Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:09

nps schreef:
IMANDRA schreef:
Maar wat is de grondwet rond religie precies? Hoe ver gaat die vrijheid? Valt onder de vrijheid van het beoefenen van je religie ook het opleggen van die religieuze regels en ideeën op mensen die een andere religie volgen, of geen? Zo ja, wordt hun vrijheid voor het beoefenen van hun ideologie dan niet beperkt?

Goeie vraag. In Nederland is het bijvoorbeeld ook best bijzonder dat religieuze scholen mogen discrimineren - namelijk mensen van een ander geloof uitsluiten. Religieuze scholen krijgen ook een aparte status

Artikel 23 van de grondwet.
Vijftig jaar gedonder in de Nederlandse politiek.

Het komt er op neer dat iedereen het recht heeft om eigen scholen op te richten.
Voldoen die aan de kwaliteitseisen, dan komt er overheidsgeld, in principe even veel als voor openbare scholen.

Ik vind het woord discriminatie sterk overtrokken voor wat technisch 'een bijzondere school' heet.
Als je niet gereformeerd, antroposofisch of islamitisch bent, waarom zou je je kind op die school willen?
... het zou prima kunnen dat je dat wil omdat het een goede school is, of vlakbij.
Nou, dan ga je met het bestuur in gesprek. Als jij accoord gaat met de plaatselijke zeden en gewoonten kan er veel, zo leert de ervaring.

Maar iedere vereniging in Nederland heeft het elementaire recht om niet iedereen toe te laten tot de vereniging.
Dus soms 'wordt het niets'.
... om dat nou discriminatie te noemen, nee.

Citaat:
In de bijbel stond bijvoorbeeld vast niet het gebod "Gij zult een gordel dragen" of "Gij zult geld krijgen als u niet werkt". De grondwet over vrije meningsuiting komt vast ook niet uit de bijbel.

Hihi, dat zal je tegenvallen...!
Bestaanszekerheid voor iedereen: yep.
En de meerderheid beslist op basis van gesprek: yep.

Citaat:
Ikzelf vind dat religie en beleid strikt gescheiden moet zijn

Dat mag je vinden, maar betekent het ook dat ik geen beleidsmedewerker zou mogen zijn...?

Citaat:
religie doe je maar in je eigen tijd

Daar pieker ik niet over.
Citaat:
Op school moet er gewoon geleerd worden. Bij voorkeur over alle religies.

Mijn hervormde moeder gaf ooit les op een roomse school.
Voor de godsdienstles 'werd gezorgd' (door iemand anders) - en het hoofd van de school geloofde niet zo in rooms rekenen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:18

pien_2010 schreef:
Volgens mij is onze wet gebaseerd op de 10 geboden uit de bijbel. Ge zult niet doodslaan, stelen etc.

Niet correct. De Nederlandse grondwet is seculier en onder andere gebaseerd op de universele verklaring van de rechten van de mens. De Nederlandse staat heeft die verklaring ook in zijn geheel geadopteerd.
Menselijk welzijn is hier bovenaan gesteld, en doodslaan is een inbreuk op de rechten van de mens, net als stelen.

Universele waarden komen vaak overeen, maar de Nederlandse grondwet is nadrukkelijk niet gebaseerd op de Bijbel. Overigens is dat niet altijd zo geweest. Een interessant gegeven is hier dat destijds de kerk de scheiding tussen kerk en staat initiëerde. Ik heb daar nog interessante bronnen voor, die zal ik later plaatsen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:22

Gebaseerd op de universele verklaring ..
De grondwet is ouder toch?

Historische ontwikkeling
Elementen uit de Grondwet van 1798 ten tijde van de Bataafsche republiek zijn nog steeds terug te vinden in de huidige Grondwet. De basis voor de huidige Grondwet werd gelegd na de Franse tijd in 1814 met de inrichting van een soeverein vorstendom met Willem I als soeverein vorst. Na de vereniging met België kwam er in 1815 een nieuwe Grondwet met Nederland als een Koninkrijk. Deze Grondwet is nog steeds van kracht maar nadien meermalen gewijzigd. De belangrijkste wijzingen waren in
1840: de afsplitsing van België
1848: het invoeren van de ministeriële verantwoordelijkheid, met elementen uit de Grondwet van 1798. De scheiding van kerk en staat kwam er met de Grondwet van 1848
1917: de onderwijspacificatie en het invoeren van het algemeen kiesrecht

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... ondrechten.

