Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:39

Rizette schreef:
SusanH schreef:
Wolvengebieden vermijden rond zonsopgang en zonsondergang. Lekker handig als je er middenin woont :+ .

En wie houdt ze overdag bij zich? Meende toch dat op veel bordjes bij de natuurgebieden staat dat je er sowieso niet in mag tussen zonsondergang en zonsopgang? Of zouden ze het nu ook andersom bedoelen?

Aanloop tot de hele boel dicht gooien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 11:40

Hier krijg ik error van; NOS die teksten aanpast, zonder dat duidelijk te melden.

Ik dacht dit al eens vaker meegemaakt te hebben.
Maar dan had ik de originele tekst niet meer. Alleen de linkjes.
Daarom kopieer ik de teksten letterlijk!

De teksten komen uit deze link van de NOS
https://nos.nl/l/2559499, zie mijn bericht van 8.51 vandaag.

Afbeelding
Tekst van de site rond 8.50 uur vandaag

Afbeelding
Tekst rond 10.30 uur vandaag, via zelfde link.

Het bericht is om 8.30 uur online gezet op de NOS site, er staat nergens dat artikel is bijgewerkt en wat er is bijgewerkt.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:42

Wat goed dat je dat nog hebt!

Ja er word nogal veel gemanipuleerd in het nieuws.
Mogelijk gebeten, DNA bewezen gebeten.

En dat omvergelopen dat is toch waar de wolf over het kind stond?!

Eigenlijk zou zoiets toch ergens te melden moeten zijn, deze leugens verspreiden.
bewust dus ook nog

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:01

Ik vind dat van de dwergpoedel heel heftig. Het hondje was aangelijnd, ze had de lijn lichtjes in haar hand terwijl ze op de telefoon keek. Toen plotseling een wolf die haar hond in de nek beet, en meenam!!
Dit is ook uitgebreid verteld op een van de postcasts van geleide wolf.

En nu doet de voorlichting alsof het niet waar zou zijn??
Respectloos, gemeen en vals zijn woorden die in mij opkomen.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 13:10

Aanval Wijnjewoude Frl, 5 schapen gedood, 1 gewond
Citaat:
14 maart 2025/Wijnjewoude/Friesland
Aanval op schapen
5 schapen gedood
1 schaap gewond
Eigenaar veel sterkte
Originele foto's in de reactie

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BWBis ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:17

Ze willen inderdaad de losloop gebieden sluiten in de provincie Utrecht. Ook gek dat het nog steeds een dringend advies is om niet met je hond of kinderen het bos in te gaan en dat daar nergens wat over te lezen is bij de ingangen van het bos. (Althans ik zie het niet) Sowieso tegenstrijdig, want we hebben toch immers niets te vrezen van een wolf? Alle incidenten zijn verzonnen of eigen schuld van de mens.

Er wordt in elk geval weinig van aangetrokken. Ik wandel in Doorn, Leersum, Amerongen, Elst en Rhenen en daar is het overal nog net zo druk. Loslopende honden, veel sporters en recreanten en in zonnige weekenden veel gezinnen met kleine kinderen. Zelf blijf ik ook niet weg uit het bos. De boswachter kom ik enkel bij het parkeerterrein van het Leersumse veld tegen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 13:40

Ik had contact met de makers van Geleidewolf; zij merken nu al toenemende drukte in de gebieden waar zij nog kunnen lopen.

Ik had er nooit bij stil gestaan, maar meer andere honden op een plek is ook een uitdaging voor een goed afgerichte assistentie -of geleidehond.
En ze vrezen dat de drukte alleen maar toeneemt als het weer aangenamer wordt en andere gebieden afgesloten worden.

