steun onze boeren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:22

Gnome schreef:
No offence maar zelf 'grappig' op iemand reageren maar anderen pb sturen dat ze niet op haar mogen reageren is wel een beetje vreemd :Y)



weet wel wie dat was :D :7

BigOne
Berichten: 38694
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:37

loriene schreef:
bigone schreef:
Je kunt het ook humor noemen, ik plaats een een verslag van wat er gebeurde ( in allerlei artikelen na te lezen) waarop madam wederom komt met een oneliner .
Zoals gewoonlijk.
Maar dat kan ze niet hebben, tja.



Ik kan heel veel hebben hoor,alleen niet wanneer iemand beweert wat er gebeurt is naar aanleiding van artikelen in de krant.
Terwijl ik dus wel aanwezig was.
Geloof jij lekker wat er wordt geschreven.

Indien jij aanwezig was bij de rellen was je daar dus als aanhanger van viruswaanzin. De boeren hebben namelijk allang afstand genomen hiervan en waren niet bij de rellen betrokken.

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:12

loriene schreef:
Gnome schreef:
No offence maar zelf 'grappig' op iemand reageren maar anderen pb sturen dat ze niet op haar mogen reageren is wel een beetje vreemd :Y)



weet wel wie dat was :D :7


Iemand die vlakbij de zee woont?

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:51

bigone schreef:
Je kunt het ook humor noemen, ik plaats een een verslag van wat er gebeurde ( in allerlei artikelen na te lezen) waarop madam wederom komt met een oneliner .
Zoals gewoonlijk.
Maar dat kan ze niet hebben, tja.


Heb ook een one and a half liner voor jullie beiden: Stop met dit kinderachtige geruzie om niks of voer het via pb tjes naar elkaar.
Topic vervuiling!

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:33

loriene schreef:
bigone schreef:
Je kunt het ook humor noemen, ik plaats een een verslag van wat er gebeurde ( in allerlei artikelen na te lezen) waarop madam wederom komt met een oneliner .
Zoals gewoonlijk.
Maar dat kan ze niet hebben, tja.



Ik kan heel veel hebben hoor,alleen niet wanneer iemand beweert wat er gebeurt is naar aanleiding van artikelen in de krant.
Terwijl ik dus wel aanwezig was.
Geloof jij lekker wat er wordt geschreven.

Indien jij aanwezig was bij de rellen was je daar dus als aanhanger van viruswaanzin. De boeren hebben namelijk allang afstand genomen hiervan en waren niet bij de rellen betrokken.[/quote]


Wat een aannames allemaal.
Voor jou een vraag voor mij een weet.
Nogmaals niet alles geloven wat er in het nieuws wordt vertelt.
verder ga ik niet op die onnozele dingen die jij beweerd

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:36

CharleyT schreef:
bigone schreef:
Je kunt het ook humor noemen, ik plaats een een verslag van wat er gebeurde ( in allerlei artikelen na te lezen) waarop madam wederom komt met een oneliner .
Zoals gewoonlijk.
Maar dat kan ze niet hebben, tja.


Heb ook een one and a half liner voor jullie beiden: Stop met dit kinderachtige geruzie om niks of voer het via pb tjes naar elkaar.
Topic vervuiling!



Topic vervuiling?
Dit topic gaat allang niet meer over steun aan de boeren en de laatste 3 pagina`s gingen alleen maar over politiek.
Over topic vervuiling gesproken. :D

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:16

@loriene, ok wat jij wil, je reactie zegt me genoeg. Veel plezier met de politiek/steun de boeren.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 10:34

Moderatoropmerking:
Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar de manier van reageren op elkaar zoals op de afgelopen 2 pagina's is niet de bedoeling. Graag weer verder met de discussie met respect richting elkaar.

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:17

Heel vervelend ook weer voor boeren maar ook hiervoor kunnen we niet wegkijken en is dit nog een reden om eens goed te kijken naar ons boerenland. "Overtollig" water werd jaren geloosd in zee zodat bij het werken met zwaar materiaal dit niet op de boerenlanden wegzakte door "te veel" vocht.
Begrijpelijk maar nu komt, mede door drogere zomers, het land te droog te staan waardoor dijken gaan scheuren en natuurgebieden droog komen te staan.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... de-droogte

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:27

Overtollig water zou in de winter eigenlijk opgevangen moeten kunnen worden in grote bassins zodat het in een drogere periode ingezet kan worden. Er zijn al boeren die zelf iets doen met hun sloten zodat het regenwater niet zomaar door kan stromen meen ik gelezen te hebben, dus die hebben dan voor eigen gebruik al water. Zoiets zou landelijk doorgetrokken moeten worden. We hebben hier in het dorp bijv. ook wadi's voor tijdens wateroverlast.