En

De leden van de Verenigde Naties hebben de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) in 1948 aangenomen, zonder tegenstemmen, maar met acht onthoudingen.

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/uni ... dige-tekst

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:26

Janneke2 schreef:
Ik vind het woord discriminatie sterk overtrokken voor wat technisch 'een bijzondere school' heet.
Als je niet gereformeerd, antroposofisch of islamitisch bent, waarom zou je je kind op die school willen?

Omdat de kwaliteit van het onderwijs heel goed is bijvoorbeeld.

Janneke2 schreef:
Nou, dan ga je met het bestuur in gesprek. Als jij accoord gaat met de plaatselijke zeden en gewoonten kan er veel, zo leert de ervaring.

Dat ligt eraan wat die zeden en gewoonten zijn. Als ze seksistisch, homofobisch of misogyn zijn ga ik daar niet mee akkoord. Verder wil ik wetenschappelijk correcte informatie, waarbij ik geen problemen heb met godsdienstlessen, maar wel met lessen waarbij wordt beweerd dat de schepping de enige verklaring is voor het bestaan van de wereld en dat de aarde niet ouder kan zijn dan 6000 jaar.

Een kind heeft recht op het beste onderwijs, ook als dat een religieuze school is, en dus zal die school moeten voldoen aan kwaliteitsstandaarden imo. Een school die dat niet kan zonder te discrimineren of door bepaalde zeden kwetsbare groepen geen ruimte geeft of die groepen in gevaar brengt*, heeft imo geen bestaansrecht.

*reformatorische school die leerlingen dwong uit de kast te komen, wetende wat de mogelijke gevolgen zouden kunnen zijn.

Cer schreef:
Gebaseerd op de universele verklaring ..
De grondwet is ouder toch?

Hij is in de loop van de tijd aangepast, toch? De Grondwet die we nu hebben is niet de Grondwet van toen.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:48

Maar welke wijzigingen zijn er dan volgens jou in de grondwet na 1948 doorgevoerd, waardoor deze nou op de universele verklaring van de rechten van de mens is gebaseerd? Tenzij de hele grondwet na die verklaring op de helling is gezet om in lijn te worden gebracht met die verklaring, kan je niet zeggen dat onze grondwet daarop is gebaseerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 10:49

ja ik zag alleen maar die 'belangrijkste wijzigingen' Dus ik denk dat in basis de grondwet niet gebaseerd is op de rechten vd mens (maar misschien wel op de bijbel, gezien bijna alles overal altijd op de bijbel gebaseerd werd) , maar dat daar later elementen van toegevoegd zijn? Ik kon alleen niet vinden wat en hoe dan..
Als de grondwet er eerder was, zijn de unversele rechten dan daarop gebaseerd? Of gedeeltelijk..

Ik was zijdelings aan het vergelijken, maar ik vind het beiden niet echt makkelijk leesbare teksten :) Dus daar moet ik eens voor gaan zitten. Wel interessant, nooit gedaan eigenlijk :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:06

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:10

daaruit haal ik niet dat de grondwet gebaseerd is op de universele rechten, maar dat de universele rechten ernaast bestaan. Maar misschien lees ik het niet goed.

Waar ik wel meteen over struikelde was een wijziging die iemand van de SGP wil invoeren (iets over gezin) en hij meldt: "Zijn argument voor het wijzigingsvoorstel is dat in veel andere landen het gezin wel nadrukkelijk wordt genoemd in de Grondwet en dat in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) ‘het recht op familieleven’ ook staat vastgelegd."
waaruit ik dan, misschien onterecht, concludeer dat het EVRM naast de grondwet bestaat?
Hoe zie jij dat, Avalanche?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:14

Sorry, ik vind je echt heel aardig, maar je manier van vragen stellen erg chaotisch.

Het is toch niet omdat iemand een grondwetswijziging voorstelt dat het ERVM ernaast bestaat of niet? Uiteraard zijn het 2 losse dingen, de Nederlandse staat heeft echter wel het recht van de mens als grondrecht geaccepteerd en dit ook zo opgenomen in de grondwet.

