Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:55

Het ging natuurlijk om de rest van de beschrijving. Die ging wel om haar uiterlijk. Als je werkelijk vindt dat het onheus is hoe Kaag destijds behandeld is, ga dan niet zelf precies hetzelfde doen met iemand anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:44

Behalve als het Wilders is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:03

Electra63 schreef:
Ik vind dat PvdD zeker bestaansrecht heeft; immers de BBB is een zelfde soort partij, alleen het tegenovergestelde.

Eigenlijk zag ik liever dat beide partijen niet bestonden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:49

Cer schreef:

Wilders vind ik het voorbeeld van kwaadaardigheid met maar één doel, bestrijden van islam. Zo’n figuur heeft niets te zoeken in de politiek. Je mag tegen geloven zijn, dat heb ik met bvb de sgp maar wat hij doet is niet normaal en zou ook niet als zodanig geaccepteerd moeten worden.
Vind het nog steeds zonde dat Omtzigt er voor zorgde dat hij geen MP werd want dan had hij zich een jaar moeten gedragen.
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 00:27

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind dat PvdD zeker bestaansrecht heeft; immers de BBB is een zelfde soort partij, alleen het tegenovergestelde.

Ik zou ook niet op één van beide partijen stemmen, maar beiden hebben wel bestaansrecht en komen op voor een bepaalde groep/ideaal.
Ik vind dat prima !
Maar een kiesdrempel van 4-5 zou ik wel mooi vinden.
Maar veel kleine partijen hadden dan niet bestaan. Bijvoorbeeld BBB begon slechts met 1 zetel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 07:00

BigOne schreef:
Cer schreef:

Wilders vind ik het voorbeeld van kwaadaardigheid met maar één doel, bestrijden van islam. Zo’n figuur heeft niets te zoeken in de politiek. Je mag tegen geloven zijn, dat heb ik met bvb de sgp maar wat hij doet is niet normaal en zou ook niet als zodanig geaccepteerd moeten worden.
Vind het nog steeds zonde dat Omtzigt er voor zorgde dat hij geen MP werd want dan had hij zich een jaar moeten gedragen.
[ Afbeelding ]

Snap ik helemaal. maar dat heeft niks te maken met zn uiterlijk.
Als we over persoon 1 niet lelijk mogen doen over uiterlijk, dan mag dat over persoon 2 ook niet. Denk ik.
Ongeacht wat we er verder van vinden..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 08:44

Electra63 schreef:
Loretta schreef:

Ik zou ook niet op één van beide partijen stemmen, maar beiden hebben wel bestaansrecht en komen op voor een bepaalde groep/ideaal.
Ik vind dat prima !
Maar een kiesdrempel van 4-5 zou ik wel mooi vinden.
Maar veel kleine partijen hadden dan niet bestaan. Bijvoorbeeld BBB begon slechts met 1 zetel.

Ik ontken ook niet dat die 2 partijen bestaansrecht hebben. Ze bedienen beide een bepaalde doelgroep zoals je zegt.
Maar met zoveel partijen en zeker met dit soort niche partijen wordt het besturen van het land er niet makkelijker op.
BBB en PVDD zijn beide erg uitgesproken partijen op hun thema. Een kiesdrempel zoals je zegt zou inderdaad het overwegen waard zijn tegen de enorme versplintering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:39

Cer schreef:
Snap ik helemaal. maar dat heeft niks te maken met zn uiterlijk.
Als we over persoon 1 niet lelijk mogen doen over uiterlijk, dan mag dat over persoon 2 ook niet. Denk ik.
Ongeacht wat we er verder van vinden..

Hmmm, wie kaatst kan de bal verwachten natuurlijk. Als je dat zelf de hele tijd doet, kun je het ook terugverwachten. Je hoeft niet altijd aardig tegen pesters of fascisten te blijven, dat zijn ze zelf namelijk ook niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:43

Maar iemands uiterlijk moet daar altijd buiten blijven vind ik. Je mag volle bak kritiek hebben op iemands gedrag, maar het uiterlijk vind ik een no go.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:48

Eens met Prompter
Het wordt dan ook arbitrair wanneer iemand een ander een pester vindt, en het dan wel oke is om iets over uiterlijk te zeggen.

het voegt inhoudelijk ook niks toe eigenlijk. (niet dat dat nou altijd perse moet, maar soms vervalt het dan wel naar een laag niveau, enfin, dat is ook allemaal persoonlijk eigenlijk)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:03

prompter schreef:
Maar iemands uiterlijk moet daar altijd buiten blijven vind ik. Je mag volle bak kritiek hebben op iemands gedrag, maar het uiterlijk vind ik een no go.

moet ook zo zijn, gaat uiteindelijk om de inhoud.

alhoewel een "goed gesoigneerd " uiterlijk ook van belang kan zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:08

Cer schreef:
het voegt inhoudelijk ook niks toe eigenlijk. (niet dat dat nou altijd perse moet, maar soms vervalt het dan wel naar een laag niveau, enfin, dat is ook allemaal persoonlijk eigenlijk)

Zolang de inhoud er is, eens, dan moet die voorop staan. Maar als politici die stelselmatig afwijzen dan, he... tjsa. Wilders zou het natuurlijk wel erg fijn vinden als hij de hele tijd kan stoken, schelden, haatbeelden kunt verspreiden en brede schade doen, maar het nooit hoeft te ontvangen.