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:46

Wadi's zijn in steden waar water door de vele bestrating lastig weg kan gunstig ja

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:19

Wij hebben van de winter de gemeente aangeschreven of er niet iets geregeld kon worden om het water dat in de extra spaarbekkens naast de IJssel vast gehouden kon worden als het hoge water weer zou zakken.

"Daar gaat de gemeente niet over" kwam er terug...
Van het waterschap kwam nul reactie. We hebben met pijn in het hart toegezien hoe die spaarbekkens weer leegliepen toen het water weer zakte.
En nu staat alles weer gortdroog te wezen...

In onze eigen tuin wel 10 m2 tegels vervangen door grind. Kan het de grond intrekken, ipv de put in lopen.
Ik geef toe, 10 m2 is weinig, maar het is beter wel 10m2 dan geen 10m2.

We willen eigenlijk ook wel een regenton, maar die is kwa locatie lastig aan te sluiten op de regenpijpen van ons huis. Waar de regenpijpen naar beneden komen, past eigenlijk geen regenton, dus dan moeten we daar nog een hoop in aanpassen.
Maar denk dat die er uiteindelijk ook wel komt. Ook dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat, maar alle kleine beetjes helpen uiteindelijk wel.

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:35

Marije_jiplover schreef:
Wij hebben van de winter de gemeente aangeschreven of er niet iets geregeld kon worden om het water dat in de extra spaarbekkens naast de IJssel vast gehouden kon worden als het hoge water weer zou zakken.

"Daar gaat de gemeente niet over" kwam er terug...
Van het waterschap kwam nul reactie. We hebben met pijn in het hart toegezien hoe die spaarbekkens weer leegliepen toen het water weer zakte.
En nu staat alles weer gortdroog te wezen...

In onze eigen tuin wel 10 m2 tegels vervangen door grind. Kan het de grond intrekken, ipv de put in lopen.
Ik geef toe, 10 m2 is weinig, maar het is beter wel 10m2 dan geen 10m2.

We willen eigenlijk ook wel een regenton, maar die is kwa locatie lastig aan te sluiten op de regenpijpen van ons huis. Waar de regenpijpen naar beneden komen, past eigenlijk geen regenton, dus dan moeten we daar nog een hoop in aanpassen.
Maar denk dat die er uiteindelijk ook wel komt. Ook dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat, maar alle kleine beetjes helpen uiteindelijk wel.


Jammer is dat. Maar goed uiteindelijk zal er toch wat moeten gebeuren om het waterpeil in drogere zomers beter te houden. En ik geloof wel dat er meer droge zomers aan gaan komen.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:50

Één van de dijkgraven zei van de week tegen de krant dat de circulatie boven de Noordpool de laatste jaren totaal anders is: met als resultaat dat er steeds meer hogedruk gebieden onze kant op komen.

Dat kan betekenen dat we een landklimaat krijgen.
|(

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:23

Dat zou niet gunstig zijn voor de winters dan, dan wordt het veel te koud.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:32

elnienjo schreef:
Dat zou niet gunstig zijn voor de winters dan, dan wordt het veel te koud.


Er gaan meer weerextremen ontstaan. Dus korte perioden van hitte, korte perioden van kou. Maar ook de neerslaghoeveelheid wordt minder en dat is dus precies een probleem. Daarom is het ook van belang dat we iets gaan doen aan de waterhuishouding.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:45

Morgen heel hard duimen dat het overleg goed zal gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:10

Winged schreef:
elnienjo schreef:
Dat zou niet gunstig zijn voor de winters dan, dan wordt het veel te koud.


Er gaan meer weerextremen ontstaan. Dus korte perioden van hitte, korte perioden van kou. Maar ook de neerslaghoeveelheid wordt minder en dat is dus precies een probleem. Daarom is het ook van belang dat we iets gaan doen aan de waterhuishouding.

Het is van belang dat we ipv water afvoeren naar zee het op gaan vangen. Jammer dat daar nog niet echt op ingezet is landelijk. Hopelijk kunnen ze zoiets snel optuigen.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:44

Jis_ schreef:
Heel vervelend ook weer voor boeren maar ook hiervoor kunnen we niet wegkijken en is dit nog een reden om eens goed te kijken naar ons boerenland. "Overtollig" water werd jaren geloosd in zee zodat bij het werken met zwaar materiaal dit niet op de boerenlanden wegzakte door "te veel" vocht.
Begrijpelijk maar nu komt, mede door drogere zomers, het land te droog te staan waardoor dijken gaan scheuren en natuurgebieden droog komen te staan.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... de-droogte


Wij kijken al decennia naar ons boerenland en zagen het waterschap* (hallo, overheid) nog geen tien jaar geleden de stuw in de beek verwijderen, omdat een groepje ecologen toen meende dat dat beter zou zijn voor de vissen. Daarop volgden de extreem droge zomers van 2018 t/m 2020, beek stond maandenlang droog, geen vis te bekennen, ons land verdroogt, de natuur verdroogt.... En nu, mooie verhalen in de krant dat we er alles aan moeten doen om water vast te houden. De praktijk blijkt weerbarstiger, zie ook het bericht van Marije_jiplover. Wij zijn al jarenlang het waterschap aan het bestoken met maar één vraag, wanneer gaan we weer water vasthouden in de beek? Ondertussen verandert er niets, want toegeven dat ze een vreselijk domme fout hebben gemaakt én die fouten herstellen is natuurlijk niet iets wat helemaal in het straatje van het ambtenarenapparaat past.