Maar ik snap oprecht niet wat een wijzigingsvoorstel daarmee te maken heeft.

Nog weer los daarvan: punt was vooral dat de Nederlandse Grondwet nadrukkelijk seculier is en niet gebaseerd op de bijbel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:34

Het is een beetje hetzelfde als wat Karl66 schrijft, misschien dat hij duidelijker is?

Jij schrijft letterlijk dit: "De Nederlandse grondwet is seculier en onder andere gebaseerd op de universele verklaring van de rechten van de mens"
Dat zou kunnen betekenen dat de rechten van de mens er EERDER waren dan de grondwet. Anders kan je niet ergens iets op baseren. En ik denk niet dat de EVRM er eerder waren?

Wat wel kan, als de grondwet er eerder is dan de EVRM is de grondwet wijzigen nav dingen die in de rechten van de mens verschenen zijn, maar welke wijzigingen dat zijn, kon ik niet zo snel vinden. Dus dat ze de grondwet hebben aangepast later.

Ik denk te lezen dat de grondwet 1 ding is, en de rechten van de mensen een ander ding, wat ernaast bestaat.

daarnaast: uit het voorstel van de wetswijziging kun je lezen dat
1. in de EVRM het recht op familieleven is vastgelegd
2. de SGP dat ook in de grondwet wil
conclusie van mij: de grondwet is niet gebaseerd op de EVRM, anders had het recht op familieleven er wel ingestaan.

Daarnaast denk ik ook dat de grondwet niet gebaseerd is op de 10 geboden, ik kan inderdaad niet veel oud godsdienstige verwijzingen vinden in de grondwet, maar ik ben ook geen grondwet kenner. Ik lees dat de grondwet veel met bestuur te maken heeft ook..
Maar, never mind verder :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 11-09-23 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:41

Janneke2 schreef:
nps schreef:
Goeie vraag. In Nederland is het bijvoorbeeld ook best bijzonder dat religieuze scholen mogen discrimineren - namelijk mensen van een ander geloof uitsluiten. Religieuze scholen krijgen ook een aparte status

Artikel 23 van de grondwet.
Vijftig jaar gedonder in de Nederlandse politiek.

Het komt er op neer dat iedereen het recht heeft om eigen scholen op te richten.
Voldoen die aan de kwaliteitseisen, dan komt er overheidsgeld, in principe even veel als voor openbare scholen.

... het zou prima kunnen dat je dat wil omdat het een goede school is, of vlakbij.

Maar de plaatselijke zeden en gewoonten is iets wat je thuis moet leren vind ik, niet zozeer op school. Daar moet je gewoon leren. Ik vind het alleen-binnen-eigen-kring op school ook een beetje rieken naar indoctrinatie en denk dat het leerzaam is om op school júist meer te leren over andere dingen buiten je eigen kring. Ik zou het persoonlijk jammer vinden als ons toekomstig kind wordt beperkt in de ontwikkeling door alleen te leren over 1 levensbeschouwing.

Janneke2 schreef:
Maar iedere vereniging in Nederland heeft het elementaire recht om niet iedereen toe te laten tot de vereniging.
Dus soms 'wordt het niets'.
... om dat nou discriminatie te noemen, nee.

Een vereniging is iets héél anders dan een school. Goed onderwijs moet voor iedereen beschikbaar zijn, dat je met je brommer niet bij de vliegvisvereniging kan is nogal wiedes.

Janneke2 schreef:
nps schreef:
In de bijbel stond bijvoorbeeld vast niet het gebod "Gij zult een gordel dragen" of "Gij zult geld krijgen als u niet werkt". De grondwet over vrije meningsuiting komt vast ook niet uit de bijbel.

Hihi, dat zal je tegenvallen...!
Bestaanszekerheid voor iedereen: yep.
En de meerderheid beslist op basis van gesprek: yep.

Dat is toch gewoon gezond verstand, het is niet zo dat als er geen bijbel zou bestaan men nooit tot deze omgengsvormen zou zijn gekomen.

Janneke2 schreef:
nps schreef:
Ikzelf vind dat religie en beleid strikt gescheiden moet zijn

Dat mag je vinden, maar betekent het ook dat ik geen beleidsmedewerker zou mogen zijn...?

Als je je religie thuis laat kan jij prima beleidsmedewerker zijn.

