steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:27

Als ik zo de stemming een beetje proef, denk ik dat je je kunt opmaken voor de hardste acties die FDF ooit gevoerd heeft”, zegt voorman Mark van den Oever. Ook andere boeren-leiders, als Henk Bleker, spreken van ‘escaleren’.


Even heeeeel goed lezen wat er staat.
En niet zomaar wat klakkeloos aannemen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:39

Op RTV noord is een gesproken bericht van Alex Datema, die daar als boer aan tafel zat vandaag. Dat is een stuk genuanceerder, al is hij volgens mij niet van FDF.

BigOne
Berichten: 38697
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:44


loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:51


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:02

Had men verwacht dat het kabinet toezeggingen zou doen dan of de oplossing al op tafel had liggen? Ik dacht dat het verkennende gesprekken zouden zijn.

Fijn dat men verwacht dat de acties flink gaan escaleren. Ik houd mijn hart vast. Als ze flink over de schreef gaan met gevaar voor anderen of schade aan de natuur aan brengen in deze gortdroge tijd, dan is bij mij en bij vele anderen de sympathie compleet weg. Om in Facebook taal te spreken dan vreet ik wel geen vlees meer en haal de rest uit het buitenland.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:14

Mindim schreef:
Had men verwacht dat het kabinet toezeggingen zou doen dan of de oplossing al op tafel had liggen? Ik dacht dat het verkennende gesprekken zouden zijn.

Fijn dat men verwacht dat de acties flink gaan escaleren. Ik houd mijn hart vast. Als ze flink over de schreef gaan met gevaar voor anderen of schade aan de natuur aan brengen in deze gortdroge tijd, dan is bij mij en bij vele anderen de sympathie compleet weg. Om in Facebook taal te spreken dan vreet ik wel geen vlees meer en haal de rest uit het buitenland.


Blijkbaar is het vertrouwen ten opzichte van de overheid inmiddels zo laag dat er waarschijnlijk genoeg sympathisanten voor de boeren overblijven.

Cowboy55
Berichten: 8581
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:31

Loretta schreef:
Mindim schreef:
Had men verwacht dat het kabinet toezeggingen zou doen dan of de oplossing al op tafel had liggen? Ik dacht dat het verkennende gesprekken zouden zijn.

Fijn dat men verwacht dat de acties flink gaan escaleren. Ik houd mijn hart vast. Als ze flink over de schreef gaan met gevaar voor anderen of schade aan de natuur aan brengen in deze gortdroge tijd, dan is bij mij en bij vele anderen de sympathie compleet weg. Om in Facebook taal te spreken dan vreet ik wel geen vlees meer en haal de rest uit het buitenland.


Blijkbaar is het vertrouwen ten opzichte van de overheid inmiddels zo laag dat er waarschijnlijk genoeg sympathisanten voor de boeren overblijven.


Yup. Leg het land een maand plat, dump (gevaarlijk) afval op gevaarlijke plekken, bedreig openbare ambtenaren, geef de Corona/Oekraïne/vluchtelingen/ tegen-alles-en-iedereen wappies de kans om mee te doen en we hebben het over een maand weer over die steun.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:36

Cowboy55 schreef:
Yup. Leg het land een maand plat, dump (gevaarlijk) afval op gevaarlijke plekken, bedreig openbare ambtenaren, geef de Corona/Oekraïne/vluchtelingen/ tegen-alles-en-iedereen wappies de kans om mee te doen en we hebben het over een maand weer over die steun.


In die mate dreigt het nu dus wel te escaleren. Het dreigt volledig uit de hand te lopen. En inderdaad niet alleen meer met boeren.

Cowboy55
Berichten: 8581
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:38

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:
Yup. Leg het land een maand plat, dump (gevaarlijk) afval op gevaarlijke plekken, bedreig openbare ambtenaren, geef de Corona/Oekraïne/vluchtelingen/ tegen-alles-en-iedereen wappies de kans om mee te doen en we hebben het over een maand weer over die steun.


In die mate dreigt het nu dus wel te escaleren. Het dreigt volledig uit de hand te lopen. En inderdaad niet alleen meer met boeren.


Totdat mensen last krijgen van de boeren en de wappies. Dan houdt het heel snel op met dat ‘uit de hand lopen’. Maar laten we gewoon afwachten. Makkelijker dan proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:45

Cowboy55 schreef:
Totdat mensen last krijgen van de boeren en de wappies. Dan houdt het heel snel op met dat ‘uit de hand lopen’. Maar laten we gewoon afwachten. Makkelijker dan proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren.


