Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:57

Citaat:
12 februari 2026
De wolf die in december dood werd gevonden in de omgeving van het Dwingelderveld, is waarschijnlijk gedood door een andere wolf. Dat blijkt uit een eerste analyse van onderzoeksinstituut Wageningen Environmental Research (WENR).
Het karkas van het vrouwtje werd gevonden op 10 december en sindsdien was het gissen naar de doodsoorzaak van deze wolf. Omdat al snel duidelijk werd dat het niet ging om een natuurlijke dood of een aanrijding, kwam ook de politie in beeld.
Politie-onderzoek
Zij onderzocht of er sprake was van een strafbaar feit, maar daar is geen sprake van, meldt de politie.
WENR heeft geconcludeerd dat er sprake is van 'predatie door soortgenoot' op basis van locatie, ligging en verwondingen. Dit is een voorlopige doodsoorzaak. Onderzoekers van het Dutch Wildlife Health Centre moeten nu de definitieve doodsoorzaak vaststellen.
Uniek
In december gingen in Drenthe drie wolven binnen acht dagen dood. Twee van hen werden door een auto aangereden. De derde is dus waarschijnlijk gedood door een soortgenoot.
Sinds de vestiging van het dier in de provincie zijn er in totaal elf dood gegaan. In negen gevallen is een ongeluk in het verkeer daarvan de oorzaak. Een wolf werd afgeschoten in Wapse. Dat wolven elkaar doden, gebeurt nu in Drenthe voor het eerst. In Gelderland is dit al vaker voorgevallen.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/182052 ... eLfbE2SXCg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1DTgTn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 15:58

Citaat:
12 februari 2026
Dit is heel jammer een Natura 2000 gebied, wat oa onderhouden werd door de Moeflon zal weldra sterk veranderen
---
Rechtbank wijst beroep Hoge Veluwe over doden wolven af
EDE (ANP) Nationaal Park De Hoge Veluwe mag nog steeds geen wolven doden die in het park leven. De provincie Gelderland gaf daar vorig jaar april geen toestemming voor en de parkdirectie ging in beroep bij de rechter. Die oordeelt nu dat de Hoge Veluwe onder de huidige regels sowieso geen afschotvergunning kan krijgen en wijst het bezwaar daarom af. De Hoge Veluwe zegt wolven met name te willen kunnen afschieten om de kudde moeflons in het gebied te beschermen.
Volgens de rechter heeft het park juridisch geen belang meer bij het beroep, omdat de Europees beschermde status van de wolf is afgezwakt. Daardoor geldt er voorlopig geen vergunningplicht meer voor het afschieten van wolven en kan het park niet alsnog een ontheffing krijgen. Provincies kunnen nu alleen ingrijpen om een wolf te doden als die een gevaar vormt voor mensen of ander probleemgedrag vertoont. De regering is bezig de wetgeving aan te passen, maar het is nog niet duidelijk hoe lang dat gaat duren en hoe dat eruit komt te zien.

Foto: Moeflon een oerschaap

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/12 ... _source=fb

https://www.facebook.com/share/p/1AjVW5 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 16:00

Zichtmelding Vlagtwedde gisteren. Wolf in een tuin.
Citaat:
Vlagtwedde, Groningen Zichtmelding 11-02-2026 17.30 uur

“Gisteravond 17.30 uur liep de wolf door de tuin van een buurman, de wolf kwam vanaf de Hassebergerweg en liep over de Burgemeester Buiskoolweg in de richting van Vlagtwedde. Dus in Noordelijke richting.”

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/18EfCf2F ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 19:04

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 20:19

Citaat:
12 februari 2026
Wolven lopen over ecoduct boven A28 en dat leidt tot zorgen

10 miljoen euro kostte het wildviaduct over de A28 bij Nunspeet. Het moet het aantal aanrijdingen met wild op de snelweg verminderen. Wolven maken er ook gretig gebruik van en komen daarmee in de ‘bewoonde wereld’, blijkt nu. Moet dat niet anders?

Dat wolven net als edelherten, reeën, dassen en andere dieren vanuit de Veluwse bossen via het ecoduct de weg oversteken, is niet zo vreemd. Na onderzoek van Natuurmonumenten en Universiteit Wageningen zijn er nu ook beelden en cijfers.

