor bijvoorbeeld een ziekenhuis wordt niet op hoge kosten gejaagd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:26

ruitje schreef:
Anyhowwww ik verbaas mij erover dat het hier niet over de PvdD gaat. Ik vind het echt schofterig hoe het bestuur met Ouwehand omgaat.

Ouwehand is echt niet 'my cup of tea' , maar ik vind haar een enorme sterke politica die gaat waar ze voor staat en een visie uitdraagt. Dat het bestuur haar zo aan de kant schuift... kwalijk.

Eens met je post. Ik vind het stuitend en heb in dit topic mijn mening gegeven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:36

pien_2010 schreef:
Heerlijk gelachen met Arjan Lubach.

Ava ik ken het vooral omgekeerd ipv uitsluiting. Op de R.K basis school zat vanaf de kleuterschool een protestants meisje en dat ging prima.
Mijn kinderen zaten op de Vrije School. Er zaten nogal wat boefjes die elders wegens slecht gedrag niet meer mochten komen. Die kinderen deden het gewoon goed. Ik denk dat die uitsluiting wel mee valt. De ouders kiezen normaal wat past.

Normaal gezien valt het ook mee, hoor, maar vooral op reformatorische scholen zijn wel echt schrijnende dingen gebeurd.

Ik heb ook erg gelachen om Arjan idd :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:39

Ik dacht juist begrepen te hebben dat er minder ziekenhuizen komen..?
Of zitten “meer ziekenhuizen” ook in de plannen van GL?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:08

Cer schreef:
Maar dan kan je het wel betalen nikass?

Ik hoop t :D
Dat is afwachten, anders moeten ze toch ergens anders heen verhuizen. Maar je weet hoe lastig het is met het vinden van stalling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:11

Cer schreef:
Ik dacht juist begrepen te hebben dat er minder ziekenhuizen komen..?
Of zitten “meer ziekenhuizen” ook in de plannen van GL?

In het programma van GL/PvdA staat 'actief streven naar behoud streekziekenhuizen' - ipv verdere kaalslag.

Ook moet iedereen in Nederland binnen fatsoenlijke tijd per ambulance in het ziekenhuis kunnen komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:14

ruitje schreef:
Nikass schreef:

Wat bedoel je met een 'eerlijke verdeling' ?

In het programma van GL/PvdA staat bijvoorbeeld dat er een grondbank moet komen met 1e recht van koop.

Is mij te links, wat zeg ik, ik vind het te communistisch. En zo zijn er voor mij nog een aantal dealbreakers. Volgens mij mag dat gewoon, besluiten dat iets niet bij je past?

Verder stem ik op een partij die ook voor mij nadelen oplevert hoor, blijkbaar krijg je daar extra panda punten voor ofzo als je dat doet dus ik denk ik meld het even :D

Uiteraard stem je iets dat bij jouw visie past. Zo zie ik het. En meestal is er geen enkele partij waar je het 109% mee eens kunt zijn.
Maar jouw bericht kwam op mij over alsof je stemt op een partij die voor je eigen situatie het meest gunstig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:25

ruitje schreef:

Tja, dat is ook politiek. Of beter gezegd smerige politieke spelletjes.
Ik vraag me af wat voor belangen hier achter schuilgaan. Niko Kofferman kon er weleens flink wat mee te maken hebben.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:52

Nikass schreef:
ruitje schreef:

De andere kant van die insteek is: ik heb er 30 jaar op zitten in jobs waarbij ik een bijzonder prettig inkomen verdiend heb. Lees: 2 a 3x modaal.

Ik kan er prima mee leven dat er een eerlijkere inkomensverdeling komt. Dan mag een ander ook meteen mijn job hebben. 45-60 uur per week (uiteraard slechts 40 uur betaald), altijd bereikbaar en (tot op bepaalde hoogte) verantwoordelijk voor de levens van een paar honderd gezinnen. Ga ik wel een 9 to 5 job doen waarbij mijn verantwoordelijkheid stopt om 16:30 uur. Een job waarbij ik niet gebeld wordt tijdens mijn vakantie in een andere tijdzone om een crisis op te lossen. Geen punt. Neem t maar over van me.