Daar heb je zeker gelijk aan. Het is moeilijk fan te voren te voorspellen wat het met de steun gaat doen.

Ik ben wel benieuwd wat voor harde acties we gaan zien.

Cowboy55
Berichten: 8581
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:56

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:
Totdat mensen last krijgen van de boeren en de wappies. Dan houdt het heel snel op met dat ‘uit de hand lopen’. Maar laten we gewoon afwachten. Makkelijker dan proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren.


Daar heb je zeker gelijk aan. Het is moeilijk fan te voren te voorspellen wat het met de steun gaat doen.

Ik ben wel benieuwd wat voor harde acties we gaan zien.


Ik niet echt. Gaat nooit goed aflopen. Mensen gaan beschadigd raken, wellicht sterven. Niet wenselijk.

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 00:13

In Friesland zijn vanavond alweer trekkers de snelweg opgegaan.
Het gebeurt zo onverwacht telkens, men mag wel goed uitkijken als weggebruiker. In het donker kan je de trekker verlichting inschatten als vrachtwagens of speciaal transport. De trekker rijden veel trager dan je op een snelweg verwacht.

https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/116 ... lokkade-op

Exitium

Berichten: 7207
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 00:54

Cowboy55 schreef:
Loretta schreef:
In die mate dreigt het nu dus wel te escaleren. Het dreigt volledig uit de hand te lopen. En inderdaad niet alleen meer met boeren.


Totdat mensen last krijgen van de boeren en de wappies. Dan houdt het heel snel op met dat ‘uit de hand lopen’. Maar laten we gewoon afwachten. Makkelijker dan proberen te voorspellen wat er gaat gebeuren.

Dan gaat het eerder op een andere manier uit de hand lopen ben ik bang..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 07:09

Marigold schreef:
In Friesland zijn vanavond alweer trekkers de snelweg opgegaan.
Het gebeurt zo onverwacht telkens, men mag wel goed uitkijken als weggebruiker. In het donker kan je de trekker verlichting inschatten als vrachtwagens of speciaal transport. De trekker rijden veel trager dan je op een snelweg verwacht.

https://www.omropfryslan.nl/fy/nijs/116 ... lokkade-op

In de avond spookrijden op de A7, tjonge jonge.

Gnome
Berichten: 8484
Geregistreerd: 01-10-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:51

Ik had het laatst nog met mijn man over de uitspraak.. "als ze zo door gaan, verliezen ze de steun van de burger". Maar we kunnen echt niet bedenken wat dan het verschil gaat zijn.. Buiten geen zakdoekjes of vlaggen meer :+

Wat zou volgens jullie het effect zijn als de boeren de steun van de burgers niet meer hebben?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:55

Gnome schreef:
Ik had het laatst nog met mijn man over de uitspraak.. "als ze zo door gaan, verliezen ze de steun van de burger". Maar we kunnen echt niet bedenken wat dan het verschil gaat zijn.. Buiten geen zakdoekjes of vlaggen meer :+

Wat zou volgens jullie het effect zijn als de boeren de steun van de burgers niet meer hebben?

Ik denk je dan hele andere taferelen gaat zien.... wanneer wegen geblokkeerd worden. Dan kon je wel eens ruzies krijgen die enorm uit de hand gaan lopen.

Plus als er komend jaar weer verkiezingen zijn van de provincies dacht ik? Dan kunnen mensen stemmen op de gevestigde partijen uit tegenprotest en verandert er voor de boer wederom helemaal niets.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:04

Spenk schreef:
Gnome schreef:
Ik had het laatst nog met mijn man over de uitspraak.. "als ze zo door gaan, verliezen ze de steun van de burger". Maar we kunnen echt niet bedenken wat dan het verschil gaat zijn.. Buiten geen zakdoekjes of vlaggen meer :+

Wat zou volgens jullie het effect zijn als de boeren de steun van de burgers niet meer hebben?

Ik denk je dan hele andere taferelen gaat zien.... wanneer wegen geblokkeerd worden. Dan kon je wel eens ruzies krijgen die enorm uit de hand gaan lopen.

Plus als er komend jaar weer verkiezingen zijn van de provincies dacht ik? Dan kunnen mensen stemmen op de gevestigde partijen uit tegenprotest en verandert er voor de boer wederom helemaal niets.