In het najaar van 2025 registreerden 26 wildcamera’s gedurende 72 nachten wat er voorbijkwam. In 33 nachten werden wolven vastgelegd. Soms één, soms meerdere.
Schapen gedood

In een paar van die nachten zijn schapen aan de noordkant van het viaduct gedood door een wolf. Bewijs dat ‘overstekers’ dit deden, is er niet.
„Maar we hebben nu wel een beeld”, zegt wethouder Wichert Stoffer van de gemeente Nunspeet. „Het lijkt er sterk op dat de schade te maken heeft met wolven die over het ecoduct komen.”

Daar moet een einde aan komen, klinkt het in de gemeenteraad. „Wolven horen in het bos, niet tussen de mensen”, zegt Corrie Jansen van Gemeentebelang.

Gerrit Polinder (SGP) heeft wel een idee: „Gooi het ecoduct een maand of drie dicht. En kijk wat het effect is.”
Dat is echter niet aan de gemeente. De provincie gaat over de bescherming van de natuur.

Daar zijn de zorgen bekend, zegt een woordvoerder. Maar het ecoduct afsluiten? Dat ligt niet voor de hand.
Vrij heen en weer

Het wildviaduct over de A28 en de spoorlijn Zwolle-Amersfoort verbindt de droge Veluwe met de laaggelegen, natte gebieden langs het Veluwemeer. Kleine en grote dieren kunnen vrij heen en weer lopen.

De aanleg kostte 10 miljoen euro. In maart 2013 - de wolf was toen nog niet in ons land - haalde de provincie het hek op het ecoduct weg; de brug was open voor wild:
Herten weten de route inmiddels goed te vinden. De dieren steken niet alleen de weg en het spoor over, ze wagen zich ook aan een zwemtocht over het randmeer, naar Flevoland.

Op opnames die Natuurmonumenten afgelopen jaren maakte, staan onder andere vossen, dassen, marters en hazen. Wilde zwijnen worden tegengehouden om te voorkomen dat ze buiten de Veluwe gaan wroeten en graven.

Dat gebeurt door een zwijnwerend raster, waar klein wild wel doorheen kan. Groot wild kan eroverheen.
De wolf - sinds 2015 terug in Nederland - heeft het ecoduct nu dus ook ontdekt. In Nunspeet werden daar vorig jaar al politieke vragen over gesteld na schade in het agrarisch gebied.

Wethouder Stoffer zag toen geen reden voor onderzoek. Hij wilde het wildviaduct niet afsluiten voor groot wild. Nu denkt hij daar anders over.
Zestien schapen gedood

De vraag is hoe veel schade wolven aanrichten bij boeren aan ‘de overkant’ of hoe vaak.

In de periode dat de dieren op het ecoduct werden gezien, is vanuit Hulshorst negen keer melding gemaakt van een aanval door een wolf op schapen. In totaal werden zestien schapen gedood.

Wat blijkt? In zes van die negen gevallen liepen in dezelfde nacht wolven over het ecoduct.

Het is voor de SGP en Gemeentebelang duidelijk genoeg: daar moet iets aan gebeuren. Wethouder Stoffer heeft toegezegd met de provincie te gaan praten. Hij zal een proefafsluiting voorstellen, om het effect te meten.

Minimaal een jaar afsluiten, wil Corrie Jansen (Gemeentebelang). De wolven krijgen jongen en die verkennen nadien de wereld; dat is volgens haar het moment om ze tegen te houden.

Maar dat gaat niet gebeuren.
Wat zegt de provincie?

Woordvoerder Rob Heetland zegt dat de provincie Gelderland de zorgen over de wolvenaanvallen deelt. „Maar sluiting van ecoducten zien wij niet als een oplossing.”

Wolven kunnen ook via andere routes naar het gebied, zegt hij. Dat is in ten minste drie van de negen gevallen bij Hulshorst immers ook gebeurd.

Met een afsluiting verdwijnt bovendien niet alleen de oversteek voor de wolf, maar ook voor andere dieren. En dat is niet de bedoeling.
Wat wél kan

De wethouder is welkom op het provinciehuis, maar (tijdelijk) afsluiten van het ecoduct zit er niet in.