Maar goed, dat is hoe ik erin sta. Ik zou nooit maar dan ook nooit stemmen op een partij waarbij religie en / of conservatisme onderdeel is van het partijprogramma. Abortus, gelijkheid en euthanasie zijn belangrijke punten voor mij.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:00

Cer schreef:
Het is een beetje hetzelfde als wat Karl66 schrijft, misschien dat hij duidelijker is?

Jij schrijft letterlijk dit: "De Nederlandse grondwet is seculier en onder andere gebaseerd op de universele verklaring van de rechten van de mens"
Dat zou kunnen betekenen dat de rechten van de mens er EERDER waren dan de grondwet. Anders kan je niet ergens iets op baseren. En ik denk niet dat de EVRM er eerder waren?

Wat wel kan, als de grondwet er eerder is dan de EVRM is de grondwet wijzigen nav dingen die in de rechten van de mens verschenen zijn, maar welke wijzigingen dat zijn, kon ik niet zo snel vinden. Dus dat ze de grondwet hebben aangepast later.

Ik denk te lezen dat de grondwet 1 ding is, en de rechten van de mensen een ander ding, wat ernaast bestaat.

daarnaast: uit het voorstel van de wetswijziging kun je lezen dat
1. in de EVRM het recht op familieleven is vastgelegd
2. de SGP dat ook in de grondwet wil
conclusie van mij: de grondwet is niet gebaseerd op de EVRM, anders had het recht op familieleven er wel ingestaan.

Daarnaast denk ik ook dat de grondwet niet gebaseerd is op de 10 geboden, ik kan inderdaad niet veel oud godsdienstige verwijzingen vinden in de grondwet, maar ik ben ook geen grondwet kenner. Ik lees dat de grondwet veel met bestuur te maken heeft ook..
Maar, never mind verder :)

Ah, duidelijk :j

Overigens weet ik niet wat die SGP-er wil. De grondwet houdt het familieleven en gezinsleven bewust vrij neutraal. Mijn vermoeden is dat hij er iets heteroseksueels cisgender iets van wil maken want het gezinsleven is al vrij goed beschermd hier.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:18

@Avalanche, ik zie nergens op die site staan dat de Nederlandse Grondwet is gebaseerd op het verdrag tot bescherming van de rechten van de mens. Dat is een verdrag wat Nederland ondertekend heeft en waar Nederland zich dus aan dient te houden. Maar dat is heel wat anders dan dat de onze grondwet erop gebaseerd is.

@NPS, je kan je kinderen toch altijd naar een openbare school sturen als je niet wil dat ze op basis van de christelijke levensbeschouwing opgeleid worden? En als je vindt dat ze daar geen goed onderwijs verzorgen, dan is dat het probleem dat je aan moet pakken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:19

Janneke2 schreef:
[knip]
Toen de ChristenUnie wel in de regering zat, heeft ze beloofd om tijdens de regeerperioden bepaalde medisch-ethische kwesties niet aan te snijden.
(En als de calvinisten die het zijn hielden ze woord.)

Dus ik vond de opmerking over de CU 'dat zijn ook christenen in de regering en die hebben het getraineerd' onterecht.

Het niet aan (willen) snijden van bepaalde medisch-ethische kwesties is politieke taal voor: we schuiven het door naar een volgende kabinetsperiode waar CU niet in de coalitie zit. Uitstel dus, en ik noem dat traineren. En het was (naar mijn mening terecht) voor D66 een groot struikelblok tijdens de formatie van het nu gevallen kabinet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:14

Karl66 schreef:
@NPS, je kan je kinderen toch altijd naar een openbare school sturen als je niet wil dat ze op basis van de christelijke levensbeschouwing opgeleid worden? En als je vindt dat ze daar geen goed onderwijs verzorgen, dan is dat het probleem dat je aan moet pakken.

