Cer schreef:Is het een ontwikkeling? Het klinkt mij als iets wat helaas al jaren en jaren bestaat.. onder de noemer religie, of cult of whatever.. maar het helaas zeker niet nieuw. Het zou er niet meer moeten zijn, maar gezien hoe t gaat, komen we er dan ooit helemaal vanaf? Want.. mensen?
Ja nee, het is zeker niet nieuw. Nog niet zo heel veel generaties geleden was dit aan de orde van de dag natuurlijk, maar dan met minder keuze. Vrouwen hebben hard gevochten voor hun rechten, maar ja, er zijn nog steeds mensen die hierin zijn blijven hangen. Zowel eigen keuze als niet eigen keuze.
En mijn eerste gedachte is ook: als je dit kiest, prima, als jij er gelukkig van wordt. Maar wat als de vrouw zich bedenkt en er klaar mee is? Hulp vragen wordt nagenoeg onmogelijk, geen eigen potje geld, er zijn meestal dan al wat kinderen om de hoek komen kijken, meestal is de sociale kring dan ook wat kleiner geworden. Waar ga je heen?
Dit geldt ook enigszins voor "gewone huisvrouwen", maar deze groep heeft in mijn beleving vaker een gezondere relatie, met nog steeds eigen keuzevrijheid. De echte extreme tradwives hebben dat dus niet. Ja, daar kiezen ze dan voor. Maar wat ik ervan zie zijn dit vaak mensen die in een omgeving zijn opgegroeid waar dit al aan de orde is. Of ze zitten bij een kerkgroep waar de bijbel zodanig geïnterpreteerd wordt dat dit een vereiste is om in de hemel te komen. Misschien komt de vrouw wel uit een hele andere omgeving, maar ontmoeten ze een man die hen ervan overtuigd dat deze manier van leven vol met bubbels en rode rozen is en worden ze tot een tradwife (of eigenlijk in dat geval een slaaf) gegroomd. Misschien zitten ze op internet in een fuik waar ze constant berichten lezen van "The Transformed Wife" en haar aanhangers die constant deze manier van leven ophemelen en zeggen dat dát de christelijke manier van leven is. Enzovoort.
Dus in hoeverre kun je zeggen dat dit echt echt echt een eigen keuze is? En ook nog een eigen keuze blijft?
Daar komt ook bij dat de mannen die dit leven willen/accepteren ergens ook niet helemaal oké zijn, want hoe gezond is het dat je wil dat een vrouw zich compleet, maar dan ook echt 100%, aan je voeten werpt. Er komt dan ook vaker dan niet huiselijk geweld bij kijken.
Ook omdat die mannen vaak met dat gedachtegoed zijn opgegroeid.
Nou, dan komen er nog kinderen bij, die worden al vroeg aan deze manier van leven onderworpen. Voorbehoedsmiddelen zijn uit den boze, dus met enige pech (of geluk, ligt er aan hoe je het bekijkt) is de vrouw constant zwanger, veel kinderen, allemaal half opgevoed, maar wel met het idee dat de vrouw ondergeschikt is aan de man.
Dan krijg je weer zó'n cirkel. Ik hoop dan maar dat ik geen gelijk heb en dat die kinderen juist opgroeien met het idee "Ja zo ga ik het dus echt niet doen", zoals kinderen vaker de neiging te hebben het voorbeeld van hun ouders niet op te volgen.
996981 schreef:Maar ook daar, als een vrouw er zélf voor kiest is er niks mis mee?
Anders is het als je geboren wordt in een cult waardoor je denkt dat dit de enige optie is.
Nou ja, dat dus eigenlijk.
Keuzevrijheid ben ik echt helemaal voor. Ik vind alleen dat de rechten van de vrouw nog zo onstabiel zijn, dat we ervoor moeten waken dat dit niet normaal wórdt.
En je hoeft niet per se in een sekte te zitten om te geloven dat dit normaal is.
Om een persoonlijk voorbeeld te geven ter illustratie, ik ben 38 jaar en pas 10 jaar geleden realiseerde ik mij dat trouwen en het krijgen van kinderen helemaal geen must is in het leven. Er was niemand die zei dat dat moest, natuurlijk niet. Maar overal om me heen, op school, in de buurt, op tv in films, online zag ik mensen elkaar ontmoeten, trouwen en kinderen krijgen en daar dolgelukkig mee zijn. Ik ben al vroeg gaan geloven dat dat gewoon de volgorde van het leven is en dat mijn leven ook zo zou gaan verlopen.
Dat terwijl het moeten stoppen met werken als je trouwde en kinderen krijgen al lang niet echt per se een must meer was bijvoorbeeld, want zo oud ben ik dan ook weer niet.
Ik heb helemaal niets met kinderen, maar toch nog steeds als ik mijn Facebook opstart, is de eerste post die ik zie 9/10 keer een zwangerschaps-/geboorteaankondiging of een reclame voor luiers of zwangerschapstesten. Ik ben een vrouw van 38, dus ik val nog steeds in de doelgroep waar dat zogenaamd interessant voor moet zijn. Een 25-jarige ik zou daar misschien nog helemaal voor vallen.
En de rechten die we hebben kunnen ook maar zo weer afgenomen worden, als de verkeerde mensen aan de macht zijn. In de VS gebeurt dat al stukje voor stukje.
De tradwive beweging is ook grotendeels republikein en dat strookt wel wat met de vrouwenhaat die ze lijken te hebben. Ze komen nu al met de leus "Your body my choice". Dat is voor mij wel een samenvatting van waar de tradwive gelovers voor staan.
In andere landen is het al veel erger voor vrouwen. Dat is nog steeds allemaal een ver van mijn bed show voor Nederlanders/Europeanen, gelukkig voor ons. Maar ik denk wel dat we ervoor moeten blijven waken en vechten dat dit zo blijft. Het liefst zou ik dat ook doen voor de vrouwen in andere landen.
Dat alles bij elkaar maakt dat ik er eigenlijk niet zo achter kan staan dat mensen hiervoor kiezen.
Nogmaals voor de duidelijkheid: daarmee bedoel ik de tradwive levensstijl, niet de huisvrouwen zoals wij die normaal gesproken kennen.