Maar zo werkt het dus niet. Expres cartoons over Allah en Mohammed ophangen maar da aanstoot nemen aan cartoons over jezelf. Dan ben je gewoon onvoorstelbaar flauw en laf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:25

dat kan, maar dat is niet wat ik schrijf :)

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:31

Ik kijk uit naar het debat vanmiddag over Israël. Ben benieuwd of VVD iets schuift in hun standpunt en toch Israël blijft steunen. Of komen er sancties die er toe doen. En niet van die flauwekul sancties die ze nu hebben besloten als kamer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:58

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:35

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

dat is lekker makkelijk... als je het er niet mee eens bent dan heeft het geen bestaansrecht? Zo werkt dat denk ik niet in een democratie. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:44

Ik zeg niet dat het geen bestaansrecht heeft. Ik zeg alleen dat ik niet blij wordt van al die kleine one issue partijen. Die dan vaak wel een breder programma hebben maar feitelijk gewoon niche partijen zijn.

Ik heb me ook weleens af gevraagd of we ooit de BBB wel hadden gehad als de PVDD niet had bestaan.
De PVDD was vanaf het begin altijd al de partij geweest die het op de boeren voorzien had en met name de veeboeren. Waardoor er onder boeren steeds meer behoefte ontstond om ook een partij op te richten.

En nu komt daar nog eens Vrede voor dieren bij. Die nu al voordat ze nog moeten beginnen al aan gegeven hebben de peilen voornamelijk op BBB en de veehouderij te willen richten.

Wat schieten we op met al die ruzie partijtjes in het parlement. Daarom vraag ik me af of een hogere kiesdrempel misschien niet beter was geweest. Dan hadden we heel wat minder van die kleine ruziepartijtjes gehad.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:51

Maar zijn veel ZZP`ers ook niet zo van start gegaan, onvrede , niet gehoord worden!!
Het mag en kan dus waarom in de politiek dan niet?

Willen we dat niet zal de wet aangepast moeten worden, maar of we ons kiesstelsel kunnen/willen aanpassen??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:07

Er zijn veel meer one issue partijen bvb de PVV , die krijg je met een kiesdrempel niet weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:52

Loretta schreef:
Ik zeg niet dat het geen bestaansrecht heeft. Ik zeg alleen dat ik niet blij wordt van al die kleine one issue partijen. Die dan vaak wel een breder programma hebben maar feitelijk gewoon niche partijen zijn.

Ik heb me ook weleens af gevraagd of we ooit de BBB wel hadden gehad als de PVDD niet had bestaan.
De PVDD was vanaf het begin altijd al de partij geweest die het op de boeren voorzien had en met name de veeboeren. Waardoor er onder boeren steeds meer behoefte ontstond om ook een partij op te richten.

En nu komt daar nog eens Vrede voor dieren bij. Die nu al voordat ze nog moeten beginnen al aan gegeven hebben de peilen voornamelijk op BBB en de veehouderij te willen richten.

Wat schieten we op met al die ruzie partijtjes in het parlement. Daarom vraag ik me af of een hogere kiesdrempel misschien niet beter was geweest. Dan hadden we heel wat minder van die kleine ruziepartijtjes gehad.

Dat denk ik niet, PvdD is al in 2002 opgericht. Dat is al 22 jaar geleden.

De BBB is het gevolg van het lobbyen van de Agri-reuzen en de ontevredenheid van boeren over het beleid van met name CDA, waar de meeste boeren op stemden.

De PvdD heeft nooit geregeerd en heeft amper invloed op het beleid gehad of op de huidige Europese wetgeving.
Dit geldt ook voor GL; zij krijgen vaak de schuld, terwijl zij ook nog nooit geregeerd hebben en altijd toch een vrij kleine partij zijn.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:56

BigOne schreef:
Er zijn veel meer one issue partijen bvb de PVV , die krijg je met een kiesdrempel niet weg.

stemmen weer partijgebonden maken!! dan heeft weggaan geen zin, denk ik,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:16

Ik snap niet waarom we de democratie minder democratisch zouden willen maken?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:22

Shadow0 schreef:

Wordt het minder democratisch met een hogere kiesdrempel?
Een te hoge kiesdrempel is inderdaad ook niet goed.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:28

Shadow0 schreef:

om het land bestuurbaar te houden!! mag je denk ik best wel eens een iets minder democratische keuze maken, problemen oplossen lijkt me ook heel democratisch kunnen, mits we bereid zijn natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:53

Loretta schreef:
Wordt het minder democratisch met een hogere kiesdrempel?

Ja. Stemmen komen minder direct terecht bij de Kamerleden waarop gestemd worden. Onze onbestuurbaarheid komt niet door splinterpartijen maar door de onwil van hele grote partijen.