Ik woon op platteland. Ik ken 1 blind persoon in de wijde omtrek en die redt zich best in het plattelands dorp en de supermarkten in het dorp.
Hoewel hij een hond verloren is bij een aanrijding.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:49

Ik vind het al jaren super druk op de heuvelrug met mooi weer. In het bos rijden doe ik het liefst als het regent. Ook lopen hier overal honden los, ook buiten de losloop gebieden. (De meeste gelukkig wel goed onder appel) Kan me voorstellen dat het voor een geleidehond lastig is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:17

hoogendroog schreef:
Zojuist gelezen op Nu.nl: er mogen in Drenthe geen reeën meer worden afgeschoten. Rechtszaak was aangespannen door Animal Rights en Fauna4Life. Animal Rights toonde zich eerder zeer tevreden over die uitspraken: "Het is winst voor de reeën. Deze dieren horen niet overgeleverd te worden aan de bloedlust van jagers en de willekeur van provinciale bestuurders." Ze zijn zo begaan met het lot van die arme diertjes... met schapen en andere weidedieren kennelijk wat minder...

Dikgedrukte niet zo bedoeld natuurlijk :+ , maar
Volgens mij was een belangrijke reden voor de jacht het voorkomen van verkeersongevallen? Maar als meer reeën worden aangereden maakt dat waarschijnlijk ook niet uit. Weer extra wolven voer...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:24

Rizette schreef:
Dierenwelzijn voor honden zou ook betekenen dat ze los zouden moeten kunnen. Het is toch van de gekke dat we een hond in de auto moeten zetten om ergens anders los te kunnen gaan wandelen.Zonder garantie dat er daar geen loopt Denk even aan extra drukte in verkeer en belasting milieu enz.

Je zult versteld staan hoeveel mensen er dagelijks in de auto stappen met hun hond om ergens te gaan wandelen. Ikzelf bijv. En met mij heel veel mensen. Niet iedereen woont op het platteland.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:32

Benzz schreef:
Rizette schreef:
Dierenwelzijn voor honden zou ook betekenen dat ze los zouden moeten kunnen. Het is toch van de gekke dat we een hond in de auto moeten zetten om ergens anders los te kunnen gaan wandelen.Zonder garantie dat er daar geen loopt Denk even aan extra drukte in verkeer en belasting milieu enz.

Je zult versteld staan hoeveel mensen er dagelijks in de auto stappen met hun hond om ergens te gaan wandelen. Ikzelf bijv. En met mij heel veel mensen. Niet iedereen woont op het platteland.

Ik weet dat dat gebeurt maar nu worden het er nog heel veel meer. Bij jou is het misschien dan kiezen voor rechts of linksaf slaan maar voor omwonenden van een gesloten gebied betekent het wel de auto pakken. Hoe minder gebieden beschikbaar zijn hoe meer de wel geopende gebieden te verwerken krijgen met des te meer verkeersbewegingen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 14:32

Met toestemming en instemming van landbouw geduputeerde Dhr Von Martels, Provinciale Staten Overijssel. Tevens heb ik schriftelijke toestemming van hem om in de toekomst berichten van hem die in dit topic passen, met bron vermelding te gebruiken.

Hartelijk dank. En wellicht een bokker erbij :)

Reactie Dhr Von Martels op artikel in Tubantia 12-3-25

Citaat:
Dit artikel zet de lezer op het verkeerde been daarom onderstaande reactie!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron
https://www.facebook.com/share/p/1YaKEZ ... tid=wwXIfr

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:45

Vooralsnog komen er jaarlijks 12000 reeen onder een auto. Dat zal niet minder worden met de wolf, de rust wordt er niet groter van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:01

Jessix schreef:
Ik vind het al jaren super druk op de heuvelrug met mooi weer. In het bos rijden doe ik het liefst als het regent. Ook lopen hier overal honden los, ook buiten de losloop gebieden. (De meeste gelukkig wel goed onder appel) Kan me voorstellen dat het voor een geleidehond lastig is.

Er zijn nog wel rustige(re) plekjes. Maar die moet je weten te vinden. En die zijn dan doordeweeks rustig. In het weekend alleen vroeg op de dag, vooral bij mooi weer. Alhoewel ik 1 plek in de buurt weet waar ik eigenlijk bijna nooit iemand tref. Maar daar kom ik dan weer niet graag vanwege de vele kronkelpaadjes en hele dichte dekking.