Stoffer gaat niettemin op de koffie. „We willen praten om te zien wat dan wél mogelijk is.”

https://www.ad.nl/binnenland/wolven-lop ... D-Ac9na1cw

12 februari 2026
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 22:04

O die wolf in Amerongen. Nu snap ik waarom het reewild allemaal aan onze kant van het bos zit ;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 22:18

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 22:40

Zichtmelding Doornspijk Gld
Citaat:
Doornspijk Gelderland
12-02-2026
Rond 21:00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien aan de Mezenbergerweg hoek Molenweg. Stak over van Veluwemeerkant richting Molen.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1Qy1YnMx ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 22:47

tienus63 schreef:
Zichtmeldingen Amerongen Utrecht
Citaat:
12 februari 2026/Amerongen/Utrecht
Ingezonden
Tekst melder
Een waarschuwing voor mensen die de hond uitlaten bij Erica in het bos.
De wolf heeft zich daar gesetteld.
Plek gevonden waar hij zich schuil houd.
Van de week is er een hond gegrepen .
Je kan gerust je hond aanlijnen voordat er echt wat mis gaat.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/1U562J ... tid=wwXIfr

Volgens de reacties bij geen wolf op deze melding, is de hond er goed vanaf gekomen.
Gelukkig maar.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 23:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 23:09

Citaat:
Ik kreeg deze foto op 10 oktober 2025 van een betrouwbare klokkenluider Provincie Drenthe, toen dat hert nog aan zijn hek stond! Dus ja een recente foto! Mijn klokkenluider bij wie dit edelhert met afgezaagd gewei aan zijn hek stond naast het Drents Friese Wold en ik hadden destijds dus toch gelijk! Fijn dat Stichting Annemieke met naam en faam bekend is bij de Provincie Drenthe! Ik had ook niet anders verwacht! Dit was dus een uitgebroken edelhert. Oh en suggereren dat er edelherten zijn geïntroduceerd in Drenthe als voer voor de wolf is helemaal niet zo gek gedacht hoor! En dat weten jullie dondersgoed Provincie Drenthe! https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... vluchtdier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Stichting Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1TTZie ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 23:37

Aanval Makkinga Frl, schapen gedood
Citaat:
Makkinga , Friesland
12-02-2026
Afgelopen nacht

Aanval op schapen

Aanval op schapen in Makkinga. Aantal dode schapen onbekend.

We wensen de eigenaar veel sterkte.

meldingen z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1AaQ8Nen ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 23:44

Zichtmelding Zuidwolde Gr
Citaat:
12-2-2026
16:30 uur
Wolf gezien tussen Oosterseweg en Beijumse Zuiderwending.

Afbeelding
Bron Viervoet
Bekijk deze WolfAlert! op Viervoet! https://www.wolfalert.nl/34672

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 02:14

Sorry hou wel van deze foute humor }>

Citaat:
WOLF ook levensgevaarlijk voor de WOLF

Na het vee, de fietsers, de hardloopsters, de wandelaars, de kinderdagverblijven, de basisscholen en menig bumper, slaat de wolf nu ook toe bij DE WOLF.

Een in december bij het Drentse Dwingelderveld dood aangetroffen vrouwtjeswolf blijkt gedood te zijn door EEN ANDERE WOLF.

Een jaar geleden bleken een moederwolf en haar jong op de Veluwe ook slachtoffer te zijn geworden van wolf-on-wolf crime.
Dat zijn al drie door wolven vermoorde wolven, en in twee gevallen ook nog WOLVENFEMICIDE.

Dan rijst de vraag: Zijn onze bossen wel aangelegd met voldoende oog voor de veiligheid van vrouwtjeswolven? En: WIE was de moordenaar en mogen we die beschieten met een paintballgeweer?

Hoe gaan de wolvenfanblogs dit nieuws verwerken? Heeft het roofdier nu definitief zijn onschuld verloren?
Waar is Dion Graus? RED DE WOLF VAN DE WOLF.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 06:12

DuoPenotti schreef:

Allemaal vrouwtjes? Ook apart toch?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 07:27

Zo scherp had ik niet eens naar de lijst gekeken.

Zijn die omgelegd door de leidende reu in een roedel?
Zodat er alleen de leidende teef jongen krijgt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:48

Was mij dus ook niet opgevallen.
Is bekend of die door een mannetje of vrouwtje zijn gedood?

Nu weet ik dat bij honden word gezegd reuen vechten voor de rang. Is dat duidelijk stopt het.
Maar heb je 2 vechtende teefjes in huis heb je een probleem die gaan voor de dood.

