Oeps...
Christendom, abortus en euthanasie - gedoe gegarandeerd.
Ten eerste: ik vind dat er nogal een verschil is tussen 'het christendom'
en het cda.
(De Christen Unie is in sommige opzichten behoudender, maar heeft in de tijd dat ze in de regering zat, zich nadrukkelijk terughoudend opgesteld.)
Het tegenhouden van een goede wet mbt abortus en euthanasie is aan het cda voorbehouden.
... and please ik vind dat het niets met de bijbel of christelijke waarden van doen heeft.
(Uiteraard is dat een 'binnen christelijk' debat - maar dit debat bestaat wel. Het is dus niet zo dat iedereen die christen is er hetzelfde over denkt of bij voelt.)
En dat religie een privé zaak voor achter de voordeur zou zijn vind ik ook al niet.
... ik citeer mijn groenteboer: (over het winkeltje tegenover hem dat yogastudio werd)
"Vroeger gingen mensen naar de kerk, nu gaan ze op een kussen zitten en noemen ze het meditatie."
(Wat mij betreft een keurige omschrijving.)
...dat soort menselijke drijfveren - dat moet je niet afdoen als 'niets mee te maken', die drijfveren zijn belangrijk. Dus daar moeten we als samenleving over nadenken.
En ik moet wel een serie mentale salto's maken als ik lees:
Citaat:
Dan plaatsen zij de Bijbel boven de grondwet en zetten daarmee sec de nederlandse rechtsstaat opzij.
Ten eerste heeft de grondwet in het Nederlandse rechtssysteem een rare plaats.
Een rechter mag er niet eens aan toetsen.
Maar goed, artikel 1 en 23 zijn hete hangijzers.
Artikel 1 is het non-discriminatie beginsel. Wat inhoudt dat je de vrijheid hebt om jouw opvatting van de Bijbel of welk etc etc etc dan ook boven de (grond)wet te plaatsen.
Met die ruimte voorkom je dat de (grond)wet dictatuur wordt.
(Het wordt simpeler als ik lees Citaat:
Zo'n partij hoort dus geheel niet in de regering/tweede kamer thuis.
Dat is quatsch.)
.... wat precies een seculiere staat is -
ik zong vanmorgen nog in de kerk
'Taal zal alleen verwoesting zaaien...' (als taal, aldus de dichter, niet naar een groter geheel verwijst).
Frankrijk heeft om allerlei redenen een andere opvatting van wat een seculiere staat is.
'Er mag geen huwelijk worden gesloten tenzij er een Marianne aanwezig is.'
(Ik heb daar nul problemen mee, maar het is een verklede Maagd Maria volgens mij. Gewoon een nieuwe vorm voor een oud symbool.)
En gelukkig zijn er veel tussenvormen tussen aan de ene kant Saudi-Arabië en aan de andere kant Rusland.
(Een theocratie waar we vrolijk mee handel drijven versus een dictatuur die de afgelopen honderd jaar religie totaal afwees en vervolgde.
Op zich deed Rusland/ de USSR dit op goede gronden, de Orthodoxe kerk in Rusland heeft zich vreselijk misdragen.)
Citaat:
Religie is een privezaak in een seculiere samenleving en gelukkig maar, want de landen waar er wel met een heilig boek in de hand geregeerd wordt zijn op veel vlakken ernstig problematisch (incl. als jouw interpretatie van dat boek afwijkt van).