Enne, ik pak ook de auto. Puur gemak, want naar het bos lopen kan, maar kost me 40 minuten extra. Ik vind trouwens ook dat de hond los moet kunnen. Mijn hond heeft dat echt nodig, 2 a 3 keer per week naar een losloopgebied.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:29

SusanH schreef:
Jessix schreef:

Er zijn nog wel rustige(re) plekjes. Maar die moet je weten te vinden. En die zijn dan doordeweeks rustig. In het weekend alleen vroeg op de dag, vooral bij mooi weer. Alhoewel ik 1 plek in de buurt weet waar ik eigenlijk bijna nooit iemand tref. Maar daar kom ik dan weer niet graag vanwege de vele kronkelpaadjes en hele dichte dekking.

Enne, ik pak ook de auto. Puur gemak, want naar het bos lopen kan, maar kost me 40 minuten extra. Ik vind trouwens ook dat de hond los moet kunnen. Mijn hond heeft dat echt nodig, 2 a 3 keer per week naar een losloopgebied.

Die weet ik uiteraard te vinden. Ik woon hier al mijn hele leven. :) Maar het worden er wel steeds minder. En net zoals zoveel mensen heb ik ook het meeste tijd in het weekend.

Ik woon in het bos dus hoef daarvoor de auto niet te pakken. Op vrije dagen doe ik dat wel omdat ik ook graag een ander stukje heuvelrug wil zien. Ik loop sowieso 2x een uur per dag en daarbij is ze veel los. Dus wat de hond betreft heb ik niets te klagen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:33

Ondanks dat ik wel in het buitengebied woon zou ik hier een hond ook niet los laten (anderen doen dat wel), maar met 2 drukke verkeerswegen en weilanden met schapen/paarden lijkt me dat geen strak plan.
Dan liever met de auto af en toe naar Harskamp naar een veilig/goed omheind hondenlosloop gebied.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:43

O in de Harskamp zou ik de hond dus echt niet los durven laten. Daar zijn echt heel veel zichtmeldingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:56

Ja hier is loslopen meer de standaard dan vast. Mijn hond luistert goed dus heb niet de zorg dat ze ergens achteraan gaat. Wat wolven betreft ben ik alert maar ben er inmiddels ook wel aan gewend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:59

SusanH schreef:
O in de Harskamp zou ik de hond dus echt niet los durven laten. Daar zijn echt heel veel zichtmeldingen.

Rond Harskamp zelf wel de nodige aanvallen, maar ik heb nog niemand gehoord die er daadwerkelijk eentje binnen het losloopgebied heeft gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 19:00

Brandbrief Stichting Wijs met Wolven aan PVV fractieleider Dhr Wilders
Citaat:
BRANDBRIEF AAN GEERT WILDERS

We hebben met vele partijen de handen ineen geslagen en laten hiermee de kracht van het collectief zien. Binnenkort zal er in de Tweede Kamer een plenair debat over de wolvenproblematiek plaatsvinden. Omdat de PVV maar liefst 10 keer tegen dit debat gestemd heeft, vonden wij het belangrijk om hun fractieleider Geert Wilders te voorzien van onderbouwde inhoudelijke informatie rondom alles wat er speelt met de wolven in Nederland. We willen daarmee het belang van het debat benadrukken.