Nu ben ik geen honden kenner en is mij ook wat wijs gemaakt. :+

Of klopt zoiets en werkt het bij wolven ook zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:38

Herten in het DFW. Ben wel benieuwd wat vereniging het Edelhert daar van vindt. Daar zitten echte deskundigen op dat gebied. GroenLinks provincie Utrecht heeft ook ooit geroepen dat herten en zwijnen op de Heuvelrug een goed idee zouden zijn. Vergeten voor gemak even dat de gebiedjes hier veel meer versnipperd zijn dan op de Veluwe. Eigenlijk is de Veluwe ook niet eens perse super geschikt. Hele arme grond. Als de herten de kans krijgen gaan ze veel liever de rasters over in de nacht, om te eten in de uiterwaarden van oa de Ijssel. Denk ook dat de boeren in Drenthe er niet om staan te springen de schade die een roedel herten aan je gewassen of weiland toe kan brengen is echt niet grappig. En denk ook even aan de drukke N wegen die rondom het gebied lopen. Leuk als je bij Hoogersmilde rijdt, langs het kanaal en er schiet ineens een hert voor je de weg op. Beesten kunnen geen kant op daar. Zelfde aan de kant van Appelscha. Heb vlakbij Hoogersmilde ooit een ongeluk met een motorfiets gezien omdat er een kat daar de N weg overstak. Ik fietste op het fietspad. Schrok me kapot. De motorrijder remde waardoor hij viel, gelijk motorfiets in de fik. Gelukkig zit de brandweer vlakbij. Toen ik 112 gebeld had waren ze er echt heel snel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:08

Ik vind het sadistisch om expres dieren uit te zetten als wolvenvoer.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 10:47

DuoPenotti schreef:
Was mij dus ook niet opgevallen.
Is bekend of die door een mannetje of vrouwtje zijn gedood?

Nu weet ik dat bij honden word gezegd reuen vechten voor de rang. Is dat duidelijk stopt het.
Maar heb je 2 vechtende teefjes in huis heb je een probleem die gaan voor de dood.

Nu ben ik geen honden kenner en is mij ook wat wijs gemaakt. :+

Of klopt zoiets en werkt het bij wolven ook zo.

2 vechtende teven in huis is een drama. Bij mij was het moeder en dochter. Nadat dochter een nest had gekregen voelde zich sterk genoeg om de strijd met moeders aan te gaan. Maar moeders dacht niet aan wijken en ze vochten elkaar de tent uit. Uiteindelijk is dochter herplaatst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 13:40

Dat wat Vilheide zegt klopt zeker.
Van nabij meegemaakt.

Twee teven vlogen elkaar altijd aan.
Of de ene teef vloog telkens de andere aan.
De andere verdedigde zich steeds.
Tot punt dat het levensgevaarlijk werd voor de eigenaar.
Die belde me, die had haar andere honden ‘gered’ en ik moest in de tussentijd veearts bellen zodat de ene teef ingeslapen kon worden.
Het was een bloedbad in huis.
Beide teven hadden gevecht overleefd.
Maar de teef met oerdrift is ingeslapen, die kon nooit uit het oog verloren worden, want die was er op uit de ander te doden.

Nadat die hond ingeslapen is, vond de eigenaar nooit meer ongelukjes in huis.
Van de stress poepte en plaste die andere hond in huis.

Aangezien er meerdere honden is huis waren en er geen vlaggetje bij stond, was het altijd gissen wie het gedaan had.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 13:49

Citaat:
Wat betekent het als je in wolvengebied woont en je bent zeer slechtziend of blind en je hebt bij het uitlaten van je geleidehond meerdere malen ontmoetingen gehad met één of meerdere wolven?
Lia vertelt in deze aflevering Geleidewolf hoe het haar beïnvloedt met haar dagelijkse rondje vrije tijd voor haar honden en haar persoonlijke vrijheid. Haar gezichtsvermogen is 1% en ze ziet de wereld binnen 20 meter om haar heen als een wazige foto.

“Ik ben heel bang geweest, hij was zo dichtbij dat ik kon zien dat hij mij en de honden observeerde.”