Klopt helemaal. Maar, ik woon in het buitengebied. De meest dichtbijzijnde school in het dorp hier is openbaar (volgens mij was die eerst christelijk). School dichtbij kunnen kiezen is superpraktisch - daar kan kindje zelf heen lopen / fietsen en ouders, vriendjes en vriendinnetjes wonen dichtbij. Eigenlijk is het heel gek dat, mocht ik écht geen religieus onderwijs willen, ik verderop zou moeten shoppen voor onderwijs wat geen levensbeschouwing door de maag splitst. Als ik zo even Google heeft maar liefst tweederde van de scholen een bijzondere status en moet je als ouder dus serieus shoppen als je daar niet op zit te wachten. Al zal er natuurlijk een groot verschil zitten hoe streng "de leer" wordt toegepast per school. Ik vind dat echt gek in een land waar inmiddels meer dan de helft van de bewoners geen religie (meer) aanhangt. Nog los van de gevolgen van scholen met een strenge leer voor integratie, tolerantie en een brede ontwikkeling.

Roodvos schreef:
Het niet aan (willen) snijden van bepaalde medisch-ethische kwesties is politieke taal voor: we schuiven het door naar een volgende kabinetsperiode waar CU niet in de coalitie zit. Uitstel dus, en ik noem dat traineren. En het was (naar mijn mening terecht) voor D66 een groot struikelblok tijdens de formatie van het nu gevallen kabinet.

Inderdaad, en terecht ook. Ik hoop echt oprecht dat we niet meer (religieus) conservatisme in de kamer krijgen met potentieel twee grote partijen (BBB, NSC) waarbij de partijleiders best wel conservatief hebben gestemd. Ik vraag me ook af of dat is wat "het volk" echt wil.

Maar goed, in de praktijk betekent het dus gewoon dat ik uiteindelijk altijd strand bij de progressieve partij(en) in mijn stemgedrag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:18

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:
[knip]
Toen de ChristenUnie wel in de regering zat, heeft ze beloofd om tijdens de regeerperioden bepaalde medisch-ethische kwesties niet aan te snijden.
(En als de calvinisten die het zijn hielden ze woord.)

Dus ik vond de opmerking over de CU 'dat zijn ook christenen in de regering en die hebben het getraineerd' onterecht.

De aanleiding was, dat ik vond dat de ChristenUnie een veeg uit de pan kreeg die onverdiend was.

Dat de CU bij het aantreden van kabinet R3 beloofde geen medisch-ethische kwesties aan te snijden
was andermaal
niet wat jij er van maakt.

Het eas een brave concessie: 'in principe zijn we het niet eens met de wetten rondom abortus en euthanasie - maar wij zullen er niet over beginnen'.

Nog wel iets anders dan 'als de samenleving ivm een nieuwe ontwikkeling vraagt om regels dan houden we dat tegen'.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:29

Janneke2 schreef:
De aanleiding was, dat ik vond dat de ChristenUnie een veeg uit de pan kreeg die onverdiend was.

Dat de CU bij het aantreden van kabinet R3 beloofde geen medisch-ethische kwesties aan te snijden
was andermaal

Het eas een brave concessie: 'in principe zijn we het niet eens met de wetten rondom abortus en euthanasie - maar wij zullen er niet over beginnen'.

Nog wel iets anders dan 'als de samenleving ivm een nieuwe ontwikkeling vraagt om regels dan houden we dat tegen'.

Mei 2023
GroenLinks: VASTBERADEN OM ABORTUS UIT HET WETBOEK VAN STRAFRECHT TE SCHRAPPEN
https://groenlinks.nl/nieuws/vastberade ... angerschap.

https://nos.nl/artikel/2476329-nog-onvo ... strafrecht
"Deze argumenten haalden regeringspartijen CDA en ChristenUnie niet over de streep. Verdere versoepeling van de abortusregels ligt bij die partijen gevoelig."

I rest my case.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:32

bij ons in het dorp waar mijn kinderen naar school gaan is de keuze tussen Katholiek en Christelijk.
Ik ben zelf niet religieus, dus als de keuze er was zou ik voor openbaar gaan, maar die is verder weg. Mijn kinderen gaan dus naar de Christelijke school. Daar krijgen ze prima onderwijs, maar ja, ze bidden wel voor de lunch en er worden bijbelverhalen besproken. Daar worden ze uiteraard niets slechter van, maar ik heb daar ook niets mee verder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:45

juval schreef:
bij ons in het dorp waar mijn kinderen naar school gaan is de keuze tussen Katholiek en Christelijk.
Ik ben zelf niet religieus, dus als de keuze er was zou ik voor openbaar gaan, maar die is verder weg. Mijn kinderen gaan dus naar de Christelijke school. Daar krijgen ze prima onderwijs, maar ja, ze bidden wel voor de lunch en er worden bijbelverhalen besproken. Daar worden ze uiteraard niets slechter van, maar ik heb daar ook niets mee verder.