Als ik zo begrijp dat het plan is dat de provincies worden belast met de uitvoering van het stikstofbeleid, dan is het niet geheel onbelangrijk dat de boeren daar steun hebben.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:06

Klopt, dus als ze zo doorgaan met hun acties en heel veel mensen toch gaan denken ''doe niet zo achterlijk'' dan kun je krijgen dat mensen dus niet stemmen op een boer gunstige partij uit tegenprotest naar de boeren toe :=

En dan hebben ze daar wederom geen steun.

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:36

Vergeet niet dat uitspraak van de rechter de grondslag is voor de stikstof reducties. Het kabinet weigert echter alle partijen in gelijke percentages te laten meedoen. Dan zit er bijv ook nog een direct belang in bijv wat de gelderse vallei betreft. Een mooier gebied om grootschalige woningbouw te realiseren is er niet. Alleen dan moeten de daar aanwezige boeren wel ruimte maken, tegen de goedkoopste tarieven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:37

De boeren moeten inzetten op meer besef van de vreselijke landschapsveranderingen die gaan gebeuren als de boeren van hun land gejaagd worden. Dus zet maar grote billboards op je akkers/weilanden langs de wegen met een foto van een boerenlandschap vs een volgebouwd betondorp of industrieterrein, want dát is wat er met hun land gedaan gaat worden. En daar verliezen we als omwonenden leefgenot door.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 09:38

elnienjo schreef:
De boeren moeten inzetten op meer besef van de vreselijke landschapsveranderingen die gaan gebeuren als de boeren van hun land gejaagd worden. Dus zet maar grote billboards op je akkers/weilanden langs de wegen met een foto van een boerenlandschap vs een volgebouwd betondorp of industrieterrein, want dát is wat er met hun land gedaan gaat worden. En daar verliezen we als omwonenden leefgenot door.

Dat is dus niet zo dus dat hoef je ook niet te laten zien :+

Er gaat maar een heel klein percentage van de grond gebruikt worden voor bouw. De rest is puur voor de stikstofreductie.

Janneke2

Berichten: 23093
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:01

Geciteerd met instemming.
bigone schreef:
Henk Bleker boerenleider ? Die heeft juist zeer veel schuld aan de huidige ellende.
https://twitter.com/veldhorst__w/status ... _iek57j9Lw


Wilco Veldhorst
@Veldhorst__W
"Als Henk Bleker zijn werk gedaan had, waren er niet 25% méér megastallen bijgekomen sinds 2012 en was het stikstofprobleem aanzienlijk kleiner geweest. Henk Bleker kan beter maar niet meer namens boeten praten."

Een bittere conclusie kan luiden dat het ontkennen van het probleem oude papieren heeft.
(Daar zijn inmiddels 'excuses' voor aangeboden. Je kunt stommere dingen zeggen -" maar wat koop je daar nu voor? ")

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:08

Spenk schreef:
elnienjo schreef:
De boeren moeten inzetten op meer besef van de vreselijke landschapsveranderingen die gaan gebeuren als de boeren van hun land gejaagd worden. Dus zet maar grote billboards op je akkers/weilanden langs de wegen met een foto van een boerenlandschap vs een volgebouwd betondorp of industrieterrein, want dát is wat er met hun land gedaan gaat worden. En daar verliezen we als omwonenden leefgenot door.

Dat is dus niet zo dus dat hoef je ook niet te laten zien :+

Er gaat maar een heel klein percentage van de grond gebruikt worden voor bouw. De rest is puur voor de stikstofreductie.

Geloof je 't zelf?

nikkel
Berichten: 2564
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:11

sinds Sicco Mansveld is dit probleem al ontstaan, met o.a de hulp van de Rabobank en een aantal andere partijen die er goed beter van zijn geworden. Over het algemeen echter niet de betrokken boeren, die hebben hun hoofd in een financiele strop.

Voor wat betreft het bouwen in bepaalde gebieden. In het geval van de Gelderse Vallei, zal dat uiteindelijk neer komen op een enorm bouw vlak in andere gebieden wat minder. Ligt aan de omstandigheden ter plaatse.

Janneke2

Berichten: 23093
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:14

Daarom zou ik willen dat er een echte stevige boeren organisatie was.

Laat de rabobank maar meebetalen, en die rijke families zoals Van Drie. (Die eten er heus geen boterham minder om.)

Laat FDF daar maar harde actie gaan voeren!
En dan het probleem van het hoofd in de financiële strop echt radicaal oplossen.
Waarbij waterkwaliteit, waterpeil, fosfaat, kooldioxide vastleggen allemaal worden meegenomen.