Luister de nieuwste Geleidewolf in je favoriete podcastapp of op geleidewolf.nl!
#wolf #geleidehond #vrijheid #ontmoeting #podcast

Afbeelding
Bron geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/1DFb7t ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 13:57

Zichtmelding Tongerlo (B), twee wolven
Citaat:
13 februari 2026/Solterdijk/België
Zichtmelding 2 wolven
2 spelende jonge wolven naast mijn weide.
Locatie Solterdijk Voorshoven/Tongerlo.
Een aantal pony houders alvast gewaarschuwd en op Facebook gezet.
Foto's in de reactie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/v/1C2wc8 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 14:01

Citaat:
13 februari 2026
Wolf duikt op in verkiezingsprogramma's Leusden
Leusden - Sinds twee jaar leven er wolven op Landgoed Den Treek-Henschoten. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart komt de wolf ook voor in de verkiezingsprogramma's van bijna alle politieke partijen in de gemeente Leusden. De wolf heeft impact op de inwoners en dus willen politieke partijen laten weten hoe de gemeente met de aanwezigheid van het dier om moet gaan.

In de zomers van 2024 en 2025 waren er meerdere incidenten met een wolf in het recreatiegebied. Daarbij had een kind van een buitenschoolse opvang een confrontatie met een wolf en werd later een wandelaar gebeten. Op Den Treek wordt overigens niet alleen gerecreëerd. Mensen die er wonen en werken vragen zich af hoe veilig ze zijn nu er wolven in hun omgeving zitten.
In 2024 besloot de burgemeester van Leusden het landgoed enkele weken af te sluiten voor recreanten. In de zomer van 2025 kregen bezoekers het dringende advies het gebied tijdelijk te mijden. "Dat heeft wel impact. Alleen al het feit dat je twijfelt of je naar het gebied kunt gaan, met je kleinkinderen. Dat zijn wel belangrijke dingen", vertelt een inwoner van Leusden op de markt.

Gaan er niet over
Voor de politieke partijen in Leusden is dit genoeg reden om de wolf te noemen in hun verkiezingsprogramma. Want als het aan de VVD in Leusden ligt, is er geen plek voor de wolf in de gemeente. Niels Wassenaar, lijsttrekker van de partij, is daar heel duidelijk over: "We willen met het volgende college er in ieder geval voor zorgen dat onze buitengebieden en landgoederen opengesteld kunnen blijven voor recreatie en ondernemers."
Formeel heeft de gemeente geen instrumenten om beleid te bepalen over het dier. Dat ligt bij de provincie Utrecht. Kennard Reinders, lijsttrekker van D66, GroenLinks-PvdA (Pro-Leusden): "Wat we wel kunnen is het gesprek met de provincie beter voeren." De partij wil dat de provincie meer informatie geeft over wolven. Het zenderen van de wolven zou hierbij kunnen helpen. "Hierdoor weet je beter waar de dieren zijn en daar kun je dan je beleid op afstemmen. Bij vogels houd je ook rekening met het broedseizoen en dat kan met de wolf wellicht ook. Zo zorg je voor een goede balans tussen "ruimte voor de mens, en ruimte voor de wolf", stelt Pro-Leusden.

Niet welkom
Melanie Voskuilen, één van de drie lijsttrekkers van Lokaal Belangrijk, vindt dat het dier niet thuishoort in Leusden: "De wolf is wat ons betreft niet welkom in de gemeente." Ze geeft aan dat de problemen voor agrariërs groot zijn.
ChristenUnie-SGP lijsttrekker Wout van den Brink benadruk dat zijn partij de communicatie belangrijk vindt rondom de wolf. "Als de wolf weer in het nieuws komt, dan moeten onze wethouders de provincie manen tot stappen die wél mogelijk zijn."
Bij Leusden Vooruit staat de wolf niet in het programma. "We gaan daar als lokale politici niet over." Het CDA vraagt in het verkiezingsprogramma wel aandacht voor de problemen die de wolf veroorzaakt. "Maar we willen niet iets beloven wat je niet waar kunt maken." Het dier zenderen ziet de partij wel graag gebeuren.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/400224 ... 7vX-MsNc_A

https://www.facebook.com/share/v/1NsG48 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 14:02

Citaat:
13 februari 2026
Aanvallen door wolven op mensen
Overal waar je begint te lezen: ''Aanvallen door wolven op mensen zijn zeer uitzonderlijk''

