IMANDRA schreef:Wbt het eerste: het zal zeker meespelen en dat moet zeker verbeteren, maar het lijkt me vrij logisch dat een groep van, stel, 10 splinterpartijen lastiger in overeenstemming komen dan bijv. 3 grote? Uiteindelijk zal je toch een balans moeten vinden tussen iets wat werkbaar is en iets wat zo democratisch mogelijk is.
"Het lijkt me vrij logisch dat" is echt niet voldoende onderbouwing om de democratie in te perken, vooral niet als het probleem helemaal niks met splinterpartijen te maken heeft. Aantoonbaar niet.
En nee, een democratie moet niet 'zo democratisch mogelijk' zijn, maar gewoon een democratie. Fundamenteel. Niet aan gaan morrelen om een probleem op te lossen dat er niet eens is.
Citaat:
En dat mensen meer gaan stemmen op one-issue partijen heeft toch ook niet zo veel van doen met het wel of niet goed het werk doen van de grotere partijen?
De grootste partij die er nu is, is een one-issue-partij. En een eenmanspartij. Nou lijkt het me wel weer redelijk om te verbieden dat partijen meer dan 1 zetel mogen hebben als ze geen democratische partijstructuur hebben, in het kader van de democratie, maar dat is echt een ander issue.
Citaat:
De polarisatie van de bevolking zal daar toch ook effect op hebben?
Maar als je die wilt aanpakken moet je bij de media en social media zijn, niet bij het kiesstelsel. Dingen moeten op de juiste plek worden aangepakt.
Citaat:
Dat tweede ben ik dus wel volledig met je eens, dat is inderdaad wangedrag. Maar dat heeft niet per se met het wel/niet toelaten van splinterpartijen te maken toch?
Het heeft er in zoverre mee te maken dat splinterpartijen in de verste verte het probleem niet zijn. En in het kader van de proportionaliteit is het niet aanvaardbaar om iets zo fundamenteels als de democratie te gaan beperken terwijl er geen probleem is en het niks oplost.
Het probleem dat er wel is, is dat men het land niet behoorlijk wil besturen. Dat is iets om te overwegen bij de aankomende verkiezingen, want het doet ons land nogal schade, maar nogmaals: dat heeft dus helemaal niks met splinterpartijen te maken. Het was ook voor de vorige verkiezingen echt duidelijk genoeg wat je kon verwachten bij een stem op de PVV, BBB, en VVD.