Daarom hebben we een brandbrief geschreven die mede ondertekend is door vele groepen die inwoners vertegenwoordigen die zich zorgen maken over de wolvenproblematiek. We beseffen dat in de brief wellicht nog wat zaken ontbreken, want de lijst met factoren die een rol spelen is ellenlang. Op advies van een politiek adviseur hebben we de brief echter zo kort en bondig mogelijk gehouden, om zo de aandacht van de lezer vast te houden en de belangrijkste aspecten in ieder geval voor het voetlicht te brengen

Klik hieronder om de brief en de bijlage te lezen.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En de bijlage bij de brief

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron stichting Wijs met Wolven

https://www.facebook.com/share/1BeMCHmA ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 20:28

Aanval Mastenbroek Ov 1 schaap gedood
Citaat:
Mastenbroek Overijssel
14-03-2025

Aanval op schapen.
1 schaap gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A1cFu ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 20:35

It Fryske Gea heeft prachtige schaapskooi kunnen bouwen voor haar kudde
Citaat:
It Fryske Gea houdt wolf buiten de deur met extra grote schaapskooi in Bakkeveen. ‘Dit is gjin Yellowstone Park’

Rixt Oenema • Vandaag, 17:40 • Opsterland
Foto’s: Jilmer Postma

De schaapskooi-XL in Bakkeveen is gebouwd van eigen lariksen en Hollands riet.
De schaapskooi-XL in Bakkeveen is gebouwd van eigen lariksen en Hollands riet. Foto: Jilmer Postma
De nieuwe schaapskooi in Bakkeveen is een mix van oude herderswijsheden en moderne bedrijfsvoering. Geen wolf die hier in de buurt komt. ,,Wy binne klear foar de takomst.’’

De Drentse heideschapen van It Fryske Gea in Bakkeveen staan voortaan veilig en verzorgd in een nieuwe, state of the art schaapskooi. Schaapsherder Ko Maring (63, bijna 40 jaar in dienst van It Fryske Gea) is vier jaar bezig geweest met het uitwerken van de bouwplannen. ,,It wie in grutte útdaging, want der binne net in soad boekjes oer hoe’t in skiepskoai der útsjen moat. Moatst ôfgean op dyn eigen kennis fan de skiep en de omjouwing.’’ Het daadwerkelijke bouwen heeft een maand of vier geduurd.

Schaapsherder Ko Maring in de nieuwe voergang.
Schaapsherder Ko Maring in de nieuwe voergang. Foto: Jilmer Postma

De uitgebreide schaapskooi is een combinatie van traditionele bouw en moderne bedrijfsvoering, vertelt Maring. ,,En dat is goed slagge.’’ Het houten gebouw is duurzaam opgetrokken van lariksen van de eigen bosterreinen, het dak is bedekt met Hollands riet. De voergang is nieuwerwets, maar wát een verademing voor de herder. Vroeger moest Maring armen vol hooi in de ruiven slingeren (70 balen per dag), nu beschikt hij over een shoveltje met voerbak.

Miggeblau en hulsttaken

In het nieuwe complex, dat dik twee keer zo groot is als de eerste schuur, is ook ruimte voor oude gebruiken. Bijgeloof, zo mag je het van de herders ook best noemen. De muren zijn frisblauw ( miggeblau in vaktermen) geverfd, zoals dat al 150 jaar gangbaar is op boerderijen. De kleur aquamarijn zou muggen en vliegen afschrikken, maar de schapen lijken ervan te houden, zegt Maring vertederd. ,,Doe’t it krekt blau wie, leinen se der lekker tsjinoan.’’

Hoog boven de schapen hangen gedroogde hulsttakken, die met touwtjes aan de zolderbalken geknoopt zijn. Volgens een oude herderswijsheid beschermt dit de dieren tegen de ziekte zere bekjes. Maring: ,,Moatst se ophingje mei de lêste folle moanne fan it jier en se moatte draaie kinne, ha ik leard. Oft it écht wier is wit ik net, mar wy ha yn elts gefal noch noait skiep mei zere bekjes hân.’’

Pijpenstrootje en bochtige smele

Voorheen hield It Fryske Gea in deze streek twee kuddes op de been. Met de komst van de wolf is dat aangepast naar één kudde. ,,De skiep kinne net oeral mear frij omrinne.’’ Het is ondoenlijk om voor 300 hectare natuurgrond mobiele wolvenrasters te hanteren, aldus Maring. De herder houdt nu 120 fok-ooien die straks, als het écht lente is, allemaal zullen lammeren. Plek zat in de nieuwe schaapskooi.