Na de aanvallen op mensen in Nederland, de aanvallen op mensen in Italië, in beide landen bewezen met dna.
Doen we nu een stapje buiten Europa want de NGO's beweren dat er wereldwijd geen mensen aangevallen/gedood zijn
De aanvallen in India, bewezen wolven aanvallen op mensen en kinderen
BNN heeft hier een artikel aan gewijd, waar ook staat geschreven:
''Aanvallen door wolven op mensen zijn zeer uitzonderlijk.''
Artikel
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/p ... p-kinderen

Dan nu een artikel uit Tadzjikistan/13 februari 2026
9-jarig schoolmeisje gedood door wolvenaanval in Shugnan-district van GBAO

Een 9-jarig meisje is overleden na een wolvenaanval in een dorp in het Shugnan-district van de Autonome Regio Gorno-Badakhshan (GBAO).
Volgens de lokale autoriteiten vond het incident plaats op 9 februari in een dorp, onderdeel van de Wanqala-jamoat. Een hongerige wolf zou het meisje, dat op weg naar school was, in de vroege ochtenduren hebben aangevallen.

Hoewel er geen verdere details over het incident zijn vrijgegeven, bevestigden de lokale autoriteiten dat de regionale gouverneur de districtsleiders opdracht heeft gegeven ervoor te zorgen dat schoolkinderen in bergachtige gebieden onder begeleiding van volwassenen naar school gaan.

Daarnaast werd aanbevolen om waarnemingen van wolven in de buurt van bewoonde gebieden onmiddellijk te melden aan de bevoegde autoriteiten.
Dit is niet de eerste keer dat een aanval van een wild dier dodelijke slachtoffers heeft geëist in dit gebied. De afgelopen jaren is de wolvenpopulatie in de regio gegroeid en worden hongerige roofdieren in de winter vaak gedwongen bewoonde gebieden binnen te trekken.

Tijdens de wintermaanden neemt het risico op aanvallen van wolven en andere wilde dieren toe in de autonome regio Gorno-Badakhshan, waar voedseltekorten roofdieren vaak dichter bij menselijke nederzettingen drijven.

De Tadzjiekse autoriteiten meldden op 17 december 2019 dat de wolvenpopulatie in de afgelopen bijna 30 jaar meer dan acht keer zo groot is geworden.
Het perscentrum van de GBAO-administratie meldde eind 2019 dat het aantal wolven in de regio is toegenomen en dat ze een bedreiging vormen voor de bevolking.
De afgelopen tien jaar zijn er dodelijke wolvenaanvallen in de regio gemeld.

Begin 2013 werden bij afzonderlijke wolvenaanvallen een oudere vrouw gedood en een andere oudere vrouw ernstig verwond in de jamoat Navobod, district Shugnan.

In juli 2017 doodden wolven een 3-jarig kind in de jamoat Wanqala, district Shugnan. In 2018 doodden wolven twee vrouwen en verwondden verschillende andere mensen in GBAO.

In 2019 werden in de Suchan-jamoat in het district Shugnan minstens drie mensen, waaronder twee kinderen, aangevallen door wolven. In januari 2019 viel een wolf overdag een vijfjarig jongetje aan in het dorp Dashtak, zo'n negen kilometer ten oosten van Khorog, het administratieve centrum van de GBAO. Omstanders schoten op tijd te hulp en de wolf liet het jongetje met rust en rende weg. In februari 2019 werd 's avonds een politieagent aangevallen door een wolf in het dorp Dashtak. Buren kwamen naar verluidt op tijd en redden hem. In dezelfde maand viel een wolf overdag een zesjarig jongetje aan in het naburige dorp Sipindz. Familieleden wisten het jongetje te redden.

Op 1 oktober 2023 werd een 48-jarige inwoner van het dorp Yakhchwol in het district Ishkashim van de GBAO 's ochtends vroeg voor zijn huis aangevallen door een wolf. Hij werd naar verluidt gered door buren die op zijn geschreeuw afkwamen.

Lokale bewoners zeggen dat ze alleen hooivorken en schoppen hebben om wolven te bestrijden als dat nodig is. De Tadzjiekse autoriteiten hebben enkele jaren geleden de jachtgeweren van dorpelingen in de autonome regio Gorno Badakhshan in beslag genomen.

https://asiaplustj.info/en/node/357945? ... nBoXeArptw

https://www.facebook.com/share/p/1A5ttV ... tid=wwXIfr