nps schreef:IMANDRA schreef:Maar wat is de grondwet rond religie precies? Hoe ver gaat die vrijheid? Valt onder de vrijheid van het beoefenen van je religie ook het opleggen van die religieuze regels en ideeën op mensen die een andere religie volgen, of geen? Zo ja, wordt hun vrijheid voor het beoefenen van hun ideologie dan niet beperkt?
Goeie vraag. In Nederland is het bijvoorbeeld ook best bijzonder dat religieuze scholen mogen discrimineren - namelijk mensen van een ander geloof uitsluiten. Religieuze scholen krijgen ook een aparte status
Artikel 23 van de grondwet.
Vijftig jaar gedonder in de Nederlandse politiek.
Het komt er op neer dat iedereen het recht heeft om eigen scholen op te richten.
Voldoen die aan de kwaliteitseisen, dan komt er overheidsgeld, in principe even veel als voor openbare scholen.
Ik vind het woord discriminatie sterk overtrokken voor wat technisch 'een bijzondere school' heet.
Als je niet gereformeerd, antroposofisch of islamitisch bent, waarom zou je je kind op die school willen?
... het zou prima kunnen dat je dat wil omdat het een goede school is, of vlakbij.
Nou, dan ga je met het bestuur in gesprek. Als jij accoord gaat met de plaatselijke zeden en gewoonten kan er veel, zo leert de ervaring.
Maar iedere vereniging in Nederland heeft het elementaire recht om niet iedereen toe te laten tot de vereniging.
Dus soms 'wordt het niets'.
... om dat nou discriminatie te noemen, nee.
Citaat:In de bijbel stond bijvoorbeeld vast niet het gebod "Gij zult een gordel dragen" of "Gij zult geld krijgen als u niet werkt". De grondwet over vrije meningsuiting komt vast ook niet uit de bijbel.
Hihi, dat zal je tegenvallen...!
Bestaanszekerheid voor iedereen: yep.
En de meerderheid beslist op basis van gesprek: yep.
Citaat:Ikzelf vind dat religie en beleid strikt gescheiden moet zijn
Dat mag je vinden, maar betekent het ook dat ik geen beleidsmedewerker zou mogen zijn...?
Citaat:religie doe je maar in je eigen tijd
Daar pieker ik niet over.
Citaat:Op school moet er gewoon geleerd worden. Bij voorkeur over alle religies.
Mijn hervormde moeder gaf ooit les op een roomse school.
Voor de godsdienstles 'werd gezorgd' (door iemand anders) - en het hoofd van de school geloofde niet zo in rooms rekenen...