Het Drents heideschaap is het oudste schapenras in Nederland.
Het Drents heideschaap is het oudste schapenras in Nederland. Foto: Jilmer Postma

Schapen spelen een belangrijke rol in het natuurbeheer van de Delleboersterheide. Zonder de dieren zou de heide in rap tempo veranderen in een wilgen- en berkenbos. Ze eten stikstofprofiteurs als pijpenstrootje en bochtige smele. Door begrazing kunnen soorten als klokjesgentiaan en blauwe zegge beter groeien en dat helpt de biodiversiteit in het heidelandschap vooruit: vogels zoals de tapuit en de nachtzwaluw, maar ook vlinders als het heideblauwtje, reptielen en slangen profiteren ervan.

Van één wolf naar de grootste roedel

Toen Ko Maring schaapsherder werd, speelde de wolf geen enkele rol in zijn bestaan. Een jaar of zes geleden maakte hij hier in Bakkeveen de eerste aanval mee. Het was landelijk nieuws dat er acht aangevreten schapen op de heide lagen. ,,Freeslik. Doe hienen wy ien wolf, no sit hjir yn de súdeasthoeke de grutste groep wolven fan it hiele lân.’’ Hij beschouwt de wolf als een prachtig beest op de verkeerde plek. ,,Dit is kultuergrûn, gjin Yellowstone Park.’’

De toename van het aantal wolven en aanvallen heeft er wel voor gezorgd dat er extra vaart gemaakt is met de uitbreiding van de schaapskooi. De kudde gedijt het best bij veel nachtrust en ontspanning. ,,Wy binne der alle dagen mei dwaande, dit wurk is altyd skeakeljen, foarútsjen. Dit is levende have . De basis is altyd: wy moatte ús bisten goed beskermje. Wy ha de saak no goed yn de macht foar de takomst, tink ik.’’

De kippen leggen volop eieren tussen de schapen.
De kippen leggen volop eieren tussen de schapen. Foto: Jilmer Postma

De herders nemen soms een harde toeter als afschrikmiddel mee als ze met de schapen op stap gaan, maar die hebben ze nog nooit hoeven gebruiken.

Bedoeïenentent als zomerverblijf

Vanaf mei neemt It Fryske Gea ook de mobiele schaapskooi weer in gebruik. De stevige, grote bedoeïenentent, ook wel ‘het reizend circus’ genoemd, wordt ingezet om de kudde op wisselende stukken terrein te beschermen. De kooi moet met de hand worden afgebroken en opgebouwd wanneer de kudde verkast.

Gedroogde hulsttakken voorkomen zere bekjes bij de schapen, weten herders.
Gedroogde hulsttakken voorkomen zere bekjes bij de schapen, weten herders. Foto: Jilmer Postma

Burgemeester Andries Bouwman van de gemeente Opsterland en directeur Henk de Vries van It Fryske Gea hebben vrijdagmiddag de officiële opening verricht door de schapen naar binnen te leiden voor de nacht.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bron lc
https://lc.nl/friesland/opsterland/It-F ... 1741975008

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:23

Tsjah, het is inderdaad prachtig maar voor de gemiddelde mens niet te betalen. Maar fijn voor deze kudde dat ze een veilig onderkomen hebben!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 21:27

Verlate zichtmelding vanochtend Schoonoord Dr
Citaat:
Schoonoord Drenthe
14-03-2025
7.00 uur

Zicht melding
Waarschijnlijk een wolf gezien, liep achter een aantal reeën aan. Op de slenerweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1KuSkn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 23:31

Verlate zichtmelding Drachten/Ureterp Frl, twee wolven
Citaat:
Ureterp Friesland
14-03-2025
8.45 uur

Zicht melding
2 wolven gezien tussen Drachten en Ureterp in weiland ze liepen richting de Lipomwijk naar het Zuiden.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1P1jrV ... tid=wwXIfr