* Die waterschappen waarvan een aantal politieke partijen (o.a. D66 en GL) gruwelt van de zogenaamde enorme invloed van agrariërs binnen die waterschappen. Ik ken echter werkelijk geen enkele boer binnen ons waterschap die achter het verwijderen van de stuw stond.

Winged schreef:
Er gaan meer weerextremen ontstaan. Dus korte perioden van hitte, korte perioden van kou. Maar ook de neerslaghoeveelheid wordt minder en dat is dus precies een probleem. Daarom is het ook van belang dat we iets gaan doen aan de waterhuishouding.


Volgens mij neemt de hoeveelheid neerslag in Nederland juist toe, maar valt het in kortere periodes met vooral meer heftige buien.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... 20toenames.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:47

't is in ieder geval geen centenkwestie bij het waterschap, geld klotst over de dijken

Jis_

Berichten: 11783
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:52

Tiepfoudt schreef:
Jis_ schreef:
Heel vervelend ook weer voor boeren maar ook hiervoor kunnen we niet wegkijken en is dit nog een reden om eens goed te kijken naar ons boerenland. "Overtollig" water werd jaren geloosd in zee zodat bij het werken met zwaar materiaal dit niet op de boerenlanden wegzakte door "te veel" vocht.
Begrijpelijk maar nu komt, mede door drogere zomers, het land te droog te staan waardoor dijken gaan scheuren en natuurgebieden droog komen te staan.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... de-droogte


Wij kijken al decennia naar ons boerenland en zagen het waterschap* (hallo, overheid) nog geen tien jaar geleden de stuw in de beek verwijderen, omdat een groepje ecologen toen meende dat dat beter zou zijn voor de vissen. Daarop volgden de extreem droge zomers van 2018 t/m 2020, beek stond maandenlang droog, geen vis te bekennen, ons land verdroogt, de natuur verdroogt.... En nu, mooie verhalen in de krant dat we er alles aan moeten doen om water vast te houden. De praktijk blijkt weerbarstiger, zie ook het bericht van Marije_jiplover. Wij zijn al jarenlang het waterschap aan het bestoken met maar één vraag, wanneer gaan we weer water vasthouden in de beek? Ondertussen verandert er niets, want toegeven dat ze een vreselijk domme fout hebben gemaakt én die fouten herstellen is natuurlijk niet iets wat helemaal in het straatje van het ambtenarenapparaat past.

* Die waterschappen waarvan een aantal politieke partijen (o.a. D66 en GL) gruwelt van de zogenaamde enorme invloed van agrariërs binnen die waterschappen. Ik ken echter werkelijk geen enkele boer binnen ons waterschap die achter het verwijderen van de stuw stond.

Winged schreef:
Er gaan meer weerextremen ontstaan. Dus korte perioden van hitte, korte perioden van kou. Maar ook de neerslaghoeveelheid wordt minder en dat is dus precies een probleem. Daarom is het ook van belang dat we iets gaan doen aan de waterhuishouding.


Volgens mij neemt de hoeveelheid neerslag in Nederland juist toe, maar valt het in kortere periodes met vooral meer heftige buien.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0508-j ... 20toenames.


;(

Waar is dit, of heb je een linkje waar ik daar wat meer over kan vinden?

Ik heb ook begrepen dat er (nog) regen genoeg valt in de herfst en winter maar dat water lozen is gewoon geen goed idee meer met drogere warmere lentes en zomers.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:17


loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:00


BigOne
Berichten: 38694
Geregistreerd: 03-08-09

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:04

FDF en vooral de voorman doet de boeren meer kwaad dan goed.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:23

Ik vond de berichtgeving wat teleurstellend - en ach, wellicht is dat een prima weergave.

'Er is sprake van een vertrouwensbreuk' - dat kun je inderdaad wel zo zeggen.

En dan is het onderwerp dus 'er moet overlegd worden via LTO met hen die hier niet aanwezig zijn'.
... kan zeer zeker zin hebben.

Maar er zaten wel zo'n tien 'kleinere' organisaties aan tafel, zaten die er nou voor Piet Snot...?