Ik heb hier in het dorp eerst op een Katholieke basis school gezeten en daarna op een Christelijk lyceum. Ik heb nooit in god geloofd, maar vond het prima om er wat van mee te pikken. Het waren inderdaad de betere scholen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:23

Ik zou er ook geen (grote) problemen mee hebben als de dichtsbijzijnde een christelijke blijkt te zijn hoor, als onderwijs verder goed is zou het geen reden zijn om niet voor die school te kiezen. Maar ik vind het dus wel gek dat als je goed onderwijs in de buurt wilt je gebonden kan zijn aan scholen met een gratis reli-indoctrinatie sausje. En nóg gekker dat scholen mogen uitsluiten op basis van religie.

In de grote steden betekent dit overigens ook dat de dichtsbijzijnde school een school kan zijn die islamitisch onderwijs voorziet. Ik kan me voorstellen dat dat voor mensen bezwaarlijk is om hun kind heen te sturen. Vind gewoon nog steeds dat onderwijs en levensbeschouwing gescheiden moet zijn (maar wel onderwezen mag worden als algemeen cultureel maatschappelijke vorming).

*edit: Arjan Lubach had hier ooit een mooi stukje over: https://www.youtube.com/watch?v=VlvObhOt2-0 (wel uit 2016)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:33

Ik vind vooral het mogen uitsluiten heel problematisch idd en in strijd met artikel 1.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:53

Heerlijk gelachen met Arjan Lubach.

Ava ik ken het vooral omgekeerd ipv uitsluiting. Op de R.K basis school zat vanaf de kleuterschool een protestants meisje en dat ging prima.
Mijn kinderen zaten op de Vrije School. Er zaten nogal wat boefjes die elders wegens slecht gedrag niet meer mochten komen. Die kinderen deden het gewoon goed. Ik denk dat die uitsluiting wel mee valt. De ouders kiezen normaal wat past.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:54

Roodvos schreef:
Janneke2 schreef:

was andermaal

Mei 2023
GroenLinks: VASTBERADEN OM ABORTUS UIT HET WETBOEK VAN STRAFRECHT TE SCHRAPPEN
https://groenlinks.nl/nieuws/vastberade ... angerschap.

https://nos.nl/artikel/2476329-nog-onvo ... strafrecht
"Deze argumenten haalden regeringspartijen CDA en ChristenUnie niet over de streep. Verdere versoepeling van de abortusregels ligt bij die partijen gevoelig."

I rest my case.

Hoezo I rest my case?

De christelijke partijen hebben geen zin in versoepeling.
" Oud nieuws."

Er waren afspraken over 'we gaan het feit dat we in de regering zitten niet gebruiken om de zaken strenger te maken.'
Dat is gebeurd.

De huidige wet (uit 1981 met wat aanpassingen) is mede dankzij de VVD zo krom als het is. (Annelien Kapijne van de Copello stemde niet liberaal.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:17

Bijzonder onderwijs is niet per definitie christelijk onderwijs. Alle montessori, dalton, vrije en noem maar op scholen vallen daar ook onder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:26

Tja, die schoolstrijd, hè...

Alle geld dat wordt uitgegeven aan het openbaar onderwijs wordt ook uitgegeven aan de bijzondere scholen (die voldoen aan de eisen van minimale kwaliteit).

Het einde van het liedje:
bijzondere scholen zijn eigendom van een vereniging of stichting.
Als die vereniging of stichting op de ene of andere manier 'eigen geld' heeft, (contributie, legaten, noem het maar)
komt dat eigen geld bovenop de overheidsbijdrage....

Voor mij had dit niet gehoeven, maar na vijftig jaar ruzie is het een politiek taboe.
Dus zitten de bijzondere scholen ruimer in het geld en dat merk je doorgaans aan de kwaliteit.
(Ik ben fan van openbaar onderwijs.)

Wel is er een verplichting dat de overheid voorziet in 'voldoende' openbaar onderwijs - maar dat wil net niet zeggen per se in elk dorp of elke wijk.